Mitä SciFi roolipelissä pitäisi olla?

Jay68

Olen väsänyt nyt reilu 150 sivua tekstiä SciFi roolipeliin, joka yrittää olla maan tulevaisuuteen sijoittuva suht realistinen roolipeli.

Kaipaisin hiukan mielipiteitä siitä mitä SciFi roolipelissä pitää olla.

Tämän hetkinen tilanne roolipelissäni on seuraava:
*Avaruusmatkailu
Käytännössä hidasta aurinkokunnan sisälläkin. Ei ole juonellisesti keskeistä.
*PSI
Ohitettu maininnalla, että yksi Marsin kaupungeista tekee aiheesta tutkimusta, mutta aihetta ei pidetä varteenotettavana tieteenä.
*Taikuus
Tällä hetkellä minulla on usean aasinsillan kautta rakennettu teknologiaan ja kultteihin perustuva systeemi, mutta harkitsen sen poistamista, koska se maistuu aika päälleliimatulta eikä istu hyvin maailmassa oikeasti toimiviin seikkailuihin.
*Tietotekniikan kehitys
Tämä on mallinnettu tekoälyjen kautta. Käytännössä vempaimilla ja ohjelmilla on persoonallisuus.
*Kyberteknologia
Tarkoitus on, että pelaajat voivat itse suunnitella ja toteuttaa vempaimet, jos taidot riittävät. Tämän mallinnus on kesken.
*Nanoteknologia
Tämän olen mielestäni kattanut kohtuullisesti. Eri nano-tekniikoita on kuvattu seitsemän, niistä suurin osa aika perusteellisesti. Nanokoneista en keksinyt paljoa sanottavaa.
*Variantitodellisuudet
Näistä on kuvattu virtuaalitodellisuus (vastaa second life parempi käyttöliittymä), hybriditodellisuus (vastaa kyberaistit tietovarastot) ja kybernet (vastaa pitkälti Matrix elokuvan matrixia)
*Hakkerointi
Tätä olen sivunnut jonkin verran, mutta en ole aivan tyytyväinen tulokseen.
*Tekoälyt
Minulla on alan koulutus, joten olen selittänyt siitä keskeiset osat lähinnä, jotta pelaajat voisivat hyödyntää tekoälyjen heikkouksia.
*Kulttuuri
Olen selittänyt teknologian kehityksen vaikutuksen kulttuuriin ja ennustanut siltä pohjalta useita lieveilmiöitä, jotka vaikuttavat ihmisten arkeen.
*Yhteiskuntarakenteet
Olen jaotellut yhteiskunnat kuuteen eri luokkaan energian saatavuuden mukaan ja kuvannut siltä pohjalta kuhunkin luokkaan kuuluvien valtioiden ominaiset piirteet.
*Olennot ja eliöt yms.
Lähinnä olen kuvannut eri tarkoituksiin valmistettuja robotteja, sekä ihmisen, koska siitä tuli yllättävän paljon sanottavaa. Tällä hetkellä minulla on parin aasinsillan kautta mukana myös joukko fantasiaotuksia, mutta ne aion tiputtaa pois. Eivät istu oikeasti peliin sen paremmin kuin taikuuskaan.
*Aseet
Toistaiseksi olen mallintanut vasta nykyaikaiset ja sitä vanhemmat aseet.
*Aikamatkailu
Tähän minulla on useita ideoita, mutta niiden tieteellinen pohja on hyvin hatara, joten harkitsen niiden pudottamista pois. Nämä mahdollistaisivat Time Warp, 12 Apinaa ja Näkijä tyyppiset seikkailut.
*Valmisseikkailut
Minulla on kolme kampanjarunkoa. Niistä yhteen kaksi lähes valmista seikkailua ja toiseen yksi hyvä raakile. Kolmas on enemmän LARP tyylinen, eikä minulla ole LARP:ista kokemusta, joten sen toimivuudesta minulla ei ole käsitystä.
*Katolisuus
Tämä on kuvattu aika perusteellisesti. Alun perin sen oli tarkoitus olla peliteknisistä syistä lähes yhtä isossa roolissa kuin SciFi, mutta tulen vähentämään sen merkitystä edelleen.
*Ajoneuvot
Tällä hetkellä olen käsitellyt fysiikan liittyen kiihtyvyyteen, jarrutukseen, kääntösäteeseen ja törmäyksiin takaa, edeltä ja sivusta. Tulevaisuuden ajoneuvoja on kuvattu vasta muutama, nykyajoneuvoja ei vielä yhtään.
*Ammatit
Tulevaisuuden ammatteja olen kuvannut tällä hetkellä 24. Suuri osa niistä on päätelty tieteellisistä artikkeleista tai muokattu SciFi teoksista kuten Judge Dread:istä. Valtaosa niistä on selkeästi NPC ammatteja, mutta joukossa on muutama joita itse syyhyttäisi pelatakin.
*Valmishahmot
Suunnitteilla on terroristi, hakkeri, mafioso ja vakooja. Astronautille on eväitä vähän turhan kevyesti tällä hetkellä, mutta androidi voi olla mahdollinen lisäys.
*Bioteknologiat
Näitä on sivuttu useaan otteeseen. Oleellisimmat viittaukset liittyvät ihon muokkaukseen ja androidien ruuansulatukseen.

7

1401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jay68

      Marsin kuut olen sivuuttanut pikaisesti. Niistä on kuvattu rakentamisen aste, sekä annettu kertoimet, joilla saa todettua kuinka älytöntä niissä on yrittää liikkua kulkuneuvolla.

      Marsista on maan tapaan annettu tarvittavat tiedot kulkuneuvojen liikeominaisuuksien selvittämiseksi. Lisäksi Marsin lainsäädäntö ja kulttuuri on kuvattu, sekä 20 kaupunkia, sekä 4 tiedusteluorganisaatiota. Liikenne infran kuvaus ainakin vielä puuttuu.

      Kuusta on maan tapaan annettu tarvittavat tiedot kulkuneuvojen liikeominaisuuksien selvitämiseksi. Lisäksi kuun tietojärjestelmät ja liikennejärjestelmät on kuvattu. Kuun neljä kaupunkia on selostettu, sekä esimerkkinä on käyty läpi kuinka vaikea prosessi kuun tietojärjestelmään murtautuminen on.

      Avaruudesta on lyhyesti käsitelty tavat millä avaruus tappaa, sekä keinot millä painovoimaa voi simuloida. Tämän lisäksi on selostettu pitkän matkan alusten ja yhteysalusten merkittävimmät erot.

      • Kiukkuisen Oravan Majatalossa on jo ennestään useita vuosia ollut roolpeliaiheista kehittävää keskustelua.

        Löytyy myös osasto jossa voi pyytää kommentteja omatekemästä systeemistään.

        http://www.majatalo.org/foorumi/index.php


      • Jay68
        Niemi.Jarkko kirjoitti:

        Kiukkuisen Oravan Majatalossa on jo ennestään useita vuosia ollut roolpeliaiheista kehittävää keskustelua.

        Löytyy myös osasto jossa voi pyytää kommentteja omatekemästä systeemistään.

        http://www.majatalo.org/foorumi/index.php

        Mietin mitä sinne laitan.


    • täällä käyt

      lukemassa näitä viestejä niin unohda suosiolla taikuus.

      Uskonnot ja kultit ovat ihan hyviä, mutta scifiä suuri osa pelaavista ei pidä taikuuden sekoittamisesta mukaan koska se tuppaa menemään sitten liian fantasiaksi.

      Unohda myös ns. teknokultit, ne ovat liian hevonpaskaa. Nykyajan kultit ja uskonnot ovat ihan hyviä koska niitä ymmärtää paljon paremmin kuin jotakin selvästi keksimällä keksittyä teknojumalahommaa. Tulevaisuuden ihmisillä on kuitenkin samanlaiset tarpeet hengellisyydelle kuin nykyajan ihmisilläkin, vaikka nykyaikana ainakin länsimaissa on taikausko selvästi vähentynyt. Eli vain vähän väriä uskontojen pintaan.

      Taikuudesta kannattaa tehdä samanlaista niinkuin että ne olisivat pelkkiä taikureiden taikatemppuja. Eli ei tippaakaan mitään yliluonnollista hevonpaskaa. Minulla olisi tästä vaikka kuinka paljon kirjoitettavaa koska se on ominta alaani, mutta en viitsi kirjoittaa tällä kertaa jos et tulekaan enää tätä palstaa katsomaan.

      Vastustajiksi kannattaa laittaa esimerkiksi mutantteja, ei mitään avaruuden örkkejä Klingoneiden ja sen sellaisten tyyliin, eikä varsinkaan mitään vampyyreja tai vastaavia fantasiahahmoja.

      Jos olet lisäämässä mukaan humanoideja, anna niidenkin olla jonkin verran ihmisten kaltaisia vain vähäisine muutoksineen. Se on huomattavasti helpompaa kuin alkaa kuvailemaan jotain avaruuskitiinikilpikonnien kulttuuria jostain hevonvitunnevadasta.

      Eikä mutanttien älykkyyttä kannata aliarvioida vaan tee niistä varteenotettavia tyyppejä jopa pelaamista varten. Niitä kyllä riittää tykinruuaksi muutenkin, joten pistä heille älyä lisää. Ääliö-örkkejä ja peikkoja on nähty jo tarpeeksi.

      Helpota avaruusmatkailua sen verran ettei se ole ihan ultrarealistista useiden vuosien matka-aikoineen jonnekin Jupiterin vankilakuulle. Pidä se kuitenkin hitaana niin ettei pelaajat ole heti jokaista palloa katsastamassa, mutta älä realistisen hitaana laukaisuikkunoineen.

      Vertaa vähän samaan tapaan kuin mitä laivamatkailu rapakon poikki on, verrattuna lentämiseen. Pidä se siinä laivamatkailutasossa, ei lentämistasossa, mutta ei myöskään Kontiki lauttailussa.

      • Jay68

        Idea on elänyt aika paljon sen jälkeen kun tänne kirjoitin. Monessa asiassa olen samoilla linjoilla kuin sinä.

        Taikuuden olen vetänyt alas viemäristä. Samoin fantasian. Tavoitteenani ei ole space opera, joten avaruusmatkailun jätän suosiolla pois kokonaan. Kulteista ja uskoinnoista pointtisi on ihan hyvä.

        Vastustajien on tarkoitus olla älykkäitä, mutta viimekädessä se on kiinni pelinvetäjän älykkyydestä. Vastustajia ei oikein sitä älykkäämmäksi voi saada.


      • Kyhnyttäjäh
        Jay68 kirjoitti:

        Idea on elänyt aika paljon sen jälkeen kun tänne kirjoitin. Monessa asiassa olen samoilla linjoilla kuin sinä.

        Taikuuden olen vetänyt alas viemäristä. Samoin fantasian. Tavoitteenani ei ole space opera, joten avaruusmatkailun jätän suosiolla pois kokonaan. Kulteista ja uskoinnoista pointtisi on ihan hyvä.

        Vastustajien on tarkoitus olla älykkäitä, mutta viimekädessä se on kiinni pelinvetäjän älykkyydestä. Vastustajia ei oikein sitä älykkäämmäksi voi saada.

        Voiko pelissäsi nussia?


    • tähän ikiaikaisen

      hyvään aiheeseen. Itse olen ns. cyberpunkin kannattaja siinä mielessä että avaruusmatkailua, muukalaiseliömuotoja ja muita äärimmäisen hc-scifin asioita karsasta. Proteesitekniikan ja erilaisten korvikelaitteiden kehitys alkaa jo nyt olla sitä luokkaa että huipulla pärjää niilläkin. Itse asiassa Oscar Pistoriuksen todettiin tiukoilla tutkimuksilla omaavan selkeitä etuja vammautumattomiin urheilijoihin verrattuna. Niiden suuruus oli tietysti ankaran debatin aiheena, mutta silti se oli todellista.

      Taikuus ei ole missään nimessä hyvä teknologian kumppani, joskin ns. psionikkojen käyttöä en karsasta. Telepatia, telekinesia, prekognitio ja muut kyvyt ovat luonnollisesti kyseenalaisia, mutta ehkä tietyt kemialliset vaikutukset tai hermostoon vaikuttavat laitteet saattaisivat mahdollistaa sellaisien kehittämisen ja kontrolloimisen.

      Tekoälyissä on syytä muistaa niiden kontrolloiminen. Mikäli niillä on rajaton oppimiskyky jota rajoittaa vain käytössä oleva fyysinen hardware, niin millä niitä estetään kasvamasta 100 metriä korkeiksi konehirviöiksi jotka luonnollisesti integroivat itseensä asejärjestelmiä puolustaakseen itseään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe