miten pystyn enää ajamaan!?

autoilijatar85

Viime viikon torstai-iltana ajelin kotiin päin hiljaista vauhtia, oli tosi pimeetä ja lunta satoi kaameesti. Ajokortti ollu kaks viikkoa ja ekan kerran olin ajamassa lumella..Yllättäin kurvissa syöksyy auto, jarrutan voimakkaasti, mutta menetän samalla auton hallinnan, vaikka auton nopeus on alhainen. Auto syöksyy ojaan, ja notkahdan ilkeesti eteenpäin turvavyöstä huolimatta. Mutta mikä ihme, mitään vakavaa ei sattunut, autokin säilyi lähes naarmuitta. Vaikka en loukkaantunut, jäi minulle kauhea kammo ja pelko, joka ei vieläkään yhtään hellitä.. niskat on ihan jumissa, ja pelkkä ajatus autolla ajamisesta kauhistuttaa!! Miten pystyn enää lähtemään ajamaan!? Pliis kaipaan tosi paljon tukea ja vinkkejä, et miten saan itteni taas takas auton rattiin!? Nyt tulee kolme viikkoa täyteen, et mulla on ollu kortti, ja sattui jo tollanen tapahtuma, ei siis kovin ole rohkaisevaa! Pitäiskö harkita autokouluun palaamista, eli ottais vaikka yhen ajotunnin, mitä ootte mieltä?! Siis mä en pysty enää lähtee tonne liikenteeseen, joka päivä ja yö se onnettomuus pyörii kelauksena mun silmissä, pliis auttakaa!!!

13

2132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoilija

      Koita ilman muuta lähteä vaan ajamaan, mitä pikemmin, sitä parempi. Sitä enemmän se ajaminen tuollaisen jälkeen hirvittää, mitä pitempi tauko tuohon väliin tulee. Voisit lähteä ajamaan esim. joku tuttu/turvallinen kaveri mukana. Tsemppiä!

    • Neme

      kuin että takaisin rattiin vain ja pikaiseen, kammo joko hälvenee tai vaikka jäisikin niin jää sellaiseksi "positiiviseksi" muistutukseksi. Jos ei pelko lähde niin ainakin on kokeillut, se nimittäin ei auta mitään että vain odottelet ja märehdit.

      Et ole ainoa uusi etkä edes kokeneempi kuski jolle liukkaus tekee tepposet ja ulosajoja/kolareita sattuu:) Peltiä saa aina kaupasta uutta joten sitä nyt on turha surra ja kun ei kolahtanut pahemmin ja olet itse ok niin eikun kokeilemaan vain uudestaan ja veikkaanpa että kun pari kertaa samoissa olosuhteissa ajat ulosajopaikan ohi eikä auto "automaattisesti" menekään metsään kuten peloissasi niin siitä se sitten taas lähtee.

      Itsekin aikanaan parissa inhottavammassa ulosajossa ja kolarissa ollut, tosin kaikki myös ilman omaa syytä, ja ei siinä muu auttanut kuin seuraavana päivänä vain rattiin takaisin kun mitään ei käynyt kun työn puoleen on välttämätöntä.

      Pahimmassa haaverissa meni itsellä auto 2 kertaa katon kautta ympäri ja tipahti nokka edellä ojaan vielä, kyllä sitä muutaman kuukauden itsekin unia näki tuosta mutta sen vain ei saa antaa vaikuttaa. Aina täytyy vain ajatella kuten itsekin tuossa että toinen vaihtoehto olisi ollut että olisi ajanut liukkaalla linkkuun menneen säiliöauton kylkeen n. 80km/h eli mieluummin nyt otti pienen muistijäljen kuin jotain pysyvämpää pääkoppaan...:)

      • Marjanne* 81

        Minulle sattui kun olin saanut kortin näin: Ajelin ensimmäisiä kertoja siskoni kanssa huonossa kelissä kun vastaan tuli auto painoin liian voimakkaasti jarrua ja sit mentiin ojaan keula edellä,auto pysähtyi syvän ojan pohjalle kuin seinään turvavöiden nykäisy tuntui voimakkaana mutta selvisimme muuten ihan ok.Pelkäsin ajaa tämän jälkeen muutaman kuukauden ja kavereiden kyydissä sentään uskalsin olla,kun sitten eräs viikonloppu oltiin kaveriporukassa,meitä oli neljä autossa ja muut yllytti kuskia kaahaamaan silloi pelotti.Sitten sattui pahin suistuimme pellolle katolleen roikuin turvavöissä ja huusin kauhusta kurkku suorana,etumatkustajat olivat lentäneet ulos ja toinen takana ollut makasi pahassa asennossa allani olin ainoa joka oli käyttänyt turvavyötä.Näiden kokemusten jälkeen en olisi uskaltanut autoon koskea ilman isän ukaasia kiitos hänelle siitä.


    • Boom

      Osta mopo

    • vaan

      Sattuuhan sitä. Pyydät vaikka isän mukaan harjoittelemaan liukkaalla jarruttamista johonkin rauhalliseen ja turvalliseen paikkaan. Pikkuhiljaa aina kovemmasta vauhdista pyörät lukkoon niin opit millain se auto käyttäytyy ja milloin löysäät jarrutusta. Itsekin haen joskus talven tullen hiukan tuntumaa jarrutteluun ja luistoihin, jos ei muita tienkäyttäjiä ole lähistöllä. Niin ja tiet rakennetaan aina hiukan kuperiksi, että vesi valuu pois ja jarrutuksessa autokin valuu yllättävän nopeasti sinne ojaan päin.

    • Tilli

      Muuta vaihtoehtoa sulla ei ole kuin, että hyppäät mahdollisimman nopeasti auton rattiin uudestaan ja lähdet rohkeasti ajamaan! mitä kauemmin odotat sitä vaikeammalta se tuntuu! Pyydät jonkun joka on ajanut paljon sun mukaan! ei kannata jäädä odottelemaan. kyllä ne kauhukuvat ajan myötä helpottavat :) Rohkeasti yrittämään!

    • autoilijatar 51

      Itse olen ollut kahdessa kolarissa, kummassakaan en ollut syyllinen, pelkäsin ja olin ajamatta, mies pakotti rattiin ja olen ajanut vuodesta 88 ilman kommelluksia on mennyt. hyvä, että pakotti, muuten olisi jäänyt kortti henkilöllisyystodistukseksi.
      rohkaise itsesi ja eikun baanalle.

    • Kohtalotoveri

      Mulla oli ollu kolme viikkoa kortti ja tietenkin jouduin olemaan jätkäkaverilleni kamuineen juoppokuskina. ajeltiin aamuyöstä kaupungilta "maalle" päin ja oli tosi kova lumimyrsky. Nopeus oli n 60km/h ja menetin auton hallinan. Auto pyöri ympyrää ja sit ojaan. Osuttiin jus dösäpysäkin tolppaan, joten autoon tuli lommoja, mut oneksi ei henkilövahinkoja. Mä olin aivan kauhuissani et en aja enään ikinä mut pojat vaan määräs et kaikki on ok, PAKKO ajaa.. kilsa enään kotiin. Muutoin en varmasti ois ajanut mut ku sain tukea kavereilta ja ajeltiin tosi hissukseen niin hyvinhän se meni. Mitä pikemmin, niin sitä parempi. Luota muhun, mä tiedän.

    • Ghandi

      Kuten monet ovat jo ehdottaneet, että rattiin ja sassiin. Ainoa oikea keino.

      Eihän mikään pakko ole heti lähteä liikenteeseen. Menet vain istumaan kuljettajan paikalle ja mietit sitä onnettomuutta. Kun olet siinä istunut tarpeeksi kauan niin rohkeasti vain avaimet käteen ja käynnistät auton. Eli lyhyesti sanottuna. Vaihe vaiheelta on hyvä lähteä.

      Varsinkin kun kelit ovat kuivat on hyvä mennä kokeilemaan sitä ajoa. Sitten kun tulee lunta, niin eihän kukaan välttämättä pakota ajamaan tosi huonossa kelissä. Tietysti, kun ajelee paljon huonoissa keleissä karttuu tuolloin myös autonhallintataito. Ns. tietotaito.

      Rohkeasti vain, kyllä se siitä!

      PS. Nyt kun viestisi lähettämisestä on jo melkein 1 1/2kk olisi kiva tietää kuinka olet selvinnyt? Oletko jo ajellut?

      • autoilijatar85

        Useampi viikko taisi vierähtää, melkein kk ennenkuin edes koskin autoon. Muutama lenkki ensin pihalla ja sitten ajelin isukin kaa rauhallista tietä, ja hyvin meni :) Ensimmäinen kerta sitten tuolla liikenteessä olikin aikamoinen kokemus, onneksi oli iskä tsemppaamassa!Pimeällä olen ajanut tasan kaksi kertaa onnettomuuden jälkeen, ja siihen se on jäänyt, vaikka molemmila kerroilla olikin isukki jälleen mukana :)Ajamista pelkään edelleen tosi paljon, kaupungissa en ole ajanut kertaakaan! On ollut usempi aamu, että olen lähtenyt kouluun autolla, mutta olen joutunut palaan takaisin kotiin, sillä ajosta ei ole tullut yksinkertaisesti pelon vuoksi mitään!! Taidan laittaa suosiolla kortin hyllylle talvikelien alkaessa, ja palaan asiaan ensi kesänä =)


      • Ghandi
        autoilijatar85 kirjoitti:

        Useampi viikko taisi vierähtää, melkein kk ennenkuin edes koskin autoon. Muutama lenkki ensin pihalla ja sitten ajelin isukin kaa rauhallista tietä, ja hyvin meni :) Ensimmäinen kerta sitten tuolla liikenteessä olikin aikamoinen kokemus, onneksi oli iskä tsemppaamassa!Pimeällä olen ajanut tasan kaksi kertaa onnettomuuden jälkeen, ja siihen se on jäänyt, vaikka molemmila kerroilla olikin isukki jälleen mukana :)Ajamista pelkään edelleen tosi paljon, kaupungissa en ole ajanut kertaakaan! On ollut usempi aamu, että olen lähtenyt kouluun autolla, mutta olen joutunut palaan takaisin kotiin, sillä ajosta ei ole tullut yksinkertaisesti pelon vuoksi mitään!! Taidan laittaa suosiolla kortin hyllylle talvikelien alkaessa, ja palaan asiaan ensi kesänä =)

        kumminkin, että olet pystynyt ajamaan edes jonkun verran. Ei autolla ajamista tarvitse kuitenkaan pelätä. Eikä saakkaan.

        Oletkos kuitenkin miettinyt, että miltä tuntuu palata ratin taakse sitten ens keväänä? Se voi olla vielä hankalampaa.

        No toivotan kuitenkin sinulle tsemppiä tulevaisuutta ajatellen.
        Se päivä kyllä tulee vielä, kun istut autoon ja lähet ajamaan ja huomaat, että et pelkääkkään. =)


    • Minä

      Ajakaa ne ajokorttinne opetusluvalla, niin saatte tarpeeksi harjoitusta ennen yksin tapahtuvaa ajoa.

      • psykologi

        tutustu teemaan "posttraumaattinen syndrooma", se voi hoitamattomana putkahtaa pitkänkin ajan kuluttua erilaisina pelko- ym tiloina. Mutta sille eli sen "pois lakaisulle" voi tehdä paljonkin, mitä pikemmin sitä helpommin. jos jätät asian nyt, et ehkä myöhemmin osaakaan yhdistää myöhempiä pelkoja tilanteeseen, jossa homma kehittyi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      174
      6975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      39
      4107
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2075
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2009
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1849
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1601
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      37
      1415
    Aihe