Palinopsia, visual snow, etcetc.

Minämina

Kuinka pahoja teillä nää häiriöt on?
Näkyvätkö esim. "hännät" päätä kääntäessä kokoajan?
Vilisee silmissä yms.?

Entä tuosta visual snowista? Ketään kanssakärsijöitä..? :)

Mulla on ihan kokoaikaista. Tosin illemmalla noi vahvistuu, luultavasti väsymyksestä johtuen, mutta visual snowin "rakeet" muuttuu lähes näköä haittaavan voimakkaiksi. Näköhäiriöitä kans paljon, auroja esineiden ympärillä yms. Tuntuu joskus että koko maailma on yhtä värien ja lumisateen sekamelskaa :P

Mutta siis, oon kaipaillut näihin oikeaa selitystä. Mistä nämä tulee? Tai siis, mikä ne synnyttää..? Miksi näen niitä? Floatersit sunmuut selitetään kyllä, mutta näistä muista ei oikein meinaa löytää mitään tietoa..

Ainakin sen olen huomannut, että kuviot on ihan samat kuin mitä näkyy silmiä kiinni pitäessä. Tai esim. jos painatte silmiänne (tätä en kuitenkaan suosittele, mutta uskon että kaikki on tehnyt niin joskus) niin noita häiriöitä tulee ihan hulluna. Mutta miksi näen niitä myös silmät auki..?

Jooh... :)

13

5594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain epämääräistä

      En tiedä tarkoitatko samaa, mutta mulla välillä tulee näkökenttään ikään kuin olisi katsonut valoa josta jäänyt sinertävä kohta, vaikken kuitenkaan ole katsonut. Se kohta reagoi jotenkin valoon ja sitä ei pimeässä näe, toisin kuni esim. jos on oikeasti katsonut kirkasta valoa esim. salamaa/aurinkoa. Kestää kauemmin tai menee ohi pian. Riippuu. Vuosia näitä ollut. Välillä enemmän päivittäin sitten menee taas kauan ettei mitään ja sitten taas... Silmät ja silmänpohjat laajennettu ja tutkittu silloin kun alkoi. Kaikki oli ok. Lääkärit ymmällään. Sanovat ehkä olevan jokin naarmu tai jokin muut verkko tai sarveiskalvolla (käyttänyt piilareita n. 10 v.). Tai mahdollisesti jokin nesterakkula lasiasnesteessä tjm. Olen kyllä joskus nähnyt muidenkin kyselevän vastaavanlaisista. Huom. tämä on erilainen kuin migreenin aurat.

      Visual snowta mulla ei kyllä tietääkseni oli, paitsi pimessä tuntuu että kaikki on rakeista, mutta näin on ollut aina joten olen ainakin ajatellut että pimeässä kaikki näkevät hieman rakeisesti :O

      ja valojen ympärille tulee sädekehät. Ja nekin on tullut niin kauan kuin muistan, joten olen luullut että se on normaalia.. se ei kai sitten olekkaan :P?

      ähh.. en todellakaan tiedä. olen huomannut että mtiä enemmän tutkii mitä näkee ja miltä kaikki näyttää niin huomaa koko ajan jotain. Pitää vaan olla ja katsella niinkun muutkin niin kaikki ok. :)

      • Anonyymi

        Onko sulla siis wisual snow vai ei aika vanha kenttä missä kirjotatte


    • jepssjep

      Joo, mulla on samaa, elikkä just noita floaterseja, valon välähdyksiä ja "säkiäisiä", näkyvät parhaite kirkasta taustaa vasten, kuten taivasta. Sitte on oikeassa silmässä ilmeisesti sarveiskalvon epätasaisuudesta johtuva "haamukuva" joka näkyy esim illalla televisiota katsottaessa, eli tekstit näkyvät kahtena jne, kirkkaassa valaistuksessa se häviää. Nyt melko uutena on tullu vasempaa silmää pysyvä todella pieni musta piste, se ei ole siis floater. Se näkyy selvästi jos vaikka katsoo paperiin pistetyn reiän läpi, muuten se näkyy silloin tällöin, jos vaikka siirtää katseen tummasta kirkkaaseen kohteesee. elikkä taitaa olla verkkokalvolla se piste, tämä ilmiö ollu vähä yli puoli vuotta. Silmälääkärissä kävin puolisen vuotta sitte, ei huomannu mitää normaalista poikkeavaa. Ikää siis 18 v

      • jotain epämääräistä...

        Juu! Mulla myös noi haamutekstit, ja muutenkin vaaleasta nousee lievä haamukuva tummempaa taustaa vasten..
        Vai sarveiskalvon epätasaisuudesta. Mulle on joskus joku sanonu että kyynelfilmin paksuudesta johtus..


      • myöskin
        jotain epämääräistä... kirjoitti:

        Juu! Mulla myös noi haamutekstit, ja muutenkin vaaleasta nousee lievä haamukuva tummempaa taustaa vasten..
        Vai sarveiskalvon epätasaisuudesta. Mulle on joskus joku sanonu että kyynelfilmin paksuudesta johtus..

        Samankaltaisia oireita tääläkin, ja kaikki alkoi mielestäni lasiaisen irtauman jälkeen, silmistäni ei löydy lääkärin mielestä mitään vikaa, eikä hän myöskään näe yhteyttä samentumien ja kummallisten oireiden kanssa.


      • jepssjep
        myöskin kirjoitti:

        Samankaltaisia oireita tääläkin, ja kaikki alkoi mielestäni lasiaisen irtauman jälkeen, silmistäni ei löydy lääkärin mielestä mitään vikaa, eikä hän myöskään näe yhteyttä samentumien ja kummallisten oireiden kanssa.

        Häviääkö teillä se kaksoiskuva jos katotte vaikka paperiin pistetyn reiän läpi? Jos häviää ni silloo sen on oltava joku taittovirhe silmässä. Huomasin just että sama kaksoiskuva tulee myös vasempaan silmään, tosin paljon heikompana ja se kuva muodostuu korkeammalle kuin oikeassa silmässä, ja kaksoiskuva näkyy vain pimeässä, jolloin pupilli on suurimmillaan.


      • ja jotain epämääräistä
        jepssjep kirjoitti:

        Häviääkö teillä se kaksoiskuva jos katotte vaikka paperiin pistetyn reiän läpi? Jos häviää ni silloo sen on oltava joku taittovirhe silmässä. Huomasin just että sama kaksoiskuva tulee myös vasempaan silmään, tosin paljon heikompana ja se kuva muodostuu korkeammalle kuin oikeassa silmässä, ja kaksoiskuva näkyy vain pimeässä, jolloin pupilli on suurimmillaan.

        siis ei tuo mun mielestä ole varsinainen kaksoiskuva. kaksoiskuvahan on sellainen jos esim. painaa silmää reunasta niin kaikki näkyy kahtena eikä voi edes tarkentaa katsetta.

        mun mielestä se on siis samanlainen kun jos itkee ja silmät on vetiset niin kaikista tavallaan heijastuu yläpuolelle uusi juttu (esim. tekstitys)


      • jepssjep
        ja jotain epämääräistä kirjoitti:

        siis ei tuo mun mielestä ole varsinainen kaksoiskuva. kaksoiskuvahan on sellainen jos esim. painaa silmää reunasta niin kaikki näkyy kahtena eikä voi edes tarkentaa katsetta.

        mun mielestä se on siis samanlainen kun jos itkee ja silmät on vetiset niin kaikista tavallaan heijastuu yläpuolelle uusi juttu (esim. tekstitys)

        Toi on englanniks Monocular diplopia, eli yhellä silmällä nähty kaksoiskuva, Binocular diplopia on toi et kaks silmää eivät katso samaan kohtaan.


      • Minämina
        jepssjep kirjoitti:

        Toi on englanniks Monocular diplopia, eli yhellä silmällä nähty kaksoiskuva, Binocular diplopia on toi et kaks silmää eivät katso samaan kohtaan.

        Joo, kiitos, viime kerralla jäi kirjoitus kiireessä kesken joten jatkan hieman..

        Niin, tuota, muokkasin yhtä kuvaa (http://www.suomifinland.biz/kuvat/maisema.jpg)
        vastaamaan sitä miltä se minun silmillä katsottuna näyttäisi (-> http://i.servut.us/i/maisema.jpg).

        Yleensä kohteiden viereen tulee tuollaiset jälkikuvat, mitä piirsin vihreää kuusien ympärille ja laiturin viereen hieman lilaa. Taivaalla taas näkyy visual snowia ja sitten on rypäs floaterseja. Ne lipuu aina tuossa tietyssä muodostelmassa.. =) Muutama pallukka ja yksi "hius", joskus mukanaan useampia pieniä pallukoita.

        Öisin taas näen vasemmalla silmälläni ryppään mustaa jos katson ylös, ja se liikkuu katseeni mukana. Joskus taas näkökenttään ilmestyy yksi musta piste joka sekin seuraa kaikkialle.

        Eniten ehkä häiritsee kuitenkin nuo jälkikuvat, kun päätä heiluttaessa koko maisema menisi täyteen noita värejä. Tämä huone, missä kirjoitan juuri nyt, on keltainen ja siksi näen nuita täällä ihan hulluna. Muutenkin kaikkea kirkasta/vaaleaa vasten niitä tulee aina enemmän.

        "Oireet" alkoi joskus n. vuosi sitten, mutta luulen nähneeni noita aina. Olen käynyt tässä vuoden sisällä kaksi kertaa silmälääkärillä, mutta mitään eriskummallista ei ole näkynyt.

        Kiinnostaa vaan kovasti että miksi nuita näkyy, mikä ne muodostaa? Ja esimerkiksi jos verkkokalvolla olisi jotain häikkää, eikö sen pitäisi näkyä kokoajan näkökentässä eikä vain hetkittäin (esim. nuo öisin ilmestyvät mustat alueet)?


      • t.antero.

        Et olisi sattunut keksimään selvitystä tuolle pienelle mustalle pisteelle?


    • kessulii

      Ihan sama juttu! oon käynyt silmälääkäreillä ja ties missä, mutta diagnoosi on sama: Joo , ei mitään vikaa silmissä. Mulla alkoi noi pisteet vilistä silmissä ja suhissa kun olin noin 10 vuotias, aluksi sitä säikähti ihan hulluna. Mulla on ihan kokoaikaista , päivällä kun katsoo tummaa taustaa vasten mut myös vaaleaa taustaa vasten ...esim kun kattoo taivaalle vaikka pilviä :p Ja pimeessä illalla pisteet ja vilinä vahvistuu ja kun oon vielä lilinäköinenkin , ni oon ihan sokea! Sitäkin oon tehny että kun hieroo silmiä tai painaa niitä ni tulee pisteitä ihan hirveesti (niinku liiloja ja vihreitä) ja kaikenlaista vilinää ja pisteitä ja tuntuu et jos jatkais vaan painamista tulee sokeeks :p Päänsärkyy mulla on myös ainaki 4 päivää viikossa. Huoh...

    • pheebs---

      Sama juttu, helpottavaa tietää etten ole yksin näköhäiriöitten kanssa. Ei tunnu lääkärit ymmärtävän, silmissä kaikki kunnossa, lasit ei auta "särinään,värinään,pisteisiin, ym." visual snow:in löysin sattumoisin wikipediasta, hyvä että jotain selitystä ainakin joillekkin oireille.. Kai se on vaan elettävä ja yritettävä välttää ajattelemasta liikoja.

    • JuhaVS

      Tervetuloa keskustelemaan Visual Snow ilmiön tiimoilta asialle omistautuneeseen Facebook ryhmään: https://www.facebook.com/groups/229020277110681/

      Ryhmässä on jäseniä kaikkialta maailmasta ja tarkoituksena on lisätä tietoutta tästä vaivasta, antaa vertaistukea ja ylipäätään keskustella miten tämän vaivan kanssa tulee toimeen. Ryhmässä on mukana jo muutama suomalainen, mutta lisää kaivataan! :)

      Tervetuloa!

      - Juha

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe