Onko kellään kokemusta herätysvalosta, toimiiko se? Entä onko isoja eroja Philipsin ja Anttilan halvemman version välillä?
Herätysvalo
17
9525
Vastaukset
- ihan Ok
Minulla on halpa Philips, muistaakseni n. 70 €. En ole laadukkaampia käyttänyt, joten vertailemaan en pysty.
En varsinaisesti herää valoon, mutta on miellyttävämpää, kun on valoisaa kellon soidessa. Se myös antaa hyvän vinkin, onko jo kohta ylösnousuaika vai jatkanko vieä unia, jos olen sattunut heräämään itsekseen liian aikaisin. Huononäköisenä kun en erota kelloa pää tyynyllä. Kyllä se tämän takia hintansa arvoinen on ollut.
Ominaisuuksista toivoisin, että valon kirkastumisaikaa voisi säätää, nyt tapahtuu puolessa tunnissa, samoin pitäisin auringonlasku-ilmiötä plussana.- Unelias
Mistä ostit Philipsin noin halvalla? Ne on tarjouksessakin jotain 150 euroa. Anttilassa on joku erinäköinen versio 49 euroa...sitä mietin, että onko se ihan susiversio tuohon kalliimpaan verrattuna.
- ed. vastaaja
Unelias kirjoitti:
Mistä ostit Philipsin noin halvalla? Ne on tarjouksessakin jotain 150 euroa. Anttilassa on joku erinäköinen versio 49 euroa...sitä mietin, että onko se ihan susiversio tuohon kalliimpaan verrattuna.
Omani löytyi Tarjoustalosta, siitä on nyt pari vuotta. Muistelen vielä katsoneeni että sieltä lähti halvemmilla. Anttilan nettikaupasta en nyt löytänyt, millainen laite niillä on myynnissä.
Ylimmäinen noista vaikuttaa samalta mallilta
http://www.pixmania.com/fi/fi/1752/xx/xx/448/45/criteresn.html
Listan kakkosessa ei taida olla radiota, muuten melko samanlainen. Joissain laitteissa on mp3-soittimet sun muut lisukkeet, ne nostaa hintaa. Tuossa 139 € mallissa en huomaa muuta oleellista eroa, kuin että lampun käyttöiäksi ennustetaan 10 vuotta.
Tsekkaa vielä, mikä siinä Anttilan mallissa on lampun teho (300 luxia pitäisi riittää, laitteessa 75 w hehkulamppu). Tunnetumpi merkki ei välttämättä ole parempi, jostain teknisistä ominaisuuksista se varmaan kiikastaa. - Unelias
ed. vastaaja kirjoitti:
Omani löytyi Tarjoustalosta, siitä on nyt pari vuotta. Muistelen vielä katsoneeni että sieltä lähti halvemmilla. Anttilan nettikaupasta en nyt löytänyt, millainen laite niillä on myynnissä.
Ylimmäinen noista vaikuttaa samalta mallilta
http://www.pixmania.com/fi/fi/1752/xx/xx/448/45/criteresn.html
Listan kakkosessa ei taida olla radiota, muuten melko samanlainen. Joissain laitteissa on mp3-soittimet sun muut lisukkeet, ne nostaa hintaa. Tuossa 139 € mallissa en huomaa muuta oleellista eroa, kuin että lampun käyttöiäksi ennustetaan 10 vuotta.
Tsekkaa vielä, mikä siinä Anttilan mallissa on lampun teho (300 luxia pitäisi riittää, laitteessa 75 w hehkulamppu). Tunnetumpi merkki ei välttämättä ole parempi, jostain teknisistä ominaisuuksista se varmaan kiikastaa.Kiitos sinulle vaivannäöstä ja mukavaa loppusyksyä!
- edellinen
Unelias kirjoitti:
Kiitos sinulle vaivannäöstä ja mukavaa loppusyksyä!
Hyvää syksyä sinullekin! Toivottavsti valosta on apua, jos sen päädyt hankkimaan.
Tuota omaani vielä tutkittuani huomasin, ettei siinä olekaan radiota. Kelloradio mulla on erikseen, joten en ole kaivannutkaan. Siitä siis pari kymmpiä säästöä hinnassa.
- Aurinkoinen herääjä
Ostin Philipsin herätysvalon viime talvena ja hyvin toimii!! Lähes joka aamu olen jo puolihereillä kun radio alkaa soimaan. Aamupisulle mennessäkään ei wc:n valot ota niin silmiin kuin aiemmin. Mulla on se "kalliimpi versio" jossa on radio, ja muutama muu ääni valittavana, kuten linnunlaulua, aaltojen kohinaa ja sammakon kurnutusta ;)
Hyvä ostos oli, ja töissä kaikki vaa nauraa mun vehkeelle :D- liikaa ajatteleva
Jäin miettimään, että miten sun vehje ja sille nauraminen liittyy siihen herätysvaloon? :-O :-D
- :)
liikaa ajatteleva kirjoitti:
Jäin miettimään, että miten sun vehje ja sille nauraminen liittyy siihen herätysvaloon? :-O :-D
Ostin joulukuussa 2009 sunrise320 laitteen n.185€, joka toimii sekä herätysvalona että kirkasvalolamppuna (ei tainnut olla rekisteröity kirkasvalolampuksi, mutta 10 000 lx 10cm päästä mitattuna kuulemma tarkoittaa sitä asiaa). Ennen ostamista tein vertailuja ja kävin läpi kaikki mahdolliset tiedot netistä (aallonpituudet, spektrit, valon värit ja värinät ja mitä kaikkea niitä nyt olikin).
Koska suorastaan vihaan aamulla heräämistä ja melkein tunnen fyysistä kipuakin johtuen siitä vastenmielisyydestä, herätysvalolamppu on auttanut minua. Olen herännyt rauhallisesti valoon ja se on todella miellyttävää. Haluaisin silti vain kääntää kylkeä ja jatkaa unia, joten olen asentanut vielä summeriherätyksen varmistamaan ylös nousemisen. (Laitteen summeriääni on kyllä maailman hirvein).
En edelleenkään ole iloinen herätessäni, mutta auttaa paljon, että herään valoon, enkä järkyttävään herätyskellon meteliin. Ja muuten, valon kirkastumiseen herään vain, jos olen nukkunut väh. 6 tuntia. Vähemmillä yöunilla valo ei minua herätä. Olenkin opetellut menemään nukkumaan tarpeeksi aikaisin.
Aamulla siirrän laitteen keittiöön (muisti kestää 10 s virtakatkon) ja nautin siellä kirkasvalosta. Saatan laittaa sen päälle vielä illallakin tv:tä katsellessa tai kutoessani. Olen annostellut aikaa ihan mieleni mukaan, käytän sitä päivästä riippuen 1/2 - 2 h.
Tunnen olevani kirkasvalon ansiosta virkeämpi ja jaksan lähteä liikkumaan reippaammin kuin yleensä tähän vuodenaikaan. Ja aikaisempina n. 5 vuotena olen näihin aikoihin ollut hyvin ahdistunut, tänä vuonna en ole sellaista huomannut.
Ja sellainen lisähuomautus vielä, laite näköjään toimii kasvoissa olevaan psoriasikseenkin, kun sai ihon reagoimaan samoin kuin auringon valon vaikutuksesta. - srs320
:) kirjoitti:
Ostin joulukuussa 2009 sunrise320 laitteen n.185€, joka toimii sekä herätysvalona että kirkasvalolamppuna (ei tainnut olla rekisteröity kirkasvalolampuksi, mutta 10 000 lx 10cm päästä mitattuna kuulemma tarkoittaa sitä asiaa). Ennen ostamista tein vertailuja ja kävin läpi kaikki mahdolliset tiedot netistä (aallonpituudet, spektrit, valon värit ja värinät ja mitä kaikkea niitä nyt olikin).
Koska suorastaan vihaan aamulla heräämistä ja melkein tunnen fyysistä kipuakin johtuen siitä vastenmielisyydestä, herätysvalolamppu on auttanut minua. Olen herännyt rauhallisesti valoon ja se on todella miellyttävää. Haluaisin silti vain kääntää kylkeä ja jatkaa unia, joten olen asentanut vielä summeriherätyksen varmistamaan ylös nousemisen. (Laitteen summeriääni on kyllä maailman hirvein).
En edelleenkään ole iloinen herätessäni, mutta auttaa paljon, että herään valoon, enkä järkyttävään herätyskellon meteliin. Ja muuten, valon kirkastumiseen herään vain, jos olen nukkunut väh. 6 tuntia. Vähemmillä yöunilla valo ei minua herätä. Olenkin opetellut menemään nukkumaan tarpeeksi aikaisin.
Aamulla siirrän laitteen keittiöön (muisti kestää 10 s virtakatkon) ja nautin siellä kirkasvalosta. Saatan laittaa sen päälle vielä illallakin tv:tä katsellessa tai kutoessani. Olen annostellut aikaa ihan mieleni mukaan, käytän sitä päivästä riippuen 1/2 - 2 h.
Tunnen olevani kirkasvalon ansiosta virkeämpi ja jaksan lähteä liikkumaan reippaammin kuin yleensä tähän vuodenaikaan. Ja aikaisempina n. 5 vuotena olen näihin aikoihin ollut hyvin ahdistunut, tänä vuonna en ole sellaista huomannut.
Ja sellainen lisähuomautus vielä, laite näköjään toimii kasvoissa olevaan psoriasikseenkin, kun sai ihon reagoimaan samoin kuin auringon valon vaikutuksesta.Ajattelin vielä pidemmän aikavälin kokemuksia kirkasvalolampusta kertoa, kun alkuinnostus on jo laantunut. Itse hain niin kovalla vaivalla aikoinani aiheesta tietoa, että ymmärrän kokemuksien kertomisen tärkeyden. Eli siis:
Inhoan vieläkin heräämistä, mutta se on vähemmän kivuliasta, kun herään valoon. Liian vähillä yöunilla herään vasta summeriääneen (en vieläkään pidä siitä ;)).
Käytin kirkasvalolamppua päivittäin n. 3x45min ja 1-2 pvää olin viikossa ilman, kiireiden vuoksi, kunnes päivänvalo oli niin kirkasta, ettei valo enää tuonut lisävalaisua ja aloin ulkoilemaan aina, kun auringo paistoi (ulkoilinhan siis toki sitäkin ennen, mutta ajankohdalla ei juurikaan ollut väliä pimeyden vuoksi).
Lisäksi aloin syömään Möller tuplaa (sis. omega 3 -rasvahappoja, D, A ja E -vtamiineja ja kalaöljyä).
Jommankumman tai molempien yhteisvaikutuksella, onnistuin tänä kevättalvena välttämään ahdistuksen ja masentuneisuuden tunteet. Parina päivänä helmikuun lopulla tunsin itseni hyvin väsyneeksi, mutta se meni nopeasti ohi. Lamppu oli kallis investointi, mutta olen erittäin tyytyväinen ottamaani riskiin :).
- Seppo.Jyrkinen
Minä olen käyttänyt omatekoista herätysvaloa varmaan 15 vuotta ja olen ollut todella tyytyväinen. Ankeista ylösnousuista ja kirvelevistä silmistä olen päässyt kokonaan eroon. Aivankuten muutamat kirjoittajatkin ovat kertoneet.
Periaatetta voi testata aivan tavallisella kellokytkimellä ja "piirongin taakse" laitettavalla lampulla. Eikä valoa saa missään tapauksessa kohdistaa nukkujan silmiin: siitä saa sätkyn. (nimim. kokemusta on). Kirkasvalolaitteet ovat sitten ihan oma juttunsa; ne eivät herätä pehmeästi!
Sitä en osaa sanoa, olisivatko hitaasti voimistuvat lamput parempia. Vastaavantapaista kokeilin joskus ennen nykyistä systeemiä.
Laitoin jutun omille kotisivuilleni http://www.jyrkinen.fi/mietteet/2004-1_heraaminen.html - Suosittelen PUREa!
Löysin pitkän etsinnän jälkeen niin hyvän herätysvalon, että ajattelin vinkata siitä muille etsijöille. http://www.pure.com/twilight/
Kyseisessä lampussa on peruslamppuihin verrattuna mielettömän hyvä äänentoisto ja lisäksi siihen voi kytkeä Ipodin. Tykkään myös siitä, että valon voi ajastaa syttymään hiljalleen jo tuntia aiemmin. Lisäksi siinä on iltarusko toiminto, joka toimii samalla periaatteella kuin herätys, mutta päinvastoin. :) Lampussa on kyllä joitakin ainakin itselleni vähän turhiakin lisäjuttuja, kuten yövalo, monta valovärivaihtoehtoa, kosketuskatkaisin jne.- aamu-uninen
Mistäs tätä lamppua sitten löytäis myynnistä? :)
- väsynyttyttö
Mistä näitä lamppuja löytyis halvalla?
- drox
Tuo Twilight kiinnostais muakin, mutta en löydä mitään mistä sellasen vois ostaa. Tietääkö kukaan?
- epäilys
Onko kukaan käyttänyt heräämisvalon lukuvalona vuotessa? Mietin vaan, aiheuttaako se nukahtamisvaikeuksia?
Entisen iltatorkun unirytmi muuttui iltatöissä. Hankin heräämisvalon että saisin taas työttömäksi jäätyäni entisen rytmin takaisin. Vaikkei tarvinnutkaan nousta aikaisin niin silti halusin pysyä edes kohtuullisessa aamuihmisen rytmissä.
Olen aina viettänyt lukuhetken sängyssä n. ½ tuntia ennen nukahtamista, ja siten aloin käyttää heräämisvaloani lukulamppuna. Senhän ei pitäisi olla niin kirkas että piristäisi mutta silti alkoi epäilyttää, että sekö piti illat virkeänä vaikka jouduin taas töihin lähdön takia heräämään aikaisin. Kului 5 vuotta enkä edelleenkään saanut rytmiä korjatuksi. Lukuharrastus jostain syystä hiipui vähän aikaa sitten ja nyt olen alkanut nukahtaa helpommin, vaikkei nyt olekaan niin aikaista herätystä kuin aiemmin.
Onko kenellään vastaavia kokemuksia?- Univammainen
No sen verran, että tietokoneen ruudun valo illalla=yöllä=viivästyntyt unijakso on tällä hetkellä pääepäilty vuosikausien univaikeuksissa. Ehkä pitäisi kehittää sarastusvalon lisäksi myös "hämärrysvalo", ellei ole sitten jo kehitetty ja minä kuulen siitä taas vuosikausia myöhässä. Herätysvalo nyt ainakin tuntuisi itselläni toimivan.
- Hämärrysvaloa;
Univammainen kirjoitti:
No sen verran, että tietokoneen ruudun valo illalla=yöllä=viivästyntyt unijakso on tällä hetkellä pääepäilty vuosikausien univaikeuksissa. Ehkä pitäisi kehittää sarastusvalon lisäksi myös "hämärrysvalo", ellei ole sitten jo kehitetty ja minä kuulen siitä taas vuosikausia myöhässä. Herätysvalo nyt ainakin tuntuisi itselläni toimivan.
Tietokoneen ruudun valon voimakkuutta voi säätää sillä tavalla että ruudun valovoimakkuus alkaa hiljalleen heikentyä samalla tavalla kuin valokin. Siis se on jokin ohjelma joka asennetaan koneeseen. Ohjelman saa netistä. Minun koneelle asennettu, ja voimakkuuden säätämisen jälkeen se on ollut ihan jees.
Muuta en tiedä tuosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?313720- 963343
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim973274- 773128
"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m683033Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.862775- 352560
- 692473
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se452382- 882100