Olisi tarkoitus rakentaa yläkertaan kylpyhuone.
Nyt yläkerrassa on 60 cm jaolla olevat lattiavasat joiden päällä 22 mm lastulevy.
Nyt ajattelin laittaa tuohon päälle 1 ek-kipsilevyn, jonka päälle tulee lattiavalu siten, että suihkukaivon vieressä valun korkeus on noin 30 mm (upo-vieser -lattiakaivon reunan korkeus) ja siitä kaadot nousee seinille noin 50 mm:iin. Valun sisään 3 mm teräsverkko jossa kiinni lattialämmityskaapeli.
Millä kannattaisi valaa ja onko rakenne mielestänne hyvä, mielipiteitä?
Kylpyhuoneen lattian rakenne
11
7699
Vastaukset
- hyvä jos
Oiskohan hyvä kun hoitaisit lupa-asiat ensin? Suunittelija piirtää sulle niin että menee oikein. 30mm on vähän ohut laattaa ja 3mm verkko vähän kitsas.
- vali ehkä
60 mm ja suurenee seinille päin. Ja kipsi tuolla välissä ei auta mitään.
- vähällä kuralla
Itse olen laittanut tällaisena kevyempänä rakanteena http://rakennusjarjestelmat.knauf.fi/mounting/m_floors/floating/index.html kaadot voi tehdä vaikka kiilasoiroilla niskojen päälle. Kipsilevyt taipuu vaivatta kaatoihin ja lopuksi tarvitsee vain hienosäätää kaadot remonttilaastilla ennen vesieristystä. Päällimmäisen levyn olen kiinnittänyt varmuudenvuoksi pelkällä kiinnityslaastilla ettei osu ruuvit kaapeleihin. Kuivumisen ajaksi päällylevyn voi puristaa kiilaamalla laudoilla kattoavasten ja lattiakaivon kohdalle voi laittaa vähän suuremman maalipurkin josta kiilata että tulee tuo tärkein kohta varmasti tiukka.
- sen kaadon
niin että olis kaivolta sentinkin vahvempi niin olis aina parempi.50 mm seinän varteen riittää.
Joku neljä senttiä olis mun mielestä ihan ok. Itselläni on kolme senttiä mutta pohja oli tukevampi.Ruoteet tiukemmassa ja pohjalla 21 mm vaneri. Kyllä se varmaan toimii ja kestää. Pidä Primeroinnista huoli jne..Kiillon 60 tai maxitin 6000 on hyviä massoja.Nillä pitäs onnistua.
Itse remontoin vuonna -01 eikä ole ollut mitään ongelmia. - "Rakentaja"
sen kaadon kirjoitti:
niin että olis kaivolta sentinkin vahvempi niin olis aina parempi.50 mm seinän varteen riittää.
Joku neljä senttiä olis mun mielestä ihan ok. Itselläni on kolme senttiä mutta pohja oli tukevampi.Ruoteet tiukemmassa ja pohjalla 21 mm vaneri. Kyllä se varmaan toimii ja kestää. Pidä Primeroinnista huoli jne..Kiillon 60 tai maxitin 6000 on hyviä massoja.Nillä pitäs onnistua.
Itse remontoin vuonna -01 eikä ole ollut mitään ongelmia.Jos laittaisin toisen 12 mm ek-kipsilevin ristiin tuon ekan kanssa ja siihen kaadot valaen vetonit 5000:lla? eiköhän jäykistyisi.
- Kyllä
"Rakentaja" kirjoitti:
Jos laittaisin toisen 12 mm ek-kipsilevin ristiin tuon ekan kanssa ja siihen kaadot valaen vetonit 5000:lla? eiköhän jäykistyisi.
Jos teet kaksikerrosrakenteena niin on riittävän jäykkä mutta levyt pitää liimata ehdottomasti toisiinsa ja alla pitää olla se harvalaudoitus tai vaneri.
- "rakentaja"
Kyllä kirjoitti:
Jos teet kaksikerrosrakenteena niin on riittävän jäykkä mutta levyt pitää liimata ehdottomasti toisiinsa ja alla pitää olla se harvalaudoitus tai vaneri.
...ihmeessä siellä pitäisi olla harvalauta tai vaneri 22 mm lastulevyn sijasta? Joku perustelu tälle kiitos.
- kelpaa kyllä
"rakentaja" kirjoitti:
...ihmeessä siellä pitäisi olla harvalauta tai vaneri 22 mm lastulevyn sijasta? Joku perustelu tälle kiitos.
Kyllä se lastulevy kelpaa hyvin jäykkyyden puolesta. Lastulevy on kuitenkin vähän sellainen kyseenalainen materiaali kosteissatiloissa missä tahansa varsinkin nykyisin kun poikkeusetta lattiat laatoitetaan niin ollaan vesieristeiden varassa täysin. Parempi olisi jos rakenne kestäisi edes pienen tihkumisen eristeiden läpi. Suihkukaappi altaalla on tietysti paras ratkaisu vaikka ovat aika hintavia.
- jimi200
kelpaa kyllä kirjoitti:
Kyllä se lastulevy kelpaa hyvin jäykkyyden puolesta. Lastulevy on kuitenkin vähän sellainen kyseenalainen materiaali kosteissatiloissa missä tahansa varsinkin nykyisin kun poikkeusetta lattiat laatoitetaan niin ollaan vesieristeiden varassa täysin. Parempi olisi jos rakenne kestäisi edes pienen tihkumisen eristeiden läpi. Suihkukaappi altaalla on tietysti paras ratkaisu vaikka ovat aika hintavia.
Ei ne suihkukaapit enää maltaita maksa.
digifun.fi verkkokaupasta saat suihkukaapin tai jettikaapin reilusti alle tonnilla ja saat voit unohtaa kosteusvaurioriskit javastuuongelmat sitten joskus taloa myydessäsi. - kari789
"Rakentaja" kirjoitti:
Jos laittaisin toisen 12 mm ek-kipsilevin ristiin tuon ekan kanssa ja siihen kaadot valaen vetonit 5000:lla? eiköhän jäykistyisi.
Vetonit 5000 ohjeen mukaan vettä 3,5 l ja saa lisätä korkeintaa 0,5 l.
Minusta tuo on aivan liikaa silloin, kun tehdään kaadot linjarilla. Sopiva määrä vettä on jotain 3 tai 3,1 l. Kun sekoitat ensimmäisen säkillisen, niin kastele astia ja vispilä ennen sekoitusta. Muuten siitä tulee paksumpaa kuin seuraavista annoksista. Älä myöskään päästä säkkiä veteen, sillä se imaisee heti vettä ja taas tulee paksumpi mokko.
- TerppaTeitei
Voi auta armias!
Kaikilla keskustelupalstoilla joilta olen lattiarakenteita lueskellut on vakiovastaus; tein näin ja toiminut ilman ongelmia 5-10 vuotta. Niin varmasti sanoi meidän vessan lattiankin tekijä aikoinaan. Mutta kun oli kulunut 15-vuotta ja viemärin ja muovimaton liitos tihkunut vettä lattialastulevyyn joka päivä, niin lattiaa avatessa oli vastassa aikamoinen yllätys. Edelleen lattia näytti vanhalta muovimatolta, mistään ei haissut, lattia ei notkunut, tms. mutta lattian alla oli vastassa mustaa mössöä.
Eli rakenteenne voi näyttää toimivan aivan hyvin vaikka lattian alla on muhimassa laho ja home. On toisaalta hyvä että varautuu pieneen vuotoon mutta siinä tapauksessa ei kannattaisi käyttää kipsilevyä lattiarakenteessa lainkaan. Se pehmenee veden vaikutuksesta ja on kohta aikamoista höttöä. Toisaalta on turha tehdä jotain ylimääräisiä silikonisaumoja yms. vesieristeen taakse koska vesieriste voi pettää mistä vain - jos pettää.
Nykyrakenteet on tehty sillä olettamuksella ettei vesieriste petä. Toisaalta kosteus lattian alle voi päästä esim. huonosti tuettujen viemäriputkien kautta kun talon seuraava asukas päättää avata tukkeutuneen viemärin paineilmalla jolloin putket pullahtaa pois paikoiltaan.
Itse laitoin kellarin katon/vessan lattian päälle (rintamamiestalo) bilteman nesteenimeytysainetta (jotain jauhetta joka imee kosteutta ja kuivuttuaan on taas käytettävissä). Pahinta on jos tihkuvuotava vesi pääsee valumaan rakenteita pitkin kauemmas kunnes löytää kivaa orgaanista materiaalia johon imeytyy. Purueriste on ollut siitä loistava aine että juuri nämä pienet vuodot on pysyneet paikallisina eivätkä ole levinneet suurelle alalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."432160Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1801941- 1161362
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711160- 96972
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73919Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78869Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki44855Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931802- 54701