Megane vai 307 (farmari)?

Pienperheellinen

Kysynpä samaa täältä kuin Peugeot-palstalta:

Pitäisi hankkia kaksilapsiselle perheelle farmariauto. Parhailta vaihtoehdoilta tuntuvat tällä hetkellä 307:n ja Meganen farmarit, koska muilla merkeillä Toyotaa lukuunottamatta ei ole tarjolla oikein tuoreita malleja.

Itseäni 307:ssa puhuttelevat tilavuus, lämpiäminen talvella taas arveluttaa, samoin 1.6-litraisen teho ja korkeampi kulutus. Huoltosopimus on Meganea halvempi.

Meganen puoleen kallistavat hiljaisuus ja 1.6-litraisen paremmalta vaikuttava suorituskyky sekä alhaisempi kulutus. Auto kuitenkin vaikuttaa ahtaammalta ja huoltosopimus on kalliimpi.

Kumman itse hankkisit ja miksi?

38

6793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isi

      Ota Fiat Stilo Multi Wagon 130 Actual. Tilaa on vähintään yhtä paljon kuin 30f:n farkussa eli paljon enemmän kuin Meganessa ja jää vielä rahaa ostaa lapsille jotain mukavaa. Delta-Auton huoltosopimuskin varmasti pärjää muiden vastaaville. Vertaa hintoja, käy koeajamassa kaikki vaihtoehdot ja tee vasta sitten päätös. Onnea!

      • Pienperheellinen

        Pelkään että tuon jälleenmyyntiarvo jää Renua ja Pösöä heikommaksi. Stilon ohjausta on moitittu vielä enemmän kuin Meganen. Ulkonäkökään ei oikein miellytä.

        Pitäisi siis olla joku erityisen hyvä syy että päätyisin Stiloon. Halvempi hinta ei auta, jos sen eron tai enemmänkin häviää sitten pois myydessä.


      • mexu
        Pienperheellinen kirjoitti:

        Pelkään että tuon jälleenmyyntiarvo jää Renua ja Pösöä heikommaksi. Stilon ohjausta on moitittu vielä enemmän kuin Meganen. Ulkonäkökään ei oikein miellytä.

        Pitäisi siis olla joku erityisen hyvä syy että päätyisin Stiloon. Halvempi hinta ei auta, jos sen eron tai enemmänkin häviää sitten pois myydessä.

        Suorituskykyinen 1.6l bensiinimoottori, takuulla lämmin ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Huoltosopimusta ei saatavilla mutta 3:n vuoden takuu kuitenkin.

        Mulla oli Corolla ja Megane vaihtoehtoina ja päädyin Meganeen paremman vaihtoautotarjouksen perusteella. Muuten ne molemmat oli pirun hyviä vaikka tuulilasi corollan paremmaksi testasikin.

        Älä ainakaan sitä huonomaineista pösöä ota =)


      • Corolla Wagon
        mexu kirjoitti:

        Suorituskykyinen 1.6l bensiinimoottori, takuulla lämmin ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Huoltosopimusta ei saatavilla mutta 3:n vuoden takuu kuitenkin.

        Mulla oli Corolla ja Megane vaihtoehtoina ja päädyin Meganeen paremman vaihtoautotarjouksen perusteella. Muuten ne molemmat oli pirun hyviä vaikka tuulilasi corollan paremmaksi testasikin.

        Älä ainakaan sitä huonomaineista pösöä ota =)

        Kyllä Corollaankin ilmeisesti saa huoltosopimuksen, minulle ainakin tarjottiin keväällä sellaista ja jälkeenpäin on ottanut päähän kun en sitä ottanut - hinta ei olisi ollut paha.

        Itselleni olisi ollut sopivin vaihtoehto 3v ja 30.000 km vuodessa, hinta 28 euroa/kk. Huoltojen lisäksi siihen olisi sisältynyt polttimoiden ja pyyhkijöiden sulkien uusimiset, renkaiden vaihdot ja myös auton pesu huoltojen yhteydessä.

        Sopimus oli tarkoitettu ensisijaisesti naisautoilijoille, mutta sitä tarjottiin myös miehille ja myyjä väitti, että hinnat ovat nousussa.

        Itse pähkäilin myös 307 farmaria, mutta sain Toyota-kaupasta paljon paremman hyvityksen vanhasta kulkuneuvosta, mikä ratkaisi kaupan.


      • Urpo
        Pienperheellinen kirjoitti:

        Pelkään että tuon jälleenmyyntiarvo jää Renua ja Pösöä heikommaksi. Stilon ohjausta on moitittu vielä enemmän kuin Meganen. Ulkonäkökään ei oikein miellytä.

        Pitäisi siis olla joku erityisen hyvä syy että päätyisin Stiloon. Halvempi hinta ei auta, jos sen eron tai enemmänkin häviää sitten pois myydessä.

        Olisiko hyvä syy isompi moottori?Meinaa nämä ranskattaret 1.6 koneilla on aika nuhasia kulkemaan saatikka sitten kun autoon ladattu matkatavarat ja neli-viisi henkinen perhe.Toi stilon 1.8 133hp moottori ei puudu samalla tavoin kuin 1.6 rellun tai pösön kone.Huom kokemusta ei ole kuin pösön 1.6 koneesta joka oli aika laiska.


      • Pienperheellinen
        Urpo kirjoitti:

        Olisiko hyvä syy isompi moottori?Meinaa nämä ranskattaret 1.6 koneilla on aika nuhasia kulkemaan saatikka sitten kun autoon ladattu matkatavarat ja neli-viisi henkinen perhe.Toi stilon 1.8 133hp moottori ei puudu samalla tavoin kuin 1.6 rellun tai pösön kone.Huom kokemusta ei ole kuin pösön 1.6 koneesta joka oli aika laiska.

        No tottahan toki isommalla koneella kulkee paremmin, sama koskee autoja maasta ja merkistä riippumatta. Isompi kone kumminkin maksaa enemmän, pudottaa arvoaan enemmän, kuluttaa enemmän ja vakuutukset ovat kalliimmat.

        Meillä suurin osa ajosta on pienellä kuormalla tai taajama-ajoa (-> harvoin maantieohituksia isolla kuormalla), joten järkisyyt puoltavat 1.6:tta. Stilon halpa hinta kyllä kieltämättä houkuttelee ottamaan isomman koneen... Sääli, että ranskalaisilla ei ole "välimallia" (1.8) tarjolla.


      • koeajanut
        Pienperheellinen kirjoitti:

        No tottahan toki isommalla koneella kulkee paremmin, sama koskee autoja maasta ja merkistä riippumatta. Isompi kone kumminkin maksaa enemmän, pudottaa arvoaan enemmän, kuluttaa enemmän ja vakuutukset ovat kalliimmat.

        Meillä suurin osa ajosta on pienellä kuormalla tai taajama-ajoa (-> harvoin maantieohituksia isolla kuormalla), joten järkisyyt puoltavat 1.6:tta. Stilon halpa hinta kyllä kieltämättä houkuttelee ottamaan isomman koneen... Sääli, että ranskalaisilla ei ole "välimallia" (1.8) tarjolla.

        Siinä Peugeotin 1.6 koneessa on 85KW (115hv) ja varmasti kulkee 307 ihan mukavasti, eli siitä ostos tuskin jää kiinni. Lähes sama teho kuin 1.8 koneissa. (Virallisesti teho on 81KW mutta TM:n testin mukaan tehoa löytyy enemmän eli tuo 85KW). PSA konsernin moottorien tehot ja suoritusarvot ilmoitetaan kautta linjan selvästi todellisia matalammaksi - jostain syystä. Toki suorituskykyyn vaikuttaa muutkin tekijät kuin pelkkä teho.


      • Juha

        Fiat on kieltämättä halvempi, mutta mienkähän on ylläpidon laita? Ainakin testeissä on aina kiinnitetty huomiota Fiatien korkeisiin vakuutusmaksuihin.

        Aikanani harkitsin Zsaraa, Focusta ja Meganea. Ensimmäinen tippui heti pois vakuutusmaksujen kalleuden takia, kahden viimeisen kohdalla ratkaisi vaihtoautosta saatu hyvitys Méganen eduksi.

        Kolme viikkoa sitten kaksi viimeistä olivat Corolla ja Mégane. Taaskin hyvitys käänsi valinnan Méganen puoleen.

        Ja hyvältä on tuntunut!


      • setämies
        koeajanut kirjoitti:

        Siinä Peugeotin 1.6 koneessa on 85KW (115hv) ja varmasti kulkee 307 ihan mukavasti, eli siitä ostos tuskin jää kiinni. Lähes sama teho kuin 1.8 koneissa. (Virallisesti teho on 81KW mutta TM:n testin mukaan tehoa löytyy enemmän eli tuo 85KW). PSA konsernin moottorien tehot ja suoritusarvot ilmoitetaan kautta linjan selvästi todellisia matalammaksi - jostain syystä. Toki suorituskykyyn vaikuttaa muutkin tekijät kuin pelkkä teho.

        PSA:n 1.6-litran bensakone, joka siis löytyy mm. Xsarasta ja 307:sta on ainakin meikäläisen pienen kokemuksen perusteella moottori, joka vaatii rutkasti kierroksia ennenkuin tehoa tulee esiin. Henkilökohtaisesti en pidä konetta mitenkään mielllyttävänä käyttömoottorina. Tosin on sanottava, että eipä ne monet muutkaan nykyaikaiset 1600-kuutioiset bensakoneet ole alakierroksilla vääntäviä, vaikka juuri siellä sitä voimaa tarvittaisiin. Kuka viitsii jatkuvasti polkea ja vaihtaa pienelle vaihteelle?


      • Näin oli
        setämies kirjoitti:

        PSA:n 1.6-litran bensakone, joka siis löytyy mm. Xsarasta ja 307:sta on ainakin meikäläisen pienen kokemuksen perusteella moottori, joka vaatii rutkasti kierroksia ennenkuin tehoa tulee esiin. Henkilökohtaisesti en pidä konetta mitenkään mielllyttävänä käyttömoottorina. Tosin on sanottava, että eipä ne monet muutkaan nykyaikaiset 1600-kuutioiset bensakoneet ole alakierroksilla vääntäviä, vaikka juuri siellä sitä voimaa tarvittaisiin. Kuka viitsii jatkuvasti polkea ja vaihtaa pienelle vaihteelle?

        Ainakin saksalaisessa vertailutestissä, johon eräässä tämän Renault-palstan tuoreessa kirjoituksessa viitattiin, Peugeotin kyseinen moottori sai vertailun parhaat pisteet nimenomaan käyttöominaisuuksissa, joten ei se ainakaan muiden 1.6:n rinnalla häpeä.


      • setämies
        Näin oli kirjoitti:

        Ainakin saksalaisessa vertailutestissä, johon eräässä tämän Renault-palstan tuoreessa kirjoituksessa viitattiin, Peugeotin kyseinen moottori sai vertailun parhaat pisteet nimenomaan käyttöominaisuuksissa, joten ei se ainakaan muiden 1.6:n rinnalla häpeä.

        Epäilemättä näinkin eli jos siis iloisesti kiertävä kone on OK, niin tuo PSA:n 1.6 on mitä mainioin mylly. Toisaalta muistelen nyt lukeneeni kotimaistenkin lehtien testeistä pieniä moitteita tuon koneen käyttöominaisuuksista. Ja täytyypä muistaa, että välityssuhteilla on myös erittäin paljon merkitystä asiassa. Luulisi, että tehtaat tekevät samoja autoja eri välityssuhteilla?


      • Näin oli
        setämies kirjoitti:

        Epäilemättä näinkin eli jos siis iloisesti kiertävä kone on OK, niin tuo PSA:n 1.6 on mitä mainioin mylly. Toisaalta muistelen nyt lukeneeni kotimaistenkin lehtien testeistä pieniä moitteita tuon koneen käyttöominaisuuksista. Ja täytyypä muistaa, että välityssuhteilla on myös erittäin paljon merkitystä asiassa. Luulisi, että tehtaat tekevät samoja autoja eri välityssuhteilla?

        Kotimaisissa lehdissä (TM, TL, Moottori) ei ole kertaakaan moitittu k.o. koneen käyttöominaisuuksia, päinvastoin. Tässä saksalaisessa testissä saatiin arvot 60-100 km/h nelosvaihteella:Peugeot 9,5 s. , Renault 10,7 s. 80-120 km/h suurimmalla vaihteella: Peugeot 14,4 s., Renault 16,4 s. Eli vääntöä tuntuu löytyvän käytännössä paremmin kuin kilpailijoillaan. Tulokset myös muissa vertailutesteissä viimeisen parin vuoden aikana ovat identtiset tämän kanssa.


      • Jukkis
        setämies kirjoitti:

        PSA:n 1.6-litran bensakone, joka siis löytyy mm. Xsarasta ja 307:sta on ainakin meikäläisen pienen kokemuksen perusteella moottori, joka vaatii rutkasti kierroksia ennenkuin tehoa tulee esiin. Henkilökohtaisesti en pidä konetta mitenkään mielllyttävänä käyttömoottorina. Tosin on sanottava, että eipä ne monet muutkaan nykyaikaiset 1600-kuutioiset bensakoneet ole alakierroksilla vääntäviä, vaikka juuri siellä sitä voimaa tarvittaisiin. Kuka viitsii jatkuvasti polkea ja vaihtaa pienelle vaihteelle?

        Testasin tuossa Megane I 1,4 16V:n kulkua ja kiihtyvyyttä, vastassa 307 SW 1.6 ja samoihin menee, tosin meitä oli 2 2 kyydissä ja pösökuski ajoi yksin. Pösön koppa taitaa painaa sen verran meksua enemmän, että sen 15 hepan tehoetu häviää ajovastuksiin. Ei rellukaan alhaalta väännä, mutta yli 4500:n alkaa olla henkeä, eli kiihdytyksissä joutuu valitettavasti vetämään liki rajoittimen. Perstuntumalta meksu I 1.4 ja meksu II 1.6 tuntuvat aika samoilta, 1.6 vääntää ehkä aavistuksen alempaa ilmeisesti muuttuvan ajoituksen ansiosta mutta etu häviää suuremman kopan vastukseen.

        Jukkis


      • Juha
        Jukkis kirjoitti:

        Testasin tuossa Megane I 1,4 16V:n kulkua ja kiihtyvyyttä, vastassa 307 SW 1.6 ja samoihin menee, tosin meitä oli 2 2 kyydissä ja pösökuski ajoi yksin. Pösön koppa taitaa painaa sen verran meksua enemmän, että sen 15 hepan tehoetu häviää ajovastuksiin. Ei rellukaan alhaalta väännä, mutta yli 4500:n alkaa olla henkeä, eli kiihdytyksissä joutuu valitettavasti vetämään liki rajoittimen. Perstuntumalta meksu I 1.4 ja meksu II 1.6 tuntuvat aika samoilta, 1.6 vääntää ehkä aavistuksen alempaa ilmeisesti muuttuvan ajoituksen ansiosta mutta etu häviää suuremman kopan vastukseen.

        Jukkis

        Vaihdoin kolme vuotta vanhan 1,4:n Méganeni juuri 1,6:n Méganeen. Sisäänajo on vielä kesken, mutta jo tässä vaiheessa vaikuttaa, että moottoreilla ei ole juurikaan eroa. Uusi vie litran enemmän bensaa satasella.


    • Pökötti

      Pösö on paras, tilavin, paras ajaa ja lastentaudit on jo korjattu.

    • Kokeillut

      Otahan seuraavan kerran autoliikkeeseen rullamitta käteen ja mittaa tavaratilat. Meganessa on nimittäin isompi tavaratila kuin esim Fiatissa, koska Fiatin penkit on kallistettu tavaratilan puolelle.
      Ja sitten kannatta käydeä eri autonvalmistajien kotisivuilla lukemassa tekniset tiedot, niin tulee faktaa mitoista.
      Vertailun vuoksi:
      Megane 520 l
      Skoda Octavia 528 l
      Peugeot 406 GW 526 l
      Peugeot 307 520 l -huomaa, että tilavuus kasvaa, koska tavaratila on niin korkea, mutta lyhyempi kuin monissa muissa tavanomaisissa farmareissa.
      Mazda 6 505 l
      Fiat Stilo MW 510 l
      Opel Omega 540 l
      Ford Mondeo 540 l
      Tavaratilan pituus on huomattavasti tärkeämpi kuin korkeus erityisesti, jos on tai tulee olemaan koira, jota ei todellakaan voi lastata minkään päälle tai alle.
      Ja kannattaa muistaa myös Meganen 5 tähteä testeissä....
      Lisäksi Meganeen kuuluu ilmastointi ja automaatti-ilmastointikin maksaa vain 239 € lisää...
      Arvaat varmaan minkä auton tilasin?

      • Pienperheellinen

        Tavaratila Meganessa riittää hyvin, tarkoitin sisätiloja, erityisesti takapenkkiä.

        Kiitos kumminkin hyvästä selvitystyöstä :)


      • Kokeillut
        Pienperheellinen kirjoitti:

        Tavaratila Meganessa riittää hyvin, tarkoitin sisätiloja, erityisesti takapenkkiä.

        Kiitos kumminkin hyvästä selvitystyöstä :)

        Näitä viestejä kun lukee kuin piru Raamattua....
        Ymmärtää sen minkä haluaa...
        Itselläni Megane kyllä tuntui todella isolta, mutta tokihan se riippuu kuskinkin koosta paljonko taakse jää tilaa, 307 koeajosta on jo niin kauan, että siitä en muista muuta, kuin sen, että se iso tuulilasi ainakin antaa suuruuden vaikutelman, mutta mikä on todellisuus?
        Siihenkin varmaan se mitta auttaisi?


    • Torspo

      Ei se meganekaan muuten lämpiä. Farkkumalli alla ja jalkatilaan ei tule tarpeeks lämmintä. ja onko muuten muilla Meganen omistajilla vinkuva ratti? Huoltosoppari ehdottomasti eihän tästä muuten mitään tule :)

      • jaahas

        Kumpi Megane I vai II?


      • ajaja

        Kirjoittelet varmaankin vanhemman Meganen ominaisuuksista, joita en tunne. Itselläni on Megane ll joka todella lämpiää, hitaahkosti mutta varmasti. Megane ll on myös lattiasta todella lämmin koska siinä on kaksoispohja (säilytyslaatikot). Vielä vertailuun niin Meganen hiljaisuus on todella merkittävä Peugeottiin tai Toyotaan verrattuna. Ajan suht. paljon ja siksi myös maantieominaisuudet olivat Renaultissa selkeästi paremmat.


      • Torspo
        jaahas kirjoitti:

        Kumpi Megane I vai II?

        Toihan se. Sori että en heti tarkentanut :)


      • Jukkis
        Torspo kirjoitti:

        Toihan se. Sori että en heti tarkentanut :)

        Talvella meksun lämppärin 1- ja 2-nopeudet ovat aivan turhia. Kolmonen on minimi, tosin puhuri pauhaa silloin jo vanhan ladan tyyliin. Raitisilmasuodattimen poisto tai uusiminen ehkä auttaisi?

        Jukkis


    • Ostaja

      http://auto-motor-und-sport.de/d/45831/d_ams_vtest_wertung

      Megane voitti tämän testin. Peugeot toinen. Stilo ja Lancer jäivät kauaksi. Tarkempia tietoja testistä saisi jos ostaisi lehden. Jos jollain on tämä lehti niin voisi skannata ja laittaa vaikka sfnet.tiedostot nyyssiryhmään tai jonnekin webbisaitille.

      Olen tänä syksynä koeajanut Stilo MW:n, Xsara Picasson, Ford Focus Wagonin, Ford Mondeon (vm. 1998) ja Renault Megane II Breakin. Pidin kyllä ehdottomasti eniten Meganesta. Tilaa on todella runsaasti, auto on uskomattoman hiljainen, ohjaus miellyttävä ja kaiken kaikkiaan laadukkaan oloinen auto, kuin ajaisi paljon kalliimmalla autolla.

      Ajettavuudeltaan mielestäni jopa parempi kuin Focus, jonka ajettavuudesta pidin myös. Focus taas muuten on kuin pahvista tehty Megane II:een verrattuna. Ikäero todella näkyy.

      Stilossa en saanut millään mukavaa ajoasentoa, ohjaus oli tunnoton, vääntöä ei 1,6:ssa ollut alakierroksilla ja rengasäänet tulivat todella voimakkaasti sisään. Samat asiat mitkä testeissä ovat korostuneet.

      Picasso oli kuin olisi pakettiautoa ajanut. En tykännyt ajoasennosta enkä ajettavuudesta.

      Mondeo, jonka testasin oli jo 180000km ajettu ja oli kyllä aika littana jo. Pyyntiä oli silti 15000 euroa. Kävin vain mielenkiinnosta kokeilemassa. Ei ollut todellakaan ajatusta maksaa noin paljon.

      Siinä muutamia omia mielipiteitäni. Tilasin lopulta tänään Meganen 1,6 pack auth. farkun, kun rahoitustarjous 3,9% oli vielä voimassa -31.10.2003 saakka. Toimitus tammikuun alkupuolella.

      Peugeot 307 SW:tä en kokeillut, koska se oli liian kallis minulle. Itsestäni tuntuu, että valitsin luokkaa suuremman ja mukavamman auton kuin mitä nuo muut vaihtoehdot Picassoa lukuunottamatta olisivat olleet. Hinta ei kuitenkaan ole korkeampi. Luulen, että Megane II breakia tullaan myymään todella paljon, jolleivat sitten nosta hintoja. Myyjä sanoikin, että kaikki maahan tuodut Megane II Breakit oli myyty ja vain koeajoautoja on jäljellä.

      Aika näyttää minkälainen valintani oli. Pidetään peukkuja!

      • ajaja

        Onnistuin saamaan ensimmäisistä Megane ll farkun ja nyt on yli 5000km mittarissa. Tuntuu todella miellyttävältä. Parhaita ominaisuuksia ovat ajotuntuma, äänettömyys, tilat, varusteet, helppo ajaa myös kaupungissa( ketterä) ja lämpö. Huonoa on takalasin suttaantuminen mutta lienee kaikissa farkuissa sama ongelma.


      • Urpo

        Mutta suomessa toi Stilo 1.8 on hinnoiteltu huomattavasti edullisemmin kuin 2.0litraset ranskattaret.Hinta ero noin 5.000eur mutta saksassa autot ovat saman hintaisia.


      • kooti

        Itse mietiskelin samojen vaihtoehtojen kanssa. Päädyin 307 wagoniin ja ihan hyvältä tuntuu. Megane kiinnosti myös kovasti, farkkua en ehtinyt koeajaa. Rellun 1.6 kone tuntui pirteältä, mutta ohjauksessa mutkatiellä ohjaustehostin "vei" itse rattia ja välillä tuntui kampeavan vastaan. Onko muilla vast. kokemuksia? Lisäksi kolaritestin 5 tähteä kuulosti hyvältä, mutta toisaalta "vaaralliset" ABS jarrut epäilytti. Lieneekö vaihdettu jo turvallisempiin.


      • ajaja
        kooti kirjoitti:

        Itse mietiskelin samojen vaihtoehtojen kanssa. Päädyin 307 wagoniin ja ihan hyvältä tuntuu. Megane kiinnosti myös kovasti, farkkua en ehtinyt koeajaa. Rellun 1.6 kone tuntui pirteältä, mutta ohjauksessa mutkatiellä ohjaustehostin "vei" itse rattia ja välillä tuntui kampeavan vastaan. Onko muilla vast. kokemuksia? Lisäksi kolaritestin 5 tähteä kuulosti hyvältä, mutta toisaalta "vaaralliset" ABS jarrut epäilytti. Lieneekö vaihdettu jo turvallisempiin.

        Mitä tulee ohjaukseen niin alussa minäkin luulin että se kampeaa mutta nyt yli 5000km ajettuna ei ole minkäänlaista ongelmaa. Sähkö tehostin reagoi hieman eri tavalla hydrauliseen verrattuna mutta ei aiheuta totuttelun jälkeen ongelmia. Jarrut ovat breakissa todella fantastiset ja ohjausyksikkö on eri valmistajalta. Liukkailla ajaessani oikein testasin useaan eri kertaan eikä mitään ongelmaa.Uskoisin että ongelma on ollut pienessä sarjassa Coupekorisia mutta ei sedan ja farkkumalleissa. Renault on myös selvästi äänettömämpi sekä sisätiloiltaan ajateltu paremmin.


    • Masa

      on kyllä liian lyhyt Meganessa. Se ei tue tarpeeksi reisiä. Vai eikö tämä ole muita häirinnyt?

      • Jaakko

        Meganen penkki on yksi kokoluokkansa lyhyimpiä istuinosaltaan, ollut kai aina. Esim 307:ssa on pidempi.
        Kolmen vuoden käytännön kokemus kuitenkin kertoo, että ei häiritse yhtään. Koeajoin 307 Wagonia paripäivää ja
        tuloksena oli kipeä kaasujalan polvi, johtuen penkin pituudesta. Toki säädöillä olisi tilanne saattanut korjaantua.

        No, itselleni on jokatapauksessa tilauksessa toinen megane putkeen (Me II Break). 307 hävisi vertailun tavaratilan
        pienuuden (lyhyt mutta kapea) ja sisätilan lukuisten heikolta tuntuvien muoviosien vuoksi.


      • Autoilija pienellä a:lla

        Rellua kurmootetaan usein liian lyhyistä penkeistä mutta esim. Skoda Octaviassa on vielä lyhyemmät penkit eikä siitä ole juuri kommentteja kuultu.
        Ajoin eilen molemmilla.

        Mielestäni sopiva penkin mitta on selvästi lyhyempi kuin reiden pituus, vähintään 5cm pitää olla tilaa polvitaipeen ja penkin välissä. Tähän tietysti vaikuttavat omat mitat, mieltymykset ja jonkin verran penkin korkeus(säätö).


      • Kokeillut

        Verrattuna ainakin Fiat Stilo MW:n penkkiin on Meganessa hyvät oltavat. MW:n ajossa jo tunnin päästä alkoi jalka ja selkä itselläni puutua todella ikävästi, Meganessa ei tätä tapahtunut, lisäksi kaasujalallekin löytyy sivutukea keskikonsolista päinvastoin kuin Focuksesta.
        Kuka tykkää mistäkin, mutta kyllä pidempi koeajo on aina paikallaan jos harkitsee ostamista.


      • ooppeli
        Autoilija pienellä a:lla kirjoitti:

        Rellua kurmootetaan usein liian lyhyistä penkeistä mutta esim. Skoda Octaviassa on vielä lyhyemmät penkit eikä siitä ole juuri kommentteja kuultu.
        Ajoin eilen molemmilla.

        Mielestäni sopiva penkin mitta on selvästi lyhyempi kuin reiden pituus, vähintään 5cm pitää olla tilaa polvitaipeen ja penkin välissä. Tähän tietysti vaikuttavat omat mitat, mieltymykset ja jonkin verran penkin korkeus(säätö).

        Eihän se rellun penkkiä paranna vaikka skodassa tai ladassa olisi millainen jakkara hyvänsä.
        Me II:n penkki on liian pieni keskimittaiselle ja aika olemattomasti muotoiltu. Tosin kaikkeen tottuu.
        Mutta kun kokeilee joskus hyviäkin tuhtoja esim. Volvo 40, niin ihmettelee, miksei osata?
        Itelläni on vectra, penkiltään parempi kuin megane, samaa luokkaa kuin 307.
        Vaikka Megane onkin riittävän tilava ja ehkä persoonallinenkin sisältä, sen takapenkki on limbo. Vertasin heti omaan B-vectraan, sitsit on kauttaaltaan paremmat omassani. Autot ovat saman pituiset, megane leveämpi ja akseliväliltään pidempi. Eli hyvät edellytykset on hukattu surkeisiin penkkeihin.
        Muuten megane on hieno ja tuntuu hyvältä. En kuitenkaan sitä voi hankkia, juuri penkkien vuoksi.
        Huh... kauhea vuodatus...


      • Kokeillut
        ooppeli kirjoitti:

        Eihän se rellun penkkiä paranna vaikka skodassa tai ladassa olisi millainen jakkara hyvänsä.
        Me II:n penkki on liian pieni keskimittaiselle ja aika olemattomasti muotoiltu. Tosin kaikkeen tottuu.
        Mutta kun kokeilee joskus hyviäkin tuhtoja esim. Volvo 40, niin ihmettelee, miksei osata?
        Itelläni on vectra, penkiltään parempi kuin megane, samaa luokkaa kuin 307.
        Vaikka Megane onkin riittävän tilava ja ehkä persoonallinenkin sisältä, sen takapenkki on limbo. Vertasin heti omaan B-vectraan, sitsit on kauttaaltaan paremmat omassani. Autot ovat saman pituiset, megane leveämpi ja akseliväliltään pidempi. Eli hyvät edellytykset on hukattu surkeisiin penkkeihin.
        Muuten megane on hieno ja tuntuu hyvältä. En kuitenkaan sitä voi hankkia, juuri penkkien vuoksi.
        Huh... kauhea vuodatus...

        Joo mutta Vectrahan on tekemällä tehty laadukkaaksi sisältä. Ei sillä etteikö Meganeakin olisi yritetty ihan hyvin, mutta Rellullahan on Laguna se parempi versio.
        Vectran penkit ovat kyllä todella hyvät. Tukevat, mutta ei kuitenkaan ahdistavat niinkuin monet sport-penkit. Itse kuitenkin vaihdan B-Vecran uuteen Meganeen, mutta minulle ne penkit tuntuivat kyllä sopivan oikein hyvin ja kun vihdoinkin löytyi yhtä hiljainen uusi auto kuin Vectra on....


      • Juha

        Vaihdoin juuri kolme vuotta vanhan Méganeni uuteen Kakkoseen ja kuvittelin, että lyhyeltä näyttävä penkki olisi huono. Itse asiassa uusi istuin on selvästi parempi kuin edellisessä, erityisesti selän sivutuet toimivat hyvin.


    • kooti

      Ajatukseni em. vaihtoehdoista lipsahti vänän tuonne vinoon mutta löytyy kuitenkin.

    • Sami L.

      Itselläni oli 1,5 vuotta 307 XT 1.6 farmari ja täytyy sanoa että tyytyväinen olin. Moottori on kaupungissa ihan riittävän pirteä, mutta ohitustilanteissa maantiellä kannattaa olla tarkkana. Mielestäni auto lämpesi hyvin talvella. Kuljin sillä n. 5 km:n työmatkat ja siinä ajassa auto kyllä lämpesi kovimmillakin pakkasilla.
      Syy miksi vaihdoin ,mazda 6:een oli juuri tuo teho ja se, että 307 tuntui vähän suurelta, koska vaimon kanssa matkustettiin aina kahdestaan.
      Kahden lapsen kanssa kannattaa harkita SW mallia jolloin takapenkit saa sijoitettua paremmin ja takana ei tarvitse olla kuin kaksi penkkiä. Lapsetkin viihtyy kun voi kattoikkunasta tiirailla lentokoneita...

    • ajaja

      6000 km takana todella miellyttäviä ja äänettömiä kilometrejä. Autossani matkustaa eri henkilöitä lähes päivittäin ja kommentteja satelee. Yhtään negatiivista ei ole kuulunut mutta tänään eräs vanhempi mies sanoi välittömästi menevänsä vaihtamaan Mazdansa Meganeen. Matkustusmukavuus kun on aivan eri planeetalta. Olen itse samaa mieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3674
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2001
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1333
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1220
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      101
      1084
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1065
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1020
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      975
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      886
    Aihe