Uusi netti

laajakaistamies

Terve kaikille!

Ajattelin kysellä pikkasen tietoa jos jollain sitä löytyisi tästä asiasta.

Elikkäs olen hommaamassa Soneralta laajakaistaa heillä on jokin tarjous että nopein yhteys jonka saa omalle paikkakunnalle 39.90€/kk
Nykyisin minulla on taloyhtiön yhteinen netti joka on todella huono, (4M) jaettuna koko taloyhtiönasukkaille ja sen lisäksi tiedonsiirron max nopeus 100kbs.
Nykyinen netti toimii jollain HomePNA tavalla (en oikeen hirveesti näistä ymmärrä) otan siis yhteyden puhelinpiuhan kautta,välissä minulla on ZyXel PUC-20 ns.modeemi tulee usb:hen kiinni.
Ja olen siis sitä uutta nettiä hommaamassa ja nykyistä nettiä ei voi mitenkään lopettaa toiminnasta koska se kuuluu taloyhtiön sääntöihin että jokaisella se on.
Onko edes mahdollista että on 2 internet yhteyttä samaa aikaan käytössä?

Jos nyt sitten menisin ostamaan uuden laajakaistan niin miten sen asennus tapahtuu?, lähettääkö ne esim. 24M virtuaalisesti meidän "puhelin linjoille" mutta saan samasta puhelin piuhasta 24M?
Vai tuleeko minulle kotiin asentamaan jotku Pauli ja Sauli laajakaistaa.?
Tarjoukseen kuuluu että tulee modeemi mukaan ja mokkula jolla minulla nyt ei ole mitään käyttöä.

Kiitän etukäteen vastauksista!

7

556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Internetin ylipäällikkö

Tietääkseni homma menee niin, että puhelinlaitokselta tulee äijä kytkemään yhden puhelinpistokkeen nimenomaan tälle uudelle liittymälle, ja saat sitten sitä kautta soneran laajakaistan käyttöösi. Tilatessasi linjan saat kotiin (kai postitse tai noutamalla) modeemisi, jonka sitten tökkäät kiinni tähän "uuteen" puhelinpistokkeeseen ja siitä taas koneellesi jne. Onhan joillakin kaksikin liittymää kotona, sen varalta että toinen operaattori katkeaa hetkellisesti, ja silloin on omat pistokkeet määritelty eri liittymille, tai miten kukakin sen haluaa tehdä...

• Internetin ylipäällikkö

Piti kirjoittaa "Aurialla näin", pahoittelut jos joku repii ranteensa auki kirotusvihreen takia.

• jatkat

muiden osakkaiden kaistan maksua, jos säännöissä on noin.

• laajakaistamän

Joo kyllä maksan mutta nykyisen hinta on jotakin 3€/kk eli ei kovin paha, kyllä silti vituttaa maksella sitä turhaan jatkossa :(

• ihan toimiva

Siis sulla on HomePNA -yhteys, jonka max. nopeus sun asuntoon on 1Mbps. Saat sen maksiminopeuden käyttöösi niin kauan kuin korkeintaan neljä asuntoa siirtää netistä tavaraa tasan samanaikaisesti ja jatkuvasti. Todennäköisesti tätä ei kumminkaan tapahdu vaan sulla on max.nopeus käytössä vaikka 10 asuntoa olisi vain surffailemassa samaan aikaan. Ongelmallisempi tilanne on, jos porukka on kytkeytyneenä johonkin P2P-verkkoon ja työntää tavaraa samalla myös verkkoon päin, silloin saattaa ahistaa koska nopeus toiseen suuntaan voi olla vaikka 512kbps tai 1Mbps yhteensä koko taloyhtiö.

Kannattaa miettiä, onko isommalle nopeudelle oikeasti tarvetta. Meillä on 8 Megan yhteys jaettuna 10 asuntoon HomePNA:lla ja jokseenkin aina tuntuu olevan täysi kaista käytössä. Aikas hyvin tuolla pärjää, varsinkin kun mulla on vielä langaton yhteys WLAN kytkettynä mediamuuntimen avulla. Jos ei teillä kapasiteetti riitä, niin taloyhtiö voisi ekaksi nostaa kokonaisnopeuden esim. 8Mbps:iin, ei paljon lisäisi kk-hintaa eikä laitteita tarvitse uusia.

• Laajakaistamön

Suurin ongelma on netin jatkuva kaatuilu ja hitaus nyttenkin 2 päivää ollut todella tahmaista tein nopeustestin niin mahdollinen latausnopeus 1.7kbs. Ärsyttävin tässä on se silloin kun netti ei ole tukossa ja toimii normaalisti koko kaistan voimin, niin meidän taloyhtiöllä on jokin siirto rajoite 100kbs. Yleensä jos aloitan jonkin latauksen nopeus käy jossain 116kbs pintaan ja siinä rajoitin astuu peliin ja pitää vauhdin aina noin 96kbs pintaan. Kyllähän se 24M olisi melko kätevä kun näinkin hyvä tarjous on tarjolla. Tulis latauksetkin huoletta vähintään 8kertaa nopeammin, riippuen tietenkin serveristä.

• ongelmaa ole

soneralta pistää ukko piuhat kiinni ja se on siinä.
      meille yritettiin kans tuota netti liittyy vuokraan juttua mutta onneksi sain puhuttua muille asukkaille, mitä se merkitsee. vuokraan olisi tullut neliön mukaan korotus, mulla olisi se tehnyt noin 12 euroa. ja siinä 4 megan liittymässä olisi ollut 85 taloutta.

onneksi väki ymmärsi eikä mennyt tohon halpaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      205
      3833
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2426
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2296
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2213
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1521
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      70
      1157
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1126
    Aihe