Sovitteko hääpäivän

kihlautuessanne?

Kuinka moni teistä on sopinut hääpäivän kihlautuessaan? Eli kun kosinta on tapahtunut tai kun naimisiin menosta on sovittu ja kihlauksesta ilmoitettu muille, sormukset hankittu jne. niin oletteko heti samalla hetkellä sopineet hääpäivän?

Vai kuinka kauan meni kihlauksesta, että hääpäivä oli sovittuna? Ja toki voi kertoa, kuinka kauan kihlauksesta kului/kuluu hääpäivään.

Me kihlauduimme mieheni kanssa 2kk. sitten ja hääpäivä on vieläkin päättämättä. Emme vain ole päässeet yhteisymmärrykseen, koska häät olisi hyvä pitää (mikä vuodenaika ensinnäkin, sitten vuosi jne.)
Kuitenkin ollaan sovittu, että yli viittä vuotta ei saa kulua, sitä ennen on naimisiin päästävä ja muutenkin mahdollisimman pian.

Mietinkin, että miten monet oikeasti päättävät heti pian kihlauksesta hääpäivän.
Meilläkin hyvin pienet ja epäsäännölliset tulot hieman vaikeuttavat arvioitavaa aikaa, miten kauan hääbudjetin säästämiseen kuluu aikaa ym. Ehkä ne häät pidetään sitten, kun tuo budjetti on jota kuinkin saatu kasaan...

19

4001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poti

      Kirkko ja juhlasali pitää varata paljon etukäteen.

      Ja jos tulee este, voi hääpäivän aina perua ja sopia uusi ajankohta.

    • Marjo27

      Myö ollaan kohta oltu 2 vuotta kihloissa ja sen verra ollaa saatu aikasex, et on "päätetty" alustavasti vuosi jollon oltas menossa naimisiin. Tuo päätös on tullu vasta vähän aikaa sitten. Että ei sillä mikää kiire oo. :) Tai ei meillä ainakaa oo kiire.
      On semmonen asia, minkä kaikki päättää iha ite. Iha sama mitä muut ajattelee. Eikä meiltä oo kukaa ees asiaa kysyny, et koska mennään..

      • :o)

        Me päätimme heti kihlautuessa päivämäärän. Vielä tosin mietimme, että pidämmekö hääjuhlankin vai riittääkö pelkkä vihkitilaisuus. Tällä hetkellä olemme pelkän vihkitilaisuuden kannalla, mutta saa nyt nähdä. :)


    • 2 viikkoa naimisissa

      Mieheni kosi jolloin päätettiin hääpäivä. Sit vaan yhtenä päivänä päätettiinn että nyt ostetaan kihlat kun hääpäivään oli enää aikaa reilu kuukausi. Kosimisen ja hääpäivän väliä oli 2kk. Mitä sitä suotta vuosien päähän häitä suunnittelemaan.

      • vanttu

        ...mikä on "oikean" kihlauksen pituus? AIvan täysin naurettava aihe ja saa niskakarvani välittömästi pystyyn. Olen myös TÄYSIN kyllästynyt lukamaan joka jumalan keskustelun yhteydessä täällä kommentit "ette ole oikeasti kihloissa", blablabla vasta kun hääpäivä on päätetty". Antakaa hyvät ihmiset toisten riemuita kihloihin menosta, vaikka se teidän omissa mielissänne sitä ei tarkoittaisikaan.

        Olen ollut mieheni kanssa kihloissa vuoden, ja olemme menossa naimisiin 3-4 vuoden kuluttua. Haluamme kunnon häät, ja vasta työelämään siirtyneinä niihin ei yksinkertaisesti aiemmin ole varaa, koska haluamme ne pääosin itse maksaa. Ovatko nämä 2-3kk:n kihlauksen kannalla olevat sitä mieltä, että vanhempien pitäisi häät maksaa, vai sitä mieltä, että jos naimisiin on päätetty mennä vasta muutaman vuoden kuluttua, emme ole kihloissa lainkaan?!?! AARRGGHH!!


      • 2 viikkoa naimisissa
        vanttu kirjoitti:

        ...mikä on "oikean" kihlauksen pituus? AIvan täysin naurettava aihe ja saa niskakarvani välittömästi pystyyn. Olen myös TÄYSIN kyllästynyt lukamaan joka jumalan keskustelun yhteydessä täällä kommentit "ette ole oikeasti kihloissa", blablabla vasta kun hääpäivä on päätetty". Antakaa hyvät ihmiset toisten riemuita kihloihin menosta, vaikka se teidän omissa mielissänne sitä ei tarkoittaisikaan.

        Olen ollut mieheni kanssa kihloissa vuoden, ja olemme menossa naimisiin 3-4 vuoden kuluttua. Haluamme kunnon häät, ja vasta työelämään siirtyneinä niihin ei yksinkertaisesti aiemmin ole varaa, koska haluamme ne pääosin itse maksaa. Ovatko nämä 2-3kk:n kihlauksen kannalla olevat sitä mieltä, että vanhempien pitäisi häät maksaa, vai sitä mieltä, että jos naimisiin on päätetty mennä vasta muutaman vuoden kuluttua, emme ole kihloissa lainkaan?!?! AARRGGHH!!

        En tarkoittanut etteikö olis kihloissa jos hääpäivää ei ole päätetty, totta kai ollaan. Kihloissa voi olla vaikka ei olis sormuksiakaan vaihdettu, kun vaan on asiasta yhdessä päätetty. Tarkoitin vaan että hääpäivän voi päättää vaikka ensimmäisenä ja sitten vasta kihlajaispäivän, kuten me teimme koska meille oli selvää että kosiminen tarkoitti todellakin naimisiin menoa eikä kihloihin menoa. Ja eipä tosiaan vanhemmat maksaneet meidän häitä, olemme molemmat kohta 50v, joten itse kustansimme häämme.


      • vanttu
        2 viikkoa naimisissa kirjoitti:

        En tarkoittanut etteikö olis kihloissa jos hääpäivää ei ole päätetty, totta kai ollaan. Kihloissa voi olla vaikka ei olis sormuksiakaan vaihdettu, kun vaan on asiasta yhdessä päätetty. Tarkoitin vaan että hääpäivän voi päättää vaikka ensimmäisenä ja sitten vasta kihlajaispäivän, kuten me teimme koska meille oli selvää että kosiminen tarkoitti todellakin naimisiin menoa eikä kihloihin menoa. Ja eipä tosiaan vanhemmat maksaneet meidän häitä, olemme molemmat kohta 50v, joten itse kustansimme häämme.

        ...vähän pikaisesti kirjoitin kommenttini, enkä huomannut vastanneeni suoraan sinulle. Lähinnä kommenttini oli tarkoitettu yleiseksi vastineeksi kommentteihin, joissa kritisoidaan kihlautuneita ja toitotetaan kyllästymiseen asti mikä on "oikea" kihlaus. No hard feelings, olisin voinut varmaan kommentoida ihan johonkin muuhun keskusteluunkin.. :D :D Sattuuhan noita. Sitä kun vaan lukee palstaa pitkästä aikaa, ja samat kommentit toistuvat joka ketjussa, alkaa vanne kiristää päätä. Edelleen. :D


      • 2 viikkoa naimisissa
        vanttu kirjoitti:

        ...vähän pikaisesti kirjoitin kommenttini, enkä huomannut vastanneeni suoraan sinulle. Lähinnä kommenttini oli tarkoitettu yleiseksi vastineeksi kommentteihin, joissa kritisoidaan kihlautuneita ja toitotetaan kyllästymiseen asti mikä on "oikea" kihlaus. No hard feelings, olisin voinut varmaan kommentoida ihan johonkin muuhun keskusteluunkin.. :D :D Sattuuhan noita. Sitä kun vaan lukee palstaa pitkästä aikaa, ja samat kommentit toistuvat joka ketjussa, alkaa vanne kiristää päätä. Edelleen. :D

        Sattuuhan sitä, en ole menettänyt yöuniani....Onnea sinulla ja kihlatullesi!


    • kihlattu07

      Me mentiin kihloihin viime vuoden joulukuussa, ihan ex.tempore mieheni asiaa kysäisi lomamatkalla Kanarialla, ei ollu sormuksia hankkinu (koska fiksusti sanoi ajatelleensa, että haluan itse valita ja sovittaa). Sieltä ostettiin sellaset väliaikaset rihkamat, että saadaan sukulaiset säikytettyä kun tullaan jouluksi kotiin. Sit kun niilt alkoi tuleen lahjoja, niin lopulta pidettiin kihlajaiset helmikuussa (!!!) niille kotonamme, kun saatiin ensin ne oikeat sormukset ostettua.

      Häistä on nyt puhuttu, et jos ens kesälle viel kerkeis, mut ei oo päivää vieläkään päätettyä! Tarjouspyyntöjä oon pitopaikoista kyselly yms jotain suunnitellu.

    • ja kirkon?

      Vai olet jo etukäteen sopinut maistraatin kanssa ajan, vuokrannut hääpäikan jne...?

    • nainen25espoo

      Me meninmme kihloihin 11.3.2005 (nainen kosi).
      3.9.2005 päätimme hääpäivämme, joka oli 10.6.2006. Mies alkoi puhumaan siitä, että milloin menemme naimisiin.
      Nyt edelleen onnellisesti yhdessä, haaveilemme ensimmäisestä lapsestamme.
      Kihloihin mennessä olimme seurustelleet reilu 1,5 vuotta, josta suurimman osan olimme asuneet yhdessä. Nyt olemme noin 30 vuotiaita.
      Vanhempamme maksoivat osan häistämme, mutta pääasiassa maksoimme itse.

    • Äjjjjä

      Kihlaus on lupaus avioliitosta. Eli kun on kihlattu, niin homma on selvä. Ei siinä enää tarvi miettiä, että mennäänkö naimisiin ellei ole jotain ihan älyttömiä esteitä.

      Meillä hääpäivän päättämisessä meni kyllä muutama päivä. Oli hämärä olo, ja koko tilanne tuntui hieman epätodelliselta. Mutta hääpäivä päätettiin ja selvää oli, että häät pitää olla pian, kun asia kerran oli päätetty. Seuraavaan kesään odottelu - vaikka kesähäät onkin romanttiset - olisi tuntunut venkoilulta ja saamattomuudelta.

      Häät pidimme puolisen vuotta kihlauspäivästä.

      Mutta sormusten ostamisessa meillä meni pari viikkoa, kun ei ollut oikein rahaa heti.

    • vuotta kului

      Päätimme hääpäivän vajaa viisi kuukautta kihlautumisesta, ja häitä vietettiinkin sitten reilun kahden kuukauden päästä. Häät olivat pienet ja kulut olivat noin 2 000 euroa, mikä meille kauan työelämässä olleille ei ollut mikään ongelma. Eli säästöjä oli, vaikkei niitä varsinaisesti oltukaan säästetty häitä varten.

    • daskkadskads

      Kyllä minä ainakin tiedän pariskunnan joka oli kihloissa 8 vuotta ja säästi saadakseen unelmiensa häät. Nyt sitten ovat olleet muutaman vuoden naimisissa ja on 2 lasta. Kyllä joku varmaan tähänkin keksii väittää vastaan, että eivät ne oikeasti silloin menneet kihloihin, kun eivät edes hääpäivää päättäneet, mutta sanokoot mitä sanovat. Jotkut haluavat odottaa vähän pitempään saadakseen sitten parasta mitä haluavat. Ja mikäs kiire siinä on, jos on loppuelämänsä kumppanin jo löytänyt... aikaahan siinä vaan on :)

    • Naimaton

      Kaksi kertaa olen ollut kihloissa,mutta kertaakaan en ole naimisiin päässyt.Ensimmäisessä suhteessa odotin kihlauksen jälkeen viisi vuotta ja toisessa suhteessa kolme vuotta,mutta hääkellot eivät koskaan soineet.Ja ihan oikeasti oltiin kihloissa ja ihan aikaihmiset.
      Nyt olen käynyt ajattelemaan,että minun kohdallani kihlaus ei ole lunastanut lupaustaan(naimisiinmenosta),joten olen päättänyt,että jos vielä kohtaan ihmisen,keneen uskaltaudun sitoutumaan,niin toivon pääseväni naimisiin ilman kihlausta.
      Ei kai sitä missään ole kirjoitettu,että ensin kihloihin,sitten naimisiin.Vai onko?

      • ...

        Miten voi mennä naimisiin olematta ensin kihloissa? Toinen kosii ja taluttaa saman tien alttarille? Joka tapauksessahan aikaa pitää jäädä esimerkiksi aviolitton esteiden selvitykselle, vaikka juhlia ei järjestäisikään.

        Me päätettiin alustavasti hääpäivä parin päivän päästä kihlauksesta (alle puolen vuoden päähän) mutta myöhemmin siirrettiin vielä hääpäivää n. kuukaudella, koska olosuhteet olisivat silloin paremmat häille. Parin kuukauden päästä siis häät edessä :-)

        Kihlaushan on lupaus avioliitosta, ja mun mielestä ei ole väliä, onko hääpäivää päätetty vai ei, vaan se on nimenomaan lupaus. Itse tosin halusin (ja mieheni myös) alkaa heti suunnitella häitä, kun kerran oltiinn luvattu, ja ei muita esteitä häille ollut (taloudellinen tilanne oli riittävän hyvä, että ei sen takia tarvinnut odottaa).

        "Ei kai sitä missään ole kirjoitettu,että ensin kihloihin,sitten naimisiin.Vai onko"

        No käytännössä kihalus ei ole sen kummempaa kuin lupaus mennä naimisiin (sormukset, kihlajaiset ym. eivät liity siihen, kihloissa voi olla ilman niitäkin), ja en itse näe, miten olisi mahdollista mennä naimisiin olematta ensin kihloissa... Kihloissaoloaaika on se aika, mikä jää naimisiinmenopäätösken ja häiden väliin. (Tai epäonnisemmassa tapauksessa naimisiinmenopäätöksen ja eron väliin...)


      • TheHermit
        ... kirjoitti:

        Miten voi mennä naimisiin olematta ensin kihloissa? Toinen kosii ja taluttaa saman tien alttarille? Joka tapauksessahan aikaa pitää jäädä esimerkiksi aviolitton esteiden selvitykselle, vaikka juhlia ei järjestäisikään.

        Me päätettiin alustavasti hääpäivä parin päivän päästä kihlauksesta (alle puolen vuoden päähän) mutta myöhemmin siirrettiin vielä hääpäivää n. kuukaudella, koska olosuhteet olisivat silloin paremmat häille. Parin kuukauden päästä siis häät edessä :-)

        Kihlaushan on lupaus avioliitosta, ja mun mielestä ei ole väliä, onko hääpäivää päätetty vai ei, vaan se on nimenomaan lupaus. Itse tosin halusin (ja mieheni myös) alkaa heti suunnitella häitä, kun kerran oltiinn luvattu, ja ei muita esteitä häille ollut (taloudellinen tilanne oli riittävän hyvä, että ei sen takia tarvinnut odottaa).

        "Ei kai sitä missään ole kirjoitettu,että ensin kihloihin,sitten naimisiin.Vai onko"

        No käytännössä kihalus ei ole sen kummempaa kuin lupaus mennä naimisiin (sormukset, kihlajaiset ym. eivät liity siihen, kihloissa voi olla ilman niitäkin), ja en itse näe, miten olisi mahdollista mennä naimisiin olematta ensin kihloissa... Kihloissaoloaaika on se aika, mikä jää naimisiinmenopäätösken ja häiden väliin. (Tai epäonnisemmassa tapauksessa naimisiinmenopäätöksen ja eron väliin...)

        Me ei koskaan vaimon kanssa hankittu kihlasormuksia ennen naimisiin menoa. Me tosin tiedettiin alusta asti, että tämä suhde ei pääty ennen kuin toisesta lähtee henki, joten naimisiin meno oli meille aina ihan ilmiselvä asia, että näin tulee tapahtumaan.

        Parin kuukauden etäseurustelun jälkeen muutettiin saman katon alle ja ensimmäinen suunnitelma oli karata naimisiin vajaata puolta vuotta myöhemmin, mutta kun sitten mietittiin, että oltiin pidetty kamalaa kiirettä siihen mennessä, niin ehkä häät saa odottaa.

        Vuotta myöhemmin sitten mentiin naimisiin.


      • :o)
        TheHermit kirjoitti:

        Me ei koskaan vaimon kanssa hankittu kihlasormuksia ennen naimisiin menoa. Me tosin tiedettiin alusta asti, että tämä suhde ei pääty ennen kuin toisesta lähtee henki, joten naimisiin meno oli meille aina ihan ilmiselvä asia, että näin tulee tapahtumaan.

        Parin kuukauden etäseurustelun jälkeen muutettiin saman katon alle ja ensimmäinen suunnitelma oli karata naimisiin vajaata puolta vuotta myöhemmin, mutta kun sitten mietittiin, että oltiin pidetty kamalaa kiirettä siihen mennessä, niin ehkä häät saa odottaa.

        Vuotta myöhemmin sitten mentiin naimisiin.

        Kihlauksen virallinen määritelmä: "lupaus avioliitosta". Ollakseen kihloissa ei tarvitse mitään sormuksia, jos ei niitä halua. Kihloissa ollaan vähintään n. viikko mikä menee esteiden tutkintaan ennen vihkimistä. :)


    • 2 kuukautta

      Meillä meni niin, että kun mies kosi, alettiin saman tien sumplia hääpäivää. Muutama vaihtoehto oli, joista sitten aika pikaisesti valittiin lopullinen päivä.
      Kosinnan ja häiden väliin tulee vähän yli 2kk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe