Polven nivelkierukan repeämä

Caristoa

Mulla vaivannut polvi yli vuoden. Kipu tuntuu lähinnä sisäsyrjällä ja hieman takana. Öisin särkee pirusti ja kipu tuntuu lonkassa saakka. Rappusissa sattuu, kyykystä ylös ei tahdo päästä. Kävin ortopedilla joka laittoi magneettikuvaan. Tulokset sain eilen ja syy selvisi. On kuulemma tuon nivelkierukan horisontaalinen repeämä ja se on aika pitkä sellainen. Lekuri sanoi että toimenpidettä vaatii ja lähete meni sairaalaan. Nyt odottelen kutsua, mutta mulle jäi hieman epäselväksi, tehdäänkö siellä jo ensimmäisellä kerralla jotakin, vai pällistelläänkä näitä kuvia jotka vien sairaalaan mukanani? Varataanko vasta siellä varsinainen leikkausaika? Tämä lekuri puhui myös jostain sellaisesta, että saattaa olla että tuon joutuu nastoilla supistamaan takaisin kiinni...
Leikataanko tuollainen repeämä tähystyksellä ja mitä tämä nastoittaminen oikein tarkoittaa? Tekeekö se operaatiosta isommankin leikkauksen?
Onko näihin leikkauksiin pääsy nopeaakin? Kiitos vastauksistanne.

11

21843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuoksi.

      Kävin huhtikuussa yksityisellä ortopedilla samanlaisten kipujen takia (tiesin että minulla on ainakin alkava nivelrikko) kun terveyskeskuslääkäri ei suostunut lähettämään ortopedille. Magneettikuvista nähtiin että polven sisempi nivelpinta oli kulunut loppuun ja nivelkierukasta oli repeytynyt melko iso pala joka ajelehti nivelpintojen välissä aiheuttaen ajoittain lukkiutumista. Ortopedi kirjoitti lähetteen sairaalaan tähystysleikkaukseen polvinivelen puhdistamista varten. Kun kutsu tuli noin 6 kk kuluttua varauduin tähystysleikkaukseen, mutta käynti olikin vain ortopedin tutkimus. Otettiin lisää röntgenkuvia ja melkein kuukauden päästä ortopedi sitten päätti että pitää tehdä tähystysleikkaus. Nyt jonotan tuohon leikkaukseen ja ortopedi veikkasi jonotusajaksi 3-5 kk. Eli ilmeisesti mennään aika lähelle vuotta ennen kuin homma on hoidettu (terveyskeskuksen kautta ei koskaan).

    • lähes viisikymppinen

      Minä loukkasin polveni viime talvena. Ortopedille pääsin useiden tk:ssa käyntien jälkeen huhtikuussa. Rtgkuvissa ei löytynyt vikaa, mutta ortopedi polven tutkittuaan totesi että pitää katsoa mitä siellä on vialla kun kivut ei asetu ja nivel lukittuu ajoittain. Mullakin pahin kipu tuntui sisäsyrjällä ja takana. Aika tuli kesäkuussa ja pääsin suoraan polven tähystykseen. Nivelkierukka oli rikki, palanen seilasi irrallaan ja siitä aiheutui ne lukko-oireet. Vähän kulumaa löytyi myös. Polvi sitten puhdistettiin, kaksi pientä jälkeä vain jäi. Kotiin samana päivänä. Keppejä tarvin pari viikkoa, sitten jo voi kävellä ilmankin tasamaalla. Kipulääkkeitä tarvin vain parina eka päivänä ja silloin tällöin kylmäpussia myöhemminkin.
      Kuukauden kuluttua leikkauksesta kävin jo ulkomailla. Hyvin pärjäsi ja polvea kuntoutin matkan aikana kulkemalla aina portaita vaikka se vielä hidasta ja vähän kivuliasta olikin. Muut kantoivat matkalaukkuni:) niin pysyin paremmin mukana.
      Kuntoutusta ei kannata laiminlyödä. Yhdellä tutulla on sama operaatio tehty kuukautta ennemmin kuin mulla eikä hän vieläkään pääse makuulta ylös ilman tukea. Itse käyn kuntosalilla 2 krt viikossa eikä polvi enää haittaa normaalielämää. Voin jopa vähän aikaa jumpata polvillaan kun panee patjan kaksinkerroin polvien alle. Reisilihasten kuntoutus auttaa eniten, ja niitä kannattaa jumpata jo leikkausta odotellessa, vaikka vain pelkkää jalkaa istuallaan nostellen jos muuta ei kärsi.

      • koululainen

        minulla vääntyi polvi laskettelussa.kateltiin tilannetta muutama viikko ja sitte mentii yksityisee lääkärii.otettii magneettikuvat ja siellä oli sisemmässä nivelkierukassa repeämä.leikkaus taas odottaa mua.multa leikattii enne joulua rustovaurio


    • Juha_H
    • Raiiiivostunut

      Minulla myös revennyt nivelkierukka 2014 tammikuussa, mutta polvelle ei tehty mitään lepäsin ja söin buranaa 8kk.. Nyt taas tullut nuo samat oireet ei perrkkl... Yöllä aivan sairaankipeä ja kyykkyyn ei pääse.. Täytyy taas lähteä norkkumaan terveyskeskuksiin.. Arggh

      • Anonyymi

        Sana juttu nyt 1/2023. Herään kipuun, kun esim käännän kylkeä nukkuessani. Kierukka on repeytynyt, ei leikata vaan hoito on konservatiivista. Hermo pinnassa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana juttu nyt 1/2023. Herään kipuun, kun esim käännän kylkeä nukkuessani. Kierukka on repeytynyt, ei leikata vaan hoito on konservatiivista. Hermo pinnassa....

        Mulla meni kans hetki sitten kierukka. Tähystystä ootellessa…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana juttu nyt 1/2023. Herään kipuun, kun esim käännän kylkeä nukkuessani. Kierukka on repeytynyt, ei leikata vaan hoito on konservatiivista. Hermo pinnassa....

        Sama juttu. Magneetissa näkyi kierukan totaalirepeämä ja polvi on hiton kipeä. Sairauslomalla olen ollut aina parin viikon jaksoissa ja kipulääkettä syön maksimiannoksen per päivä. Sekään ei kipuja kokonaan pois vie. Konservatiivinen hoito meneillään ja fyssarilta sain jumppaohjeita. Väkisin yritän osan niistä tehdä, vaikka tietää kivun olevan sen jälkeen jäätävä.
        Ei toivoakaan, että pääsisi leikkaukseen.


    • Anonyymi

      Moikka! Olen vielä 16 vuotias nuori ja olen kärsinyt polvikivuista jo monta vuotta. Polven ala osaan särkee päivittäin ja koukistaessa tai polvilleen menemisessä huutavaa kipua. Millaisia oireita vielä muilla on ollut. En haluaisi tästä mainita kenellekkään sillä kilpaurheilen ja pelkään pitkää taukoa rakkaasta lajista. Kivun kanssa ei kuitenkaan ikuisuutta jaksa elää. Pitäisikö käydä näyttämässä lääkärillä?

      • Anonyymi

        Pitää!


    • Anonyymi

      Nyyisin polivkierkukka jos repeää ei julkinen sektori leikata.Kärsi kärsi kivuista ja pahene kun nivelrikkoa tekee. Itseläni revennyt v.2015. ja todettu sama polvi nivelrikko.Liiku liiku kipuun on lääke liiku.On jaksoja kun polvi hilaa.Satella eli kosteat säät särkee.Siihen on reseptillä vaan lääke panadol 1 000 mg. 3x päivässä ja kipugeeliä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3644
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2428
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1579
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1410
    Aihe