Miten saada vanhemmat suostumaan muuttoon?

...

Olen 16 vuotias tyttö ja haluan ja olen päättänyt, että muutan ensi kesänä pois kotonta (jolloin olen 17) ja vielä toiseen kaupunkiin.. Haluan itsenäistyä ja alkaa ottaa vastuuta itsestäni ja elämästäni..

Ongelmani on vanhempani. Olemme keskustelleet jo asiasta. He eivät halua että muutan, koska olen alaikäinen. Ja kun vielä kyseessä sattuu olemaan toinen kaupunki, joka on vielä sellainen suuri (asumme pienellä paikkakunnalla) ja sinne on matkaa jotain 350 km täältä..

He eivät uskalla antaa mun muuttaa yksin, isoon, tuntemattomaan, toiseen kaupunkiin, kauas heistä.. Ymmärrän kyllä heitäkin, mutta miten saisin ne tajuamaan, että pärjään kyllä? 18-vuotiaana saan muuttaa ilman niiden lupaakin, joten mitä väliä muutanko sen puoli vuotta ennen 18-vuotis syntymäpäivääni? Muuta kuin että voisin aloittaa opiskelut heti, jos saisin muutta jo 17-vuotiaana, vain puoli vuotta ennen kuin täytän 18.. En usko, että puolen vuoden päästä olisin jotenkin sen valmiimpi muuttoon vaikka olisinkin 18v. kuin 17v.:nä..

Rahakaan ei oo mikään ongelma.. Heidän ei tarvitsisi maksaa yhtään mitään, sillä olen päättänyt mennä oppisopimuskoulukseen, jonka palkalla pärjään kyllä :)

Miten saan heidän päänsä käännettyä? Onhan siihen vielä aikaa, mutta jotenkin tuntuu, että en saa niitä muuttaa mielipidettään.. Tää ois kuitenkin mulle niin tärkee juttu :)

23

4798

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hätä ja hoppu?

Puolivuotta- vuosi sinne ja tänne. Jotenkin kyllä tuntuu, ettei sulle tossa vuodessa järki kerkee kasvamaan, mutta tao päätäs seinään sitten täysi-ikäisenä.

Alaikäisenä kun et saa tehdä edes sähkösopimustakaan, saatikka vuokrasopimusta, reppana. Huollettava olet, vielä puhtaasti.

Et oikein taida tajuta, mitä se aikuisuus on. Siltä tuo nyt vähän kuulostaa.

Ongelma ei suinkaan ole vanhempasi, vaan vähäinen järkesi. Kasva vielä ihan rauhassa, kun kerran aikaa on.

Voisin kertoa sulle samaan hengenvetoon monista tietämistäni poskelleen menneistä oppisopimuskoulutuksista, mutta enpä viitsi. Huomaat kyllä sitten aikanaan itsekkin.

TAI, pitäisikö? Itelläni on ainakin kaksi kaveria, jotka tosi toiveikkaina saivatkin oppisopimuspaikan, mutta sitten käytännössä ilmeni, että se oli niin huonosti järjestetty koulutus, ettei sillä ammattipapereihin ollut mitään asiaa. Näin ollen kyseiset nuoret eivät olleet lainkaan tyytyväisiä siihen että eivät koskaan valmistuneet, eivätkä saaneet parempaa palkkaa, vaan joutuivat vuosikausiksi palkkakuoppaan. Se oli silkka vedätys.

• vai mikä?

kun täytyy tuolla tavoin maalailla piruja seinille. "Et sinä reppana kuitenkaan onnistu", näinkö kasvatat omia lapsiasikin. Bravo. Jos he ovat tarpeeksi fiksuja niin tulevat olemaan sinulle kiitollisia, tosin ei syystä mistä itse kuvittelet.

Ap, kirjoita paperille niitä asioita joiden ajattelet muuttuvan elämässäsi muuton myötä, ja vie se vanhemmilesi. Jos pystyt järkeistäen osoittamaan että sinusta on siihen, tuskin vanhempasi vastaan laittavat. Pidä kuitenkin mielessä, että asiat voi aina mennä metsään ja vaikeuksia tulee aina eteen. Silloin tarvitset vanhempiesi tukea vielä täysi-ikäisenäkin.

T: Ammattipaperit oppisopimuksella saanut.

• kannustava

puheenvuoro.Tässä yksi lainaus tekstistä "näin tuet nuoren itsetuntoa":Nuoren omaa elämän opettelua ei saa rajoittaa tunkeutuvalla,ripustautuvalla tai omistavalla otteella.Nuoren on saatava haasteita ja kokemuksia onnistumisesta ilman kenenkään apua."Mielestäni hyvin sanottu.Sinä ainakin lyttäät kaikki aloittajan suunnitelmat heti alkuunsa.Tarkoitus on,että nuoresta kasvaa hyvän itsetunnon omaava ja omillaan pärjäävä aikuinen kun se aika koittaa.Nuorta pitää tukea ja olla kiinnostunut hänen suunnitelmistaan.Joku on valmis muuttamaan tuossa iässä,toinen ei ole vielä tarpeeksi vastuuntuntoinen,en ota tähän yksittäistapaukseen kantaa.Omat lapseni on lähteneet opiskelemaan pois kotoa ennen kahdeksantoista vuoden ikää ja ovat nyt aikuisia omista asioistaan vastuun kantavia perheellisiä ihmisiä.

• kannustaa
        kannustava kirjoitti:

puheenvuoro.Tässä yksi lainaus tekstistä "näin tuet nuoren itsetuntoa":Nuoren omaa elämän opettelua ei saa rajoittaa tunkeutuvalla,ripustautuvalla tai omistavalla otteella.Nuoren on saatava haasteita ja kokemuksia onnistumisesta ilman kenenkään apua."Mielestäni hyvin sanottu.Sinä ainakin lyttäät kaikki aloittajan suunnitelmat heti alkuunsa.Tarkoitus on,että nuoresta kasvaa hyvän itsetunnon omaava ja omillaan pärjäävä aikuinen kun se aika koittaa.Nuorta pitää tukea ja olla kiinnostunut hänen suunnitelmistaan.Joku on valmis muuttamaan tuossa iässä,toinen ei ole vielä tarpeeksi vastuuntuntoinen,en ota tähän yksittäistapaukseen kantaa.Omat lapseni on lähteneet opiskelemaan pois kotoa ennen kahdeksantoista vuoden ikää ja ovat nyt aikuisia omista asioistaan vastuun kantavia perheellisiä ihmisiä.

vastustamaan vanhempiensa päätösvaltaa alaikäisinä. Tämä on minun mielipiteeni.

Tietysti täällä netissä kannustetaan mihin tyhmyyteen vaan tosi auliisti, kun ei itse tarvitse sitten kantaa mitään vastuuta sanoistaan.

• lainatakseni
        kannustaa kirjoitti:

vastustamaan vanhempiensa päätösvaltaa alaikäisinä. Tämä on minun mielipiteeni.

Tietysti täällä netissä kannustetaan mihin tyhmyyteen vaan tosi auliisti, kun ei itse tarvitse sitten kantaa mitään vastuuta sanoistaan.

"Haluan itsenäistyä ja alkaa ottaa vastuuta itsestäni ja elämästäni.."

Tämä ei ole tyhmyyttä tai vanhempien uhmaamista, vaan normaalia ihmisen kehitystä. En ole kannustanut ketään muuttamaan kotoa tyhjän päälle ennen kuin on siihen valmis, mutta yrittämään omia siipiään vanhempien tuella sitäkin enemmän. Oli lapsi yli tai alle 18.

Ja otan mielelläni vastuun itse tekemieni lasten itsenäistymisestä, enkä siten missään nimessä kuvittele saavuttavani mitään hyvää käyttämällä "huoltajan päätösvaltaa" tekosyynä mielivaltaisuuteen ja herjaamiseen. Tämä on minun mielipiteeni.

• vain kotona eikä
        lainatakseni kirjoitti:

"Haluan itsenäistyä ja alkaa ottaa vastuuta itsestäni ja elämästäni.."

Tämä ei ole tyhmyyttä tai vanhempien uhmaamista, vaan normaalia ihmisen kehitystä. En ole kannustanut ketään muuttamaan kotoa tyhjän päälle ennen kuin on siihen valmis, mutta yrittämään omia siipiään vanhempien tuella sitäkin enemmän. Oli lapsi yli tai alle 18.

Ja otan mielelläni vastuun itse tekemieni lasten itsenäistymisestä, enkä siten missään nimessä kuvittele saavuttavani mitään hyvää käyttämällä "huoltajan päätösvaltaa" tekosyynä mielivaltaisuuteen ja herjaamiseen. Tämä on minun mielipiteeni.

pitkin maailmaa. Lapsen paikka on kotona, kunnes täytää 18v.

Ei kyllä ole vanhempien tuettava lasta jonnekin muuhun kaupunkiin. NÄIN ON.

• on kotona
        vain kotona eikä kirjoitti:

pitkin maailmaa. Lapsen paikka on kotona, kunnes täytää 18v.

Ei kyllä ole vanhempien tuettava lasta jonnekin muuhun kaupunkiin. NÄIN ON.

tasan niin kauan se on lapsen kannalta sopivaa. Entäs kun lapsi on 18v, saako hänet mielestäsi heittää silloin pakolla ulos jos vanhempaa sattuu huvittamaan? Jos näin, miten puolta vuotta nuoremmalla olisi pienemmät edellytykset kotoamuuttoon? Jos ei, miksei (kun kerran homma toimii toisinkin päin)?

Ja tuo perustelusi "näin se vain on", huoh, tuo 16-vuotiaskin osasi paremmin. Vaikka kuinka isoilla kirjaimilla kirjoittaisit.

• lakia vaikka
        on kotona kirjoitti:

tasan niin kauan se on lapsen kannalta sopivaa. Entäs kun lapsi on 18v, saako hänet mielestäsi heittää silloin pakolla ulos jos vanhempaa sattuu huvittamaan? Jos näin, miten puolta vuotta nuoremmalla olisi pienemmät edellytykset kotoamuuttoon? Jos ei, miksei (kun kerran homma toimii toisinkin päin)?

Ja tuo perustelusi "näin se vain on", huoh, tuo 16-vuotiaskin osasi paremmin. Vaikka kuinka isoilla kirjaimilla kirjoittaisit.

kuinka tuo kuusitoista vuotias osaisi paremmin perustella. huoh.

(haluatko vielä tehdä itsestäsi pahvimman?)

• itse itsestäsi
        lakia vaikka kirjoitti:

kuinka tuo kuusitoista vuotias osaisi paremmin perustella. huoh.

(haluatko vielä tehdä itsestäsi pahvimman?)

Sellaista lakia kun ei ole olemassakaan, joka kieltäisi alaikäisen asumisen muualla kuin vanhempien asunnossa. Sen sijaan sossua saattaa hyvinkin alkaa kiinnostaa, mikäli opiskelupaikaton/työtön tai täysin vanhempien määräämästä opinnahjosta lintsaava/potkut saanut lapsesi luuhaa päivät kaduilla.

Sillä näinhän siinä käytännössä käy, sinä lapseton ja todellisuudesta vieraantunut ystäväiseni, vaikka lapsenuskosi täydellisestä määräysvallasta yli 15-vuotiaaseen lapseen (saati että se olisi lapselle hyväksi) onkin jollain kierolla tavalla herttaisen idyllinen.

• Elise56

Olen 15 vuotiaan (93-syntyneen)äiti ja ja tyttömme muuttaa kesällä 2009 240km päähän kotoa opiskelemaan, ja meillä ei ole mitään sitä vastaan. Asuntoakin ollaan yhdessä katseltu ja jatko-opinto paikkaa. Mielestäni on hienoa, että nuoret alkavat ottamaan vastuuta itsestään. Itse en siis näe tuossa ideassasi mitään mitä vastaan pitäisi muka olla. En oikein tiedä miten sitten sinun pitäisi vanhemmillesi vielä puhua kun itse tyttöni tuli sanomaan (on jo aina puhunut pienestä lähtien) minne haluaa muuttaa ja opiskelemaan. Kai sinun pitää kuitenkin mieltyä vanhempiesi päätökseen ja koittaa jutella myöhemmin vielä jos vaikka heidän mielensä muuttuu.

• äiti kans

vanhemman asia koska päästää lapsensa maailmalle, riippuu vähän lapsesta. Minä en päästäisi 15v tyttöä 240km päähän jos opiskelu mahdollisuuksia on lähempänä.
        Tuo kehoitus, puhua vielä vanhemmille, alkaa kuulostaa ruikutukselta. Mehän emme tiedä mikä vanhemmilla on syynä ettei halua tytön muuttavan, ei viitsitä rohkaista tyttöä, vanhemmat ovat ilmeisesti päätöksensä tehneet.

• Elise56
        äiti kans kirjoitti:

vanhemman asia koska päästää lapsensa maailmalle, riippuu vähän lapsesta. Minä en päästäisi 15v tyttöä 240km päähän jos opiskelu mahdollisuuksia on lähempänä.
        Tuo kehoitus, puhua vielä vanhemmille, alkaa kuulostaa ruikutukselta. Mehän emme tiedä mikä vanhemmilla on syynä ettei halua tytön muuttavan, ei viitsitä rohkaista tyttöä, vanhemmat ovat ilmeisesti päätöksensä tehneet.

Mitä sinä alat tekemään kärpäsestä härkäsen kun sanoin vain oman mielipiteeni asiaan ja ei ole pahasta rohkaista nuorta omilleen, oppiihan itse itsensä elättämään. Oma tyttöni jonka annan muuttaa, ei tarkoita että hylkäisin hänet vaan että autan häntä kaikessa missä tarvitsee ja kuluista mitä tulee. Omat lapsesi varmaan elää 35vuotiainakin vielä luonasi.

• äiti kans
        Elise56 kirjoitti:

Mitä sinä alat tekemään kärpäsestä härkäsen kun sanoin vain oman mielipiteeni asiaan ja ei ole pahasta rohkaista nuorta omilleen, oppiihan itse itsensä elättämään. Oma tyttöni jonka annan muuttaa, ei tarkoita että hylkäisin hänet vaan että autan häntä kaikessa missä tarvitsee ja kuluista mitä tulee. Omat lapsesi varmaan elää 35vuotiainakin vielä luonasi.

kuuma kalle. Minun lapseni ovat kaikki omillaan ja tukevasti,2 tyttöä ja 2 poikaa. Kiihdyit siihen malliin että taidat pelätä omasi puolesta, tuliko luvattua paljon liian nopeasti.Edestäsi löydät niin hyvät kun pahat.Tuskin tämä palsta on sopiva paikka vieraan mennä rohkaisemaan ketään alaikäistä, se on hänen vanhempiensa asia. Luulisi sinun (aikuisen?) tajuavan.
        Minun lapseni muuttivat kotoa paljon alle 30v., sinun taitaa muuttaa takaisin 20v.

• auttaa
        äiti kans kirjoitti:

kuuma kalle. Minun lapseni ovat kaikki omillaan ja tukevasti,2 tyttöä ja 2 poikaa. Kiihdyit siihen malliin että taidat pelätä omasi puolesta, tuliko luvattua paljon liian nopeasti.Edestäsi löydät niin hyvät kun pahat.Tuskin tämä palsta on sopiva paikka vieraan mennä rohkaisemaan ketään alaikäistä, se on hänen vanhempiensa asia. Luulisi sinun (aikuisen?) tajuavan.
        Minun lapseni muuttivat kotoa paljon alle 30v., sinun taitaa muuttaa takaisin 20v.

kiihtyminen kahta kauheammin...

Totta, emme tiedä mitä ap:n kotona on asiasta keskusteltu. Kuitenkin näet tähän "vieraan lapsen ja hänen vanhempiensa väliseen asiaan" puuttumisen sopivana silloin, kun ei kannusteta muuttamaan? Varsinkin, kun enimmäkseen näissä viesteissä puhuttelutapa ap:ta kohtaan on ollut todella ala-arvoista, ja itsekin olet sortunut puhumaan "ruikutuksesta"?

Lähtökohtaisesti näkisin 17-vuotiaan olevan valmis muuttoon silloin, JOS halu siihen lähtee nuoresta itsestään, asia on mietitty hyvin (ja ap:n tapauksessa sitä harkinta-aikaa on) ja vanhemmat tukevat asumista. Tällainen järjestely on parhaimmillaan parasta lapsen aikuisuuteen siirtymisen tukemista, varsinkin jos muutto liittyy sellaiseen työhön ja koulutukseen jollaista ei lähitienoilta löydy. Kaikki kun ei asu kaikkien mahdollisten koulutuspaikkojen välittömässä läheisyydessä.

Vaikka mielestäni yli 20-vuotiaaksi kotona asumisessakaan ei ole mitään pahaa jos lapsi elää kuten aikuisen kuuluukin.

• Elise56
        äiti kans kirjoitti:

Tämä alkaa olla jo naurettavaa, että sinä alat puuttumaan minun omiin mielipiteisiini tähän asiaan.
        Minun mielestä nuoren muutto omilleen ei ole paha asia edes 15 vuotiaana. En usko että lapseni takaisin muuttaa ja jos muuttaa, niin tervetuloa takaisin kotiin. Mikä ongelma sinulla on kun pitää alkaa arvostelemaan minun viestejäni tälle 16 vuotiaalle tytölle, kun en ole häntä mihinkään laittomaan kehottamassa, vaan rohkaisemassa sitä oman tulevaisuuden rakentamisessa, eli omilleen muuttamisessa.

• kuinka joku jaksaa
        auttaa kirjoitti:

kiihtyminen kahta kauheammin...

Totta, emme tiedä mitä ap:n kotona on asiasta keskusteltu. Kuitenkin näet tähän "vieraan lapsen ja hänen vanhempiensa väliseen asiaan" puuttumisen sopivana silloin, kun ei kannusteta muuttamaan? Varsinkin, kun enimmäkseen näissä viesteissä puhuttelutapa ap:ta kohtaan on ollut todella ala-arvoista, ja itsekin olet sortunut puhumaan "ruikutuksesta"?

Lähtökohtaisesti näkisin 17-vuotiaan olevan valmis muuttoon silloin, JOS halu siihen lähtee nuoresta itsestään, asia on mietitty hyvin (ja ap:n tapauksessa sitä harkinta-aikaa on) ja vanhemmat tukevat asumista. Tällainen järjestely on parhaimmillaan parasta lapsen aikuisuuteen siirtymisen tukemista, varsinkin jos muutto liittyy sellaiseen työhön ja koulutukseen jollaista ei lähitienoilta löydy. Kaikki kun ei asu kaikkien mahdollisten koulutuspaikkojen välittömässä läheisyydessä.

Vaikka mielestäni yli 20-vuotiaaksi kotona asumisessakaan ei ole mitään pahaa jos lapsi elää kuten aikuisen kuuluukin.

ihan oikeesti,olen lukenut näitä viestejä ja nauraa täytyy.
        Lukeeko teistä kukaan viestejä niin että vastatessaan muistaa mistä on kyse, ei taida lukea.
        Hyökkäilette toistenne kimppuun, ootte oikea AKKA LAUMA.
        Nämä ovat kyllä hauskoja luettavia, maha on ihan kipee.

• bbbbb

...sillä olen päättänyt mennä oppisopimuskoulukseen, jonka palkalla pärjään kyllä :) ...

oletko jo hankkinut oppisopimuspaikan. Sillä kysyn, koska ei sinne niin vaan mennä. Paikka pitää käsittääkseni itse hankkia ja sitten tehdä sopimus siitä opiskelusta.

Missä aiot asua? Ilmeisti tuolla paikkakunnalla on joku jonka vuoksi sun pitäisi muuttaa?

• äiti kans

vanhempiesi kannalta, äläkä vaan "tuijota omaa napaa". Tuliko mieleesi että vanhempasi kantavat huolta sinusta ja haluavat että varmasti pärjäät "maailmalla". Jos sinun ei ole ihan pakko muuttaa paikkakuntaa niin miksi sinä kasaat vanhemmillesi huolta turhaan.Tuskin sinä vielä tiedät pärjäätkö vai et,vuodessakin ihminen kehittyy ja ajatusmaailma muuttuu. Opettele itsestäsi vastuunottamista ja itsenäistymistä turvallisesti kotona. Tee vaikka sopimus vanhempiesi kanssa että järjestätte asiat kotona niin että saat enemmän vastuuta omasta elämästäsi.
      Et ole kuule ainoa joka haluaa kotoa pois ja aloittaa omaa elämää, kerkeet kyllä olla omillasi myöhemminkin.
      Olen huomannut että sinun ikäisilläsi on kauhea tarve muuttaa ja itsenäistyä, se kuule ei ole helppoa. Miksi et nauti kodin turvasta ja huolehtivista vanhemmista niin kauan kun voit.

• varmasti

hommata se oppisopimussoppari, että voit näyttää vanhemmillesi, että paikka on ja koulutus alkaa syksyllä. Sen jälkeen esität vanhemmille asunnonhankintasuunnitelman, muuttosuunnitelman, mistä saat kasaan takuuvuokran, kuukausibudjetin (muista ensimmäisen kuun budjettiin muuttokulut, huonekalut yms, ja että saat palkan vasta seur. kuussa), kilpailuttamasti sähkö- ja puhelinliittymät, koti- ja muut vakuutukset, jne. Jos olet tarpeeksi kypsä järjestämään todistettavasti sen oppisopparin ja lisäksi huolehtimaan käytännön elämän järjestelyistä, niin eiköhän sieltä muuttolupa heltiä.

• ....

itse muutin pois kotoota 16 vuotiaana, nyt olen asunut yksin kohta vuoden. En sentään ihan noin kauas muuttanut, muutin noin 50 kilometrin päähän, joten olen lähes joka viikonloppu kotona.
      Kannattaa miettiä tuota muuttoa, itse olen harkinnut takaisin kotia muuttamista, ei tää yksin asuminen niin hauskaa olekkaan (taino asun kahen kaverin kanssa, mutta what ever). Aluksi oli tosi kivaa, sellane ''itsenäistymisen tunne'', sai olla rauhassa ja periaatteessa tehä mitä halus, eikä kukaa ollu passuuttamassa siivoomaan heti, kun oli sotku. Mutta jotenkin oon alkanut kaipaamaan kotiin, niitä iltoja, kun vietetään perheen kanssa aikaa sohvalla katsoen telkkaria ja sitä äitin tekemää ruokaa :) kai sä jaksat yhden puolen vuoden odottaa, sitten saat tehä ihan mitä haluat..

• .....

hupsista, enpäs ollenkaan huomannut kuinka vanha tämä viestiketju on :D jostain se vaan putkahti tonne ja päätin sitten lueskella ja sitten huomasin päivämäärät :D

• lol4
        ..... kirjoitti:

hupsista, enpäs ollenkaan huomannut kuinka vanha tämä viestiketju on :D jostain se vaan putkahti tonne ja päätin sitten lueskella ja sitten huomasin päivämäärät :D

et näköjään..

• Anonyymi
        lol4 kirjoitti:

et näköjään..

et tosiaankaan :DD

• Anonyymi

Mä haluaisin muuttaa Lappiin mutta vanhempieni kanssa tottakai koska olenhan vasta 11v ja unelmani on mennä Lappiin ja muuttaa sinne edes vuodeksi ja sitten kattoa että jäähänkö sinne mutta siinä on se ongelma että äitini ei halua koska siellä on kesällä itikoita mutta eihän se sitä tajua että mullakin on tarpeita... Lisäksi mua kiusataan koulussa vähän joten olisi siitä kannalta hyvä mutta mun kaveriiiit ne jäis Kajaaniin missä asun nyt
      Ja meidän mökki on Lapissa ja sinne olis hyvä muuttaa paitsi että siellä on vaan keittiö, olohuone, Äitin ja iskän huone ja sitten mun ja veljeni huone ja me ei pärjätä samassa huoneessa vuosia veljeni kanssa koska hän on ärsyttävä ja niin oon minäkin niin miten saisin Äitin ja iskän suostumaan muuttoon kertokaa pliis en kestä kun täälläkin lumet vaan sulaa vaikka on Vasta marraskuuu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      24
      4042
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2921
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      11
      1213
    4. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      22
      890
    5. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      39
      876
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      114
      734
    7. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      37
      705
    8. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      35
      688
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      104
      647
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      134
      635
    Aihe