Kertokaapa kumpaa suosittelette. Aion ostaa ekan pyöräni ensi kesäksi. Vetotapa mietityttää, ketju vai kardaani...? Kardaania ovat muutamat tutut kehuneet helpoksi mutta onko silloin valikoimaa riittävästi tarjolla?
Kardaani vai ketjuveto
8
8364
Vastaukset
- ketjuveto
Äkkiseltään voisi kuvitella jotta kardaani olisi helpompi. Näin onkin jos siihen ei tule vikaa. Pitää muistaa että siinä on useampi laakeri, kulmavaihde joka ui öljyssä jne.
Ketjuja joudut rasvaamaan ja välillä kiristämään. Kun ne tulevat tiensä päähän, satanen-kaksi-kolme ja sulla on uudet ketjut sekä rattaat. Itse en ole ketjuvetoa hankalaksi todennut missään vaiheessa. Bandit on mennyt oikeilla ketjusäädöillä ja voitelulla yli kymppitonnin kerrallaan ennenkuin on säätöihin tarvinnut koskea.
Valikoimaa riittävästi tarjolla? Sehän riippuu sinusta, itselleni riittää yksi pyöräpari kerrallaan. - valinta..
Jos customi tai matkapeli niin tietty kardaani tai hihna,muut mallit onkin yleensä ketjuilla.
- kardaani...
hihna on kyllä miellyttävämpi
- mie vuan
rasvata ketjuja ja putsailla takavannetta ja löydät pyörän joka on mieleesi kardaanilla, niin ota toki sellainen.
Jos taas putsaus ja rasvaus eivät ole ongelma, niin mikään ei estä ketjuvetoista hommaamasta. Mulla on ollu vain ketjuvetoisia ja nykyään kun nuo ketjut/rattaat kestävät esim busassakin n. 40tkm ja kiristyskin tarvii tehdä yleensä vain renkaan vaihdon yhteydessä, niin eipä tuosta ole hirveästi ollut haittaa. Ja "pikkurahalla" saat uuden setin ja taas mennään...
Makuja on monia! Usein jokin tuollainen mielestäni kuitenkin aika marginaalinen seikka pienentää sitä pyörävalikoimaa aika paljon.... Riippuen tietysti mistä suunnasta aina katsoo!- DEKKU
Itsellä kokemusta kardaanista ja hihnasta.
Kardaani pikkuisen äänekkäämpi,hihna tosi
hiljanen.Hihnasta sanovat että kestää jopa
100000km ajaa.Kestää kait kartaanikin normaali
käytössä.Siskon porukalla ketju,aika usein öljytä
pitää.Luulen että kestäviä kaikki.T:D
- plus keskiseisontatuki
Ketjuveto on ihan helppo hoidettava, jos pyörässä on keskituki. Voiteluhuolto siinä 500 kilsan välein käy silloin nopeasti - ketjurasva kun pitäisi annostella ketjun sisäpuolelta päin O-renkaiden tienoille. Jos ei keskitukea ole niin veikkaan ketjujen iän jäävän lyhemmäksi: homma on hankalampi kun ainakin yksin pitää pyörää liikutella vähän kerrassaan ja moni suihkii rasvaa vain ketjujen päälle. Voiteluvälikin voi venähtää. Jopa 30...40 tkm menee hyvällä hoidolla ainakin mun matkaendurossa. Sporteissa tietenkin voi olla kuluminen vauhdikkaampaa.
Kardaanipyörien valikoima taas on aika pieni, ei riitä oikein valintaperusteeksi. Kardaanikin vaatii ainakin öljynvaihtoa ja onhan noissa joillekin sattunut kalliimpiakin remontteja. Hihnaveto lienee kanssa toimiva, eipä vaan sellaisiakaan vielä monella merkillä ole. - pelistä.,
Itsellä vähän ajettu 5v. vanha hihnapeli,voiko hihnaa "huoltaa" kuten asim.tuulettajan hihnaa autossa,aattelin vain että haurastuuko ajanmittaan kuten kumi yleensä,tosin uv-valoa ei onneks ole saanu paljoo...mikäköhän noilla on kestoikä?
- Osta
Hyvä ehdotus vaikkapa MotoGuzzi:
http://www.motoitalia.fi/motoguzzi/www/att.php?id=13
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289