et saako alle 18 vuotias ostaa niitä kaupasta?
yritin kavereitten kanssa ostaa mut henkilökunta sanoi et ei saa myydä alaikäiselle vaikka niissä ei oo alkoholia.meinaan kyl se on joskus onnistunu muissa kaupoissa titoo kaipaan
alkoholittomat siiderit
36
4109
Vastaukset
- ......
Ennen yli 12-vuotias sai ostaa kaupasta esim. ykkösolutta ja alkoholitonta siideriä (olikohan vahvuusraja 0.7% luokkaa...), mutta nykyisin mielestäni on ainakin suositus -ellei jopa laki- ettei alaikäinen saisi ostaa mitään alkoholipitoista.
Jos maun vuoksi alkoholitonta siideriä lipittelee, niin esim. päärynämehu sprite ajaa saman asian ;) - Tempsa.
Siwa ei ainakaan myy enää alle 18v lle. Siellä on oikein kyltit :D. Muissa kaupoissa vielä tietääkseni myydään. En tajua mikä siinä on idea jos juomaa on 2L ja siinä on 0.6-8% Eikö silloin pitäisi jouda sitä jotain 3L että PIENIKOKOINEN tulisi jonkinäköiseen humalaan? Kuka edes jaksaa sitä määrää?
- mayura
Kyllä täälläpäin ainakin saa, mitäs siinä kun ei alkoholia ole. Ainakin poikaystäväni ihan menestyksekkäästi osti Nikolain alkoholittoman kaljan. Koitappas vielä huomauttaa niille kassan työntekijöille, ettei juomassa tosiaankaan ole yhtään alkoholia. Ei pitäisi olla mitään, mikä estäisi ostamisen.
- aloittaja
että henkilökunta tuli sanomaan JO kun katottiin kaverin kanssa niitä juomia ja sanottiin että meinataan ostaa alkoholitonta siiderii niin sitten vaan et niitä ei myydä alle 18 vuotiaille vaikka siinä on sitten että lain mukaan alle 18 vuotiaille
ei saa myydä:alkoholijuomia,nikotiinivalmisteita k 18 merkittyjä elokuviakonsoli pelejä tai aikuisviihdettä mutta ei puhuttu mitään alkoholittomista siidereistä ja nehän ei oo alkoholi juomia - Mustaniesismo
aloittaja kirjoitti:
että henkilökunta tuli sanomaan JO kun katottiin kaverin kanssa niitä juomia ja sanottiin että meinataan ostaa alkoholitonta siiderii niin sitten vaan et niitä ei myydä alle 18 vuotiaille vaikka siinä on sitten että lain mukaan alle 18 vuotiaille
ei saa myydä:alkoholijuomia,nikotiinivalmisteita k 18 merkittyjä elokuviakonsoli pelejä tai aikuisviihdettä mutta ei puhuttu mitään alkoholittomista siidereistä ja nehän ei oo alkoholi juomiaIttekin yritin pari viikko sit ostaa alkoholihavaa juomaa mut ei onnistunut kassalla sanottiin että alle 18k vuotiaat saa ostaa vain siideriä
- mayura
Mustaniesismo kirjoitti:
Ittekin yritin pari viikko sit ostaa alkoholihavaa juomaa mut ei onnistunut kassalla sanottiin että alle 18k vuotiaat saa ostaa vain siideriä
No juuust : D Sit on kassatädeillä asennevamma.
- sdklfslfkmflk
Mutta huomauta myyjälle tästä jos hän ei itse huomaa.
- myydä...
Melkein missä vaan niitä on pystynyt ostamaan, mutta täälläpäin tossa lähi Siwassa eivät myy ilman henkkareita. :D
Muista kaupoista saa ilman henkkareita juomia, missä on alkoholiakin. :o
Eli en oikein tajua tätä Siwan juttua. :D- hjkj.b.l
no siwa nyt on ihan nolo muutenkin
- ......
hjkj.b.l kirjoitti:
no siwa nyt on ihan nolo muutenkin
Alkoholittomissakin juomissa on eroja. On todella alkoholittomia (sisältävät alkoholia 0 t-%) ja "alkoholittomia" (sisältävät alkoholia ~ 0.5 t-%).
Näitä "alkoholittomia" juomia, esim. ykkösolut, sai ennen ostaa yli 12-vuotiaat, nykyään täytyy olla täysi-ikäinen. Olkaapa siis tarkkana näiden kanssa :)
Toki joillain kaupoilla saattaa olla tiukempi politiikka alaikäisten juomisten kanssa, esimerkiksi energiajuomia eivät kaikki kaupat suostu kovin nuorille myymään.
Itse en tosin ymmärrä muutenkaan alaikäisten hinkua ostaa/juoda alkoholittomia juomia; viemärivesikin maistuu paremmalle kuin alkoholiton olut.
- Lue se lappu mikä on kaupan...
- Ei, alkoholiton
merkintä ei tarkoita sitä, että niissä ei olisi lainkaan prosentteja. Sääntöä on kiristetty ja alaikäinen ei saa ostaa mitään missä on edes vähän prossia. Miksi ostaisit alkoholitonta siideriä?
- sahdjklfjdsklhfashlk
Alkoholiton = ei sisällä ollenkaan alkoholia. Kyllä se on niin. Esim vip siiderit sisältää 0,7% alkoholia eikä niisä näin lue alkoholiton.
"Miksi ostaisit alkoholitonta siideriä? "
Varmaankin maun takia? Ei se limsa samalta maistu. - okemo.
Elintarvikeliitto on SUOSITELLUT ettei kaupat myisi alkoholipitoista juomaa alaikäiselle vaikka olisikin vain se 0,7%. Ja monet kaupat nyt on sit ottanu sen nollatoleranssin. Ite oon 14 vuotias ja luullaan jo täysikäseks ni saan kaljaa ja siideriä kaupasta, ihan kolmosta peräti.
- mutta sepä
sahdjklfjdsklhfashlk kirjoitti:
Alkoholiton = ei sisällä ollenkaan alkoholia. Kyllä se on niin. Esim vip siiderit sisältää 0,7% alkoholia eikä niisä näin lue alkoholiton.
"Miksi ostaisit alkoholitonta siideriä? "
Varmaankin maun takia? Ei se limsa samalta maistu.se, että jos on alle ton rajan, ei tarvitse merkitä alkoholittomaksi, jolloin siinä ei lue mitään, mutta siinä on edelleen prosentteja. Täysin alkoholiton linja on jo suurimmassa osassa liikkeitä, kuten pitääkin. Alkoholiton siiderihän ei ole mitään muuta kuin sokeria ja maistuu ihan hirveelle, en oikeasti tajua kuka sitä voisi maun takia ostaa. Ehkä pitää esailla kaupungilla tyyliin: mulla on sidukkaa, olen humalassa jne. kunnes joku huomaa alkoholittomaksi, eiköhän se ole se oikea syy.
- 13
okemo. kirjoitti:
Elintarvikeliitto on SUOSITELLUT ettei kaupat myisi alkoholipitoista juomaa alaikäiselle vaikka olisikin vain se 0,7%. Ja monet kaupat nyt on sit ottanu sen nollatoleranssin. Ite oon 14 vuotias ja luullaan jo täysikäseks ni saan kaljaa ja siideriä kaupasta, ihan kolmosta peräti.
Raja on 1,7%. Itselleni ei aina myydä, mutta riippuu myyjästä.
- 12v
Yleensä vastaan oikein asiallisesti, mutta nytpä teen poikkeuksen. Miksi vitussa haluat alkoholitonta siideriä? Pyydä pultsareita hankkiin alkoholijuomat puolestas. Niin mä teen :)
- kklkkllk
Yritin kans ostaa alkoholitonta siideriä k-kaupasta ja se oli ihan 0,0 prosenttist....sit vaa myyjä sano et vaikka täs ei oo alkoholii nii tä on kuitenki siiderii tai jtn : D
- Mies1985
24-vuotiaana yritin ostaa alkoholitonta siideriä eikä kassatäti antanut ostaa ilman henkkareita. Useimmiten onnistuu kuitenkin.
- SSSSSSSSSSSSSSSSFSF
PELLET OSTAA ALKOHOLITONTA VITTU VITUN SÄÄLITTÄVÄÄ LEIKITÄÄKS SITÄ NII MAKEITA KU JUODAA SIIDERII?
- Monkibomber_93
SSSSSSSSSSSSSSSSFSF kirjoitti:
PELLET OSTAA ALKOHOLITONTA VITTU VITUN SÄÄLITTÄVÄÄ LEIKITÄÄKS SITÄ NII MAKEITA KU JUODAA SIIDERII?
Alkoholiton siideri nyt vain sattuu maistumaan hyvälle.
- gsdfgsdg
ostin joskus 12v... ostin vaa 1 kerra ku se oli perseestä :)
- Justus 30
30 vuotiaana, siis viime keväänä koitin ostaa viinaa alkosta ilman henkkareita, kysy täti paperit. ei auttanu mikää.. niissä alkon papereissa lukee et jos olet alle 25 niin valmistaudu näyttään henkkarit..
Prkl et vituttaa vialäkin.. pienen paikkakunnan alko tää myyjä oli myymäläpäällikkö, varmaan sokee, mietin miten on saanu ton homman.. :) - tuge------
täällä päin siva on ainakin ihan pelle kauppa kun kaveri ei saanu edes ostaa energiajuomaa!
- Monkibomber_93
Eihän ne taida teille alle 12-vuotiaille sitä myydäkään.
- paskaa suoneen
Monkibomber_93 kirjoitti:
Eihän ne taida teille alle 12-vuotiaille sitä myydäkään.
noita enujuomia nyt on kenenkää 12 vuotiaiden turha litkiä... Kyllä se 15 ikäraja on ihan asiallinen. Jonnet tääl nyt voi ragee... mut kuka niistä välittää... Mutta kyllä nyt alkoholittomia siidereita sais mun mielestä myydä alaikääsille.. Siis oikeesti alkoholittomii (0%)... Alkoholi on aina alkoholii eikä sitä tarvi kersojen juoda....
- Monkibomber_93
paskaa suoneen kirjoitti:
noita enujuomia nyt on kenenkää 12 vuotiaiden turha litkiä... Kyllä se 15 ikäraja on ihan asiallinen. Jonnet tääl nyt voi ragee... mut kuka niistä välittää... Mutta kyllä nyt alkoholittomia siidereita sais mun mielestä myydä alaikääsille.. Siis oikeesti alkoholittomii (0%)... Alkoholi on aina alkoholii eikä sitä tarvi kersojen juoda....
Alkottomia siidereitä tosiaan saisi myydä alaikäisille. Joillain kaupoilla on erilaiset näkemykset tästäkin asiasta. Lähikaupasta sai 11v veljenikin ostettua tölkillisen Golden Capin alkotonta sidukkaa, kun taas kesällä olin Mikkelissä töissä niin ei saanut työmaan vieressä olevasta Salesta ostettua (silloin olin 16, vaikka työkaveritkin luuli vähintään 18-vuotiaaksi). Tosin ei ollut kassaneideillä varmuutta asiasta, mutta jätin ostamatta, jos ei kerran suostuta myymään.
Tutulle ei taas kerran myyty K-kaupassa, niin se valitti sinne ja sai tölkillisen ilmaiseksi. Kumminkin samasta K-kaupasta 10veet käy ostamassa tölkkikaupalla EeÄssää. - Tiitttt
Monkibomber_93 kirjoitti:
Alkottomia siidereitä tosiaan saisi myydä alaikäisille. Joillain kaupoilla on erilaiset näkemykset tästäkin asiasta. Lähikaupasta sai 11v veljenikin ostettua tölkillisen Golden Capin alkotonta sidukkaa, kun taas kesällä olin Mikkelissä töissä niin ei saanut työmaan vieressä olevasta Salesta ostettua (silloin olin 16, vaikka työkaveritkin luuli vähintään 18-vuotiaaksi). Tosin ei ollut kassaneideillä varmuutta asiasta, mutta jätin ostamatta, jos ei kerran suostuta myymään.
Tutulle ei taas kerran myyty K-kaupassa, niin se valitti sinne ja sai tölkillisen ilmaiseksi. Kumminkin samasta K-kaupasta 10veet käy ostamassa tölkkikaupalla EeÄssää.Meidän porukka on 13-16 vuotiaita tyttöjä ja me ainakin ostetaan aina S-kaupasta 0.7 siideriä, eikä ole mitään ongelmaa?
- ennustaja911
Tiitttt kirjoitti:
Meidän porukka on 13-16 vuotiaita tyttöjä ja me ainakin ostetaan aina S-kaupasta 0.7 siideriä, eikä ole mitään ongelmaa?
Olette koko porukka saatanan tyhmiä pissiksiä ja tulevia sosiaalihuollon elättämiä alkoholisteja.
- erkki-era-erä-räppi
ennustaja911 kirjoitti:
Olette koko porukka saatanan tyhmiä pissiksiä ja tulevia sosiaalihuollon elättämiä alkoholisteja.
hyvin sanottu hermanni!
- .
Alkoholitonta oon ostanu, oon alaikäinen. Myyjä kassalla käski näyttää paperit sanoin sille että tää on alkoholitonta ja sitte se oli sillee hupsista niin onkin ja saatiin ostaa ne siiderit :)
- jaahaaaaaaaaa
On se sit hienoo ku 12v pissaliisat vetää 0% siiderit kädes tuol ja esittää olevansa kännis. SITKU JUODAAN NI SIT KANS JUODAAN EIKÄ MAISTELLA. sanon minä.
- S-market ei suostu
On tääki maa. Ite oon 16-v menin kauppaa ja ostin pari tölkkii täysin alkoholitont siiderii. kassa pyys näyttää paperit totesin sit vaa et toi on alkoholitont ja tää kassaneiti totes sit vaa et ei saa silti myydä. TEHKÄÄ TÄST NY YHTEE VETO ET SAAKO MYYDÄ VAI EI.
Ja mä en sit tosiaankaa yritä esittää mitää et on hienoo ku saa juoda - korealainen
täältä saa helposti ja nopeasti
http://adf.ly/1vvD8 - poika -95
Juu on se kumma kun ei alkoholittomia juomia saa ostaa pitäisihän limsa kanssa kieltää kun on sekin alkoholitonjuoma. No itse olen tyytynyt limsaan saman makuista kun alkoholiton siideri,
- Emily L-M
Laissahan lukee ettei alle 18 vuotias saa ostaa kaupasta simaakaan. Tuntuu vähän hassulta että 7-vuotiaana hain lähikaupasta simaa ja 0.7% siideriä(hain ja hain, kyllähän siitä nyt piti maksaakkin :D) ja nyt 16-vuotiaana ei saa ostaa siideritölkkiä jossa lukee kyljessä 0.0% ja vielä erikseen tuoteselosteessa painotetaan tuotteen olevan täysin alkoholiton. Olisihan mulla resursseja ja suhteita saada alkoholillisiakin mutta olen päättänyt etten aijo koskea alkoholiin lainkaan edes täysi-ikäisenä, mutta noi alkoholittomat tuotteet olis ihan kivoja välillä. Mä kävin salessa tässä n. puoli vuotta sitten ja olin siis 15 sillo ja sain alkoholitonta siideriä tosta vaan, ei kyselty mitää kun myyjä huomas tuon0.0% kyljessä. Mutta siitå sitte about 2 viikkoa eteenpäin menin samaan paikkaan ja koitin ostaa samaa tuotetta, mutta myyjä pyys papereita. Olin sitte jo 16. Huomautin sitte että tuotteet on alkoholittomia ja myyjä pyys anteeks, iha mukavalta tuntuva kaks tai kolmekymppinen ja alko lyödä tuotteita kassaan. Sitte siihen tuli sellane vähän vanhempi, ehkä viisissä kymmenissä oleva muija siihen, jonka naama näytti siltä että se on pilannu sen naamas ihan alkoholillisilla tuotteilla ja sitte se tuli siihe tivaamaan että onko mulla henkkareita.
Se mun myyjä sanos ystävällisesti että tuotteet on täysin alkoholittomia ettei edes sen siman verran löydy alkoholia mutta tää vanhempi muija alko tivaamaan enemmän ku itsetietosella ja tosi ylpeellä äänellä katsoen mua ja myyjää molempia nenänvarttaan pitkin ettei saa myydä alaikäselle että jos ei henkkareida löydy niin jää juomat kauppaan. Henkkarit kyllä löytys muttei ikää ni jätin sitte kiltisti siiderit kauppaan ja lähdin tyhjin käsin kotiin.
Mä en tiedä kuka oli tässä tilanteessa oikeassa, mutta mulle tuli ainakin sellanen olo että oikeen ajettiin pyytämään jotain ulkopuolista hakemaan alkosta meille juomista, ja päädyinkin sitten juomaan tavallisen siiderin kotiin kun siihen resurssit riitti ja tuli kyllä semmonen olo että tosissaan nuoria oikein ajetaan juomaan alkoholia jonkun toisen pullosta kun ei alkojolitonta vaihtoehtoa ole saatavilla. Ja kaikkein pahin juttu on se että oon nähnyt samassa kaupassasamojen myyjien myyvän selvästi alle ekaluokkalaisille energiajuomia. Kumpi mahtaa olla vaarallisempaa, aikuisen mitoissa olevan teinin juoda pari tölkkiä jotain sellaista mikä on perjaattessa limsaa mutta vähemmällä sokerilla, vai juuri ja juuri kouluikäsen juoda sellasta kofeiinitauriinimikäliepiristepommia joka varmasti aiheuttaa sydämentykytyksiä ja unettomuutta, muista terveyshaitoista puhumattakaan. Kyllä ne energiajuomatkin onniin sanotusti k15, vaikka sietäis olla enemmänkin.
Musta kaikkein paras olis jos kaikki alkoholijuomat olis k21, energiajuomat olis k16 ja sitä valvottais samalla tavalla kun näitä alkoholilakeja ja sitte ne 0.0% ja 0.7% siiderit olis about k12 ja simat samaa luokkaa. Totta kai täytyy ottaa pakkaukset huomioon, sellaset esim. Golden capin ja näitten muitten alkoholittomat siiderit voiskin olla k15 koska se pakkaus on aika samanlainen tavallisenkin siiderin kanssa mutta niissä isoissa limsapullon näkösissä pulloissa olevat siiderit vois olla just se k12, ja sima sais olla ihan sallittua kaiken ikäsille, sitä nyt kuitenkin lipitetään pienestä pitäen oli se sitten kotona tehtyä tai kaupasta ostettua. Kyllä tää maailma on mennyt oudoksi kun vahdataan Suomessa tollasia mutta jätetään huomioimatta se että muualla maailmassa ihmiset kuolee nälkään, ja että Amerikassa, jonka luulisi olevan hyvinvointivaltio, peruskoulutus on niin vajavaista että kaikki eivät osaa lukea ja ihmiset postaavat youtubeen videoita ja kysyvät ihan tosissaan onko koirilla aivot , tai onko millään muulla ylipäänsä aivoja kuin ihmisellä, vaikka noiden pitäisi olla sellaisia asioita jotka jo lapsi tietää. Minulla ei ole oikeastaan mitään kaunista sanottavaa, joten taidampa päättää valitukseni tähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517023Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414764HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982696- 1411979
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321589Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961522- 161459
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201234mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101119