Tehosterokotteet

En muista!

Olen menossa tammikuussa Thaimaaseen enkä kyllä yhtään muista, mitä rokotuksia mulla on. Äidin mukaan perusrokotteet on (olen syntynyt -84). Onko vaarallista ottaa jäykkäkouristus- ja poliotehosteet, jos on mahdollista, että ne eivät olekaan vielä vanhentuneet?

Entäpä mikä on lavantautirokotus, sitäkin suositellaan? Kuuluuko se rokotusoohjelmaan? Tai siis kuuluiko silloin kun olin rokotusiässä...

4

956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole koskaan

      kuulunut lavantautirokote mihinkään normi ohjelmaan.
      Otapas yhteyttä siihen opiskelupaikkaan jossa viimeksi opiskelit, terveystietosi ovat siellä, mm. rokotetiedot.
      Etkö yhtään muista milloin olet saanut tehosteet?

      • menossa...

        Thaimaahan. Mukavaa lomaa!


    • ne siellä

      terveyskeskuksessa tietävät mitä rokotteita tarviit ja mitä olet saanut

    • Nimetön

      Ota pian yhteyttä sinne terveyskeskukseen, yleensä siellä on joku terveydenhoitaja erikoistunut matkaajien rokotteisiin.

      Osa rokotteista vaatii pari piikkiä ennen kuin toimivat kunnolla. Osa rokotteista voidaan pistää yhtäaikaa ja osan joutuu ottamaan eri käynneillä. Joulukin sekoittaa terveydenhoitajien työvuoroa.

      Jäykkäkouristusta joudutaan tehostamaan kymmenen vuoden välein Suomessakin ja samassa pakkauksessa tulee nykyään kurkkumätärokote. Rokote voidaan antaa, jos edellisestä ei ole tietoa.

      Lavantautia vastaan ei Suomessa rokoteta. Poliorokotetta ei tarvita enää kovin moneen maahan maailmassa, koska se on katoamassa.

      Hepatiittia vastaan kannattaa rokottaa itsensä.

      Suomalaiseen rokotusohjelmaan kuuluva jäykkäkouristusrokotus on ilmainen ja vapaaehtoiset rokotteet (kaikki matkustaminen on vapaaehtoista) joutuu itse maksamaan. Ensin saa reseptin niihin ja niin edelleen. Hoitajat kyllä selvittävät. Kannattaa olla tarkka myös rokotteiden säilytyksestä, osa täytyy säilyttää jääkaapissa.

      Terveydenhoitaja varmaan neuvoo sinua, miten ne tiedot aiemmista rokotuksista hankitaan.

      Tietoa matkoilla tarvittavista rokotteista on osoitteessa www.rokote.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      57
      3789
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2357
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2085
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      141
      1989
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      412
      1401
    6. 79
      1231
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      137
      1160
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1060
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      1020
    Aihe