Täysperävaunu joutaa

unholaan-.,

Miksi suomessa sallitaan täyspv. Puolipv:llä polttoainekulutus putoaa 27L/100km. Lisäksi kaikkialla suomessa poislukien eu:n näkee rekkoja ylikuormalla savuttavan ja haisevan kun veoauto ei sovi 60t. painoillle. Suomeenkin vain puoliperät...pitäisi järjestää kansalaisliike asian tiimoilta

21

7177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta....

      onko siinä puolikkaassa kuorma päällä kun menee 27litraan? oletkos ajatellut että puolikkaita täytyy olla paljon enempi kun täysperiä samaan massaan joka vaikuttaa saastuttamiseen ja liikenneonnettomuuksiin.

    • rautakuski

      Useat EU-maat ovat harkitsemassa siirtymistä moduulimittoihin nimenomaan tuottavuus- ja ympäristösyistä.

      • tie-tä-mä-tön

        Jos Suomessa ei olisi täysperäyhdistelmiä, ja moduulit tehtäis puolikas vasikka ja b-juna kombinaatioilla, niin miten mahtais talviliikenne sujua?


    • jako kuski

      Kappaletavara ajossa täyspv on välttämätön kun kuljetaan kuorma-autolla ahtaissa pihoissa joihin ei pysty puolikkaalla menemään.

      Eli suurimpien firmojen tavarat lastataan kärryyn ja pienet yksityisten lähetykset nuppiin(näin siis yksinkertaistaen). Se on helppoa välillä katkaista yhistelmä lähdettäessä johonkin korpeen viemään öljy tynnyriä...eihän tälläinen jakohomma voi toimia jollakin puolikkaalla.

      Eli en tajua ajatustasi tässä asiassa.

    • Esim. tehokkuussyistä täysperävaunu voittaa puolikkaat mennen tullen. Ihan hyvin voitaisiin entisestään nostaa kokonaispainoja.

      Mistä muuten silmämääräisesti tiedät että savuttava rekka olisi ylikuormattu?

    • yhdistelmä

      ...ei kulje kantavuuskuormassa. Esimerkiksi päivittäistavarakaupan jakelukuormissa ei tule lavametripainot millään täyteen. Harvemmin myöskään esimerkiksi nyytirungoissa. Silloin on melkoinen ero, onko yhdistelmässä lavametrejä 13,6 vai 21. Tavaraa menee moduulimittaiseen yli puolitoistakertainen määrä, mutta kulutus ei ole lähellekään puolitoistakertainen. Toisaalta siihen 21 metriin on helpommin mahdollista saada se 36-40 tonnia täyteen, kuin 13,6 metriin 30-33 tonnia. Eipä tuollaisesta 6-akselisesta puolikkaasta saa oikein täyttä hyötyä irti kuin muutamassa hommassa, kuten esimerkiksi raudanajossa. Mietipä ne ympäristökysymykset uusiksi.

      Keski-Euroopassa ei myöskään edes tunneta 48 tonnin 6-akselisia puoliperäyhdistelmiä, kuten täällä, vaan 5-akselinen 40 tonninen on isoin. 5-akseliseen puolikkaaseen verrattuna moduuliin tulee kantavuuttakin suunnilleen se 1,5 kertaa, eikä kantavuuskuormillakaan kulutus nouse kuitenkaan lähellekään puolitoistakertaiseksi. Keski-Euroopasta on siis turha hakea mallia.

      Puolikas myös soveltuu aika huonosti esimerkiksi puun ja soran ajoon huonon etenemiskykynsä ja pitkän oikaisupituutensa vuoksi. Sorapuolikkailla ei juuri ajeta muuta kuin asfalttimassaa ja jotain sementtitehtaiden yms. täyttöjä. Mihinkään kasan päälle puolikkaalla on ihan toivotonta edes yrittää peruuttaa. Se vaan yksinkertaisesti ei sinne nouse.

      • verta pittää

        oikasta, että monessa euroopan puolen puolikkaassa on hydraali veto sora-ajossa kärrin kaikissa akseleissa.Ja semmoinen vekotin menee eikä meinaa, ku suomalainen telivetonen hyytyy, kun kura alkaa nousta akseleiden yläpuolelle.Ja painoa 44 tn. Tieto lisää tuskaa


      • pittää..
        verta pittää kirjoitti:

        oikasta, että monessa euroopan puolen puolikkaassa on hydraali veto sora-ajossa kärrin kaikissa akseleissa.Ja semmoinen vekotin menee eikä meinaa, ku suomalainen telivetonen hyytyy, kun kura alkaa nousta akseleiden yläpuolelle.Ja painoa 44 tn. Tieto lisää tuskaa

        Marginaalisia tapauksia. Ja tuska sen kun kasvaa.


      • tuo
        verta pittää kirjoitti:

        oikasta, että monessa euroopan puolen puolikkaassa on hydraali veto sora-ajossa kärrin kaikissa akseleissa.Ja semmoinen vekotin menee eikä meinaa, ku suomalainen telivetonen hyytyy, kun kura alkaa nousta akseleiden yläpuolelle.Ja painoa 44 tn. Tieto lisää tuskaa

        ...kärryyn rakennettu veto taas verottaa kantavuudesta pois lisääntyneenä omapainona. Meikäläinen 60 tonninen kasettiyhdistelmä vie paljon enemmän tavaraa, on vakaampi kipata ja liikkuu kyllä siinä kuin tuollainen puolikaskin. Kasettiauton kanssa pääsee myös paljon ahtaampiin paikkoihin, kun sitä kärryä ei ole pakko saada kippipaikalle asti.


    • kosdlkasfde

      Olet tainnut oikein miettiä asiaa pienessä päässäsi?
      Okei, leikitään ajatuksella; jos puolikas kuluttaisi sen 27L/100 km, ja moduuliyhdistelmä jollaista itsekin ajan, sen kulutus on fakta 38L/100 km, ja sitten kun verrataan tavarakapasiteettia; puolikas 13 lavametriä, moduuli 20 lavametriä.

      Näin ollen KAHDELLA moduuliyhdistelmällä saadaan tavaraa mukaan 40 lavametriä, kun KOLMEEN puolikkaaseen saa vain 39 lavametriä.

      Ja voiskohan olla että kaksi yhdistelmää kuluttaisi vähemmän kuin kolme? 27x3=81, 38x2=76,
      eli kolme puolikasta vie sadalla 81 litraa, kun taas kaksi yhdistelmää 76 litraa, ja isäntäkin kiittää kun ei tarvi palkata kuin kaksi kuskia kolmen sijaan.

      Alkavat tätä ymmärtämään nyt euroopassakin.

      Pitäisi järjestää kansalaisliike idiootteja vastaan.

    • hullu ukko

      miten haet pölliä metsästä puolikkaalla.sen minäki haluaisin nähdä!!!

      • Marjojakin poiminut...

        Eiköhän ne metsäkone sieltä metsästä tuo, autot noutaa ne sitten tienvarsilta, joihin ne on pinottu siisteihin pinoihin.


      • paikallinen
        Marjojakin poiminut... kirjoitti:

        Eiköhän ne metsäkone sieltä metsästä tuo, autot noutaa ne sitten tienvarsilta, joihin ne on pinottu siisteihin pinoihin.

        monestikko oot nähny nelostiellä kuormattavan pölliä?


    • Yugg

      Tyhjänä rekkaveturi vie 27 litraa sataselle. Mutta kun tyhjänä ei kannata ajaa. Paljonko puolikas esim. 46 tonninen vie ja paljonko tpv-yhdistelmä esim. 58 tonninen? Kysyppä ammattimiehiltä.

      • Autoni keskikulutus mittarissa näyttää 34l/100 km,todellinen on 36l/100 km kun paperilla laskee.Auto volvo fh16/660,takateliveturi norjan liikenteessä.


      • menee
        Rahti3187 kirjoitti:

        Autoni keskikulutus mittarissa näyttää 34l/100 km,todellinen on 36l/100 km kun paperilla laskee.Auto volvo fh16/660,takateliveturi norjan liikenteessä.

        noin 5 litraa enemmän ainetta kuin muualla


      • ajelee
        menee kirjoitti:

        noin 5 litraa enemmän ainetta kuin muualla

        puolikkaalla 27l/100 ja moduulilla reilusti alle 40l/100 km menkää hyvät miehet taloudellista-ajoa kouluttamaan meille muillekin, tienaatte varmasti paljon paremmin kuin rekanratissa.


      • Näkemystä
        ajelee kirjoitti:

        puolikkaalla 27l/100 ja moduulilla reilusti alle 40l/100 km menkää hyvät miehet taloudellista-ajoa kouluttamaan meille muillekin, tienaatte varmasti paljon paremmin kuin rekanratissa.

        pikkuruokasia tuntuu poijilla/tytöillä isot autot olevan:) Ei ehkä kannata ihan noin paljoa valehdella. itselläni oli volvo fh 12 420 puolikas tanskan ajossa eikä viiti ees valehdella niin paljoa että alle 35 litran olis satasen mennyt. Ei taida nuo teidän lukemat olla mitään pitempiaikasia keskikulutuksia vaan parhaita otantoja tankkausvihkosta. Täysperä on nyt vähän eri ajotehtävässä ja vuoden keskikulutus pyörii siellä kuudenkympin nurkilla.


      • Jaapa
        Näkemystä kirjoitti:

        pikkuruokasia tuntuu poijilla/tytöillä isot autot olevan:) Ei ehkä kannata ihan noin paljoa valehdella. itselläni oli volvo fh 12 420 puolikas tanskan ajossa eikä viiti ees valehdella niin paljoa että alle 35 litran olis satasen mennyt. Ei taida nuo teidän lukemat olla mitään pitempiaikasia keskikulutuksia vaan parhaita otantoja tankkausvihkosta. Täysperä on nyt vähän eri ajotehtävässä ja vuoden keskikulutus pyörii siellä kuudenkympin nurkilla.

        kyllä panimon ajossa oleva automme 16-25 kuormilla veetään täysperänä keksikulutus siinä 32-37
        auto näyttää 350000 kilometrin jälkeen reitin keskikulutukseksi 34.8


      • sorakeisari
        Jaapa kirjoitti:

        kyllä panimon ajossa oleva automme 16-25 kuormilla veetään täysperänä keksikulutus siinä 32-37
        auto näyttää 350000 kilometrin jälkeen reitin keskikulutukseksi 34.8

        soranajossa 143 scania nuppina vie mutkasilla ja mäkisillä reiteillä 40 litraa että repikää siitä huumoria.


    • Painoalissää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe