kissan diabetesruokavalio

eija

Hei! Kissani on sairastunut diabetekseen. Antakaa hyviä vinkkejä ruokavaliosta kokemuksenne mukaan.
Eli mitä saa syödä ja kuinka paljon, mikä taas on ehdottomasti kiellettyä, paitsi sokeri ja rasvapitoinen ruoka

15

6207

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenut

ruokavalio diabeteskissalle on Hillsin W/D. Sitä saa purkkiruokana ja raksuina. Eläinlääkärit myyvät. Luulen että muuten on hyvin vaikea osata antaa kissalle sopivaa ruokaa. Tämä on tarkoitettu mm diabeteksen hoitoon ja omien kokemusteni mukaan toimii oikein hyvin. Eläinlääkäri neuvoo kuinka paljon sitä voi antaa. Kukkakaali (keitettynä) on myös hyvä sokeritautiselle kissalle. Omat kissani rakastivat sitä. Myös valkokaali sopii. Minun kissani olivat diabetekseen erikoistuneen eläinlääkärin hoidossa.

• maria

Minunkin kissallani todettiin sokeritauti aivan äskettäin. Ruokana on eläinlääkäriasemalta ostettu Hillisin ruoka. Pakkauksessa on tarkat ruoka-ohjeet painon mukaan.
      Katselin kuivaruokapakkauksia ja erilaisia kissojen herkkupaloja ( esim.kitbits ym.) niin huomasin että niihin on laitettu sokeria. Eli nämä meni heti kiellettyjen listoille.
      Itse olisin kysynyt että kuinka kissaasi ruvettiin hoitamaan? Saako sen insuliinipistoksia? kuinka usein ja minkä verran?
      Kuinka nopeasti hoito alkoi tehoamaan? joiko kissasi paljon ja kuinka nopeasti se väheni? Oma kissani on saanut lauantaista lähtien insuliinia kaksi yksikköä/päivä. Kissa on selvästi piristynyt mutta juominen on jatkunut samanlaisena. ensi viikolla on kontrollikäynti. Olisi mukava kuulla, miten sinun kissasi( tai kenen tahansa)selviää sokeritaudin kanssa. Minulla on kova ahdistus ja toivoisin saavani " vertaisryhmän"

• eija

Hei! Kissani saa insuliinipistoksia kerran päivässä. Painoa pitäisi alentaa.Kissallani on vasta "viikon vanha" diabetes ja välillä se on pirteä ja välillä väsynyt. Huomasin että jotain on pielessä kun kissa alkoi juoda ja pissata tosi paljon ja väsynyt myös. Minuakin ahdistaa tämä sairaus koska pitäisi pystyä tarjoamaan niin tasapainoista elämää. Kissani syö tällä hetkellä Specifin kuivamuonaa ja jotain sellaista jota se varmasti syö, että pystyn antamaan insuliinin. Mutta olen silti onnellinen kun en piikittänyt kissaa pois vaikka eläinlääkäri sitä toivoikin. Ensi viikolla mennään kontrolliin niin näkee kuinka hoito on auttanut.

• maria
        eija kirjoitti:

Hei! Kissani saa insuliinipistoksia kerran päivässä. Painoa pitäisi alentaa.Kissallani on vasta "viikon vanha" diabetes ja välillä se on pirteä ja välillä väsynyt. Huomasin että jotain on pielessä kun kissa alkoi juoda ja pissata tosi paljon ja väsynyt myös. Minuakin ahdistaa tämä sairaus koska pitäisi pystyä tarjoamaan niin tasapainoista elämää. Kissani syö tällä hetkellä Specifin kuivamuonaa ja jotain sellaista jota se varmasti syö, että pystyn antamaan insuliinin. Mutta olen silti onnellinen kun en piikittänyt kissaa pois vaikka eläinlääkäri sitä toivoikin. Ensi viikolla mennään kontrolliin niin näkee kuinka hoito on auttanut.

Aika kummallista että eläinlääkärisi ehdotti kissan lopettamista. Meidän eläinlääkäri kannusti kokeilemaan hoitoa, ei missään vaiheessa puhunutkaan kissan lopettamisesta.Sanoi että kun insuliini saadaan kohdalleen , voi kissa elää lähes täyspäivästä kissanelämää. Ei toki ihmisiäkään jätetä hoitamatta diabeteksen ilmaannuttua?!
        Meilläkin tämä tilanne on aivan uusi, " viikon vanha "kuten teilläkin.Kissa on selvästi piristynyt, lähes ennalleen, juominenkin on jonkin verran alentunut. Myös väsymys menee syklisenä; välillä ollaan väsyneempiä. Tämä johtuu insuliinin heittelemisestä. Eläinlääkäri sanoi, että voi olla mahdollista että piikitys täytyy antaa 2 kertaa päivässä.
        Meilläkin on kontrolli ensi viikolla ja silloin katsotaan insuliinin toimivuus. Jos tämä insuliini ei toimi, on olemassa myös suun kautta annettavaa.
        Minun mielestäni niin kauan kun kissalle on jotain tehtävissä, ei pidä luovuttaa. Tämä koskee tietenkin sellaista tapausta jossa kissa ei joudu kärsimään liiallisesti.Kissoillamme ei varmaankaan ole kipuja,joten vielä ei rääkkäykseksi voi kutsua.
        Kerrothan minulle miten teidän kontrolli meni. Ja paljon voimia kissasi kanssa...

• tietää..
        eija kirjoitti:

mitä oireita kissal on kun on diabetes?

• maria
        tietää.. kirjoitti:

mitä oireita kissal on kun on diabetes?

Klassiset oireet ovat samat kuin ihmiselläkin; lisääntynyt juominen, ensin lihoaminen sitten laihtuminen ( elimistö joutuu käyttämään omia rasvojaan). Väsymys, ärtyneisyys, sisäänpäinvetäytyminen ym..sekä jatkuva virtsaaminen.
        Sokeritaudissa kissa ei pysty sitomaan glukoosia ja tämä näkyy parhaiten virtsnäytteessä jonka diagnosoi eläinlääkäri( myös apteekista saa glukoosia mittaavia tikkuja) Pitkälle menneessä sokeritaudissa kissa haisee omituiselle ; mädille hedelmille"?, silloin kyseessä on ketoasiodoosi , myrkytystila, joka ennen pitkää aiheuttaa kooman ja kuoleman, siis hoitamatta.
        Sokeritauti on " elintasosairaus" kuten ihmisilläkin, siis yleensä. Kissa on lihava ja sen sokerin sietokyky on alentunut tai lakannut. Kissa on yleensä yli 8-vuotias , leikattu kolli
        Oletteko muuten huomanneet että useat kissojen ruuat sekä purkki että raksut sisältävät sokeria?
        Jos siis epäilet kissallasi olevan sokeritaudin, kehoitan sinua menemään pian eläinlääkärille. Hän antaa jatkoohjeita, esim.virtsanäytteen otosta

• PAL

Hei,

Täällähän on näköjään yllättäen kaksikin keskustelua kissan diabeteksesta. Haluaisin tähän kommentoida kuten tuohon toiseenkin: hanki niin monesta paikasta tietoa kun vain saat. Älä usko ketään jos et mistään muualta saa mielipiteelle vahvistusta. Edes kaikki eläinlääkärit eivät ole asian suhteen ajantasalla (olen kyllä kuullut että eivät kaikki ihmislääkäritkään ole...).

Lisää kissadiabeetikkojen ihmishoitajia tavoitat www.lemmipalstat.net/kissanpäivät (taas mainos, anteeksi, mutta sieltä tosiaan löysin itse helpotusta kun kissan diabetesdiagnoosi elokuussa ahdisti).

Ja vihdoin itse asiaan: meillä on ruokana Royal Caninin Diabetic. Se on melko uusi ruoka, meidän kissalle maistuu hyvin. Lisäksi annetaan joka päivä vähän raakaa lihaa/kanaa/sydäntä/kieltä ja toisinaan kypsää kalaa. Silloin tällöin annan vitamiinipillerin. Ruokavaliossa olisi käsittääkseni hyvä olla melko paljon korkealuokkaista eläinproteiinia, jokusesti kuitua, vähän nopealiukoisia hiilihydraatteja. Kissa on hyvin erikoistunut lihansyöjä, joten en ole ihan vakuuttunut tuosta keitetyn kaalin tarpeellisuudesta. Ei se varmaan haitaksikaan ole jos kissat siitä tykkäävät, kunhan se on vain pikku makupala eikä ruokinnan perusta.

• RooVee

Oli mielenkiintoinen luettavaksi kokemuksenne. Itseasiassa sain tiedon kissalla todettiin diabetesia muutamia päivää sitten. Alussa olin sokissa. Ei ole ylipainoinen, vaan laiha. Viime viikolla huomasin jotain sitä vaivasi. Kuin toisella kissalla ei ole diabetesia ja hieman ylipainoinen,. Kissoille annettu ruokavalion ja insuliinin käytön ohjeen. Toisen oma ruokavalio ja toisen tavallista ruokaa. Ei ole helpppo antaa kissoille oma ruokaa. jouduin seurata kun toinen kissa ei varastaisi toisen omaa ruokaa. Se on aika haaste. Etsin edelleen jotain sopiva eri ruokaa diabeetikolle kuin vain kuivaruokaa Royal Canin diabetic. Kaipaan lisätietoja. Olen yrittänyt etsiä erilaisia linkkejä, se ei riitä.

• samaa ruokaa

Voit antaa molemmille kissoille diabeetikon ruokaa-siitä ei ole terveelle haittaa. Minulla oli diabeetikko kissa joka eli sairautensa kanssa yli 5 vuotta ja nukkui pois 17-vuotiaana. Kaikki kissat söivät samaa ruokaa ja eläinlääkäri antoi asialle siunauksensa.Aluksi tuntui hankalalta hoidon aloittaminen mutta jo parin päivän kuluttua ruokailu ja piikitys oli osa päivärutiinia. Häntä pystyssä ja kehräten eteenpäin!

• RooVee

Kiitos tiedosta. Joskus mietin, olisiko mahdollisuus antaa muita ruokaa diabetikolle jotta ettei tarvitse syödä vain kuivaruokaa koko elämän loppuun. Se kissa kaipaa tavallista ruokaa mitä toinen kissa syö. Esim. purkkiruokaa jne...

• vaihtelua

Voit antaa muutakin ruokaa kuin kuivamuonaa. Lue pakkausseloste-vältä sokeria.
      Anna joskus raakaa porsaansydäntä, hyvin liotettuja munuaisia,paistijauhelihaa yms. Kannattaa antaa raakana. Silakkaa,seitiä ja jokunen katkarapu antavat ruokavalioon vaihtelua. Muista kohtuus kaikessa mutta herkkujakin saa antaa.

• Kata1

Täällä 11-vuotias diabeetikko, joka elänyt onnellista elämää diabeteksen kanssa jo kolme vuotta. Aamuin illoin saa insuliinia ja ruokana on jo pitkään ollut Whiskasin märkä-ja kuivaruoat. Raksuja on koko ajan saatavilla ja märkäruokaa saa kolme kertaa päivässä. Eli hyvin pärjää ilman erikoisruokavaliota, kun ruokailut on muuten säännöllisiä. Insuliinia lisätään/vähennetään syksyisin ja keväisin, kun on osittain ulkokissa.

• Kata1 tuossa kertoi antavansa märkäruokaa kolme kertaa päivässä ja pitävänsä raksuja koko ajan saatavilla. Kysyisin kuitenkin muidenkin näkemyksiä siitä, että kuinka moneen annokseen diabetes-kissan päivittäinen ruoka-annos pitäisi jakaa? Aiemmin olen antanut meidän kissalle ruokaa aamulla ja illalla, mutta kuinkas nyt, kun sillä on diabetes? Ihmisen diabeteksen hoidossahan tärkeätä on pienet ruoka-annokset muutaman tunnin välein, että verensokeri pysyy tasaisena. Onkohan kissalla sama juttu? Mutta toisaalta ainakin terveelle kissalle on ihan normaalia antaa ruokaa kaksi kertaa päivässä, mikä taas ei ole ihmisen normaali ruokarytmi. Eli mikä olisi diabeteskissan ihanteellinen ruokarytmi, vai onko se tapauskohtaista? Otan mielelläni vastaan muidenkin näkemyksiä ja kokemuksia asiasta, kun meillä tässä vasta yritetään opetella elämään diabeteksen kanssa.

• kisumisu

Moi!

Meillä 16 v ja 3 kk leikattu kissanarttu sai diabetes diagnoosin viime perjantaina. Kissan käytös muuttui n. 3 kk:n ajan siten, että alkoi juomaan ihan hillittömästi, oli jotenkin turvonneen näköinen ja koko ajan kerjäsi ruokaa.
        Itse epäilin heti diabetesta ja verikoe sen vahvisti. Kissan sokerit oli 30, munuaiset pikkasen koholla, maksa-arvot keskivaiheilla, kilpirauhaskokeet kuitenkin normaalit ja kissan olemus muuten virkeä. Aloitettiin perjantai-iltana insuliinin anto ja diabetes ruokavalio. Pissasta on saatu nyt päivittäin sokeri, joka 28, eli annos tällä hetkellä ihan ok. Kissa terveempi jo nyt, eikä pissa haise enää niin pahalle. Seurataan tilannetta. Ennusteet tässä vaiheessa hyvät.
        Ajatelkaa: kissa on oikeasti 16 v ja 3 kk ja aina syönyt kaupan ruokia järvikalaa raksuja! Näin pitkälle!

• dab

Meille annettiin eilen ohjeeksi antaa ruokaa kaksi kertaa päivässä ja sen jälkeen heti insuliinia. Kielettiin ettei saa ruokaa pitää koko ajan koska silloin tarvitsee useammin pistoksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6544
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3910
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3335
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      382
      1794
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1418
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1073
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe