Seinäjoen synnäri

Kertokaa kokemuksia!

Olen menossa synnyttämään kakkosta seinäjoelle, ensimmäisen synnytys oli samassa paikassa ja jäi huonot kokemukset. Nyt jännittää kovasti...
Kertokaa kokemuksianne, hyviä ja huonoja.
Minulla on vielä aikaa käydä tutustumassa muihin vaihtoehtoihin :)

20

4630

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen kummempaa

Jos ajattelet Vaasan keskussairaalaa, minulla on siellä synnyttäneenä todella huono kokemus. Ja varsinkin tietyt ruotsinkieliset kätilöt olivat tylyjä/ ivallisia. Että ei niissä sairaaloissa varmaan kovin paljon sinällään eroja ole.

• ^Aloittaja^

Seinäjoen keskussairaala (SEKS) tarkoitan.
        En tiedä sairaaloiden eroja, mutta kätilöissä niitä tuntuu olevan niin kuin pitääkin.
        Pelkään että saan saman kätilön hoitamaan synnytystä kuin viimeksi, oli varsinainen paska.

• hallapuro

niin olen menossa synnyttämään ensimmäistä lastani seinäjoen sairaalaan,ja haluaisin tietää millaisia kokemuksia sieltä on muilta. ?

• ^Aloittaja^

Harmillista ettei nimeä voi sanoa näin julkisesti..
        Olin ensisynnyttäjä ja kohdalle sattui sellainen eukko etten takaa mitä tapahtuu jos tällä kertaa sama osuu kohdalle. Töykeä, ei kertonut mitä tekee, ivaili ja vittuili, ei ohjannut synnytystä mitenkään, ei auttanut hengittämisessä, ei missään.
        Käytös oli aivan käsittämätöntä enkä koskaan ole saanut sille syytä.

• hallapuro
        ^Aloittaja^ kirjoitti:

Harmillista ettei nimeä voi sanoa näin julkisesti..
        Olin ensisynnyttäjä ja kohdalle sattui sellainen eukko etten takaa mitä tapahtuu jos tällä kertaa sama osuu kohdalle. Töykeä, ei kertonut mitä tekee, ivaili ja vittuili, ei ohjannut synnytystä mitenkään, ei auttanut hengittämisessä, ei missään.
        Käytös oli aivan käsittämätöntä enkä koskaan ole saanut sille syytä.

no ei kyl tunnu kivalta lähteä seinäjoelle synnyttää..:( tammikuussa laskettu aika minulla.

mun tuurilla sit sattuu olemaan joku kauhee kätilö..

• ^Aloittaja^
        hallapuro kirjoitti:

no ei kyl tunnu kivalta lähteä seinäjoelle synnyttää..:( tammikuussa laskettu aika minulla.

mun tuurilla sit sattuu olemaan joku kauhee kätilö..

...mutta minä aion kyllä tehdä selväksi, että jos ko. kätilö on vuorossa minun synnytyksessä niin... Hoidan homman mieluummin vaikka yksin tai lääkärin avustuksella kuin otan sitä akkaa samaan huoneeseenkaan.

• kans menos

sinne taas synnyttämään. Oliko kätilö nuori vai vanha? Ainakin viimeks mulla oli tosi mukava kätilö, toivottavasti nytki :)

• ^Aloittaja^

..siinä kolmenkympin ja kolmenviiden välillä.
        Toivotaan että se mukava osuisi kohdalleni tällä kerralla. Toisaalta mietin kyllä vakavasti menemistä johonkin muualle..mutta muut paikat taas ovat täysin tuntemattomia. Kahden vaiheilla kiikutaan vieläkin :S

• äiti-08

Synnytykseni kesti 22h joten kerkisin siinä välissä "tutustumaan" neljään kätilöön. Kaksi ensimmäistä olivat erittäin jämäköitä ja toinen meinasi vähän kimpaantua kun en suostunut ottamaan epiduraalia vaan vaadin muita (amme, aquarakkulat,ilokaasu). No tämä kyseinen rouva minulle nämä kaikki salli ja kun ilokaasun äärelle pääsin ja olin hänen vuoronsa loppuun asti tyytyväinen oli myös hänkin :D Sitten tuli ovesta sisään reilu 50.v rouva ja katoin ekaks et "ei stna" mutta oli tyhmää alkaa ulkonäön perusteella tekemään johtopäätöstä koska tämä kyseinen kätilö oli niin sydämmellinen ja kehui kovasti miten sisukas nuori synnyttäjä. Multa alko sit taju lähtee kivuista ja mies oli soittanut kelloa ja kätilö ehdotti kohdunkaulanpuudutusta jotta saisin hetken levähtää, tunnin verran se auttoi ja nukuin sen koko ajan. No sitte tuli tämänkin aika lähteä kotiin, kävi oikein silittelemässä mua ja sanoi että "oot sinä tyttö aikamoinen sissi, hyvin se loppukin menee". Seuraavaksi sisään asteli n.27v kätilö joka ensimmäisenä heitti että "täällä on kuulemma aikamoinen sissi", ei kyl paljon siinä vaihees naurattanu :D Hänkin oli todella kannustava ja ainakun oma usko meinas supistuksen aikana vähän horjua hän heti kovana sano että "se on nyt vaan jaksettava loppuun ja hyvin se menee, pian kaikki on ohi". No sitten alko ponnistusvaihe ja olin unohtanut sanoa että välilihaan ei saa koskea ja kätilö oli kovin innokkaana tulossa niiden kammottavien saksien kanssa, tokasin sit vaan äkkiä että mun välilihaa sit ei leikata. Kätilö puudutti valmiiksi välihan jos sattuisi käymään niin että on pakko mutta ei tarvinnut ja hurjat 4 tikkiä sain (puudutettiin tikkauksen ajaksi). Itse olen erittäin tyytyväinen saamaani kohteluun seinäjoella. Ehkä en loppu synnytykseen noita kahta ensimmäistä kätilöä olisi toivonut :)

Toivottavasti tästä romaanista oli jotain helpotusta sinulle :)

• Kukka

Mulla kans huonoja kokemuksia, mutta onneks vaan siitä yhestä kätilöstä. Kaikki muut jotka siinä tilanteessa oli mukana ja sit vierihoito-osastolla oli niiin ihania ihmisiä. Tää mun synnytyksen hoitanu kätilö tuntu olevan mulle vihanen siitä, että olin kipeä. Se tiuski ja hermostu ku en pystyny puhumaan esim. vastaamaan sen kysymyksiin supistuksen aikana tai kun ylipäätään rentona oleminen oli pikkasen vaikeaa kun sisätutkimusta tehtiin supistuksen aikana. Jäi niin huono fiilis, että jos joskus tulis vielä mua vastaan ni en tiiä voisinko olla sanomatta sille pari valittua sanaa. Inhottavaa, koska mulla muutenki oli ikävä synnytys ja tuo kätilö vaikutti mun nykyiseen synnytyskammoon hyvinki merkittävästi. Se minkä voi lohdutukseks sanoo tuleville synnyttäjille, että ehdottomasti suurimmalla osalla mun tutuista on seinäjoelta ainoastaan positiivisia kokemuksia!!!

• ++++++++

et vaihtanut kätilöä?Minä toivoin synnytykseeni etukäteen mahdollisimman kokenutta ja ystävällistä kätilöä ja tämä todellakin toteutettiin.Kätilö joka oli synnytyssalissa oli lähellä eläkeikää ja ihan huippu ammattilainen.Koko touhu päättyi lopulta kiireelliseen sektioon sydänäänten laskun takia ja joka ainut hetki synnytyksestä oli henkilökunnan osalta täysin kymppi suoritus.Jos jokin synnytyksessä pelottaa, kannattaa käydä etukäteen juttelemassa ja "pedata" tilanne mahdollisimman hyvin etukäteen.

Kätilön saa vaihtaa synnytyksen aikana, jos sukset menee ristiin!!!

• Olin ensisynnyttäjänä seinäjoella ja mulla on samanlaisia kokemuksia että kätilö oli ihan kamala akka..Tympeä ja ilkeä ja vittuili päin naamaa.. Lisäksi jouduin olemaan siellä 2 päivää eikä mulle annettu mitään kivunlievitystä. Synnytyskin meni pelkällä ilokaasulla josta ei ollut mitään hyötyä. Kipuja vähäteltiin koko ajan ja sanottiin, että ei se nyt niin kauheaa ole.. En mene koskaan enää sinne! Olisi tehnyt melkein mieli nostaa syyte sitä akkaa vastaan! Enkä tosiaankaan ole mikään narkkari.. kun kerjäsin jotain lääkettä.

• .,mn.,mn.,

edellisellä kerralla oli kauhea akka ja sanoin viimeksi että ei sitten sitä samaa akkaa tähän huoneeseen. Prenalta löytyi tällä kertaa työtävieroksuvaa sakkia.

• esikoinen09...

synnytin itse seinäjoella pari viikkoa sitten ja aamuvuorossa oli yksi kätilö joka ei oikein vastannut toiveisiini,olin todella kipeä ja pyysin kipulääkettä.Hän vaan ohjasi suihkuun ja ammeeseen.No ammeessa tuli kamala ponnistuksen tarve ja kamalat kivut :P Noh olin ammeessa n.10min ja sit tulin pois ja pyysin kipulääkettä,tämä samainen kätilö kävi tarkastamassa kohdunsuun tilanteen ja sanoi että n.7tai 8 senttiä auki jossei enemmänkin,ja sitten se vaan häipyi.

No hetken päästä soitin taas hoitaja kelloa et nyt jotain kipulääkettä niin se oli sitten toinen kätilö ja sanoi että sunhan pitäs olla ja synnytyssalissa.Epiduraalista oltiin ennemmin keskusteltu että sen ehdin saada mutta enpä ehtinytkään lääkäri ehti juuri ja juuri spinaalin laittaa,kyllä olikin vaan helpotus sen jälkeen ei mikään tuntunut miltään :D .Synnytyssalissa meillä oli aivan ihana nuori kätilö, tykkäsin kovasti.poika syntyi n.klo18 aikaan synnytys ajaksi tuli 12h ja ponnistus 57min. sanottiin että keskivaikea synnytys ja eppari leikattiin ja sain 1asteen repeämän mutta sehän nyt ei ole kätilöstäkään niin kiinni :D Meinaan vastedeski mennä sjoelle synnyttämään :)

• Mari....09

Mitäs muita vaihtoehtoja sitten olis seinäjokiselle? Ei tietääkseni lähimailla ainakaan? Kotisynnytyskin taitaa olla aika hankala järjestää. Mietityttää vain itseä kun on tuo synnytyspuolikin kuulemma menossa remonttiin seillä tänä syksynä. Ja vielä se sikainfluenssa päällä, että kuinkahan siellä pystytään tehokkaasti estämään tartunnat remontin keskellä...

• äiti-08

Löysin stakesin tilaston josta selviää että vuosina 2006-2007 episiotomioita tehtiin seinäjoen synnärillä ensisynnytäjistä 86,4% siis aivan sairasta! Kun taas Kuopion yliopistollisessa niitä tehtiin 18,4%, eli tuo luku on varmasti sellainen että episiotomiaa on käytetty oikeasti vain silloin kun sitä on todella tarvittu. Seinäjoki on tuossa tilastossa kärjessä ja se on myös kärjessä episiotomian teossa kun lasketaan mukaan ensi ja uudelleensynnyttäjät 45,8%, kun taas Oulaskankaan sairaalassa se on 11,3%.
        Että aika rutiinin omaisesti Seinäjoella noita naisten sukupuolielimiä leikellään :/

Tässä vielä linkki jos joku pitää mua hulluna :D

http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2008/Tt32_08.pdf

• La8.10
        äiti-08 kirjoitti:

Löysin stakesin tilaston josta selviää että vuosina 2006-2007 episiotomioita tehtiin seinäjoen synnärillä ensisynnytäjistä 86,4% siis aivan sairasta! Kun taas Kuopion yliopistollisessa niitä tehtiin 18,4%, eli tuo luku on varmasti sellainen että episiotomiaa on käytetty oikeasti vain silloin kun sitä on todella tarvittu. Seinäjoki on tuossa tilastossa kärjessä ja se on myös kärjessä episiotomian teossa kun lasketaan mukaan ensi ja uudelleensynnyttäjät 45,8%, kun taas Oulaskankaan sairaalassa se on 11,3%.
        Että aika rutiinin omaisesti Seinäjoella noita naisten sukupuolielimiä leikellään :/

Tässä vielä linkki jos joku pitää mua hulluna :D

http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2008/Tt32_08.pdf

Minulla on la 8.10.09 ja minua jänittää ihan sikana tuo synnytys.
        Olen kuullut kaikenlaisia juttuja juuri Seinäjoen synnytyspuolelta..
        Ja suurin osa juuri töykeistä kätilöistä tms.
        Ei se siinä ole etten saisi sanottua, mutta se että kun hermot on
        välillä tosi kireellä ja siinä sivussa tunteet pinnassa.
        Ystävin oli sanonut aika suoraan että ei halua enää ikinä nähdä erään hoitsun/kätilön naamaa,ja että olisi parempi jos se ei enää hoitaisi ystäväni
        synnytystä, ja oli sitten lääkäri tullut vaatimaan että
        tältä hoitsulta/kätilöltä pitää pyytää anteeksi.Ei sitte ajatellut että
        ehkä oli ystäväni loukkaantunut myös, kun oli kaikellalailla ensin hänelle
        vittuiltu, naureskeltu ja vähätelty, tosi pahastikkin.Hoitsu/kätilö (mikä nyt sitten onkaan) oli sitten tullut muka silmät punaisena huoneeseen (oli muka itkenyt) ja vaatinut myös anteeksi pyyntöä.Ja ystäväni oli sitten sanonut että "joo, jos pyydät ensin anteeksi" .Kätilö oli purskahtanut iktuun ja oli sanonut ystävälleni että "kuinka sinä kehtaat, mitä pahaa oon sulle tehnyt? Oon yrittäny vain auttaa" ..ja niin oli kätilö lähteny, eikä ollu enää auttanu siinä synnytykses.Ystäväni oli hyvillään, mutta samalla vitutti se että siinä syyllistettiin syytöntä taas erittäin lujaa. Että sellaista..

• ll
        La8.10 kirjoitti:

Minulla on la 8.10.09 ja minua jänittää ihan sikana tuo synnytys.
        Olen kuullut kaikenlaisia juttuja juuri Seinäjoen synnytyspuolelta..
        Ja suurin osa juuri töykeistä kätilöistä tms.
        Ei se siinä ole etten saisi sanottua, mutta se että kun hermot on
        välillä tosi kireellä ja siinä sivussa tunteet pinnassa.
        Ystävin oli sanonut aika suoraan että ei halua enää ikinä nähdä erään hoitsun/kätilön naamaa,ja että olisi parempi jos se ei enää hoitaisi ystäväni
        synnytystä, ja oli sitten lääkäri tullut vaatimaan että
        tältä hoitsulta/kätilöltä pitää pyytää anteeksi.Ei sitte ajatellut että
        ehkä oli ystäväni loukkaantunut myös, kun oli kaikellalailla ensin hänelle
        vittuiltu, naureskeltu ja vähätelty, tosi pahastikkin.Hoitsu/kätilö (mikä nyt sitten onkaan) oli sitten tullut muka silmät punaisena huoneeseen (oli muka itkenyt) ja vaatinut myös anteeksi pyyntöä.Ja ystäväni oli sitten sanonut että "joo, jos pyydät ensin anteeksi" .Kätilö oli purskahtanut iktuun ja oli sanonut ystävälleni että "kuinka sinä kehtaat, mitä pahaa oon sulle tehnyt? Oon yrittäny vain auttaa" ..ja niin oli kätilö lähteny, eikä ollu enää auttanu siinä synnytykses.Ystäväni oli hyvillään, mutta samalla vitutti se että siinä syyllistettiin syytöntä taas erittäin lujaa. Että sellaista..

Itse synnytin ensimmäisen lapsen viime heinäkuussa seinäjoella, enkä olisi parempaa kätilöä voinut itselle toivoa! Suurin murheeni koko 14tuntia kestävässä synnytyksessä oli että tyttö syntyisi ennen kuin vuoro vaihtuu. Ja syntyihän se. Jouduin silloin prenalle raskausmyrkytyksen takia ja tuli kätilöt tutuksi. Vain muutama oli sellainen "tylyn" oloinen, mutta suurin osa ammattitaitoisia. Erityisesti ne nuoret kätilöt olivat mahtavia!

Harva kirjoitaa kehuja, mutta haukut kulkeutuu aina. Niinhän se vaan menee joka asiassa, joten ihan huoletta voi mun kokemusten mukaan mennä Seinäjoelle synnyttämään. Tällä hetkellä vaan on kurjaa kun kotiutukset pyritään tekemään jo 12-24tuntia synnytyksen jälkeen, mikä on mielestäni IHAN liian lyhyt aika!

Toivottavasti pääsisin itse jo synnyttelemään tätä kakkosta, laskettuaika 27.8 :)

• maire__

Mua ei niin haittais tylykään kätilö, jos vaan osaa hommansa ja muutenkaan ei sattuisi mitään ikävää. Mukava kätilö olis tietysti plussaa, mutta tärkeintä on ammattitaito. Ja kyllä luotan että siellä on osaavaa henkilökuntaa. s

• TjaaH

Pohjalaisessa ollut juttua, moitittu Vaasaa ja kehuttu Seinäjokea. Liekö siis käsitykset päinvastaiset kuin tässä ketjussa nykyään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      409
      3437
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      315
      1571
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      85
      1379
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      110
      1377
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1338
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1296
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1199
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1115
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      29
      1007
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      34
      913
    Aihe