Millainen käytäntö tiemaksuissa?

tarviiko nousta autosta?

tai jonottaa check-pointeissa..vai voiko turistina ostaa kohtuuhintaisen moottoritiemaksun ..viikoksi..kuukaudeksi..

tai onko käytännössä matkanteko joutuisaa national roadseja pitkin (jos nekään ilmaisia?)

16

1075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kortilla

      Mitään ihmeempiä jonoja maksuveräjillä ei ole ollut.

      Kortilla maksaminen kätevintä.
      Kyllä rahakin kelpaa.

      Maantiet ovat ilmaisia mutta hiton paljon hitaampia.
      Tietenkin alueesta riippuen.

      Sveitsin ym. maiden kaltaista maksutarraa en havainnut.

      • kortilla

        Ei tarvitse nousta autosta.
        Meillä eukko kaivoi kortin valmiiksi.
        Sivulasi auki, kortti lukijaan, takaisin, läpy talteen ja menoksi.


    • Vee2

      Joudut maksamaan ajetun matkan kassalla ja maksun voi suorittaa joko kortilla, korttikassalla, tai ajaa jonoon jossa on kopissa henkilön kuva käsi ulkona, sinne maksetaan käteisellä.

      Ja vilkkailla ruuhkaisilla motareilla on joskus tullut seisottua tietulliasemalla pisimmillään 2 tuntia ja 45 minuuttia kun kaikki ryysivät eteenpäin ja yrittävät etuilla ja sitten se matkanteko tyssää ja siinä ollaan kuin täi tervassa ja ei voi kuin heilutella käsiä italialaiseen tyyliin.

      Melkein järjestään kesäaikaan maksuasemilla on ruuhkaa ja se syö aikaa ja nopean moottoritien idean. Nopea ajoaika menee jonottaessa.
      SS teillä pääsee joskus nopeempaa koska italialainen on aikamoinen fittipaldi jopa kurviteillä, ja ohi mennään, hermot ei kestä ajaa kenenkään takana.

      Mitään vuosi, kuukausi tai viikkotarraa ei ole kuin ehkä raskaalla liikenteellä. Vai mikäs se vincard nyt olikaan. Pitää tarkistaa.

      • kortilla

        Olet ollut liikkeellä elokuussa ja luultavimmin kyseesssä on ollut joku rajan ylitys.

        1971 alkaen olemme vaihtelevin välein ajelleet myös Italiassa.
        Tosin vain Rooman pohjoispuolella ja, ensimmäistä reisua lukuun ottamatta, muulloin kuin heinä- elokuussa.

        Koskaan emme ole törmänneet mihinkään mainitsemisen arvoiseen sumaan maksuveräjillä.
        Rajoilla kylläkin joskus.

        Kesäkuun puolivälistä syyskuun puoliväliin on ollut täysin ruuhkatonta aikaa!
        1972 myös heinäkuu.

        Pahimmat ruuhkat ovat liittyneet motareiden onnettomuuksiin.
        Kaksi ketjukolaria ja yksi palanut säiliörekka.


      • Vee2
        kortilla kirjoitti:

        Olet ollut liikkeellä elokuussa ja luultavimmin kyseesssä on ollut joku rajan ylitys.

        1971 alkaen olemme vaihtelevin välein ajelleet myös Italiassa.
        Tosin vain Rooman pohjoispuolella ja, ensimmäistä reisua lukuun ottamatta, muulloin kuin heinä- elokuussa.

        Koskaan emme ole törmänneet mihinkään mainitsemisen arvoiseen sumaan maksuveräjillä.
        Rajoilla kylläkin joskus.

        Kesäkuun puolivälistä syyskuun puoliväliin on ollut täysin ruuhkatonta aikaa!
        1972 myös heinäkuu.

        Pahimmat ruuhkat ovat liittyneet motareiden onnettomuuksiin.
        Kaksi ketjukolaria ja yksi palanut säiliörekka.

        Ei ollut rajanylitys vaan tietulliasema.

        Toukokuun viimeinen viikko 2003, päivää ja kellonaikaa en muista.
        Italialaisilla on sellainen huono tapa että kaikkien pitää päästä ensin, se vituttaa ihan oikeesti, niillä palaa heti pinna jos ei pääse etuilemaan.
        Silläkin Mestren asemalla oli oikeesti autoa sikin sokin kun kaikki yrittivät etuilla, no se homma jumittui totaalisti. Kokoajan kuitenkin paketti tiukkeni kun puolenauton kolosta Luigi yrittää vetää.

        Itse olen aika tuore Italian kävijä, vasta -80 luvun puolivälistä olen vieraillut maassa.
        Useimmiten moottoripyörällä, mutta myös paljon autolla, sesongin ulkopuolella.

        Tänäkesänä sattui taas samaisella A4 tiellä seuraavaa: Tultiin Kroatiasta päin 3 moottoripyörän kera. Oltiin ottamassa lappua luukusta, vaimo otti ekan ja pääsi puomin noustua. Sitten puomi ei laskenut enää alas.
        Painelin nappeja ja vihdoin puomi laski mutta ei antanut lappua. Siihen tuli henkilökuntaakin ihmettelemään ja ehdottivat että ajamme vaan ilman toista kuittia, ei käy koska siitä saa isot rapsut yritin selittää. Siinä työnnettiin pyörää ja ajettiin pyörää sen saatanan silmän ohi monta kertaa. Vihdoin masiina antoi lapun. Jono oli jo melkoinen ja kädet heilui.

        Mulla ei ole edes pieni pyörä vaan H-D Electra joka on isompi kuin Fiatti.

        Eli ei ne systeemit Italiassa toimi vaikka kuinka sitä maata haluaisi puolustella, aina on jotain häikkää. Viimevuonna olimme menossa kohti Innsbruckia Italiasta päin ja kun tulimme Gardan rampista alas oli siellä huoltomiehet vastassa jotka käsin huitoivat aivan kaikki autoilijat porteista läpi ilman kuittia.
        Arvaa oliko vaikeeta selittää viimeiselle maksun kerääjälle ennen Italian rajaa että siellä oli huoltopäällä eikä kukaan saanut lappua.

        Vartti meni selittäessä. Taulussa luki vaan maksu jotain 60€ muutaman kymmenen kilsan matkasta.
        Sanoin, että en maksa että tässä seisotaan vaikka kokoyö. Lopulta kaverit päästi meidät sillä normaalilla maksulla läpi. Elettiin marras-joulukuun vaihdetta.

        Silti lähdemme lauantaina Muncheniin ja ajamme Udinen ja Triesten kautta Kroatiaan. Slovenian kautta homma olisi oikeesti paljon nopeempi kun tietää että taas Luigi saa hommat sekaisin mutta Slovenian moottoritietarra maksaa 35 euroa ja sitä en nyt tällä reissulla halua maksaa.

        Jouluaattona lennämme Ryanairilla Bergamoon ja tulemme 2.1 takaisin. Tie on taas kuuluisa A4 ja olen varma että Luigi sössii Mestren rampissa ja maksuasemalla. Siellä on ihan oikeesti aina ihan saatanallinen ruuhka. Tunti pitää ottaa lisäaikaa 10km matkaan jos haluaa ehtiä jonnekin.

        Autogrillit baanalla ovat sitten ihan omalukunsa. Jos haluaisi vain kupin Capuccinoa aamupalaksi menee senkin saamiseen helposti puoltuntii kun Luigi menee oikeelta ja vasemmalta ohi ja kolmelle luukulle pitää käydä kertomassa että mitä helvettiä tuli tilattua.

        Onhan näitä kokemuksia, ei jaksa edes kaikkia kirjoitella kun tässä on muutakin hommaa.

        Mutta on ne ihana Italia jutut jo aikaa sitten karisseet. Aina tulee naurettua kun kavereiden rouvat huokailee miten ihana maa se on. Onhan se jossei silmät ole vielä auenneet.


      • tuuria?
        Vee2 kirjoitti:

        Ei ollut rajanylitys vaan tietulliasema.

        Toukokuun viimeinen viikko 2003, päivää ja kellonaikaa en muista.
        Italialaisilla on sellainen huono tapa että kaikkien pitää päästä ensin, se vituttaa ihan oikeesti, niillä palaa heti pinna jos ei pääse etuilemaan.
        Silläkin Mestren asemalla oli oikeesti autoa sikin sokin kun kaikki yrittivät etuilla, no se homma jumittui totaalisti. Kokoajan kuitenkin paketti tiukkeni kun puolenauton kolosta Luigi yrittää vetää.

        Itse olen aika tuore Italian kävijä, vasta -80 luvun puolivälistä olen vieraillut maassa.
        Useimmiten moottoripyörällä, mutta myös paljon autolla, sesongin ulkopuolella.

        Tänäkesänä sattui taas samaisella A4 tiellä seuraavaa: Tultiin Kroatiasta päin 3 moottoripyörän kera. Oltiin ottamassa lappua luukusta, vaimo otti ekan ja pääsi puomin noustua. Sitten puomi ei laskenut enää alas.
        Painelin nappeja ja vihdoin puomi laski mutta ei antanut lappua. Siihen tuli henkilökuntaakin ihmettelemään ja ehdottivat että ajamme vaan ilman toista kuittia, ei käy koska siitä saa isot rapsut yritin selittää. Siinä työnnettiin pyörää ja ajettiin pyörää sen saatanan silmän ohi monta kertaa. Vihdoin masiina antoi lapun. Jono oli jo melkoinen ja kädet heilui.

        Mulla ei ole edes pieni pyörä vaan H-D Electra joka on isompi kuin Fiatti.

        Eli ei ne systeemit Italiassa toimi vaikka kuinka sitä maata haluaisi puolustella, aina on jotain häikkää. Viimevuonna olimme menossa kohti Innsbruckia Italiasta päin ja kun tulimme Gardan rampista alas oli siellä huoltomiehet vastassa jotka käsin huitoivat aivan kaikki autoilijat porteista läpi ilman kuittia.
        Arvaa oliko vaikeeta selittää viimeiselle maksun kerääjälle ennen Italian rajaa että siellä oli huoltopäällä eikä kukaan saanut lappua.

        Vartti meni selittäessä. Taulussa luki vaan maksu jotain 60€ muutaman kymmenen kilsan matkasta.
        Sanoin, että en maksa että tässä seisotaan vaikka kokoyö. Lopulta kaverit päästi meidät sillä normaalilla maksulla läpi. Elettiin marras-joulukuun vaihdetta.

        Silti lähdemme lauantaina Muncheniin ja ajamme Udinen ja Triesten kautta Kroatiaan. Slovenian kautta homma olisi oikeesti paljon nopeempi kun tietää että taas Luigi saa hommat sekaisin mutta Slovenian moottoritietarra maksaa 35 euroa ja sitä en nyt tällä reissulla halua maksaa.

        Jouluaattona lennämme Ryanairilla Bergamoon ja tulemme 2.1 takaisin. Tie on taas kuuluisa A4 ja olen varma että Luigi sössii Mestren rampissa ja maksuasemalla. Siellä on ihan oikeesti aina ihan saatanallinen ruuhka. Tunti pitää ottaa lisäaikaa 10km matkaan jos haluaa ehtiä jonnekin.

        Autogrillit baanalla ovat sitten ihan omalukunsa. Jos haluaisi vain kupin Capuccinoa aamupalaksi menee senkin saamiseen helposti puoltuntii kun Luigi menee oikeelta ja vasemmalta ohi ja kolmelle luukulle pitää käydä kertomassa että mitä helvettiä tuli tilattua.

        Onhan näitä kokemuksia, ei jaksa edes kaikkia kirjoitella kun tässä on muutakin hommaa.

        Mutta on ne ihana Italia jutut jo aikaa sitten karisseet. Aina tulee naurettua kun kavereiden rouvat huokailee miten ihana maa se on. Onhan se jossei silmät ole vielä auenneet.

        "Mutta on ne ihana Italia jutut jo aikaa sitten karisseet. Aina tulee naurettua kun kavereiden rouvat huokailee miten ihana maa se on. Onhan se jossei silmät ole vielä auenneet."

        Kirjoituksesi sisältää niitä tavallisimpia Italiaan liittyviä kliseitä ja juuri ne karisevat kun silmät aukeavat. Toki liikenne on suomalaisittain erittäin vilkasta ja raskaalla moottoripyörällä liikenteen rytmissä pysyminen voi olla stressaavaa ja on taatusti vaarallista.


      • Meillä ei ole ollut.
        Vee2 kirjoitti:

        Ei ollut rajanylitys vaan tietulliasema.

        Toukokuun viimeinen viikko 2003, päivää ja kellonaikaa en muista.
        Italialaisilla on sellainen huono tapa että kaikkien pitää päästä ensin, se vituttaa ihan oikeesti, niillä palaa heti pinna jos ei pääse etuilemaan.
        Silläkin Mestren asemalla oli oikeesti autoa sikin sokin kun kaikki yrittivät etuilla, no se homma jumittui totaalisti. Kokoajan kuitenkin paketti tiukkeni kun puolenauton kolosta Luigi yrittää vetää.

        Itse olen aika tuore Italian kävijä, vasta -80 luvun puolivälistä olen vieraillut maassa.
        Useimmiten moottoripyörällä, mutta myös paljon autolla, sesongin ulkopuolella.

        Tänäkesänä sattui taas samaisella A4 tiellä seuraavaa: Tultiin Kroatiasta päin 3 moottoripyörän kera. Oltiin ottamassa lappua luukusta, vaimo otti ekan ja pääsi puomin noustua. Sitten puomi ei laskenut enää alas.
        Painelin nappeja ja vihdoin puomi laski mutta ei antanut lappua. Siihen tuli henkilökuntaakin ihmettelemään ja ehdottivat että ajamme vaan ilman toista kuittia, ei käy koska siitä saa isot rapsut yritin selittää. Siinä työnnettiin pyörää ja ajettiin pyörää sen saatanan silmän ohi monta kertaa. Vihdoin masiina antoi lapun. Jono oli jo melkoinen ja kädet heilui.

        Mulla ei ole edes pieni pyörä vaan H-D Electra joka on isompi kuin Fiatti.

        Eli ei ne systeemit Italiassa toimi vaikka kuinka sitä maata haluaisi puolustella, aina on jotain häikkää. Viimevuonna olimme menossa kohti Innsbruckia Italiasta päin ja kun tulimme Gardan rampista alas oli siellä huoltomiehet vastassa jotka käsin huitoivat aivan kaikki autoilijat porteista läpi ilman kuittia.
        Arvaa oliko vaikeeta selittää viimeiselle maksun kerääjälle ennen Italian rajaa että siellä oli huoltopäällä eikä kukaan saanut lappua.

        Vartti meni selittäessä. Taulussa luki vaan maksu jotain 60€ muutaman kymmenen kilsan matkasta.
        Sanoin, että en maksa että tässä seisotaan vaikka kokoyö. Lopulta kaverit päästi meidät sillä normaalilla maksulla läpi. Elettiin marras-joulukuun vaihdetta.

        Silti lähdemme lauantaina Muncheniin ja ajamme Udinen ja Triesten kautta Kroatiaan. Slovenian kautta homma olisi oikeesti paljon nopeempi kun tietää että taas Luigi saa hommat sekaisin mutta Slovenian moottoritietarra maksaa 35 euroa ja sitä en nyt tällä reissulla halua maksaa.

        Jouluaattona lennämme Ryanairilla Bergamoon ja tulemme 2.1 takaisin. Tie on taas kuuluisa A4 ja olen varma että Luigi sössii Mestren rampissa ja maksuasemalla. Siellä on ihan oikeesti aina ihan saatanallinen ruuhka. Tunti pitää ottaa lisäaikaa 10km matkaan jos haluaa ehtiä jonnekin.

        Autogrillit baanalla ovat sitten ihan omalukunsa. Jos haluaisi vain kupin Capuccinoa aamupalaksi menee senkin saamiseen helposti puoltuntii kun Luigi menee oikeelta ja vasemmalta ohi ja kolmelle luukulle pitää käydä kertomassa että mitä helvettiä tuli tilattua.

        Onhan näitä kokemuksia, ei jaksa edes kaikkia kirjoitella kun tässä on muutakin hommaa.

        Mutta on ne ihana Italia jutut jo aikaa sitten karisseet. Aina tulee naurettua kun kavereiden rouvat huokailee miten ihana maa se on. Onhan se jossei silmät ole vielä auenneet.

        Miksi ihmeessä et aja Tauernin solan kautta. Se on lyhyempikin. Venetsian ympärillä on melkein aina ruuhkaa maksupaikoilla. Useinmiten ei edes Venetsiaan ei kannata tulla moottoritietä ruuhkan takia, vaan loppumatka tavallista tietä.
        Moottoritiekahvilassa maksetaan ensin kassalle ja sen jälkeen saa maksamansa kahvit yms. Voi olla helpompi matkustaa, kun oppii toimintatavat! Siis kärsivällisyyttä!


      • Vee2
        tuuria? kirjoitti:

        "Mutta on ne ihana Italia jutut jo aikaa sitten karisseet. Aina tulee naurettua kun kavereiden rouvat huokailee miten ihana maa se on. Onhan se jossei silmät ole vielä auenneet."

        Kirjoituksesi sisältää niitä tavallisimpia Italiaan liittyviä kliseitä ja juuri ne karisevat kun silmät aukeavat. Toki liikenne on suomalaisittain erittäin vilkasta ja raskaalla moottoripyörällä liikenteen rytmissä pysyminen voi olla stressaavaa ja on taatusti vaarallista.

        Ei itse liikenteessä mitään ihmeellistä ole.
        Ja raskaalla moottoripyörällä ajaminen on ihan nautinto, ei vaarallista.

        Ja liikenteen mukana pysyminen on oikeinkin helppoa, puhun nyt ihan eri asioista kuin moottoripyörällä ajamisen vaarallisuudesta.
        Se on ihan sama ajatko autolla vai mp:llä.

        Italialainen ei yritä koskaan torpata ja italialainen antaa kiltisti tietä ja vetoketjuperiaate toimii normaaliliikenteessä mutta annas olla kun tulee ruuhkaa niin niitten järki jotenkin jymähtää.


      • Vee2
        Meillä ei ole ollut. kirjoitti:

        Miksi ihmeessä et aja Tauernin solan kautta. Se on lyhyempikin. Venetsian ympärillä on melkein aina ruuhkaa maksupaikoilla. Useinmiten ei edes Venetsiaan ei kannata tulla moottoritietä ruuhkan takia, vaan loppumatka tavallista tietä.
        Moottoritiekahvilassa maksetaan ensin kassalle ja sen jälkeen saa maksamansa kahvit yms. Voi olla helpompi matkustaa, kun oppii toimintatavat! Siis kärsivällisyyttä!

        Tiedän niiden tiekahviloiden maksusysteemin ihan hyvin mutta arvostelen sitä silti. Se on mun mielestä ihan tyhmä.
        Jos saksalaisella "rastilla" ois sama systeemi niin ei kukaan sais koskaan mitään. Niillä ja Itävaltalaisilla homma pelittää. Tai sitten mussa asuu se pieni saksalainen?
        Luulen kyllä, että jos italialainen sais ottaa vapaasti tiskistä mitä haluaa taitais sillä rehellisyystasolla varustettu ihminen jättää maksamatta ostoksia. Ja juuri sentähden tämä "maksa ensin - saat sitten" systeemi on luotu.

        En kai mä aja Tauernin kautta jos etenen länsi-itä tai itä-länsi suunnassa???
        Tietenkin ajan Tauernin kautta Villachiin asti. Olen ajanut tosi usein (syyskuussakin 4 kertaa) ja siitä valitsen joko Udinen ja Triesten kautta tai Ljubljanan kautta.
        Slovenialaiset kusasivat vaan sukkaansa noilla älyttömillä moottoritiemaksuilla. Triestestä jos haluaa mennä Koperiin niin joutuu 1,5 kilometrin takia maksamaan moottoritie-vinjetasta 35 euroa autolta. Mutta onneksi Mubbian, Ankaran ja Bertocchin kautta pääsee pikkutietä ohi motarin.

        En mä silti Italiassa käyntejä lopeta, vaikka välillä ottaa niiden systeemit riskisti pannuun. Se on ihan mahtava lomamaa kun vaan tietää niiden oikut.

        Ja valkoviini on hyvää ja edullista.


      • autogrill
        Vee2 kirjoitti:

        Tiedän niiden tiekahviloiden maksusysteemin ihan hyvin mutta arvostelen sitä silti. Se on mun mielestä ihan tyhmä.
        Jos saksalaisella "rastilla" ois sama systeemi niin ei kukaan sais koskaan mitään. Niillä ja Itävaltalaisilla homma pelittää. Tai sitten mussa asuu se pieni saksalainen?
        Luulen kyllä, että jos italialainen sais ottaa vapaasti tiskistä mitä haluaa taitais sillä rehellisyystasolla varustettu ihminen jättää maksamatta ostoksia. Ja juuri sentähden tämä "maksa ensin - saat sitten" systeemi on luotu.

        En kai mä aja Tauernin kautta jos etenen länsi-itä tai itä-länsi suunnassa???
        Tietenkin ajan Tauernin kautta Villachiin asti. Olen ajanut tosi usein (syyskuussakin 4 kertaa) ja siitä valitsen joko Udinen ja Triesten kautta tai Ljubljanan kautta.
        Slovenialaiset kusasivat vaan sukkaansa noilla älyttömillä moottoritiemaksuilla. Triestestä jos haluaa mennä Koperiin niin joutuu 1,5 kilometrin takia maksamaan moottoritie-vinjetasta 35 euroa autolta. Mutta onneksi Mubbian, Ankaran ja Bertocchin kautta pääsee pikkutietä ohi motarin.

        En mä silti Italiassa käyntejä lopeta, vaikka välillä ottaa niiden systeemit riskisti pannuun. Se on ihan mahtava lomamaa kun vaan tietää niiden oikut.

        Ja valkoviini on hyvää ja edullista.

        En yhtään epäile kokemuksiasi, omani vaan ovat ihan erilaisia. Moottoriteiden kassoilla en ole jonotellut - jaa, kerran oli vaikeuksia, kun porhalsin silloista kokemattomuuttani automaattiluukulle, eikä minulla tietenkään mitään automaattikorttia ollut. Siinä sitten jouduin naama punaisena pakittamaan vastavirtaan, omaa tyhmyyttäni. Yleensä kassoilta ajetaan nopeasti läpi, tasaraha helpottaa, jos käteisellä maksaa.
        Autogrillistä minulla on myös pelkästään hyviä kokemuksia, nopeaa ja joutuisaa. Ja väkeä sentään on aina runsaanpuoleisesti. Ja vielä: jos suomalaisen ja italialaisen ravintolan taso jossain on suurimmillaan, niin se on juuri huoltoasemilla. Autogrillistä saa hyviä panineja, leivonnaisia, salaatteja, mitä tahansa tuoreita herkkuja - ei koskaan suomalaishuoltiksen rasvaisia känttyjä.
        Mutta näin voivat kokemukset olla erilaisia. Itse olen 30 vuotta matkustellut Italiassa, useimmiten auton ratissa.


      • asenteita
        autogrill kirjoitti:

        En yhtään epäile kokemuksiasi, omani vaan ovat ihan erilaisia. Moottoriteiden kassoilla en ole jonotellut - jaa, kerran oli vaikeuksia, kun porhalsin silloista kokemattomuuttani automaattiluukulle, eikä minulla tietenkään mitään automaattikorttia ollut. Siinä sitten jouduin naama punaisena pakittamaan vastavirtaan, omaa tyhmyyttäni. Yleensä kassoilta ajetaan nopeasti läpi, tasaraha helpottaa, jos käteisellä maksaa.
        Autogrillistä minulla on myös pelkästään hyviä kokemuksia, nopeaa ja joutuisaa. Ja väkeä sentään on aina runsaanpuoleisesti. Ja vielä: jos suomalaisen ja italialaisen ravintolan taso jossain on suurimmillaan, niin se on juuri huoltoasemilla. Autogrillistä saa hyviä panineja, leivonnaisia, salaatteja, mitä tahansa tuoreita herkkuja - ei koskaan suomalaishuoltiksen rasvaisia känttyjä.
        Mutta näin voivat kokemukset olla erilaisia. Itse olen 30 vuotta matkustellut Italiassa, useimmiten auton ratissa.

        Juu, kokemukset voi olla erilaisia. ja voi lähtökohtakin olla. jos alunperinkin "luigittelee" ihmisiä ja on sitä mieltä että "sillä rehellisyystasolla varustettu ihminen jättää maksamatta ostoksia", niin voi se vaikuttaa kokemuksiinkin.


      • italiassa asuva
        Vee2 kirjoitti:

        Tiedän niiden tiekahviloiden maksusysteemin ihan hyvin mutta arvostelen sitä silti. Se on mun mielestä ihan tyhmä.
        Jos saksalaisella "rastilla" ois sama systeemi niin ei kukaan sais koskaan mitään. Niillä ja Itävaltalaisilla homma pelittää. Tai sitten mussa asuu se pieni saksalainen?
        Luulen kyllä, että jos italialainen sais ottaa vapaasti tiskistä mitä haluaa taitais sillä rehellisyystasolla varustettu ihminen jättää maksamatta ostoksia. Ja juuri sentähden tämä "maksa ensin - saat sitten" systeemi on luotu.

        En kai mä aja Tauernin kautta jos etenen länsi-itä tai itä-länsi suunnassa???
        Tietenkin ajan Tauernin kautta Villachiin asti. Olen ajanut tosi usein (syyskuussakin 4 kertaa) ja siitä valitsen joko Udinen ja Triesten kautta tai Ljubljanan kautta.
        Slovenialaiset kusasivat vaan sukkaansa noilla älyttömillä moottoritiemaksuilla. Triestestä jos haluaa mennä Koperiin niin joutuu 1,5 kilometrin takia maksamaan moottoritie-vinjetasta 35 euroa autolta. Mutta onneksi Mubbian, Ankaran ja Bertocchin kautta pääsee pikkutietä ohi motarin.

        En mä silti Italiassa käyntejä lopeta, vaikka välillä ottaa niiden systeemit riskisti pannuun. Se on ihan mahtava lomamaa kun vaan tietää niiden oikut.

        Ja valkoviini on hyvää ja edullista.

        Kaikkialla Italiassa kahviloissakin maksetaan ensin kassalle ja sitten mennään tiskille hakemaan ostokset. Mikä siinä on sen kummenpaa kuin että Suomessa itse kaadat kahvisi kuppiin. Ei sen tyhmenpää kuin muidenkaan systteemit.


      • Vee2
        italiassa asuva kirjoitti:

        Kaikkialla Italiassa kahviloissakin maksetaan ensin kassalle ja sitten mennään tiskille hakemaan ostokset. Mikä siinä on sen kummenpaa kuin että Suomessa itse kaadat kahvisi kuppiin. Ei sen tyhmenpää kuin muidenkaan systteemit.

        Hermot on rautaa, muuten ei yrittäjänä tässämaassa selviäisi.
        Asenteita voi olla muttei mulla.
        Niinkuin tuossa aiemmissa viesteissä totesin, en vaan tykkää kaikista heidän systeemeistään.

        Maata voi silti rakastaa.
        Olen käynyt Italiassa 80 puolivälistä saakka, kuten jo totesin, en kai olisi näin kauaa käynyt maassa jos se oisi läpeensä takamuksesta???

        Pidän Italiasta todella paljon, todella paljon, toistetaan se nyt vielä, että ymmärretään mitä ajan takaa. Olemme vierailleet Italiassa perinteisesti parhaimmillaan 4 - 6 kertaa vuodessa ja asuneet jopa puoltoista kuukautta kerrallaan maassa.

        Olen pitänyt Italiasta jopa niin paljon, että olen mennyt siellä jopa naimisiin, Genovassa, -90 luvun puolivälissä.

        Saa sitä ihminen silti arvostella systeemiä jos siinä jokin mättää, arvostellaan me kaikki amerikkaa, suomea, venäjää yms ...

        Eihän nämät mun aikaisemmat tunteenpurkaukset voi olla elämän ja kuoleman kysymyksiä, ei niistä kannata poroja nokkaansa vetää.

        Minä en pidä noista kahdesta italialaisesta systeemistä ja sillä hyvä. Ettehän tekään pidä siitä että minä niitä arvostelen.

        Ja nyt lopetan omalta osaltani keskustelun tähän ja palaan asiaan marraskuun lopulla kun olen mennyt ja palannut Italiaan kautta Suomeen.

        Hyvää syksyä.


    • Vee2

      Näin tuli mentyä ja tultut Munchenistä Kroatiaanja takaisin. Aikamoinen myräkkä oli Munchenin seudulla. Lunta tuli niin napakasti, että ei nähnyt edes tietä. Ajoimme Rosenheimistä B15-tietä B12-tien ja baanaa A94 kautta kentälle.
      30-40 ajettiin jonossa, sitten kun aamuyöstä alkoi olla liikennettä tiellä. Mutta aiheeseen.

      Empäs sitten mennytkään Villachista Italiaan ja A4 pitkin Triesteen vaan päätimme mennä varmasti ja vakaasti ja ennenkaikkea nopeesti ja valitsimme tien Villachista Ljubljanaan ja siitä perille Fioriniin. Liikenne toimi, ei jonoja, ei edes Ljubljanan keskustassa kunnon ruuhkaa. Lj:ssä poikettiin tulomatkalla ja oltiin jopa 1 yö. Kaunis kaupunki, ja edullinen.

      Tiemaksu oli Sloveniassa 35 euroa ja se on voimassa puolivuotta. En liimannut tarraa tunnollisesti vuokra-auton ikkunaan ja nyt se on mulla seuraavaa kertaa varten tallella.
      Taloustarkka - vakaa markka, sanotaan.

      Palaan tuohon A4 motarin toimintaan kuitenkin vielä heti ensivuoden puolella kun joulun ja uudenvuoden vieton jälkeen palaamme koti Suomeen.
      Lento edullisesti Ryanairilla Bergamoon ja sieltä sitten A4 pitkin Triesteen.

      Nähdään ja kuullaan miten kauan Mestren tietullissa taas paloi aikaa? Jos kerran edes kävisi tuuri ja päästäisiin sutjakasti.
      Italialaiset eivät taida 24. joulukuuta enää olla suurinjoukoin liikkeellä, toivon.

      Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta.

      • Meillä ei ole ollut.

        Ajat usein Rosenheimin ohi. Tiedätkö, että Rosenheimin laidalla on Karstadt´in outlet. Se on iso ja vaatteiden hinnat ovat 2-5 euroa. Sen osoite on Kolbemoorerstr. 36, 83026 Rosenheim.


      • Vee2
        Meillä ei ole ollut. kirjoitti:

        Ajat usein Rosenheimin ohi. Tiedätkö, että Rosenheimin laidalla on Karstadt´in outlet. Se on iso ja vaatteiden hinnat ovat 2-5 euroa. Sen osoite on Kolbemoorerstr. 36, 83026 Rosenheim.

        Olen mä sen kadun pätkän vetäny joka siitä menee Kolbermoorin ohi mutta eipä oo tuollainen paikka tarttunut koskaan silmään. Ei ole kuulunut siihen tärkeeseen ykkösostoskoriin.
        Syykin on siihen selvä: En koskaan osta muita vaatteita kuin missä lukee H-D, paitsi Levikset ja osa sukista ja alushousuista joutuu ostamaan ja ne ostan meidän tavarantoimittajalta Louisilta, jonka 1 myymälä sijaitsee myös Rosenheimissa. Siellä poiketaan yleensä morjenstamassa vaan hlökuntaa. Louisilla on noin 60 myymälää eripuolilla Saksaa ja pääkallonpaikkakin aina meidän matkan varrella Hampurissa. Rosenheim sopii meidän ajorytmiin ja kesämökiltä Kroatiasta sinne on sopiva matka.

        Pitää laittaa tuo osoite mieleen kun seuraavan kerran mennään, että saa vaimo käydä tsekkaamassa mestan. Yleensä en mee edes ko. paikkoihin sisään koska niissä ei ole mulle mitään. En tarvitse, en halua.

        Hyvä vinkki kuitenkin.

        Tiedätkö muuten, että Rosenheimissa asuu joku suomihullu Gyntteri? (huomatkaas muut palstan fanaattiset palstapallerot, että kutsun saksalaista miestä gyntteriksi, en aliarvioi gyntteriä kuten en luigiakaan enkä mehikon pepee vaan tuleepa kansallisuus kerralla selväksi), hyi.

        Hän järjestää joka vuosi jollain talolla Suomijuhlan ja siellä on suomiruokaa ja -ohjelmaa ja suomalaisia tuotteita esillä. En vaan oo löytäny ukosta mitään tietoo. Kerran tuli ohjelma siitä telkkarista.

        Niin ja lipsahtihan tää nyt Italiasta pikkasen sivuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      195
      7687
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4412
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2155
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2089
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1905
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1726
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1659
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe