Clumberinspanieli

Clumber

Kertokaa kaikki Clumberin omistajat rodusta.Minulle tulossa pentu ja kaikki mahdollinen kiinnostaa.Olen lukenut kaikki rodusta mitä olen löytänyt tai sen vähäisen minkä olen löytänyt:)    

9

4907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmikko

      Ensinnäkään clumbereita ei Suomessa ole kovinkaan paljoa. Spanieliroduista se on raskastekoisin. Lonkkien ja kyynärien terveyden osalta rotu on sieltä sairaimmasta päästä.
      Rodulla on lonkka-, kyynär- ja silmätarkastuspakko rekisteröinnin ehtona.

      Ohessa linkki kennelliiton tietokantaan:
      http://jalostus.kennelliitto.fi/frmTerveystilastot.aspx?R=109

      Rodun alkuperäinen tehtävä oli/on metsästyskoira (gundog).

    • Sussex spaniel

      Mun tutulla on clumberinspanieli-narttu ja se on kerrassaan ihana. Clumberinspanieli tarttee huomattavasti enemmän liikuntaa kun cockerspanieli, mut sen turkki on melkein yhtä vaativahoitoinen. Clumberin turkkia on harjattava ja kammattava huolellisesti ainakin pari kertaa viikossa, muuten siihen syntyy takkuja. Koska sen turkki on niin vaalee, se pitaa myös pestä usein. Turkki kerää helposti kuraa ja muuta roskaa. Turkki antaa melko hyvän suojan pakkasella, mut kuumasta ilmasta clumberinspanieli kärsii helposti lämmitävän turkkinsa vuoksi. Clumberinspanielin kouluttaminen on helppoo, eikä clumberi oo lainkaan aggressiivinen, hermostunut tai ärhäkkä, ainakaan yleensä. Se rakastaa lapsia, on ystävällinen, ei oo hallitseva ja sopii myös aloittelijan koiraks. Tällä mun tutun koiralla ei oo havaittu muita perinnöllisiä sairauksia kun korvatulehdusta, mut oon kuullu, et clumberinspanielilla on alttiutta lonkkavikaan ja kyynärnivelien muutoksiin. Koira on ollu mun luona monta kertaa hoidossa ja sen turkki teettää melkosesti työtä, varsinki jo haluu käydä koiran kanssa näyttelyissä. Sillon koiran turkkii tulee hoitaa päivittäin ja huolella, mut mää pidän turkinhoidosta ja niin tän clumberin omistajakin. Clumberinspanieli tarttee nykyistä enemmän suosiota ja kasvattajia, sillä se on tuiki harvinainen, joten teet oikeen hyvää työtä!
      T: Sussex spaniel

    • clumppi

      Meidän perheeseen ensimmäinen clumberi tuli kun olin 8-vuotias. Aivan loistavia koiria! Viihtyvät niin aikuisten kuin lasten kanssa, joskin vieraita kohtaan ovat hieman varautuneempia kuin muut spanielit (silti eivät tippaakaan aggressiivisia, tykkäävät vaan olla omissa oloissa/oman perheen kanssa). Raskaan rakenteensa vuoksi kasvuiän ruokintaan pitää kiinnittää erityistä huomiota, samoin liikuntaan, mutta näistä saat tarkempia ohjeita varmasti kasvattajalta.
      En oikein allekirjoita edellisen kirjoittajan kommentteja turkin hoidon vaikeudesta. Minulla on ollut myös berninpaimenkoira ja cockerspanieli. Cockerin turkki on työläs, mutta clumberin sangen helppohoitoinen! Harjaus ja takkujen selvittely ei vie kauaa aikaa, jos sen tekee päivittäin, ja clumpin trimmauksen oppii helposti tekemään itsekin, toisin kuin esim. cockerin, mikä on huomattavasti haastavampi!

      Clumppien kanssa voi harrastaa melkein mitä vain, koiran ehdoilla tosin. Yksilöissä on eroja, toiset oppivat helposti ja haluavat miellyttää, toiset taas jaksavat sitten olla itsepäisiä juntteja, jotka kyllä oppivat nopeaan, eri asia sitten, viitsivätkö juuri sillä hetkellä tehdä sitä.. ;) Tylsää näiden lempeiden koirien seurassa ei varmasti tule olemaan. :D.

      Viimeiset 10v on mennyt ilman clumberia, joskin ehkä sellainen on taas tulossa meille... :)

      • clumberi

        ei se turkki ole sen vaikeampi hoitoinen kuin monen muunkaan koiran,harjaus ja pesu riittää...
        luonteeltaan aivan ihana ei turhaan räksyttävä ,erittäin älykäs koira ,mahtava hajuaisti,agressivuutta ei omaa laisinkaan, tulee toimeen kaikkien muiden eläinten ja ihmisten kanssa,vilkas eloisa mutta toisaalta myös rauhallinen,meille clumberi tuli" puolivahingossa" ja nyt olen rodun vannoutunut ihailija ,koira ISOLLA K:LLA.

        ps. tyttären perheeseenkin on tulossa clumberi..!

        SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI ROTUA

        PS.sairauksiahan löytyy joka ikisestä rodusta jos ruvetaan kaivelemaan..!


    • CLUMBERIN OMISTAJA

      ENÄÄ EI OLE KUVAUS PALLOA ,ROTU EI KUULU ENÄÄ PEVISAAN

      • clumberi

        SIIS TOTTAKAI TARKOITIN KUVAUS PAKKOA, EN PALLOA (painovirhe paholainen) SE ON MUUTTUNUT


      • -Ville lover-
        clumberi kirjoitti:

        SIIS TOTTAKAI TARKOITIN KUVAUS PAKKOA, EN PALLOA (painovirhe paholainen) SE ON MUUTTUNUT

        Mulla oli vuoden verran clumberi, Ville. Ville oli maailman ihanin koira ja viisain, mutta sairas. Sillä oli atooppinen ihottuma, lonkkavika, korvatulehduksia jne. jne. En jaksa muistaa mitä kaikkea sillä oli, mutta poitsu oli sairas, lopussa itki yöt kipujaan. Lopullinen tuomio oli piikki noin vuoden iässä.

        Muistan kuinka hyvästelin Villen. Viisaana koirana se vaistosi, että nähtäisiin viimeistä kertaa. En pystynyt itse sitä viemään lopetettaksi. Ville antoi kiitosta siitä, että se päästettiin kivuistaan ja hyvästeli minut kauniisti. Välillä tuntuu, ettei se ollut vain koira, se oli jotain enemmän. Koiraihmisenä minulla on ollut muitakin koiria, kuten myös tällä hetkellä, mutta Ville oli omaa luokkaansa. Jos rotu olisi terveempi, en sitä olisi koskaan vaihtanut. Villen kohdalla kokemat sairaukset ja sen aiheuttamat tuskat ovat antaneet minulle henkilökohtaisesti aihetta boikotoida rotua.

        Toivon, että joku kehittelee uuden rodun clumberin pohjalta säilyttäen loistavan luonteen, tai jalostaa clumberia niin, että pahat sairaudet poistuvat/vähenevät merkittävästi.


      • CLRB
        -Ville lover- kirjoitti:

        Mulla oli vuoden verran clumberi, Ville. Ville oli maailman ihanin koira ja viisain, mutta sairas. Sillä oli atooppinen ihottuma, lonkkavika, korvatulehduksia jne. jne. En jaksa muistaa mitä kaikkea sillä oli, mutta poitsu oli sairas, lopussa itki yöt kipujaan. Lopullinen tuomio oli piikki noin vuoden iässä.

        Muistan kuinka hyvästelin Villen. Viisaana koirana se vaistosi, että nähtäisiin viimeistä kertaa. En pystynyt itse sitä viemään lopetettaksi. Ville antoi kiitosta siitä, että se päästettiin kivuistaan ja hyvästeli minut kauniisti. Välillä tuntuu, ettei se ollut vain koira, se oli jotain enemmän. Koiraihmisenä minulla on ollut muitakin koiria, kuten myös tällä hetkellä, mutta Ville oli omaa luokkaansa. Jos rotu olisi terveempi, en sitä olisi koskaan vaihtanut. Villen kohdalla kokemat sairaukset ja sen aiheuttamat tuskat ovat antaneet minulle henkilökohtaisesti aihetta boikotoida rotua.

        Toivon, että joku kehittelee uuden rodun clumberin pohjalta säilyttäen loistavan luonteen, tai jalostaa clumberia niin, että pahat sairaudet poistuvat/vähenevät merkittävästi.

        Hei,

        Ikävä kuulla tarina Villestä. Ihan mielenkiinnosta kysyisin miten ruokit Villeä?
        Saithan Villen kasvattajalta ohjeita ja neuvoja miten noita mainitsemiasi ongelmia hoidetaan?

        terv.
        clumberin omistama yli 20 vuoden ajan


      • -Ville lover-
        CLRB kirjoitti:

        Hei,

        Ikävä kuulla tarina Villestä. Ihan mielenkiinnosta kysyisin miten ruokit Villeä?
        Saithan Villen kasvattajalta ohjeita ja neuvoja miten noita mainitsemiasi ongelmia hoidetaan?

        terv.
        clumberin omistama yli 20 vuoden ajan

        Tuosta ajasta on jo 17 vuotta, joten en muista miten sitä ruokin. Kasvattajasta jäi mieleen, että se vaan halus äkkiä eroon "pennusta" joka oli jo 5 kk vanha. Mutta itseni tuntien olen ruokkinut Villeä kasvattajan ohjeiden mukaan, jos olen niitä saanut. Mielestäni olin kasvattajaan yhteydessä ongelmista, mutta hän ei ottanut niistä vastuuta ja siitä jäikin mieleen, että hän tavallaan tiesi tulevat ongelmat ja halusi äkkiä Villestä eroon. Tästä kaikesta on aikaa ja muisti ei ole tarkka....

        Voisitko suositella hyvää kasvattajaa Suomesta tai ulkomailta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe