pyöränmutteriavain ei kestä jos pultit ovat tiukalla

Cityvihreä

Laitatin keväällä rengasliikkeessä alle uudet kesärenkaat, ja aluvanteiden pultit vedettiin pulttipyssyllä tiukalle.

Nyt tuli aika laittaa talvirenkaat alle, ja epähuomiossa aloin irroittaa pultteja auton mukana tulleella avaimella - sillä jolla käytetään tunkkia ja jolla periaatteessa voi irroittaa pyörän pultit. Kirjoitin "periaatteessa" siksi että olen yleensä käyttänyt ristikkoavainta. Olisi pitänyt käyttää nytkin, sillä käyttämäni vakiona autoon kuuluva pyöränmutteriavain ei kestänyt vääntämistä vaan rikkoutui.

Eli älä käytä sitä. Hanki autoosi ristikkoavain, niin et jää kiipeliin tien päällä. Tunkki sentään vaikuttaa asialliselta toisin kuin joidenkin muiden merkkisten autojen tunkit.

Auto on viimeinen ekakoppainen Megane (2003). Todennäköisesti samanlaisia avaimia on muissakin samanikäisissä Relluissa.

Muista kiristää pultit tiukemmalle parin sadan kilometrin ajon jälkeen - varsinkin jos vanteet ovat alumiinia. Tuossa jokunen vuosi sitten takanani ajoi viisikymppinen nainen V70:llä. Huomasin että toinen eturengas vipatti aikalailla, ja niin pistin hätävilkut päälle ja viittilöin pysähtymään. Rengas oli irtoamaisillaan, ja pultit voi vetää käsin irti - juurikaan kiertämättä. Nainen oli huomannut jotain outoa mutta ajatteli ajaa kotiin saakka "koska asui niin lähellä". Hän oli sitä mieltä että rengas oli rynkytetty rikki katsastuksessa. Jep jep.

Samana keväänä satuin huoltoasemalle samaan aikaan nuoren tytön kanssa, joka ähki ilmanpaineiden kanssa. Sceniciin piti "kuulemma" laittaa lisää ilmaa renkaisiin ja hyvästä syystä. Etugummissa oli 0,6 bar, kun pitäisi olla 2,4 . . .

9

1712

Vastaukset

  • Hmm, olet oikeassa, mutta miten tuo sinun tarinasi jatkui? Mitä myöhemmin keväällä tapahtui...

    • . . . ei se tarina oikeastaan mitenkään jatkunut. Eikä oikeastaan liittynyt pyöränmutterinavaimeen, mitä nyt muuten vaan tuli mieleen. Tai sillai liittyi että kannattaa muistaa tarkistella ne ilmanpaineet sen jälkeen kun renkaat on vaihdettu.

      Kyllä mä vähän ihmettelen, miten tyhjillä renkailla jengi ajelee. Tuollaisen 0,6 bar paineen kyllä luulisi ajossa tuntevan...


  • Ei kai nyt kukaan oikeasti käytä ristikkoavainta? Ristikkoavain on täysi lelu jota voi käyttää polkuautoon ja muihin vastaaviin. Osta itsellesi kunnon pyöränpultinavain.

    • Ristikko avain on ihan kätevä. Sillä saa pyöräytettyä pultin tai mutterin irti hetkessä. Jos pultti taas on tiukassa, niin sen saa helpommin irti jatkovarrellisella avaimella. Toisaalta se on hitaampi käyttää kuin ristikkoavain.

      Niin, ja ne pulttipyssyt. Kotioloissa se minunkin paineilmapyssy jää kaappiin, kun vaihtaa pariin autoon renkaat. Akkupyssy voi olla paikallaan, mutta ei sellaista kannata noin pienen homman takia hankkia.


    • Niin no. Itse asiassa minulla ei ole ristikkoavainta, mutta en jaksanut selittää juurta jaksaen millä pultit avaan. Availen niitä hylsyllä, siihen kiinnitetyllä pyhyellä pätkällä (mikä sen nimi nyt onkaan) ja noin 30 cm varrella. Osat irtoavat toisistaan ja menevät pieneen tilaan varapyöräkoteloon. Pyöränmutteriavain ajaisi toki saman asian.

      Ristikkoavaimiakin näyttää olevan eri laatuisia, ja heikoimmat esitykset saa kyllä rikki. Rallimiehet ovat maalanneet sen oikean kokoisen pään maalilla niin että ei tarvitse sovitella mikä se näistä olikaan..


  • ..samalla uusi tunkki. Sillä auton omalla ei tee mitään. Samanlainen rimpula on II-koppaisessa Meganessa. Nehän ei ole edes tarkoitettu varsinaisiin renkaidenvaihtoon vaan esim. rengasrikon sattuessa. Simppelin hallitunkin saa 20e. Suosittelen.

    • Totta, ja sellainen minullakin oli mutta hukkasin pois. Sen kanssa saa olla tarkkana, mistä kohdasta nostaa ja korin ja tunkin väliin kannattaa laittaa sellainen myötäävä kumitalla, jollaisen voi ostaa Biltemasta. Se kestää mitä vaan - muotoutuu monelle mutkalle ja palautuu taas entiselleen. Etuna sen käyttämisestä on parempi pito liitoskohdassa ja se että alustamassaan ei tule jälkeä.


  • Aloin sitte itekin vaihtamaan talvirenkaita alle tuolla auton omalla pulttiavaimella. Yhdestäkään renkaasta en aluksi saanut kaikkia neljää pulttia auki ja pienen öljyämisen jälkeen sain kaksi talvirengasta alle ja kolmanne kohdalla avain lohkesi hitsauksen kohdalta. Sitä ennen se oli kyllä jo vääntynyt siitä nivelen kohdalta. Hienointa tässä oli, että en omistanut hylsysarjaa tai muuta vastaavaa. Siitä oli sitten lähdettävä rautakauppaan kahdella huomattavan alipaineisella talvirenkaalla ja kahdella kesärenkaalla, joista toisessa ei ollut edes kaikki pultit kunnolla kiinni, johtuen avaimen rikkoutumisesta. Loppuenlopuksi talvirenkaat saatiin alle ja nyt on ajettu koko marraskuu turvallisesti ja tulevaisuutta varten on kunnon välineet.

    • Jokaisen auton paksissa pitäisi olla se kunnon ristikkoavain eikä mitään leluja.


SEISKA.FI

  • Temptation Island Suomen kulisseissa kuohuu – Joonalta raju tylytys Joskusta ja Karimista: ”Aika räjähdysherkkä aihe”
  • Hyvää huomenta! Pia Lamberg seksikkäissä leopardibikineissä - katso kuva!
  • Huh, mikä muodonmuutos - hurjasti laihtunut Teuvo Loman palasi kameroiden eteen: vastasi hyväksikäyttösyytteisiin hovissa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.