värttinäluun lyhennys

kata68

Olen jonossa värttinäluun lyhennys leikkaukseen ja haluaisin tietoa kyseisestä leikkauksesta...Onko ketään jolla on ollut vastaanvaalainen leikkaus...?

18

8545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :)))

      Hei! kokemusta löytyy värttinäluun lyhennykseseä. Itselleni tehtiin kyseinen leikkaus toukokuussa, luuta lyhennettiin 3 milliä koska värttinäluu oli kasvanut puolikuuluun päälle mikä aiheutti ison pahkan ulkopuolelle, jonka takia asiaa ruvettiin tutkimaan alunperin. Olen edelleen sairaslomalla ja joudun alan vaihtoon. Tammikuussa ottaavat ranteesta metallilevyn pois, minkä laitooivat sillon leikkausken yhteydessä. Jossain vaiheessa kuulema joudutaan koko ranne jäykistämään, koska tämä ongelma havaittiin liian myöhään. Eli minun sairauden nimi on lunatumalasia. Elin ikäinen ongelma.. et sellasta.. :(

      • kata68

        Hei vaan ja kiitoksia vastauksesta.Luulin jo ettei kukaan vastaa....,mutta....=)Mulla on huomenna edessä aamulla se leikkaus...Minulla myös on molemmissa käsissä liian pitkät värttinäluut ja isot patit on molemmissa ranteissa.Huomenna lyhentävät oikean käden luuta ja toisesta sitten joskus kait...??Alan vaihto mullakin edessä...Tekevät kuulemma käsipuudutuksella mulle sen...Tekivätkö sullekkin???Kuin kauan se leikkaus kesti ja onko kivut miten kauheen kovat sen jälkeen?????Auts jo valmiiks....Ja kiitoksia jo etukäteen vastauksesta...=)


      • :)))
        kata68 kirjoitti:

        Hei vaan ja kiitoksia vastauksesta.Luulin jo ettei kukaan vastaa....,mutta....=)Mulla on huomenna edessä aamulla se leikkaus...Minulla myös on molemmissa käsissä liian pitkät värttinäluut ja isot patit on molemmissa ranteissa.Huomenna lyhentävät oikean käden luuta ja toisesta sitten joskus kait...??Alan vaihto mullakin edessä...Tekevät kuulemma käsipuudutuksella mulle sen...Tekivätkö sullekkin???Kuin kauan se leikkaus kesti ja onko kivut miten kauheen kovat sen jälkeen?????Auts jo valmiiks....Ja kiitoksia jo etukäteen vastauksesta...=)

        Heido! Elikkä mut nukutettiin ihan koska sormet ei ruvennu puutumaan sillä hermopuudutuksella mitä yrittivät kainaloon työntää.. :/ mut onneks..tärisin nimittäin jännityksestä. Sit käsi oli seuraavan päivänki vielä puuduksissa ja kipsi rystysistä kyynerpäähän. Kipulääkkeet oli tosi vahvat joten ei mulla ollu onneks paljo kipuja. Kuusi viikkoa jouduin pitää kipsiä kunnes ottivat tikit pois ja laittoivat vielä sellasen tukilastan reilu viikoks. Mulla ei oo toisessa kädessä tätä samaa ongelmaa, onneks. Mut tosiaan ne laitto sillo sellasen metalli lastan tuonne tueksi ja ottaavat nyt ens kuussa sen pois..jännittää jo sekin tarpeeks. Ranne mulla ei liiku kun kymmenen astetta enää ylös päin, ei ollenkaan alas taivu :( ilmottele kun pääset leikkauksesta.. :) tsemppiä


      • kata68
        :))) kirjoitti:

        Heido! Elikkä mut nukutettiin ihan koska sormet ei ruvennu puutumaan sillä hermopuudutuksella mitä yrittivät kainaloon työntää.. :/ mut onneks..tärisin nimittäin jännityksestä. Sit käsi oli seuraavan päivänki vielä puuduksissa ja kipsi rystysistä kyynerpäähän. Kipulääkkeet oli tosi vahvat joten ei mulla ollu onneks paljo kipuja. Kuusi viikkoa jouduin pitää kipsiä kunnes ottivat tikit pois ja laittoivat vielä sellasen tukilastan reilu viikoks. Mulla ei oo toisessa kädessä tätä samaa ongelmaa, onneks. Mut tosiaan ne laitto sillo sellasen metalli lastan tuonne tueksi ja ottaavat nyt ens kuussa sen pois..jännittää jo sekin tarpeeks. Ranne mulla ei liiku kun kymmenen astetta enää ylös päin, ei ollenkaan alas taivu :( ilmottele kun pääset leikkauksesta.. :) tsemppiä

        Hei vaan ja nyt se on ohi.Eka yö takana kotona tän kipsin kaa.nukutuksella tehtiin ja onnex niin,5 milliä lyhentivät.Mulla 2 viikon päästä tikkien poisto ja samal vaihtavat kipsin joka sit on viel 4 viikkoo..alku aina hankalaa meinaan olenoikee kätinen ja nyt kun pitää kaik tehdä vasemmal kädel nih sanoisinkos hieman hankalaa näin nyt aluks..Särky olikarsee kun heräsin mut vahvat lääkkeet sain tietty joten nyt sit ok..aika hankalaa on tää kirjoittaminen vasemmal kädel..=)Myöhemmin sama juttu tehdään sit vasemmalle kädelle...jauts..=)Nooh joulu ja kaikkee tulos mut nou hätä mie vaan nappailen pillereit=)Sulle mukavaa joulua ja uutta vuotta tietty myös...ja saa kirjoitella kuulumisia=)


      • :)))
        kata68 kirjoitti:

        Hei vaan ja nyt se on ohi.Eka yö takana kotona tän kipsin kaa.nukutuksella tehtiin ja onnex niin,5 milliä lyhentivät.Mulla 2 viikon päästä tikkien poisto ja samal vaihtavat kipsin joka sit on viel 4 viikkoo..alku aina hankalaa meinaan olenoikee kätinen ja nyt kun pitää kaik tehdä vasemmal kädel nih sanoisinkos hieman hankalaa näin nyt aluks..Särky olikarsee kun heräsin mut vahvat lääkkeet sain tietty joten nyt sit ok..aika hankalaa on tää kirjoittaminen vasemmal kädel..=)Myöhemmin sama juttu tehdään sit vasemmalle kädelle...jauts..=)Nooh joulu ja kaikkee tulos mut nou hätä mie vaan nappailen pillereit=)Sulle mukavaa joulua ja uutta vuotta tietty myös...ja saa kirjoitella kuulumisia=)

        Moi!!
        Leikkaus onnellisesti siis ohi..juu se kipsi vaikeuttaaa hieman..kokemusta on. mut pystyin jo viikon päästä siitä ajaa sen kanssa autolla ja itekki oon oikee kätinen joten vasurilla opin tekee kaiken..ja pitäs vissiin nytki opetella tulevaa leikkausta ajatellen. Onneks mulla ei oo tää kun oikeessa kädessä ei molemmissa:) kiva kyllä kuulla et jollain on sama ongelma...tuntuu et oon ollu yksin tän asian kanssa.. :) mut aika jännä..mulla otettiin tikit pois vasta kuuden viikon päästä leikkasuksesta..noh jokainen lääkäri tavallaan... pikaista paranemista..se kipsi kutiaa kivasti jonkun ajan päästä..ja nahka lähtee sit kun se poistetaan..


      • kata68
        :))) kirjoitti:

        Moi!!
        Leikkaus onnellisesti siis ohi..juu se kipsi vaikeuttaaa hieman..kokemusta on. mut pystyin jo viikon päästä siitä ajaa sen kanssa autolla ja itekki oon oikee kätinen joten vasurilla opin tekee kaiken..ja pitäs vissiin nytki opetella tulevaa leikkausta ajatellen. Onneks mulla ei oo tää kun oikeessa kädessä ei molemmissa:) kiva kyllä kuulla et jollain on sama ongelma...tuntuu et oon ollu yksin tän asian kanssa.. :) mut aika jännä..mulla otettiin tikit pois vasta kuuden viikon päästä leikkasuksesta..noh jokainen lääkäri tavallaan... pikaista paranemista..se kipsi kutiaa kivasti jonkun ajan päästä..ja nahka lähtee sit kun se poistetaan..

        Tosiaan kutiaa jo aivan vietävästi..kääk=)Kiva juttu tosiaan kun löytyy tästä pikkuisesta suomesta toinen samanlainen jolla sama jutska...saako udella että minkä alan ammatilainen olet?En jole yhtään utelias...heh.Itse olen laitoshuoltaja,ja en tiedä yhtään mitähän sitä isona tulis=)Ammatinvaihtoo täs vaan mietiskelen hmmmm...kun ei oikein nappaa mikään..Joku astronautin homma ois kyl huippu mutta mutta taitaa jäädä haaveiluksi...=)Taitaa noi läääkkeet vaikuttaa muuhunkin ku kipuun=)Jooh taidan men lepäilee taas....


      • :)))
        kata68 kirjoitti:

        Tosiaan kutiaa jo aivan vietävästi..kääk=)Kiva juttu tosiaan kun löytyy tästä pikkuisesta suomesta toinen samanlainen jolla sama jutska...saako udella että minkä alan ammatilainen olet?En jole yhtään utelias...heh.Itse olen laitoshuoltaja,ja en tiedä yhtään mitähän sitä isona tulis=)Ammatinvaihtoo täs vaan mietiskelen hmmmm...kun ei oikein nappaa mikään..Joku astronautin homma ois kyl huippu mutta mutta taitaa jäädä haaveiluksi...=)Taitaa noi läääkkeet vaikuttaa muuhunkin ku kipuun=)Jooh taidan men lepäilee taas....

        Heips taasen.. elikkä olen 23 vuotias ja kokki amatiltani..eli suunitelmat meni uusiks.. :( mut todennäkösesti lähen opiskelemaan syksyllä matkailu alaa.On tässä pää puhki mietitty et mitähän sitä haluis tehä "isona" onneks kela koulutta mut uusiks, ettei itelle tule siitä kustannuksia. Kiva tosiaan kun mulla loppuu huhtikuussa toi kelan sairaspäivä raha, kun nehän myöntää vaan sen 300 päivää,joudun kuulema jäämään sit väliakais eläkkeelle ennen kun opiskelut alkaa etten jää rahatta. On kummiski asuntolainat ym..maksettvana. Laittoko ne sulla sinne sellasen tukimetalli levyn?? kun senhän ne nyt ottaa multa tammikuussa pois tuolta..ja noin kahden vuoden päähän suunittelevat sitä ranteenjäykistys leikkausta.


      • kata68
        :))) kirjoitti:

        Heips taasen.. elikkä olen 23 vuotias ja kokki amatiltani..eli suunitelmat meni uusiks.. :( mut todennäkösesti lähen opiskelemaan syksyllä matkailu alaa.On tässä pää puhki mietitty et mitähän sitä haluis tehä "isona" onneks kela koulutta mut uusiks, ettei itelle tule siitä kustannuksia. Kiva tosiaan kun mulla loppuu huhtikuussa toi kelan sairaspäivä raha, kun nehän myöntää vaan sen 300 päivää,joudun kuulema jäämään sit väliakais eläkkeelle ennen kun opiskelut alkaa etten jää rahatta. On kummiski asuntolainat ym..maksettvana. Laittoko ne sulla sinne sellasen tukimetalli levyn?? kun senhän ne nyt ottaa multa tammikuussa pois tuolta..ja noin kahden vuoden päähän suunittelevat sitä ranteenjäykistys leikkausta.

        En todellakaan jole jouluihmisiä vaik meinaa tippitapit rallatella mieles=)Jooh kyl mulle laittovat sen metallilevyn myös ja se on kuulemma mun käjes vuoden päivät...ja sit ottavat vast puis....!!Sää olet viel niinki nuori joten sul toi ammatinvaihto käy helpommin.Meitsi ku on jo 40 nih ei oikein iske mikään....ans kattoo ny mitä se huominen viel tuo tullessaan.Välil kyl tuntee ittensä vallan ikälopuks ja aattelee et helvata joutas telakalle koko eukko=)Juuh viime yö meni jotenkuten nukkues,nyt jo rupee tää kipsi ahistaa vaik on vast pari päivää ollu saati sit 6 viikkoo....kääk


      • :))))
        kata68 kirjoitti:

        En todellakaan jole jouluihmisiä vaik meinaa tippitapit rallatella mieles=)Jooh kyl mulle laittovat sen metallilevyn myös ja se on kuulemma mun käjes vuoden päivät...ja sit ottavat vast puis....!!Sää olet viel niinki nuori joten sul toi ammatinvaihto käy helpommin.Meitsi ku on jo 40 nih ei oikein iske mikään....ans kattoo ny mitä se huominen viel tuo tullessaan.Välil kyl tuntee ittensä vallan ikälopuks ja aattelee et helvata joutas telakalle koko eukko=)Juuh viime yö meni jotenkuten nukkues,nyt jo rupee tää kipsi ahistaa vaik on vast pari päivää ollu saati sit 6 viikkoo....kääk

        Moi.Mulla toi joulumieli vähä hukassa. Tulin reilu viikko sitte vasta thaimaasta, kävin kahden viikon matkalla kun oli niin halpoja äkkilähtöjä. Pakko oli päästä jonnekki kun meinaa hulluks tulla kun ei oo mitään tekemistä. Laita viestiä vaikka mun sähköpostiin niin voi siellä jutella asiasta lisää ja leikkaus kokemuksista. Eli [email protected]. Ei oo vieläkään leikkausaikaa kuulunu vaikka tammikuulla sen pitäs olla. Mie oon käyny fysioterapeutillakin monta kertaa ja aina kun ollaan jumpattu tätä kättä niin se on turvonnu aika pahasti. Se kipsi voi tuntuu näin talvella aika karulta kun ei meinaa takki ees päälle mennä..:) mulla se oli sillo kevättä eli ei tarvinnu hirveesti noita ulkovaatteita. Tikit kun poistivat niin meinasin pyörtyä, olivat niin kiinni ihossa..yök..mut laittele viestiä kun joudat .. :)


      • määp
        :)))) kirjoitti:

        Moi.Mulla toi joulumieli vähä hukassa. Tulin reilu viikko sitte vasta thaimaasta, kävin kahden viikon matkalla kun oli niin halpoja äkkilähtöjä. Pakko oli päästä jonnekki kun meinaa hulluks tulla kun ei oo mitään tekemistä. Laita viestiä vaikka mun sähköpostiin niin voi siellä jutella asiasta lisää ja leikkaus kokemuksista. Eli [email protected]. Ei oo vieläkään leikkausaikaa kuulunu vaikka tammikuulla sen pitäs olla. Mie oon käyny fysioterapeutillakin monta kertaa ja aina kun ollaan jumpattu tätä kättä niin se on turvonnu aika pahasti. Se kipsi voi tuntuu näin talvella aika karulta kun ei meinaa takki ees päälle mennä..:) mulla se oli sillo kevättä eli ei tarvinnu hirveesti noita ulkovaatteita. Tikit kun poistivat niin meinasin pyörtyä, olivat niin kiinni ihossa..yök..mut laittele viestiä kun joudat .. :)

        En tiedä käyttekö enää palstaa lukemassa...mutta kuitenkin..
        Miten teillä diagnosoitiin sairaus ja kauanko siihen meni?
        Ja mikä diagnoosi? Itsellä edessä tuo sama leikkaus...


      • bia1
        määp kirjoitti:

        En tiedä käyttekö enää palstaa lukemassa...mutta kuitenkin..
        Miten teillä diagnosoitiin sairaus ja kauanko siihen meni?
        Ja mikä diagnoosi? Itsellä edessä tuo sama leikkaus...

        Minulla lyhennysleikkaus kahden viikon kuluttua tiedossa. Hirvittää. Oikeassa ranteessa ollut jo lähes 2 v kipua. Kaksi kertaa kortisonia työterveydessä laittoivat ja sitten uskoivat, että ei siitä apua ole. Käsikirurgi aikansa väänneltyään totesi asian tukenaan ranteesta otetut natiivikuvat. Olen päättänyt kuntouttaa käteni "täydelliseksi" leikkauksen jälkeen, saa nähdä jääkö haaveeksi. Tällä hetkellä vaikeuttaa aivan liikaa työn tekemistä ja tuskin missään ammatissa pystyisi työskentelemään yhtään paremmin kun olen oikeakätinen. Ei muuta kun sisulla eteenpäin.


    • Jukkapoika1234

      Hello. Itsellä liian pitkät kyynärluut. Tai ainakin vasemmassa kädessä. Loukkasin ranteen ja se kuvattiin. Kolmioruston luona havaittiin turvotusta nivelsiteissä ja se päätettiin leikata. Leikkauspäivänä kirurgi näytti magneettikuvan ja kertoi siinä, että minulla on liian pitkä kyynärluu. Ranne leikattiin ja kolmioruston päältä poistettiin kaksi irtopalaa, joiden alkuperästä ei tietoa? Jotain muutakin puhdistelua nivelsiteisiin tehtiin.
      Jos kipuilu ei lopu (3 kk kohdalla kontrollikäynti) niin aletaan miettimään että mitä on tehtävissä kyynärluulle. Vähän mietityttää kyl, että minkälainen rampa inva minusta on tulossa.. Nimittäin yritän välttyä leikkaukselta viimeseen asti. Alan vaihto edesaä kyl

    • Mallu5

      Hei, mullakin kaatumisen takia ranne kipeänä, ja samoin, käsikirurgi huomasi luun olevan liian pitkä. Myös kolmiorusto vioittunut, olen menossa tähystysleikkaukseen. Jukkapoika, miten sun operaatio sujui, ja miten pitkä saikku tuli, kovinko kipeenä olit?

    • huk

      Missä kunnossa nyt olette? Miten menee?

    • KiCa84

      Olin itse ennen joulua oikean käden kyynärlyyn lyhennysleikkauksessa. Olen oikeakätinen. 4mm lyhennettiin ja luun asentoa muutettiin. 2vkoa kipsi ja nyt ei mitään. 3vkon päästä alkaa fysioterapia ja otetaan kädestä kuvat tapaan kirurgin toisen kerran leikkauksen jälkeen. Sairauslomaa jäljellä vielä noin 5,5vkoa. Käytössä vain yölasta.

      Nyt viikon kättä särkenyt jonkin verran. Kotona käytän välillä päivälläkin lastaa, tuntuu että muuten käsi joutuu liian suurelle rasitukselle. Ranne on jäykkä eikä taivu. Peukalo on puuduksissa ja osa kämmenestä myös. Hermo kuulemma venynyt mutta pitäisi palautua. Jonkin verran tuntuu hermosärkyä. Koska tämä oikein loppuu? 1,5v kärsiny hermosärystä, alkaa mitta olla jo täynnä tätä. Kättä pitäisi arjessa käyttää mutta tuntuu etten voisi oikeasti tehdä sillä mitään.

      • Elli

        Miten olet toipunut leikkauksesta? Onko kädessä vielä hermosrkyä?


    • maikkik

      Kädessäni on todettu n. 5-6 mm lyhentymä, joka aiheutui värttinäluun pirstaleisesta murtumasta kesällä 2016. Käteni on siitä asti ollut kipeä särkyä ja voimattomuutta sekä jäykkyyttä. Fyssarilla käynneistä ei ole juuri ollut toimivuuden kannalta apua. Nyt olen menossa värttinäluun pidennysleikkaukseen. Onko kellää kokemuksia tällaisesta leikkauksesta?

    • Anonyymi

      Helou! En tiiä lukeeko tätä ketjua enää kukaan mut jos lukee niin voisin kertoo omasta tilanteesta ja kysyä myös muiden kokemuksia.
      Mulla todettiin "madelungin deformaatio" vasemmassa ranteessa viime kesänä ja nyt olen menossa uudestaan lääkäriin näyttämään sitä hermokipujen takia.
      Eli siis jos oon oikein ymmärtänyt niin värttinäluu kasvaa väärään suuntaan joka aiheuttaa sitten sen että kyynärluu sojottaa ranteessa silleen että siinä on kunnon patti..
      Se vaan mietityttää että onko fiksumpaa elää hermokipujen kanssa vai leikkauttaa se.. viimeksi lääkäri oli vielä sitä mieltä että ei tehdä isompia operaatioita koska ei vaikuttanut kuulemma liikaa arkielämään mutta eihän nää jatkuvat hermokivutkaan mukavia ole.. en pysty tekemään töitäkään kunnolla koska ranne rasittuu niin helposti..
      Sit kysymys niille ketä on ollut luun lyhennysleikkauksessa että jäykistyykö käsi todella sen leikkauksen jälkeen? Tai että olisinko työkyvytön sitten lopullisesti?
      Kauhistuttaa kumpikin niin leikkaus kun näiden kipujen kanssa eläminen.
      Kiitos jos joku vastaa :)
      Oli myös lohduttavaa lukea että en ole ihan yksin asian kanssa tai että on muitakin!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      214
      35078
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      269
      22437
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      444
      11274
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      84
      8421
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      29
      6711
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5201
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      199
      4135
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      47
      1982
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      35
      1883
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1647
    Aihe