Polven nivelkierukan repeämä

Caristoa

Mulla vaivannut polvi yli vuoden. Kipu tuntuu lähinnä sisäsyrjällä ja hieman takana. Öisin särkee pirusti ja kipu tuntuu lonkassa saakka. Rappusissa sattuu, kyykystä ylös ei tahdo päästä. Kävin ortopedilla joka laittoi magneettikuvaan. Tulokset sain eilen ja syy selvisi. On kuulemma tuon nivelkierukan horisontaalinen repeämä ja se on aika pitkä sellainen. Lekuri sanoi että toimenpidettä vaatii ja lähete meni sairaalaan. Nyt odottelen kutsua, mutta mulle jäi hieman epäselväksi, tehdäänkö siellä jo ensimmäisellä kerralla jotakin, vai pällistelläänkä näitä kuvia jotka vien sairaalaan mukanani? Varataanko vasta siellä varsinainen leikkausaika? Tämä lekuri puhui myös jostain sellaisesta, että saattaa olla että tuon joutuu nastoilla supistamaan takaisin kiinni...
Leikataanko tuollainen repeämä tähystyksellä ja mitä tämä nastoittaminen oikein tarkoittaa? Tekeekö se operaatiosta isommankin leikkauksen?
Onko näihin leikkauksiin pääsy nopeaakin? Kiitos vastauksistanne.

18

27614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuoksi.

Kävin huhtikuussa yksityisellä ortopedilla samanlaisten kipujen takia (tiesin että minulla on ainakin alkava nivelrikko) kun terveyskeskuslääkäri ei suostunut lähettämään ortopedille. Magneettikuvista nähtiin että polven sisempi nivelpinta oli kulunut loppuun ja nivelkierukasta oli repeytynyt melko iso pala joka ajelehti nivelpintojen välissä aiheuttaen ajoittain lukkiutumista. Ortopedi kirjoitti lähetteen sairaalaan tähystysleikkaukseen polvinivelen puhdistamista varten. Kun kutsu tuli noin 6 kk kuluttua varauduin tähystysleikkaukseen, mutta käynti olikin vain ortopedin tutkimus. Otettiin lisää röntgenkuvia ja melkein kuukauden päästä ortopedi sitten päätti että pitää tehdä tähystysleikkaus. Nyt jonotan tuohon leikkaukseen ja ortopedi veikkasi jonotusajaksi 3-5 kk. Eli ilmeisesti mennään aika lähelle vuotta ennen kuin homma on hoidettu (terveyskeskuksen kautta ei koskaan).

• lähes viisikymppinen

Minä loukkasin polveni viime talvena. Ortopedille pääsin useiden tk:ssa käyntien jälkeen huhtikuussa. Rtgkuvissa ei löytynyt vikaa, mutta ortopedi polven tutkittuaan totesi että pitää katsoa mitä siellä on vialla kun kivut ei asetu ja nivel lukittuu ajoittain. Mullakin pahin kipu tuntui sisäsyrjällä ja takana. Aika tuli kesäkuussa ja pääsin suoraan polven tähystykseen. Nivelkierukka oli rikki, palanen seilasi irrallaan ja siitä aiheutui ne lukko-oireet. Vähän kulumaa löytyi myös. Polvi sitten puhdistettiin, kaksi pientä jälkeä vain jäi. Kotiin samana päivänä. Keppejä tarvin pari viikkoa, sitten jo voi kävellä ilmankin tasamaalla. Kipulääkkeitä tarvin vain parina eka päivänä ja silloin tällöin kylmäpussia myöhemminkin.
      Kuukauden kuluttua leikkauksesta kävin jo ulkomailla. Hyvin pärjäsi ja polvea kuntoutin matkan aikana kulkemalla aina portaita vaikka se vielä hidasta ja vähän kivuliasta olikin. Muut kantoivat matkalaukkuni:) niin pysyin paremmin mukana.
      Kuntoutusta ei kannata laiminlyödä. Yhdellä tutulla on sama operaatio tehty kuukautta ennemmin kuin mulla eikä hän vieläkään pääse makuulta ylös ilman tukea. Itse käyn kuntosalilla 2 krt viikossa eikä polvi enää haittaa normaalielämää. Voin jopa vähän aikaa jumpata polvillaan kun panee patjan kaksinkerroin polvien alle. Reisilihasten kuntoutus auttaa eniten, ja niitä kannattaa jumpata jo leikkausta odotellessa, vaikka vain pelkkää jalkaa istuallaan nostellen jos muuta ei kärsi.

• koululainen

minulla vääntyi polvi laskettelussa.kateltiin tilannetta muutama viikko ja sitte mentii yksityisee lääkärii.otettii magneettikuvat ja siellä oli sisemmässä nivelkierukassa repeämä.leikkaus taas odottaa mua.multa leikattii enne joulua rustovaurio

• Juha_H
    • Raiiiivostunut

Minulla myös revennyt nivelkierukka 2014 tammikuussa, mutta polvelle ei tehty mitään lepäsin ja söin buranaa 8kk.. Nyt taas tullut nuo samat oireet ei perrkkl... Yöllä aivan sairaankipeä ja kyykkyyn ei pääse.. Täytyy taas lähteä norkkumaan terveyskeskuksiin.. Arggh

• Anonyymi

Sana juttu nyt 1/2023. Herään kipuun, kun esim käännän kylkeä nukkuessani. Kierukka on repeytynyt, ei leikata vaan hoito on konservatiivista. Hermo pinnassa....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sana juttu nyt 1/2023. Herään kipuun, kun esim käännän kylkeä nukkuessani. Kierukka on repeytynyt, ei leikata vaan hoito on konservatiivista. Hermo pinnassa....

Mulla meni kans hetki sitten kierukka. Tähystystä ootellessa…

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama juttu. Magneetissa näkyi kierukan totaalirepeämä ja polvi on hiton kipeä. Sairauslomalla olen ollut aina parin viikon jaksoissa ja kipulääkettä syön maksimiannoksen per päivä. Sekään ei kipuja kokonaan pois vie. Konservatiivinen hoito meneillään ja fyssarilta sain jumppaohjeita. Väkisin yritän osan niistä tehdä, vaikka tietää kivun olevan sen jälkeen jäätävä.
        Ei toivoakaan, että pääsisi leikkaukseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama juttu. Magneetissa näkyi kierukan totaalirepeämä ja polvi on hiton kipeä. Sairauslomalla olen ollut aina parin viikon jaksoissa ja kipulääkettä syön maksimiannoksen per päivä. Sekään ei kipuja kokonaan pois vie. Konservatiivinen hoito meneillään ja fyssarilta sain jumppaohjeita. Väkisin yritän osan niistä tehdä, vaikka tietää kivun olevan sen jälkeen jäätävä.
        Ei toivoakaan, että pääsisi leikkaukseen.

Minulle tehtiin vas. polveen tähystys leikkaus nivelkierukan repeämän vuoksi vuonna 2002. Oli jo kasvattanut kystaa siihen. Nyt luulen että sama vaiva alkaa toistumaan samassa polvessa

• Anonyymi

Moikka! Olen vielä 16 vuotias nuori ja olen kärsinyt polvikivuista jo monta vuotta. Polven ala osaan särkee päivittäin ja koukistaessa tai polvilleen menemisessä huutavaa kipua. Millaisia oireita vielä muilla on ollut. En haluaisi tästä mainita kenellekkään sillä kilpaurheilen ja pelkään pitkää taukoa rakkaasta lajista. Kivun kanssa ei kuitenkaan ikuisuutta jaksa elää. Pitäisikö käydä näyttämässä lääkärillä?

• Anonyymi

Pitää!

• Anonyymi

Nyyisin polivkierkukka jos repeää ei julkinen sektori leikata.Kärsi kärsi kivuista ja pahene kun nivelrikkoa tekee. Itseläni revennyt v.2015. ja todettu sama polvi nivelrikko.Liiku liiku kipuun on lääke liiku.On jaksoja kun polvi hilaa.Satella eli kosteat säät särkee.Siihen on reseptillä vaan lääke panadol 1 000 mg. 3x päivässä ja kipugeeliä.

• Anonyymi

Tietääkö kukan noin hintoja ,kun yksityisellä puolella tähystys leikataan polven sisäsyrjän kierukka repeämä?

• Anonyymi

Mehiläisessä v. 2022 noin 3000€

• Anonyymi

Terveystalossa näyttäisi hinnadton.mukasn olevan noin 3600€ v.2025.

• Anonyymi

Mitä työterveyshuolto tuumii tästä?

Töissä pitää likkua, kävellä, seistä.

• Anonyymi

Itse en ole saanut yhteensä kuin 3-4pvä saikkua tässä 2kk aikana kun polvi ronannu.
        Uä-kuvauksessa löytyi isokokoinen bakerin kysta, mikä on revennyt. Ehti ainakin oireiden perusteella repeämään muutams päivä ennen kuvausta ja sille ei voinut enää mitään siinä vaiheessa.
        Selvisi myös ainakin jonkinasteinen kierukan repeämä ja uä-kuvauksen tehneen lääkärin mukaan näkyi viitteitä myös siitä, että on vuotanut vertakin. Sanoi, että nivel pitäisi kuvata sisältä, eli vaatisi magneettikuvauksen. Tt-ortopedi ei suostunut laittamaan tyksiin lähetettä kuvaukseen, vaan pitäisi jumpata, juosta fyssarilla ja laihduttaa vähintään 6kk ja jos vielä silloin näyttää&tuntuu huonolta, hän HARKITSEE lähetettä. Kehtasi pokkana väittää vielä, että tyks ei ota vastaan pelkän lähetteen kanssa, vaan vaatii tietyn määrän käyntejä fysioterapeutilla lisäksi. Sama ortopedi laittoi mut tyksin magneettikuvauksiin ahtaiden lonkkien vuoksi jokunen vuosi sitten, eikä ollut puhettakaan mistään lisävaatimuksista. Pääsin silloin heittämällä kuvaukseen pelkällä lähetteellä ja seuraavaksi sitten lonkkien laajennusleikkauksiin.
        No, tänään olin yhteydessä tyks orton neuvontaan ja selitin tilanteen. Sanoivat heti, ettei lähete ole kytköksissä mihinkään käynteihin, vaan se pelkästään riittää. Heidän oma lääkäri käy lähetteen läpi ja tekee sen perusteella päätöksen tutkimuksista, hoitotoimenpiteistä sekä asian kiireellisyysasteesta. Kehottivat pyytämään uudestaan lähetettä ja tietysti nyt eikä kesällä/kesäksi. Kun mulla kuitenkin on oikeus ja perusteltu syy vaatia sitä jo nyt.
        No, huomenna tt-lääkärin pakeille ja alan ajamaan asiaa eteenpäin. Vaikka epäilen, että on aika tappelu tai vääntö ainakin edessä, mutta vien asian tarvittaessa vaikka potilasasiavastaavalle ja vetoan, etten saa tarvittavaa hoitoa/tutkimusta.

• Anonyymi

Mutta tosiaan, tt-huolto suhtautuu aika nihkeästi ainakin omaan tilanteeseeni. Viimeksi, kun hain saikkua, tt-lekuri melkeinpä vittuili muh ulos vastaanotolta. Siis kirjaimellisesti, sätti, tölvi ym. Ja oli vitut sun polvesta, nyt mennään mun pään mukaan-asenteella.
        En saanut edes sitä käyntipäiväö sairaslomsna ja oäädyin vielä verikokeisiin, missä multa mitattiin pitkän ajan sokeriarvot ja siihen liittyvä kontrolli käynti kolmen viikon päähän.
        No, minkäs teet.. yks hieman pulska työkaveri meni syksyllä koronan takia saman tt-lekurin vastaanotolle, niin ekana punnitsi hänet ja alkoi inttämään koronan sivuuttaen, että sun verenpaineet on ihan varmasti huonot ylipainon vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      42
      2266
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      236
      2055
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      111
      1548
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      144
      1291
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1217
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      138
      1114
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1107
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1009
    9. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      65
      973
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      960
    Aihe