mikä asu kirkkoon?

mansikka08

onko "sääntöä" miten pitää pukeutua kirkkoon? morsiusparin sekä vieraiden. voiko olla ei niin juhlallisissa asuissa. haluaisin omannäköiset häät, kirkko sijaitsee saaressa ja juhlat pidettäisiin mökillä venematkan päässä siis molemmat. juhlat olisi enemmän kesäjuhla-tyyppiset, voiko siis morsiankin astella kirkkoon pelkässä kesämekossa

4

4120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaippa..

Luulis ettei sillä ole mitään merkitystä. Onhan hääpukujakin niin erilaisia. On yksväristä ja värillistä. Eri pituista helmaa jne. Joten kesämekko kuulostaa ihan loistavalta. Aattelisin vain, että ei kovin paljastavaa.. ehkä. Mutta mikäs sitä luojan luomaa on esitellessä :)

• eräs vaan

Kirkko on herran huone ja sinne on kukin tervetullut oman näköisenään.

Kuitenkin on muodostunut tiettyjä tapoja, jolla kunnioitetaan kirkon pyhyyttä ja arvoa. Kirkkoasun tulee olla peittävä. Naisella olkapäiden, rintojen ja alpään tulee olla peitettynä, myöskään navan näyttäviä paitoja eivät kaikki pidä sopivina. Myöskään varpaat näkyvissä ei kirkkoon tulisi tulla eli jalkaan varpaat peittävät kengät tai avokkaisiin sukat/sukkahousut. Miehillä kirkkoasuun kuuluu pitkät shortsit tai housut ja jonkinlainen paita ja samat kenkäsäännöt kuin naisilla.

Mitään estettä ei ole tulla vihityksi nainen kesämekossa ja mies esim. suorissa housuissa ja lyhythihaisessa kauluspaidassa, jos itse pidätte sitä teidän näköisenä ratkaisuna. Vieraille kannattaa kutsussa jo vihjaista tavallista rennommasta pukukoodista. Näin he osaavat varautua sopivalla asulla.

• anskutin_89

Siis kirkkoonhan nyt voi laittaa ihan arkivaatteet, katselepa ympärillesi jumalanpalveluksessa ;-) Mulla on messussa hyvin usein samat vaatteet, joissa menen seuraavana päivänä luennoille. Kirkkohäät eivät vaadi erityistä juhlavuutta, jos niin halutaan. Kirkkovihkiminen voidaan suorittaa vaikka täysin arkivaatteissa, jopa vain kanttorin ja suntion todistaessa. Kirkkohäät ei tarkoita suurta juhlaa automaattisesti! Mikäli kesämekko ei ole kovin avonainen, se sopii oikein hyvin. Sitäpaitsi saaristossa tahtoo olla usein vähän viileää, joten tolkuttoman paljastava asu tuskin on mökkijuhlissa käytännöllinenkään. Huivi tai kesäinen neuletakki päälle?

• pappi_x

Ei ole sääntöä eikä tuomitsevia kommentteja pidä ottaa liian vakavasti. Pukeutumisen suhteen lähtökohta on tietysti toisaalta oma vapaus ja oikeus ainakin omissa juhlissaan valita linja itse, toisaalta tarve huomioida myös toisia. Vieraana haluaisi pukeutua tilanteeseen sopivasti eikä ainakaan muista erottuen, joten jos itse pukeudutte rennommin, kertokaa myös vieraille. Kirkkotilaan sopivasta pukeutumisesta on erilaisia mielipiteitä. Paljailla olkapäillä tulleita olen vihkinyt paljon enkä itse näe siinä ongelmaa, mutta jos oma suku on vanhoillisempaa, pitää miettiä, missä määrin on syytä heidät huomioida. Tärkeämpää on, etteivät vieraat loukkaa pukeutumisellaan juhlien järjestäjiä. Kun kyseessä on jumalanpalvelus, ei pukeutumisen kannattaisi varastaa ihan koko showta vaan pitäisi pystyä vaatteiden lisäksi miettimään muutakin eli ihan erikoisimmat viritykset mietityttävät siinä mielessä. Mutta tavallinen kesämekko kuulostaa oikein hyvältä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea

Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa
      Maailman menoa
      235
      5906
    2. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      78
      4739
    3. Keskisen kyläkaupassa Temun vaatteita myynnissä?

Siis mitä? Miksi siis ei itse tilaisi Temusta samoja.
      Maailman menoa
      81
      3558
    4. SÄHKÖLASKU 1600 EUROA Ei tässä ole mitään järkeä

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011804443.html Kyllä täysin huijausta nämä sähkömarkkinat. Varsinkin pörssisähk
      Maailman menoa
      248
      3019
    5. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      146
      2759
    6. Olli Rehn: Eläkkeistä pitää leikata. Nyt tuli Lindtmanille kauhun paikka

jos johtaa seuraavaa hallitusta. Purra: eläkkeisiin ei kosketa. Eikä tällä hallituskaudella varmasti kosketa, mutta seur
      Maailman menoa
      180
      2241
    7. Venäläiset varkaudessa

Ja venäjä mieliset. Teitä kiinnostaa toisinajattelijat ja trafikista päätellen aika paljonkin. Kunhan aika koitaa tulee
      Varkaus
      261
      1699
    8. Lupajaoston esityslista

Ilmoitus rakennusvalvonntaan luvattomasta rakentamisesta. esityslistan 6pykälä Kyse on kulttuuritalon rakentamisesta jo
      Pyhäjärvi
      49
      1215
    9. Jorma Uotinen UMK-juontajaksi! Mitä ajatuksia UMK-pesti herättää?

Professori, laulaja, koreografi ja TTK-tuomari Jorma Uotinen, 75, on yksi tämän vuoden UMK-juontajista. Uotisen rinnall
      Euroviisut
      28
      1138
    10. Haluaisitko kaivattusi

kanssa ensiksi seksiä ja sen jälkeen puhumista?
      Ikävä
      62
      1126
    Aihe