Laminaatti parketin päälle?

nainen

Meillä on huonokuntoinen mosaiikkiparketti, sauvat ovat paikoin irti pohjasta (koputtelimme avaimella lattiaa ja paikallistimme irtonaiset paikat). Pystyykö/kannattaako tuollaista lattiaa ruveta hiomaan ja lakkaamaan? Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa parketin tilalle laminaatti, mutta voiko sitä asentaa parketin päälle? Ei viitsisi repiä koko lattiaa auki..

11

4301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jukka

Kyllähän laminaatin voi parketin päälle laittaa. Mut jos on lattialämmitys niin lämmityksen teho karkaa kyllä tällä toimenpiteellä.
      Jos saat liimattua irronneet palat/laitettua uudet tilalle, niin kannattaa tuo hionta ja lakkaus. Mutta ota ammattimies hommiin. On sen arvoista.

• mauri

Minäkin sitä mieltä, että ammattimieheen yhtyttä vaan. Ei ole irronneet palat mikään ongelma.

• mies

miksi haluat peittää parketin laminaatilla? Laminaatti on liukkaampi ja jalalle kylmempi kuin oikein hoidettu parketti. Ja ammattilaisen hioma ja lakkaama/öljyämä parketti on kyllä kauniimpikin IMHO.

• Anssi

Nainenhan kirjoitti että sauvaparketti on huonokuntoinen ja osittain irti alustasta. Ei irtiolevaa sauvaparkettia välttämättä kannata alkaa korjaamaan, helpommalla ja halvemmalla voi päästä, kun vetää uuden lattian päälle.

• Remu
        Anssi kirjoitti:

Nainenhan kirjoitti että sauvaparketti on huonokuntoinen ja osittain irti alustasta. Ei irtiolevaa sauvaparkettia välttämättä kannata alkaa korjaamaan, helpommalla ja halvemmalla voi päästä, kun vetää uuden lattian päälle.

Kyllä se on mosaiikkiparketti!

• Laminaattori
        Anssi kirjoitti:

Mikäli irtoileva sauvaparketti aiotaan kunnostaa, kannattaa ensin käyttää paikalla asiantuntija, joka kartoittaa oikeat toimenpiteet. Voihan olla, että aluslattia on aikoinaan tasoitettu ja sauvat irtoavat tasoitteen pettäessä. Viimeistään siinä tapauksessa on oikea ratkaisu laittaa laminaatti vanhan parketin päälle. Umpisolumuovi tai tuplex väliin.

• Nainen

Jos nyt sitten harkitsisimme irtonaisten sauvojen vaihtamista ja lattian hiottamista(ammattimiehellä), niin kannattaisiko lattia lakata vai öljytä? Osa parkettiliikkeiden edustajista on vahvasti lakkaamisen, osa öljyämisen kannalla. Öljyäminen houkuttelisi, koska se kestäisi pidempään kuin lakkaus. Miten työlästä öljytyn parketin hoiton on? Kotona on kaksi pientä lasta, joten lattian tulisi kestää tosi kovaa kulutusta...

Mielelläni kuulisin sekä lakkauksen että öljyämisen eduista/huonoista puolista!

• kokemusta on

Olen itse hionut ja öljynnyt noin 90 neliön suuruisen mosaiikkiparkettilattian, joka oli aiemmin lakattu ja kulunut huonokuntoiseksi.
        Öljytty lattia on helppohoitoinen. Öljyäminen on yksinkertaista tehdä itse. Öljyttyä lattiaa voi korjailla sieltä täältä ajan kuluessa, öljyämällä vain osan, esim kevyt hionta tahran kohdalta ja öljyä lisää. Perheessäni on kaksi pientä lasta ja lisäksi meillä on koira. Öljytty lattia on kestänyt tosi hyvin.
        Lisäksi öljyttyä lattiaa ei tarvitse hiertää niin kiiltäväksi, kuin lakattu on. Toki senkin voi tehdä. Hinkata vaikka villasukalla, niin johan alkaa kiiltämään.
        Öljytyssä puu jää puun tuntuiseksi, miellyttävämpi jalalle. Minä käytin Osmocolor merkkistä öljyä, mutta on varmaan muitakin yhtä hyviä.
        Yksi juttu vielä: Öljyäminen on myrkyttömämpi ja hajuttomampi vaihtoehto.

• maalari

Minunkin mielestä öljytty on kauniimpi. Mutta varmaa on, että enemmän hoitoa se vaatii.Paljon lattioita tehneenä tiedän sen. Hoitoöljyä on käytettävä monta kertaa vuodessa, jos haluaa lattian pysyvän hyvänä ja kauniina. Lakattuhan ei vaadi kuin pyyhinnän nihkeällä mopilla silloin tällöin. Ruotsissa, kuten myös Virossa lattiafirmat tekevät asiakkaan kanssa usein hoitosopimuksen.Onhan kyseessä suht kallis investointi.

• asentaja
        kokemusta on kirjoitti:

Olen itse hionut ja öljynnyt noin 90 neliön suuruisen mosaiikkiparkettilattian, joka oli aiemmin lakattu ja kulunut huonokuntoiseksi.
        Öljytty lattia on helppohoitoinen. Öljyäminen on yksinkertaista tehdä itse. Öljyttyä lattiaa voi korjailla sieltä täältä ajan kuluessa, öljyämällä vain osan, esim kevyt hionta tahran kohdalta ja öljyä lisää. Perheessäni on kaksi pientä lasta ja lisäksi meillä on koira. Öljytty lattia on kestänyt tosi hyvin.
        Lisäksi öljyttyä lattiaa ei tarvitse hiertää niin kiiltäväksi, kuin lakattu on. Toki senkin voi tehdä. Hinkata vaikka villasukalla, niin johan alkaa kiiltämään.
        Öljytyssä puu jää puun tuntuiseksi, miellyttävämpi jalalle. Minä käytin Osmocolor merkkistä öljyä, mutta on varmaan muitakin yhtä hyviä.
        Yksi juttu vielä: Öljyäminen on myrkyttömämpi ja hajuttomampi vaihtoehto.

Öljytty lattia on lakattuun verrattuna työläs hoitaa. Öljyäminen verrattuna nykyisiin vesiohenteisiin lakkoihin on myrkyllisempi ja haisevampi toimenpide kuin lakkaus.

• mielipide vain
        asentaja kirjoitti:

Öljytty lattia on lakattuun verrattuna työläs hoitaa. Öljyäminen verrattuna nykyisiin vesiohenteisiin lakkoihin on myrkyllisempi ja haisevampi toimenpide kuin lakkaus.

Lakatusta parketista niin, kuin kaikista muistakin lakatuista puupinnoista häviää puun tuntu. Puu ikään kuin laitetaan "lasin alle". Puu säilyttää luonnollisen tunnun ja ulkonäön öljyttynä ja on kauniimpi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7105
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      50
      3428
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2756
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2157
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      43
      2112
    Aihe