Kun monissa kirjoituksissa valitetaan eläkkeiden
pienuudesta ja riittämättömyydestä, niin auttaisiko,
jos eläkeläiset suurena joukkona menisivät toimeentuloapua
hakemaan ja täyttäisivät kaikki sosiaalitoimistot.
Iltauutisiin ja etusivuille ja koko Euroopalle tiedoksi olisi
Suomen eläkeläisten päästävä, niin että jokainen päättäjä ja vaikuttaja näkisi
tämän häpeän suurilla kirjaimilla.
Jonoihin kaikki kykenevät ja rollaattorit mukaan,
jos ei ole omaa niin yrittäkää lainata.
Eläkeläiset otsikoihin - media hereille!
34
1686
Vastaukset
- ...ihminen
rollaattoril,kun eivät ilkeä sauvakävelylläkään käyvä.Anteeksi huomautus.
Jotkut kansat vain ovat rohkeampia nousemaan barrigaadeille kuin me, vaikka kuinka olisimme tuohtuneita vallitseviin olosuhteisiin ja asioiden tilaan.
Tämäpä olisikin hyvä tilaisuus, kokoamaan vain joukkoja ja eläkeläisjärjestöt vaatimaan oikeutta köyhyysrajalla elävien aseman korjaamiseksi.
Kuinka helppoa onkaan sanoa että kyllä eläkkellä selviää, kun ei tiedä mitä se on saada käteen joku 400 euroa ja sillä pitää selviytyä kaikista menoista.
Jossain korvessa, terveelle ihmiselle, se ehkä pihistellen riittää juuri ja juuri vatsan täytteet hankkimaan joka päivälle, mutta kun Suomessakaan ei asuta korvessa. Kaikilla pitäis olla mahdollisuus asua ja elää siellä missä tuntuu kodilta.- AVKT
Pitäisi olla puolue, joka ajaisi eläkeläisten asijoita. Suomessa, sekä Ruotsissa ovat eläkeläisten verot työssä käyviin nähden korkeat ainakin täällä.
Tuoksuvattu, kävin sivuillasi, sanat nyt vain loppuvat...Kiitos. - poistit -
AVKT kirjoitti:
Pitäisi olla puolue, joka ajaisi eläkeläisten asijoita. Suomessa, sekä Ruotsissa ovat eläkeläisten verot työssä käyviin nähden korkeat ainakin täällä.
Tuoksuvattu, kävin sivuillasi, sanat nyt vain loppuvat...Kiitos.kaikki tämänpäiväiset aloitteesi AVKT ????
- järjestöjä
Ainoa tapa vaikuttaa on eduskuntavaalit. Jos joka kymmenes eläkkeensaaja muuttaa äänestyskäyttäytymistään niin, että ei anna ääntään näille 3-4 isolle puolueelle, jotka ovat leikanneet työeläkeindeksejä.
Mikään muu tapa ei tule saamaan eläkkeensaajien ääntä kuuluville! järjestöjä kirjoitti:
Ainoa tapa vaikuttaa on eduskuntavaalit. Jos joka kymmenes eläkkeensaaja muuttaa äänestyskäyttäytymistään niin, että ei anna ääntään näille 3-4 isolle puolueelle, jotka ovat leikanneet työeläkeindeksejä.
Mikään muu tapa ei tule saamaan eläkkeensaajien ääntä kuuluville!Kuinka saada eläkeläiset(kin) äänestämään?
Juuri vaalien alla luin mielipidekirjoituksia joissa eläkkeellä olevat henkilöt julistivat suureen ääneen pettymystään päätöksentekijöihin ja sanoivat aivan varmasti jättävänsä äänestämättä.
Sillä kun ei mitään voita, mutta mielenosoituksena kuvitellaan senkin auttavan ja sehän tarkoittaa etteivät he edes halua olla taistelemassa etujensa puolesta.
Kuinka kunnallisvaalien tulosta voitais verrata seuraaviin eduskuntavaaleihin ja olisko se muutos mihinkään, jos noudattelisi tapahtunutta poliittista linjaa noin yleisesti.
Milloin rikas ja köyhä ovat tasavertaisia. Taitaa oööa ainoa kerta kun maataan viimeinen taskuton paita yllä valmiina maatumaan. Silloin kummallakin on yhtä vähän.
Nyt olis vielä aikaa saada eläkeläiset ajamaan omaa etuansa, yhdistämään äänensä seuravissa vaaleissa ja ainakin äänestämään!
Mutta mikä on niin eripuraista joukkoa kuin eläkeläiset, monta järjestöä, monta linjaa, mutta mitä olis se yksi yhteinen?- äänestää pitää
Tuoksuvattu kirjoitti:
Kuinka saada eläkeläiset(kin) äänestämään?
Juuri vaalien alla luin mielipidekirjoituksia joissa eläkkeellä olevat henkilöt julistivat suureen ääneen pettymystään päätöksentekijöihin ja sanoivat aivan varmasti jättävänsä äänestämättä.
Sillä kun ei mitään voita, mutta mielenosoituksena kuvitellaan senkin auttavan ja sehän tarkoittaa etteivät he edes halua olla taistelemassa etujensa puolesta.
Kuinka kunnallisvaalien tulosta voitais verrata seuraaviin eduskuntavaaleihin ja olisko se muutos mihinkään, jos noudattelisi tapahtunutta poliittista linjaa noin yleisesti.
Milloin rikas ja köyhä ovat tasavertaisia. Taitaa oööa ainoa kerta kun maataan viimeinen taskuton paita yllä valmiina maatumaan. Silloin kummallakin on yhtä vähän.
Nyt olis vielä aikaa saada eläkeläiset ajamaan omaa etuansa, yhdistämään äänensä seuravissa vaaleissa ja ainakin äänestämään!
Mutta mikä on niin eripuraista joukkoa kuin eläkeläiset, monta järjestöä, monta linjaa, mutta mitä olis se yksi yhteinen?Kyllä jokainen eläkelläinen on velvollinen äänestämään. Muuten ei ole oikeutta valittaa.
Jättämällä noi isot puolueet huomioimatta saa äänelleen parhaan vaikutuksen. Vallan menetys on ainoa peloite joka voi vaikutta esim. tasaindeksin palauttamisessa. Mikään muu ei tehoa. - Mitä olen ?*
AVKT kirjoitti:
Tuoksuvattu, kävin sivuillasi, sanat nyt vain loppuvat...Kiitos.Se nyt vain on niin, että vanhemmat ikäluokat mitä me edustamme, ovat niin puolueisiin sitoutuneita että on vaikea monella muuttaa äänestyskäyttäytymistään.Niin minullakin ehkä?Mutta hyvän ja oikeudenmukaisen asian vuoksi sais puolue mennä.On todella suuri vääryys, että eläkeläisten verotus on kovenpaa kun työssäkäyvän.Olen joskus vuosia sitten kirjoittanut tästä asiasta täällä samalla palstalla.
- aktiivi?!
Eläkeläisten on myöhäistä puristella kiveksiään.
Aktiiviväestön täytyisi ajoissa tajuta eläkkeiden johdonmukainen, pitkäjännitteinen heikentäminen.
Kansalaisten suunnittelun aikajänne = tiliväli!
Kun Ranskan hallitus suunnitteli tulevien eläkkeiden ikärajan nostoa meni maa lakkoon.
Suunnitelma peruuntui.
EU:n "pienipalkkainen" virkamiehistö pysäytti organisation toiminnan vastustaen onnistunesti eläke-etujensa liuttamista lähemmäksi jäsenmaiden normaaleja tasoja.
Flegmaattisuutemme ilmentänee eripuraisuuttamme, suunnittelemattomuuttamme ja solidaarisuuden puutetta. - eläkeläiset
ovat niin eripuraista väkeä, että mistään mielipiteen ilmauksesta tule mitään! Joillakin on hyvä eläke, he viis veisaavat mistään. Köyhät eläkeläiset eivät enää jaksa ruveta "tappelemaan", heidät on jo kokonaan kyykytetty.
Ehdotin kerran tällä palstalla, että eläkeläiset pitäisivät vaikkapa yhden päivän ostolakon. Vastauksia siihen tuli laidasta laitaa, pääasiassa niin, että eivät rupea mihinkään ostolakkoon. Jos media näyttävästi raportoisi asiasta, voisi päättäjätkin vähän ajatella. Voisivat ajatella, että jospa eläkeläinen (se rikkaampi)ei enää tuhlaakaan. Jotain etua voisi seurata (tai sitten ei)!- eläkeläiset nytkään
kaupoissa käy kun kerran-kaksi viikossa.
Samaa ruokaa syödään useampi päivä, ja matkatkin maksavat.
Ei kaikilla kulje bussi oven edestä, tai ole kauppa vieressä. - mahtaa
olla työtä tehneen eläke suomessa, täällä jouduin lopettamaan 58v, en itseni takia. Saan tällä hetkellä valtiolta noin 780eu netto tähän tulee sitten lisää muita , 65v vasta "virka"eläke.
- nälänhätä
eläkeläiset nytkään kirjoitti:
kaupoissa käy kun kerran-kaksi viikossa.
Samaa ruokaa syödään useampi päivä, ja matkatkin maksavat.
Ei kaikilla kulje bussi oven edestä, tai ole kauppa vieressä.Ostolakko?! Huuhaa!
Kaupan työrajoitusten aikana, samoin jonkun elintarvikkeen saatavuuden ollessa uhattuna, ovat eläkemummelit niitä hätäisimpiä hamstraajia.
Sitten kun todellista pulaa ei tulekaan hilsellään kauppojen kassoilla petkutuksesta! - heillä hyvät
nälänhätä kirjoitti:
Ostolakko?! Huuhaa!
Kaupan työrajoitusten aikana, samoin jonkun elintarvikkeen saatavuuden ollessa uhattuna, ovat eläkemummelit niitä hätäisimpiä hamstraajia.
Sitten kun todellista pulaa ei tulekaan hilsellään kauppojen kassoilla petkutuksesta!eläkkeet?
Kaikilla ei ole.
Ei minulla ole varaa ostaa varastoon muuta kuin viikon ruoka, 20e.
Siksi käyn vain kerran viikossa kaupassa.
Eläkkeiden erot todella suuria, tässä maassa. Ja varsinkin tuon eläkeuudistuksen jälkeen, kun lasketaankin koko työura, eikä niiden viimeisten vuosien mukaan.
Monet naiset saavat sen vuoksi todella pieniä eläkkeitä. Vaikeaa on toimeentulo, yksin elävällä, alle 800e kk/brutto saavalla. - olleesta palkasta,
mahtaa kirjoitti:
olla työtä tehneen eläke suomessa, täällä jouduin lopettamaan 58v, en itseni takia. Saan tällä hetkellä valtiolta noin 780eu netto tähän tulee sitten lisää muita , 65v vasta "virka"eläke.
työvuosista.
Eläkkeet n, 600e- rajaton.
On kehnoja ja huippuhyviä eläkkeitä. - ole mitään
olleesta palkasta, kirjoitti:
työvuosista.
Eläkkeet n, 600e- rajaton.
On kehnoja ja huippuhyviä eläkkeitä.Prosentti tietoa, kuinka paljon eläke on palkasta 3500eu/kk. Onko se 90% 80% 70%, siitä tässä oikeastaan oli kysymys. Tiedä vaikka olisi 100%.
- kiinni
ole mitään kirjoitti:
Prosentti tietoa, kuinka paljon eläke on palkasta 3500eu/kk. Onko se 90% 80% 70%, siitä tässä oikeastaan oli kysymys. Tiedä vaikka olisi 100%.
Jos on kymmeniä työvuosia takana, on se liki 60%
- vastauksesta
kiinni kirjoitti:
Jos on kymmeniä työvuosia takana, on se liki 60%
Vero prosentti on Suomessa 4-9% pienempi kuin Ruotsissa sen voi tässä datassa katsoa melkein nolla ajassa. Minulla olisi 1% pienempi vero, kuin eläke tulee muualta kuin suomesta. Ranskassa olisi kai kaikkein pienin, koska omasta säästö eläkkeestä ei menisi mitään veroa. En ole varma asiasta, mutta näin olen lukenut.
60% se olisi sitten 2100eu/kk hyvän palkan saavilla. Muutamia vuosia on minulla suurempi eläke, jos elää. Pidän vuoden ajoista, enkä halua realisoida omaisuutta vielä ja pieni sukuni on täällä, mutta "kaukana". - inkeri39
vastauksesta kirjoitti:
Vero prosentti on Suomessa 4-9% pienempi kuin Ruotsissa sen voi tässä datassa katsoa melkein nolla ajassa. Minulla olisi 1% pienempi vero, kuin eläke tulee muualta kuin suomesta. Ranskassa olisi kai kaikkein pienin, koska omasta säästö eläkkeestä ei menisi mitään veroa. En ole varma asiasta, mutta näin olen lukenut.
60% se olisi sitten 2100eu/kk hyvän palkan saavilla. Muutamia vuosia on minulla suurempi eläke, jos elää. Pidän vuoden ajoista, enkä halua realisoida omaisuutta vielä ja pieni sukuni on täällä, mutta "kaukana".olin kotona hoitamassa lapsiakin 8v,eli en saa täyttä eläkettä,eikä hoitoalan eläkkeet suuruudellaan hurmaa.Mutta en valita.Suu säkkiä myöden.
- "kasööri"
inkeri39 kirjoitti:
olin kotona hoitamassa lapsiakin 8v,eli en saa täyttä eläkettä,eikä hoitoalan eläkkeet suuruudellaan hurmaa.Mutta en valita.Suu säkkiä myöden.
Samantyyppinen tilanne.
Seitsemän vuotta kotona lasten kanssa saamatta mistään penniäkään.
Pienet lapsilisät tietenkin.
Sen jälkeen olin 22 vuotta marketin osa-aikaisena kassanhoitajana.
Siihen verrattuna hoitoalan palkat olivat huimat.
Parantumaton sairaus yllätti 52 vuotisena johtaen pakollisen sairasajan jälkeen eläkkeelle.
Nettoeläkkeeni on lähempänä 700:aa kuin 800E:a.
En saa mitään tulonsiirtoja jos maksuttomia solumyrkkyjä ei sellaisiksi lasketa.
En tunne kokevani puutetta vaikka tilastot niin todistavatkin! - 4-tielaskin
ole mitään kirjoitti:
Prosentti tietoa, kuinka paljon eläke on palkasta 3500eu/kk. Onko se 90% 80% 70%, siitä tässä oikeastaan oli kysymys. Tiedä vaikka olisi 100%.
Ikäluokkamme eläke on alkanut kertymään 23:n ikävuoden jälkeen.
1,25% / työvuosi.
Nythän laskennassa on ne käsittämättömät loppupään superkertymävuodet. - AVKT
"kasööri" kirjoitti:
Samantyyppinen tilanne.
Seitsemän vuotta kotona lasten kanssa saamatta mistään penniäkään.
Pienet lapsilisät tietenkin.
Sen jälkeen olin 22 vuotta marketin osa-aikaisena kassanhoitajana.
Siihen verrattuna hoitoalan palkat olivat huimat.
Parantumaton sairaus yllätti 52 vuotisena johtaen pakollisen sairasajan jälkeen eläkkeelle.
Nettoeläkkeeni on lähempänä 700:aa kuin 800E:a.
En saa mitään tulonsiirtoja jos maksuttomia solumyrkkyjä ei sellaisiksi lasketa.
En tunne kokevani puutetta vaikka tilastot niin todistavatkin!On vielä huonommat eläkkeet. Viimeiset vuodet näkyvät olevan hyvin tärkeät.
Mitä siitä, on muuta rikkautta, kuin raha, joillakin on sitä. - täälläkin ennen
AVKT kirjoitti:
On vielä huonommat eläkkeet. Viimeiset vuodet näkyvät olevan hyvin tärkeät.
Mitä siitä, on muuta rikkautta, kuin raha, joillakin on sitä.Muuttui -06
entisen mukaan olisin saanut 250-300e enemmän.
Lapsia kun hoiti kotona, teki silppu-pätkätöitä, ei siinä sitten eläke paljoa kertynyt.
Jos olisi laskettu, viimeisten ansiovuosien mukaan, voisi elääkin, eikä vain olla. - seniorinanny
4-tielaskin kirjoitti:
Ikäluokkamme eläke on alkanut kertymään 23:n ikävuoden jälkeen.
1,25% / työvuosi.
Nythän laskennassa on ne käsittämättömät loppupään superkertymävuodet.niinpä!ikäluokkamme,kuten itsekin,aloitti työnteon 16-17vuotiaana ja ilman minkäänlaista eläkekertymää siellä päässä meni hukkaan
- petosta
Ei sellaista tarvita, mutta sosiaalitoimistoon kannattaa hakeutua ja laskettaa tarkkaan, onko saatavia yhteiskunnalta. Tietysti omaisuutta ei saa olla...
- isoäiti*
Minusta on enemmän petosta, jos eläkeläiset joutuvat tinkimään syömisestä, lääkkeistä ja
harrastuksista, joiden pitäisi olla jokaisen
ihmisen perustarpeita.
Nyt on aika nauttia jokaisesta hetkestä kukin
parhaaksi katsomallaan tavalla, ettei viimeisten pasuunojen aikana tarvitse surra
että jotain jäi tekemättä. - kuin rollaattorit
isoäiti* kirjoitti:
Minusta on enemmän petosta, jos eläkeläiset joutuvat tinkimään syömisestä, lääkkeistä ja
harrastuksista, joiden pitäisi olla jokaisen
ihmisen perustarpeita.
Nyt on aika nauttia jokaisesta hetkestä kukin
parhaaksi katsomallaan tavalla, ettei viimeisten pasuunojen aikana tarvitse surra
että jotain jäi tekemättä.Ei ole velvollisuutta ruveta ontumaan ja kulkemaan ryysyissä. Omansa pitää saada pystyssä päin.
Petos on tapahtunut, aivan oikein.
- 1943
saavat esim. asumis-ja toimeentulotukea kuten muutkin kansalaiset, jos tarvitsevat. Joukkomme on hyvin heterogeeninen. Itse olen tyytyväinen eläkkeeseen. Olen terve eikä minulla ole koskaan ollut näin vähän velvollisuuksia kuin juuri nyt. Eläkkeellä ollessa en ole ollut vaarassa nukahtaa rattiin, vaikka olen ajanut pitkiä matkoja. Työelämässä ollessa näitä tilanteita oli silloin tällöin.
- AVKT
Realisoi kaikki, olet kaikkien itse tunto ja illan emäntä, myös taiteen eikö niin.
- 1943
AVKT kirjoitti:
Realisoi kaikki, olet kaikkien itse tunto ja illan emäntä, myös taiteen eikö niin.
ymmärrä. Emäntä olen vain omassa kodissani, jos järjestän kekkerit. Sitä ei ole tapahtunut aikoihin. Viimeksi neljä vuotta sitten eräänlaisissa juhlissa, joiden emäntänä en olisi halunnut olla. Eräänlainen emäntä olen metsässä, jota raivaamaan lähden taas kohta. Siitä nautin.
- wanharouva
1943 kirjoitti:
ymmärrä. Emäntä olen vain omassa kodissani, jos järjestän kekkerit. Sitä ei ole tapahtunut aikoihin. Viimeksi neljä vuotta sitten eräänlaisissa juhlissa, joiden emäntänä en olisi halunnut olla. Eräänlainen emäntä olen metsässä, jota raivaamaan lähden taas kohta. Siitä nautin.
Silloin tällöin piipahdan tällä palstalla ja olen huomannut että 1943 on lähestulkoon aina menossa raivaamaan metsää! Kuinka kauan metsää muuten täytyy raivata että se tulee valmiiksi?
Itsellä ei kokemusta metsänomistuksesta. Tontilla on kymmenisen katajaa ja mäntyä, pari koivua, haapaa ja kuusta. Niitä ei koskaan raivata;) - 1943
wanharouva kirjoitti:
Silloin tällöin piipahdan tällä palstalla ja olen huomannut että 1943 on lähestulkoon aina menossa raivaamaan metsää! Kuinka kauan metsää muuten täytyy raivata että se tulee valmiiksi?
Itsellä ei kokemusta metsänomistuksesta. Tontilla on kymmenisen katajaa ja mäntyä, pari koivua, haapaa ja kuusta. Niitä ei koskaan raivata;)tuo homma on intohimoni sään salliessa. Olen kekannut, että monipuolista liikuntaa saa voimasaksilla vesoja poistamalla. Melko paksunkin rungon saa poikki. Meillä on kasvavaa metsään niin paljon, että raivattavaa riittää. Koska otan asian liikunnan kannalta, raivaan ympäri vuoden, vaikka vesat kasvavat uudelleen. Raivaussahaa käytän vasta sitten, kun rungot ovat niin paksuja, etteivät mene voimasaksilla poikki. Kesällä raivasin mökkitien ojanvarret, noin 6 km pientä maksua vastaan. On kiva ajella tai kävellä tietä pitkin, kun ojanvarret ovat kauniit. Yleensä olen noin 3 tuntia yhtenä päivänä, tänäänkin aion mennä illansuussa.
- rahat eivät riitä
Olen varma, että monet juuri ja juuri nälkärajalla olevat eläkeläiset eivät tiedä, mitä tukia voivat saada. Toinen asia on, että eivät kehtaa tukia pyytää. Luulen, että tuo kehtaamiskynnys on isompi kuin tietämättömyys varsinkin niillä, joiden ikä lähestyy 70 vuotta tai on sitä enemmän. Sosiaalitoimistolla on huono kaiku ja monet on kasvatettu siihen, että mieluummin nähdään nälkää kuin mennään sossulta apua pyytämään. Lisäksi tukien hakeminen on tehty tieteeksi, jossa pääasiana tuntuu olevan hakijan nöyryyttäminen.
Turhaa ylpeyttä silti, kun kerran olemme sosiaaliturvasta veroja maksaneeet aktiiviaikoina. Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että kaikkien tukiin oikeutettujen pitäisi sitä hakea. Nythän Sata-komitea on pohtimassa sosiaaliturvan tasoa ja riittävyyttä. Uutisten mukaan komitea on ehdottamassa mm. takuueläkettä (jota ei yhteensoviteta työeläkkeen kanssa), summa oli muistaakseni 650 euroa ja reippaita korotuksia nykyisiin tukisummiin. Kokoomus vastustanee näitä tietenkin.
Toivoisin, että kaikki äänestäneet ottaisivat myös yhteyttä valitsemaansa kansanedustajaan ja aktivoituisivat tätä kautta antamaan mielipiteensä eläkeläisten asioista, nimenomaan pienituloisten eläkeläisten.- takamaiden mummo
Sosiaalitoimisto voi olla tietotoimisto, kun kaikki tuntevat toisensa.
Kun eläke ei riitä elämiseen, sinne pitää mennä lehdistö mukanaan ja numerot valmiiksi rustattuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683267
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272333Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681879Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t301829Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161431- 281381
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja241281Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61276Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631187Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101187