Espanjalaiset brandyt

Mats

Mielestäni espanjalaiset brandyt ovat erinomaisia ja ajavat monien konjakkien ohi. Suomen Alkossa on valitettavasti tosi vähän espanjalaisia brandyjä tietääkseni vain Veteranoa ja Torres 10 v, jotka maksavat noin 18,50 euroa 0,7 l pullo. 2007 talvella, kun olin Gruzissa, niin litran pullo Torres 10 v maksoi 10 euroa, mitä lie nykyään?
Kertokaapi muita hyviä merkkejä, joita voin maistella, kun palaan Gruziin ehkä jo kevät-talvella. Löytyykö Espanjan brandyistä vanhoja vuosikertoja kuten Kreikan Metaxasta, josta mulla on 30 v kypsytetty pullo, maksoi muuten Rodoksella 25 euroa litran pullo viisi vuotta sitten.

48

10438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sotavento

Mentiran kanssa vaihdettiin jokunen päivä sitten noita kokemuksia. Sekä Torres, että Veterano, joita täällä myydään ovat meidän familyn suosiossa. Puertoon, Las Palmasiin tms. mentäessä se kääntyy kyllä 103 Etiqueta Negran puolelle. Myös Magno on mainio yömyssy ja kuten Mentiralle kirjoitin, Jormalassa sitä aina tarjotaan, kun brandya pyytää.

Varmaan Sinäkin kokeneena Puerton kävijänä tunnet ne parhaat ostospaikat, eli Tony's shopin Generalissimolla sekä sen toisen sillä linja-autoaseman lähellä kulkevalla kävelykadulla (perskutaralla, nimi ei muistu mieleen). Molemmissa on hyviä tarjouksia.

Metaxaan en koskaan saanut otetta, jäi kyllä ihan viinilinjalle taannoin Kreetalla.

• Mats

Kiitoksia ystäväni Sotavento, paikat ovat tuttuja, mutta et muuten maininnut hinnoista, ovatko pysyneet ennallaan. Suomessa on jonkun verran tullut nousua Alkon hintoihin, mutta edelleen Espanjan brandyt ovat hintansa väärtejä.
        Kerro Jormalle terveisiä, että pitää myös sen Torres kympin hyllyssä, koska saatan keväällä tulla käymään. Muistan, kun talvella 2007 sitä Jormalta kysyin. Sitä ei sattunut olemaan, niin Jorma sanoi, että odota 10 minuuttia. Hän kävi sitä hakemassa ja TARJOSI TUPLAT KAHVIN KERA! TÄLLAINEN ON MEIDÄN YSTÄVÄ JORMA.

• Mentira
        Mats kirjoitti:

Kiitoksia ystäväni Sotavento, paikat ovat tuttuja, mutta et muuten maininnut hinnoista, ovatko pysyneet ennallaan. Suomessa on jonkun verran tullut nousua Alkon hintoihin, mutta edelleen Espanjan brandyt ovat hintansa väärtejä.
        Kerro Jormalle terveisiä, että pitää myös sen Torres kympin hyllyssä, koska saatan keväällä tulla käymään. Muistan, kun talvella 2007 sitä Jormalta kysyin. Sitä ei sattunut olemaan, niin Jorma sanoi, että odota 10 minuuttia. Hän kävi sitä hakemassa ja TARJOSI TUPLAT KAHVIN KERA! TÄLLAINEN ON MEIDÄN YSTÄVÄ JORMA.

Kyllä, espanjalaisen brandyn ystävä se on täälläkin, ja minunkin mielestä ko. juoma on parempaa kuin monet konjakit (ranskalaisesta brandysta nyt puhumattakaan - juu ei maistu). Metaxasta pidän kyllä myös. Hienompia ja kalliimpia brandyja ei ole tullut ostetuksi, sillä hyvin se veterano tai magnokin maistuu kun parvekkeella seuraa illan pimenemistä, satojen valojen syttymistä rinteille Teiden silhuetin vielä erottuessa juuri ja juuri..
        Onhan niitä erilaisia brandyja tullut vuosien saatossa maisteltua, mutta suurin osa nimista on hukassa. Sotaventon mainitsemien lisäksi tulee mieleen vain Fundador, jota vielä jokunen vuosi sai Suomenkin alkosta. Tämän hetkisestä hintatasosta ei ole tietoa, mutta ehkä jo ennen joulua olen viisaampi kun tuttavuuksia reissusta kotiutuu.

http://www.dinfante.com/espanol.htm

http://www.spainselecta.com/index.htm?http://www.spainselecta.com/pro_beb_brandies.htm

• ookke kara

On hyvä viinapuoti, tarkoititko Sotavento calle Puerto Viejo kävelykatua joka menee Tejas Verdesin ohi.

• Sotavento
        Mats kirjoitti:

Kuten Jorman baarissa aina. Jeps, nämäkin terveiset menevät perille. Vastaan tässä samalla sekä Sinulle että Mentiralle. Totta, espanjalaiset brandyt ovat parempia, kuin jotkut konjakit, mistä sitten johtuukaan.

Hintatasosta kyselit. Veteranoa ja Torresia saa tarjouksessa mielestäni edelleen siinä kympin hintaan. 103 Etiqueta Negra on vain rahtusen kalliimpaa vähän paikasta riippuen. Mutta kyllä sitäkin herkkua yksi leka pitää loman ratoksi ostaa. Hauskaa, miten Mentira kuvaili juuri meidänkin tapaa viettää lomapäivän iltaa. Istutaan partsilla ja otetaan parit hömpsyt kunnon espanjalaista brandya. Nenänvalkaisukuuri on sitten edessä, kun arki alkaa.

Tällä kertaa olisi tarkoitus, kuten tuolla kerroin, katsella myös vähän iltaelämää, jos Sotis (iltaunisena) suinkin jaksaa. Pitänee pistää isäntä yksin baanalle ja katsoa, minkälaisen blondin ilkeää tuoda kämpille...

Vielä palaan lyhyesti noihin hintoihin. Myös kauppahallin yhteydessä oleva marketti on hyvin edullinen sekä brandyjen, että yleisesti kaiken muunkin osalta. Siinä lähellä, mm. Noeliassa asuttaessa tuli melkein juomapuoli kannettua sieltä. Nyt mennään siihen Palmukujan varteen, joten täytynee tyytyä Tonyn puotiin, Hiperiin tai Martiannezin ostarin tarjontaan.

Entäpä hintataso La Villassa, tai Santa Cruzissa. Onko teillä näistä kokemusta?
        Terkkuja, Sotis

• Sotaventno
        ookke kara kirjoitti:

On hyvä viinapuoti, tarkoititko Sotavento calle Puerto Viejo kävelykatua joka menee Tejas Verdesin ohi.

Tsekkasin kartasta nyt päivänvalon aikaan. Itse asiassa aika samantyyppinen puoti, kuin Tony's shop. Kaikkea löytyy, kuivaelintarvikkeista noihin kosteampiin "elintarvikkeisiin" ja kaikkea siltä väliltä. Traditiona on poiketa siinä lähellä Marboressa, joka on yksi kaupungin siisteimmistä kuppiloista. Itse en tykkää leivoksista tai pullista lainkaan, mutta on se kiva katsoa, kun jengi vetelee semmosia suklaakuorrutteisia herkkuja suurella antaumuksella.
        Terkkuja, Sotis

• masa10

on myös mun suosikki Espanjassa.
        Viime vuoden joulukuussa ostin Palmasin kentältä eikä ollut kuin noin 3 EUR kalliimpi kullo kuin San Fernandon Hiperdinossa, eikä tarvinnut pelätä pullon rikkoutumista matkalaukussa.
        Kyllähän Kanarialtakin löytyy enämpi vuosikertabrändejä, mutta en ole koskaan raaskinnut ostaa, kun nämä muutkin on niin hyviä, kuten Osbornen perustuote Veterano ja Torresin 10.
        Tässä loppukuussa lähdetään taas Inglesiin kolmeksi viikoksi ja täytynee maistaa muitakin merkkejä.
        Vähän aiheen vierestä, mutta jos tykkäätte valkoviinistä, maistakaa Faustino VII semi seco (puolikuiva). Tätä semi secoa ei tahdo mannerespanjasta löytää, mutta Kanarialta löytyy helpommin. Eikä ole missään nimessä liian makeaa.
        Nykyään tätä Faustinon valoviiniä kuivana (seco)ei taida enää Alkosta löytyä.Semi secoa ei ole koskaan Suomesta saanutkaan ja mielstäni se juuri on "muy bueno". Onhan Faustinon punaviinitkin erittäin hyviä.

• Sotavento
        masa10 kirjoitti:

on myös mun suosikki Espanjassa.
        Viime vuoden joulukuussa ostin Palmasin kentältä eikä ollut kuin noin 3 EUR kalliimpi kullo kuin San Fernandon Hiperdinossa, eikä tarvinnut pelätä pullon rikkoutumista matkalaukussa.
        Kyllähän Kanarialtakin löytyy enämpi vuosikertabrändejä, mutta en ole koskaan raaskinnut ostaa, kun nämä muutkin on niin hyviä, kuten Osbornen perustuote Veterano ja Torresin 10.
        Tässä loppukuussa lähdetään taas Inglesiin kolmeksi viikoksi ja täytynee maistaa muitakin merkkejä.
        Vähän aiheen vierestä, mutta jos tykkäätte valkoviinistä, maistakaa Faustino VII semi seco (puolikuiva). Tätä semi secoa ei tahdo mannerespanjasta löytää, mutta Kanarialta löytyy helpommin. Eikä ole missään nimessä liian makeaa.
        Nykyään tätä Faustinon valoviiniä kuivana (seco)ei taida enää Alkosta löytyä.Semi secoa ei ole koskaan Suomesta saanutkaan ja mielstäni se juuri on "muy bueno". Onhan Faustinon punaviinitkin erittäin hyviä.

Totta, Faustinon viinit ovat ihan kärkipäässä. Ruokaillessa tulee tosin usein otettua veden lisäksi pikku pullo (joskus isokin) Torres de Casta Rosadoa. Ja ihan talon viinikin käy, ellei muuta järkevää löydy.

Faustinolla on, kuten sanoit, myös loistotuotteita. Itse tykkään secosta, mutta makuja on monia, suotakoon niille tilaa. Pitääpä kokeilla, jos eteen sattuu. Isännälle ainakin maistuu myös semi seco. Ja Faustinon punkkua ainakin on meidän kämpillä takuuvarmasti.

Hyvää matkaa teille ja nautinnollisia viini-/brandyhetkiä.
        Yst. Sotavento

• brandy nautiskelija

Ehdoton suosikkini on 1866, maku on suorastaan karamellimainen. Jos 1866 ei ole saatavilla Carlos 1º Imperial myös sulavasti valahtaa kurkusta alas.

Edellä mainitut ovat vuosikerta brandyjä. Muita vastaavia ovat esim. Luis Felipe Gran Reserva, Lepanto PX Pero Ximenez gran reserva... jne... Edellisissä kirjoituksissa mainitut juomat taistelevat ihan toisessa sarjassa...

Hyvää nautiskelumatkaa!

• Mentira

se on se brandykin kukkaron mukaan.. Köyhällä kun ei oo varaa 1800-luvun jumalaisiin juomiin. Hyvä kun kärsii ostaa tonkan mineraalivettä marketista, ettei joutuis juomaan pelkkää kraanavettä. Mutta en valita..

• Sotavento
        Mentira kirjoitti:

se on se brandykin kukkaron mukaan.. Köyhällä kun ei oo varaa 1800-luvun jumalaisiin juomiin. Hyvä kun kärsii ostaa tonkan mineraalivettä marketista, ettei joutuis juomaan pelkkää kraanavettä. Mutta en valita..

Veit sanat suustani. Tokikaan lomalla ei ihan yksittäisiä euroja lasketa, mutta en ihan oikeasti ymmärrä, miksi pitäisi myöskään snobbailla. Hyvää laatua suhteessa hintaan saa melkoisen pienellä vaivalla.
        Terkuin, Sotis

• 1866 fani
        Sotavento kirjoitti:

Veit sanat suustani. Tokikaan lomalla ei ihan yksittäisiä euroja lasketa, mutta en ihan oikeasti ymmärrä, miksi pitäisi myöskään snobbailla. Hyvää laatua suhteessa hintaan saa melkoisen pienellä vaivalla.
        Terkuin, Sotis

Eiköhän se nyt ole ihan minun ykstiyisasiani, jos nautin YHDEN lasin silloin tällöin 1866 Brandya. Mielestäni se nyt ei ole mitään snobbailua. Arvostan myös suuresti hyvää ruokaa, ja olen siitä valmis maksamaan. Ihan omista palkkarahoista makselen.... ei ole teiltä pois!

Alkuperäinen kirjoittaja kyseli mielestäni hieman paremmista brandystä, joten siihen vastasin. Magnoa juon myös, se on juomiskelpoista, mutta 103 paloviinaa ei kyllä rahastakaan minun lasiini laiteta!

Nauttimaan kukakin, ja mitä haluaa! Eikö???? Joskus myös nautin Brandy kermalikööristä, Crema de Gran Duque de Alba! Kokeilkaa!

• Mentira
        1866 fani kirjoitti:

Eiköhän se nyt ole ihan minun ykstiyisasiani, jos nautin YHDEN lasin silloin tällöin 1866 Brandya. Mielestäni se nyt ei ole mitään snobbailua. Arvostan myös suuresti hyvää ruokaa, ja olen siitä valmis maksamaan. Ihan omista palkkarahoista makselen.... ei ole teiltä pois!

Alkuperäinen kirjoittaja kyseli mielestäni hieman paremmista brandystä, joten siihen vastasin. Magnoa juon myös, se on juomiskelpoista, mutta 103 paloviinaa ei kyllä rahastakaan minun lasiini laiteta!

Nauttimaan kukakin, ja mitä haluaa! Eikö???? Joskus myös nautin Brandy kermalikööristä, Crema de Gran Duque de Alba! Kokeilkaa!

Totta hiidessä se on sun yksityisasia mitä lasiisi kaadat, en kai sitä ole kyseenalaistanutkaan?!! Puhuinkin siis vain itsestäni. Katsos, minulla kun se ei jäisi vain yhteen lasilliseen, ja koko pullon imeminen tulisi tolkuttoman kalliiksi (ne on muuten aika mellevissä hinnoissa nuo 1800-luvun tulijuomat), niin parempi on että lipittelen vain mineraalivettä (sin gas, por favor) etten joisi koko perhettä ja sukua perikatoon. Juuh. :D

• Sotavento
        1866 fani kirjoitti:

Sotavento on ihan rauhallinen naisihminen, otan ihan kohteliaisuutena tuon "pojat". Mutta pahoittelen. Yritän parhaani mukaan kirjoittaa korrektisti, koska palstoilla liikkuu niin paljon ihan puhtaita provoja. Nyt kyllä nöyränä tyttönä tunnustan, että lipsahti.

Kun itselleen mieluisan juoman, brandyn, viinin tai muun löytää, toki nautintaoikeus on täysin yksityinen. Ja kiitos tuosta viimeisen kappaleen vinkistä, eipä ole tullut kokeiltua.

Loman odotuksessa, ystävällisesti Sotavento

• nyt niin

• siis tosiaankin
        Sotavento kirjoitti:

Sotavento on ihan rauhallinen naisihminen, otan ihan kohteliaisuutena tuon "pojat". Mutta pahoittelen. Yritän parhaani mukaan kirjoittaa korrektisti, koska palstoilla liikkuu niin paljon ihan puhtaita provoja. Nyt kyllä nöyränä tyttönä tunnustan, että lipsahti.

Kun itselleen mieluisan juoman, brandyn, viinin tai muun löytää, toki nautintaoikeus on täysin yksityinen. Ja kiitos tuosta viimeisen kappaleen vinkistä, eipä ole tullut kokeiltua.

Loman odotuksessa, ystävällisesti Sotavento

Sotavento nainen ja Mentira poika??

• se mitä
        siis tosiaankin kirjoitti:

Sotavento nainen ja Mentira poika??

ilmeisemmin on. Ei kyllä uskoisi.

• Mentira
        se mitä kirjoitti:

ilmeisemmin on. Ei kyllä uskoisi.

se on ;)

• Aguila
      • Aguila

• Mentira
        Aguila kirjoitti:

Tätä tarkoitin mutta liitin aamu-unisena väärän linkin.
        http://www.youtube.com/watch?v=tmwoK5H4rD4

mutta aina kun itte oon carajillon pyytänyt, oon saanut pienen ekspresson jossa tujaus brandya y nada mas. Hyvää, mutta taas käypi vatsaan, joten paikallinen tuttavuus neuvoi pyytämään carajillo con baileys ts. kermaliköörillä. Noh, tavan carajillo kyllä uppoo paremmin :)

Sotikselle sanoisin, että mars sinne vaan iltaeloon! Mikäs sen mukavampaa kuin istua jossain mukavassa iltapaikassa hyvää musiikkia kuunnellen (ja niitähän Cruzissa löytyy) ja ennen kaikkea jotain hyvää juomaa nautiskellen.. Tosin oma iltaeloni on lähinnä sitä, että ensin ukon kanssa käydään jossain syömässä, käppäillään hieman katuja pitkin ja piipahdetaan jossain kivassa baarissa. Usein tulee sitten myöhemmällä käytyä Teneguian baarissa kuuntelemassa upeaäänista laulajaa, ja siellä voi vierähtää jopa puolenyön paremmalle puolelle. Mutta yökerhoihin tai discoihin en ole enää vuosiin jalallani astunut, sillä sellainen meno ei ole minun juttu (eikä matkavaatteet ja -kengät niihin paikkoihin enää riitä :). Meikeläiselle ei siis hälinää eikä "bilettämistä", vaan nautiskelua..vaikka sitten vain omalla parvekkeella tai jossain tunnelmallisessa baarissa.

• Sotavento
        Mentira kirjoitti:

mutta aina kun itte oon carajillon pyytänyt, oon saanut pienen ekspresson jossa tujaus brandya y nada mas. Hyvää, mutta taas käypi vatsaan, joten paikallinen tuttavuus neuvoi pyytämään carajillo con baileys ts. kermaliköörillä. Noh, tavan carajillo kyllä uppoo paremmin :)

Sotikselle sanoisin, että mars sinne vaan iltaeloon! Mikäs sen mukavampaa kuin istua jossain mukavassa iltapaikassa hyvää musiikkia kuunnellen (ja niitähän Cruzissa löytyy) ja ennen kaikkea jotain hyvää juomaa nautiskellen.. Tosin oma iltaeloni on lähinnä sitä, että ensin ukon kanssa käydään jossain syömässä, käppäillään hieman katuja pitkin ja piipahdetaan jossain kivassa baarissa. Usein tulee sitten myöhemmällä käytyä Teneguian baarissa kuuntelemassa upeaäänista laulajaa, ja siellä voi vierähtää jopa puolenyön paremmalle puolelle. Mutta yökerhoihin tai discoihin en ole enää vuosiin jalallani astunut, sillä sellainen meno ei ole minun juttu (eikä matkavaatteet ja -kengät niihin paikkoihin enää riitä :). Meikeläiselle ei siis hälinää eikä "bilettämistä", vaan nautiskelua..vaikka sitten vain omalla parvekkeella tai jossain tunnelmallisessa baarissa.

Kyllä se iltaelämä on tahtonut rajoittua illalliseen jossain mukavassa paikassa, mutta nyt pitänee vähän tutkailla paikkaa "muussakin valossa".

Siihen aikaan, kun Sotis vielä joi kahvia, Carajillo oli ihan must. Kahvi jäi jokunen vuosi sitten kokonaan pois, joten nyt sitten vaan tujaus hyvää brandya ilman kahvia, mahdollisesti teetä lisäksi.

Ymmärrän täysin, mitä tarkoitat matkavaatetuksen kanssa. Sotis ei jaksa kantaa mitään iltavetimiä mukaan, ihan mennään päivät shortseilla ja illat farkuilla -linjalla. Se riittäkööt. Nautiskellen tunnelmasta rauhallisesti ja arkisesti.
        Terv, Sotis

• ookke kara
        Sotavento kirjoitti:

Kyllä se iltaelämä on tahtonut rajoittua illalliseen jossain mukavassa paikassa, mutta nyt pitänee vähän tutkailla paikkaa "muussakin valossa".

Siihen aikaan, kun Sotis vielä joi kahvia, Carajillo oli ihan must. Kahvi jäi jokunen vuosi sitten kokonaan pois, joten nyt sitten vaan tujaus hyvää brandya ilman kahvia, mahdollisesti teetä lisäksi.

Ymmärrän täysin, mitä tarkoitat matkavaatetuksen kanssa. Sotis ei jaksa kantaa mitään iltavetimiä mukaan, ihan mennään päivät shortseilla ja illat farkuilla -linjalla. Se riittäkööt. Nautiskellen tunnelmasta rauhallisesti ja arkisesti.
        Terv, Sotis

Tähän konjakki/brandy keskusteluun kiva osallistua, vaikka en mikään erikoinen tämän juomapuolen nautiskelija olekaan. Mutta se on myönnettävä että Veteranoa tulee aina pullon verran juotua, parin viikon reissulla Puertossa. Kun olen tällainen pitkänlinjan juoppo niin meikälle maistuu tuo Tequila Sunrise, mutta usein jää tuo sunrise pois, ainakin seuraavana aamuna. On sitä elämänsä aikana tullut lipitettyä jos jonkinlaiset VSOP sun muut, ja aina yhtä kännissä oltu, mutta luojan lykky nyt sentään osataan jo nauttia. Ennen joutui aina aamulla katsomaan missä kunnossa housunpolvet on, no aikansa kutakin. Meillä on yleensä sellainen ohjelma, aamulla ramppaan ympäri Puerton, haen sämpylöitä, vaimo keittelee kahvit, pientä parvekkeella istuskelua ja naapureitten kanssa huulenheittoa. Päivällä laukataan tai laahustetaan ympäri kaupunkia, vaimon kuuluu hypistellä kaikki liinat ja rätit mitä näkösällä on. Käydään syömässä jotain pientä, jos itse ei viitsi tehdä pari servesaa kurkusta alas ja johonkin uimaan. Illalla vähemmän likaiset vaatteet päälle ja paanalle, käydään väliin tanssimassa missä milloinkin paljon ollaan käyty Ponchossa, siellä kun on vanhoja tuttuja vuosien takaa ja saa aina lämpimän vastaanoton. Toisinaan istutaan Charcolla ja kuunnellaan musaa tai Tejas Verdesissä ja Jormalla tietysti tulee usein poikettua. Patikoidaan ja läähätetään kuten viime keväänäkin, ja ensi keväänä uusiksi, aina täytyy olla joku haaste. Tuo on alkanut "nakuttamaan" tuo liitovarjohyppy, edellisen kerran kun tipahdin meni vain kädet poikki mutta nyt sentään ymmärtää jo hieman pelätä. Täytyy nyt katsoa löytyykö Puertosta vahvaa lakanakangasta se on niitä ensi kevään murheita. Mutta jatkakaa vaan tätä konjamiini keskustelua tämä on kivaa. Terkkuja.

• Aguila
        Mentira kirjoitti:

Maistanut Lumumbaa kuumana?.
        Sisältää yleensä juuri tätä Magnoa,kaakaota,kermavaahtoa ja koristellaan suklaa rouheella.
        Rakentavat sen ainakin Charcolla siten ettei käy vatsaan vaan enempi tuonne yläpäähän.

• Sotavento
        ookke kara kirjoitti:

Tähän konjakki/brandy keskusteluun kiva osallistua, vaikka en mikään erikoinen tämän juomapuolen nautiskelija olekaan. Mutta se on myönnettävä että Veteranoa tulee aina pullon verran juotua, parin viikon reissulla Puertossa. Kun olen tällainen pitkänlinjan juoppo niin meikälle maistuu tuo Tequila Sunrise, mutta usein jää tuo sunrise pois, ainakin seuraavana aamuna. On sitä elämänsä aikana tullut lipitettyä jos jonkinlaiset VSOP sun muut, ja aina yhtä kännissä oltu, mutta luojan lykky nyt sentään osataan jo nauttia. Ennen joutui aina aamulla katsomaan missä kunnossa housunpolvet on, no aikansa kutakin. Meillä on yleensä sellainen ohjelma, aamulla ramppaan ympäri Puerton, haen sämpylöitä, vaimo keittelee kahvit, pientä parvekkeella istuskelua ja naapureitten kanssa huulenheittoa. Päivällä laukataan tai laahustetaan ympäri kaupunkia, vaimon kuuluu hypistellä kaikki liinat ja rätit mitä näkösällä on. Käydään syömässä jotain pientä, jos itse ei viitsi tehdä pari servesaa kurkusta alas ja johonkin uimaan. Illalla vähemmän likaiset vaatteet päälle ja paanalle, käydään väliin tanssimassa missä milloinkin paljon ollaan käyty Ponchossa, siellä kun on vanhoja tuttuja vuosien takaa ja saa aina lämpimän vastaanoton. Toisinaan istutaan Charcolla ja kuunnellaan musaa tai Tejas Verdesissä ja Jormalla tietysti tulee usein poikettua. Patikoidaan ja läähätetään kuten viime keväänäkin, ja ensi keväänä uusiksi, aina täytyy olla joku haaste. Tuo on alkanut "nakuttamaan" tuo liitovarjohyppy, edellisen kerran kun tipahdin meni vain kädet poikki mutta nyt sentään ymmärtää jo hieman pelätä. Täytyy nyt katsoa löytyykö Puertosta vahvaa lakanakangasta se on niitä ensi kevään murheita. Mutta jatkakaa vaan tätä konjamiini keskustelua tämä on kivaa. Terkkuja.

Tänään kun kaikki on mennyt suhteellisen tasaisesti päin prinkkalaa, ilahduin elämänsävyisestä kirjoituksestasi.

Mitenkäs se J.Vanio viisaasti kertoi jossain sanoituksessaan... "sellaista elämä on".

Mutta totta, noin ne päivät monesti lomalla menevät, juostaan pitkin kylää, hypistellään tekstiilejä, kuntoillaan, välillä otetaan pienet hömpsyt joko "Jormalla" tai "kotona". Sitähän loma on. Irti arjesta. Jos semmosen askelmittarin ottaisi mukaan, mikä Mannosella on, tauluun kertyisi loman aikana uskomaton lukema.
        Juttelin tässä hiljakkoin yhden matkaoppaan kanssa, joka sanoi, että suomalaiset ovat ahkerimpia kävelijöitä Kanarian saarilla.
        Terkkuja taas!
        Sotis

• ookke kara
        Aguila kirjoitti:

Maistanut Lumumbaa kuumana?.
        Sisältää yleensä juuri tätä Magnoa,kaakaota,kermavaahtoa ja koristellaan suklaa rouheella.
        Rakentavat sen ainakin Charcolla siten ettei käy vatsaan vaan enempi tuonne yläpäähän.

Muy, muy bueno, Oasiksessa se kyllä on parasta.

• Magno

Taitaa olla kahvinpapuja ja sitruunankuorta.Itse käyttäisin jotain muuta kuin maailman parasta alkoholia niiden kanssa.

• Aguila
        Magno kirjoitti:

Taitaa olla kahvinpapuja ja sitruunankuorta.Itse käyttäisin jotain muuta kuin maailman parasta alkoholia niiden kanssa.

Oikeassa olit.
        Tässä videossa valmistus näkyy paremmin.
        Kuinkahan hauskaa se anniskelu mahtaa olla kun totin tekeminenkin noin kovasti naurattaa?.
        http://www.youtube.com/watch?v=_SDGeOIygYk&NR=1

• don luis

kallistun enempiä miettimättä veteranoon.mallorcalla tuli nautittua magnoa iltasella.carajillo käy hyvin ruoan päälle.harvemmin vaivaudun"hienompiin"merkkeihin.minusta brandyt ovat myöskin paremmin espanjan iltaan sopivia kuin konjakki,joka kyllä kotimaassa maistuu.

• Mentira

juomien suhteen, eli jos ei nyt litratolkulla tarvitse juoda, niin oikeestaan kaikki käy. Ihan makeiden ystävä en ole (blancokin kuivana kiitos), mutta en niitä suustani kyllä syljekään. Pahinta mitä olen koskaan maistanut on ollut kotimainen pontikka (ilmeisen huonolaatuista), kotipolttoisen oloinen grappa ja mezcal jossa pullon pohjalla oli toukka (ei se juoma, mutta se elukka!). Kanarian suosikkijuomia ovat arvatenkin brandy, Ron Miel Cocal (niistä parasta), tinto pihvin kanssa.. ja mikäs sen mukavampaa kun istahtaa terassille kylmälle oluselle, varsinkin jos on vielä hulppeat näköalat joita ihailla! Juomasekoituksia en yleensä harrasta, mutta jos jotain otan niin luultavasti sitten margaritan.

Sotavento, onko sulla ollut samanlaisia kokemuksia kuin minulla baarissa brandya tilatessani, että tarjoilija oikein varmistaa että todellakinko, Senorallekin brandya? (Juu, varsinkin senoralle!). Eikö kanarialaiset naiset sitten brandya juo? Vai miksi ihmetellään..?

• espanjalainen
        Mentira kirjoitti:

juomien suhteen, eli jos ei nyt litratolkulla tarvitse juoda, niin oikeestaan kaikki käy. Ihan makeiden ystävä en ole (blancokin kuivana kiitos), mutta en niitä suustani kyllä syljekään. Pahinta mitä olen koskaan maistanut on ollut kotimainen pontikka (ilmeisen huonolaatuista), kotipolttoisen oloinen grappa ja mezcal jossa pullon pohjalla oli toukka (ei se juoma, mutta se elukka!). Kanarian suosikkijuomia ovat arvatenkin brandy, Ron Miel Cocal (niistä parasta), tinto pihvin kanssa.. ja mikäs sen mukavampaa kun istahtaa terassille kylmälle oluselle, varsinkin jos on vielä hulppeat näköalat joita ihailla! Juomasekoituksia en yleensä harrasta, mutta jos jotain otan niin luultavasti sitten margaritan.

Sotavento, onko sulla ollut samanlaisia kokemuksia kuin minulla baarissa brandya tilatessani, että tarjoilija oikein varmistaa että todellakinko, Senorallekin brandya? (Juu, varsinkin senoralle!). Eikö kanarialaiset naiset sitten brandya juo? Vai miksi ihmetellään..?

olut on parasta?

• Sotavento
        Mentira kirjoitti:

Jäin tässä oikein miettimään, mutta ei todellakaan. Ei ole tullut mitään vastareaktiota. Pääsääntöisesti liikun lomalla isännän seurassa, mutta satunnaisesti myös pienellä naisporukalla. Ihan kiltisti on tilaus toimitettu. Varmaan riippuu paikasta ja uskon, että ne tarkoittaa pelkkää hyvää.

Yhdessä paikassa Las Palmasissa, jossa Sotis taannoin lomaili viikon ihan itsekseen, jopa viinitilaus tarkistettiin kahteen kertaan. Se oli pieni paikallinen, siis todella paikallinen kuppila, joista tykkään. Ehkä ne pelkäsivät turvallisuuteni puolesta tms. Ruoka oli erinomaista ja kaikki sujui muutoin mallikkaasti. Ja se pakollinen brandy sujui merta yksin katsellen Luz Playan parvekkeelta käsin.
        Terkuin Sotis

• Mats
        Mentira kirjoitti:

Näyttää siltä, että meidän Kanarialla käyvien joukossa on paljon tämän kuninkaallisen brandyn ystäviä ja nimenomaan espanjalaisen brandyn. Minulle kyllä riittää Torres 10 tai Veterano, jotka molemmat ovat erittäin pehmeitä. Kiitos kuitenkin uusista vihjeistä ja varmaankin seuraavalla reissulla maistelen myös muita merkkejä.
        Kun eka kerran olin Kanarialla ja Las Palmasissa vuonna 1967 en vielä ymmärtänyt brandyn päälle mitään. Paikallisesta kaupasta ostin pullon bacardia keltaista väriltään, eikä se maksanut juuri mitään. Juoma oli todella niin pahanmakuista, etten sitä ainakaan silloin nuorena poikana pystynyt juomaan. Vein sen hotellin kattoterassilla olevalle uima-altaalle ja sanoin suomalaisille kavereille, että se on vapaasti juotavissa. Taisi olla porukassa joku minuakin juopompi, koska pullo hupeni hetkessä.
        Bacardi taisi olla jotakin paikallista pontikkaa.
        Tämä oli ensi kokemus espanjalaisesta alkoholista, myöhemmin olen kyllä löytänyt erinomaiset viinit, hunajarommin ja brandyt.
        Nämä ovat erinomaisia ja sen olen myös oppinut, ettei alkoholi juomalla lopu, olen kohtuuden ystävä. Tykkään myös istua parvekkeella ennen nukkumaanmenoa ja pehmeä lämpimässä säässä ottaa yömyssyksi hyvän espanjalaisen brandyn!
        Hyviä lomia kaikille ystävilleni ja kiitoksia hienoista kirjoituksista. Moikataan, kun tavataan esim. Jorman baarissa!

• don luis
        espanjalainen kirjoitti:

olut on parasta?

kuten san miguelin erivahvuiset versiot.nuorempana kanarialla kun pelattiin korttia kaveriporukalla,niin koko viikon päivittäiseen lipitykseen oli parasta tropical,sillä sen jälki,sekä sivumaut olivat vähemmän häiritseviä kuin muiden sinänsä hyvien oluiden.

• ookke kara
        don luis kirjoitti:

kuten san miguelin erivahvuiset versiot.nuorempana kanarialla kun pelattiin korttia kaveriporukalla,niin koko viikon päivittäiseen lipitykseen oli parasta tropical,sillä sen jälki,sekä sivumaut olivat vähemmän häiritseviä kuin muiden sinänsä hyvien oluiden.

San Miguel, tulee joskus täällä kotimaassakin ostettua. Pistää silmät kiinni ja istuskelee sohvalla, jotain hempeää espanjankielistä musiikkia soimaan, olet hetken Kanarialla, ja siemailet Miguelia....alkoi kitalaki kummasti kuivua, no enää vajaat 5kk. Voi jestas mikä "aamukasa".

• masa10
        ookke kara kirjoitti:

San Miguel, tulee joskus täällä kotimaassakin ostettua. Pistää silmät kiinni ja istuskelee sohvalla, jotain hempeää espanjankielistä musiikkia soimaan, olet hetken Kanarialla, ja siemailet Miguelia....alkoi kitalaki kummasti kuivua, no enää vajaat 5kk. Voi jestas mikä "aamukasa".

No eihän se olut oikein meikäläiselle tahdo maistua mitä nyt hotelliin päästyä parisen litraa ensijanon sammutukseen...
        San Miguel on ehdoton suosikkimerkkini. Kaupungilla tulee aina tilattua cervesa grande, joten lienee paikallista hanaolutta. Yleensä siis Tropicalia tai Doradaa. Ovat myös erittäin hyviä. Ehkä myös mantereelta tuovat Mahouta tai "kurakampoa".
        Joskus myös poiketaan kävelylenkillä irkkubaariin ja juodaan tummat paksut Quinessit, jota emäntäkin ihme kyllä suostuu juomaan.
        Tosin nänä hyvät merkit ovat lähikaupoissa vähän hinnoissaan, joten joskus tulee sorruttua esim. Sparin omaan merkkiin tai saksalaisiin halpakaljoihin joista ainakin Oeting merkkistä dumpattiin vuosi sitten melko edullisesti sinänsä kalliissa lähikaupoissa.
        San Fernandon Hiperdinosta kun osti koko laatikon San Miguelia säästi lähikaupan hintaan nähden 6 EUR ja vielä siitä jäi puolet "voittoa" kun kaljoineen ja viinipulloineen ajoi taksilla Corona Blancaan.
        Vielä 2 viikon hirvittävä aamusäkki jäljellä et kyl niinpal kauhhiast kärssi saa, mut hyvää kannattaa odottaa vai mitä?

• ookke kara
        masa10 kirjoitti:

No eihän se olut oikein meikäläiselle tahdo maistua mitä nyt hotelliin päästyä parisen litraa ensijanon sammutukseen...
        San Miguel on ehdoton suosikkimerkkini. Kaupungilla tulee aina tilattua cervesa grande, joten lienee paikallista hanaolutta. Yleensä siis Tropicalia tai Doradaa. Ovat myös erittäin hyviä. Ehkä myös mantereelta tuovat Mahouta tai "kurakampoa".
        Joskus myös poiketaan kävelylenkillä irkkubaariin ja juodaan tummat paksut Quinessit, jota emäntäkin ihme kyllä suostuu juomaan.
        Tosin nänä hyvät merkit ovat lähikaupoissa vähän hinnoissaan, joten joskus tulee sorruttua esim. Sparin omaan merkkiin tai saksalaisiin halpakaljoihin joista ainakin Oeting merkkistä dumpattiin vuosi sitten melko edullisesti sinänsä kalliissa lähikaupoissa.
        San Fernandon Hiperdinosta kun osti koko laatikon San Miguelia säästi lähikaupan hintaan nähden 6 EUR ja vielä siitä jäi puolet "voittoa" kun kaljoineen ja viinipulloineen ajoi taksilla Corona Blancaan.
        Vielä 2 viikon hirvittävä aamusäkki jäljellä et kyl niinpal kauhhiast kärssi saa, mut hyvää kannattaa odottaa vai mitä?

Kyll käy katteeks, sano porilaine. Masa 10 on sitä kaikki hiperdinon halpakaljat tullut litkittyä hirvittävään janoonsa, suuta kuivaa kummasti jo Los Rodeoksen kentällä, no hyvää matkan odotusta T: kateellinen porilainen.

• Mentira
        ookke kara kirjoitti:

Kyll käy katteeks, sano porilaine. Masa 10 on sitä kaikki hiperdinon halpakaljat tullut litkittyä hirvittävään janoonsa, suuta kuivaa kummasti jo Los Rodeoksen kentällä, no hyvää matkan odotusta T: kateellinen porilainen.

kyllä se vaan on DORADA!!!!!! Hanasta, pullosta tai tölkistä - ihan sama, pääasia että sitä saa!

• tai torresia

(numerot kukkaron mukaan),jota sitten otetaan lääkkeeksi ruoan päälle.Tuliaisiksi myös aina samat. Käy ravintolassakin jälkiruoaksi ja siellähän ei mittoja käytetä (joten mies saa puolet minunkin annoksesta, koska olen vähän painava kannettavaksi).

• santasemana

Niin kyllä minusta parasta mitä Teneriffalta saa on espanjalainen Carlos I (primeros)

• makuja maailmalta

Tuota Carlos I brandyä näyttää saavan viinaralli.eu:sta. Ei kovin edullista mutta ilmeisesti hyvinkin laadukasta kamaa sitten.

• taxitaxi

19.3 Las Palmasin kentällä litran pullo primeroa ( Carlos I ) muistaakseni 30,90 eur ja maistiaisten jälkeen ostin toisena 0.70 litran Torres 20 pullon tarjouksena 25,90 eur.

• KKK.

Carlos I on oma mielimerkkini. Kaikki eivät tykkää...siitä puuttuu useimpien konjakkien terävä "alkupotku", mutta makuspektri onkin sitten leveämpi - varsinkin jälkimaku. Carlos I kuten kaikki muutkin kunnon brandyt kannattaa lämmittää ennen nauttimista. Ravintolassa lasi tarjoillaan yleensä kuuman vesilasin päällä, ettei tarvitse kämmenessä lämmitellä niin kauaa. "Katuhinta" Kanarialla on noin 26...30EUR/litra. Vanhempi Carlos I tulee kristallipullossa ja maksaa luokkaa 45EUR/70cl. Se on aivan eri tuote, vaikkakin alkutuote on sama kuin "tavallisella"...pidempi kypsytys näkyy ja maistuu.

• Brandt Paco!

Ehdottomasti parhaana olen pitänyt brandyn nim. Paco (on sitten myös musta etikettistä joka on kalliimpaa). Valitettavasti ei saa kovinkaan monesta kaupasta.

• joopa joo

Carlos I on minunkin suosikkini, mutta kaikkien merkkien puolesta kiivailijoille sanoisin: pistäkääpä muutama merkki sokkotestiin ja kertokaa vasta sitten, mikä se teidän suosikkinne olikaan ja miten se menestyi, jos nyt saitte sattumaa suurempaa eroa aikaiseksi eri merkkien välillä.

• Vet.

Suomen alkosta saatava Veterano on nykyisin ainoastaan 30%, ennen 36%. Hyi mitä kuraa. Toivottavasti Espanjassa saa laimentamatonta versiota.

• 36%

Voi vee. Pitää siis kantaa Espanjasta. Espanjan 30% on ilmeisesti samaa roskaa.

• Cactus bar

Pacosta tykkään kanssa jota löytyy mercadona ketjusta ainakin,maistuu vaan paremmalta kun joutuu metsästämään.Meillä on vielä tapana perheen kesken tehdä niin että kun joku menee saarille tuo tullessaan brändy tres cepasta pullolisen.Tres cepas ei nyt varmaan maailman parasta oo mutta aivan nautittavaa jerezin tavaraa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      212
      23110
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      101
      16672
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      299
      15497
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      152
      10684
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      118
      9620
    6. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      36
      8227
    7. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      32
      8195
    8. 237
      6742
    9. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      201
      6396
    10. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      36
      5973
    Aihe