Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

yliopistoon ja välivuosi?

ymmärsinkö oikein

eli olen lähdössä lukion jälkeen sukulaisten luo puoleksi vuodeksi ulkomaille. Aion tietenkin pyrkiä yliopistoon, jos en pääse, ei haittaa koska olisin kuitenkin lähdössä ulkomaille.

kysymys kuitenkin kuuluu, että jos pääsen sisään, niin voinko silti lähteä ulkomaille ja aloittaa opintoni vasta kun tulen takaisin? Että mulla olisi se paikka "varmistettuna"?

8

3665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paasykoeblogi

      Kyllä se taitaa niin olla, että ensimmäistä vuotta ei voi olla poissaolevana ilman erittäin hyvää syytä kuten armeijaa tai raskautta. Joku saattaa tehdä niin, että ilmoittautuu läsnäolevaksi, muttei suorita kursseja. Siinä tosin hukkaa yhden vuoden, kun ei enää saa yliopistossakaan ikuisuutta opiskella.

      En sitten tiedä tekeekö mikään yliopisto tässä poikkeuksia. 100% varma en siis ole.

    • fann

      Itse olen miettiny aivan samaa asiaa. Mutta olen kyllä mielestäni lukenu tapauksista, joissa joku olisi lähtenyt ulkomaille vuodeksi vaikkapa töihin, ja on saanut pidettyä paikan varattuna vuoden. Olisikohan mahdollista? Itseä kiinnostaisi samantapainen ratkaisu nimittäin :)

    • Kyllä

      Itse pidin välivuoden suoraa lukion jälkeen niin, että otin opiskelupaikan kyllä vastaan, mutta ilmoittauduin poissaolevaksi. Onhan ne systeemit tietysti parissa vuodessa voinut muuttuakin. Tämä koski nyt yliopistoa, mutta luulisin, että ainakin osittain samanlainen käytäntö on myös AMK:ssa. Kannattaa tietysti tarkistaa siitä nimenomaisesta kohteesta, jonne on hakeutumassa...

      • ...

        Juu, en huomannukkaan, et viestissäs oli mainittu yliopisto. Tältä pohjalta uskaltaisin kyllä melko varmasti sanoa, että voit varmistaa paikkasi ennen reissuun lähtöä ja alottaa opinnot sitten aikanaan.


    • tekemässä näin

      eli hain lukion jälkeen viime keväänä ja luulin etten päässyt ja rupesin suunnittelemaan välivuotta, hommasin kämpän ja ilmottauduin talouskouluun ja suunnittelin keväällä reissaamista. no, sitten soitettiin että terve, olet päässyt varasijalta opiskelemaan, ja lykkäystä kun ei saa kun armeja/raskaus niin ilmottauduin läsnäolevaksi ja maksoin ylioppilaskunnan maksun n. 70e. mutta en vain ole siellä. ohjasivat ylopistolta minut tekemään näin ja saan ensivuonna osallistua aivan normaalisti tuutorjaksoon yms. ja lisäksi kaikki opiskelijaetuudet. että ei olisi voinut asiat paremmin mennä kohdallani. näin siis helsingin yliopistossa, maa-talousmetsätieteellisessä.

      • tanja.

        Itse olen miettinyt ihan samaa. Olen ensi syksynä hakemassa Helsingin valtsikkaan ja olisin halunnut pitää ekaksi välivuoden vaikka olisin sisään päässytkin. Suunnitelmissa oli töiden tekoa ja lähtö 2kk matkalle.

        Kaverini kuitenkin sanoi että yliopistoissa on tuo linja todella tiukka nykyään. :( Äitini työkaverin tytär sai ekana vuonna pitää välivuoden kun laittoi syyksi taloudelliset perusteet. Sivuilla tosin lukee että vain armeija, raskaus yms...

        No lähetinpä viestiä Helsingin valtsikkaan ja kysyin tilanteesta. Vastauksena tuli ettei taloudellinen peruste ole riittävä peruste. Joten se siitä sitten. :(

        Tosiaan ote koventunut, mutta riippuu suurestu myös paikasta. Tosiaan tämä työkaverin lapsi oli Helsingin teologisessa. :)


      • tanja.

        EDELLISELLE vastaajalle!! Siis kuka neuvoi sinua tekemään noin? Ihan yleinen menetelmäkö toi on vai?:) eikö siinä kuitenkin menetä yhden vuoden opiskeluajasta? Kenen puoleen siis käännyit tuossa asiassa? Kiitti.


      • mun kokemus
        tanja. kirjoitti:

        Itse olen miettinyt ihan samaa. Olen ensi syksynä hakemassa Helsingin valtsikkaan ja olisin halunnut pitää ekaksi välivuoden vaikka olisin sisään päässytkin. Suunnitelmissa oli töiden tekoa ja lähtö 2kk matkalle.

        Kaverini kuitenkin sanoi että yliopistoissa on tuo linja todella tiukka nykyään. :( Äitini työkaverin tytär sai ekana vuonna pitää välivuoden kun laittoi syyksi taloudelliset perusteet. Sivuilla tosin lukee että vain armeija, raskaus yms...

        No lähetinpä viestiä Helsingin valtsikkaan ja kysyin tilanteesta. Vastauksena tuli ettei taloudellinen peruste ole riittävä peruste. Joten se siitä sitten. :(

        Tosiaan ote koventunut, mutta riippuu suurestu myös paikasta. Tosiaan tämä työkaverin lapsi oli Helsingin teologisessa. :)

        Itse pidin ensimmäisen välivuoden vanhan tutkintojärjestelmän aikana. JO silloin sanottiin, että vain armeija ja raskaus ovat pätevät syyt, mutta kyllä se onnistui, että ilmoittauduin opiskelijaksi ja maksoin ylioppilaskunnan jäsenmaksun ja en vaan mennyt yliopistolle. Saman jutun tein nyt uuden aikana päästessäni uudelleen yliopistoon toista tutkintoa suorittamaan. Taas ilmoittauduin enkä aloittanut täysipainoisia opintoja. Tein vain yhden kurssin sen vuoden aikana, vaikka on tosi tiukat säännöt nykyään. Sain sitten keväällä kirjeen (Etappi-järjestelmän kautta, siinä seurataan opintojen edistymistä). Kysyttiin, miksi ei ole tarpeeksi opintopisteitä. Rastitin kohdan "työn vuoksi". Ei tullut sanomisia. Parin vuoden päästä piti tehdä HOPS, kun en ollut edennyt taaskaan Etapin mielestä tarpeeksi vauhdilla. Selitin tilanteeni (joka on vähän poikkeuksellinen, en mene yksityiskohtiin) ja ei tullut sanomisia, kun lupasin tänä vuonna hoitaa kaikki valmiiksi, minkä aion tehdäkin toki. Eli ei ne yliopistossa ole ymmärtämättömiä, kun selittää omat erityisolosuhteensa, mutta on toki täysin ymmärrettävää, etteivät he kaikille kyselijöille ja soittelijoille lupaile heti helpotuksia. Ne, jotka järkevistä syistä tarvitsevat lykkäystä ja ovat valmiita näkemään hieman vaivaa, saavat kyllä ymmärtäväistä kohtelua yliopistolta minun kokemukseni mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe