Jos olet sairastunut työssäsi sairaalabakteeriin, miten olet menetellyt ja kenen on vastuu ja korvausvelvollisuus?Olen sitä mieltä että työssä sairastuneelle kuuluu korvaus, mutta miten edetä?Kaikki asialliset vastaukset otan ilolla vastaan.Muut:Ei kannata vaivautua, miksi pahoittaisit mielesi..
sairastuin töissä
30
6991
Vastaukset
- mitään
korvausta saa.
- vai oletko vain sitä mieltä
Vertaan sairaalabakteeria aspestitautiin.Ymmärrän että otan riskin mennessäni töihin sairaalaan, mutta olin yksityisessä palvelukodissa eikä minulle kerrottu siellä olevasta ESBL:stä.Kiitos vastauksestasi, jatkan ottamalla yhteyttä liittoon.Mukavaa syksyä kaikille.
- ei ole eksktia
vai oletko vain sitä mieltä kirjoitti:
Vertaan sairaalabakteeria aspestitautiin.Ymmärrän että otan riskin mennessäni töihin sairaalaan, mutta olin yksityisessä palvelukodissa eikä minulle kerrottu siellä olevasta ESBL:stä.Kiitos vastauksestasi, jatkan ottamalla yhteyttä liittoon.Mukavaa syksyä kaikille.
joku hoitaja muutama vuosi sitten voitti juttunsa mrsa-bakteeritartunta-asiassa.Ensin hänellekin väitettiin,ettei ole työperäinen sairaus ,mutta lopullinen tulos oli hoitajalle myönteinen.Tsemppiä
- ilahduin ensimmäisen
ei ole eksktia kirjoitti:
joku hoitaja muutama vuosi sitten voitti juttunsa mrsa-bakteeritartunta-asiassa.Ensin hänellekin väitettiin,ettei ole työperäinen sairaus ,mutta lopullinen tulos oli hoitajalle myönteinen.Tsemppiä
kerran sitten kun sain tietää olevani ikuisesti "kirottu".Otin tänään yhteyden liittoon, en ole vielä saanut vastausta, mutta ajattelisin itse tämän ESBL:n olevan verrattavissa esim.aspestikeuhkoon.Mukavaa syksyä ja kiitos vastauksestasi, se sai minut uskomaan että en voi jättää asiaa tähän..
- vielä unohtui kysyä
muistaisitko mistä olet lukenut/kuullut tämän jutun?
- olla oikeasti totta!
Hei!
En oikein voi uskoa sitä, että sairastut tietämättäsi ESBL hoitotyötä tekemällä! Kaikissa missä minä olen ollut hoitotyötä tekemässä, tämän kaltaiset potilaat ovat hyvin tarkkaan eristettyjä ja heidän huoneessa on kyllä erittäin tarkat hoito-ohjeet eristyksestä ja siitä miten eristys potilasta hoidetaan!
Ja jos on sattunut olemaan entinen kantaja ja saanut ns. terveen paperit negatiivisilla näytteillä, ei kyseinen sairaala bakteeri enään tartu.
Tuntuu vain että onko jossain näin huolimatonta raprtointia olemassakaan??? Vaikea uskoa. Onko sulla jäänyt raportti kuuntelematta kunnolla? Anteeksi äskeinen kommentti, mutta... - lyötyä
olla oikeasti totta! kirjoitti:
Hei!
En oikein voi uskoa sitä, että sairastut tietämättäsi ESBL hoitotyötä tekemällä! Kaikissa missä minä olen ollut hoitotyötä tekemässä, tämän kaltaiset potilaat ovat hyvin tarkkaan eristettyjä ja heidän huoneessa on kyllä erittäin tarkat hoito-ohjeet eristyksestä ja siitä miten eristys potilasta hoidetaan!
Ja jos on sattunut olemaan entinen kantaja ja saanut ns. terveen paperit negatiivisilla näytteillä, ei kyseinen sairaala bakteeri enään tartu.
Tuntuu vain että onko jossain näin huolimatonta raprtointia olemassakaan??? Vaikea uskoa. Onko sulla jäänyt raportti kuuntelematta kunnolla? Anteeksi äskeinen kommentti, mutta...Tottakai voi hoitaja saada tartunnan ,vaikka kuinka suojaisi itseään.Huolimatonta raportointia on sitäpaitsi kuule monessa paikassa.
- eikä ole tarkoitus lyödä ly...
lyötyä kirjoitti:
Tottakai voi hoitaja saada tartunnan ,vaikka kuinka suojaisi itseään.Huolimatonta raportointia on sitäpaitsi kuule monessa paikassa.
Ei vain oikein täsmää kirjoitus siitä, että hoitaja voisi saada vahingossa tartunnan, koska alkuperäinen kirjoitti seuraavaa
"Ymmärrän että otan riskin mennessäni töihin sairaalaan, mutta olin yksityisessä palvelukodissa eikä minulle kerrottu siellä olevasta ESBL:stä."
Voiko tämä olla oikeasti totta? Voiko henkilökunta olla täysin tietämätön, että potilas sairastaa ESBL bakteeria tai jättää raportoimatta asiaa. Tietenkin silloin, että tämä on ihan uusi tapaus, eikä ole vielä kenenkään tiedossa.
Normaalisti tämän kaltaiset potilaat on eristyksessä ja yskityis huoneessa tai huoneessa missä on muita samaa bakteeria kantavia ja siinä eristys hoito ja ohjeet varmasti. Ja sitä paitsi potilastiedoissa on hyvin selvästi kirjattuna, että hän sairastaa tällaista tautia.
Ja jos todella on totta, että tällainen asia on päässyt käymään, niinkuin alkuperäinen kirjoittaa, se otettaisiin heti vakavana asiana eteenpäin, koska tällaista ei saa sattua! Ja hoitaja saisi korvauksia.
En missään nimessä halua lyödä lyötyä, vaan kirjoitin tosiasit esille. Valitettava tapahtuma muuten kyllä itessään, vaikka tiedettäisiin potilaan tartunnasta ja itse saisi bakteerin. Mistä sen tietää vaikka itsekkin on saanut MRSA kun on sellaisia hoitanut, vaikka on ollut kuinka varovainen. - bakteerin kantajia eristetä
olla oikeasti totta! kirjoitti:
Hei!
Tuntuu vain että onko jossain näin huolimatonta raprtointia olemassakaan??? Vaikea uskoa. Onko sulla jäänyt raportti kuuntelematta kunnolla? Anteeksi äskeinen kommentti, mutta...En itse yhtään ihmettele tätä, että on saanut työssään ESBL:n.
Totta on ja ikävää ettei kaikkia sairaalabakteerin kantajia eristetä, eikä ikävä kyllä edes kaikki henkilökunnasta välitä käyttää suojavaatteita eikä huolehdi asian mukaisesti aseptiikasta.
itse olen työssä paikassa jossa on MRSA eikä ole millään lailla eristettynä ( kyseessä ei ole sairaala tai mikään muukaan vudeosasto), enkä yhtään ihmettelisi vaikka monella muulla "hoidettavalla" olisi sama bakteeri tartunta.
Mielenkiintoista olisi jos koko henkilökunta testattaisiin ja kaikki "hoidettavat" AIJAI.. - kaikuu
Kyllä kaikki työssä tartunnan saaneet mrsa ja muutpöpöläiset on työnantajan velvoitettava korvaamaan
- tiedonkulkua
bakteerin kantajia eristetä kirjoitti:
En itse yhtään ihmettele tätä, että on saanut työssään ESBL:n.
Totta on ja ikävää ettei kaikkia sairaalabakteerin kantajia eristetä, eikä ikävä kyllä edes kaikki henkilökunnasta välitä käyttää suojavaatteita eikä huolehdi asian mukaisesti aseptiikasta.
itse olen työssä paikassa jossa on MRSA eikä ole millään lailla eristettynä ( kyseessä ei ole sairaala tai mikään muukaan vudeosasto), enkä yhtään ihmettelisi vaikka monella muulla "hoidettavalla" olisi sama bakteeri tartunta.
Mielenkiintoista olisi jos koko henkilökunta testattaisiin ja kaikki "hoidettavat" AIJAI..Itsellä siivoustöissä(asiakastahot, hyvinkin erilaisia, ostavat palveluja) on tullut vastaan, ettei tieto kulje esimerkiksi MRSA tapausta ei kerrota siivoavalle taholle, ja esimerkiksi verisiivoustapauksissa riskeistä ei tilannut taho ilmoita- hyvä kun esim. poliisi sen tekee kuitenkin...
Henkilökohtaisesti sitä mieltä, että aina kun epäilee vähänkin kyseessä olevan tartuntariskiä johonkin ikävään, niin suojautuu- se työsuolelu ei ole vain työnantajan asia.
Kyllä ta maksaa jälkikäteenkin ne suojautumiset perustellussa tapauksessa. Ellei maksaisi- mikäään pakko ole lähteä esim. c-hepariskikeikalle, tms.
Halusin tuoda esiin näkökulman kentältä- ei ne kaikki ole sairaalabakteereja. - luupiikki
Yksikin ennakkotapaus riittää,Kemiläinen sairaanhoitaja sai mrsa-tartunnan työssään ja se on ammattitauti josta asianmukaiset korvaukset onhan se elinikäinen haitta ja este työlle
- löytyi
tuo löytyi:
http://www.kko.fi/tulostus/35403.htm
lue loppuun asti, aika tiukassa se korvaus valitettavasti on.- muuten tästä
linkistä. kuten olet ehkä lukenut on vaikea saada oikeutta.itse vertaan tätä sairastumista aspesti ym. työperäisiin sairauksiin.olisi itseasiassa hyvä että mahdollisimman moni hoitsu kertoisi jos on sairastunut.eihän aspestikeuhkoakaan aluksi otettu todesta..nyt se on rikos jos työntekijän altistaa sille.
- äskeiseen
kiiitos todella paljon tästä linkistä,tulostin sen ja aloin ajattelemaan asiaa uudelleen.
siinähän korkein oikeus toteaa että pysyväksi todettu MRSA-bakteerin kantajuus rinnastuu vaikutuksiltaan ammattitautilaissa tarkoitettuun työssä aiheutuneeseen sairauteen ja siitä johtuva ansiotuloja vähentävä jne....tämä sai minut miettimään asiaa uudemman kerran.(ainavaan palaan siihen aspesti..)
- utelija
Mitä oireita sairastumisesi aiheutti? Vai oletko yksistään bakteerin kantaja?
- mielipiteistä ja tiedoista
kirjoituksissa on tullut esiin esim.ettenkö muka tiennyt dementiaoastolla olevasta ESBL:stä.näin se vain nyt oli.osastolla oli parilla asukkaalla virtsatieinfektio.noin viikon sisällä jäätyäni pois minulle tuli raju virtsatieinfektio,virtsakokeesta selvisi että minä olen sairastunut ESBL-sairaalabakteeriin.otin yhteyttä palvelutaloon ja kerroin asian, he olivat yllättyneitä, mutta arvasivat mistä olen saanut sen.nyt asia on edennyt seuraavasti:otin yhteyttä liiton lakimieheen jolta sain seuraavanlaisen vastauksen:jos voin osoittaa ettei minua ole infottu riittävästi eikä aseptiikkaa ole saatavilla voin hakea korvauksia taloudellisista menetyksistä (lääkkeet ym.)hänen mielestä ESBL ei estä minua hoitamasta potilaita vaikka olen bakteerin kantaja.tulin siihen tulokseen etten hakkaa päätäni seinään sillä että aloittaisin jonkinasteisen riitelyn kuka on syntipukki ja kuka on huolimaton jne. siis kaikkea sitä mitä joutuisin todistelemaan.
samassa palvelutalossa on parhaillaan ystäväni toisella osastolla,hän päivitteli miten aseptiikka ja raportointi on hoidossa.raporttia ei pidetä(kuulemma hänen rapsa on pukuhuoneseessa)työntekijät riitelevät,mitään ei saisi palvelutaloon ostaa(se maksaa)peput pyyhitään käsipaperilla rasvalla.mitäs vielä, niin itse meinasin lentää selälleni kun näin keittiön kaappien ritilät, ruoste oli syönyt pois muovit, no kaapinovethan voi aina sulkea, eikä omaiset näe sisälle.omavalvontaa ei ollut jääkaapissa,mietin sisältöä katsellessani että koskakohan tämä on siivottu?kuukauden aikana näin kerran siivottavan huoneita, tässä palveluyksikössä kuului n.4000euron/kk hintaluokkaan myös siistiminen, vaatehuolto ym.asukkaat maksoivat itse , ns.kunnallisia paikkoja ei ollut.verensokerin mittausvälineet löytyivät pitkän etsiskelyn jälkeen.piti kolme kertaa sanoa että eikö kannattaisi mitat verensokeri henkilöltä joka ei ole syönyt moneen päivään ja makaa sängyssä ja voivottelee huonoa oloaan.semmoista siellä kalliissa yksityisessä palvelutalossa.toivottavasti nyt hänelle joka arveli että minä itse aiheutin sairastumiseni tuli edes vähän selville ettei aina hoitaja ole huolimaton, vaan kulissien ylläpitämiseksi on asioita joista ei kerrota,tai tuudittaudutaan siihen uskoon ettei bakteeri leviä kun kaikilla on omat huoneet?tieto esbl:stä voisi olla taloudellisesti kohtalokasta.ollaan vain vaiti eikä tiedetä vaikka tiedetään.kirjoitin tähän pitkän litanian siksi että myös epäilijät ymmärtäisivät minkalaisesta palveluasumisesta oli kysymys.hauskaa syksyä kaikille. - mä_85
jos sairastuu johonkin potilaalta saatuun tautiin työpaikka korvaa sen, jos työpaikallanne ei ollut tietoa sairaudesta heti kun potilas tuli. Mutta jos potilaan tauti oli tiedossa, sinulle on sattunut ns. ´ansaittu ammattisairaus´ eli et ole toiminut toimenpide tilanteissa eristys ja suoja ohjeitten mukaan.
- ESBL:ään
Olen jo selvittänyt kuka on korvausvelvollinen.Minun kohdallani se on ns. ammattisairaus ja työnantaja on velvollinen korvaamaan siitä aiheutuneet kulut ym.Kiitos kaikille vastanneille, paras oli häneltä jonka kautta löytyi oikea "reitti" asian eteenpäin saattamiseksi, (korkeimmanoikeuden päätös) Kiitos kaikille ja hyvää alkanutta vuotta.
- Hoitsuopiskelijatar
ESBL:ään kirjoitti:
Olen jo selvittänyt kuka on korvausvelvollinen.Minun kohdallani se on ns. ammattisairaus ja työnantaja on velvollinen korvaamaan siitä aiheutuneet kulut ym.Kiitos kaikille vastanneille, paras oli häneltä jonka kautta löytyi oikea "reitti" asian eteenpäin saattamiseksi, (korkeimmanoikeuden päätös) Kiitos kaikille ja hyvää alkanutta vuotta.
Moikka! Opiskelen sairaanhoitajaksi ja aina välillä teen keikkaa eri hoitopaikoissa ja sairaaloissa. Menin eräälle sairaalan osastolle, jossa en ollut ollut pitkään aikaan. Sain kehnon suullisen raportin työkaverilta (minulla ei ole omia tunnuksia koneelle että olisin saanut luettua, ja muutenkin ei kys. osastolla ollut hiljaista raportointa). Työkaveri jätti mainitsematta, että eräällä potilaalla oli ESBL!!! Huomasin asia vasta iltapäivällä kun kirjasin työkamun tunnuksilla. Voi morjens... erittäin törkeää ja ammattitaidotonta jättää kertomatta noin tärkeä asia!!!! Onneksi itsellä aseptiikka ja oikeat varotoimet hanskassa, joten en usko että mikään pöpö päässyt tarttumaan hoitoja tehdessä.
- LILILILÖIL
EIHÄN KUKAAN TIEDÄ MITÄ KAIKKEA TUTKIMUKSIIN TULEVA ASIAKAS SAIRASTAA JA SILLOIN SE JUURI TARTTUVAT NE AMMATTITAUTIIN JOHTAVAT PÖPÖT
- 2+6
Heh. Hauskintahan tässä on se, että sairaalamaailmassa ESBL-positiiviset potilaat ovat eristyspotilaita. Sillä hetkellä kun muuttavat takaisin kotiin, otetaan nyt esimerkkinä vaikka palvelutalo, niin elävät ihan normaalisti siinä missä kaikki muutkin. Toisin sanoen, joissakin paikoissa hoitajat eivät edes ole asiasta tietoisia mikäli ei paikan käytäntö ole se, että asiaa tiedotetaan tarpeeksi.
Eli voitko saada ESBL-tartunnan tietämättäsi? Kyllä voit. Koska et itse ole edes tietoinen siitä, että asiakkaalla ko. tartunta on ja varomattomasti suoritat hänen kanssaan hoitotoimenpiteitä.
Olenpa törmännyt jopa tapaukseen jossa Clostridiumtartuntaa kantava potilas kotiutettiin sairaalaosaston eristyksestä suoraan palvelutalon ryhmäkotiin ennen kontrollinäytteen tuloksia. Asiakas oli siis edelleen positiivinen, joka kävi ilmi viimeistään kontrollinäytteestä, mutta sairaalassa ei asiasta enää välitetty koska potilas kotiutettu. Palvelutalon ryhmäkotiin... lienee turhaa sanoa, että muistisairasta vanhusta oli täysin mahdoton eristää näissä oloissa? Puhumattakaan siitä, että hoitajilla ei ollut edes asianmukaisia suojavarusteita?
Itse kieltäydyin hoitamasta ko. tapausta vedoten omaan turvallisuuteeni ja tartuntavaaraan. Siitähän se sota syntyi, joten jättäydyin suosiolla sairaslomalle. Palattuani asiakas oli lähetetty takaisin sairaalaan positiivisen vti:n myötä, ja sille tielleen jäi. Kauhutarina kyllä, mutta valitettavaa "arkea" varsinkin kun puhutaan (muistisairaiden) ikäihmisten hoidosta. - aseptiikka?
Aika pitkälle mennään sillä ajatuksella, että jokainen hoitaja osaa hyvän ja tehokkaan käsihygienian. Äkkisiltään tulee mieleen, että jos hoitaja saa ESBLn, on ainakin osasyyllinen itse. Jos tunnollisesti käyttää hoitotyössä suojakäsineitä ja käsidesiä, on tilanteet, joissa voi saada tartunnan aika vähäiset.
- älä suotta syyllistä
Tiedätkö kuinka kauan "suojakäsineet" edes suojaavat yhtään miltään? Ota selvää ja ylläty.
- Ei ole ammattitauti
Harmillista jos sairastutte tai saatte ESBL;n tai muun sairaalabakteerin. Vastuu jää sinulle itsellesi, sillä tautia ei ole STM ainakaan hyväksynyt tartuntataudiksi tai niin, että se hyväksyttäisiin ammattitaudiksi.
Jos joudut työstä pois joudut itse maksamaan ja saat peruspäivärahaa. Työssä et myöskään voi olla, koska olet kantaja.
Miksi liitot ei puutu asiaan.
Tuolla ylhäälä jokin kirjoitti, että on ammattisairaus, mutta sitä se on. Mutta korvausvelvollisuuss yms asiat ovatkin sitten itsesi kustannettava.
Sairaalabakteerien tartunnat, kantajat eivät ole siis oikeutettuja saamaan mitään korvauksia, koska kyseessä STM;n mielestä ei ole ammattitaudista.- esmera1
Jokunen hoitaja kantaa näitä sitkeitä tauteja mukanaan. Silloin ko taudit alettaisiin luokitella ammattitaudeiksi. Jos terv.huollon henkilökunta testattaisiin esbl:n, mrsa:n yms osalta aika ajoin. romahtaisi se työntekijöiden puutteeseen ja kustannukset olisi mittavat.
- kyllikin kylmä
Kyllä se on korvattava,koska sen jälkeen et hoitotyötä saa,jos se tarttuis johtajiin korvaus asioista ei tarvitsisiedes taistella vaan kun sen saa rahvas väki ongelmia riittää//////////////
- kokemusta on ja kovasti
Ammattiliiton ja aluehallintoviraston on ajettava asia työntekijän puolesta,vaadi niin
- avustaja
Vähän vierestä, mutta olen kyseisen bakt. kantajan avustajana. Kukaan ei kertonut minulle asiasta mitään kunnes avustettava itse lipsautti. Luin, että voi tarttua käsien välityksellä. Avustajat eivät yleensä suojakäsineitä käytä jos esim lakkaa kynsiä tms. Uskallanko jatkaa avustajana? Hoitajat käyttävät heng.suojainta ja essua ja mulle ei kerrottu mitään!!!!
- maarsuuuuuu
Omaan ammattiliittoon ja aluehallintovirastoon
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315296- 363681
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833253- 112485
- 292092
- 121977
- 1631856
- 1051342
- 141288
- 1371144