http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Vaativa työ ajaa opettajat vaihtamaan alaa/1135241083655
ei ihme, että joka viides vastavalmistunut opettaja vaihtaa duunia melko pian töihin mentyään. Onhan riski moniin muihin aloihin paljon suurempi, esim. tulla tapetuksi.
opettajille
32
3377
Vastaukset
- K.Keppi
Kesälomat menee ryypätessä ja talvet masinoidessa oppilaiden mielenosoituksia opettajien kesälomien puolesta!!
- Draamaa ja ahneutta
Tulevaisuus tuo näille prinsessoille kovan potkun, opettajan työ on erittäin hyvin palkattua suhteutettuna tehtyyn työhön nähden. Tuntuu että nämä juuri opettajaksi valmistuneet dramatisoivat ns.ongelmiaan.
Tunnen suuren joukon ihmisiä jotka ovat siirtyneet opettajiksi oltuaan ensin työelämässä muilla aloilla ja suurimpana syynä alan vaihtoon ovat palkkaus suhteutettuna tehtyyn työhön sekä erittäin pitkät vapaat. Kokeneet opettajat eivät ota työstää draama-stressiä, he osaavat tulla toimeen lapsukaisten kanssa luontevasti elämänkokemuksen tuomalla kokemuksella ja nauttivat työstään.
Määräaikaisissa työsuhteissa olevat peruskoulun opettajat ovat poikkeus, heillä on jatkuva epävarmuus tulevaisuudestaan, palkkaus tämän vuoksi niukanlainen.
Muistini mukaan OAJ;n virallisen kannan mukaan afrikasta loppuu nälänhätä ja aurinko paistaa kirkkaammin mikäli opettajien palkkaa nostetaan, näinhän tuo OAJ;n äänitorvi aina toitottaa.- hyvin palkattu työ?
Mihin perustat väitteen
"opettajan työ on erittäin hyvin palkattua suhteutettuna tehtyyn työhön nähden. " - Teppo X
hyvin palkattu työ? kirjoitti:
Mihin perustat väitteen
"opettajan työ on erittäin hyvin palkattua suhteutettuna tehtyyn työhön nähden. "Mikäli osaat käyttää taskulaskinta, laita nappulat laulamaan. Mikäli et laskennallista yhtälöä osaa rakentaa, jääköön se sinulle ikuiseksi mysteeriksi.
Kaikki työssäkäyvät uhraavat omaa aikaansa tavalla tai toisella tulevissa työtehtävissä toimiakseen, niihin on turha puuttua.
Tämä on niin helppo yhtälö, että nuoren opettajanalun pitäisi tähän kyetä, jopa yläasteella oleva lapseni löysi laskentakaavan muutamassa minuutissa (ihan omin ajatuksin, ilman apua).
Tuntuu jostain syystä että nuoret opettajatytöt kaipaavat työstään erittäin paljon arvostusta ja kunnioitusta. Arvostus ja kunnioitus ansaitaan, ei niitä automaattisesti tittelin mukana jaeta. - osoita sinä nyt laskimellasi
Teppo X kirjoitti:
Mikäli osaat käyttää taskulaskinta, laita nappulat laulamaan. Mikäli et laskennallista yhtälöä osaa rakentaa, jääköön se sinulle ikuiseksi mysteeriksi.
Kaikki työssäkäyvät uhraavat omaa aikaansa tavalla tai toisella tulevissa työtehtävissä toimiakseen, niihin on turha puuttua.
Tämä on niin helppo yhtälö, että nuoren opettajanalun pitäisi tähän kyetä, jopa yläasteella oleva lapseni löysi laskentakaavan muutamassa minuutissa (ihan omin ajatuksin, ilman apua).
Tuntuu jostain syystä että nuoret opettajatytöt kaipaavat työstään erittäin paljon arvostusta ja kunnioitusta. Arvostus ja kunnioitus ansaitaan, ei niitä automaattisesti tittelin mukana jaeta.Vastavalmistunut opettaja suunnittelee keskimäärin tunnollisesti seuraavaa tuntia 1-2h. 20 opetustuntia muuttuu jo 20 20/40 eli työmäärä onkin jo 40h/60h. Tässä on vain laskettu suunnittelu. Kokenut, "vanha" opettaja selviää suunnittelutyöstä puolessa tunnissa.
Jos kuitenkin yritetään pitää se tuntimäärä realistisena opettajan hyvinvoinnin kannalta, niin yhtä opetustuokiota kohti uudelta opettajalta kuuluu siis vain nyt yksi tunti. Eli työmäärä pidetään 20 20=40h. ("Vanha" opettaja selviäisi siis 20 10=30h:lla). Lasketaan tähän päälle sitten yhteydenpito muihin kouluihin/opettajiin ja pakolliset kouluhallinnolliset asiat, noin 5h/vko. Työmäärä on nyt 45h ("Vanhalla" opettajalla 35h/vko).
Tämä opettaja on salaman nopea, tekee kokeen 2 tunnissa, tehtäviä 6kpl, joista 5 laskettavaa/selitystä ja yksi essee. Oppilaita on 40 oppilasta luokassa. Koepapereita palautetaa takaisin keskimäärin 3 arkkia oppilasta kohden eli 40*3=120 arkkia. (Huom. Ryhmiä onkin kuitenkin 4 kpl, joten 480 arkkia!)
Opettaja on edelleen salaman nopea tarkastaja, selitys- ja laskutehtävät opettaja tarkastaa kunkin tehtävän 1 minuutissa. 40 oppilasta *5 tehtävää *1 min = 200 minuuttia. Esseeseen lasketaan 5 minuuttia, kun pitää niitä harakanvarpaita arvailla ja pohtia, miten oppilas on ymmärtänyt asian ja onko ymmärtänyt lainkaan sekä punakynänjäljet paperille. 40*5 = 200 min. Kokeiden tarkastukseen kulunut 400 minuuttia eli pyöreesti 7h. Noh, yllättäen kun näitä kursseja onkin opettajalla sitten se jo mainittu 4 kpl, niin työaika kokeisiin onkin 28h 4*2h (ne kokeiden laatiminen) eli 36h. No, onneksi näitä on vain joka toinen kuukausi eli tekee työmäärään viikoa kohti vain 36h/8 vko = 4,5h/vko lisän.
Uuden opettajan työmäärä viikossa on jo 49,5h ("vanha" opettaja on tyytyväinen, vain 39,5h).
Tässä ei ole edes vielä huomioita opettaja-vanhempi -yhteydenpitoa, vanhempainiltoja yms.
Opettaja tekee keskimäärin 40-45h/vko töitä, josta tämä paljon puhuttu opetusvelvollisuus on keskimäärin 20h/vko ja sen on varsin salettia se.
Nyt pyytäisinkin sinua osoittamaan, mihin perustat väitteesi hyvästä palkasta. Tiedetään ihan virkamiestasolla, että opettajat ovat jäänneet palkkakuoppaan, joten miten ihmeessä sinä saat siitä hyvän palkan. Todista tai ole hiljaa! - Teppo X
osoita sinä nyt laskimellasi kirjoitti:
Vastavalmistunut opettaja suunnittelee keskimäärin tunnollisesti seuraavaa tuntia 1-2h. 20 opetustuntia muuttuu jo 20 20/40 eli työmäärä onkin jo 40h/60h. Tässä on vain laskettu suunnittelu. Kokenut, "vanha" opettaja selviää suunnittelutyöstä puolessa tunnissa.
Jos kuitenkin yritetään pitää se tuntimäärä realistisena opettajan hyvinvoinnin kannalta, niin yhtä opetustuokiota kohti uudelta opettajalta kuuluu siis vain nyt yksi tunti. Eli työmäärä pidetään 20 20=40h. ("Vanha" opettaja selviäisi siis 20 10=30h:lla). Lasketaan tähän päälle sitten yhteydenpito muihin kouluihin/opettajiin ja pakolliset kouluhallinnolliset asiat, noin 5h/vko. Työmäärä on nyt 45h ("Vanhalla" opettajalla 35h/vko).
Tämä opettaja on salaman nopea, tekee kokeen 2 tunnissa, tehtäviä 6kpl, joista 5 laskettavaa/selitystä ja yksi essee. Oppilaita on 40 oppilasta luokassa. Koepapereita palautetaa takaisin keskimäärin 3 arkkia oppilasta kohden eli 40*3=120 arkkia. (Huom. Ryhmiä onkin kuitenkin 4 kpl, joten 480 arkkia!)
Opettaja on edelleen salaman nopea tarkastaja, selitys- ja laskutehtävät opettaja tarkastaa kunkin tehtävän 1 minuutissa. 40 oppilasta *5 tehtävää *1 min = 200 minuuttia. Esseeseen lasketaan 5 minuuttia, kun pitää niitä harakanvarpaita arvailla ja pohtia, miten oppilas on ymmärtänyt asian ja onko ymmärtänyt lainkaan sekä punakynänjäljet paperille. 40*5 = 200 min. Kokeiden tarkastukseen kulunut 400 minuuttia eli pyöreesti 7h. Noh, yllättäen kun näitä kursseja onkin opettajalla sitten se jo mainittu 4 kpl, niin työaika kokeisiin onkin 28h 4*2h (ne kokeiden laatiminen) eli 36h. No, onneksi näitä on vain joka toinen kuukausi eli tekee työmäärään viikoa kohti vain 36h/8 vko = 4,5h/vko lisän.
Uuden opettajan työmäärä viikossa on jo 49,5h ("vanha" opettaja on tyytyväinen, vain 39,5h).
Tässä ei ole edes vielä huomioita opettaja-vanhempi -yhteydenpitoa, vanhempainiltoja yms.
Opettaja tekee keskimäärin 40-45h/vko töitä, josta tämä paljon puhuttu opetusvelvollisuus on keskimäärin 20h/vko ja sen on varsin salettia se.
Nyt pyytäisinkin sinua osoittamaan, mihin perustat väitteesi hyvästä palkasta. Tiedetään ihan virkamiestasolla, että opettajat ovat jäänneet palkkakuoppaan, joten miten ihmeessä sinä saat siitä hyvän palkan. Todista tai ole hiljaa!Sinun työmääräsi on 20 h/viikko, ei enempää. Lopun ajan käytät haluamallasi tavalla. Ammattilainen ei tumpuloi tuollaisia määriä turhaa työtä, taitaa olla nuo esimerkit joistakin "oppikirjoista". Todellisuutta noissa laskelmissa ei ole nimeksikään.
Valitettavasti, tyttökulta, minulla on oikeita opettajia tuttavinani. Heiltä olen kuullut kuinka paljon he todellisuudessa käyttävät aikaa muuhun, kuin varsinaiseen opetustyöhön. On sinulla tyttöparka paljon opittavaa todellisesta maailmasta, onneksi pääset kuitenkin eroon noista "paperiteorioista".
Ai niin, yksi pieni käytännön yksityiskohta, onko sinulla hajuakaan kuinka monen ammattialan ihmiset vievät töitänsä kotiin tehden niitä ilman palkkaa tuntikausia seuraavaa työpäivää/kokousta/seminaari ym...vastaavaa varten. He eivät itke tuntiensa perään, kas kummaa, kuuluu työn luonteeseen. Eivätkä he ruikuta niitten teosta itkien lisää palkkaa em.aktiviteetin tekemisen johdosta.
Tuntuu että opettajareppanoilla, noilla pikku barbeilla, on ainoastaan oikeus ruikuttaa vapaa-ajallaan tekemästään työstä...muilla tätä oikeutta ei tietenkään ole.
Eli pikkutyttöreppana, lutunen barbi, tipu sieltä mikä, mikä-maasta maan pinnalla ja kohtaa todellisuus...laskeppa uudestaan, kokeesi tulos oli HYLÄTTY. - Teppo X
Teppo X kirjoitti:
Sinun työmääräsi on 20 h/viikko, ei enempää. Lopun ajan käytät haluamallasi tavalla. Ammattilainen ei tumpuloi tuollaisia määriä turhaa työtä, taitaa olla nuo esimerkit joistakin "oppikirjoista". Todellisuutta noissa laskelmissa ei ole nimeksikään.
Valitettavasti, tyttökulta, minulla on oikeita opettajia tuttavinani. Heiltä olen kuullut kuinka paljon he todellisuudessa käyttävät aikaa muuhun, kuin varsinaiseen opetustyöhön. On sinulla tyttöparka paljon opittavaa todellisesta maailmasta, onneksi pääset kuitenkin eroon noista "paperiteorioista".
Ai niin, yksi pieni käytännön yksityiskohta, onko sinulla hajuakaan kuinka monen ammattialan ihmiset vievät töitänsä kotiin tehden niitä ilman palkkaa tuntikausia seuraavaa työpäivää/kokousta/seminaari ym...vastaavaa varten. He eivät itke tuntiensa perään, kas kummaa, kuuluu työn luonteeseen. Eivätkä he ruikuta niitten teosta itkien lisää palkkaa em.aktiviteetin tekemisen johdosta.
Tuntuu että opettajareppanoilla, noilla pikku barbeilla, on ainoastaan oikeus ruikuttaa vapaa-ajallaan tekemästään työstä...muilla tätä oikeutta ei tietenkään ole.
Eli pikkutyttöreppana, lutunen barbi, tipu sieltä mikä, mikä-maasta maan pinnalla ja kohtaa todellisuus...laskeppa uudestaan, kokeesi tulos oli HYLÄTTY.Aamulla vastaan saamiini sähköposteihin ja kerään päivän aikana tarvitseman materiaalin matkaani. Toimistolla ensin paperityöt ja palaverit/kokoukset sekä raportointi projekteista. Yhteydenotot asiakkaisiin ja alihankkioihin sekä tapaamisten järjesteleminen.
Yleensä matkustamista taas kokouksiin/palavereihin, samalla tutustuen projektin kulkuun on line sekä strategisessa-aikataulussa. Paluu toimistolle ja paperitöiden jälkeen pääsen illalla kotiin, jossa jo odottaa sähköpostiin vastaamiset sekä puhelinkontaktit muuttuneisiin tekijöihin kohdistuen.
Puhumattakaan että minut pitää tavoittaa 24/7, olin sitten missä tahansa.
Näin pääsemmekin yhtälöön, jossa hyvä palkkani voidaankin jakaa esim.18;sta tunnille/päivä...tulos on banaanipalkka. Näillä laskentakaavoilla saadaan minun palkkani näyttämään todella surkealta, olenko siis palkkakuopassa.
Ehkä näitten paperi-barbien kannattaisi pysytellä todellakin "paperihommissa", todellista maailmaa he eivät kestäisi viikkoakaan.
Veikkaisin että kaltaisenia henkilöitä on pilvin pimein työelämässä ! Miten te barbit osaattekin sulkea silmänne todellisuudelta ja tuotattaa ainoastaan omaan napaanne, ja vielä vaatia lisää "hyvää ja kaunista" taskunpohjalle. - sivusta seurannut
Teppo X kirjoitti:
Sinun työmääräsi on 20 h/viikko, ei enempää. Lopun ajan käytät haluamallasi tavalla. Ammattilainen ei tumpuloi tuollaisia määriä turhaa työtä, taitaa olla nuo esimerkit joistakin "oppikirjoista". Todellisuutta noissa laskelmissa ei ole nimeksikään.
Valitettavasti, tyttökulta, minulla on oikeita opettajia tuttavinani. Heiltä olen kuullut kuinka paljon he todellisuudessa käyttävät aikaa muuhun, kuin varsinaiseen opetustyöhön. On sinulla tyttöparka paljon opittavaa todellisesta maailmasta, onneksi pääset kuitenkin eroon noista "paperiteorioista".
Ai niin, yksi pieni käytännön yksityiskohta, onko sinulla hajuakaan kuinka monen ammattialan ihmiset vievät töitänsä kotiin tehden niitä ilman palkkaa tuntikausia seuraavaa työpäivää/kokousta/seminaari ym...vastaavaa varten. He eivät itke tuntiensa perään, kas kummaa, kuuluu työn luonteeseen. Eivätkä he ruikuta niitten teosta itkien lisää palkkaa em.aktiviteetin tekemisen johdosta.
Tuntuu että opettajareppanoilla, noilla pikku barbeilla, on ainoastaan oikeus ruikuttaa vapaa-ajallaan tekemästään työstä...muilla tätä oikeutta ei tietenkään ole.
Eli pikkutyttöreppana, lutunen barbi, tipu sieltä mikä, mikä-maasta maan pinnalla ja kohtaa todellisuus...laskeppa uudestaan, kokeesi tulos oli HYLÄTTY.tässä näemme hyvän esimerkin ihmisestä, joka on mitä luultavammin ollut koulussa koulukiusaaja tai vähintään tuottaa jälkeläisiä jotka ovat koulussa niitä perseen rassaajia.
luehan oma tekstisi ja edellisen ihmisen teksi, kumpikohan teistä on sosiaalisesti hieman hakoteillä?
ei niinkun millään hyvällä. - olet...
Teppo X kirjoitti:
Sinun työmääräsi on 20 h/viikko, ei enempää. Lopun ajan käytät haluamallasi tavalla. Ammattilainen ei tumpuloi tuollaisia määriä turhaa työtä, taitaa olla nuo esimerkit joistakin "oppikirjoista". Todellisuutta noissa laskelmissa ei ole nimeksikään.
Valitettavasti, tyttökulta, minulla on oikeita opettajia tuttavinani. Heiltä olen kuullut kuinka paljon he todellisuudessa käyttävät aikaa muuhun, kuin varsinaiseen opetustyöhön. On sinulla tyttöparka paljon opittavaa todellisesta maailmasta, onneksi pääset kuitenkin eroon noista "paperiteorioista".
Ai niin, yksi pieni käytännön yksityiskohta, onko sinulla hajuakaan kuinka monen ammattialan ihmiset vievät töitänsä kotiin tehden niitä ilman palkkaa tuntikausia seuraavaa työpäivää/kokousta/seminaari ym...vastaavaa varten. He eivät itke tuntiensa perään, kas kummaa, kuuluu työn luonteeseen. Eivätkä he ruikuta niitten teosta itkien lisää palkkaa em.aktiviteetin tekemisen johdosta.
Tuntuu että opettajareppanoilla, noilla pikku barbeilla, on ainoastaan oikeus ruikuttaa vapaa-ajallaan tekemästään työstä...muilla tätä oikeutta ei tietenkään ole.
Eli pikkutyttöreppana, lutunen barbi, tipu sieltä mikä, mikä-maasta maan pinnalla ja kohtaa todellisuus...laskeppa uudestaan, kokeesi tulos oli HYLÄTTY.selvästi!
- poikakulta ehkä
Teppo X kirjoitti:
Sinun työmääräsi on 20 h/viikko, ei enempää. Lopun ajan käytät haluamallasi tavalla. Ammattilainen ei tumpuloi tuollaisia määriä turhaa työtä, taitaa olla nuo esimerkit joistakin "oppikirjoista". Todellisuutta noissa laskelmissa ei ole nimeksikään.
Valitettavasti, tyttökulta, minulla on oikeita opettajia tuttavinani. Heiltä olen kuullut kuinka paljon he todellisuudessa käyttävät aikaa muuhun, kuin varsinaiseen opetustyöhön. On sinulla tyttöparka paljon opittavaa todellisesta maailmasta, onneksi pääset kuitenkin eroon noista "paperiteorioista".
Ai niin, yksi pieni käytännön yksityiskohta, onko sinulla hajuakaan kuinka monen ammattialan ihmiset vievät töitänsä kotiin tehden niitä ilman palkkaa tuntikausia seuraavaa työpäivää/kokousta/seminaari ym...vastaavaa varten. He eivät itke tuntiensa perään, kas kummaa, kuuluu työn luonteeseen. Eivätkä he ruikuta niitten teosta itkien lisää palkkaa em.aktiviteetin tekemisen johdosta.
Tuntuu että opettajareppanoilla, noilla pikku barbeilla, on ainoastaan oikeus ruikuttaa vapaa-ajallaan tekemästään työstä...muilla tätä oikeutta ei tietenkään ole.
Eli pikkutyttöreppana, lutunen barbi, tipu sieltä mikä, mikä-maasta maan pinnalla ja kohtaa todellisuus...laskeppa uudestaan, kokeesi tulos oli HYLÄTTY.Ensinnäkin olen miespuoleinen. Olen puhtaasti luonnontieteelliseltä puolelta sekä hankkinut opettajan pätevyyden kasvatustieteellisessä erillisessä aineenopettajan koulutuksessa.
Viimeisin työsuhteeni on ollut tuotekehityksen parissa yksityisellä sektorilla. Opetustyötä olen tehnyt jo 10 vuotta sitten ensimmäisen kerran.
>Valitettavasti, tyttökulta, minulla on oikeita
>opettajia tuttavinani. Heiltä olen kuullut
>kuinka paljon he todellisuudessa käyttävät aikaa
>muuhun, kuin varsinaiseen opetustyöhön.
Olet täysin oikeassa. Se, mikä opetustyöhön menee on aineenopettajalla keskimäärin opetusvelvollisuuden mukainen 20h/vko (itselläni 21h). Suurin osa opettajan työmäärästä kuitenkin tehdään opetustyön ulkopuolella.
>Sinun työmääräsi on 20 h/viikko, ei enempää.
Opetusvelvollisuus on n. 20h/vko. Työmäärä on tätä puolet suurempi.
Valitan, mutta et näytä tietävän mitään opettajan olemisesta, joten turha on kanssasi enempää keskustella asiasta. - ope, mutta alaa vaihtamassa
Teppo X kirjoitti:
Sinun työmääräsi on 20 h/viikko, ei enempää. Lopun ajan käytät haluamallasi tavalla. Ammattilainen ei tumpuloi tuollaisia määriä turhaa työtä, taitaa olla nuo esimerkit joistakin "oppikirjoista". Todellisuutta noissa laskelmissa ei ole nimeksikään.
Valitettavasti, tyttökulta, minulla on oikeita opettajia tuttavinani. Heiltä olen kuullut kuinka paljon he todellisuudessa käyttävät aikaa muuhun, kuin varsinaiseen opetustyöhön. On sinulla tyttöparka paljon opittavaa todellisesta maailmasta, onneksi pääset kuitenkin eroon noista "paperiteorioista".
Ai niin, yksi pieni käytännön yksityiskohta, onko sinulla hajuakaan kuinka monen ammattialan ihmiset vievät töitänsä kotiin tehden niitä ilman palkkaa tuntikausia seuraavaa työpäivää/kokousta/seminaari ym...vastaavaa varten. He eivät itke tuntiensa perään, kas kummaa, kuuluu työn luonteeseen. Eivätkä he ruikuta niitten teosta itkien lisää palkkaa em.aktiviteetin tekemisen johdosta.
Tuntuu että opettajareppanoilla, noilla pikku barbeilla, on ainoastaan oikeus ruikuttaa vapaa-ajallaan tekemästään työstä...muilla tätä oikeutta ei tietenkään ole.
Eli pikkutyttöreppana, lutunen barbi, tipu sieltä mikä, mikä-maasta maan pinnalla ja kohtaa todellisuus...laskeppa uudestaan, kokeesi tulos oli HYLÄTTY.Kyllä täällä kovaa uhotaan, että on opettajan oma vika jos tekee viikottaisen työajan päälle vielä ilmaisia tunteja suunnittelu- ja yhteydenpitotyötä, mutta mutta... jos opettaja taas vähentäisi tuota "ylimääräistä" ilmaista työmäärää niin jo oltaisiin alta aikayksikön ruikuttamassa kodin ja koulun surkeasta yhteydenpidosta. Haukuttaisiin opettajaa laiskaksi tiedon pimittäjäksi ja ties miksi ja syytettäisiin opea oman lapsen heikosta koulumenestyksestä. Lapsessahan ei tietenkään koskaan mitään ns. vikaa ole, jos rattaat ei päässä pyöri niin se on luonnollisesti aina huonon opetuksen syytä...
Mutta kiitos vinkistä, minäpä ala-asteen opettajana taidankin sitten karsia heti kärkeen
-kirjojen tarkastukseen menevästä ajasta (kurjaa jos kakarasi virheet jää ajoissa korjaamatta ja hän tippuu kärryiltä, mutta itsepähän siihen kannustit...)
-Vanhempainiltoja lyhennän myös (kuka vapaaehtoisesti viettäisikään iltojaan kiihkoilevien vanhempien kanssa, oletan että olet samaa mieltä).
-Puheluihin ja sähköpostin kirjoittamiseen varaan vain vajaan tunnin viikossa (ikävää jos asiasi on liian pitkä ja sen hoitaminen siksi siirtyy ensi tai sitä seuraavaan viikkoon, mutta se on elämää ja varmasti ymmärrät sen!).
-Ja kun sinä rikkaana ihmisenä viet perheesi lomalle on turha kysellä viikon läksyjä etukäteen, sen asian selvittämiseen ei ole aikaa!
-Missän palavereissa en myöskään lastesi takia ravaa,osaanhan priorisoida ajankäyttöni.
-Niin ja kun sinun mussukkasi on saanut kaikki tehtävät ajoissa tehdyksi ja kärsimättömänä odottelee lisätehtävämonisteita, on minun valitettavasti vain todettava ettei niiden kopiointiin ja askarteluun kuluva aika mahtunut viikoittaiseen työtuntimäärääni. Että olepa hyvä ja odota hiljaa omalla paikalla istuen hievahtamatta sitä välitunnin alkamista ja varokin häiritsemästä muita.
Tästä kaikesta aion vastaisuudessa tinkiä, jotta ehtisin suunnitella edes hetken tunteja ja jotta sinun lapsesi saisivat tasokasta opetusta edes oppitunneilla! - Isomustakoloperi
Teppo X kirjoitti:
Sinun työmääräsi on 20 h/viikko, ei enempää. Lopun ajan käytät haluamallasi tavalla. Ammattilainen ei tumpuloi tuollaisia määriä turhaa työtä, taitaa olla nuo esimerkit joistakin "oppikirjoista". Todellisuutta noissa laskelmissa ei ole nimeksikään.
Valitettavasti, tyttökulta, minulla on oikeita opettajia tuttavinani. Heiltä olen kuullut kuinka paljon he todellisuudessa käyttävät aikaa muuhun, kuin varsinaiseen opetustyöhön. On sinulla tyttöparka paljon opittavaa todellisesta maailmasta, onneksi pääset kuitenkin eroon noista "paperiteorioista".
Ai niin, yksi pieni käytännön yksityiskohta, onko sinulla hajuakaan kuinka monen ammattialan ihmiset vievät töitänsä kotiin tehden niitä ilman palkkaa tuntikausia seuraavaa työpäivää/kokousta/seminaari ym...vastaavaa varten. He eivät itke tuntiensa perään, kas kummaa, kuuluu työn luonteeseen. Eivätkä he ruikuta niitten teosta itkien lisää palkkaa em.aktiviteetin tekemisen johdosta.
Tuntuu että opettajareppanoilla, noilla pikku barbeilla, on ainoastaan oikeus ruikuttaa vapaa-ajallaan tekemästään työstä...muilla tätä oikeutta ei tietenkään ole.
Eli pikkutyttöreppana, lutunen barbi, tipu sieltä mikä, mikä-maasta maan pinnalla ja kohtaa todellisuus...laskeppa uudestaan, kokeesi tulos oli HYLÄTTY.Hei HelsinkiCityBoy!
en tiennytkään, että olet itse toiminut opettajana! Kun kerran vahvojen kirjoitustesi perusteella olet työskennellyt, olet tainnut lintsata töistä. Nimittäin noilla työmäärilläsi ei aineopettaja vieläpalkoille pääse.
Nyt Tepe otat kiltisti flooritabletit suukkuun ennen iltasatua, etkä stressaa. Kyllä sinä sinne työkkäriin huomenna pääset, jahka avohoitopäätös on tullut.
Terveisin,
entinen opettajasi 11-vuotisesta peruskoulustasi.
- ent.opiskelija
Nykyajan opet on itkupillejä.Eivät osaa pitää jöötä,ovat menettäneet auktoritäärisen asemansa.Ei ihme ,että opiskelijat tekevät tunneila sitä sun tätä,
- että...
Opettajan oikeuksia on kavennettu. Sitä mitä ennen saatiin tehdä, nykyään tulee sanktioita. Niin se vain on. Opettaja on aika voimaton häiriköiden suhteen. Valitettavasti siinä kärsii lähinnä ne muut oppilaat.
- kotikuri kunniaan
Ala-aste aikona ei juurikaan opettajat joutuneet komentamaan meitä. Meille oli jo kotona iskostettu päähän, että kouluun ei mennä remuamaan, siellä pitää osata käyttäytyä ja voi sitä häpeän määrää, jos meni jotain piruutta tekemään. Ei nyt ihan ylöspäin katsottu, mutta opettajaa tuli arvostaa, jo asemansa tähden. Kuinka monelle lapselle opetetaan kotona tämä, kysynpä vaan???
Opettajat eivät myöskään ole vanhempia. Opettajilla ei pitäisi olla tätä taakkaa. Jos kotona ei lapsesta välitetä, niin opettajanko se pitäisi tehdä??? Näitä lapsiahan voi olla kymmeniä! Ja onkin.
Meillä riitti rangaistukseksi se, että luokan edessä jouduit nousta ylös ja kuulla kunniasi, jos olit jotakuta kiusannut. Nurkassa sait hävetä tunnin loppuun ja se oli monelle tarpeeksi. Jälki-istunnot oli ihan liian lepsuja, niistä ei kyllä oppinu mitään, meni vain vähän aikaa hukkaan.
Elikkäs vanha kunnon häpeärangaistus kunniaan!
Ala-asteen kävin hyvin pienessä koulussa ja eipä sitä sitte pahemmin tohtinu mitään tehäkään, kun ope tunsi vanhemmat ja päin vastoin. Yläasteella olikin eri meininki. Siellähän opet ei enää tuntenu ketään, eikä kukaan opea. Oppilaita oli reilu 500. Koulukiusaaminen oli yleistä ja vain muutamia miesopettajia kunnioitettiin. Isompaa ryhmää on aina vaikeampi hallita. Ja totuus on, että lapsi on paha (ei tahallaan, vaan ymmärtämättömyyttään), ennen kuin se opetetaan kunnioittamaan muita eläviä olentoja. Kukapa ei ois pienenä eläimiä rääkänny, kunnes joku tuli ja sanoi, että se on väärin.
Senkin vielä sanon, että kyllähän on aivan järjetöntä tehdä palkatonta työtä, mitä opettajat tekee, vaan se on vissiin suomalaisten kansantauti. Jos työt on mahdollista viedä kotiin, ne kans viedään. Ei kai meillä sitten elämässä enää mitään muuta ole, vai onko?
- kun katsoo
nykypenikoita jotka saa tehdä mitä ikinä huvittaa ilman että kukaan voi tehdä asialle mitään! kuri takaisin kouluihin ja karttakepillä sormille nilkkitenaville!
- Terminaattori
Jos lapsi ei keskity, niin silloin hän ei pidä asiaa yhtätärkeänä kuin esimerkiksi sosiaalisien välejen solmiminta, mitä hän on luultavasti juuri tekemässä, silloin kun näyttää ettei keskity.
Jos sosiaalisten suhteiden solmiminen/ylläpito on tärkeämpää kuin opetettava asia (vaikka viisaampana opettaja tietää ettei näin ole), niin silloin se tulee tehdä selväksi. Koska jos lapsella on mielikuva että hänen ainoa mahdollisuutensa selvitä tässä maailmassa aukeaa vain jos hän osaa vaikka fysiikkaa ja matikkaa, ja nyt jos hän ei niitä opi hän jää kokonaan ilman, niin silloin hän lukee, opiskelee ja kuuntelee niin paljon kuin voi ja pystyy.
Opetus metodit ja tekniikat haltuun!!! - WHop Cares
Terminaattori kirjoitti:
Jos lapsi ei keskity, niin silloin hän ei pidä asiaa yhtätärkeänä kuin esimerkiksi sosiaalisien välejen solmiminta, mitä hän on luultavasti juuri tekemässä, silloin kun näyttää ettei keskity.
Jos sosiaalisten suhteiden solmiminen/ylläpito on tärkeämpää kuin opetettava asia (vaikka viisaampana opettaja tietää ettei näin ole), niin silloin se tulee tehdä selväksi. Koska jos lapsella on mielikuva että hänen ainoa mahdollisuutensa selvitä tässä maailmassa aukeaa vain jos hän osaa vaikka fysiikkaa ja matikkaa, ja nyt jos hän ei niitä opi hän jää kokonaan ilman, niin silloin hän lukee, opiskelee ja kuuntelee niin paljon kuin voi ja pystyy.
Opetus metodit ja tekniikat haltuun!!!Todennäköisimmin koulumenestys menee alamäkeen, mutta siitä vastaa opiskelija itse , itselleen.
WHop Cares kirjoitti:
Todennäköisimmin koulumenestys menee alamäkeen, mutta siitä vastaa opiskelija itse , itselleen.
Ihminen yrittää selviytyä parhaallamahdollisella tavalla.
Jos hänellä on mielikuva että ystävät hauttavat hänet kaikkien ongelmien läpi, niin silloin hän ei mielestään tarvitse muuta ja näin ollen koulu menestyksellä ei ole väliä.
Tässä tilanteessa läpsi ei näköjään tiedä miten ystävyys muodostuu. Ystävyys perustuu molempien osapuolten hyötymiseen tilanteesta ystävystyä. Kun se toinen tajuaa ettei tällä joka luulee selviytyvänsä kaikesta ystäviensä avulla ole mitään hyötyä hänelle vaan pikemmiten päin vatoi, niin silloin hän lopettaa ystävyyden.
On tiedostettava että sinulla pitää olla kokoajan jotain annettavaa tai että sinusta hän saa jatkuvan hyödyn tulevaisuudessa, vain tälläisessä tilanteessa sinua lähestytään.
Nämä säännöt ovat apsoluuttisia, ei ole pokkeusta.
- käteen
Itse olen toiminut kieltenopettajana yläkoulussa reilut kymmenen vuotta. Ainut keino säilyä selväjärkisenä tässä työssä on löysätä pipoa, karsia töitä ja opetella järkevää ajankäyttöä. Esimerkiksi koepinojen kasvaessa pistän kylmän rauhallisesti oppilaat pelaamaan lautapelejä keskenään, kun itse korjaan kokeita tunnilla.
Vanhempainvartit hoidan pääsääntöisesti puhelimitse max. 20 min/huoltaja. En myöskään anna omaa henkilökohtaista numeroani huoltajille. Minut tavoittaa koulun numerosta virka-aikana. Opettajilla kun ei ole päivystysvelvollisuutta tai työsuhdekännykkää. Nelosia en ole antanut enää vuosiin, koska en jaksa tehdä uusintakokeita. Tukiopetusta tarjoan aina ennen koetta, mutta kertaan asiat niin hyvin ennen koetta, ettei kukaan koskaan tule tukiopetukseen. Olen luopunut monisteista jo ajat sitten. Oppilaat kadottavat ne kuitenkin. Välituntisin suunnittelen seuraavan tunnin ohjelman ja hoidan valvontatehtäviä. Teen töitä 8.30-15.00 Sunnuntaisin suunnittelen tulevan viikon n.30min. Tähän päälle kokoukset, tiimipalaveri jne. Sekopäiset ja agressiiviset oppilaat passitan suoraan erityisopettajalle ja kuraattorille. Ongelmaoppilaita en luokassani pidä, koska minulla ei ole psykiatrin koulutusta. Kuulostaa ehkä itsekkäältä, mutta jokaisen opettajan on tehtävä itse rajanveto siihen mihin suostuu.- Nimetön
Jos olet,ymmärrän että pelisi onnistuu. Meillä on erotettu tunnollinen naisopettaja muka huonon opetuksen vuoksi. Sen sijaan miesope saa jopa huuhailla lähes koko tunnin opehuoneessa, katsovathan oppilaat videota. Mutta kyseinen naisopettaja kuulemma myöhästyi tunneilta, jos oli 2 min. myöhässä. Siinäpä syy erottamiseen.
Toinen miesopettaja juopotteli kaikki viikonloput, vuosien ajan häntä ei koskaan näkynyt pakollisilla Veso-päivillä. Mutta jos naisope joutui olemaan poissa, anomus ja palkka pois. Siis tällaista tasa-arvoa!
- Äbeddaca
Se miten vähän tätäkin on tieteellisesti tutkittu paljastaa miten suuresta kriisistä on kyse ja miten tyypillisen suomalaisesti asiaan on reagoitu, vaikenemalla. Yhteiskunnan rakennemuutoksen, tai oikeammin, rakennekriisin keskellä opettajat on vain yksi pieni esimerkki paljon isompien joukossa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840