maalatun pinnan tarkastus

rakentaja1

sovittiin maalarin kanssa että hän tasoittaa kaikki saumat ja ruuvin kannat jonka jälkeen hän maalaa seinät yhden kerran pohjamaalilla ja kaksi kertaa pintamaalilla.

maalari tasoitti ja maalasi seinät ja sanoi että maalaus tarkastetaan normaalivalaistuksessa katsomalla seinää kohtisuoraan 2 metrin päästä. tällä tavalla tarkastettuna seinissä jää huomaamatta paljon tasoitus virheitä.

onko tämä oikea tapa tarkastaa seinät?

10

4213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulee tapahtua

      huoneen normaalivalistuksessa, 1,5 metrin etäisyydeltä
      pinnasta ja kohtisuoraan pintaa kohti siten, että valon tulee kohdistua pintaan
      katsojan takaa. Normaalivalaistus tarkoittaa käyttöolosuhteiden yleisva-
      laistusta ja mahdollista luonnonvaloa.

    • opetettiin suurinpiirtein näin:

      "Seinien maalaus suoritetaan valolähteestä poispäin, tällöin nähdään maalausjäljen ja pinnan tasaisuus"

      Toisaalta mitä halutaan ymmärtää sanalla "normaalivalaistus"?

      Tarkoittaako pelkästään kattovaloa?
      Luokitellaanko auringonvalo siihen?

      Itse olen katsonut niin edestä kuin sivusta, luonnonvalolla, perusvalolla kuin seinän viereen laitetulla valolla.

      Kävin nyt tarkistamassa eteisestä, missä tiedän olevan huonosti tasoitettu sauma (liian vähän kittiä joten saimanauha näkyy ja tasoittamaton).
      Normaalivalaistuksessa, 11 w energialamppu selän takana, saumaa ei huomaa.
      Kun laittaa keittiön loisteputken päälle, näkyy jälki heti.

      (Rakkaalle stalkkerilleni sitten tiedoksi, kyseinen sauma ei ole minun jäljiltä.)

      Syystä tai toisesta, on myös maaleja, jotka korjausmaalatessa jättää kiiltävämmän pinnan korjattuihin kohtiin.
      Kohtisuoraan katsoessa ei huomaa mitään, sivusta katsoen vastaavasti näkee eron.

    • kuin niitä normaalisti

      katsotaan. Eihän kylässä mennä kirkaan sivuvalon avulla seiniä tutkimaan.

      • homman

        tekee kirkasta sivuvaloa apuna käyttäen niin se on loistava normaalissa valossa ja sen saa tarkastaa vaikka halogeenilla... maalari 52v.


      • Entä silloin, kun huoneen ikkuna avautuu etelään, jolloin tulee sivuvalo mikä paljastaa monet virheet?


      • homman kirjoitti:

        tekee kirkasta sivuvaloa apuna käyttäen niin se on loistava normaalissa valossa ja sen saa tarkastaa vaikka halogeenilla... maalari 52v.

        samaa mieltä olen kanssasi.


      • onnekis ole
        runontaja kirjoitti:

        Entä silloin, kun huoneen ikkuna avautuu etelään, jolloin tulee sivuvalo mikä paljastaa monet virheet?

        nurkissa ja sivuvalo ei paista seinää pitkin.


    • rakestaja

      Noin se mestari mullekin kertoi kun me isän kanssa seiniä pakkeloitiin. Vanhana automaalarina oli tuo pakkelointi vähän turhankin tarkkaa työtä. Nuo kohtisuoraan 1,5-2m päästä ohjeet tulee ilmeisesti RYLlistä. Se on ok monissa paikoissa, mutta tietyt kohdat pitää tehdä paremmin. Seinävalot tai muut seinää myöden valaisevat valaisimet pitää ottaa huomioon ja lähellä ikkunaa tai valoaukollista ovea olevat seinät samaten. Ikkunan ei tarvitse olla nurkassa vaan puoli metriäkin on sellainen etäisyys että paljastuu pohjat.

      Minä tarkistaisin sivuvalolla tietyt kohdat.

      • 0pg

        mitähän toikin on tarkoittavinaan???


    • tasottaja

      MaalausRYL sanoo miten pintoja tarkastellaan ja tehdään pinnat sen mukaisesti. Et sinä niitä pintoja katsele valojen kanssa sen jälkeen kun olet asunut jonkin aikaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe