Stilhlin ihmeöljy?

Agraariari

Tuli hommattua tuo Sthilin MS200, hyvältä tuntuu rankametässä.

Yksi asia vaan ihmetyttää kun opiskelin käyttöohjekirjaa. Sen mukaan saha tarvitsee 2% öljyseoksen kun käytetään Stihlin 2-t öljyä, kaikilla muilla öljyillä seos pitäisi olla 4%.

Miten voi olla noin? Eikö mikään korkealaatuinen 2-t öljy täytä Stihlin vaatimuksia, eli onko tosiaan noin kranttu saha voitelunsa suhteen? Ja toisaalta, miten Stihlin öljy voi olla noin paljon parempaa kuin kaikki muut öljyt?

4% seos vaikuttaa tosi rasvaiselta, eihän tuollaista ole käytetty mihinkään vehkeisiin sitten Jawan ja IC:n päivien? Eikö Stihlin saha tosiaan karstoitu ja pikeenny kun käytetään 4% seosta, ainaskin savua tulee.

Edellisen sahan jäljiltä kombikannussa on 3% seos, öljynä Nesteen hyvä 2-t öljy, tohtineeko tuota käyttää vai pitäisikö lorauttaa lisää rasvaa bensan sekaan?

54

14118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peku...

      voit ajella sen kannun loppuun ja sitten teet
      2,5% seosta jatkossa,kunhan 2T öljy on hyvälaatuista esim.joku osasynteettinen öljy.
      Itse käytän 2,5% seosta sillä jos kone sisältää
      kaksi männänrengasta ni saa varman voitelun.
      Kyllähän sisäänajovaiheessa rasvasempi on
      parempi mutta siihen riittää toi sinun 3% kannun
      loppu.

      • tietenkin

        98 eikä 95:sta.


      • Agraariari
        tietenkin kirjoitti:

        98 eikä 95:sta.

        Ohjekirjan mukaan bensan pitää olla vähintään 90 oktaanista.

        Mihin perustuu mutu-tieto moottorisahojen suuresta oktaanivaatimuksesta? Mitä vaurioita 95 oktaanisen bensan käyttö voi aiheuttaa?

        Soitin piruttaan Nesteen voiteluöljyneuvontaan. Siellä Yrjö Harlin oli hämmästynyt Stihlin suosituksista, väitti ettei Stihl todennäköisesti osaa edes tehdä "omaa" öljyä. Kertoi että kaikki hyvälaatuiset korkeakierroksisten ilmajäähdytteisten koneiden voiteluun tarkoitetut seosöljyt ovat sopivia (siis EI perämoottoriöljyt), ja niitä voidaan käyttää 2% seoksena. Epäili että 4% seos olisi jopa haitallinen moottorille, aiheuttaa karstoittumista.


      • särin
        Agraariari kirjoitti:

        Ohjekirjan mukaan bensan pitää olla vähintään 90 oktaanista.

        Mihin perustuu mutu-tieto moottorisahojen suuresta oktaanivaatimuksesta? Mitä vaurioita 95 oktaanisen bensan käyttö voi aiheuttaa?

        Soitin piruttaan Nesteen voiteluöljyneuvontaan. Siellä Yrjö Harlin oli hämmästynyt Stihlin suosituksista, väitti ettei Stihl todennäköisesti osaa edes tehdä "omaa" öljyä. Kertoi että kaikki hyvälaatuiset korkeakierroksisten ilmajäähdytteisten koneiden voiteluun tarkoitetut seosöljyt ovat sopivia (siis EI perämoottoriöljyt), ja niitä voidaan käyttää 2% seoksena. Epäili että 4% seos olisi jopa haitallinen moottorille, aiheuttaa karstoittumista.

        huskusta kiertokangen laakerin ,kun käytin 92 oktaanista pensaa....ennen matala oktaanisilla pensoilla tuli se "nakutus"ilmiö ..polttoaine seos syttyy liian aikasin sylinterissä ja iskee vastaan...ja särki sen neulalaakerin .
        Tuho totaalinen, kun hetken ne neulan kappaleet kiersi moottorissa.

        Nykyisillä myynnissä olevilla ilmiötä tuskin tulee.

        98 käytän kuitenkin


      • oktaanivaatimus
        Agraariari kirjoitti:

        Ohjekirjan mukaan bensan pitää olla vähintään 90 oktaanista.

        Mihin perustuu mutu-tieto moottorisahojen suuresta oktaanivaatimuksesta? Mitä vaurioita 95 oktaanisen bensan käyttö voi aiheuttaa?

        Soitin piruttaan Nesteen voiteluöljyneuvontaan. Siellä Yrjö Harlin oli hämmästynyt Stihlin suosituksista, väitti ettei Stihl todennäköisesti osaa edes tehdä "omaa" öljyä. Kertoi että kaikki hyvälaatuiset korkeakierroksisten ilmajäähdytteisten koneiden voiteluun tarkoitetut seosöljyt ovat sopivia (siis EI perämoottoriöljyt), ja niitä voidaan käyttää 2% seoksena. Epäili että 4% seos olisi jopa haitallinen moottorille, aiheuttaa karstoittumista.

        95 oktaanisella on ilmennyt jonkun verran erilaisia mäntävaurioita. 2.5% seos on nykyisille moottorisahoille sopiva. Öljyksi käy kaikki 2T öljyt poisluettuna perämoottoriöljyt.

        Ainoa mikä tuota korkeampaa seosprosenttia vaatisi on Stihlin moottoreissaan käyttämät kaksi männänrengasta. Tosin mitään näyttöä ei kiinnileikkautumisista ole käytettäessä 2.5% seosta ja nykyisiä 2T öljyjä. Eli tuo olettamus että Stihlin oma öljy olisi laadultaan huonompaa ja vaatisi siksi suuremman seosprosentin on kyllä järkeenkäypä.


      • Agraariari
        oktaanivaatimus kirjoitti:

        95 oktaanisella on ilmennyt jonkun verran erilaisia mäntävaurioita. 2.5% seos on nykyisille moottorisahoille sopiva. Öljyksi käy kaikki 2T öljyt poisluettuna perämoottoriöljyt.

        Ainoa mikä tuota korkeampaa seosprosenttia vaatisi on Stihlin moottoreissaan käyttämät kaksi männänrengasta. Tosin mitään näyttöä ei kiinnileikkautumisista ole käytettäessä 2.5% seosta ja nykyisiä 2T öljyjä. Eli tuo olettamus että Stihlin oma öljy olisi laadultaan huonompaa ja vaatisi siksi suuremman seosprosentin on kyllä järkeenkäypä.

        Voi olla että Stihl on hyvä saha.

        Varmaa kuitenkin on että Stihlin ohjekirja ei ole läheskään samaa laatutasoa! Ainakin minusta nämä jutut ovat suoraan hanurista:
        "Käytä merkkibensiiniä (jessus, mitä merkkiä?) jonka oktaaniluku on vähintään 90 ROZ (?!!!). Jos normaali bensiinin (mikä ihmeen normaali bensiini?) oktaaniluku on alle 90 ROZ, käytä superbensiiniä (!!!) - lyijytöntä tai lyijyllistä."

        Haloo - eikös EU:ssa ole aika lailla vakiot bensiinit, ei mitään superpensaa eikä normaalia vaan E95 ja E98? Miltäköhän vuosikymmeneltä tuo ohjekirja on kotoisin - tai milleköhän markkina-alueelle, Afrikkaan vai Amerikkaan, tarkoitettu?

        Ohjekirja väittää edelleen: "Erityisten käyttöolosuhteiden (!) vuoksi saa pakokaasukatalysaattoreilla varustetuissa moottorilaitteissa käyttää polttoainesekoitukseen ainoastaan STIHLin kaksitahtimoottoriöljyä 1:50"

        Lisäksi ohjekirjan "määräys" muiden kuin Stihl öljyjen 4% seoksesta aiheuttaa karstaantumista ja ajatelkaas mikä pölly tuosta lähtee keuhkoihin kun lumikuopassa katkaisee kuusentyveä :-(

        Tuollainen "käyttöohjekirja" on asiakkaiden halveeraamista!


      • Juxu
        Agraariari kirjoitti:

        Voi olla että Stihl on hyvä saha.

        Varmaa kuitenkin on että Stihlin ohjekirja ei ole läheskään samaa laatutasoa! Ainakin minusta nämä jutut ovat suoraan hanurista:
        "Käytä merkkibensiiniä (jessus, mitä merkkiä?) jonka oktaaniluku on vähintään 90 ROZ (?!!!). Jos normaali bensiinin (mikä ihmeen normaali bensiini?) oktaaniluku on alle 90 ROZ, käytä superbensiiniä (!!!) - lyijytöntä tai lyijyllistä."

        Haloo - eikös EU:ssa ole aika lailla vakiot bensiinit, ei mitään superpensaa eikä normaalia vaan E95 ja E98? Miltäköhän vuosikymmeneltä tuo ohjekirja on kotoisin - tai milleköhän markkina-alueelle, Afrikkaan vai Amerikkaan, tarkoitettu?

        Ohjekirja väittää edelleen: "Erityisten käyttöolosuhteiden (!) vuoksi saa pakokaasukatalysaattoreilla varustetuissa moottorilaitteissa käyttää polttoainesekoitukseen ainoastaan STIHLin kaksitahtimoottoriöljyä 1:50"

        Lisäksi ohjekirjan "määräys" muiden kuin Stihl öljyjen 4% seoksesta aiheuttaa karstaantumista ja ajatelkaas mikä pölly tuosta lähtee keuhkoihin kun lumikuopassa katkaisee kuusentyveä :-(

        Tuollainen "käyttöohjekirja" on asiakkaiden halveeraamista!

        Nämä käyttöohjekirjathan on kansainvälisiä, ja siksi omituisia. Siksi hieman liioitellusti on kerrottu, että vain Stihlin oma 2-t.-öljy käy. Samoja sahoja kun käytetään kehitysmaissa ja Venäjälläkin, joissa bensiininkään laatu ei ole niin taattua kuin kehittyneissä maissa. Kyllä Suomessa myytävät muutkin synteettiset 2-tahtiöljyt ovat Stihleihinkin sopivia ja jos osaat hyvin tarkkaan annostella, se 2% seos riittää voitelemaan. Myös minä, niinkuin näköjään moni muukin tekee varoiksi 2,5% seoksen, että on ainakin sen 2%. Kuitenkaan moottori ei vielä savuta..
        P.s. Kun moottori käy kuumana, on syytä käyttää 98-oktaanista bensiiniä miltei kaikissa (ilmajäähdytteisissä) pienkoneissa


      • Agraariari
        Juxu kirjoitti:

        Nämä käyttöohjekirjathan on kansainvälisiä, ja siksi omituisia. Siksi hieman liioitellusti on kerrottu, että vain Stihlin oma 2-t.-öljy käy. Samoja sahoja kun käytetään kehitysmaissa ja Venäjälläkin, joissa bensiininkään laatu ei ole niin taattua kuin kehittyneissä maissa. Kyllä Suomessa myytävät muutkin synteettiset 2-tahtiöljyt ovat Stihleihinkin sopivia ja jos osaat hyvin tarkkaan annostella, se 2% seos riittää voitelemaan. Myös minä, niinkuin näköjään moni muukin tekee varoiksi 2,5% seoksen, että on ainakin sen 2%. Kuitenkaan moottori ei vielä savuta..
        P.s. Kun moottori käy kuumana, on syytä käyttää 98-oktaanista bensiiniä miltei kaikissa (ilmajäähdytteisissä) pienkoneissa

        Ko. ohjekirja oli neljällä kielellä: suomi, ruotsi, tanska ja norja.

        Sen "levikki" on jo sen verran suuri, että luulisi olevan aiheellista suunnata "ohjeet" todellisille asiakkaille, eikä mahdollisesti tanskaa ymmärtäville venäläisille tai suomentaitoisille vinkuintiaaneille.

        Ei sen vertaa piitata pohjoismaisista asiakkaista että annettaisiin ohjeet ottaen huomioon olosuhteet. Itse asiassa, nämä olosuhteet (bensiinin luokitus = E95/98, öljystandardit = API - TC??) koskevat koko EU aluetta, joten Herr Steinhauser, Tuoteryhmähallinnon Toimialajohtaja, joka on nimikirjoituksellaan vahvistanut nuo typeryydet, ei anna arvoa pätkän vertaa EU-alueen kuluttajille!

        Onko siis Stihlin ohje vähintään 90-oktaanisesta bensasta samaa soopaa kuin tuo muukin juttu? Onko tämä ns. myynninedistämistä, annetaan neuvoja joilla sahan saa paskaksi nopeammin, sitten taas uutta ostamaan?

        Turhan kiiltävästä paperista ovat opuksen tehneet, ei täytä tirektiivin mukaista puu-c vaatimustasoa, liukkaus riittää mutta tarttuvuus on onneton...


      • Juxu
        Agraariari kirjoitti:

        Ko. ohjekirja oli neljällä kielellä: suomi, ruotsi, tanska ja norja.

        Sen "levikki" on jo sen verran suuri, että luulisi olevan aiheellista suunnata "ohjeet" todellisille asiakkaille, eikä mahdollisesti tanskaa ymmärtäville venäläisille tai suomentaitoisille vinkuintiaaneille.

        Ei sen vertaa piitata pohjoismaisista asiakkaista että annettaisiin ohjeet ottaen huomioon olosuhteet. Itse asiassa, nämä olosuhteet (bensiinin luokitus = E95/98, öljystandardit = API - TC??) koskevat koko EU aluetta, joten Herr Steinhauser, Tuoteryhmähallinnon Toimialajohtaja, joka on nimikirjoituksellaan vahvistanut nuo typeryydet, ei anna arvoa pätkän vertaa EU-alueen kuluttajille!

        Onko siis Stihlin ohje vähintään 90-oktaanisesta bensasta samaa soopaa kuin tuo muukin juttu? Onko tämä ns. myynninedistämistä, annetaan neuvoja joilla sahan saa paskaksi nopeammin, sitten taas uutta ostamaan?

        Turhan kiiltävästä paperista ovat opuksen tehneet, ei täytä tirektiivin mukaista puu-c vaatimustasoa, liukkaus riittää mutta tarttuvuus on onneton...

        Kielenkääntelyä vain paikalliset ohjekirjat on, vähän joka valmistajalla ja suhtautua pitää maalaisjärjellä. Mutta onhan se kiva plarata ja naureskella. Oletko sattumalta lukenut traktorien käyttöohjekirjoja? On niissäkin nauramista!


      • superbensaa
        Agraariari kirjoitti:

        Voi olla että Stihl on hyvä saha.

        Varmaa kuitenkin on että Stihlin ohjekirja ei ole läheskään samaa laatutasoa! Ainakin minusta nämä jutut ovat suoraan hanurista:
        "Käytä merkkibensiiniä (jessus, mitä merkkiä?) jonka oktaaniluku on vähintään 90 ROZ (?!!!). Jos normaali bensiinin (mikä ihmeen normaali bensiini?) oktaaniluku on alle 90 ROZ, käytä superbensiiniä (!!!) - lyijytöntä tai lyijyllistä."

        Haloo - eikös EU:ssa ole aika lailla vakiot bensiinit, ei mitään superpensaa eikä normaalia vaan E95 ja E98? Miltäköhän vuosikymmeneltä tuo ohjekirja on kotoisin - tai milleköhän markkina-alueelle, Afrikkaan vai Amerikkaan, tarkoitettu?

        Ohjekirja väittää edelleen: "Erityisten käyttöolosuhteiden (!) vuoksi saa pakokaasukatalysaattoreilla varustetuissa moottorilaitteissa käyttää polttoainesekoitukseen ainoastaan STIHLin kaksitahtimoottoriöljyä 1:50"

        Lisäksi ohjekirjan "määräys" muiden kuin Stihl öljyjen 4% seoksesta aiheuttaa karstaantumista ja ajatelkaas mikä pölly tuosta lähtee keuhkoihin kun lumikuopassa katkaisee kuusentyveä :-(

        Tuollainen "käyttöohjekirja" on asiakkaiden halveeraamista!

        Siis ohjekirjassa lukee aivan oikein eli oktaaniluku pitää olla vähintään 90. E95 ja E98 molemmat täyttää tämän vaatimuksen. Miksi? No siksi koska 95 ja 98 on korkeampi oktaaniluku kuin 90. Eli kyllä E95 moottorisahassa on ihan käypäinen oktaaniluku. Nämä E98 höpöttäjät eivät vaan ymmärrä mitä oktaaniluku tarkoittaa.


      • Agraariari
        superbensaa kirjoitti:

        Siis ohjekirjassa lukee aivan oikein eli oktaaniluku pitää olla vähintään 90. E95 ja E98 molemmat täyttää tämän vaatimuksen. Miksi? No siksi koska 95 ja 98 on korkeampi oktaaniluku kuin 90. Eli kyllä E95 moottorisahassa on ihan käypäinen oktaaniluku. Nämä E98 höpöttäjät eivät vaan ymmärrä mitä oktaaniluku tarkoittaa.

        Niin lukee ohjekirjassa, oktaaniluku vähintään 90.

        Tällä palstalla moni tietää tai uskoo että moottorisahassa pitäisi käyttää vähintään 98 oktaanista, siis 95 oktaaninen joka on reilusti yli 90, aiheuttaa (muka?) moottorivaurioita.

        Ketä pitää uskoa?

        Minuakin kyllä ihmetyttää miksi kuumana käyvä pienkone tarvitsee korkeamman oktaaniluvun, kuten täällä todisteltiin. Kysehän on bensan puristuskestävyydestä, ja oktaanivaatimus kait riippuu moottorin puristussuhteesta. Voi tietysti olla että pienessä koneessa on suuret puristukset, jotta saadaan mahdollisimman suuri teho, mutta miten se lämpötila vaikuttaa?

        Siis, pitääkö moottorisahassa käyttää 98 oktaanista, vai sellaista jota valmistaja suosittelee?


      • Juxu
        Agraariari kirjoitti:

        Niin lukee ohjekirjassa, oktaaniluku vähintään 90.

        Tällä palstalla moni tietää tai uskoo että moottorisahassa pitäisi käyttää vähintään 98 oktaanista, siis 95 oktaaninen joka on reilusti yli 90, aiheuttaa (muka?) moottorivaurioita.

        Ketä pitää uskoa?

        Minuakin kyllä ihmetyttää miksi kuumana käyvä pienkone tarvitsee korkeamman oktaaniluvun, kuten täällä todisteltiin. Kysehän on bensan puristuskestävyydestä, ja oktaanivaatimus kait riippuu moottorin puristussuhteesta. Voi tietysti olla että pienessä koneessa on suuret puristukset, jotta saadaan mahdollisimman suuri teho, mutta miten se lämpötila vaikuttaa?

        Siis, pitääkö moottorisahassa käyttää 98 oktaanista, vai sellaista jota valmistaja suosittelee?

        Ei tarvitse käyttää 98:aa ellei halua. Pitempään sahattaessa bensiini kuitenkin lämpiää (kuuma moottori vieressä) jolloin sen räjähdysherkkyys kasvaa, tulee helpommaksi räjähtämään. Ilmeisesti tämä on syy, miksi 98 bensiini toimii parhaiten käytännössä.
        Minulla oli joskus saha, joka ei toiminut kuumana lainkaan; bensiini kiehui tankissa eikä kaasuuntunutkaan vasta kaasuttimessa


      • mutu tietoa
        Juxu kirjoitti:

        Ei tarvitse käyttää 98:aa ellei halua. Pitempään sahattaessa bensiini kuitenkin lämpiää (kuuma moottori vieressä) jolloin sen räjähdysherkkyys kasvaa, tulee helpommaksi räjähtämään. Ilmeisesti tämä on syy, miksi 98 bensiini toimii parhaiten käytännössä.
        Minulla oli joskus saha, joka ei toiminut kuumana lainkaan; bensiini kiehui tankissa eikä kaasuuntunutkaan vasta kaasuttimessa

        Eipä räjähdä 98 sen helpommalla kuin 95. Sahoissa ei ole yhtään sen korkeapuristeisemmat moottorit kuin missään muissakaan kaksitahtisissa että ne vaatisi sen takia 98 oktaanista. Nämä 98 suosittelijat eivät ymmärrä kaksitahtimottorista sen enemmän kuin oktaaniluvusta yhtään mitään.

        Tuo sahan toimimattomuus bensiinin kiehumisen takia on kyllä niin täysi utopistinen juttu. Voisin jopa veikata että tämän palstan historiassa ylivoimaisesti vie ykköspaikan. Alä vaan kerro että olit vielä selvinpäin ...


      • Alkoi...
        mutu tietoa kirjoitti:

        Eipä räjähdä 98 sen helpommalla kuin 95. Sahoissa ei ole yhtään sen korkeapuristeisemmat moottorit kuin missään muissakaan kaksitahtisissa että ne vaatisi sen takia 98 oktaanista. Nämä 98 suosittelijat eivät ymmärrä kaksitahtimottorista sen enemmän kuin oktaaniluvusta yhtään mitään.

        Tuo sahan toimimattomuus bensiinin kiehumisen takia on kyllä niin täysi utopistinen juttu. Voisin jopa veikata että tämän palstan historiassa ylivoimaisesti vie ykköspaikan. Alä vaan kerro että olit vielä selvinpäin ...

        itseänikin kiinnostaa toi oktaanimyytti.
        Kaikki ammattimetsuritkin puhuvat 98 puolesta,mutta perusteita ei taida löytyä.
        Nesteen sivuilta löyty oheinen juttu.
        http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2698,2706,3498
        Sinällään mielenkiintoinen myytti,pitänee
        vähä tarkistella.


      • Agraariari
        Juxu kirjoitti:

        Kielenkääntelyä vain paikalliset ohjekirjat on, vähän joka valmistajalla ja suhtautua pitää maalaisjärjellä. Mutta onhan se kiva plarata ja naureskella. Oletko sattumalta lukenut traktorien käyttöohjekirjoja? On niissäkin nauramista!

        On tullut luettua ohjekirjoja, vaimonkin puolesta joka puolestaan ei moiseen alennu. Kaikkien kodin ja talouden teknisten vempainten ohjeet ovat minun vastuullani, pesukoneesta digiboxiin ja autoista moottorisahoihin.

        Ohjekirjojen laatu vaihtelee, on hyviäkin. Sinänsä hyvän tuotteen ohessa tuleva surkea ohjekirja alentaa mielikuvaa koko merkistä. Vaimon auton mukana tuli varsinainen ohjeopus, vaikka ostettu Opeli oli ns. karvahattumalli, siinä oli selostettu kaikkien mahdollisten lisävarusteiden ja ominaisuuksien toiminta. Ehken viidesosa tuosta 250 sivuisesta ohjekirjasta koski meidän autoamme.

        Heh, heh - onkos kukaan katsonut telkkarista ohjelmaa "Mariseva joukko" - grumpy old men. Se tulee mieleen kun omaa marmatustani lueskelen ;-)


      • löylyä tuolta
        mutu tietoa kirjoitti:

        Eipä räjähdä 98 sen helpommalla kuin 95. Sahoissa ei ole yhtään sen korkeapuristeisemmat moottorit kuin missään muissakaan kaksitahtisissa että ne vaatisi sen takia 98 oktaanista. Nämä 98 suosittelijat eivät ymmärrä kaksitahtimottorista sen enemmän kuin oktaaniluvusta yhtään mitään.

        Tuo sahan toimimattomuus bensiinin kiehumisen takia on kyllä niin täysi utopistinen juttu. Voisin jopa veikata että tämän palstan historiassa ylivoimaisesti vie ykköspaikan. Alä vaan kerro että olit vielä selvinpäin ...

        http://www.neste.fi/binary.asp?page=3381&field=FileAttachment&version=1.


      • Agraariari
        löylyä tuolta kirjoitti:

        http://www.neste.fi/binary.asp?page=3381&field=FileAttachment&version=1.

        Etenkin se että Husqvarna moottorisaha vaatii ammattikäytössä 98E ja "vakiokäytössä" 95E. Kovimmilleenhan saha joutuu kun sillä pätkitään koivurunkoja polttopuiksi, harrastushommana tylsällä teräketjulla katkaisusahaus katkaisusahauksen perään.

        Vaikuttaa tosi tieteelliseltä :-O

        Stihli on lähes ainoa sahamerkki, jolle tuon mukaan kelpaa 95 oktaaninen. Tosin olen Partneria (450) vinguttanut lähes parikymmentä vuotta käyttäen ysivitosta vaikka taulukko vaatisi sille ysikasia. Pientä vikaa alkaa olla, mutta tuskin johtuu polttoaineesta.

        Siinä on mielenkiintoinen oire, muutaman minuutin sahauksen jälkeen Partneri alkaa pätkimään, saattaa sammua ja vaatia hetken huilin että käynnistyy uudestaan. Aikansa kun tuota pätkimistä on jaksanut kestää niin tarpeeksi lämmittyään saha toimii lopun päivää nikottelematta. Missä lie vika - puola, kondensaattori, syttypoxi???


      • Juxu
        mutu tietoa kirjoitti:

        Eipä räjähdä 98 sen helpommalla kuin 95. Sahoissa ei ole yhtään sen korkeapuristeisemmat moottorit kuin missään muissakaan kaksitahtisissa että ne vaatisi sen takia 98 oktaanista. Nämä 98 suosittelijat eivät ymmärrä kaksitahtimottorista sen enemmän kuin oktaaniluvusta yhtään mitään.

        Tuo sahan toimimattomuus bensiinin kiehumisen takia on kyllä niin täysi utopistinen juttu. Voisin jopa veikata että tämän palstan historiassa ylivoimaisesti vie ykköspaikan. Alä vaan kerro että olit vielä selvinpäin ...

        Elänyt on kokenut. Ja 95 bensiini on herkempää syttymään kuin 98 ja kuumana yhä herkempää. Se saha, jonka tankissa bensiini kiehui, oli merkiltään Jonsered - en muista kumpi 521 vai 490


      • kiehui
        Juxu kirjoitti:

        Elänyt on kokenut. Ja 95 bensiini on herkempää syttymään kuin 98 ja kuumana yhä herkempää. Se saha, jonka tankissa bensiini kiehui, oli merkiltään Jonsered - en muista kumpi 521 vai 490

        kesällä myös 510 Jonssissa.
        Joku ei ylempänä uskonut, mutta tosi on.


      • aikoinaan Transitin
        kiehui kirjoitti:

        kesällä myös 510 Jonssissa.
        Joku ei ylempänä uskonut, mutta tosi on.

        kaasuttimen kohokammiossa bensa kun auton pysäytti kesäkuumalla tauolle. Eikä saanut käyntiin kuin puolen tunnin jäähdyttelyn jälkeen.


      • Agraariari
        aikoinaan Transitin kirjoitti:

        kaasuttimen kohokammiossa bensa kun auton pysäytti kesäkuumalla tauolle. Eikä saanut käyntiin kuin puolen tunnin jäähdyttelyn jälkeen.

        Jospa tankissa oli talvibensaa? Nääs talvella myytävässä bensassa on enemmän alhaisessa lämpötilassa kiehuvia hiilivetyjä, näin se syttyy pakkaskäynnistyksessä, mutta kesäaikaan voipi aiheuttaa höyrylukon kaasariin.

        Eikä ole mutua, näin kertoo Neste bensiinistään...

        Mutta kiehuuko 95-oktaaninen herkemmin kuin 98-oktaaninen? Entä vaikuttaako bensiinin lämpötila sen puristuskestävyyteen eli oktaanilukuun? Onko tietoa???


      • heinäkuussa ollut
        Agraariari kirjoitti:

        Jospa tankissa oli talvibensaa? Nääs talvella myytävässä bensassa on enemmän alhaisessa lämpötilassa kiehuvia hiilivetyjä, näin se syttyy pakkaskäynnistyksessä, mutta kesäaikaan voipi aiheuttaa höyrylukon kaasariin.

        Eikä ole mutua, näin kertoo Neste bensiinistään...

        Mutta kiehuuko 95-oktaaninen herkemmin kuin 98-oktaaninen? Entä vaikuttaako bensiinin lämpötila sen puristuskestävyyteen eli oktaanilukuun? Onko tietoa???

        muuta kuin kesäbensaa mutta asuntovaunun veto otti koville. Ja mitä lie olleet oktaavit 80-luvulla? 100 tais olla myynnissä?


      • Juxu
        Agraariari kirjoitti:

        Jospa tankissa oli talvibensaa? Nääs talvella myytävässä bensassa on enemmän alhaisessa lämpötilassa kiehuvia hiilivetyjä, näin se syttyy pakkaskäynnistyksessä, mutta kesäaikaan voipi aiheuttaa höyrylukon kaasariin.

        Eikä ole mutua, näin kertoo Neste bensiinistään...

        Mutta kiehuuko 95-oktaaninen herkemmin kuin 98-oktaaninen? Entä vaikuttaako bensiinin lämpötila sen puristuskestävyyteen eli oktaanilukuun? Onko tietoa???

        Voi päätellä, että kiehuu herkemmin 95 kuin 98, koska kaasuuntuu ja syttyykin. Ajatellaanpa esimerkiksi autojen moottoreita, jotka 95:llä käyvät jälkikäyntiä mutta 98:lla eivät. Moottori käy siis hehkusytytyksellä sytytyksen katkaisun jälkeen kuin kuumapää-moottorit aikoinaan


      • JanisPetke
        kiehui kirjoitti:

        kesällä myös 510 Jonssissa.
        Joku ei ylempänä uskonut, mutta tosi on.

        Vanhoissa metallirunko jonsseissa on tankki samaa runkoa moottorin kanssa. Polttoaineen kiehuminen on kuumissa olosuhteissa täysin mahdollista jopa todennäköistä. Nykysahoissa tankki on yleensä takakahvan yhteydessä joten lämpenemistä ei synny!!


      • Agraariari
        Juxu kirjoitti:

        Voi päätellä, että kiehuu herkemmin 95 kuin 98, koska kaasuuntuu ja syttyykin. Ajatellaanpa esimerkiksi autojen moottoreita, jotka 95:llä käyvät jälkikäyntiä mutta 98:lla eivät. Moottori käy siis hehkusytytyksellä sytytyksen katkaisun jälkeen kuin kuumapää-moottorit aikoinaan

        Mikäli oikein käsitän, niin puristuskestävyys, jota mitataan oktaaniluvulla, ja kaasuuntuminen eivät ole sama asia.

        Talvikäyttöön tarkoitettu 98 oktaaninen varmaankin höyrystyy helpommin kuin kesäkäyttöön tarkoitettu 95. Vai mitä luulet?


      • eri asioita
        Agraariari kirjoitti:

        Mikäli oikein käsitän, niin puristuskestävyys, jota mitataan oktaaniluvulla, ja kaasuuntuminen eivät ole sama asia.

        Talvikäyttöön tarkoitettu 98 oktaaninen varmaankin höyrystyy helpommin kuin kesäkäyttöön tarkoitettu 95. Vai mitä luulet?

        kuten kirjoitat, höyrystymisessä ei liene eroa, kyllä siperiassakin syttyy tavallinen bensa. Koneet vaatii erilaista puristusketävyyttä ja se tehtiin ennen lyijyllä.


    • pelottelua

      kuten lähes kaikissa ohjekirjoissa autoista alkaen.

      Kannattaa suodattaa tieto ja ajatella itsenäisesti järkeillen.

    • käytetty

      Mitähän mahtaa olla tuo shellin sekottama 2t-bensa? Sillä on ukko sahannu yli 10v vanhalla 025 stiilillä ja käy vielä niinku uusi. Viimeksi kun kävin pöntöllisen hakemassa niin kyljessä oli että 4% sekoitus pitäis olla, muttei se sahassa kuitenkaan savuta missään vaiheessa.

    • partner

      2% 2 tahti erikoisöljyä niitähän myydään eri nimillä itse olen öljyn sekoittaessa mitannut dl mitalla ettei tule liikaa öljyä käytännössä mm sit vielä laittanut lisää mittatarkkuuden minimoidakseni ettei tule alijäämää.

      • sahataansahataan

        Käytätkö synteettisä öljyjä? Jostain lukasin aikoinaan että puolisynteettinen on parempi kuin täyssynteettinen 2 tahti öljy. Oli siinä perustelutkin, pitäis kaivaa ohjeistus esille.


      • olemassa..
        sahataansahataan kirjoitti:

        Käytätkö synteettisä öljyjä? Jostain lukasin aikoinaan että puolisynteettinen on parempi kuin täyssynteettinen 2 tahti öljy. Oli siinä perustelutkin, pitäis kaivaa ohjeistus esille.

        täysin synteettisiä 2t öljyjä,olisin sitä
        mieltä että ne olis semisynteettisiä siis jopa
        ne öljyt joita markkinoidaan synteettisinä.


      • Agraariari

        Sehän nyt on selvä, ettei Stihlillä ole tarjota mitään hyvää merkkiöljyä parempaa öljyä.

        Aloitin keskustelun koska minua ottaa päähän Stihlin ohjekirja. Neuvovat rahanahneudessaan eli oman öljyn välityspalkkion vuoksi pilaamaan sahan (kaikilla muilla kuin Stihl öljymerkeillä 4% seos) tukkimalla sen öljykarstaan, lisäksi metsurin terveys vaarantuu kun käytetään tuplasti käryttävää bensaseosta.

        Pitävätkö ne meitä ihan tyhminä???


      • ainakin
        olemassa.. kirjoitti:

        täysin synteettisiä 2t öljyjä,olisin sitä
        mieltä että ne olis semisynteettisiä siis jopa
        ne öljyt joita markkinoidaan synteettisinä.

        Mobilin 2t racing on täyssyynteettinen. Sen sijaan mobilin 2t superia mainostetaan synteettisenä öljynä mutta on semiä. Mobilin sivuilta katoin.


      • vähän...
        ainakin kirjoitti:

        Mobilin 2t racing on täyssyynteettinen. Sen sijaan mobilin 2t superia mainostetaan synteettisenä öljynä mutta on semiä. Mobilin sivuilta katoin.

        artikkelia sotkemaan loputkin öljyasiat,sillä
        väittäisin että yhtä villiä on meno 2t.markkinoilla.
        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Moottoriöljyn kaupasta puuttuvat pelisäännöt/HL20010609SI1AL018gs


      • Orkku Jorkki
        Agraariari kirjoitti:

        Sehän nyt on selvä, ettei Stihlillä ole tarjota mitään hyvää merkkiöljyä parempaa öljyä.

        Aloitin keskustelun koska minua ottaa päähän Stihlin ohjekirja. Neuvovat rahanahneudessaan eli oman öljyn välityspalkkion vuoksi pilaamaan sahan (kaikilla muilla kuin Stihl öljymerkeillä 4% seos) tukkimalla sen öljykarstaan, lisäksi metsurin terveys vaarantuu kun käytetään tuplasti käryttävää bensaseosta.

        Pitävätkö ne meitä ihan tyhminä???

        Totta jumalauta kauppiaat pitää asiakkaita täysinä tolvanoina.
        Nämä ohjekirjat on samanlaista diilattua piilomainontaa lähes tuotteella kuin tuotteella.
        Ja kummasti se vaikuttaa osaan porukasta uppoavan!


      • Mercury#
        Orkku Jorkki kirjoitti:

        Totta jumalauta kauppiaat pitää asiakkaita täysinä tolvanoina.
        Nämä ohjekirjat on samanlaista diilattua piilomainontaa lähes tuotteella kuin tuotteella.
        Ja kummasti se vaikuttaa osaan porukasta uppoavan!

        Omistin 70-luvulla Mercury 50 hv perämoottorin. Ohjekirjan mukaan 2 % "Mercury Kiekhaefer" öljyä tai 4 % hyvälaatuista 2-t öljyä. Eivät ole ajat muuttuneet. Sahassa käytän varmuuden vuoksi 98, koska ei tästä asiasta tunnu faktaa löytyvän, ja kustannusero on pieni.


    • tilhi..

      Stihlin vaatimus öljystä koskee takuu aikaa, koska joku vanha mineraaliöljy saattaisi vahingoittaa sylinteriä, kaikilla osasynteettisillä öljyillä riittää 95okt/2% polttoaine, koska mahlen mäntä 2 männänrenkaalla ei vaadi rasvaista korkeaoktaanista polttoainetta.
      Ja moottori kestää kolmekertaa kauemmin 1 männänrenkaisiin verrattuna.

      • Agraariari

        Ajattelin, jotta pitäisi edes "sisäänajo" tehdä ohjekirjan ohjeiden mukaisesti. Niinpä minulla on nyt 4% seos, Neste Super (synteettinen, API-TC) öljy.

        Viikonloppuna oli suht tyyni keli ja kylläpä tuli komia sininen savupilvi kuusikon keskelle...


      • hyvä mies..
        Agraariari kirjoitti:

        Ajattelin, jotta pitäisi edes "sisäänajo" tehdä ohjekirjan ohjeiden mukaisesti. Niinpä minulla on nyt 4% seos, Neste Super (synteettinen, API-TC) öljy.

        Viikonloppuna oli suht tyyni keli ja kylläpä tuli komia sininen savupilvi kuusikon keskelle...

        karstaa hienoa konetta, käytä aina 2.5% ja 98e niin saha kestää kauemmin kuin äijä.


      • Agraariari
        hyvä mies.. kirjoitti:

        karstaa hienoa konetta, käytä aina 2.5% ja 98e niin saha kestää kauemmin kuin äijä.

        Ohjekirjan mukaan pitää käyttää 4% 95E. Hölmöltähän tuo kuulostaa, mutta kai pitää uskoa sahan valmistajaa?


      • laita tilhiin
        Agraariari kirjoitti:

        Ohjekirjan mukaan pitää käyttää 4% 95E. Hölmöltähän tuo kuulostaa, mutta kai pitää uskoa sahan valmistajaa?

        yli 2% polttoainetta, koska karstoittuu ja kone vaurioituu. osasynteettiset oljyt toimii merkistä riippumatta, se käyttöohjekirja tulisi sahan maahantuojan korjata helpommin ymmärrettäväksi, koska siinä tarkoitetaan muilla öljyillä mineraalia vuodelta ennen sotia.


      • Agraariari
        laita tilhiin kirjoitti:

        yli 2% polttoainetta, koska karstoittuu ja kone vaurioituu. osasynteettiset oljyt toimii merkistä riippumatta, se käyttöohjekirja tulisi sahan maahantuojan korjata helpommin ymmärrettäväksi, koska siinä tarkoitetaan muilla öljyillä mineraalia vuodelta ennen sotia.

        Ohjekirjassa kyllä kerrotaan että sahassa saa käyttää ainoastaan TC luokan öljyä (synteettinen).

        Siinä kerrotaan myös että jos käyttää muuta kuin Stihl-merkkistä öljyä, sekoitussuhde on 4%. Asian vakuudeksi siinä on kaksi taulukkoa niitä varten jotka eivät osaa prosenttilaskua, toinen taulukko Stihl-öljylle, toinen muille öljyille (esim. 5 litraa bensaa - 2 dl öljyä).

        Joten, ei luetun ymmärryksessä ole mitään vikaan. Valmistaja ja maahantuoja suosittelevat käytettäväksi 4% seosta.


      • varoitus-
        Agraariari kirjoitti:

        Ohjekirjassa kyllä kerrotaan että sahassa saa käyttää ainoastaan TC luokan öljyä (synteettinen).

        Siinä kerrotaan myös että jos käyttää muuta kuin Stihl-merkkistä öljyä, sekoitussuhde on 4%. Asian vakuudeksi siinä on kaksi taulukkoa niitä varten jotka eivät osaa prosenttilaskua, toinen taulukko Stihl-öljylle, toinen muille öljyille (esim. 5 litraa bensaa - 2 dl öljyä).

        Joten, ei luetun ymmärryksessä ole mitään vikaan. Valmistaja ja maahantuoja suosittelevat käytettäväksi 4% seosta.

        tekstejä joutunut saksalaiseen sahaan :)tilhi ei ole öljy-yhtiö vaan ostaa 2T-seosöljyn jostain ja varmistaa käyttöohjekirjalla sen, ettei takuuseen mene sylinterit, jos ajaa (kiinalaisilla) voiteluaineilla. suomessa ei ilmeisesti edes myydä niin huonolaatuista öljyä, jota olisi lisättävä puolet enemmän polttoaineen sekaan.Olisiko tämä jäänne entisajoilta, jolloin isännät laittoivat aina varmuusvarat seospensaan, ja savua tuli niin, että oravat tippui puun oksilta ja nahkoilla ostettiin voita kauppa-autosta.


      • sanotaan
        varoitus- kirjoitti:

        tekstejä joutunut saksalaiseen sahaan :)tilhi ei ole öljy-yhtiö vaan ostaa 2T-seosöljyn jostain ja varmistaa käyttöohjekirjalla sen, ettei takuuseen mene sylinterit, jos ajaa (kiinalaisilla) voiteluaineilla. suomessa ei ilmeisesti edes myydä niin huonolaatuista öljyä, jota olisi lisättävä puolet enemmän polttoaineen sekaan.Olisiko tämä jäänne entisajoilta, jolloin isännät laittoivat aina varmuusvarat seospensaan, ja savua tuli niin, että oravat tippui puun oksilta ja nahkoilla ostettiin voita kauppa-autosta.

        http://www.stihlusa.com/stihl_ownersmanuals/MS200_Manual.pdf

        Sivulla 30. Oktaanista ja öljystä:

        "Use mid-range unleaded gasoline with a minimun octane rating of 89 (R M/2). If the octane rating of mid-grade gasoline in yous area is lower, use premium unleaded fuel. Fuel with lower octane rating may increase engine temperatures. This, in turn, increases the risk of piston seizure and damage engine."

        "Use only STIHL two-stroke engine oil or equivalent high-quality two-stroke engine oils that are designed to use only in air cooled two-cycle engines. We recommended STIHL 50:1 two-stroke engine oil since it is specially formulated for use in STIHL engines."

        Tuon mallin manuskassa ei ollut mitään mainintaa, että muilla vastaavilla öljyillä pitäisi käyttää suurempaa kuin 50:1 seosta. Sen sijaan oman sahan 025 manuskassa oli tuosta 4% seoksesta jotain mainintaakin. Mutta tuskin koskee muita kuin jenkkien aatamin aikuisia mineraaliöljyjä. Suomalainen 95e on hieman parempaa kuin jenkkien midrange, muistaaksein niiden ilmoitustavalla täkäläinen 95e vastaisi siellä 90 oktaanista bensaa.


      • laittaa
        sanotaan kirjoitti:

        http://www.stihlusa.com/stihl_ownersmanuals/MS200_Manual.pdf

        Sivulla 30. Oktaanista ja öljystä:

        "Use mid-range unleaded gasoline with a minimun octane rating of 89 (R M/2). If the octane rating of mid-grade gasoline in yous area is lower, use premium unleaded fuel. Fuel with lower octane rating may increase engine temperatures. This, in turn, increases the risk of piston seizure and damage engine."

        "Use only STIHL two-stroke engine oil or equivalent high-quality two-stroke engine oils that are designed to use only in air cooled two-cycle engines. We recommended STIHL 50:1 two-stroke engine oil since it is specially formulated for use in STIHL engines."

        Tuon mallin manuskassa ei ollut mitään mainintaa, että muilla vastaavilla öljyillä pitäisi käyttää suurempaa kuin 50:1 seosta. Sen sijaan oman sahan 025 manuskassa oli tuosta 4% seoksesta jotain mainintaakin. Mutta tuskin koskee muita kuin jenkkien aatamin aikuisia mineraaliöljyjä. Suomalainen 95e on hieman parempaa kuin jenkkien midrange, muistaaksein niiden ilmoitustavalla täkäläinen 95e vastaisi siellä 90 oktaanista bensaa.

        elfingille sähköpostia porukalla, että poistaisivat käyttöohjekirjasta hilpeyttä herättävän asenteen toisia seosöljyjä kohtaan :)


      • Jollei niin miks
        laittaa kirjoitti:

        elfingille sähköpostia porukalla, että poistaisivat käyttöohjekirjasta hilpeyttä herättävän asenteen toisia seosöljyjä kohtaan :)

        http://www.siemenjakone.com/vantaa/ .n on hyllyssä Nesteen super 2-T ja Stillin " erikoisöljyä" pikkupullossa. Sanovat Nesteen super 2-T olevan aivan yhtä hyvää Stilliin 2.5 %:na käytettynä 98 0ktaanisen kanssa.
        Ite käytän Futuran valmis 2-T bensaa kun sahausta on niin vähän. 5L kannu on tyyristä 15-18 erkkiä / kannu. Mutta ei savuta ja kone tuntuu pirteältä.

        Partner 4oo ja Stilli R-saha 450


      • annospullot
        Jollei niin miks kirjoitti:

        http://www.siemenjakone.com/vantaa/ .n on hyllyssä Nesteen super 2-T ja Stillin " erikoisöljyä" pikkupullossa. Sanovat Nesteen super 2-T olevan aivan yhtä hyvää Stilliin 2.5 %:na käytettynä 98 0ktaanisen kanssa.
        Ite käytän Futuran valmis 2-T bensaa kun sahausta on niin vähän. 5L kannu on tyyristä 15-18 erkkiä / kannu. Mutta ei savuta ja kone tuntuu pirteältä.

        Partner 4oo ja Stilli R-saha 450

        on helppoja käyttää jos ei paljon sahaa vuodessa, litrahinnan takia 5 litran kannu on edullisin hankinta, kun maksaa vain 28.50€ eli 5.7€/litra


    • Tietoa on

      Käytä mitä vain API TC-luokan öljyä käy ihan hyvin 2,5% seoksena 98 Bensalla ÄLÄ KÄYTÄ 95 huoltsikka Bensaa. Mutta käytä takuu aikana ainakin sitä Sthilin öljä niin jos jotain sattuu niin ei tarvitse ainakaan taistella väärästä öljystä ja vaikka käyttäisit sitä aina niin ei kenenkään talous ainakaan öljyn hintaan kaadu sahakoon kuka vaikka kuinka paljon vuodessa.ja kun ostat Stihlin öljyä niin tiedät ainakin että SOPII SAHAASI sanokoon kuka mitä vain:

      • Agraariari

        Eipä tuo ole kustannuskysymys, maksoi se litran puteli sitten viisi tai viistoista euroa, siitä lanrailee 50 litraa bensaa eli sahaa sata tankillista.

        Enempi periaattellista urputusta epäreilun oloisesta kylkiäisten markkinoinnista. Että muka kaikkia muita öljyjä pitäisi laittaa tuplamäärä verrattuna Stihlin omaan (Nesteellä väittivät ettei se Stihl varmaankaan edes tee omaa öljä). Ja ohje 4% seoksen käytöstä on edesvastuuton, se karstoittaa sahan, sairastuttaa sahurin ja saastuttaa luonnon! Kaiken lisäksi minulla on tuota Nesteen Superia, TC luokan synteettistä, jota olen käyttänyt Partnerissa.

        Heh, saiskohan Partneri allergiareaktiot jos sille syöttäisi tilhiöljyä ;-) Tai pitäskö nyt hommata Partner merkkisten turvasaappaiden tilalle Stihl merkkiset. Heh, heh


      • italy
        Agraariari kirjoitti:

        Eipä tuo ole kustannuskysymys, maksoi se litran puteli sitten viisi tai viistoista euroa, siitä lanrailee 50 litraa bensaa eli sahaa sata tankillista.

        Enempi periaattellista urputusta epäreilun oloisesta kylkiäisten markkinoinnista. Että muka kaikkia muita öljyjä pitäisi laittaa tuplamäärä verrattuna Stihlin omaan (Nesteellä väittivät ettei se Stihl varmaankaan edes tee omaa öljä). Ja ohje 4% seoksen käytöstä on edesvastuuton, se karstoittaa sahan, sairastuttaa sahurin ja saastuttaa luonnon! Kaiken lisäksi minulla on tuota Nesteen Superia, TC luokan synteettistä, jota olen käyttänyt Partnerissa.

        Heh, saiskohan Partneri allergiareaktiot jos sille syöttäisi tilhiöljyä ;-) Tai pitäskö nyt hommata Partner merkkisten turvasaappaiden tilalle Stihl merkkiset. Heh, heh

        lukee öljyastian kyljessä, jonkun jalostamaa lienee tilhiöljy, voihan se olla samaa kun pertnerinkin :)


      • öljyt oli
        italy kirjoitti:

        lukee öljyastian kyljessä, jonkun jalostamaa lienee tilhiöljy, voihan se olla samaa kun pertnerinkin :)

        laitettu saksalaisten nimiin, mutta italia lukee nykyisissä, kukahan öljyn on jalostanut, ei italiassa varmaan kovin montaa alan tehdasta ole


    • Juuso101

      Näyttää olevan epätietoisuutta bensiinin oktaaluvun tarpeellisuudesta. Minulle on vakuutettu, että 98 oktaaniseen bensaan syntyy paljon tasalaatuisempi seos kuin 95 oktaaniseen. eli kun sen kerran sekoittaa siihen, on koko pytty samaa seosta loppuun asti.
      Hinnanero on niin pieni, että se ei pitäisi olla este. Öljypänikän kyljessä on aina tieto, mitkä laatuvaatimukset öljy täyttää, kyllä se voi ihan hyvin olla edullistakin, mutta minä käytän mielelläni osasynteettistä ja 2 %.

    • Anonyymi

      Moottorisaha stihl öljypuoli korki on huono saha merkki on huono ei kannata osaa stihl vaan Moottorisaha on husqvarna ja husqvarna on paras

      • Anonyymi

        Samaa mieltä paitsi osta echo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe