Tuli hommattua tuo Sthilin MS200, hyvältä tuntuu rankametässä.
Yksi asia vaan ihmetyttää kun opiskelin käyttöohjekirjaa. Sen mukaan saha tarvitsee 2% öljyseoksen kun käytetään Stihlin 2-t öljyä, kaikilla muilla öljyillä seos pitäisi olla 4%.
Miten voi olla noin? Eikö mikään korkealaatuinen 2-t öljy täytä Stihlin vaatimuksia, eli onko tosiaan noin kranttu saha voitelunsa suhteen? Ja toisaalta, miten Stihlin öljy voi olla noin paljon parempaa kuin kaikki muut öljyt?
4% seos vaikuttaa tosi rasvaiselta, eihän tuollaista ole käytetty mihinkään vehkeisiin sitten Jawan ja IC:n päivien? Eikö Stihlin saha tosiaan karstoitu ja pikeenny kun käytetään 4% seosta, ainaskin savua tulee.
Edellisen sahan jäljiltä kombikannussa on 3% seos, öljynä Nesteen hyvä 2-t öljy, tohtineeko tuota käyttää vai pitäisikö lorauttaa lisää rasvaa bensan sekaan?
Stilhlin ihmeöljy?
54
15280
Vastaukset
- Peku...
voit ajella sen kannun loppuun ja sitten teet
2,5% seosta jatkossa,kunhan 2T öljy on hyvälaatuista esim.joku osasynteettinen öljy.
Itse käytän 2,5% seosta sillä jos kone sisältää
kaksi männänrengasta ni saa varman voitelun.
Kyllähän sisäänajovaiheessa rasvasempi on
parempi mutta siihen riittää toi sinun 3% kannun
loppu.- tietenkin
98 eikä 95:sta.
- Agraariari
tietenkin kirjoitti:
98 eikä 95:sta.
Ohjekirjan mukaan bensan pitää olla vähintään 90 oktaanista.
Mihin perustuu mutu-tieto moottorisahojen suuresta oktaanivaatimuksesta? Mitä vaurioita 95 oktaanisen bensan käyttö voi aiheuttaa?
Soitin piruttaan Nesteen voiteluöljyneuvontaan. Siellä Yrjö Harlin oli hämmästynyt Stihlin suosituksista, väitti ettei Stihl todennäköisesti osaa edes tehdä "omaa" öljyä. Kertoi että kaikki hyvälaatuiset korkeakierroksisten ilmajäähdytteisten koneiden voiteluun tarkoitetut seosöljyt ovat sopivia (siis EI perämoottoriöljyt), ja niitä voidaan käyttää 2% seoksena. Epäili että 4% seos olisi jopa haitallinen moottorille, aiheuttaa karstoittumista. - särin
Agraariari kirjoitti:
Ohjekirjan mukaan bensan pitää olla vähintään 90 oktaanista.
Mihin perustuu mutu-tieto moottorisahojen suuresta oktaanivaatimuksesta? Mitä vaurioita 95 oktaanisen bensan käyttö voi aiheuttaa?
Soitin piruttaan Nesteen voiteluöljyneuvontaan. Siellä Yrjö Harlin oli hämmästynyt Stihlin suosituksista, väitti ettei Stihl todennäköisesti osaa edes tehdä "omaa" öljyä. Kertoi että kaikki hyvälaatuiset korkeakierroksisten ilmajäähdytteisten koneiden voiteluun tarkoitetut seosöljyt ovat sopivia (siis EI perämoottoriöljyt), ja niitä voidaan käyttää 2% seoksena. Epäili että 4% seos olisi jopa haitallinen moottorille, aiheuttaa karstoittumista.huskusta kiertokangen laakerin ,kun käytin 92 oktaanista pensaa....ennen matala oktaanisilla pensoilla tuli se "nakutus"ilmiö ..polttoaine seos syttyy liian aikasin sylinterissä ja iskee vastaan...ja särki sen neulalaakerin .
Tuho totaalinen, kun hetken ne neulan kappaleet kiersi moottorissa.
Nykyisillä myynnissä olevilla ilmiötä tuskin tulee.
98 käytän kuitenkin - oktaanivaatimus
Agraariari kirjoitti:
Ohjekirjan mukaan bensan pitää olla vähintään 90 oktaanista.
Mihin perustuu mutu-tieto moottorisahojen suuresta oktaanivaatimuksesta? Mitä vaurioita 95 oktaanisen bensan käyttö voi aiheuttaa?
Soitin piruttaan Nesteen voiteluöljyneuvontaan. Siellä Yrjö Harlin oli hämmästynyt Stihlin suosituksista, väitti ettei Stihl todennäköisesti osaa edes tehdä "omaa" öljyä. Kertoi että kaikki hyvälaatuiset korkeakierroksisten ilmajäähdytteisten koneiden voiteluun tarkoitetut seosöljyt ovat sopivia (siis EI perämoottoriöljyt), ja niitä voidaan käyttää 2% seoksena. Epäili että 4% seos olisi jopa haitallinen moottorille, aiheuttaa karstoittumista.95 oktaanisella on ilmennyt jonkun verran erilaisia mäntävaurioita. 2.5% seos on nykyisille moottorisahoille sopiva. Öljyksi käy kaikki 2T öljyt poisluettuna perämoottoriöljyt.
Ainoa mikä tuota korkeampaa seosprosenttia vaatisi on Stihlin moottoreissaan käyttämät kaksi männänrengasta. Tosin mitään näyttöä ei kiinnileikkautumisista ole käytettäessä 2.5% seosta ja nykyisiä 2T öljyjä. Eli tuo olettamus että Stihlin oma öljy olisi laadultaan huonompaa ja vaatisi siksi suuremman seosprosentin on kyllä järkeenkäypä. - Agraariari
oktaanivaatimus kirjoitti:
95 oktaanisella on ilmennyt jonkun verran erilaisia mäntävaurioita. 2.5% seos on nykyisille moottorisahoille sopiva. Öljyksi käy kaikki 2T öljyt poisluettuna perämoottoriöljyt.
Ainoa mikä tuota korkeampaa seosprosenttia vaatisi on Stihlin moottoreissaan käyttämät kaksi männänrengasta. Tosin mitään näyttöä ei kiinnileikkautumisista ole käytettäessä 2.5% seosta ja nykyisiä 2T öljyjä. Eli tuo olettamus että Stihlin oma öljy olisi laadultaan huonompaa ja vaatisi siksi suuremman seosprosentin on kyllä järkeenkäypä.Voi olla että Stihl on hyvä saha.
Varmaa kuitenkin on että Stihlin ohjekirja ei ole läheskään samaa laatutasoa! Ainakin minusta nämä jutut ovat suoraan hanurista:
"Käytä merkkibensiiniä (jessus, mitä merkkiä?) jonka oktaaniluku on vähintään 90 ROZ (?!!!). Jos normaali bensiinin (mikä ihmeen normaali bensiini?) oktaaniluku on alle 90 ROZ, käytä superbensiiniä (!!!) - lyijytöntä tai lyijyllistä."
Haloo - eikös EU:ssa ole aika lailla vakiot bensiinit, ei mitään superpensaa eikä normaalia vaan E95 ja E98? Miltäköhän vuosikymmeneltä tuo ohjekirja on kotoisin - tai milleköhän markkina-alueelle, Afrikkaan vai Amerikkaan, tarkoitettu?
Ohjekirja väittää edelleen: "Erityisten käyttöolosuhteiden (!) vuoksi saa pakokaasukatalysaattoreilla varustetuissa moottorilaitteissa käyttää polttoainesekoitukseen ainoastaan STIHLin kaksitahtimoottoriöljyä 1:50"
Lisäksi ohjekirjan "määräys" muiden kuin Stihl öljyjen 4% seoksesta aiheuttaa karstaantumista ja ajatelkaas mikä pölly tuosta lähtee keuhkoihin kun lumikuopassa katkaisee kuusentyveä :-(
Tuollainen "käyttöohjekirja" on asiakkaiden halveeraamista! - Juxu
Agraariari kirjoitti:
Voi olla että Stihl on hyvä saha.
Varmaa kuitenkin on että Stihlin ohjekirja ei ole läheskään samaa laatutasoa! Ainakin minusta nämä jutut ovat suoraan hanurista:
"Käytä merkkibensiiniä (jessus, mitä merkkiä?) jonka oktaaniluku on vähintään 90 ROZ (?!!!). Jos normaali bensiinin (mikä ihmeen normaali bensiini?) oktaaniluku on alle 90 ROZ, käytä superbensiiniä (!!!) - lyijytöntä tai lyijyllistä."
Haloo - eikös EU:ssa ole aika lailla vakiot bensiinit, ei mitään superpensaa eikä normaalia vaan E95 ja E98? Miltäköhän vuosikymmeneltä tuo ohjekirja on kotoisin - tai milleköhän markkina-alueelle, Afrikkaan vai Amerikkaan, tarkoitettu?
Ohjekirja väittää edelleen: "Erityisten käyttöolosuhteiden (!) vuoksi saa pakokaasukatalysaattoreilla varustetuissa moottorilaitteissa käyttää polttoainesekoitukseen ainoastaan STIHLin kaksitahtimoottoriöljyä 1:50"
Lisäksi ohjekirjan "määräys" muiden kuin Stihl öljyjen 4% seoksesta aiheuttaa karstaantumista ja ajatelkaas mikä pölly tuosta lähtee keuhkoihin kun lumikuopassa katkaisee kuusentyveä :-(
Tuollainen "käyttöohjekirja" on asiakkaiden halveeraamista!Nämä käyttöohjekirjathan on kansainvälisiä, ja siksi omituisia. Siksi hieman liioitellusti on kerrottu, että vain Stihlin oma 2-t.-öljy käy. Samoja sahoja kun käytetään kehitysmaissa ja Venäjälläkin, joissa bensiininkään laatu ei ole niin taattua kuin kehittyneissä maissa. Kyllä Suomessa myytävät muutkin synteettiset 2-tahtiöljyt ovat Stihleihinkin sopivia ja jos osaat hyvin tarkkaan annostella, se 2% seos riittää voitelemaan. Myös minä, niinkuin näköjään moni muukin tekee varoiksi 2,5% seoksen, että on ainakin sen 2%. Kuitenkaan moottori ei vielä savuta..
P.s. Kun moottori käy kuumana, on syytä käyttää 98-oktaanista bensiiniä miltei kaikissa (ilmajäähdytteisissä) pienkoneissa - Agraariari
Juxu kirjoitti:
Nämä käyttöohjekirjathan on kansainvälisiä, ja siksi omituisia. Siksi hieman liioitellusti on kerrottu, että vain Stihlin oma 2-t.-öljy käy. Samoja sahoja kun käytetään kehitysmaissa ja Venäjälläkin, joissa bensiininkään laatu ei ole niin taattua kuin kehittyneissä maissa. Kyllä Suomessa myytävät muutkin synteettiset 2-tahtiöljyt ovat Stihleihinkin sopivia ja jos osaat hyvin tarkkaan annostella, se 2% seos riittää voitelemaan. Myös minä, niinkuin näköjään moni muukin tekee varoiksi 2,5% seoksen, että on ainakin sen 2%. Kuitenkaan moottori ei vielä savuta..
P.s. Kun moottori käy kuumana, on syytä käyttää 98-oktaanista bensiiniä miltei kaikissa (ilmajäähdytteisissä) pienkoneissaKo. ohjekirja oli neljällä kielellä: suomi, ruotsi, tanska ja norja.
Sen "levikki" on jo sen verran suuri, että luulisi olevan aiheellista suunnata "ohjeet" todellisille asiakkaille, eikä mahdollisesti tanskaa ymmärtäville venäläisille tai suomentaitoisille vinkuintiaaneille.
Ei sen vertaa piitata pohjoismaisista asiakkaista että annettaisiin ohjeet ottaen huomioon olosuhteet. Itse asiassa, nämä olosuhteet (bensiinin luokitus = E95/98, öljystandardit = API - TC??) koskevat koko EU aluetta, joten Herr Steinhauser, Tuoteryhmähallinnon Toimialajohtaja, joka on nimikirjoituksellaan vahvistanut nuo typeryydet, ei anna arvoa pätkän vertaa EU-alueen kuluttajille!
Onko siis Stihlin ohje vähintään 90-oktaanisesta bensasta samaa soopaa kuin tuo muukin juttu? Onko tämä ns. myynninedistämistä, annetaan neuvoja joilla sahan saa paskaksi nopeammin, sitten taas uutta ostamaan?
Turhan kiiltävästä paperista ovat opuksen tehneet, ei täytä tirektiivin mukaista puu-c vaatimustasoa, liukkaus riittää mutta tarttuvuus on onneton... - Juxu
Agraariari kirjoitti:
Ko. ohjekirja oli neljällä kielellä: suomi, ruotsi, tanska ja norja.
Sen "levikki" on jo sen verran suuri, että luulisi olevan aiheellista suunnata "ohjeet" todellisille asiakkaille, eikä mahdollisesti tanskaa ymmärtäville venäläisille tai suomentaitoisille vinkuintiaaneille.
Ei sen vertaa piitata pohjoismaisista asiakkaista että annettaisiin ohjeet ottaen huomioon olosuhteet. Itse asiassa, nämä olosuhteet (bensiinin luokitus = E95/98, öljystandardit = API - TC??) koskevat koko EU aluetta, joten Herr Steinhauser, Tuoteryhmähallinnon Toimialajohtaja, joka on nimikirjoituksellaan vahvistanut nuo typeryydet, ei anna arvoa pätkän vertaa EU-alueen kuluttajille!
Onko siis Stihlin ohje vähintään 90-oktaanisesta bensasta samaa soopaa kuin tuo muukin juttu? Onko tämä ns. myynninedistämistä, annetaan neuvoja joilla sahan saa paskaksi nopeammin, sitten taas uutta ostamaan?
Turhan kiiltävästä paperista ovat opuksen tehneet, ei täytä tirektiivin mukaista puu-c vaatimustasoa, liukkaus riittää mutta tarttuvuus on onneton...Kielenkääntelyä vain paikalliset ohjekirjat on, vähän joka valmistajalla ja suhtautua pitää maalaisjärjellä. Mutta onhan se kiva plarata ja naureskella. Oletko sattumalta lukenut traktorien käyttöohjekirjoja? On niissäkin nauramista!
- superbensaa
Agraariari kirjoitti:
Voi olla että Stihl on hyvä saha.
Varmaa kuitenkin on että Stihlin ohjekirja ei ole läheskään samaa laatutasoa! Ainakin minusta nämä jutut ovat suoraan hanurista:
"Käytä merkkibensiiniä (jessus, mitä merkkiä?) jonka oktaaniluku on vähintään 90 ROZ (?!!!). Jos normaali bensiinin (mikä ihmeen normaali bensiini?) oktaaniluku on alle 90 ROZ, käytä superbensiiniä (!!!) - lyijytöntä tai lyijyllistä."
Haloo - eikös EU:ssa ole aika lailla vakiot bensiinit, ei mitään superpensaa eikä normaalia vaan E95 ja E98? Miltäköhän vuosikymmeneltä tuo ohjekirja on kotoisin - tai milleköhän markkina-alueelle, Afrikkaan vai Amerikkaan, tarkoitettu?
Ohjekirja väittää edelleen: "Erityisten käyttöolosuhteiden (!) vuoksi saa pakokaasukatalysaattoreilla varustetuissa moottorilaitteissa käyttää polttoainesekoitukseen ainoastaan STIHLin kaksitahtimoottoriöljyä 1:50"
Lisäksi ohjekirjan "määräys" muiden kuin Stihl öljyjen 4% seoksesta aiheuttaa karstaantumista ja ajatelkaas mikä pölly tuosta lähtee keuhkoihin kun lumikuopassa katkaisee kuusentyveä :-(
Tuollainen "käyttöohjekirja" on asiakkaiden halveeraamista!Siis ohjekirjassa lukee aivan oikein eli oktaaniluku pitää olla vähintään 90. E95 ja E98 molemmat täyttää tämän vaatimuksen. Miksi? No siksi koska 95 ja 98 on korkeampi oktaaniluku kuin 90. Eli kyllä E95 moottorisahassa on ihan käypäinen oktaaniluku. Nämä E98 höpöttäjät eivät vaan ymmärrä mitä oktaaniluku tarkoittaa.
- Agraariari
superbensaa kirjoitti:
Siis ohjekirjassa lukee aivan oikein eli oktaaniluku pitää olla vähintään 90. E95 ja E98 molemmat täyttää tämän vaatimuksen. Miksi? No siksi koska 95 ja 98 on korkeampi oktaaniluku kuin 90. Eli kyllä E95 moottorisahassa on ihan käypäinen oktaaniluku. Nämä E98 höpöttäjät eivät vaan ymmärrä mitä oktaaniluku tarkoittaa.
Niin lukee ohjekirjassa, oktaaniluku vähintään 90.
Tällä palstalla moni tietää tai uskoo että moottorisahassa pitäisi käyttää vähintään 98 oktaanista, siis 95 oktaaninen joka on reilusti yli 90, aiheuttaa (muka?) moottorivaurioita.
Ketä pitää uskoa?
Minuakin kyllä ihmetyttää miksi kuumana käyvä pienkone tarvitsee korkeamman oktaaniluvun, kuten täällä todisteltiin. Kysehän on bensan puristuskestävyydestä, ja oktaanivaatimus kait riippuu moottorin puristussuhteesta. Voi tietysti olla että pienessä koneessa on suuret puristukset, jotta saadaan mahdollisimman suuri teho, mutta miten se lämpötila vaikuttaa?
Siis, pitääkö moottorisahassa käyttää 98 oktaanista, vai sellaista jota valmistaja suosittelee? - Juxu
Agraariari kirjoitti:
Niin lukee ohjekirjassa, oktaaniluku vähintään 90.
Tällä palstalla moni tietää tai uskoo että moottorisahassa pitäisi käyttää vähintään 98 oktaanista, siis 95 oktaaninen joka on reilusti yli 90, aiheuttaa (muka?) moottorivaurioita.
Ketä pitää uskoa?
Minuakin kyllä ihmetyttää miksi kuumana käyvä pienkone tarvitsee korkeamman oktaaniluvun, kuten täällä todisteltiin. Kysehän on bensan puristuskestävyydestä, ja oktaanivaatimus kait riippuu moottorin puristussuhteesta. Voi tietysti olla että pienessä koneessa on suuret puristukset, jotta saadaan mahdollisimman suuri teho, mutta miten se lämpötila vaikuttaa?
Siis, pitääkö moottorisahassa käyttää 98 oktaanista, vai sellaista jota valmistaja suosittelee?Ei tarvitse käyttää 98:aa ellei halua. Pitempään sahattaessa bensiini kuitenkin lämpiää (kuuma moottori vieressä) jolloin sen räjähdysherkkyys kasvaa, tulee helpommaksi räjähtämään. Ilmeisesti tämä on syy, miksi 98 bensiini toimii parhaiten käytännössä.
Minulla oli joskus saha, joka ei toiminut kuumana lainkaan; bensiini kiehui tankissa eikä kaasuuntunutkaan vasta kaasuttimessa - mutu tietoa
Juxu kirjoitti:
Ei tarvitse käyttää 98:aa ellei halua. Pitempään sahattaessa bensiini kuitenkin lämpiää (kuuma moottori vieressä) jolloin sen räjähdysherkkyys kasvaa, tulee helpommaksi räjähtämään. Ilmeisesti tämä on syy, miksi 98 bensiini toimii parhaiten käytännössä.
Minulla oli joskus saha, joka ei toiminut kuumana lainkaan; bensiini kiehui tankissa eikä kaasuuntunutkaan vasta kaasuttimessaEipä räjähdä 98 sen helpommalla kuin 95. Sahoissa ei ole yhtään sen korkeapuristeisemmat moottorit kuin missään muissakaan kaksitahtisissa että ne vaatisi sen takia 98 oktaanista. Nämä 98 suosittelijat eivät ymmärrä kaksitahtimottorista sen enemmän kuin oktaaniluvusta yhtään mitään.
Tuo sahan toimimattomuus bensiinin kiehumisen takia on kyllä niin täysi utopistinen juttu. Voisin jopa veikata että tämän palstan historiassa ylivoimaisesti vie ykköspaikan. Alä vaan kerro että olit vielä selvinpäin ... - Alkoi...
mutu tietoa kirjoitti:
Eipä räjähdä 98 sen helpommalla kuin 95. Sahoissa ei ole yhtään sen korkeapuristeisemmat moottorit kuin missään muissakaan kaksitahtisissa että ne vaatisi sen takia 98 oktaanista. Nämä 98 suosittelijat eivät ymmärrä kaksitahtimottorista sen enemmän kuin oktaaniluvusta yhtään mitään.
Tuo sahan toimimattomuus bensiinin kiehumisen takia on kyllä niin täysi utopistinen juttu. Voisin jopa veikata että tämän palstan historiassa ylivoimaisesti vie ykköspaikan. Alä vaan kerro että olit vielä selvinpäin ...itseänikin kiinnostaa toi oktaanimyytti.
Kaikki ammattimetsuritkin puhuvat 98 puolesta,mutta perusteita ei taida löytyä.
Nesteen sivuilta löyty oheinen juttu.
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2698,2706,3498
Sinällään mielenkiintoinen myytti,pitänee
vähä tarkistella. - Agraariari
Juxu kirjoitti:
Kielenkääntelyä vain paikalliset ohjekirjat on, vähän joka valmistajalla ja suhtautua pitää maalaisjärjellä. Mutta onhan se kiva plarata ja naureskella. Oletko sattumalta lukenut traktorien käyttöohjekirjoja? On niissäkin nauramista!
On tullut luettua ohjekirjoja, vaimonkin puolesta joka puolestaan ei moiseen alennu. Kaikkien kodin ja talouden teknisten vempainten ohjeet ovat minun vastuullani, pesukoneesta digiboxiin ja autoista moottorisahoihin.
Ohjekirjojen laatu vaihtelee, on hyviäkin. Sinänsä hyvän tuotteen ohessa tuleva surkea ohjekirja alentaa mielikuvaa koko merkistä. Vaimon auton mukana tuli varsinainen ohjeopus, vaikka ostettu Opeli oli ns. karvahattumalli, siinä oli selostettu kaikkien mahdollisten lisävarusteiden ja ominaisuuksien toiminta. Ehken viidesosa tuosta 250 sivuisesta ohjekirjasta koski meidän autoamme.
Heh, heh - onkos kukaan katsonut telkkarista ohjelmaa "Mariseva joukko" - grumpy old men. Se tulee mieleen kun omaa marmatustani lueskelen ;-) - löylyä tuolta
mutu tietoa kirjoitti:
Eipä räjähdä 98 sen helpommalla kuin 95. Sahoissa ei ole yhtään sen korkeapuristeisemmat moottorit kuin missään muissakaan kaksitahtisissa että ne vaatisi sen takia 98 oktaanista. Nämä 98 suosittelijat eivät ymmärrä kaksitahtimottorista sen enemmän kuin oktaaniluvusta yhtään mitään.
Tuo sahan toimimattomuus bensiinin kiehumisen takia on kyllä niin täysi utopistinen juttu. Voisin jopa veikata että tämän palstan historiassa ylivoimaisesti vie ykköspaikan. Alä vaan kerro että olit vielä selvinpäin ...http://www.neste.fi/binary.asp?page=3381&field=FileAttachment&version=1.
- Agraariari
löylyä tuolta kirjoitti:
http://www.neste.fi/binary.asp?page=3381&field=FileAttachment&version=1.
Etenkin se että Husqvarna moottorisaha vaatii ammattikäytössä 98E ja "vakiokäytössä" 95E. Kovimmilleenhan saha joutuu kun sillä pätkitään koivurunkoja polttopuiksi, harrastushommana tylsällä teräketjulla katkaisusahaus katkaisusahauksen perään.
Vaikuttaa tosi tieteelliseltä :-O
Stihli on lähes ainoa sahamerkki, jolle tuon mukaan kelpaa 95 oktaaninen. Tosin olen Partneria (450) vinguttanut lähes parikymmentä vuotta käyttäen ysivitosta vaikka taulukko vaatisi sille ysikasia. Pientä vikaa alkaa olla, mutta tuskin johtuu polttoaineesta.
Siinä on mielenkiintoinen oire, muutaman minuutin sahauksen jälkeen Partneri alkaa pätkimään, saattaa sammua ja vaatia hetken huilin että käynnistyy uudestaan. Aikansa kun tuota pätkimistä on jaksanut kestää niin tarpeeksi lämmittyään saha toimii lopun päivää nikottelematta. Missä lie vika - puola, kondensaattori, syttypoxi??? - Juxu
mutu tietoa kirjoitti:
Eipä räjähdä 98 sen helpommalla kuin 95. Sahoissa ei ole yhtään sen korkeapuristeisemmat moottorit kuin missään muissakaan kaksitahtisissa että ne vaatisi sen takia 98 oktaanista. Nämä 98 suosittelijat eivät ymmärrä kaksitahtimottorista sen enemmän kuin oktaaniluvusta yhtään mitään.
Tuo sahan toimimattomuus bensiinin kiehumisen takia on kyllä niin täysi utopistinen juttu. Voisin jopa veikata että tämän palstan historiassa ylivoimaisesti vie ykköspaikan. Alä vaan kerro että olit vielä selvinpäin ...Elänyt on kokenut. Ja 95 bensiini on herkempää syttymään kuin 98 ja kuumana yhä herkempää. Se saha, jonka tankissa bensiini kiehui, oli merkiltään Jonsered - en muista kumpi 521 vai 490
- kiehui
Juxu kirjoitti:
Elänyt on kokenut. Ja 95 bensiini on herkempää syttymään kuin 98 ja kuumana yhä herkempää. Se saha, jonka tankissa bensiini kiehui, oli merkiltään Jonsered - en muista kumpi 521 vai 490
kesällä myös 510 Jonssissa.
Joku ei ylempänä uskonut, mutta tosi on. - aikoinaan Transitin
kiehui kirjoitti:
kesällä myös 510 Jonssissa.
Joku ei ylempänä uskonut, mutta tosi on.kaasuttimen kohokammiossa bensa kun auton pysäytti kesäkuumalla tauolle. Eikä saanut käyntiin kuin puolen tunnin jäähdyttelyn jälkeen.
- Agraariari
aikoinaan Transitin kirjoitti:
kaasuttimen kohokammiossa bensa kun auton pysäytti kesäkuumalla tauolle. Eikä saanut käyntiin kuin puolen tunnin jäähdyttelyn jälkeen.
Jospa tankissa oli talvibensaa? Nääs talvella myytävässä bensassa on enemmän alhaisessa lämpötilassa kiehuvia hiilivetyjä, näin se syttyy pakkaskäynnistyksessä, mutta kesäaikaan voipi aiheuttaa höyrylukon kaasariin.
Eikä ole mutua, näin kertoo Neste bensiinistään...
Mutta kiehuuko 95-oktaaninen herkemmin kuin 98-oktaaninen? Entä vaikuttaako bensiinin lämpötila sen puristuskestävyyteen eli oktaanilukuun? Onko tietoa??? - heinäkuussa ollut
Agraariari kirjoitti:
Jospa tankissa oli talvibensaa? Nääs talvella myytävässä bensassa on enemmän alhaisessa lämpötilassa kiehuvia hiilivetyjä, näin se syttyy pakkaskäynnistyksessä, mutta kesäaikaan voipi aiheuttaa höyrylukon kaasariin.
Eikä ole mutua, näin kertoo Neste bensiinistään...
Mutta kiehuuko 95-oktaaninen herkemmin kuin 98-oktaaninen? Entä vaikuttaako bensiinin lämpötila sen puristuskestävyyteen eli oktaanilukuun? Onko tietoa???muuta kuin kesäbensaa mutta asuntovaunun veto otti koville. Ja mitä lie olleet oktaavit 80-luvulla? 100 tais olla myynnissä?
- Juxu
Agraariari kirjoitti:
Jospa tankissa oli talvibensaa? Nääs talvella myytävässä bensassa on enemmän alhaisessa lämpötilassa kiehuvia hiilivetyjä, näin se syttyy pakkaskäynnistyksessä, mutta kesäaikaan voipi aiheuttaa höyrylukon kaasariin.
Eikä ole mutua, näin kertoo Neste bensiinistään...
Mutta kiehuuko 95-oktaaninen herkemmin kuin 98-oktaaninen? Entä vaikuttaako bensiinin lämpötila sen puristuskestävyyteen eli oktaanilukuun? Onko tietoa???Voi päätellä, että kiehuu herkemmin 95 kuin 98, koska kaasuuntuu ja syttyykin. Ajatellaanpa esimerkiksi autojen moottoreita, jotka 95:llä käyvät jälkikäyntiä mutta 98:lla eivät. Moottori käy siis hehkusytytyksellä sytytyksen katkaisun jälkeen kuin kuumapää-moottorit aikoinaan
- JanisPetke
kiehui kirjoitti:
kesällä myös 510 Jonssissa.
Joku ei ylempänä uskonut, mutta tosi on.Vanhoissa metallirunko jonsseissa on tankki samaa runkoa moottorin kanssa. Polttoaineen kiehuminen on kuumissa olosuhteissa täysin mahdollista jopa todennäköistä. Nykysahoissa tankki on yleensä takakahvan yhteydessä joten lämpenemistä ei synny!!
- Agraariari
Juxu kirjoitti:
Voi päätellä, että kiehuu herkemmin 95 kuin 98, koska kaasuuntuu ja syttyykin. Ajatellaanpa esimerkiksi autojen moottoreita, jotka 95:llä käyvät jälkikäyntiä mutta 98:lla eivät. Moottori käy siis hehkusytytyksellä sytytyksen katkaisun jälkeen kuin kuumapää-moottorit aikoinaan
Mikäli oikein käsitän, niin puristuskestävyys, jota mitataan oktaaniluvulla, ja kaasuuntuminen eivät ole sama asia.
Talvikäyttöön tarkoitettu 98 oktaaninen varmaankin höyrystyy helpommin kuin kesäkäyttöön tarkoitettu 95. Vai mitä luulet? - eri asioita
Agraariari kirjoitti:
Mikäli oikein käsitän, niin puristuskestävyys, jota mitataan oktaaniluvulla, ja kaasuuntuminen eivät ole sama asia.
Talvikäyttöön tarkoitettu 98 oktaaninen varmaankin höyrystyy helpommin kuin kesäkäyttöön tarkoitettu 95. Vai mitä luulet?kuten kirjoitat, höyrystymisessä ei liene eroa, kyllä siperiassakin syttyy tavallinen bensa. Koneet vaatii erilaista puristusketävyyttä ja se tehtiin ennen lyijyllä.
- pelottelua
kuten lähes kaikissa ohjekirjoissa autoista alkaen.
Kannattaa suodattaa tieto ja ajatella itsenäisesti järkeillen. - käytetty
Mitähän mahtaa olla tuo shellin sekottama 2t-bensa? Sillä on ukko sahannu yli 10v vanhalla 025 stiilillä ja käy vielä niinku uusi. Viimeksi kun kävin pöntöllisen hakemassa niin kyljessä oli että 4% sekoitus pitäis olla, muttei se sahassa kuitenkaan savuta missään vaiheessa.
- partner
2% 2 tahti erikoisöljyä niitähän myydään eri nimillä itse olen öljyn sekoittaessa mitannut dl mitalla ettei tule liikaa öljyä käytännössä mm sit vielä laittanut lisää mittatarkkuuden minimoidakseni ettei tule alijäämää.
- sahataansahataan
Käytätkö synteettisä öljyjä? Jostain lukasin aikoinaan että puolisynteettinen on parempi kuin täyssynteettinen 2 tahti öljy. Oli siinä perustelutkin, pitäis kaivaa ohjeistus esille.
- olemassa..
sahataansahataan kirjoitti:
Käytätkö synteettisä öljyjä? Jostain lukasin aikoinaan että puolisynteettinen on parempi kuin täyssynteettinen 2 tahti öljy. Oli siinä perustelutkin, pitäis kaivaa ohjeistus esille.
täysin synteettisiä 2t öljyjä,olisin sitä
mieltä että ne olis semisynteettisiä siis jopa
ne öljyt joita markkinoidaan synteettisinä. - Agraariari
Sehän nyt on selvä, ettei Stihlillä ole tarjota mitään hyvää merkkiöljyä parempaa öljyä.
Aloitin keskustelun koska minua ottaa päähän Stihlin ohjekirja. Neuvovat rahanahneudessaan eli oman öljyn välityspalkkion vuoksi pilaamaan sahan (kaikilla muilla kuin Stihl öljymerkeillä 4% seos) tukkimalla sen öljykarstaan, lisäksi metsurin terveys vaarantuu kun käytetään tuplasti käryttävää bensaseosta.
Pitävätkö ne meitä ihan tyhminä??? - ainakin
olemassa.. kirjoitti:
täysin synteettisiä 2t öljyjä,olisin sitä
mieltä että ne olis semisynteettisiä siis jopa
ne öljyt joita markkinoidaan synteettisinä.Mobilin 2t racing on täyssyynteettinen. Sen sijaan mobilin 2t superia mainostetaan synteettisenä öljynä mutta on semiä. Mobilin sivuilta katoin.
- vähän...
ainakin kirjoitti:
Mobilin 2t racing on täyssyynteettinen. Sen sijaan mobilin 2t superia mainostetaan synteettisenä öljynä mutta on semiä. Mobilin sivuilta katoin.
artikkelia sotkemaan loputkin öljyasiat,sillä
väittäisin että yhtä villiä on meno 2t.markkinoilla.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Moottoriöljyn kaupasta puuttuvat pelisäännöt/HL20010609SI1AL018gs - Orkku Jorkki
Agraariari kirjoitti:
Sehän nyt on selvä, ettei Stihlillä ole tarjota mitään hyvää merkkiöljyä parempaa öljyä.
Aloitin keskustelun koska minua ottaa päähän Stihlin ohjekirja. Neuvovat rahanahneudessaan eli oman öljyn välityspalkkion vuoksi pilaamaan sahan (kaikilla muilla kuin Stihl öljymerkeillä 4% seos) tukkimalla sen öljykarstaan, lisäksi metsurin terveys vaarantuu kun käytetään tuplasti käryttävää bensaseosta.
Pitävätkö ne meitä ihan tyhminä???Totta jumalauta kauppiaat pitää asiakkaita täysinä tolvanoina.
Nämä ohjekirjat on samanlaista diilattua piilomainontaa lähes tuotteella kuin tuotteella.
Ja kummasti se vaikuttaa osaan porukasta uppoavan! - Mercury#
Orkku Jorkki kirjoitti:
Totta jumalauta kauppiaat pitää asiakkaita täysinä tolvanoina.
Nämä ohjekirjat on samanlaista diilattua piilomainontaa lähes tuotteella kuin tuotteella.
Ja kummasti se vaikuttaa osaan porukasta uppoavan!Omistin 70-luvulla Mercury 50 hv perämoottorin. Ohjekirjan mukaan 2 % "Mercury Kiekhaefer" öljyä tai 4 % hyvälaatuista 2-t öljyä. Eivät ole ajat muuttuneet. Sahassa käytän varmuuden vuoksi 98, koska ei tästä asiasta tunnu faktaa löytyvän, ja kustannusero on pieni.
- tilhi..
Stihlin vaatimus öljystä koskee takuu aikaa, koska joku vanha mineraaliöljy saattaisi vahingoittaa sylinteriä, kaikilla osasynteettisillä öljyillä riittää 95okt/2% polttoaine, koska mahlen mäntä 2 männänrenkaalla ei vaadi rasvaista korkeaoktaanista polttoainetta.
Ja moottori kestää kolmekertaa kauemmin 1 männänrenkaisiin verrattuna.- Agraariari
Ajattelin, jotta pitäisi edes "sisäänajo" tehdä ohjekirjan ohjeiden mukaisesti. Niinpä minulla on nyt 4% seos, Neste Super (synteettinen, API-TC) öljy.
Viikonloppuna oli suht tyyni keli ja kylläpä tuli komia sininen savupilvi kuusikon keskelle... - hyvä mies..
Agraariari kirjoitti:
Ajattelin, jotta pitäisi edes "sisäänajo" tehdä ohjekirjan ohjeiden mukaisesti. Niinpä minulla on nyt 4% seos, Neste Super (synteettinen, API-TC) öljy.
Viikonloppuna oli suht tyyni keli ja kylläpä tuli komia sininen savupilvi kuusikon keskelle...karstaa hienoa konetta, käytä aina 2.5% ja 98e niin saha kestää kauemmin kuin äijä.
- Agraariari
hyvä mies.. kirjoitti:
karstaa hienoa konetta, käytä aina 2.5% ja 98e niin saha kestää kauemmin kuin äijä.
Ohjekirjan mukaan pitää käyttää 4% 95E. Hölmöltähän tuo kuulostaa, mutta kai pitää uskoa sahan valmistajaa?
- laita tilhiin
Agraariari kirjoitti:
Ohjekirjan mukaan pitää käyttää 4% 95E. Hölmöltähän tuo kuulostaa, mutta kai pitää uskoa sahan valmistajaa?
yli 2% polttoainetta, koska karstoittuu ja kone vaurioituu. osasynteettiset oljyt toimii merkistä riippumatta, se käyttöohjekirja tulisi sahan maahantuojan korjata helpommin ymmärrettäväksi, koska siinä tarkoitetaan muilla öljyillä mineraalia vuodelta ennen sotia.
- Agraariari
laita tilhiin kirjoitti:
yli 2% polttoainetta, koska karstoittuu ja kone vaurioituu. osasynteettiset oljyt toimii merkistä riippumatta, se käyttöohjekirja tulisi sahan maahantuojan korjata helpommin ymmärrettäväksi, koska siinä tarkoitetaan muilla öljyillä mineraalia vuodelta ennen sotia.
Ohjekirjassa kyllä kerrotaan että sahassa saa käyttää ainoastaan TC luokan öljyä (synteettinen).
Siinä kerrotaan myös että jos käyttää muuta kuin Stihl-merkkistä öljyä, sekoitussuhde on 4%. Asian vakuudeksi siinä on kaksi taulukkoa niitä varten jotka eivät osaa prosenttilaskua, toinen taulukko Stihl-öljylle, toinen muille öljyille (esim. 5 litraa bensaa - 2 dl öljyä).
Joten, ei luetun ymmärryksessä ole mitään vikaan. Valmistaja ja maahantuoja suosittelevat käytettäväksi 4% seosta. - varoitus-
Agraariari kirjoitti:
Ohjekirjassa kyllä kerrotaan että sahassa saa käyttää ainoastaan TC luokan öljyä (synteettinen).
Siinä kerrotaan myös että jos käyttää muuta kuin Stihl-merkkistä öljyä, sekoitussuhde on 4%. Asian vakuudeksi siinä on kaksi taulukkoa niitä varten jotka eivät osaa prosenttilaskua, toinen taulukko Stihl-öljylle, toinen muille öljyille (esim. 5 litraa bensaa - 2 dl öljyä).
Joten, ei luetun ymmärryksessä ole mitään vikaan. Valmistaja ja maahantuoja suosittelevat käytettäväksi 4% seosta.tekstejä joutunut saksalaiseen sahaan :)tilhi ei ole öljy-yhtiö vaan ostaa 2T-seosöljyn jostain ja varmistaa käyttöohjekirjalla sen, ettei takuuseen mene sylinterit, jos ajaa (kiinalaisilla) voiteluaineilla. suomessa ei ilmeisesti edes myydä niin huonolaatuista öljyä, jota olisi lisättävä puolet enemmän polttoaineen sekaan.Olisiko tämä jäänne entisajoilta, jolloin isännät laittoivat aina varmuusvarat seospensaan, ja savua tuli niin, että oravat tippui puun oksilta ja nahkoilla ostettiin voita kauppa-autosta.
- sanotaan
varoitus- kirjoitti:
tekstejä joutunut saksalaiseen sahaan :)tilhi ei ole öljy-yhtiö vaan ostaa 2T-seosöljyn jostain ja varmistaa käyttöohjekirjalla sen, ettei takuuseen mene sylinterit, jos ajaa (kiinalaisilla) voiteluaineilla. suomessa ei ilmeisesti edes myydä niin huonolaatuista öljyä, jota olisi lisättävä puolet enemmän polttoaineen sekaan.Olisiko tämä jäänne entisajoilta, jolloin isännät laittoivat aina varmuusvarat seospensaan, ja savua tuli niin, että oravat tippui puun oksilta ja nahkoilla ostettiin voita kauppa-autosta.
http://www.stihlusa.com/stihl_ownersmanuals/MS200_Manual.pdf
Sivulla 30. Oktaanista ja öljystä:
"Use mid-range unleaded gasoline with a minimun octane rating of 89 (R M/2). If the octane rating of mid-grade gasoline in yous area is lower, use premium unleaded fuel. Fuel with lower octane rating may increase engine temperatures. This, in turn, increases the risk of piston seizure and damage engine."
"Use only STIHL two-stroke engine oil or equivalent high-quality two-stroke engine oils that are designed to use only in air cooled two-cycle engines. We recommended STIHL 50:1 two-stroke engine oil since it is specially formulated for use in STIHL engines."
Tuon mallin manuskassa ei ollut mitään mainintaa, että muilla vastaavilla öljyillä pitäisi käyttää suurempaa kuin 50:1 seosta. Sen sijaan oman sahan 025 manuskassa oli tuosta 4% seoksesta jotain mainintaakin. Mutta tuskin koskee muita kuin jenkkien aatamin aikuisia mineraaliöljyjä. Suomalainen 95e on hieman parempaa kuin jenkkien midrange, muistaaksein niiden ilmoitustavalla täkäläinen 95e vastaisi siellä 90 oktaanista bensaa. - laittaa
sanotaan kirjoitti:
http://www.stihlusa.com/stihl_ownersmanuals/MS200_Manual.pdf
Sivulla 30. Oktaanista ja öljystä:
"Use mid-range unleaded gasoline with a minimun octane rating of 89 (R M/2). If the octane rating of mid-grade gasoline in yous area is lower, use premium unleaded fuel. Fuel with lower octane rating may increase engine temperatures. This, in turn, increases the risk of piston seizure and damage engine."
"Use only STIHL two-stroke engine oil or equivalent high-quality two-stroke engine oils that are designed to use only in air cooled two-cycle engines. We recommended STIHL 50:1 two-stroke engine oil since it is specially formulated for use in STIHL engines."
Tuon mallin manuskassa ei ollut mitään mainintaa, että muilla vastaavilla öljyillä pitäisi käyttää suurempaa kuin 50:1 seosta. Sen sijaan oman sahan 025 manuskassa oli tuosta 4% seoksesta jotain mainintaakin. Mutta tuskin koskee muita kuin jenkkien aatamin aikuisia mineraaliöljyjä. Suomalainen 95e on hieman parempaa kuin jenkkien midrange, muistaaksein niiden ilmoitustavalla täkäläinen 95e vastaisi siellä 90 oktaanista bensaa.elfingille sähköpostia porukalla, että poistaisivat käyttöohjekirjasta hilpeyttä herättävän asenteen toisia seosöljyjä kohtaan :)
- Jollei niin miks
laittaa kirjoitti:
elfingille sähköpostia porukalla, että poistaisivat käyttöohjekirjasta hilpeyttä herättävän asenteen toisia seosöljyjä kohtaan :)
http://www.siemenjakone.com/vantaa/ .n on hyllyssä Nesteen super 2-T ja Stillin " erikoisöljyä" pikkupullossa. Sanovat Nesteen super 2-T olevan aivan yhtä hyvää Stilliin 2.5 %:na käytettynä 98 0ktaanisen kanssa.
Ite käytän Futuran valmis 2-T bensaa kun sahausta on niin vähän. 5L kannu on tyyristä 15-18 erkkiä / kannu. Mutta ei savuta ja kone tuntuu pirteältä.
Partner 4oo ja Stilli R-saha 450 - annospullot
Jollei niin miks kirjoitti:
http://www.siemenjakone.com/vantaa/ .n on hyllyssä Nesteen super 2-T ja Stillin " erikoisöljyä" pikkupullossa. Sanovat Nesteen super 2-T olevan aivan yhtä hyvää Stilliin 2.5 %:na käytettynä 98 0ktaanisen kanssa.
Ite käytän Futuran valmis 2-T bensaa kun sahausta on niin vähän. 5L kannu on tyyristä 15-18 erkkiä / kannu. Mutta ei savuta ja kone tuntuu pirteältä.
Partner 4oo ja Stilli R-saha 450on helppoja käyttää jos ei paljon sahaa vuodessa, litrahinnan takia 5 litran kannu on edullisin hankinta, kun maksaa vain 28.50€ eli 5.7€/litra
- Tietoa on
Käytä mitä vain API TC-luokan öljyä käy ihan hyvin 2,5% seoksena 98 Bensalla ÄLÄ KÄYTÄ 95 huoltsikka Bensaa. Mutta käytä takuu aikana ainakin sitä Sthilin öljä niin jos jotain sattuu niin ei tarvitse ainakaan taistella väärästä öljystä ja vaikka käyttäisit sitä aina niin ei kenenkään talous ainakaan öljyn hintaan kaadu sahakoon kuka vaikka kuinka paljon vuodessa.ja kun ostat Stihlin öljyä niin tiedät ainakin että SOPII SAHAASI sanokoon kuka mitä vain:
- Agraariari
Eipä tuo ole kustannuskysymys, maksoi se litran puteli sitten viisi tai viistoista euroa, siitä lanrailee 50 litraa bensaa eli sahaa sata tankillista.
Enempi periaattellista urputusta epäreilun oloisesta kylkiäisten markkinoinnista. Että muka kaikkia muita öljyjä pitäisi laittaa tuplamäärä verrattuna Stihlin omaan (Nesteellä väittivät ettei se Stihl varmaankaan edes tee omaa öljä). Ja ohje 4% seoksen käytöstä on edesvastuuton, se karstoittaa sahan, sairastuttaa sahurin ja saastuttaa luonnon! Kaiken lisäksi minulla on tuota Nesteen Superia, TC luokan synteettistä, jota olen käyttänyt Partnerissa.
Heh, saiskohan Partneri allergiareaktiot jos sille syöttäisi tilhiöljyä ;-) Tai pitäskö nyt hommata Partner merkkisten turvasaappaiden tilalle Stihl merkkiset. Heh, heh - italy
Agraariari kirjoitti:
Eipä tuo ole kustannuskysymys, maksoi se litran puteli sitten viisi tai viistoista euroa, siitä lanrailee 50 litraa bensaa eli sahaa sata tankillista.
Enempi periaattellista urputusta epäreilun oloisesta kylkiäisten markkinoinnista. Että muka kaikkia muita öljyjä pitäisi laittaa tuplamäärä verrattuna Stihlin omaan (Nesteellä väittivät ettei se Stihl varmaankaan edes tee omaa öljä). Ja ohje 4% seoksen käytöstä on edesvastuuton, se karstoittaa sahan, sairastuttaa sahurin ja saastuttaa luonnon! Kaiken lisäksi minulla on tuota Nesteen Superia, TC luokan synteettistä, jota olen käyttänyt Partnerissa.
Heh, saiskohan Partneri allergiareaktiot jos sille syöttäisi tilhiöljyä ;-) Tai pitäskö nyt hommata Partner merkkisten turvasaappaiden tilalle Stihl merkkiset. Heh, hehlukee öljyastian kyljessä, jonkun jalostamaa lienee tilhiöljy, voihan se olla samaa kun pertnerinkin :)
- öljyt oli
italy kirjoitti:
lukee öljyastian kyljessä, jonkun jalostamaa lienee tilhiöljy, voihan se olla samaa kun pertnerinkin :)
laitettu saksalaisten nimiin, mutta italia lukee nykyisissä, kukahan öljyn on jalostanut, ei italiassa varmaan kovin montaa alan tehdasta ole
- Juuso101
Näyttää olevan epätietoisuutta bensiinin oktaaluvun tarpeellisuudesta. Minulle on vakuutettu, että 98 oktaaniseen bensaan syntyy paljon tasalaatuisempi seos kuin 95 oktaaniseen. eli kun sen kerran sekoittaa siihen, on koko pytty samaa seosta loppuun asti.
Hinnanero on niin pieni, että se ei pitäisi olla este. Öljypänikän kyljessä on aina tieto, mitkä laatuvaatimukset öljy täyttää, kyllä se voi ihan hyvin olla edullistakin, mutta minä käytän mielelläni osasynteettistä ja 2 %. - Anonyymi
Moottorisaha stihl öljypuoli korki on huono saha merkki on huono ei kannata osaa stihl vaan Moottorisaha on husqvarna ja husqvarna on paras
- Anonyymi
Samaa mieltä paitsi osta echo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1103277GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831172
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531112Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351062- 60978
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27890- 67878
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872