Askarruttaa

Surrurrurrurrukki eikö auto

Hei!

Miten syntymästään asti kuuro henkilö tietää, että auto on au-to. Jopa minä älyän, että kuuro ymmärtää tuon kapistuksen merkityksen, kun hän näkee sen, auton, mutta mistä hän tietää, että se on AU-TO.

Käsitykseni mukaan kuuro ei tiedä, että A on juuri tuo A ja että se kuulostaa aalle :))

8

1237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärrä mistä niin tuo asia askarruttaa sinua?

      Kuurot tuntevat kyllä auton merkityksen , vai tarkoitatko kielimerkityksen?

      • Ääliönä

        Niin, me kuulevat tiedämme, miltä "auto" kuulosta kun se sana lausutaan ja meille muodostunee heti jonkinlainen mielikuva autosta, kun kuulemme sanan auto.

        Tuosta kielimerkityksestä kai tuossa on kysymys. Ymmärrän, että kuurot ymmärtävät auton merkityksen, siis mitä sillä tehdään jne. Mutta, hehän eivät ole koskaan kuulleet sanaa "auto"... :)) johan menee haasteelliseksi nyt.


      • =o7
        Ääliönä kirjoitti:

        Niin, me kuulevat tiedämme, miltä "auto" kuulosta kun se sana lausutaan ja meille muodostunee heti jonkinlainen mielikuva autosta, kun kuulemme sanan auto.

        Tuosta kielimerkityksestä kai tuossa on kysymys. Ymmärrän, että kuurot ymmärtävät auton merkityksen, siis mitä sillä tehdään jne. Mutta, hehän eivät ole koskaan kuulleet sanaa "auto"... :)) johan menee haasteelliseksi nyt.

        Mitäs väliä sillä on, jos kuurot eivät ole koskaan kuulleet sanaa ''auto''? He viittovat sen viittomakielellä ja ymmärtävät nopeammin kuin kuuleva kuullessaan puhekielellä sanan ''auto''. :))


      • hmph
        =o7 kirjoitti:

        Mitäs väliä sillä on, jos kuurot eivät ole koskaan kuulleet sanaa ''auto''? He viittovat sen viittomakielellä ja ymmärtävät nopeammin kuin kuuleva kuullessaan puhekielellä sanan ''auto''. :))

        Niin ja ajatelkaapa vaikka englanninkielisiä raukkoja, jotka eivät ymmärrä, että auto on nimenomaan AU-TO eikä joku CAR... ;) Millään muulla kielellä kuin puhutulla suomekielellähän ei voi antaa kielellisiä merkkejä asioille. Näin ainakin ymmärsin ensimmäisen viestin.


      • syntymäkuuro
        hmph kirjoitti:

        Niin ja ajatelkaapa vaikka englanninkielisiä raukkoja, jotka eivät ymmärrä, että auto on nimenomaan AU-TO eikä joku CAR... ;) Millään muulla kielellä kuin puhutulla suomekielellähän ei voi antaa kielellisiä merkkejä asioille. Näin ainakin ymmärsin ensimmäisen viestin.

        Pieni vauva katselee ensisijaisesti kasvoja. Äänijuttu tulee paljon myöhemmin. Tieteellisesti todistettu. Elekieltä/viittomakieltä käytetään pienten ihmisvauvojen ensikommunikoinnissa edistyneissä perheissä. Äidin/isän vuorovaikutuksessa elekielessä. Minun kuurot lapseni ilmaisivat elekielenä/ viittomakielenä ensimmäisen sanan: lamppu. Myöhemmin abstraksiset sanat: äiti. isä. vettä jne.
        Eikö ole ihmeellistä, että kuurona syntymästä alkaen ihmiset pystyvät kommunikoimaan? Kuurot/ viittomakieliset kykenevät keskustelemaan elekielellä/pantomimiikan avulla keskustelemaan? Uskoakseni kuuleva pystyvät samaan jos ovat ennakkoluulottomia!


      • mamura
        syntymäkuuro kirjoitti:

        Pieni vauva katselee ensisijaisesti kasvoja. Äänijuttu tulee paljon myöhemmin. Tieteellisesti todistettu. Elekieltä/viittomakieltä käytetään pienten ihmisvauvojen ensikommunikoinnissa edistyneissä perheissä. Äidin/isän vuorovaikutuksessa elekielessä. Minun kuurot lapseni ilmaisivat elekielenä/ viittomakielenä ensimmäisen sanan: lamppu. Myöhemmin abstraksiset sanat: äiti. isä. vettä jne.
        Eikö ole ihmeellistä, että kuurona syntymästä alkaen ihmiset pystyvät kommunikoimaan? Kuurot/ viittomakieliset kykenevät keskustelemaan elekielellä/pantomimiikan avulla keskustelemaan? Uskoakseni kuuleva pystyvät samaan jos ovat ennakkoluulottomia!

        Meillä myös syntymäkuuro lapsemme viittoi ensi sanakseen lamppu, sitten pian kello ja kukka. Ihan samoja sanoja ensisanoina kuin kuulevilla, Lapsi oli ensisanojensa aikaan vasta 7 kk ikäinen. Hänen kielen kehityksensä oli todella vauhdikasta. Tasan 1 vuotiaana viittoi reilu 60 sanaa ja alkoi saman tien yhdistellä viittomia lauseiksi. Toki viittoi vauvamaisesti aivan kuin puhekielinen vauva puhuu vauvankielellä. Ettei menisi kehuskeluksi, niin tämä samainen lapsonen oppi kävelemään vasta 1v 2kk ikäisenä :)


      • Car on Auto
        hmph kirjoitti:

        Niin ja ajatelkaapa vaikka englanninkielisiä raukkoja, jotka eivät ymmärrä, että auto on nimenomaan AU-TO eikä joku CAR... ;) Millään muulla kielellä kuin puhutulla suomekielellähän ei voi antaa kielellisiä merkkejä asioille. Näin ainakin ymmärsin ensimmäisen viestin.

        Niin, englanninkielinen kuuleva tietää että a car merkitsee juuri sitä "objektia"(meidän suomalaisten ymmärtämää autoa). Me kuulevat olemme heti kohdusta ponnistamisen jälkeen omakuneet kaikkien sanojen käsitteet kuulemalla (ja näkemällä).


      • jaa...
        Car on Auto kirjoitti:

        Niin, englanninkielinen kuuleva tietää että a car merkitsee juuri sitä "objektia"(meidän suomalaisten ymmärtämää autoa). Me kuulevat olemme heti kohdusta ponnistamisen jälkeen omakuneet kaikkien sanojen käsitteet kuulemalla (ja näkemällä).

        ite oon miettiny tuota samaa, joskin ymmärsin viestin eri tavalla kuin muut. siis kun (täysin)kuuro lapsi opettelee suomea, kuinka hän ymmärtää, että auto muodostuu näistä kirjaimista ja äänteistä.. onpas vaikea selittää.. siis kuuleva oppii, että tietty merkki tarkoittaa tiettyä äännettä. näin hän voi oppia kirjoittamaan minkä tahansa kuulemansa sanan. Tiedän, että kuuroille kirjoitetun kielen opetteleminen on vaikeampaa kuin kuuleville, mutta mahdollista. Joutuvatko kuurot vain opettelemaan jokaisen sanan merkityksen erikseen. toisaalta niinhän kuulevatkin opettelevat vieraita kieliä.. onko huuliosta apua suomea opiskeltaessa??

        olipa ympäripyöreä selitys


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      189
      1905
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      554
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      202
      479
    Aihe