Muuttovalmiin lopullinen hinta?

Titta G.

Pyydän apua ja keskustelua MUUTTOVALMIIN talopaketin nykyisistä kustannuksista.
Ei tavallinen ihminen voi lähteä hankkeeseen, kun on todella vaikea saada tietoa siitä, mikä on loppukustannus.

Otetaan esimerkiksi Kastellin Kotikartano 149, jossa ovat alakerta ja yläkerta valmiina.

Kastellin sivuilla hinnaksi on mainittu etelässä 193 470 €. Hintaan lisätään toimituskulut 1500-4200 euroa riippuen toimituslaajuudesta ja – paikkakunnasta.

MITÄ MAKSAA KAIKKI MUU MUUTTOVALMIISSA TALOSSA?

Olisi mahtavaa jos voisitte antaa jonkinlaisen arvion kohdittain seuraavista riveistä tai jos joku voisi kertoa edes niistä kohdista, jotka tuntee. Kun noista olisi jonkinlainen arvio, se lisätään hintaan 193 470 € toimituskulut ja voi lopulta arvioida, mitä koko paketti maksaa aidosti muuttovalmiina.

Viranomaiskulut
Tontin raivaus
Pohjatutkimukset
Maatyöt
Maan tiivistys
Salaojitus
Sadevesikaivot- ja putket
LVIS-liittymät
Sisä- ja ulkotäytöt
Routaeristys
Perusmuurilevy
Radonsuojaus
Perustussuunnitelma
Ulkopuolinen pintamaalaus
Pihatyöt
Siivous
Vastaavat johtajat
Pääsuunnittelija
KVV ja IV vasttava
Työmaasähkö ja -vesi
Antennit
Pihavalopylväät

Kiitos oikein paljon kaikille jo etukäteen!

20

15039

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Titta G.
    • hinta

Hinta arvion saat teettämällä vaikkapa Talo80/Talo90 mukaisen kustannusarvion valmiista sunnitelmasta. Lopputulos on sitten vaikkapa 1800€/m2 tontti

• Rak 08-09

Viranomaiskulut 2500e
      Tontin raivaus 1000
      Pohjatutkimukset 700
      Maatyöt 4000
      Maan tiivistys 600
      Salaojitus 1000
      Sadevesikaivot- ja putket 2000
      LVIS-liittymät 8000
      Sisä- ja ulkotäytöt 3000
      Routaeristys 1000
      Perusmuurilevy 400
      Radonsuojaus 400
      Perustussuunnitelma 1000
      Ulkopuolinen pintamaalaus 500
      Pihatyöt 1500
      Siivous tämä ainakin kannattaísi tehdä itse. Hintaa vaikea sanoa
      Vastaavat johtajat 5000
      Pääsuunnittelija 3000
      KVV ja IV vasttava 2000
      Työmaasähkö ja -vesi 1000
      Antennit 500
      Pihavalopylväät 600

Syöttämäni summat ovat suuntaa-antavia. Lista ei ole täydellinen (eli siitä puuttuu varmasti jotakin).

- kuka tekee perustukset (ja materiaalihinnat)?
      - työkalut?
      Rakentaessa lisäkustannuksia (eli niitä mitä ei tullut otettua huomioon) tulee AINA jostain.

Sain summaksi 39700e. Sen kun vielä kertoo vaikka 1,3:lla, liikutaan siinä reilussa viidessäkympissä.

• Titta G.

Luen mieluusti silti muidenkin arvioita, mutta mitenkään väheksymättä tätä annettua.

"- kuka tekee perustukset (ja materiaalihinnat)?
        - työkalut?"

Kuten tuossa laittamassani linkissä näkyy niin perustukset hoitaa tässä esimerkkitapauksessa Kastelli. Mitähän se tarkoittaa? Onko perustukset juuri se kysymys siitä, että pitääkö paaluttaa jne.?

Koska Kastelli hoitaa mainitsemansa työt, olettaisin, että heillä on myös työkalut?

Mikä tuo 1,3 kerroin on? Ne ennakoimattomat menot?

• rakennusprojekti
        Titta G. kirjoitti:

Luen mieluusti silti muidenkin arvioita, mutta mitenkään väheksymättä tätä annettua.

- työkalut?"

Kuten tuossa laittamassani linkissä näkyy niin perustukset hoitaa tässä esimerkkitapauksessa Kastelli. Mitähän se tarkoittaa? Onko perustukset juuri se kysymys siitä, että pitääkö paaluttaa jne.?

Koska Kastelli hoitaa mainitsemansa työt, olettaisin, että heillä on myös työkalut?

No, minulle on jo rakennettu tällainen Valmiskastelli ja talousrakennus, joten voin kyllä sanoa tietäväni asiasta aika paljon. Olen jo tuolla aikaisemmassa keskustelussa kertonut että muiden kustannusten osuus oli noin 40000 euroa. Siinä on mukana pihatyöt, takkamuutos, lvi-muutokset, sähkömuutokset, valvojat, liittymät, ulkomaalaus, yms. Tässä ei ole menty siinä missä aita on matalin vaan valvojat kalleimmasta ja pätevimmästä päästä ja maa-ainekset viimeisen päälle, varsinkin perustusten alla ja täytöissä. Tontti oli aika helppo rakentaa ja ennen kaikkea siihen kävi Valmiskastellin vakioperustus.

Sähköä kuluu rakennusaikana ihan kiitettävästi, joten siihen saa varata hyvinkin 2000-3000 euroa. Tämän lisäksi rakennuslämmittimiä kannattaa ostaa ja riittävästi pressuja tavaroiden suojaksi. Myös rakennusjätettä syntyy ainakin yhden siirtolavan verran, joten siinäkin pitää varautua jonkinlaisiin kustannuksiin.

Rakennusaikainen siivous kuuluu rakennuttajalle ja paikat todellakin kannattaa pitää mahdollisimman siistissä kunnossa niin homma etenee ripeämmin kun timpureiden ei tarvitse itse siivoilla ja ovat muutenkin tyytyväisempiä. Minulla kävi aivan älytön tsäkä timpureiden suhteen eli ammattimiehiä viimeisen päälle.

Kun laskelmissa huomioidaan molemmat rakennukset niin kerrosneliön hinnaksi tulee noin 1500 €/m2.

• selventävää

ja kun tähän 240 000e päälle lisätään 30 000e autotallikatos ja tontti alueen mukaaan (meilläpäin n. 50 000e) niin ollaan 320 000e tasossa.

Jos tollaisen summan säästäisi vaikka 1000e/kk (joka on aika paljon monelle perheelle) niin menisi siihen aikaa vajaat 27 vuotta...

Toisaalta, jos tarvitsisit lainaa vaikka 200 000e niin maksat 25v maksuajalla summasta 168 000e pelkkää korkoa (5,5%:n korolla), joten talo tulisi tällöin maksamaan 488 000e korkokuluilla lisättynä, joka monella jää laskematta.

kallista, erittäin kallista on tänä päivänä rakentaminen.

• on kallista
        selventävää kirjoitti:

ja kun tähän 240 000e päälle lisätään 30 000e autotallikatos ja tontti alueen mukaaan (meilläpäin n. 50 000e) niin ollaan 320 000e tasossa.

Jos tollaisen summan säästäisi vaikka 1000e/kk (joka on aika paljon monelle perheelle) niin menisi siihen aikaa vajaat 27 vuotta...

Toisaalta, jos tarvitsisit lainaa vaikka 200 000e niin maksat 25v maksuajalla summasta 168 000e pelkkää korkoa (5,5%:n korolla), joten talo tulisi tällöin maksamaan 488 000e korkokuluilla lisättynä, joka monella jää laskematta.

kallista, erittäin kallista on tänä päivänä rakentaminen.

Tämä fakta on kaikkien tiedossa, mutta kyllä se valmis asuntokin paljon maksaa. Jos tontti maksaa noin 50000 niin vielä ollaan Uudellamaalla tai aika lähellä kasvukeskusta. Kehä kolmosen sisäpuolella 320000 eurolla saa uuden tai uudehkon 4h k -rivaripätkän. Kun itse olin rakennushanketta suunnittelemassa niin rivarivaihtoehto oli jonkin aikaa mukana yhtenä vaihtoehtona, mutta valitsin rakentamisen. Vaikka työmatka on nyt vähän pidempi (ajallisesti 15 minuuttia) niin sain samalla rahalla tuplamäärän neliöitä ja oman rauhan. Kaikki eivät päädy samaan lopputulokseen, mutta itse olen nyt enemmän kuin tyytyväinen tekemääni valintaan.

• liikkuvin osa

on maatyöt - meillä 35000€ pelkästään niihin (tämä toki tiedettiin jo lähtiessä). tontin raivaus tehtiin itse = =€, mutta pohjatutkimus taas maksoi 1300€. Jne. Jokainen tontti on erilainen, joka kylässä on eri tavat ja hinnat. Mutta saahan näistä osviittaa.

• Rak 08-09
        Titta G. kirjoitti:

- työkalut?"

minkälainen perustus kuuluu sopimukseen. Eli lue tarkkaan ne pienellä präntätyt kohdat.

1,3 on ns. "hattuvakio", joka mukaan ottamalla saadaan "ehkä riittävä" budjetti. Olen vaan huomannut, että homma menee melkein aina niin, että jos olet varannut tiettyyn asiaan summan x, todelliset kulut ovat lähes aina hieman suuremmat. Eipä tule ainakaan niin paljon yllätyksiä. Lukemien kaunistelusta kun ei ole mitään hyötyä...

• Sähkäri2
        rakennusprojekti kirjoitti:

No, minulle on jo rakennettu tällainen Valmiskastelli ja talousrakennus, joten voin kyllä sanoa tietäväni asiasta aika paljon. Olen jo tuolla aikaisemmassa keskustelussa kertonut että muiden kustannusten osuus oli noin 40000 euroa. Siinä on mukana pihatyöt, takkamuutos, lvi-muutokset, sähkömuutokset, valvojat, liittymät, ulkomaalaus, yms. Tässä ei ole menty siinä missä aita on matalin vaan valvojat kalleimmasta ja pätevimmästä päästä ja maa-ainekset viimeisen päälle, varsinkin perustusten alla ja täytöissä. Tontti oli aika helppo rakentaa ja ennen kaikkea siihen kävi Valmiskastellin vakioperustus.

Sähköä kuluu rakennusaikana ihan kiitettävästi, joten siihen saa varata hyvinkin 2000-3000 euroa. Tämän lisäksi rakennuslämmittimiä kannattaa ostaa ja riittävästi pressuja tavaroiden suojaksi. Myös rakennusjätettä syntyy ainakin yhden siirtolavan verran, joten siinäkin pitää varautua jonkinlaisiin kustannuksiin.

Rakennusaikainen siivous kuuluu rakennuttajalle ja paikat todellakin kannattaa pitää mahdollisimman siistissä kunnossa niin homma etenee ripeämmin kun timpureiden ei tarvitse itse siivoilla ja ovat muutenkin tyytyväisempiä. Minulla kävi aivan älytön tsäkä timpureiden suhteen eli ammattimiehiä viimeisen päälle.

Kun laskelmissa huomioidaan molemmat rakennukset niin kerrosneliön hinnaksi tulee noin 1500 €/m2.

Minulla meni vastaavaan rakennusprojektiin 70 000 ja oli todella ammattitaitoiset tekijät.

• rakennusprojekti, jatkoa
        Sähkäri2 kirjoitti:

Minulla meni vastaavaan rakennusprojektiin 70 000 ja oli todella ammattitaitoiset tekijät.

Niin, yksi maksaa 40000 ja ja toinen 70000. Jokainen tontti on erilainen, joten ei näitä tonttiin kohdistuvia kustannuksia voi vertailla. Pitäisi puhua vaan taloon kohdistuneista kustannuksista, mutta se ei kyllä anna oikeaa kuvaa todellista kustannuksista.,

• Rauno Kangas

...oloissa noihin "valmistaloihin" pitää lisätä 15...20 % että tulevat "oikeesti valmiiksi" - ja yllätyksettömät olot tarkoittavat lähinnä perustamisolosuhteita, että vastaavat suunnittelun asettamia toiveita eli kantavaa tasamaata tasamaatalon alle jne.

Kävin pari päivää sitten yhdellä työmaalla, joka naapuriin tullenee joku valmistalohökötys (nehän on useimmiten tasamaataloja) kun oli ajettu upean rinnetontin köhdalle takareunastaan 4 m paksusti louhetta ja rekkaralli ajoi parhaillaan hienompaa täytettä päälle, kun piti saada tasamaatontti aikaiseksi - siinä kohteessa ei taida 30 % ihan riittää valmistalopaketin lisäksi.

• käy aika harvaan paikkaan

Nyt puhut kerrankin asiaa.
        On hirveän näköistä touhua kun jotain vaikka Älväriä kauheilla täytöillä laitetaan tontille. Jos on rinnetontti niin olisi varmaan järkevämpää laittaa rinnetalo. Alkaa se valmistalon edullisuuskin olemaan aika kyseenalaista, soraruhtinas ottaa nimittäin sen verran paljon hintaa.

• Keskimääräistä viisaampi

Paljon surkeampaa on se kun rakennetaan kellareita ja käytetään vääriä maamateriaaleja kun pelätään ettei rahat riitä Puustellin keittiöön jos laitetaan "kallista" 6-16 sepeliä talon ympärille ja täyttöhin.

Kaikki mitkä tiedän on tehty sorakeisarin halvimmalla luonnonsoralla ja maanalaiset seinät ja alapohja ovat siten jatkuvasti kosteina.

Nostakaa nyt ihmeessä maa talonne alta 50cm-100cm paljon mielummin kuin kaivatte alaspäin.

Jonkun kunnan rak.valvoja oli kuulemma sanonut kun nuoripari oli kysynyt kannattaisiko vanhaan rintamiestaloon tehdä salo-ojat kellarin takia "kannattaisi valaa kellari betonilla umpeen". Kärjistettynä hänellä oli oikea asenne!

• Rauno Kangas
        Keskimääräistä viisaampi kirjoitti:

Paljon surkeampaa on se kun rakennetaan kellareita ja käytetään vääriä maamateriaaleja kun pelätään ettei rahat riitä Puustellin keittiöön jos laitetaan "kallista" 6-16 sepeliä talon ympärille ja täyttöhin.

Kaikki mitkä tiedän on tehty sorakeisarin halvimmalla luonnonsoralla ja maanalaiset seinät ja alapohja ovat siten jatkuvasti kosteina.

Nostakaa nyt ihmeessä maa talonne alta 50cm-100cm paljon mielummin kuin kaivatte alaspäin.

Jonkun kunnan rak.valvoja oli kuulemma sanonut kun nuoripari oli kysynyt kannattaisiko vanhaan rintamiestaloon tehdä salo-ojat kellarin takia "kannattaisi valaa kellari betonilla umpeen". Kärjistettynä hänellä oli oikea asenne!

...pitää tehdä kunnollisista kamoista ja turhia pihistelemättä. Oheisessa kuvassakin tehdään pohjatoitä tasamaa-valmistalolle (erään ammattirakentajan arvaus - ei omani eikä tieto). Kuvassa riittävän karkeata salaojasepeliä sen verran paksusti, ettei taatusti vedet lillu alimittaisemmankaan rossipohjasokkelin yläpinnan tasolle (kunhan ei talo mene kivenkoloon sadevesien mukana):

http://www.taloapu.fi/kuvat/riittavastisalaojamursketta.jpg

• rinnetontille
        käy aika harvaan paikkaan kirjoitti:

Nyt puhut kerrankin asiaa.
        On hirveän näköistä touhua kun jotain vaikka Älväriä kauheilla täytöillä laitetaan tontille. Jos on rinnetontti niin olisi varmaan järkevämpää laittaa rinnetalo. Alkaa se valmistalon edullisuuskin olemaan aika kyseenalaista, soraruhtinas ottaa nimittäin sen verran paljon hintaa.

Jos on rinnetontti ja siihen haluaa valmistalon päälle, niin rakentakaa alas vaikkapa autotalli ja varasto, jos vielä mahtuu niin sauna ja takkahuone. Sitten vaikkapa se kuuluisa rossipohjainen valmistalo päälle. Valmistaloonhan ei sitten enää tarvise rakentaa saunaa jos on jo sellaisen alas rakentanut. Saunan paikalle voi vaikka sitten laittaa vaatehuoneen, varaston tai kodinhoitohuoneen tarpeen mukaan. Suihkun voi tietysti jättää ettei aina tarvitse rampata kellarista kolmanteen kerrokseen nukkumaan.

• olla alla
        Rauno Kangas kirjoitti:

...pitää tehdä kunnollisista kamoista ja turhia pihistelemättä. Oheisessa kuvassakin tehdään pohjatoitä tasamaa-valmistalolle (erään ammattirakentajan arvaus - ei omani eikä tieto). Kuvassa riittävän karkeata salaojasepeliä sen verran paksusti, ettei taatusti vedet lillu alimittaisemmankaan rossipohjasokkelin yläpinnan tasolle (kunhan ei talo mene kivenkoloon sadevesien mukana):

http://www.taloapu.fi/kuvat/riittavastisalaojamursketta.jpg

osakellari ja pysynee sekin kuivana.

• Rauno Kangas
        olla alla kirjoitti:

osakellari ja pysynee sekin kuivana.

...ettei tule tuohon osakellariakaan. Kyllä siinä tehtiin neljä metria tiestä putoavasta tontista tasamaatonttia. Kuvassa tontin takareuna on siellä, missä tuo paljastetun kallion raja menee (täyte jopa pari metriä kunnan puolella) - ja kuvassa etualalla on vielä yksi rakentamaton tontti (sähkökaappi rajalla). Eli ihan koko tontin alalta ne näytti sen hieman yli tien korkoon nostavan. Siinä läjässä on louhetta sellaiset parituhatta mottia.

• Tampereen Poika

Viranomaiskulut 500
      Tontin raivaus 500
      Pohjatutkimukset 850
      Maatyöt 1000
      Maan tiivistys 2000
      Salaojitus 1000
      Sadevesikaivot- ja putket 1500
      LVIS-liittymät 5000
      Sisä- ja ulkotäytöt 7000
      Routaeristys 2000
      Perusmuurilevy 500
      Radonsuojaus 500
      Perustussuunnitelma 900
      Ulkopuolinen pintamaalaus 2000
      Pihatyöt 5000
      Siivous ei mitään kun teet itse
      Vastaavat johtajat 6000
      Pääsuunnittelija sis.ed.kohtaan
      KVV ja IV vasttava 1000
      Työmaasähkö ja -vesi 2000
      Antennit 1000
      Pihavalopylväät 1000

Yht yli 40 k€ mutta alle 50 k€

Par'aikaa rakennetaan....

• PÅ ÅKSO

Lasketa tuo kaikki 5% tarkkudella vastaavalla mestarilla ja maksa se 500-1000eur niin ei tarvitse tänne kirjoitta.
      Mielestäni aika pieni kulu 300teur projektissa.
      Jätä baari keikka väliin?
      Itsellä vuodelta 2007 tarkka laskelma mutta kuten muut rakentaneet en varmasti anna sitä käyttöön tälle palstalle.
      Jos ei HALLIN JUSSI maksa mulle tuota 500eur??

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe