Ainoo luettava manga

on...

Death Note. Sitä jaksaa lukee.

18

1300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A!!

      Hyvä että olet löytänyt juuri sinulle sopivan mangan. Toivon että nautit ikuisuudestasi vain vähän yli kymmenen volumen voimalla.

      ...et kai vain lue pelkkiä suomikäännöksiä? 0.1% Japanin mangatarjonnasta?

      • enpä

        tietenkään kun osaan jopa nolla sanaa japania.


      • apej a'enj
        enpä kirjoitti:

        tietenkään kun osaan jopa nolla sanaa japania.

        viisastelun lisäksi on paljon muitakin vaihtoehtoja... mangaahan on aika helvetin monella kielellä japanin ja suomen lisäksi. esimerkiksi englanninkielisiä on perkeleen laaja valikoima, ja niitä saa ihan suomestakin. ja Englanti on kieli, jota jokaisen pikku asennevammaisen räkänokan on joka tapauksessa pakko opetella, eli turha ruikuttaa siitäkään ettei "osaa englantia".


      • enhän
        apej a'enj kirjoitti:

        viisastelun lisäksi on paljon muitakin vaihtoehtoja... mangaahan on aika helvetin monella kielellä japanin ja suomen lisäksi. esimerkiksi englanninkielisiä on perkeleen laaja valikoima, ja niitä saa ihan suomestakin. ja Englanti on kieli, jota jokaisen pikku asennevammaisen räkänokan on joka tapauksessa pakko opetella, eli turha ruikuttaa siitäkään ettei "osaa englantia".

        pahalla tarkottanu. älä ny hikeenny. Mutta ei mua kiinnosta lukee millään muulla kielellä ku suomeks kun niin moni juttu menis ohitte enkä mä kyl minkään sanakirjan kans rupee lukee. ei kannata hermostuu noin helposti ja noin pienestä. ihan turhaa. jossain vaiheessa sunkin pumppus pettää.


      • Mecin
        enhän kirjoitti:

        pahalla tarkottanu. älä ny hikeenny. Mutta ei mua kiinnosta lukee millään muulla kielellä ku suomeks kun niin moni juttu menis ohitte enkä mä kyl minkään sanakirjan kans rupee lukee. ei kannata hermostuu noin helposti ja noin pienestä. ihan turhaa. jossain vaiheessa sunkin pumppus pettää.

        Älä sitten ala selittämään tuollaisia absoluuttisia mielipiteitäsi, jos kuulemma käsität, että Deathnote ei ole ainoa sarja.

        Et koskaan voi kunnolla alkaa mangaa lukemaan ja vertailemaan, jos et edes englantia osaa lukea...
        Lukiessa lukemisen taitokin kehittyy, yritä edes.


      • ei kyllä
        Mecin kirjoitti:

        Älä sitten ala selittämään tuollaisia absoluuttisia mielipiteitäsi, jos kuulemma käsität, että Deathnote ei ole ainoa sarja.

        Et koskaan voi kunnolla alkaa mangaa lukemaan ja vertailemaan, jos et edes englantia osaa lukea...
        Lukiessa lukemisen taitokin kehittyy, yritä edes.

        vois vähempää kiinnostaa teijän mänga höpinät. yritin vaan saada jonkinlaista keskustelua aikaseks mutta ei se ilmeisesti mangaihmisten kans onnistu


      • meininki täällä
        ei kyllä kirjoitti:

        vois vähempää kiinnostaa teijän mänga höpinät. yritin vaan saada jonkinlaista keskustelua aikaseks mutta ei se ilmeisesti mangaihmisten kans onnistu

        Suomalaisten mangaihmisten kanssa ei tosiaan kannata yrittää keskustella. Vielä pari vuotta takaperin täällä väitettiin, että englanti on ainoa kieli, jolla mangaa pystyy lukemaan, ellei sitten osaa japania. Englannin nuoleskelu on täällä näköjään edelleen voimissaan, vaikka suomeksi ilmestyy tällä hetkellä aikaisempaan nähden ihan mukavasti erilaisia sarjoja.

        Luen kyllä itsekin englanniksi (ja tarvittaessa muillakin kielillä) mangaa, mutta suomalaisten fanaatikkojen ylimielinen "mä osaan kuule enkkuu" -asenne on niin luotaantyöntävä, että koko touhusta menee välillä maku.

        Ymmärrän kyllä mangafanien lievän ärsyyntymisen siitä, että tulit heidän palstalleen väittämään yhtä sarjaa ainoaksi luettavaksi mangaksi, mutta fanien asenne on paljon ärsyttävämpi. Kenenkään ei ole pakko väkisin lukea mangaa siinä toivossa, että sieltä löytyy se toinenkin itseä miellyttävä sarja. Varsinkaan kielellä, jota ei halua lukea. Äidinkieli on kuitenkin aina paras kieli, sanotte te siihen sitten mitä hyvänsä.


      • todella
        meininki täällä kirjoitti:

        Suomalaisten mangaihmisten kanssa ei tosiaan kannata yrittää keskustella. Vielä pari vuotta takaperin täällä väitettiin, että englanti on ainoa kieli, jolla mangaa pystyy lukemaan, ellei sitten osaa japania. Englannin nuoleskelu on täällä näköjään edelleen voimissaan, vaikka suomeksi ilmestyy tällä hetkellä aikaisempaan nähden ihan mukavasti erilaisia sarjoja.

        Luen kyllä itsekin englanniksi (ja tarvittaessa muillakin kielillä) mangaa, mutta suomalaisten fanaatikkojen ylimielinen "mä osaan kuule enkkuu" -asenne on niin luotaantyöntävä, että koko touhusta menee välillä maku.

        Ymmärrän kyllä mangafanien lievän ärsyyntymisen siitä, että tulit heidän palstalleen väittämään yhtä sarjaa ainoaksi luettavaksi mangaksi, mutta fanien asenne on paljon ärsyttävämpi. Kenenkään ei ole pakko väkisin lukea mangaa siinä toivossa, että sieltä löytyy se toinenkin itseä miellyttävä sarja. Varsinkaan kielellä, jota ei halua lukea. Äidinkieli on kuitenkin aina paras kieli, sanotte te siihen sitten mitä hyvänsä.

        mukavaa saada joku puolustamaan. Noiden kanssa on tosiaankin mahdotonta keskustella.


      • Mecin
        ei kyllä kirjoitti:

        vois vähempää kiinnostaa teijän mänga höpinät. yritin vaan saada jonkinlaista keskustelua aikaseks mutta ei se ilmeisesti mangaihmisten kans onnistu

        Kutsutko tuota keskustelun aluksi? Absolutistinen mielipide ei ole sellainen - ellei väittelyä hae.


      • Mecin
        meininki täällä kirjoitti:

        Suomalaisten mangaihmisten kanssa ei tosiaan kannata yrittää keskustella. Vielä pari vuotta takaperin täällä väitettiin, että englanti on ainoa kieli, jolla mangaa pystyy lukemaan, ellei sitten osaa japania. Englannin nuoleskelu on täällä näköjään edelleen voimissaan, vaikka suomeksi ilmestyy tällä hetkellä aikaisempaan nähden ihan mukavasti erilaisia sarjoja.

        Luen kyllä itsekin englanniksi (ja tarvittaessa muillakin kielillä) mangaa, mutta suomalaisten fanaatikkojen ylimielinen "mä osaan kuule enkkuu" -asenne on niin luotaantyöntävä, että koko touhusta menee välillä maku.

        Ymmärrän kyllä mangafanien lievän ärsyyntymisen siitä, että tulit heidän palstalleen väittämään yhtä sarjaa ainoaksi luettavaksi mangaksi, mutta fanien asenne on paljon ärsyttävämpi. Kenenkään ei ole pakko väkisin lukea mangaa siinä toivossa, että sieltä löytyy se toinenkin itseä miellyttävä sarja. Varsinkaan kielellä, jota ei halua lukea. Äidinkieli on kuitenkin aina paras kieli, sanotte te siihen sitten mitä hyvänsä.

        Aivan sama kielestä, kunhan sillä on pystyy lukemaan monia, erilaisia sarjoja. Mangaan täytyy tutustua laajasti, ennen kuin tuollaisia absolutisteja väittämiä alkaa väittämään.

        Tämä "mä osaan kuule enkkuu" asenne tosin melkolailla ratkaisee, millä lailla henkilö pystyy erilaisiin mangoihin perehtymään. Englanti itsessään ei tietenkään ratkaise henkilön perehtynäisyyttä mangoihin, mutta antaa sille suuntaa.

        Jep, aikaisempaan nähden eli kumminkin aika suppeasti. Äidinkieli on paras kieli mangassakin, mutta se ei mahdollista kovinkaan monen sarjan lukua.

        Väkisin? Heh, ei kukaan tässä sellaista ole sanonut x).
        Jos olisi kunnolla kiinnostunut aiheesta, jaksaisi lukea erilaisia sarjoja, johon välttämättä tarvitaan laajempaa kielioppia kuin äidinkielensä hallitseminen.
        Toivottavasti tilanne muuttuu ja Suomeen tulisi laajemmin uusia sarjoja.


      • olkoon
        Mecin kirjoitti:

        Kutsutko tuota keskustelun aluksi? Absolutistinen mielipide ei ole sellainen - ellei väittelyä hae.

        sitten vaikka väittelyn aloitus jos se on parempi. Ihan sama.


      • ei kyllä kirjoitti:

        vois vähempää kiinnostaa teijän mänga höpinät. yritin vaan saada jonkinlaista keskustelua aikaseks mutta ei se ilmeisesti mangaihmisten kans onnistu

        mitä väliä millä kielellä sitä mangaa lukee? Jos pidät Death Notesta kiva :) Olet ainakin ymmärtänyt tässä maailmassa olevan jonkun mangan jota voit lukea, vaikket muuten siitä välitä. (Olen manga ihminen, ja tämä oikeasti piristi, kyllästyttää kuulla "KAIKKI manga on paskaa").

        Ps. en itsekään välitä kielifanaatikoista. :P Väitetään että enkku ja japani ovat ainoat mangakielet, joskus enkku on kauheampaa ku suomennos...


      • Mecin kirjoitti:

        Älä sitten ala selittämään tuollaisia absoluuttisia mielipiteitäsi, jos kuulemma käsität, että Deathnote ei ole ainoa sarja.

        Et koskaan voi kunnolla alkaa mangaa lukemaan ja vertailemaan, jos et edes englantia osaa lukea...
        Lukiessa lukemisen taitokin kehittyy, yritä edes.

        eivät vaan opi vieraita kieliä. Muistan erään mukavan tytön josta voi tulla potentiaalinen mangan lukia, ja kun lainasin hänelle enkunkielisen mangan, ei hän pystynyt lukemaan sitä. Hän yritti, muttei onnistunut. Toivottavasti mangaa käännetään useammin suomeksi niin pääsevät kaikki tutustumaan mangaan kunnolla.


    • A!!

      En tuolla maininnalla pelkän suomimangan lukemisesta tarkoittanut että pitäisi lukea sarjoja englannin kielellä koska se on hienompaa. Seurasin itsekin death notea kuudenteen volaan asti englanniksi ja nyt aion ostaa siitä eteenpäin suomeksi, enkä kyllä näe jääneeni mistään paitsi. Tarkoitin enemmänkin että jos joku maistaa omenaa ensimmäisen kerran niin hän ei ala huutamaan "Tämä on parasta omenaa jota olen ikinä syönyt!". Se on makuasia mutta jos ei tiedä paremmasta niin ei osaa valittaa sen puutteesta. Eikun äh, älkää ottako tuota death noten haukkumisena, olen itsekin fani.

      • tieh

        Nyt toi omppu-homma meni vähän metsään. Tottakai voi ensi kertaa omenaa maistaessa huutaa omenan olevan parasta mitä on ikinä syönyt, koska se on totta. Mutta ei voi julistaa: 'Tää on parasta omenaa mitä on olemassa!'.


    • Larppari

      siis lukekaa lapset taru sormusten herrasta
      joku manga turmelee nykypäivän nuorison

      • todellakin

        toi larppaushan onkin viisaiden harrastus.


      • luettu luettu luettu :) TSH jäi vain kolmeen osaan, mangaa taas tulee enemmän. Paljon enemmän tulee luettua kun ostaa vuodessa mangaa eikä kirjoja. ;) onneksi kirjastoista löytää molempia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe