mikä asu kirkkoon?

mansikka08

onko "sääntöä" miten pitää pukeutua kirkkoon? morsiusparin sekä vieraiden. voiko olla ei niin juhlallisissa asuissa. haluaisin omannäköiset häät, kirkko sijaitsee saaressa ja juhlat pidettäisiin mökillä venematkan päässä siis molemmat. juhlat olisi enemmän kesäjuhla-tyyppiset, voiko siis morsiankin astella kirkkoon pelkässä kesämekossa

4

3889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaippa..

      Luulis ettei sillä ole mitään merkitystä. Onhan hääpukujakin niin erilaisia. On yksväristä ja värillistä. Eri pituista helmaa jne. Joten kesämekko kuulostaa ihan loistavalta. Aattelisin vain, että ei kovin paljastavaa.. ehkä. Mutta mikäs sitä luojan luomaa on esitellessä :)

    • eräs vaan

      Kirkko on herran huone ja sinne on kukin tervetullut oman näköisenään.

      Kuitenkin on muodostunut tiettyjä tapoja, jolla kunnioitetaan kirkon pyhyyttä ja arvoa. Kirkkoasun tulee olla peittävä. Naisella olkapäiden, rintojen ja alpään tulee olla peitettynä, myöskään navan näyttäviä paitoja eivät kaikki pidä sopivina. Myöskään varpaat näkyvissä ei kirkkoon tulisi tulla eli jalkaan varpaat peittävät kengät tai avokkaisiin sukat/sukkahousut. Miehillä kirkkoasuun kuuluu pitkät shortsit tai housut ja jonkinlainen paita ja samat kenkäsäännöt kuin naisilla.

      Mitään estettä ei ole tulla vihityksi nainen kesämekossa ja mies esim. suorissa housuissa ja lyhythihaisessa kauluspaidassa, jos itse pidätte sitä teidän näköisenä ratkaisuna. Vieraille kannattaa kutsussa jo vihjaista tavallista rennommasta pukukoodista. Näin he osaavat varautua sopivalla asulla.

    • anskutin_89

      Siis kirkkoonhan nyt voi laittaa ihan arkivaatteet, katselepa ympärillesi jumalanpalveluksessa ;-) Mulla on messussa hyvin usein samat vaatteet, joissa menen seuraavana päivänä luennoille. Kirkkohäät eivät vaadi erityistä juhlavuutta, jos niin halutaan. Kirkkovihkiminen voidaan suorittaa vaikka täysin arkivaatteissa, jopa vain kanttorin ja suntion todistaessa. Kirkkohäät ei tarkoita suurta juhlaa automaattisesti! Mikäli kesämekko ei ole kovin avonainen, se sopii oikein hyvin. Sitäpaitsi saaristossa tahtoo olla usein vähän viileää, joten tolkuttoman paljastava asu tuskin on mökkijuhlissa käytännöllinenkään. Huivi tai kesäinen neuletakki päälle?

    • pappi_x

      Ei ole sääntöä eikä tuomitsevia kommentteja pidä ottaa liian vakavasti. Pukeutumisen suhteen lähtökohta on tietysti toisaalta oma vapaus ja oikeus ainakin omissa juhlissaan valita linja itse, toisaalta tarve huomioida myös toisia. Vieraana haluaisi pukeutua tilanteeseen sopivasti eikä ainakaan muista erottuen, joten jos itse pukeudutte rennommin, kertokaa myös vieraille. Kirkkotilaan sopivasta pukeutumisesta on erilaisia mielipiteitä. Paljailla olkapäillä tulleita olen vihkinyt paljon enkä itse näe siinä ongelmaa, mutta jos oma suku on vanhoillisempaa, pitää miettiä, missä määrin on syytä heidät huomioida. Tärkeämpää on, etteivät vieraat loukkaa pukeutumisellaan juhlien järjestäjiä. Kun kyseessä on jumalanpalvelus, ei pukeutumisen kannattaisi varastaa ihan koko showta vaan pitäisi pystyä vaatteiden lisäksi miettimään muutakin eli ihan erikoisimmat viritykset mietityttävät siinä mielessä. Mutta tavallinen kesämekko kuulostaa oikein hyvältä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe