KAKSOISKUVAT

S. Isäänkarsastaja

Minulla on sisäänkarsastus ja eripariset silmät. Kolme vuotta sitten sain silmälasit, joissa linssien arvot olivat 2,5 ja -1.

Näitä laseja käytin noin vuoden ajan, mutta luovuin niiden pitämisestä, koska lasit päässä huimasi ja pää tuli kipeäksi, muutenkin näkeminen oli jotenkin sumuisaa. Myöhemmin kävin toisen silmälääkärin luona, joka neuvoi minua käyttämään laseja vain lukiessa. Liian suuri ero kuulemma linssien välillä ei toiminut ja näin paremmin ilman laseja. Ihmetteli suuresti miksi toinen silmälääkäri oli edes määrännyt minulle kaukolaiseksi nuo lasit!

Jätin lasien käytön vuosi sitten ja sen jälkeen ilmenivät kaksoiskuvat. Näitä en ollut nähnyt koskaan aiemmin. Ilmeisesti lasien kanssa näkö hiukan oli parantunut. Eikö kaksoisnäkeminen ole periaatteessa hyvä asia, koska se kertoo siitä että käytän kumpaakin silmää? Tietysti tämä kaksoisnäkeminenkin huimaa välillä ja ärsyttää varsinkin kauas katsoessa joskus, kun saatan nähdä ihmisetkin kahtena, yleensä väsyneenä enemmän. Jatkuvasti näen pienempiä kohteita kahtena. Mikähän tässä nyt olisi paras hoitokeino. Tämä on parempi tilanne kuin lasit, jolloin huimasi, pää särki, oksettikin ja kauas katsominen oli sumeampaa kuin ilman laseja.

Olisiko piilolinsseistä apua?

11

7641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Midzi

Hei,

Mullakin on karsastusta (ylöspäin) ja kaksoiskuvia, jotka tulivat viimeisimmän karsastusleikkauksen 2004 jälkeen. Toisessa silmässä on mullakin -arvo 0,5 tms ja toisessa 1,5. Kaksoiskuvia on mullakin pienemmissä kohteissa, jotka osuvat tarkan näkemisen alueelle.

Itselläni ovat auttaneet prismalasit. Eivät vie kokonaan kaksoiskuvia pois, mutta hillitsevät niitä. Piilolasejakin voisi kannattaa kokeilla. Ehkäpä niihinkin saisi hiottua prismaarvot, jotka voisivat auttaa kaksoiskuviin. Itse en ole kokeillut, kun olen tottunut laseihini ja tykkään pitää niitä.

Kannattaa kysyä silmälääkäriltä. Itselleni optikko ei voi määrätä laseja, koska minulla on silmäsairaus. :)

• myös sisäänkarsastaja

Ei minulle ole koskaan määrätty mitään laseja (lapsuusaikoja lukuunottamatta) joissa karsastavaassa silmässä olisi mitään muuta kuin valelinssi. Miksihän sinulle tuollaiset edes annettiin? Minulla on lukulasit, koska yhtä silmää käyttäessä silmät rasittuvat ja lukulaseista on apua tähän. Mutta ei niisäkään ole kuin valelinssi karsastavassa silmässä.

Ihan hyvin pärjää yhdelläkin silmällä. Tuplakuvat on tosiaan merkki siitä että aivot vastaanottavat kuvaa karsastavasta silmästä, mutta en tiedä onko se kovin optimaalinen tilanne. Helpompi on olla vaan yhdellä silmällä.

Sul ei vissiin kovin vahva se karsastus ole, sillä muutenhan toi tuplakuva haittaisi esim. lukemista ja normaalia elämistä.

• Midzi

Kaksoiskuvat tulee karsastavilla siitä, että aikuisena silmät eivät enää voi sulkea toisen silmän kuvaa pois niin kuin lapsena. Lapsena mulla ei koskaan ollut kaksoiskuvia. Joskus 4 vuotiaana mulla oli prismakalvot karsastuksen takia ja myöhemmin normaalit lasit. Aluksi olin minäkin sisäänkarsastaja ja myöhemmin ulospäinkarsastaja ja nyt ylöspäinkarsastaja, kun ulospäinkarsastus on korjattu. Kaksoiskuvat ilmaantuivat viimeisimmän karsastusleikkauksen (2004, ylöspäinkarsastus) jälkeen. Meni ilmeisesti lähelle yhteisnäön aluetta. Silmien lihakset ovat vaan niin heikot etteivät ne kykene näkemään yhtenä.

Itse kaipasin jonkin ratkaisun kaksoiskuviin enkä halunnut yksisilmäisenäkään olla. Uusi leikkauskaan ei kannata, kun voisi tulla pahemmat kaksoiskuvat. Koin prismoista olevan hyötyä. Ainakin ne rauhoittavat silmiä ja vähentävät silmien karsastusta. Ainakin ilman prismoja kaksoiskuvat häiritsevät enemmän, kun ne ovat tarkan näkemisen alueella.

Karsastusta mulla on jotain 5 astetta väsyneenä (samoin prismalasikin). Ehkä lasien kanssa vähemmän... voin kohdistaa kaksoiskuvat samaan pisteeseen. Onneksi pystyn sentään lukemaan ja ajamaan pyörällä. Joillakin vois olla niin pahat, että liikkuminenkin voisi olla hankalaa. Ajokorttia en ole tullut hankkineeksi enkä tiedä saisinko edes kaksoiskuvien takia.

Kannattaa sullakin kysyä prismalaseista silmälääkäriltäsi. Prismojen toimivuutta voi kokeilla ensin prismakalvoilla (esim, että lähtevätkö nuo kaksoiskuvat pois). Niillä näkee mikä olisi itselle sopiva vahvuus. Niin ainakin itse tein (sain ne ilmaiseksi silmätautien poliklikalta) kunnes sitten ostin nämä oikeat prismat, jotka tuntuvat hyviltä. :) Muutenkin prismakalvot ovat prismalaseja halvemmat (oliskos 50 e tms). Prismat oli mulla 200e, kun ostin ne Specsaverseilta. Ei onneksi kalliit nekään, kun tietää itselle sopivan voimakkuuden. ;)

• S. Isäänkarsastaja
        Midzi kirjoitti:

Kaksoiskuvat tulee karsastavilla siitä, että aikuisena silmät eivät enää voi sulkea toisen silmän kuvaa pois niin kuin lapsena. Lapsena mulla ei koskaan ollut kaksoiskuvia. Joskus 4 vuotiaana mulla oli prismakalvot karsastuksen takia ja myöhemmin normaalit lasit. Aluksi olin minäkin sisäänkarsastaja ja myöhemmin ulospäinkarsastaja ja nyt ylöspäinkarsastaja, kun ulospäinkarsastus on korjattu. Kaksoiskuvat ilmaantuivat viimeisimmän karsastusleikkauksen (2004, ylöspäinkarsastus) jälkeen. Meni ilmeisesti lähelle yhteisnäön aluetta. Silmien lihakset ovat vaan niin heikot etteivät ne kykene näkemään yhtenä.

Itse kaipasin jonkin ratkaisun kaksoiskuviin enkä halunnut yksisilmäisenäkään olla. Uusi leikkauskaan ei kannata, kun voisi tulla pahemmat kaksoiskuvat. Koin prismoista olevan hyötyä. Ainakin ne rauhoittavat silmiä ja vähentävät silmien karsastusta. Ainakin ilman prismoja kaksoiskuvat häiritsevät enemmän, kun ne ovat tarkan näkemisen alueella.

Karsastusta mulla on jotain 5 astetta väsyneenä (samoin prismalasikin). Ehkä lasien kanssa vähemmän... voin kohdistaa kaksoiskuvat samaan pisteeseen. Onneksi pystyn sentään lukemaan ja ajamaan pyörällä. Joillakin vois olla niin pahat, että liikkuminenkin voisi olla hankalaa. Ajokorttia en ole tullut hankkineeksi enkä tiedä saisinko edes kaksoiskuvien takia.

Kannattaa sullakin kysyä prismalaseista silmälääkäriltäsi. Prismojen toimivuutta voi kokeilla ensin prismakalvoilla (esim, että lähtevätkö nuo kaksoiskuvat pois). Niillä näkee mikä olisi itselle sopiva vahvuus. Niin ainakin itse tein (sain ne ilmaiseksi silmätautien poliklikalta) kunnes sitten ostin nämä oikeat prismat, jotka tuntuvat hyviltä. :) Muutenkin prismakalvot ovat prismalaseja halvemmat (oliskos 50 e tms). Prismat oli mulla 200e, kun ostin ne Specsaverseilta. Ei onneksi kalliit nekään, kun tietää itselle sopivan voimakkuuden. ;)

Minullekkin tehty karsatusleikkaus pienenä kumpaakin silmään. Lapsena minulla oli voimakas karsastus ja melkein jokaisessa kuvassa silmät on killissä. Nykyään harvemmin kuvissa, ehkä väsyneenä otetuissa ja kännissä:D Lapsena kumpikin linssi taisi olla 3. Lasit minä hankin silloin pari vuotta sitten oikeastaan silmäsäryn takia. Silmien taakse särki jatkuvasti, mutta silmien pohjat lääkäri totesi täysin terveiksi. Myös luennolla oli välillä vaikeuksia nähdä taululle ja samoin lukiessa tuli pää kipeäksi. Silmien näkö minulla pitäisi olla hyvä 0.8 silmällä ja 1 -silmällä, mutta kyllä välillä tulee vaikeuksia nähdä bussin numero tuolla hyvällä silmällä. Prismalinsseistä en tiedä olenko koskaan niitä käyttänyt. Silloin, kun viimeksi kävin lääkärillä niin ei tosiaan ollut kaksoiskuvia ja lääkäri totesi, ettei ole tarvetta prismaan. Ei tämä kaksoiskuvaongelma ole niin paha muuta kuin väsyneenä ja yleensä kauas katsoessa enempi. Minulla on myös hajataittoa aika paljon olisiko ollut 2 luokkaa kummassakin silmässä, jonka takia jo yhdellä silmällä katsoessa näen kaiken tekstin melkein sumeana ja heijasteisena. Mutta menen sinne silmälääkäri tässä joskus niin, ehkä hän jotain keksii. Minä näen jostain syystä paremmin ilman laseja. Viimeksi silmälääkäri testasi kaikki mahdolliset linssivaihtoehdot, enkä millään päässyt laseilla niin hyvään näkemiseen kuin ilman laseja :P Mutta kaipa sellaiset lasit voisi hankkia missä ei olisi vahvuuksia, mutta olisi prismat. Eräs optikko ehdotti, että käyttäisin silmässä piilolinssiä ja miinus silmässä en mitään. Lääkäri ei tästä oikein lämmennyt?? en tiedä miksi..

• ei mulla ainakaan
        Midzi kirjoitti:

Selittäisitkö mihin tuo väite perustuu että aikuisen silmät (aivot) ei pysty sulkemaan pois toista silmää?

Ei mulla ainakaan ole mitään kaksoiskuvia koskaan ollut tähän päivään mennessä, ja olen jo kolmekymppinen. Toisessa silmässä tosi huono näkö, toisessa ihan normaali/hyvä näkö. Karsastavan silmän kuva kyllä näkyy esim vaikka onkin huonompi mutta havaitsen kyllä esim. sivulla tapahtuvan liikkeen (sen takia kai autoakin saan ajaa kun näkökulma on tarpeeksi laaja, vaikka toisen silmän kuva ei olekaan tarkka).

Kyllä mulla valokuvissa näkyy silmä killissä aika usein, paitsi osaan kyllä kääntää päätä sen verran (poseeraus-asento :) ) ettei karsastus näy. Humalassa ja väsyneenä näkyy eniten.

• Midzi
        ei mulla ainakaan kirjoitti:

Selittäisitkö mihin tuo väite perustuu että aikuisen silmät (aivot) ei pysty sulkemaan pois toista silmää?

Ei mulla ainakaan ole mitään kaksoiskuvia koskaan ollut tähän päivään mennessä, ja olen jo kolmekymppinen. Toisessa silmässä tosi huono näkö, toisessa ihan normaali/hyvä näkö. Karsastavan silmän kuva kyllä näkyy esim vaikka onkin huonompi mutta havaitsen kyllä esim. sivulla tapahtuvan liikkeen (sen takia kai autoakin saan ajaa kun näkökulma on tarpeeksi laaja, vaikka toisen silmän kuva ei olekaan tarkka).

Kyllä mulla valokuvissa näkyy silmä killissä aika usein, paitsi osaan kyllä kääntää päätä sen verran (poseeraus-asento :) ) ettei karsastus näy. Humalassa ja väsyneenä näkyy eniten.

Tuo väite perustuu siihen, että aikuisen aivot eivät enää opi näkemään yhtenä (silmälääkärit ovat sanoneet usein näin). Yhteisnäkö kehittyy lapsena. Karsastavat lapset usein oppivat sulkemaan toisen kuvan pois. Näin minäkin tein, kunnes tuli kaksoiskuvat leikkauksen jälkeen. Ilman leikkausta osaisin vieläkin sulkea toisen kuvan pois. Aikaisemmin ennen leikkausta pystyin myös näkemään sivulle päin. Kumminkin tarkan näkemisen alueelle ei tullut kaksoiskuvia... ;) Toisin kuin nyt... :(

Aikuisenakin voi osata sulkea toisen silmän kuvan niin ettei tule kaksoiskuvia, jos vain silmät ovat oppineet siihen.

• Happyammo
        Midzi kirjoitti:

Tuo väite perustuu siihen, että aikuisen aivot eivät enää opi näkemään yhtenä (silmälääkärit ovat sanoneet usein näin). Yhteisnäkö kehittyy lapsena. Karsastavat lapset usein oppivat sulkemaan toisen kuvan pois. Näin minäkin tein, kunnes tuli kaksoiskuvat leikkauksen jälkeen. Ilman leikkausta osaisin vieläkin sulkea toisen kuvan pois. Aikaisemmin ennen leikkausta pystyin myös näkemään sivulle päin. Kumminkin tarkan näkemisen alueelle ei tullut kaksoiskuvia... ;) Toisin kuin nyt... :(

Aikuisenakin voi osata sulkea toisen silmän kuvan niin ettei tule kaksoiskuvia, jos vain silmät ovat oppineet siihen.

Minäkin kävin silmäleikkauksessa karsastuksesta. Näin aikaisemminkin kahtena, mutta käytännössä olin sulkenut toisen silmän kuvan pois. Nyt leikkauksen jälkeen näen edelleen kahtena, mutta nyt tämä on jo häiritsevää. Toivon edelleen, että aivoni voivat tulevaisuudessa (toivottavasti muutaman kuukauden sisällä) sulkea kaksoiskuvat pois. Ihmiset ovat tykänneet, että silmät katsovat samaan suuntaan. Mulle tämä vain on vaikeata kaksoiskuvien ja nopeasti väsyvien ja kuivuvien silmien takia. En oikein osaa sanoa, että onko ulkonäön takia tehty karsastusleikkaus fiksua, jos tulee tällaisia kaksoiskuvia, jotka haittaavat lukemista. Kauas katsoessa ei ole niinkään ongelmia.

• Midzi81
        Happyammo kirjoitti:

Minäkin kävin silmäleikkauksessa karsastuksesta. Näin aikaisemminkin kahtena, mutta käytännössä olin sulkenut toisen silmän kuvan pois. Nyt leikkauksen jälkeen näen edelleen kahtena, mutta nyt tämä on jo häiritsevää. Toivon edelleen, että aivoni voivat tulevaisuudessa (toivottavasti muutaman kuukauden sisällä) sulkea kaksoiskuvat pois. Ihmiset ovat tykänneet, että silmät katsovat samaan suuntaan. Mulle tämä vain on vaikeata kaksoiskuvien ja nopeasti väsyvien ja kuivuvien silmien takia. En oikein osaa sanoa, että onko ulkonäön takia tehty karsastusleikkaus fiksua, jos tulee tällaisia kaksoiskuvia, jotka haittaavat lukemista. Kauas katsoessa ei ole niinkään ongelmia.

Jospa joskus keksii tulevaisuudessa keinon miten saada esim. yhteisnäkö ja kaksoiskuvat korjaantumaan.

Punaviherlasit (3d lasit) on muuten hyvä keino testata miten silmät näkevät kahtena.

• 2D
        Midzi81 kirjoitti:

Jospa joskus keksii tulevaisuudessa keinon miten saada esim. yhteisnäkö ja kaksoiskuvat korjaantumaan.

Punaviherlasit (3d lasit) on muuten hyvä keino testata miten silmät näkevät kahtena.

Tulevaisuus on lähempänä kuin uskotkaan. Tuolla maailmalla ovat kehittäneet sellaisen näkö terapian ( http://en.wikipedia.org/wiki/Vision_therapy ) Jolla pystytään parantamaan näköä ilman kirurgisia toimenpiteitä. Tilasin just tuossa kirjan( http://www.fixingmygaze.com/ ) jonka on kirjoittanut Susan R. Barry joka on kanssa on syntymä karasatanut ja kärsinyt siitä koko ikänsä. Kirjassa hän kertoo omakohtaisesti miten visul therapy on korjannut hänen yhteisnäön ja kuinka hän sen ansiosta saanut 3d-näön jota hän ei edes itse neurologina uskonut voivansa saada. Toivottavasti suomeenkin saataisiin pian omat visual terapeutit niin päästäisiin yhdessä näkemään maailman sellaisena niinkuin meidän kaikkien se kuuluisi nähdä!

• 2D
        2D kirjoitti:

Tulevaisuus on lähempänä kuin uskotkaan. Tuolla maailmalla ovat kehittäneet sellaisen näkö terapian ( http://en.wikipedia.org/wiki/Vision_therapy ) Jolla pystytään parantamaan näköä ilman kirurgisia toimenpiteitä. Tilasin just tuossa kirjan( http://www.fixingmygaze.com/ ) jonka on kirjoittanut Susan R. Barry joka on kanssa on syntymä karasatanut ja kärsinyt siitä koko ikänsä. Kirjassa hän kertoo omakohtaisesti miten visul therapy on korjannut hänen yhteisnäön ja kuinka hän sen ansiosta saanut 3d-näön jota hän ei edes itse neurologina uskonut voivansa saada. Toivottavasti suomeenkin saataisiin pian omat visual terapeutit niin päästäisiin yhdessä näkemään maailman sellaisena niinkuin meidän kaikkien se kuuluisi nähdä!

Näkee taas tekstistä että karsastava on kirjoittanut :D Niin paljon kirjoitusvirheitä kuin olla ja saattaa.

• a

piilolinsseillä ei voida korjata karsastusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      59
      1728
    2. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      137
      1419
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      70
      1241
    4. La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta

La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt
      Tv-sarjat
      10
      846
    5. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      64
      811
    6. Paljonko meidän ikäero on?

Ois kiva tietää.
      Ikävä
      69
      701
    7. Nyt kun olen vähän huppelissa niin uskallan sanoa

Mikä minua oikein närästää... Tiedän että meillä on ollut vaikeaa mutta miten kauan sulla on ollut toinen mies vai oliko
      Ikävä
      39
      541
    8. Mies onko sinulla

Kaikki hyvin? 🌞 -nainen
      Ikävä
      38
      494
    9. Nainen onko kaikki

Onko sinulla nainen kaikki hyvin? mies
      Ikävä
      45