Kardaani vai ketjuveto

Ensi kesäksi pärrä

Kertokaapa kumpaa suosittelette. Aion ostaa ekan pyöräni ensi kesäksi. Vetotapa mietityttää, ketju vai kardaani...? Kardaania ovat muutamat tutut kehuneet helpoksi mutta onko silloin valikoimaa riittävästi tarjolla?

8

8364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ketjuveto

Äkkiseltään voisi kuvitella jotta kardaani olisi helpompi. Näin onkin jos siihen ei tule vikaa. Pitää muistaa että siinä on useampi laakeri, kulmavaihde joka ui öljyssä jne.
      Ketjuja joudut rasvaamaan ja välillä kiristämään. Kun ne tulevat tiensä päähän, satanen-kaksi-kolme ja sulla on uudet ketjut sekä rattaat. Itse en ole ketjuvetoa hankalaksi todennut missään vaiheessa. Bandit on mennyt oikeilla ketjusäädöillä ja voitelulla yli kymppitonnin kerrallaan ennenkuin on säätöihin tarvinnut koskea.

Valikoimaa riittävästi tarjolla? Sehän riippuu sinusta, itselleni riittää yksi pyöräpari kerrallaan.

• valinta..

Jos customi tai matkapeli niin tietty kardaani tai hihna,muut mallit onkin yleensä ketjuilla.

• kardaani...

hihna on kyllä miellyttävämpi

• mie vuan

rasvata ketjuja ja putsailla takavannetta ja löydät pyörän joka on mieleesi kardaanilla, niin ota toki sellainen.
      Jos taas putsaus ja rasvaus eivät ole ongelma, niin mikään ei estä ketjuvetoista hommaamasta. Mulla on ollu vain ketjuvetoisia ja nykyään kun nuo ketjut/rattaat kestävät esim busassakin n. 40tkm ja kiristyskin tarvii tehdä yleensä vain renkaan vaihdon yhteydessä, niin eipä tuosta ole hirveästi ollut haittaa. Ja "pikkurahalla" saat uuden setin ja taas mennään...
      Makuja on monia! Usein jokin tuollainen mielestäni kuitenkin aika marginaalinen seikka pienentää sitä pyörävalikoimaa aika paljon.... Riippuen tietysti mistä suunnasta aina katsoo!

• DEKKU

Itsellä kokemusta kardaanista ja hihnasta.
        Kardaani pikkuisen äänekkäämpi,hihna tosi
        hiljanen.Hihnasta sanovat että kestää jopa
        100000km ajaa.Kestää kait kartaanikin normaali
        käytössä.Siskon porukalla ketju,aika usein öljytä
        pitää.Luulen että kestäviä kaikki.T:D

• plus keskiseisontatuki

Ketjuveto on ihan helppo hoidettava, jos pyörässä on keskituki. Voiteluhuolto siinä 500 kilsan välein käy silloin nopeasti - ketjurasva kun pitäisi annostella ketjun sisäpuolelta päin O-renkaiden tienoille. Jos ei keskitukea ole niin veikkaan ketjujen iän jäävän lyhemmäksi: homma on hankalampi kun ainakin yksin pitää pyörää liikutella vähän kerrassaan ja moni suihkii rasvaa vain ketjujen päälle. Voiteluvälikin voi venähtää. Jopa 30...40 tkm menee hyvällä hoidolla ainakin mun matkaendurossa. Sporteissa tietenkin voi olla kuluminen vauhdikkaampaa.

Kardaanipyörien valikoima taas on aika pieni, ei riitä oikein valintaperusteeksi. Kardaanikin vaatii ainakin öljynvaihtoa ja onhan noissa joillekin sattunut kalliimpiakin remontteja. Hihnaveto lienee kanssa toimiva, eipä vaan sellaisiakaan vielä monella merkillä ole.

• pelistä.,

Itsellä vähän ajettu 5v. vanha hihnapeli,voiko hihnaa "huoltaa" kuten asim.tuulettajan hihnaa autossa,aattelin vain että haurastuuko ajanmittaan kuten kumi yleensä,tosin uv-valoa ei onneks ole saanu paljoo...mikäköhän noilla on kestoikä?

• Osta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4629
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      271
      2361
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2237
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe