Ajatuksia ympäristönsuojelusta

Mielityinen

Luonnonuskonnot, hmm.

Olisi helppo ajatella, että luonnonuskovan arkeen tai ajatuksiin kuuluisi myös ympäristönsuojelu. Minkälaisia ajatuksia löytyy palstalaisilta tästä aiheesta? Onko ympäristönsuojelu oikeus vai velvollisuus? Kuuluvatko vihreät arvot luonnonuskontoihin? Jos kuuluvat, kuinka se näkyy luonnonuskovan arjessa? Entä poliittinen aktiivisuus vihreiden arvojen puolesta, kuinka siihen suhtaudutaan?

Lupaan ilahtua kaikista mielipiteistä. :)

M

11

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ogelilainen

      Itse ajattelen, että tämä maapallo on ainoa mitä meillä on eikä ole odotettavissa taivasta. Senkin vuoksi maapalloa sekä kaikkea elollista tulee suojella. Tietääkseni esim. Britanniassa tai USAssa monet pakanat ja pakanajärjestöt ovat aktiivisia luonnon ja ympäristönsuojelijoita, Suomessa pakanaliike on vielä niin pientä ja näkymätöntä etteivät luonnonuskontojen kannattajat ole ryhmänä olleet varmaan missään toiminnassa mukana. Yksityishenkilöinä varmaan kuitenkin.

      Tällä hetkellä julkisuudessa on eniten esillä ikimetsien suojelu Greenpeacen boikottihankkeen vuoksi. Eiköhän arvokkaiden metsien säilyttäminen ole tärkeämpää kuin lyhyen tähtäimen taloudelliset edut - vai mitä ?

      • luonnossa viihtyvä

        Itsekin olen luonnon tuhooja, koska omistan auton. Jokainen auton omistaja tuhoaa luontoa, vaikka olisi kuinka luonnon ystävä. Tämä pitää ottaa jokaisen huomioon. En koskaan jätä luontoon roskia ja joskus kerään niitä itsekin sieltä pois. Valitettavasti päivittäin kuljen ohi sellaisen paikan, jossa on vähän "liikaa" kerättävää. Ja näitä paikkoja olen nähnyt aika paljon ja ne vaan lisääntyy, miettiköön herrat helsingin, mitä ovat saaneet aikaan. Kehitystä ei voi pysäyttää enää, koska ihmiset ovat tykästyneet tähän nykymaailmaan. Itse olisin valmis luopumaan autosta, mutta tulisi kyllä aika pitkiä pyörämatkoja tämän jälkeen.

        Asun lähellä Kymijokea ja äskettäin Myllykoski Paper nimisellä tehtaalla sattui "onnettomuus" ja meni vähän ylimääräistä jokeen. Tehtaan Herrat selvisivät kuin koira veräjästä( vai miten se sanonta meni). Minä näen punaista näiden tehtaiden takia, niitä ei olisi pitänyt koskaan rakentaa. Ja mistä tulivatkaan rakentajat 1800 luvun lopulla? ruotsista ja norjasta, pilasivat mahtavat kosket ja likasivat kalaisan joen.
        No, ehkä minua ei olisi sitten syntynytkään tähän maailmaan, mutta olisi ainakin luonto alkuperäisessä muodossaan.

        PS. siellä missä on vielä koskematonta luontoa, siellä on kotini...


    • menthe

      Kyllä mun mielestä luonnonuskonnot ja luonnon kunnioittaminen menevät käsi kädessä luonnonsuojelun kanssa. Meidän perheessä ostetaan luomua ja reilua kauppaa. Kierrätetään energia-, bio-, lasi- ja yms.jätteet. Sillä lailla se meillä toimii. Ei kylläkään mitään äänekästä aktivismia, jota varmaankin kaivattaisiin.

      • ogelilainen

        Henkilökohtaisista valinnoistahan ympäristönsuojelukin alkaa, eli "henkilökohtainen on poliittista".

        Näin kaupunkilaisena on vaikea osallistua konkreettisesti ikimetsien suojeluun tai vastaaviin toimiin. Jossain maissa ihmisillä on tilaisuus lunastaa maata ja metsää suojelualueeksi, olin jostain lukevinani, että nyt myös Suomessa jotkut ovat aloittaneet tällaisen toiminnan.


    • Jade

      Minun mielestäni ympäristönsuojelu on velvollisuus... Maahan on pyhä.

      Arjessa minulla tämä näkyy jätteiden lajitteluna. Biojätteet, metalli, paperi, pahvi, lasi yms. Ei se aina jaksa tuntua hyvältä, mutta saan kuitenkin potkittua itseäni eteenpäin. Öh, ja köh. Ajatus ei kulje näin aamusta, pahoillani.

      • menthe

        Hyvinhän se ajatus kulkee :)


      • Jade
        menthe kirjoitti:

        Hyvinhän se ajatus kulkee :)

        Verbaalinen lahjakkuuteni katoaa yöllä johonkin ja herään, näin kuvainnollisesti vasta puolen päivän jälkeen... =))


    • Aku Ankh

      Olisinko väärässä ilmaistessani asian näin,... öljytankkeri kulkee pahaa aavistamattoman alkukansan kylän ohitse, uppoaa osuessaan karille... Seuraa katastrofi, kaloja kuolee ja lintuja kuolee ja me ihmetellään ja tulee mieleen että mitenkäs nyt siellä voidaan... Käytännöllisesti katsoen aikakuluu ja minä en tee mitään. Vieraassa maassa kehitellään atomivoimalaa halvemman sähkön toivossa ,jotta ympäristö säästyisi siltä lialta mitä tulee kivihiilenpolttamisesta,... minä kerään tupakantumpit muovipussiin ja vien ne pois. Ja hups, Siellä jossain räjähtää ja me pelkäämme... ... ... että meidän ruokamme saastuu. No ei se mitään,... mehän olemme yritteliästä sakkia, puuha jatkuu, kehityskulkee ja omenapuusta löytyy muovisiaruusuja.

      Eli voithan sinä pitää Arvosi ja Kunniasi ja niin edelleen, mutta hei ... järki mukaan. Jos sulla on huono omatunto niin älä huoli,... kun tzsernobylissä pamahti oli huono omatunto kaikilla. Outs, hiroshima jäi väliin.

      DNA:mutaatio propaganda ja tuomiopäivän sana, kuka meistä säästyisi??? Pienestä pisarasta syntyy suuri joki... Älä syyllisty, tai huolestu.

      Pointtini tässä kaikessa on se että pidä itses tasapainossa äläkä mee ittees sitomaan mihinkään puuhun... fanaattisuus huolestuttaa lähimmäiset, ja minut.

      Ja nyt kun olet rento ja välinpitämätön niin TIEDÄT kuinka saada rahaa kokoon ja TIEDÄT kuinka perustaa tuottelias omaisuus ,jonka TULEVAISUUDESSASI sijoitat luonnonsuojeluun JA me olemme iloisia sillä PARATIISI on tullut kaikkien meidän osaksi ja perinnöksi.

      Autuas ja siunattu olet sinä joka tiedät mitä haluat ja teet sen, kirottuna on se joka ei tiedä.

      • Naku Vankh

        Lässyn lässyn.


      • ogelilainen

        Ainoa mitä tuosta olin saavinani tolkkua oli, että ympäristönsuojelusta ei kannata välittää ja välittäminen on fanaattisuutta. Näkisin, että eri luonnonuskontojen kannattajille luonto on kuitenkin arvokkainta, joten en oikein ymmärrä, mitä haluat sanoa tässä keskustelussa. Nihilismi ja kyynisyys ovat aika näivettäviä ajatusmalleja.


    • White Beast Of Wotan

      Kyllä,sen pitäisi olla jokaisen pakanan hengenasia,onhan luonto kuitenkin asia,jonka kautta jumalamme toimivat.En näe mitään syytä miksei joku siis voisi tehdä sitä.Asiasta pitää tottakai puhua,jotta se saavuttaa mahdollisimman monet.Ongelma onkin vain siinä,että mitä kukin määrittelee luonnonsuojeluun..osa varmasti ei syö lihaa,eläin kun kuuluu luontoon,mutta minulla esimerkiksi tulee tässä poikkeama,jo esi-isämmekin söivät lihaa,VAIN sen verran kun tarvitsee,kuten minäkin,se on lahja jumalilta,ja minähän otan sen vastaan:)Mutta kuten sanoin,tämä on minun näkemykseni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      325
      2695
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      87
      2022
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1590
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1134
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      992
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      963
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      930
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      863
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      822
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      724
    Aihe