Miksi nykyään

suositaan

isompi reikäistä kivääriä?
Huvittaa kuunnella ja lukea kaikenlaista vouhotusta että vähintään oltava mikä lie ysipistekolmonen, neljäneljäneljä, kolmeneljäysiysi ja mitähän pedonlukuja kuuskuuskuus sitä ikinä keksitäänkin.
Ei hirvi kaadu pienemmillä.
Oli miten oli niin silti en tiedä 308, 30-06.sta tai solttua parempia hirvijahtiin. Jos ei tappotehoon usko niin menköön kattomaan sankari hautuumaalle mitä viimeksi mainitulla on tehty.
Itse olen ampunu 20 hirveä ja niistä 17 soltulla. Jääny on joko paikalleen tai max 80m juossu ja sama 30-06.lla jolla loput tippunu.
Minkä helvetin takia sitten jotain lihojen tuhoajia pitäisi suosia?
Hommatkaa samalla t-rex. ja päälle vielä joku 40kertaa 300 kiikari ja linnun pyyntiin.
Saattais olla toimiva yhdistelmä ja voimaa piisaa. Käykää vaikka youtubella katsomassa. Uskomaton kauris pyssy. Joopajoo.
Eikun tikka tee kolmonen, jahtijakpktktikitiki, puku samaisella pipolla ja kengillä sekä auton istuinsuojilla ja hirven pyyntiin.
Kyllä pitää sitten nyky metsästäjän olla metsästäjä lehden mainosten uhri. Voi voi tätä touhua.

26

2984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joutilasta rahaa

      ONmukava ostella harrastus välineitä,Jahtijaktvarusteiden suosio perustuu kovaan mainontaan. Mitäpä se kaliberi sinua haitta amillä kukin hirvensä ampuu.Nimim.20 hirveä joka syksy soltulla.

      • haittais

        muttakun porukassa osa tulee kaiken maailman kevyt singoilla jahtiin (hieman liioitellen) mutta kuitenkin liha tuhot on valtavia näillä vehkeillä. Ja turha inittää että raskas paukku tappaa massalla. Kyllä näin onkin mutta kun rupee lavat menemään harakoille alkaa pikku hiljaa vituttamaan näiden suosiminen.
        Kai näiden isojen käyttäjät on sitten paukkuherkkiä ampumaan kun ei uskota hyvästä keuhko osumasta hirven jäävän niin loppu tyhjennetään paisteille.
        Iso kai siitä hyvä kun hirvi menee laakista kahtia niin ei tarvi toistella.


      • kuvanssi

        Miksi et ammu hirveä päähän, kun koiramiehenä pääset läheltä laakasemaan? Kun on kiikari vielä apuna ja silloin säästyis lihahävikiltä. Ei haittais vaikka menis hirveltä puol päätä ,ellei sitten tee hirvenpääsylttyä.


    • hyvän tähen

      eihän se ny herran jumala hirvi kuole nuilla píkku reikäsillä ku ei kerta majavakaan kuole 308.lla. oma kohtaista kokemusta majavasta ei ole mutta eräs SUURI metsästäjä väitti näin... kyllä sen pittää olla tikka tee3 ja väh. 300 win mag ennenku alkaa hirveä tekstaileen, ja mieluummin isompi. tutulla 9,3 uusi tikka, ja miten käy? no ei riitä isompi pitää saada. itellä ennen 308 nyt 30-06 ja jos joskus vaihdan nii 308.

    • juppejoo

      olen ampunut hirviä solttupyssyllä, 30-06 ja 45-70. kaikilla on hirvet kuolleet. syy miksi suosin isoreikästä perustuu omaan kokemukseeni. Olen koiramies ampuma matkat 10-70m. väitän kokemukseni perusteella tämän kevyt ja nopea luoti tekee enemmän kudosvauriota kuin raskas ja hidas luoti. ammuin 30-06 keskelle lapaa patruuna oli 14,2gr sakon hammerhead ampumamatka n.70m molemmat lavat koiran ruaksi. 45-70 26gr speerin luoti nopeus alle 600m/s ampuma matka 40 askelta osuma lavassa n.kämmenen kokoinen alue vertynyttä lihaa kummassakin lavassa luoti löytyi nahan alta. luoti oli siisti sieni. sakon luoti oli räjähtänyt useampaan osaa joka osaltaan aiheutti lihahävikkiä.

      • ainut

        jolla oikea käsitys hirviaseen kalimperista. Minulla tikka 9,3. Juuri sen vuoksi, koska hirvet usein koiran haukussa vesakossa. Hirvi voi olla 10 metrin päässä, etkä näe sitä kunnolla, kun vesakko esteenä.
        Hitaalla luodilla vähiten lihatuhoja ja 3006 yleensä pahin, koska liian nopee luoti.
        Muuten venäjällä vaatimus vähintäin 8,3. Ajatellen koko venäjää, siellä ammuttu suurriistaa enemmän kuin pohjoismaissa nähtykään.


      • se on selvä

        että nämä iso reikäiset on tarkoitettu vaarallisemman riistan pyyntiin johonkin afrikan maille.
        Että iso ja raskas paukku muka vähemmän uppoaa. Paska puhetta tuollainen että jää nahan alle ilmeisesti vielä sisään meno reijän kohdalle. En lähtis kahverin puhvelia sellaisella pyytämään.
        Miksi niillä sitten ammutaan vaarallista riistaa jos ei upotusta ole nimeksikään?
        Iso reikä, raskas luoti, ja nopeutta näissä on lävistämään hirven lavat.
        Kirjoituksestasi saa käsityksen että 22.lla norsu jahtiin ja 416 rigbyllä peuran pyyntiin.


    • tykin

      Huonoilla ampujilla pitää olla kunnon tykit, että hirvi kuolisi huonoillakin laukauksilla. Hyvällä osumalla riittää pienempikin ase ja yksi pieni reikä hirven kyljessä.

      • Hirveä lapaan ampuu

        Tuuma lavan taakse on oikea paikka.Meillä ampujalle se lihaosuus jos paisteille ampuu.Siellä kyljellä ei niin kaliberilla väliä,koirille ne menee.


    • sellainenhan se ...

      eihän tuolla liene väliä millä tappaa ja sinunmalliselle paskalle jää siitä kademieli kun ei sinun kaavaan mennä. Mitenpä meinaat patasi rasvata sillä kademielellä?

      • ei ilmeisesti

        ole mitään väliä mihinkä paskamahoille ampuu.
        Mene hirviporukkaan että opit jotain ymmärtämään lihoista ennen kun tulet tänne huutelemaan.


      • kätkeköön sen
        ei ilmeisesti kirjoitti:

        ole mitään väliä mihinkä paskamahoille ampuu.
        Mene hirviporukkaan että opit jotain ymmärtämään lihoista ennen kun tulet tänne huutelemaan.

        kel onni on, kätkeköön se sen sinunlaisiltasi idiooteilta!


      • sitä
        ei ilmeisesti kirjoitti:

        ole mitään väliä mihinkä paskamahoille ampuu.
        Mene hirviporukkaan että opit jotain ymmärtämään lihoista ennen kun tulet tänne huutelemaan.

        hämärässä kerkiä kattua kun luvattomalla pyssyllä sallaa ampu hirven jotta mihin osu ja lihan hävikki on iso kun ei kerkiä ottamaa kun parhaat palat kyyttiin ja menoks..


    • -kätkäläinen-

      Turha se on aseen kalimberilla selittää jos hirvi juoksee laukauksen jälkeen, itse olen panostanut harjoitteluun ja 308, sako on tappanut jokaisen hirven minkä olen ampunut ja ei ole jossut kauaa,,, osa jopa tipahtanut paikalleen, suosittelisin aseen ostoa harkitsevalle sellaista sääntöä, osta ase joka tuntuu hyvälle ampua ja nopealla nostolla sillä saa ristikon kohdalleen, piipulla ammutaan ja perällä osutaan on sanontakin, harjoittelu tekee hyvät osumat ei aseen koko.

      • itse.......

        Pudota kivi vesirapakkoon yhden metrin korkeudelta, ja seuraat veden roisketta. Toinen testi. Pudota saman kokoinen kivi kahden metrin korkeudelta samaan rapakkoon. Kun nopeus karvaa, roiskeet lisääntyy.
        Sama pätee kiväärin luotiin. Kun nopeus kasvaa, lihatuhoalue laajenee. Elikkä nopeuden kasvaessa, syntyvä osumaräjähdyksen energia kasvaa.
        Saman iskutehon saat pudottamalla suuremman kiven puolen metrin korkeudelta, roiskeen paljon pienemmät, koska nopeuskin pienempi.
        "Oiskohan ainut tapaus jossa koolla tai paksuudella on merkitystä"


      • -kätkäläinen-
        itse....... kirjoitti:

        Pudota kivi vesirapakkoon yhden metrin korkeudelta, ja seuraat veden roisketta. Toinen testi. Pudota saman kokoinen kivi kahden metrin korkeudelta samaan rapakkoon. Kun nopeus karvaa, roiskeet lisääntyy.
        Sama pätee kiväärin luotiin. Kun nopeus kasvaa, lihatuhoalue laajenee. Elikkä nopeuden kasvaessa, syntyvä osumaräjähdyksen energia kasvaa.
        Saman iskutehon saat pudottamalla suuremman kiven puolen metrin korkeudelta, roiskeen paljon pienemmät, koska nopeuskin pienempi.
        "Oiskohan ainut tapaus jossa koolla tai paksuudella on merkitystä"

        riippuu millaisella patruunalla ampuu joku naturalis ei esim: räjähtele yhtään minnekkään ja hädin tuskin aukeaa kunnolla, kun taas oryx aukenee helposti vielä 300,m, päässä kalimberilla 308. eli mainittuun kiven lätäkköön tiputus testinä roiskeet riippuu myös kiven koosta ja muodosta, luodeissa myös siitä mitä materiaalia ja miten sitä on luotiin käytetty.,, myös hirvi patruunoissa on useampia lähtönopeuksia,,, itse käyttämilläni se on 760, piipulta mitattuna. 338,
        esim lähettää kuulan jo paljon nopeammilla lähdöillä.


      • tietenkin
        -kätkäläinen- kirjoitti:

        riippuu millaisella patruunalla ampuu joku naturalis ei esim: räjähtele yhtään minnekkään ja hädin tuskin aukeaa kunnolla, kun taas oryx aukenee helposti vielä 300,m, päässä kalimberilla 308. eli mainittuun kiven lätäkköön tiputus testinä roiskeet riippuu myös kiven koosta ja muodosta, luodeissa myös siitä mitä materiaalia ja miten sitä on luotiin käytetty.,, myös hirvi patruunoissa on useampia lähtönopeuksia,,, itse käyttämilläni se on 760, piipulta mitattuna. 338,
        esim lähettää kuulan jo paljon nopeammilla lähdöillä.

        periaatteessa pitää olla pyöreitä.
        Mulla 458.ssa lähtönopeus n.600 m/s, piipunsuusta. Luotipaino 24 tai 26 g.
        Ja 9,3.ssa vähän päälle 700 m/s.luotipaino 18,5 g.
        308.ssa 760 m/s ja luotipaino 12,0 g.Ja tietenkin puolivaippoja.


      • -kätkäläinen-
        tietenkin kirjoitti:

        periaatteessa pitää olla pyöreitä.
        Mulla 458.ssa lähtönopeus n.600 m/s, piipunsuusta. Luotipaino 24 tai 26 g.
        Ja 9,3.ssa vähän päälle 700 m/s.luotipaino 18,5 g.
        308.ssa 760 m/s ja luotipaino 12,0 g.Ja tietenkin puolivaippoja.

        Onhan toki iskuvoimassa ja luodeissa ja nopeuksissa eroja mutta kaikkein tärkeimpänä pidän ampumataitoa, lihaa saa menemään millä tahansa kalimberilla jos ampuu paksuille luille, ja hirven saa pysähtymään nopeasti kun ampuu oikeisiin paikkoihin ja ennenkaikkea osuu,,,, säälittävän usein kuulee hirvikokeessa että onkohan tämän aseen kohdistus ok, kun en ole asetta nykinyt sitten viime jahdin,,, minusta sellainen on jo vastuutonta, olen sitä mieltä että metsästäjän kuuluu harjoitella ja ylläpitää taitojaan.


    • niitä

      käyttöä varten osta vaan mulkun jatkeeks joilla voi elvistellä sitten porukassa. Kaikki tietää että kohti se on ammuttava millä tahansa lain mukaan hirvijahtiin tarkoitetulla kiväärillä että hirvestä henki lähtee.
      Ruotsissa hirviä ammutaan pienemmilläkin kaliibereilla ja hyvin jää.

      • vaan...

        jospa ruattis on parempia ampujia, ne ei tärtte sinkoa ku jää pienemmälläki. taikka sitte ruattin hirvet on löyhempi henkisiä ku perinteeset suomen konit.


    • ei muuta

      Se on sitä kun nykyisin on rahaa alkaa tuollaiseen välineurheiluun. Aikansa nuori mies jaksaa vaahdota jouleista ja muista teorioista, lopulta kuitenkin osaa jo keskittyä olennaiseen.
      Se on ihan sama kuin 9. -luokkalainen vaatii nhiitä merkkihousuja.

      • mikään

        muotijuttu. Vaan metsästys on muuttunut koirametsästykseksi. Jolloin hirvet eivät ole aukeilla paikoilla, kuten ajometsästyksessä.Hirvi etsii suojaisan metsän piilopaikakseen.
        Ajometsästyshän on melkein eläinrääkkäystä. Eikä turha huuto ja melu kuulu ollenkaan metsään.
        Pitää kunnioittaa luonnon omia ääniä.On paljon mukavampi kuunnella koiran haukkua, kuin aikuisen miehen mölinää.
        nim. laika ja 9,3.


    • kaiken viljan metästäjä

      Miksi isompi pati?
      Suurin erä taitaa olla risuherkkyydessä.
      itsell' on .30-06 ja käytän raskasta 14,3 grammasta patia. Kuitenkin ostaisin (jos pörssi sallisi) jokin 9,3:n hirviaseeksi.
      Kannattaa tutustua metsästys ja ase kirjallisuuteen, saattaa aloittajankin mielipiteet muuttua.

      • 308

        Itse käytän 308a ja kaikki ampumani hirvet on jäänyt. Joskus menee vähän jälkien seurailuksi, mutta kyllä se kävelymatka aina alle 100m on. En näe syytä vaihtaa asetta isompaan kaliberiin, vaikka normaalisti haukkuun ammunkin. Hölmöläisten hommaa on ampua viitikkoon, vaikka matka olisi kuinka lyhyt! Eihän sitä pysty toteamaan onko esimerkiksi 2 vasikkaa limittäin, tai emän persusta vasikan takana. Maltti on valttia ja jos koira toimii, niin kyllä niitä ATita tulee useampia...


    • Älä jätä lääkitystä

      Jos sinusta tuntuu tuollaiselta useinkin niin hakeude terveyskeskukseen. Kyllä ne sieltä sitten ohjaavat eteenpäin.

    • 9,3x66

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe