Hitas - tulorajat?

Tyhmä kysymys

Olemme miettimässä asunnon ostoa ja olen nyt puolisen vuotta katsellut Oikotien tarjontaa.

Olen välittömästi sivuttanut kaikki Hitas-asunnot, koska olen kuvitellut että niiden ostajilla on jotkut tulorajat, joita ei saa ylittää.

Mutta eikö siis olekaan noin?

Sitten en ymmärrä miksi nuo Hitas-asunnot eivät sitten mene välittömästi käsistä valtavalla kysynnällä? Jos niitä saa ostaa, vaikka olisi millaiset tulot, ja ne ovat todella halpoja normaaliin hintatasoon nähden?

Esimerkkinä esim. tämä jotka sijaitsee alueella, josta olemme kiinnostuneita (Kamppi, Ruoholahti):

http://www.oikotie.fi/myytavat asunnot/kerrostalo/l%E4nsi-helsinki/helsinki/1688346

Tuohan on vähintään 50 000 euroa halvempi kuin vastaavat ei-Hitakset!

14

4251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hitazi

Kysymyksesi on tyhmä. Hitasissa ei ole tulorajoja, ei ole koskaan ollutkaan.

Muista kuitenkin, että hitasalueet eivät kaikki ole "yhtä hyviä"´. Joillakin hitasmaksimi jää jopa jälkeen käyvästä arvosta. joillakin alueilla kuten Katajanokalla hitaskauppoja ei käytännösä tehdä ollenkaan, koska hintaero on erittäin suuri. Joillakin alueilla hitaseja taas on vain vähän tarjolla.

Muista sekin, että hitasia ei myöskään ole pakko ostaa enimmäis(hitas)hinnalla.

• hitasukki

Hitas-kämpät nimenomaan menee kaupaksi hetsiltään ja niitä on aika vaikea saada ostettua, ellei maksa tiskin alta pimeenä osaa kauppasummasta...

• ile hki

Hitas-asuntoja ei todellakaan myydä miten kirjoittaja on kertonut, harvoilla paikoilla hitas-asunnon arvo on korkeampi kuin enimmäishinta. Pääsääntöisesti hitas-asuntojen markkinahinta on selvästi alle vastaavien asuntojen hintavertailussa.

t. ile LKV

• laskennallinen
        ile hki kirjoitti:

Hitas-asuntoja ei todellakaan myydä miten kirjoittaja on kertonut, harvoilla paikoilla hitas-asunnon arvo on korkeampi kuin enimmäishinta. Pääsääntöisesti hitas-asuntojen markkinahinta on selvästi alle vastaavien asuntojen hintavertailussa.

t. ile LKV

enimmäishinta on monilla alueilla mennyt yli käyvästä hintatasosta.
        Tee vertailuja, että et maksa turhasta.
        Tuo 62m2 kaksio, jota myyjä tarjoaa tällä palstalla on härskin kallis ja sen vastike myös
        kaksinkertainen omalla tontilla olevan AsOy:n vastikkeeseen verrattuna.

• Cityvihreä

Hitas-asunnoissa asuminen saattaa tulla kalliiksi, sillä ne sijaitsevat vuokratonteilla ja monet rivarit ja pienkerrostalot lämpiävät suoralla sähkölämmityksellä. Näin ollen vastikkeet ja lämmityskulut maksavat aikalailla.

Kävimme katsomassa muuatta Hitas-kohdetta, ja pihapiiri ja rappu olivat melkoisen nuhruisia. Lisäksi täyden remontin vaativasta asunnosta pyydettiin maksimihintaa - kauppoja ei siis syntynyt.

Joissakin Hitas-taloissa kuuluu asuvan vähän levotonta jengiä ja vaihtuvuus on suurta - näin ainakin talossa jossa exsäni asuu.

• kkkkllll

Siis tuo asunto on edullinen. Et mistään löydä lähellekään vastaavaa asuntoa tuohon hintaan. Toki asunto on vuokratontilla, mutta eipä tuo vastike mahdoton ole. Tosin voi kaupanteko olla vähän erilaista, kun huomaat, että irtaimistosta pitää myös maksaa eli riittääkö 218 t? Hitas alueista Kamppi, Ruoholahti ja Katajanokka elää omaa elää ja muualla puhutaan enimmäishintojen alituksista yms. Miettikää nyt mitä keskustasta saa tuolla hinnalla??????

• miksi sekoitetaan
        kkkkllll kirjoitti:

Siis tuo asunto on edullinen. Et mistään löydä lähellekään vastaavaa asuntoa tuohon hintaan. Toki asunto on vuokratontilla, mutta eipä tuo vastike mahdoton ole. Tosin voi kaupanteko olla vähän erilaista, kun huomaat, että irtaimistosta pitää myös maksaa eli riittääkö 218 t? Hitas alueista Kamppi, Ruoholahti ja Katajanokka elää omaa elää ja muualla puhutaan enimmäishintojen alituksista yms. Miettikää nyt mitä keskustasta saa tuolla hinnalla??????

Ja miksi nyt puhutaan sähkölämmityksistä ja rivareista, kun kyseessä on keskusta-asunto. Itse odottelen myös LKV:n esittämiä vaihtoehtoja keskustasta? Saisiko linkkejä vaikka oikotielle? Olen nimittäin katsellut pitempään Ruoholahden asuntoja esim. Jaalaranta 9:n vapaarahotteiset ovat aika karseita luukkuja moneen Hitas asuntoon verrattuna.

• Cityvihreä
        miksi sekoitetaan kirjoitti:

Ja miksi nyt puhutaan sähkölämmityksistä ja rivareista, kun kyseessä on keskusta-asunto. Itse odottelen myös LKV:n esittämiä vaihtoehtoja keskustasta? Saisiko linkkejä vaikka oikotielle? Olen nimittäin katsellut pitempään Ruoholahden asuntoja esim. Jaalaranta 9:n vapaarahotteiset ovat aika karseita luukkuja moneen Hitas asuntoon verrattuna.

Vastaukseni liittyikin Hitas-asuntoihin ylipäätään, ei aloittajan mainitsemaan keskustassa sijaitsevaan kohteeseen.

Ne Hitas-kohteet joiden ilmoitukset olen bongannut eivät ole sijainneet keskustan alueella. Useimmat ovat olleet sähkölämmitteisiä sillä suora sähkölämmitys on halpa rakentaa, joten rakentajalle ratkaisu on mieleinen, mutta asujan kannalta pitkän päälle kallis ja ennen kaikkea se on epäekologinen. Tiesitkö että 68% Helsingin Energian tuottamasta sähköstä tuotetaan kivihiilellä? Ja kivihiiltä kun ei voi louhia Suomesta, se on tuontitavaraa... Jos taloyhtiö on kytketty kaukolämpöön kuten tämä missä nyt asumme, voi lämpöä tuottaa monin eri tavoin. Ja kun kiinteistö sijaitsee omalla tontilla, ei tarvitse huolehtia vuokran noususta. Miettimisen arvoisia seikkoja.

• Vapaarahotteiset
        Cityvihreä kirjoitti:

Vastaukseni liittyikin Hitas-asuntoihin ylipäätään, ei aloittajan mainitsemaan keskustassa sijaitsevaan kohteeseen.

Ne Hitas-kohteet joiden ilmoitukset olen bongannut eivät ole sijainneet keskustan alueella. Useimmat ovat olleet sähkölämmitteisiä sillä suora sähkölämmitys on halpa rakentaa, joten rakentajalle ratkaisu on mieleinen, mutta asujan kannalta pitkän päälle kallis ja ennen kaikkea se on epäekologinen. Tiesitkö että 68% Helsingin Energian tuottamasta sähköstä tuotetaan kivihiilellä? Ja kivihiiltä kun ei voi louhia Suomesta, se on tuontitavaraa... Jos taloyhtiö on kytketty kaukolämpöön kuten tämä missä nyt asumme, voi lämpöä tuottaa monin eri tavoin. Ja kun kiinteistö sijaitsee omalla tontilla, ei tarvitse huolehtia vuokran noususta. Miettimisen arvoisia seikkoja.

Ja suurin osa pienten gryndereiden rivareista on suoralla sähkölämmitykselle myös kaukolämpöalueella eli ei tuo ole mikään Hitas ominaisuus. Se on näes edullisin rakentamistapa ja oikeasti kustannukset vielä muutama vuosi sitten Motivan tutkimuksessa eivät merkittävästi olleet erilaisia 25 vuoden jakson aikana ja vartailussa oli mukana monia erialisia lämmitysvaihtoehtoja. Kaukolämpöä on oikeasti aika harvassa paikassa saatavilla. Eli tätä ei kannata sekoittaa Hitakseen millään tavalla.

• Cityvihreä

Kävin vasta nyt katsomassa millaista asuntoa aloittaja tarkoitti, ja sehän on todella todella hienossa kunnossa (ja kivasti sisustettu)! Käykää ihmeessä katsomassa ja tehkää tarjous, oli Hitas tai ei. Sille että putkiremonttia ei tule pitkään aikaan, kannattaa laittaa painoarvoa.

Myyntiajat ovat nyt varsin pitkiä mikä johtuu ihmisten mieliä jäytävästä epävarmuudesta. Kuitenkin etuovi.comista poistuu koko ajan enemmän asuntoja kuin sinne tulee > osaat ehkä päätellä tästä jotain . . .

Oma asuntomme on ollut myynnissä 6 viikkoa ja se on kaupan enää kuun loppuun saakka. Esittelyissä on rampannut porukkaa vaikka kuinka ja asunnosta on tykätty, mutta kukaan ei ole tarjonnut mitään kun jengi kuvittelee että kohta tämän mukamas saisi -10-15% alennuksella, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.

Meillä on myös tuollainen Merbau-parketti - se on näyttävä ja kestävä - ja myös varsin kallis (42,50 euroa neliö). Ei erityisen ekologinen kuitenkaan, joten enää en sellaista hankkisi (olin v. 2001 olennaisesti epäekologisempi kuin nyt).

• dsklksdsdkkk

Myyjä ilmeisesti pelästyi hinnan laskua ja myi äkkiä asunnon pois hyvällä alennuksella, koska enää sitä ei ole myynnissä. Nyt löytyy perushitasta 50 m2 hintaan 211 te, mutta näiden hinnaksi LKV suosittelee alle 150 tonnin hintaa vai?

• Miten niin ei ole?
        dsklksdsdkkk kirjoitti:

Myyjä ilmeisesti pelästyi hinnan laskua ja myi äkkiä asunnon pois hyvällä alennuksella, koska enää sitä ei ole myynnissä. Nyt löytyy perushitasta 50 m2 hintaan 211 te, mutta näiden hinnaksi LKV suosittelee alle 150 tonnin hintaa vai?

Ilmoitus on kyllä Oikotiellä. Seuraavat näytöt ilmoituksen mukaan 18. ja 19. marraskuuta.

• Ylläpito hoi

Miksi tästä ketjusta poistettiin ne tekstit, joissa käsiteltiin Hitas hintoja? Ile LKV:n virheelliset väittämät näkyivät päivän.

• Ketjun aloittaja

Onpa varsinainen pelle tuo LKV!

Olen nimittäin täysin varma että hän itse poisti omat viestinsä (ja siis samalla myös kaikki niihin tulleet vastaukset). Niissä ei ollut mitään sellaista, että ylläpito olisi ne poistanut.

Herää vain todellakin kysymys, MIKSI??????

Eikö kantti enää kestänyt, kun huomasi puhuneensa roskaa????

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      45
      4886
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      60
      2736
    3. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1074
    4. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1045
    5. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      71
      1044
    6. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      127
      1006
    7. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      72
      974
    8. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      198
      946
    9. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      137
      875
    10. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      49