Askarruttaa

Surrurrurrurrukki eikö auto

Hei!

Miten syntymästään asti kuuro henkilö tietää, että auto on au-to. Jopa minä älyän, että kuuro ymmärtää tuon kapistuksen merkityksen, kun hän näkee sen, auton, mutta mistä hän tietää, että se on AU-TO.

Käsitykseni mukaan kuuro ei tiedä, että A on juuri tuo A ja että se kuulostaa aalle :))

8

1172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärrä mistä niin tuo asia askarruttaa sinua?

Kuurot tuntevat kyllä auton merkityksen , vai tarkoitatko kielimerkityksen?

• Ääliönä

Niin, me kuulevat tiedämme, miltä "auto" kuulosta kun se sana lausutaan ja meille muodostunee heti jonkinlainen mielikuva autosta, kun kuulemme sanan auto.

Tuosta kielimerkityksestä kai tuossa on kysymys. Ymmärrän, että kuurot ymmärtävät auton merkityksen, siis mitä sillä tehdään jne. Mutta, hehän eivät ole koskaan kuulleet sanaa "auto"... :)) johan menee haasteelliseksi nyt.

• =o7
        Ääliönä kirjoitti:

Niin, me kuulevat tiedämme, miltä "auto" kuulosta kun se sana lausutaan ja meille muodostunee heti jonkinlainen mielikuva autosta, kun kuulemme sanan auto.

Tuosta kielimerkityksestä kai tuossa on kysymys. Ymmärrän, että kuurot ymmärtävät auton merkityksen, siis mitä sillä tehdään jne. Mutta, hehän eivät ole koskaan kuulleet sanaa "auto"... :)) johan menee haasteelliseksi nyt.

Mitäs väliä sillä on, jos kuurot eivät ole koskaan kuulleet sanaa ''auto''? He viittovat sen viittomakielellä ja ymmärtävät nopeammin kuin kuuleva kuullessaan puhekielellä sanan ''auto''. :))

• hmph
        =o7 kirjoitti:

Mitäs väliä sillä on, jos kuurot eivät ole koskaan kuulleet sanaa ''auto''? He viittovat sen viittomakielellä ja ymmärtävät nopeammin kuin kuuleva kuullessaan puhekielellä sanan ''auto''. :))

Niin ja ajatelkaapa vaikka englanninkielisiä raukkoja, jotka eivät ymmärrä, että auto on nimenomaan AU-TO eikä joku CAR... ;) Millään muulla kielellä kuin puhutulla suomekielellähän ei voi antaa kielellisiä merkkejä asioille. Näin ainakin ymmärsin ensimmäisen viestin.

• syntymäkuuro
        hmph kirjoitti:

Niin ja ajatelkaapa vaikka englanninkielisiä raukkoja, jotka eivät ymmärrä, että auto on nimenomaan AU-TO eikä joku CAR... ;) Millään muulla kielellä kuin puhutulla suomekielellähän ei voi antaa kielellisiä merkkejä asioille. Näin ainakin ymmärsin ensimmäisen viestin.

Pieni vauva katselee ensisijaisesti kasvoja. Äänijuttu tulee paljon myöhemmin. Tieteellisesti todistettu. Elekieltä/viittomakieltä käytetään pienten ihmisvauvojen ensikommunikoinnissa edistyneissä perheissä. Äidin/isän vuorovaikutuksessa elekielessä. Minun kuurot lapseni ilmaisivat elekielenä/ viittomakielenä ensimmäisen sanan: lamppu. Myöhemmin abstraksiset sanat: äiti. isä. vettä jne.
        Eikö ole ihmeellistä, että kuurona syntymästä alkaen ihmiset pystyvät kommunikoimaan? Kuurot/ viittomakieliset kykenevät keskustelemaan elekielellä/pantomimiikan avulla keskustelemaan? Uskoakseni kuuleva pystyvät samaan jos ovat ennakkoluulottomia!

• mamura
        syntymäkuuro kirjoitti:

Pieni vauva katselee ensisijaisesti kasvoja. Äänijuttu tulee paljon myöhemmin. Tieteellisesti todistettu. Elekieltä/viittomakieltä käytetään pienten ihmisvauvojen ensikommunikoinnissa edistyneissä perheissä. Äidin/isän vuorovaikutuksessa elekielessä. Minun kuurot lapseni ilmaisivat elekielenä/ viittomakielenä ensimmäisen sanan: lamppu. Myöhemmin abstraksiset sanat: äiti. isä. vettä jne.
        Eikö ole ihmeellistä, että kuurona syntymästä alkaen ihmiset pystyvät kommunikoimaan? Kuurot/ viittomakieliset kykenevät keskustelemaan elekielellä/pantomimiikan avulla keskustelemaan? Uskoakseni kuuleva pystyvät samaan jos ovat ennakkoluulottomia!

Meillä myös syntymäkuuro lapsemme viittoi ensi sanakseen lamppu, sitten pian kello ja kukka. Ihan samoja sanoja ensisanoina kuin kuulevilla, Lapsi oli ensisanojensa aikaan vasta 7 kk ikäinen. Hänen kielen kehityksensä oli todella vauhdikasta. Tasan 1 vuotiaana viittoi reilu 60 sanaa ja alkoi saman tien yhdistellä viittomia lauseiksi. Toki viittoi vauvamaisesti aivan kuin puhekielinen vauva puhuu vauvankielellä. Ettei menisi kehuskeluksi, niin tämä samainen lapsonen oppi kävelemään vasta 1v 2kk ikäisenä :)

• Car on Auto
        hmph kirjoitti:

Niin, englanninkielinen kuuleva tietää että a car merkitsee juuri sitä "objektia"(meidän suomalaisten ymmärtämää autoa). Me kuulevat olemme heti kohdusta ponnistamisen jälkeen omakuneet kaikkien sanojen käsitteet kuulemalla (ja näkemällä).

• jaa...
        Car on Auto kirjoitti:

Niin, englanninkielinen kuuleva tietää että a car merkitsee juuri sitä "objektia"(meidän suomalaisten ymmärtämää autoa). Me kuulevat olemme heti kohdusta ponnistamisen jälkeen omakuneet kaikkien sanojen käsitteet kuulemalla (ja näkemällä).

ite oon miettiny tuota samaa, joskin ymmärsin viestin eri tavalla kuin muut. siis kun (täysin)kuuro lapsi opettelee suomea, kuinka hän ymmärtää, että auto muodostuu näistä kirjaimista ja äänteistä.. onpas vaikea selittää.. siis kuuleva oppii, että tietty merkki tarkoittaa tiettyä äännettä. näin hän voi oppia kirjoittamaan minkä tahansa kuulemansa sanan. Tiedän, että kuuroille kirjoitetun kielen opetteleminen on vaikeampaa kuin kuuleville, mutta mahdollista. Joutuvatko kuurot vain opettelemaan jokaisen sanan merkityksen erikseen. toisaalta niinhän kuulevatkin opettelevat vieraita kieliä.. onko huuliosta apua suomea opiskeltaessa??

olipa ympäripyöreä selitys

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      123
      1863
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1650
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1225
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      49
      1108
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      876
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      797
    Aihe