Windowsbotit tukkii netin

exergy

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=35728&tyyppi=1

Windowsista koostetut botnetit tukkivat siis kohta koko verkkoliikenteen, kiitos Pentti että jaksat kannustaa ihmisiä käyttämään tuomiopäivän käyttistä *ironisesti*.

Tiedämme kaikki että botnetit koostuvat enimmäkseen Windowskoneista, muuta on turha edes väittää joskin muutkin käyttikset ovat saastutettavissa mutta eivät läheskään yhtä helposti kuin Winmoukka.

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=31275

""the Storm worm at one point accounting for 8% of all malware on Microsoft Windows computers"
"The botnet, or zombie network, comprises computers running Microsoft Windows as their operating system."
Lähde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Storm_botnet

"The majority of these computers are running Microsoft Windows operating systems"
Lähde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Botnet

18

917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosiaan..

      ..että viruksia olisi yhtään vähemmän, jos kaikki käyttäisivät linuxia?
      Jos rikolliset ja ilkivallantekijät HALUAVAT saastuttaa linux-maailman, niin tottakai he siihen pystyvät.
      Tällä hetkellä rikollisten pääkohde on kuitenkin Windows, koska sitä lähes kaikki käyttävät.
      Kenties linux-virusten vähäisyys johtuu siitä, että hakkerit haluavat pitää oman pesänsä puhtaana.

      • huomattavasti vähemmän, koska järjestelmän tapa toimia on täysin eri...
        Esimerkki. Miten mato aktivoituu, kun sen pitää ensin saada käyttäjä käynnistämään itsensä (vertaa windows maailman klikkaa ikkunassa ok-nappia) selaamalla ensin lataus hakemistoon ja klikkaamalla sitä (tää riippuu asetuksista ja mikä ikkunamanageri on käytössä)/näpyttelemällä komento?


      • "Jos rikolliset ja ilkivallantekijät HALUAVAT saastuttaa linux-maailman, niin tottakai he siihen pystyvät."

        Se vaan on paaljon vaikeampaa, että käytännössä samanlaisia bottiverkkoja ei saisi rakennettua kun Windowseilla. Linuxit ovat heterogeenisiä, niissä ohjelmistot päivittyy automaattisesti, reiät paikataan nopeasti ja käyttöjärjestelmän rakenne on sellainen että se ei altista social engineeringille kuten Windowsit.


      • ___________________________
        M-Kar kirjoitti:

        "Jos rikolliset ja ilkivallantekijät HALUAVAT saastuttaa linux-maailman, niin tottakai he siihen pystyvät."

        Se vaan on paaljon vaikeampaa, että käytännössä samanlaisia bottiverkkoja ei saisi rakennettua kun Windowseilla. Linuxit ovat heterogeenisiä, niissä ohjelmistot päivittyy automaattisesti, reiät paikataan nopeasti ja käyttöjärjestelmän rakenne on sellainen että se ei altista social engineeringille kuten Windowsit.

        Linuxitko heteroja? Buhahaaahhaaaa!!


      • ubuntussasikaan
        M-Kar kirjoitti:

        "Jos rikolliset ja ilkivallantekijät HALUAVAT saastuttaa linux-maailman, niin tottakai he siihen pystyvät."

        Se vaan on paaljon vaikeampaa, että käytännössä samanlaisia bottiverkkoja ei saisi rakennettua kun Windowseilla. Linuxit ovat heterogeenisiä, niissä ohjelmistot päivittyy automaattisesti, reiät paikataan nopeasti ja käyttöjärjestelmän rakenne on sellainen että se ei altista social engineeringille kuten Windowsit.

        "niissä ohjelmistot päivittyy automaattisesti"

        ei ohjelmistot päivity automaattisesti... ;)


      • vielä riitä
        djmosse kirjoitti:

        huomattavasti vähemmän, koska järjestelmän tapa toimia on täysin eri...
        Esimerkki. Miten mato aktivoituu, kun sen pitää ensin saada käyttäjä käynnistämään itsensä (vertaa windows maailman klikkaa ikkunassa ok-nappia) selaamalla ensin lataus hakemistoon ja klikkaamalla sitä (tää riippuu asetuksista ja mikä ikkunamanageri on käytössä)/näpyttelemällä komento?

        minkään ladatun käynnistämiseen. Sille pitää vielä antaa ajo-oikeudet erikseen. Jos tavallinen käyttäjä sen tekee, niin ei vaikuta Linuxin käyttistiedostoihin.


      • vielä riitä kirjoitti:

        minkään ladatun käynnistämiseen. Sille pitää vielä antaa ajo-oikeudet erikseen. Jos tavallinen käyttäjä sen tekee, niin ei vaikuta Linuxin käyttistiedostoihin.

        unohdin tuon chmod u x -komennon... Kun tulee itse suoritettua sen mitä tarvitsee yaquake-ikkunassa!


    • syyttää..
    • orjakoneet

      Kyllä kyrsii kun windows pystyy kusettamaan ihmisiä vuodesta toiseen markkinoimalla aina seuraavaa muka turvallista käyttistä ja koko ajan mennään kuitenkiin huonompaan suuntaan. Nyt ollaan tilanteessa jossa veikataan enää päivämäärää milloin windows virusimurit aiheuttavat koko netin turvalleen menon, tähän on tultu kiitos mikkiksen. Se että valistuneemmat ihmiset käyttävät virusvapaita Linux käyttöjärjestelmiä ei pelasta meitäkään tuholta jonka windowssit tulevat aiheuttamaan. Hallitus saisi kieltää lailla windowssien käytön, perusteena isänmaan turvallisuus ja yleinen hyvinvointi.

      • pelko.

        >...milloin windows virusimurit aiheuttavat koko netin turvalleen menon...

        Operaattorit, jotka tässä ensimmäisenä ovat tulilinjalla, pystyvät kyllä kontrolloimaan liikennettä ja nyt vain odotellaan päivää jolloin Windowsit suljetaan internetistä, ainakin väliaikaisesti. Takaisin pääsee kun on todistanut että kone on puhdas.


      • saitte

        On ihan oikein, että myös te linux-käyttäjät joudutte kärsimään Windowsiin kohdistuneesta sabotaasista.


      • väärin
        saitte kirjoitti:

        On ihan oikein, että myös te linux-käyttäjät joudutte kärsimään Windowsiin kohdistuneesta sabotaasista.

        Me linux käyttäjät olemme täysin syyttömiä sivullisia kun rosvot käyttävät hyväkseen windownsin tietoturvattomuutta ja sehän ei voi olla oikein millään logiikalla ajateltuna että virusvapaan Linuxinkin käyttäjät joutuvat kärsimään, ei se ole oikein.


      • kitiskö.
        väärin kirjoitti:

        Me linux käyttäjät olemme täysin syyttömiä sivullisia kun rosvot käyttävät hyväkseen windownsin tietoturvattomuutta ja sehän ei voi olla oikein millään logiikalla ajateltuna että virusvapaan Linuxinkin käyttäjät joutuvat kärsimään, ei se ole oikein.

        Rakentakaa te linux-käyttäjät itsellenne oma suljettu internet, niin ei tarvitse olla Windowsin kanssa missään tekemisissä.


      • kerran?
        kitiskö. kirjoitti:

        Rakentakaa te linux-käyttäjät itsellenne oma suljettu internet, niin ei tarvitse olla Windowsin kanssa missään tekemisissä.

        >...oma suljettu internet,

        Nytkö pitäisi rakentaa arpanetin perustalle rakentuva internet taas uusiksi kun se on menossa kuralle koska alunperin ei älytty kieltää Windowseja sitä käyttämästä? ;)


      • jep.
        kerran? kirjoitti:

        >...oma suljettu internet,

        Nytkö pitäisi rakentaa arpanetin perustalle rakentuva internet taas uusiksi kun se on menossa kuralle koska alunperin ei älytty kieltää Windowseja sitä käyttämästä? ;)

        Siinä teille askaretta, ettei tule aika pitkäksi.


    • Pentti Nelonen

      Linuxien määrät ovat nousseet reippaasti bottiverkoissa.

      Tutkijat yllättyivät kuinka moni bottiverkon kone olikin windows-koneen sijasta linux-kone. Enemmistö bottiverkkojen koneista onkin linux-koneita.

      http://computerworld.co.nz/news.nsf/scrt/CD0B9D97EE6FE411CC25736A000E4723

      • c=3

        Pari lainausta mr. Nelosen linkittämästä artikkelista:

        "Because Linux is highly reliable and a great platform for running server software, Linux machines are desired by phishers, who set up fake websites"

        ja

        "We see a lot of Linux machines used in phishing," said Alfred Huger, vice president for Symantec Security Response. "We see them as part of the command and control networks for botnets, but we rarely see them be the actual bots. Botnets are almost uniformly Windows-based."

        Eli kaapattuja Linux-koneita ei ole, vaan Linuxia käytetään kaapattujen Windows-koneiden hallintaan.


      • c=3 kirjoitti:

        Pari lainausta mr. Nelosen linkittämästä artikkelista:

        "Because Linux is highly reliable and a great platform for running server software, Linux machines are desired by phishers, who set up fake websites"

        ja

        "We see a lot of Linux machines used in phishing," said Alfred Huger, vice president for Symantec Security Response. "We see them as part of the command and control networks for botnets, but we rarely see them be the actual bots. Botnets are almost uniformly Windows-based."

        Eli kaapattuja Linux-koneita ei ole, vaan Linuxia käytetään kaapattujen Windows-koneiden hallintaan.

        K;iitos, minäpä lainaan hieman lainauksestasi korostaakseni asiaa josta kirjoitin:

        "Botnets are almost uniformly Windows-based"

        Että näin. Pentti sinun on ihan turha kitistä, viimeksi linkitit tuon saman uutisen puolisen vuotta sitten Tietokoneen artikkeliin johon silloinkin vastasin jotakuinkin samoin kuin nyt.

        Windows on matoimuri, siitä ei pääse mihinkään. Käyttäkää huipputurvallista Linuxia jos haluatte olla rauhassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      761
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      550
    Aihe