Actroksen jarrut

Tietoa kaipaava

Mikäköhän Mersuun päivällä tuli kun veto alkoi hiipua ja muutaman kilometrin ajon jälkeen vetopyörästä savu nousi ja jarrulevy oli suht punertava? Lähdettyäni liikeelle tovin päästä jarru ei enää takerrellut ja nyt illalla kun oli pyörät pois niin satula ja männät toimi moitteettomasti.Voisikohan vika olla jossain ilmansaannissa, onko kellään ideoita?

11

5160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samoja kokenut

      Actroksen jarrut ovat ikuinen ongelma. Korjaantuisi auto merkkiä vaihtamalla parhaiten, sanon minä.

      Itselle sattunut ihan samaa ongelmaa, ei vikaa löydy. Jos pääsee pidemmän tovin käymään kuumana niin palat ja levyt pilalla, ja satulakaan ei tykkää hyvää kun ylikuumenee.

      ABS vika Actroksen vetoakselilla aiheuttaa yleensä sen että joku hiton modulaattori kytkee yhdistelmästä kaikki muut jarru pois paitsi etuakselin, siinä sitä onkin sitten ihmeissään kun sen havaitseen kuorma päällä, onneksi aina samaan aikaan palaa ABS:n vika merkkivalo. Siihen merkkivaloon kannattaa muuten suhtautua vakavasti, tähän vikaan olen törmännyt jo kahdessa eri Actroksessa.

      Kolmantena on ABS viat, antureita uusitaan jonkin verran joka autoon vuosittain.

      Neljäs ongelma on mielestäni jarrujen kuluminen, kaikki vetäjän jarrupalat ja jarrulevyt joutuu uusimaan joka vuosi, tää vika on meiän firmassakin jokaisessa Actroksessa, eikä täälläkään ajeta niillä kuin 100 - 130 tkm vuodessa eli ei niiden muihin merkkeihin verrattuna pitäisi niin nopeasti kulua.

      • peukola keskellä

        teillä voipi olla ettei kärreissä ole jarruja, koska mersun sähköjarru laskee pyydetyn hidastuvuuden ja jarruttaa tarvittavalla voimalla


    • mp2

      Satula vaihtoon. Se kehii itsensä liian lähelle ja sitten hirttää kiinni. Sikäli omituinen vika sillä yleensä aina tämän lämpiämisen jälkeen toimii aina jonkun aikaa normaalisti ja sitten taas hirttää. Omalle kohdalle sattunut pari vastaavaa tapausta, yksi scaniassa ja yksi mersussa. Jousijarrusylinteri voi myös aiheuttaa kyseistä vaivaa, lähinnä tulee kysymykseen mekaaninen vika esim. jarrujousen katkeaminen.

      Sitten muuten noista artturin jarruista. Vastoin yleistä luuloa autosta ei häviä jarrut jos se menee hätäkäytölle, poljinvoiman tarve tai lähinnä polkimen liikematka muuttuu vaan pitemmäksi. Muistuttaa mielestäni scanian jarruja silloin..
      Hätäkäytölle meneminen vaatii vähintään 2 abs-anturin rikkoutumisen vetoakseleilla tai sitten yhden etuakselin anturin särkymisen. Yleensä kuitenkin anturin vaan menee syystä tai toisesta( esim. lunta ja jäätä anturin johdoissa) kauaksi hammaskehältä ja sen voi käydä helposti painamassa takaisin paikoilleen.

      • kesää?

        Mitenkä nää helposti sen anturin paikalleen painat vauhdista vai meinaakko että joka kerta joutuu muka pysähtymään ton takia?


      • mp2
        kesää? kirjoitti:

        Mitenkä nää helposti sen anturin paikalleen painat vauhdista vai meinaakko että joka kerta joutuu muka pysähtymään ton takia?

        No järjen käyttö tietysti on suotavaa, ellei jopa pakollista. Jos homma vaikuttaa ylivoimaiselta kannattaa hakeutua korjaamolle, kuten autokin kädettömiä neuvoo:) Harvoin ne anturit molemmat samaan aikaan särkyy tai menee etäälle ja yhden anturin pois pelistä olo aiheuttaa vain vikakoodin ei jarrujen hätäkäytölle menoa.


      • drty767

        uskomattomalta, että jousisylinterin jousen katkeaminen aiheuttaisi jarrun hirttämisen. Jousijarrusylinterihän toimii ainoastaan seisontajarruna, jossa jousi jarruttaa ja ilma vapauttaa.


      • mp2
        drty767 kirjoitti:

        uskomattomalta, että jousisylinterin jousen katkeaminen aiheuttaisi jarrun hirttämisen. Jousijarrusylinterihän toimii ainoastaan seisontajarruna, jossa jousi jarruttaa ja ilma vapauttaa.

        Joo kyllähän se harvinaista on mutta mahdollisuuksien rajoissa. Tarkoitin että jos se jousi katkeaa siten että jousijarrun mäntä ei pääse palautumaan täysin lepoasentoonsa, vaan jää osittain ulos. Tällöin myös jarrusylinterin mäntä jää ulommas kuin pitäisi jolloin tulos on edellä kuvattu. Rumpujarruissa tämä ilmiö ei yleensä esiinny johtuen siitä että levyjarru toimii huomattavasti pienimmillä liikkeillä. Satulassa levyn ja palan välys uutena noin 0.6-0.8mm.


    • tämmösiä ne

      autokuskin tapaset nykyään on.

      • Tietoa kaipaava

        Kiitos vaan edellisistä,on jarrulevyt alle minimin elikä taitaa tulla levyjen vaihto jos se vaikka auttaisi. Samalla saa satulan huollettua.


      • ajellu actroksella
        Tietoa kaipaava kirjoitti:

        Kiitos vaan edellisistä,on jarrulevyt alle minimin elikä taitaa tulla levyjen vaihto jos se vaikka auttaisi. Samalla saa satulan huollettua.

        Mites oliko pakkasta aamulla kun lähdit liikkeelle?
        Itellä kokemusta 1831 actroksesta joka toisinaan teki tota samaa jo pikku pakkasilla. Siinä kyl kun aamulla lähti tyhjänä terminaalin suuntaan niin heti huomas jos alko jarru jumittaa ja heitti kyllä näyttöönkin jotain, mutta en nyt muista mitä. Auto tien sivuun virrat pois painoin jarrua ilman virtoja jonkun kertaa ja virrat päällä jonkun kertaa ja sitten liikkeelle ja yleensä toimis. tiedä sitten oliko tuolla painelulla mitään vaikutusta, mutta tulipahan paineltua:D Mut kuitenkin tässä tapauksessa ei ainakaan vika ollu satulassa tai paloissa siitä oon 100%varma. Ne vaihto hytin alta jonkun anturin/ohjausventtiilin? Ja myöhemmin vielä vaihdettiin kuivain ja nelipiiriventtiili, mutta en nyt jaksa muistaa parantuko toi vika jo tolla aikasemmalla laitolla. Toisaalta jos pakkasta oli niin toi kuivaimen vaihto kuulostais järkeenkäyvämmältä siinä kohtaa.


    • A-sentaja

      Oliko tosiaan pakkasta, tai luminen tie?
      Minkä ikäinen mersu?
      Voi olla satulan liukutapit väljät, tai jäässä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2871
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1666
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1027
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe