tyhmä kysymys

mull'a

Heips! Meille on tulossa pieni koiranpentu muutaman viikon kuluttua. Onpa tullut yks kysymys mieleen, joka saattaa kuulostaa melko tyhmältä, mut ajattelinpa nyt kuitenkin kysyä. Oletteko pitäneet koiralla pantaa koko ajan? siis silleen et se on koko ajan kaulassa, onko sellainen suotavaa enää nykypäivänä? Muistan sukulaisilla olleen koira joskus kun olin pieni, ja sillä pidettiin koko ajan panta kaulassa. Onpa meilläkin ollut koira, bichoni, jolla ei kyllä pidetty, ihan turkinhoidon ja -kunnon takia. Oispa vähän tullut takkua jos ois pitäny koko ajan kaulassa. Mut nytte on tulossa sekarotuinen ja turkilla ei nyt silleen sen suurempaa "väliä"(en tarkoita, et ei ois väliä turkin kunnossapidolla vaan et ei haittaa vaikka se panta jättää turkin siitä kohtaa vähän hassuksi, kun ei sen missään näyttelykunnossa tarvii ollakkaan). Mitäpä ootte mieltä?

9

4167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korvakarvainen

koiralla pantaa koko ajan.

Koira on 8kk saksanpaimenkoira, ja meillä sisäkoirana.

Kun kotoa johonkin lähdetään, meidän koiralle puetaan valjaat.

Panta on muutoinkin meillä vähemmällä käytöllä.

Kotona ollessa meidän koiralla ei siis ole pantaa, eikä valjaita päällä.

En tiedä onko tuolla nyt niin väliä, onko se panta koko ajan kaulassa, mutta ainakaan minä en koko aikaa pitäisi.

Meilläkin valjaat ja panta on pikalukollisia, eli ne saa nopsaan päälle ja pois.

Turhaahan sitä on siinä pitää "hankaamassa", vaikkei hankaisikaan =)

Tietysti sitten, kun koiraa pihalla irti juoksutetaan (kun maalle mennään) koiralla on koko ajan valjaat päällä, että on sitten KYTKETTÄVISSÄ kun tarve vaatii.

• pitäisin pennulla pantaa, koska se on melkoisen outo kapistus ja se protestoi sitä vastaan aluksi aika hurjasti =) Pidä jatkuvasti sitä nyt aluksi, sen aikaa että tottuu siihen että se on siinä. Ja niin kauan kun sisäsiisteydessä on kysymys sekunneista että ehtii ulos, siinä ei paljoa pantoja viritellä kun hyvä jos ehtii kenkiä tökätä jalkaan! Kunhan se panta ei ole liian kireällä. Se tottuu siihen kyllä pian ja sit huomaat ettei se sitä rapsuta jalallaan tai ihmettele enää. Sit myöhemmin ei niinkään suurta merkitystä, kuka mitenkin päättää pitääkö vai ei.

• ongelmana

Ei pidetty eikä pidetä vieläkään kokoajan. Ei ollut mitenkään ongelmallista. Koiralla karva liittaantuisi ajan kanssa ja miksi muutenkaan pitäisi kokoajan kantaa sitä kaulassaan.

• tyhminä
        ongelmana kirjoitti:

Ei pidetty eikä pidetä vieläkään kokoajan. Ei ollut mitenkään ongelmallista. Koiralla karva liittaantuisi ajan kanssa ja miksi muutenkaan pitäisi kokoajan kantaa sitä kaulassaan.

Todellisuudessa kirjoittaja haluaa huomiota sille että heille on tulossa pentu.

... siis jos näin on ...

Onnea.

• ollenkaan

Juuri nimenomaan aluksi kun se on outo kapistus, niin ainoastaan vähän aikaa! Eihän nyt herranjestas pennulle voi aluksi pantaa pitkäksi aikaa laittaa. Ensin minuutti ja namuja. Tai viisi minuuttia. Sitten katsotaan miten koira reagoi. Jos pelkää sitä tai on muuten hälyttynyt vekottimesta, niin sitä hitaammin.
        En kyllä ymmärrä mitä järkeä on sisällä pitää jatkuvasti pantaa, ketä se hyödyttää.

• sei-sei

En mä tiedä, mun mielestä tämä on ihan asiallinen kysymys ja liittyy koiran hyvinvointiin. Ja onnea vaan siitä, että olette päätyneet seropiin!

Kannattaa hommata eläinkaupasta sellainen panta, jossa on muovinen klipsulukko. Se on tosi helppo naksauttaa koiran kaulaan ja siitä pois. Kyllä mun mielestä panta on koiran ulkoiluväline, eikä sitä kuulu pitää sisällä. Panta on myös turvaväline, sillä siinä kulkee koiran nimi ja puhelinnumero.

Herranen aika, meidän koira kastelee pantansa joka ulkoilulla johonkin lätäkköön, pakkohan se on ottaa sisällä pois kuivumaan. Muuten koiran kaula hautuisi märän pannan alla, tulisi takkua ja kutinaa. Karvoista viis, mutta mukavuus ja terveys.

Sitten kun ollaan mun työpaikalla, pidän pannan kaulassa, kun on suurempi mahdollisuus, että joku avaakin äkkiä oven ja koira pääsee ulos haahuilemaan.

• mull'a

eli kiitostapa vaan vastauksista. Juu en kyllä sen takia kysynyt et haluisin ilmottaa meille tulevasta pennusta.
        Ihan vaan mielipiteitä kysyin et miten nykyään asiat tapaa olla.
        Ja lähinnä ajattelin juuri sen takia, et helppo ainakin pentuna äkkiä päästä pihalle, kun entisen koiran kanssa oli juuri se et se oli nii innoissaan lähössä aina pihalle et hermot meni ku ei meinannu millään sitä pantaa saada kaulaan ku pyöri ja hyppi..:D
        Mut kiitoksia vastauksista, tulipahan ajateltua sit opettaa pentu hiljalleen siihen pannan käyttöön että tottuu siihen ja tuokin on kyl hyvä huomio et ei se kyl välttämättä hyvä oo koko aikaa pitää just jos alkaa hiertää ja kutiamaan sielt alta.
        Eli nylonpantaa sit hankkimaan klipsin kanssa kera ja hihnaa kans..:) jostapa tulikin muuten mieleeni, nahkaa vai nailonia se hihna sitten? no joo ehkäpä sekin on vähän aivan sama..:D

• jännittävää
        mull'a kirjoitti:

eli kiitostapa vaan vastauksista. Juu en kyllä sen takia kysynyt et haluisin ilmottaa meille tulevasta pennusta.
        Ihan vaan mielipiteitä kysyin et miten nykyään asiat tapaa olla.
        Ja lähinnä ajattelin juuri sen takia, et helppo ainakin pentuna äkkiä päästä pihalle, kun entisen koiran kanssa oli juuri se et se oli nii innoissaan lähössä aina pihalle et hermot meni ku ei meinannu millään sitä pantaa saada kaulaan ku pyöri ja hyppi..:D
        Mut kiitoksia vastauksista, tulipahan ajateltua sit opettaa pentu hiljalleen siihen pannan käyttöön että tottuu siihen ja tuokin on kyl hyvä huomio et ei se kyl välttämättä hyvä oo koko aikaa pitää just jos alkaa hiertää ja kutiamaan sielt alta.
        Eli nylonpantaa sit hankkimaan klipsin kanssa kera ja hihnaa kans..:) jostapa tulikin muuten mieleeni, nahkaa vai nailonia se hihna sitten? no joo ehkäpä sekin on vähän aivan sama..:D

Oletko ajatellut puolikurraria pennulle. Se laitetaan kaulaan kun menette ulos ja otetaan pois kun tulette sisään. Tietty jos jos pentu pyörii ulkona terassilla ja takapihalla on hyvä pitää pantaa jossa seisoo puhelinumero.

• Telpet

Totuta pentu vähän kerrallaan tuohon pantaan. Eikä sitä suinkaan koko aikaa tarvitse pitää kaulassa. Minä olen pennuille laittanut valjaat tuossa 4 kk. ikäisinä ja hyvin ovat oppineet hihnassa kulkemaan vetämättä, vaikka on myös mielipiteitä, että pitää opettaa hihnaan jopa kuristuspannan kanssa.
      Tuo sekarotuinen on ihan yhtä tärkeä sinulle, kuin rotukoirakin ja varmaan aivan ihana.
      Onnea vaan sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe