"viralliset" haulit sorsastuksessa

risu

joo joo, se on laissa, mutta kuinka moni oikeasti suosii virallisia (teräs, sinkki. vismutti jne.) hauleja sorsastuksessa lyijyn sijaan?

yleinen uskohan on, ettei niillä tipu mikään, ja lyijyä kaivetaan hanakasti repusta ohi "oikeilla" patruunoilla täytetyn vyön. eräs asekauppias sanoi tavanneensa tähän päivään mennessä vasta yhden sorsastajan, joka ampui pelkästään lainmukaisin panoksin.

löytyisikö peräti joku, jolla olisi hyviä kokemuksia korvaavista patruunoista?

59

13335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jopo

      viime sorsan alotuksessa käytin volframi hauleja, kyllä sain yhden haapanan ja oli siihen matkaa varmaan vähintää 35m. En sit muuta tarkempaa osaa sanoa, helveti kalliita ne aikaki on.
      Pitäs testata niiden uppoavuutta johonki vaneriin ja sit miten hyvä kuvio on.

      Mut ei niillä ihan kauheasti viitsi paukutella ku alkaa tuntua kukkarossa

      • aukusti

        Ammuin taannoin vaneriin volframilla, sinkillä ja lyijyllä. Lyijy läpäisi n. kaksi kertaa enemmän, kuin volframi ja sinkki jäi aivan levyn pintaan. Itse käytän sorsastuksessa sb fortuna panoksia, halpoja, mutta riittävän tehokkaita. Kuvioissa ei ollu vikaa korvaavillakaan hauleilla.


      • h.m
        aukusti kirjoitti:

        Ammuin taannoin vaneriin volframilla, sinkillä ja lyijyllä. Lyijy läpäisi n. kaksi kertaa enemmän, kuin volframi ja sinkki jäi aivan levyn pintaan. Itse käytän sorsastuksessa sb fortuna panoksia, halpoja, mutta riittävän tehokkaita. Kuvioissa ei ollu vikaa korvaavillakaan hauleilla.

        Sellier&Bellot fortuna on kyl hyvä paukku. Siinä kolmen millin haulit, niin kyl sorsat tippuu, jos osaa ampua ja matka on sopiva. Itse joskus aloitellessani metsästystä sain tiputettua aikuisen sorsan sinkkipaukuilla, 30gr lataus, 3,5 mm haulit, ja matkaa oli valehtelematta yli 45m. Supistus oli täyssuppea, ja sorsaan osui vain yksi hauli, mutta se oli läpäissyt sen kaulan. Se kyl tippui kivasti, ja olin hyvilläni tuloksesta, mutta jälkeenpäin uusien yritysten kautta olen menettänyt uskoni "halpoihin" korvikehauleihin. "halvat" ovat alle 2 euroo...


      • jaska
        h.m kirjoitti:

        Sellier&Bellot fortuna on kyl hyvä paukku. Siinä kolmen millin haulit, niin kyl sorsat tippuu, jos osaa ampua ja matka on sopiva. Itse joskus aloitellessani metsästystä sain tiputettua aikuisen sorsan sinkkipaukuilla, 30gr lataus, 3,5 mm haulit, ja matkaa oli valehtelematta yli 45m. Supistus oli täyssuppea, ja sorsaan osui vain yksi hauli, mutta se oli läpäissyt sen kaulan. Se kyl tippui kivasti, ja olin hyvilläni tuloksesta, mutta jälkeenpäin uusien yritysten kautta olen menettänyt uskoni "halpoihin" korvikehauleihin. "halvat" ovat alle 2 euroo...

        mikäs paukku tuo fortuna on, siis luvallinen sorsapaukku vai? paljonko maksaa?


      • :d...!!!
        h.m kirjoitti:

        Sellier&Bellot fortuna on kyl hyvä paukku. Siinä kolmen millin haulit, niin kyl sorsat tippuu, jos osaa ampua ja matka on sopiva. Itse joskus aloitellessani metsästystä sain tiputettua aikuisen sorsan sinkkipaukuilla, 30gr lataus, 3,5 mm haulit, ja matkaa oli valehtelematta yli 45m. Supistus oli täyssuppea, ja sorsaan osui vain yksi hauli, mutta se oli läpäissyt sen kaulan. Se kyl tippui kivasti, ja olin hyvilläni tuloksesta, mutta jälkeenpäin uusien yritysten kautta olen menettänyt uskoni "halpoihin" korvikehauleihin. "halvat" ovat alle 2 euroo...

        Ammu silkkiuikku 80m lyijyllä;).
        Oma isäni isä ampui baikal nimisellä haulikolla(joka on nyt minun)80m lonkalta silkkiuikun.
        Supistuksista ei ole tietoa muuta kuin 35m n.kaikki haulit menee normi muovipussin alueelle.

        PS.laitan heti pienen video pätkän jossa ammun tuon muovipussin 35m


      • risu
        :d...!!! kirjoitti:

        Ammu silkkiuikku 80m lyijyllä;).
        Oma isäni isä ampui baikal nimisellä haulikolla(joka on nyt minun)80m lonkalta silkkiuikun.
        Supistuksista ei ole tietoa muuta kuin 35m n.kaikki haulit menee normi muovipussin alueelle.

        PS.laitan heti pienen video pätkän jossa ammun tuon muovipussin 35m

        eikö näitä idiootteja voisi poistaa vaikka väkisin täältä?


      • ohtanappia
        risu kirjoitti:

        eikö näitä idiootteja voisi poistaa vaikka väkisin täältä?

        Pitäisi noi silkkiuikkuja ja kaikkia muita rauhotettuja lahtaajat paskakasat poistaa luonnosta kokonaan, perskeleen rikolliset


    • .....

      Lyijyy käytän vieläkin ja siihen plussaa kunnon supistukset niin kyllä tippuu sinne 40m

      • jazka

        voi että mää ammuin sorsan puolisuppeella ja WINCHESTERIN SUPER SPEED 40g 60metriin mutta se jäi eloon.....


    • Juha

      Itselläni on molyshotteja ja niillä kyl tippuu (painavampaa kuin lyijy). Mut niil on kyl hintaakin 13 mk per kuti. Itse sain ne aseen joukos kaupanpäällistä mut en kyl välttämättä ostaisi.

    • Mik

      On pari hyvää kokemusta korvaavista hauleista. vismutti paukku eley oliko nyt 3.3 36g lautaus. 45 metriä kaksi haulia oli mennyt läpi. kaulankohdalta. ja Pari kertaa tullut tiputus 35m. Muuten aika huonoja kokemuksia.

    • sorsastaja

      Kyllähän niillä linnun tappaa siinä ku lyijylläkin kun muistaa niiden tehollisen matkan.Itsekin kyllä ammun lyijyllä kun metsästän meren karikoilla mut muualla sinkkiä ja vismunttia.Mut huomas kyl tämänkin vuoden alotuksessa et ei kaikki näistä välitä kun kauhean korkealta puottelivat lintuja et en itse sinkkiä syytänyt taivaalle ollenkaan ku ei tullut yksikään 25-30 metrin päähän.Mut ilma oli kaunis ja kaikesta huolimatta mukava päivä koiralleni ja minulle.

    • MualainenNainen

      Kyllä mulla on aina ollut siitä muutoksesta lähtien niitä lainmukaisia paukkuja piipussa. Lähinnä vismuttia ja terästä. Ammun vain lyhemmille matkoille ja sillä siisti. Yhtä hyvin tippuu.

      Jos tahtoo korvaavilla hauleilla samat tiputusmatkat kuin lyijyllä niin ostaa sitten niitä kalliimpia ja painavampia. Kertoo ne siellä kaupassa mistä on parhaat kokemukset ja testit. Harmihan se on että niiden tosi hyvien korvaavien hinnat on siellä jossain 1,5e ja siitä ylöspäin, mut minkäs teet. Täytyy kattoa varma paikka ettei mee rahat hukkaan. ;)

      • joopo

        tippuu ainakin lähes yhtä pitkältä kuin lyijyllä. hintaahan on tietysti turhan paljon. teräkselläkin tippuu, sehän on vain ampujasta kiinni :) (tällä tarkoitan mm. etäisyyden arviointitaitoa ja hermoja, eikai sitä tarvitse heti alkaa räiskiä kun näkee sorsan silhuetin taivaan rannassa :))


      • Hunter
        joopo kirjoitti:

        tippuu ainakin lähes yhtä pitkältä kuin lyijyllä. hintaahan on tietysti turhan paljon. teräkselläkin tippuu, sehän on vain ampujasta kiinni :) (tällä tarkoitan mm. etäisyyden arviointitaitoa ja hermoja, eikai sitä tarvitse heti alkaa räiskiä kun näkee sorsan silhuetin taivaan rannassa :))

        Mulla on kokemussen verran kun hanhi EI TULE alas vimsmuntin magnumeilla 25m matkalta.
        Syynä tähän on haulijen hajoaminen, joten osta 4mm vismutteja ja ammu vesipulloa niin näet suuren ihmeen kun valkoinen pölinä käy pullossa ja reikiä ei tule..


      • joopo
        Hunter kirjoitti:

        Mulla on kokemussen verran kun hanhi EI TULE alas vimsmuntin magnumeilla 25m matkalta.
        Syynä tähän on haulijen hajoaminen, joten osta 4mm vismutteja ja ammu vesipulloa niin näet suuren ihmeen kun valkoinen pölinä käy pullossa ja reikiä ei tule..

        ole hanhia koittanutkaan. sorsalinnut tippuu.


    • miki

      korvaavilla patruunoilla ammutaan vuodessa hirvittävästi haavakoita...ja jos joku lyijyn veronen korvaava löytyy se maksaa maltaita.

    • metsästäjä

      mä sain vismutilla monta heinä sorsaa!

    • sorsastaja

      itse löysin noin 2 vuotta sitten todella hyvän ja tehokkaa sorsastuspaukun. teräs, sinkki, tina ja vismuntti... on tähän verrattuna jotenkin toiminta kyvyttömämpiä. itse olen ihastunut tähän WINCHESTERIN SUPER SPEED EXTRAAN joka on nikkeliä ja tdella pehmeän tuntuinen ammuttava, mutta silti tehokas.... "hätäisempi" ei huomaa eroa lyijyn rinnalla. itse olen ampunut panosta valmetilla ja paikalilla ja toimii yhtä hyvin kummassakin haulikossa... ainut pieni vika on hyvin,hyvin pienestä ylilatauksen merkistä... "paketissa kaksi patruunaa jotka hieman yliladattuja" muuten pätevä paukku! toivottavasti tästä oli hyötyä ensi kaudelle ja onnea metsästykseen!

      • Dhunter

        Ovatko nuo haulit todellakin nikkeliä, luulisin niiden olevan niklattuja eli päällystetty nikkelillä ja sisältä lyijyä. Jos näin on, ne ilmeisesti ovat kuitenkin lyijyhauleja eli laittomia? Miten tuo laki tarkkaan ottaen sanoo asiasta?

        Käytin itse myös ko. panoksia vielä ennen lyijykieltoa ja toimivat tosi hyvin...


      • piki
        Dhunter kirjoitti:

        Ovatko nuo haulit todellakin nikkeliä, luulisin niiden olevan niklattuja eli päällystetty nikkelillä ja sisältä lyijyä. Jos näin on, ne ilmeisesti ovat kuitenkin lyijyhauleja eli laittomia? Miten tuo laki tarkkaan ottaen sanoo asiasta?

        Käytin itse myös ko. panoksia vielä ennen lyijykieltoa ja toimivat tosi hyvin...

        En oo tutkinu sen paremmin nikkeliä vai niklattuja... käsityksen mukaan se on nikkeliä. Urheilu liikkeissä hyö sannoovat että ne on laillisia... ja se riittääpi miule... joku tulee sössöttämään että ammut lyijyllä ni voi sanoo että urheiluliikkeessä ne myy näitä sorsastukseen, nii ja se riittää että se on niklattu jos siitä ei liiukee mitään luontoo...


      • paukunmyyjä
        piki kirjoitti:

        En oo tutkinu sen paremmin nikkeliä vai niklattuja... käsityksen mukaan se on nikkeliä. Urheilu liikkeissä hyö sannoovat että ne on laillisia... ja se riittääpi miule... joku tulee sössöttämään että ammut lyijyllä ni voi sanoo että urheiluliikkeessä ne myy näitä sorsastukseen, nii ja se riittää että se on niklattu jos siitä ei liiukee mitään luontoo...

        Kyllä ne on lyijyhaleja ja sillä sipuli!


    • Pena

      Olen yhden rasian ostanut sinkkejä kun laki tuli. Vielä on viisi kutia jäljellä. En kommentoi siihen ammunko lyijyllä.

    • J.J

      Itse aloin käyttämään Remingtonin paukkuja joissa on 3.75 ja 4.00 mm:n hauleja. Sorsa putoaa vielä 35 metristä.Enkä kadu, enkä kaipaa lyijyä vesilinnustukesessa. Ko. paukkuja vaan ei ole enään maahantuojan listoilla, viimeinen kartonki menossa.

    • Vihtori

      Koira löysi 200 metrin päästä elävänä vaikka oli 5 haulia rintaan osunut.

    • Haverisen Jokke

      Oliko se nyt sitten syksy 96 kun tää surullisen kuuluisa kielto tuli voimaan. Kaikessa rauhassa ostin pari laatikkoo helvetin kalliita visumiitteja tai mitä lie olikaan ja kun vihdoin koitti tuo 20.8 klo 12 pääsin heti koittamaan heinuria noin 15 metristä veteen pari kertaa ja lenttonhan tuo vielä pyrki siis kuus kertaa piti ampua ennenku se räpelsi alas ja puukolla piti riepu vielä lopettaa. Samanlailla kävi toisen heinurin kanssa.
      Siihen loppu mun korvaavien käyttö. Suoranaista eläinrääkkäystä se on. Kaikki tietää että suomen mutapohjaisilla järvillä lyijystä ei haittaa ole mutta kaikkensahan nuo viherpiiperöt tekee.
      Kuulin myös juttua että vihreet odottaa pari vuotta ja kantelee taas eu.lle korvaavien haulien tehottomuudesta ja kieltää sillä verukkeella koko sorsastuksen. Juonia kusipäitä ne on.
      Tähän päivään saakka oon lyijyllä ampunu ja ammun vastakin. Ei kidu sorsat ja saalistakin tulee.

    • haulit

      Täytyy tunnustaa monenkin puolesta että asekauppias on oikeassa!

    • Sherpa

      Korvaavaa haulia Tungsten Impact on tullut kokeiltua. Teho vastaa suunnilleen lyijyä mutta hinta on tähtitieteellinen.

    • King Poo IV

      Ongelma on siinä, että lyijyä korvaavat ovat liian kalliita tavalliselle työläiselle. Sinkki on liian, siis liian huono, ei huono, ominaisuuksiltaan verrattuna lyijyyn.

    • Tikka 12/89

      Eipä niillä kaus ammuta/ ei niillä oo jurikaan paljoa virkaa. Ainut minkä olen kokenut vähän tehoavan on 12/89 teräspaukku. Mulla toinenpiippu 3,5mm ja toinen 4,5mm.

      Mutta on suuri ero lyijyyn. Viimex ku sorsastamas oltiin nii lyijyllä tuli melkein kaikki alas. mikään ei selvinnyt kokonaan elävänä meidän 5 hengen sakin läpi.

      LYIJYT TAKAISIN!!!!!!

    • yhdenpaukunsorsa

      Kuinka niin LYIJYT TAKAISIN!!!

      Minulta ei koskaan ole edes lyijyt mihinkään lähteneetkään..no joo onhan näitä juttuja.

      Kyllä korvaavilla hauleilla lintu jää kun muistaa sen ampumamatkan että ei yritä niin kaukaa kuin lyijyhauleilla, toki kalliita ovat hyvät korvaavat haulit mutta jos metsästää vesilintuja kuten minä eli kyttään rannalla puskassa tai kaislikossa veneessä ja ammun ainostaan veteen ja lähelle, saalistakin tulee mutta ei ehkä niin paljon kuin muille mutta vähemmän menee patruunoita sillä yleensä paukku ja sorsa, hyvin ,hyvin harvoin tarvitsen toista paukkua samaan lintuun.

      Nykypäivän trendi on puoliautomaattihaulikko tai pumppu ja parveen ammuntaan kuorossa niin perskeleesti. No jokainen tyylillään.

    • Ryynäsen Topi

      No ei sitten vähääkään järkeä! Metsästyslaki ja luonnonsuojelu laki velvoittaa että metsästettävä eläin tässä tapauksessa sorsa on ammuttava niin että tälle ei aiheudu kohtuutonta kärsimystä. Silloin panos valitaan sen mukaan että tämä sorsa myös saadaan hengiltä ja siihen paras on lyijy!
      Ammut veteen ja vieläpä näillä suolapanoksilla!? En usko puheitasi että laaki ja vainaa sillä jopa lyijyllekin uiva sorsa on riskialtis maali. Tappava osuma pinta ala on minimaalisen pieni kun vertaa lentoon ammuttaessa jolloin lintu tarjoaa koko rinnuksensa tai kyljen suojaamatta ampujalle. Jos ei osaa lentoon ampua niin harjoittelemaan mutta se on kaikesta huolimatta inhimillisin tapa ampua sorsa.
      "Vähennä ampuma matkaa" Se on kuule laiturilla kädestä pullaa syövä sorsa silloin parhaammalla hollilla korvaaville hauleille jos perus 15-35 metristä ruvetaan vielä matkaa vähentämään niin kyllä silloin saa jo kalahaavilla sorsia joten tuolta matkalta ne on alas saatava ja siihen ei kykene kuin lyijy.
      Maks ampuma matkat patruunalaatikoiden kyljissä voisi olla seuraavat:
      Lyijy 40m
      Molybdereeni tai mikä onkaan 20m
      Vismuutti 15m
      Teräs 10m
      Sinkki 5m
      Pesäpallomaila 1m

      Joten järkeä metsästykseen!!!

      • kannattaiskohan

        sinunkin ensin vähän perehtyä asiaan josta kirjoittelet, korvaavia patruunoita löytyy yllättävän korkealaatuisia teräshauleja myöten, ainoa josta olen kanssasi samaa mieltä on tuo sinkki ja lisäisin samaan sarjaan tinan. sanomattakin selvää että ampumamatkoja täytyy lyhentää mutta ei niin radikaalisti etteikö ampumaan pystyisi.
        jos ei nykyisillä teräsmagnumeilla saa sorsaa alas niin paskat tällänen henkilö saa lyijylläkään.


      • Ryynäsen Topi
        kannattaiskohan kirjoitti:

        sinunkin ensin vähän perehtyä asiaan josta kirjoittelet, korvaavia patruunoita löytyy yllättävän korkealaatuisia teräshauleja myöten, ainoa josta olen kanssasi samaa mieltä on tuo sinkki ja lisäisin samaan sarjaan tinan. sanomattakin selvää että ampumamatkoja täytyy lyhentää mutta ei niin radikaalisti etteikö ampumaan pystyisi.
        jos ei nykyisillä teräsmagnumeilla saa sorsaa alas niin paskat tällänen henkilö saa lyijylläkään.

        Olkoon kuinka magnumia tahansa ei kevyellä teräksellä saa upotuksia saati shokki vaikutusta sorsaan lainkaan. Kokeiltu on useampikin korvaava eri latauksilla ja milli koolla varustettuina. Ja tuollaiset teräs ryynit ne vasta kieltää pitäisikin sillä yleisemmin joka laaki ammutaan metsää kohden ja näin ovat sahatavaran riesana ja hylky erissä tukit!
        Suomessa ei ole mitään järjellistä perustetta lyijyhauli kiellolle sorsastuksen osalta ja kieltohan koskeekin ainoastaan vesilintua (sorsa, hanhi, koskelo) ei vesistöä mikä on jo naurettavaa sinänsä. Minkkiä, lokkia, piisamia, majavaa yms saat yhtälailla räiskiä lyijyllä veteen mutta sorsaa ei edes sänkipellolla vaikka tämä olisi kymmenen km päässä lähi vesistöstä.


      • yhdenpaukunsorsa

        Äläpäs ryynäsen topi höpötä vaan lue viestini uudestaan!

        Katsos kun mainitsin vaan että kyllä korvaavillakin lintu kuolee kun ei ammu niin pitkälle kuin lyijyllä mutta itsehän mainostin juuri viestin alussa että minulta ei lyijyt ole mihinkään lähteneet ja lyijyllä juuri ammun veteen ja niin lyhyelle matkalle että varmasti jää kuten nyt aloituksessakin ammuin sinisorsaa veteen ja matkaa ainostaan 25 metriä ja eka paukulla jäi.

        Eli en ammu suolapanoksilla vaikkakin tuolloin aloituksessa ammuttu sinisorsa olisi aivan taatusti jäänyt siihen jos olisin ampunut jollain korvaavalla haulimateriaalilla sillä matka oli niin lyhyt. Jotain korvaavia haulipatruunoita olikin vyössäni mutta ne ovat jo niin kuluneet että en tiedä mitä ovat mutta ei ainakaan sinkkiä siitä olen varma, ehkä jotain vismutin tapaista.


      • ....sama
        yhdenpaukunsorsa kirjoitti:

        Äläpäs ryynäsen topi höpötä vaan lue viestini uudestaan!

        Katsos kun mainitsin vaan että kyllä korvaavillakin lintu kuolee kun ei ammu niin pitkälle kuin lyijyllä mutta itsehän mainostin juuri viestin alussa että minulta ei lyijyt ole mihinkään lähteneet ja lyijyllä juuri ammun veteen ja niin lyhyelle matkalle että varmasti jää kuten nyt aloituksessakin ammuin sinisorsaa veteen ja matkaa ainostaan 25 metriä ja eka paukulla jäi.

        Eli en ammu suolapanoksilla vaikkakin tuolloin aloituksessa ammuttu sinisorsa olisi aivan taatusti jäänyt siihen jos olisin ampunut jollain korvaavalla haulimateriaalilla sillä matka oli niin lyhyt. Jotain korvaavia haulipatruunoita olikin vyössäni mutta ne ovat jo niin kuluneet että en tiedä mitä ovat mutta ei ainakaan sinkkiä siitä olen varma, ehkä jotain vismutin tapaista.

        ...vielä sen verran että jonkun täytyisi tehdä tutkimus uusiksi ja laittaa sorsien ruokintalautalle lyijyhauleja ja ohran jyviä tutkia todellakin syökö sorsa lyijyhauleja.

        Taitaa olla tämä väite että sorsa syö kupuunsa lyijyhaulit järven tai lammen pohjasta, samaa sontaa kuin ne liito-oravan papanat joita löytyy kaikkien suojeltavaksi haluttavien metsien haapojen juurelta.

        Lyijyhauli uppoaa järvien pohjamutaan ja sitä ei sieltä sorsa suuhunsa kaiva ja vielä vähemmän syvien suolampien pohjasta jossa metri tolkulla hyvin pehmeää turvemutaa.

        Näistä väitteistä jotka nojautuu siihen kuinka lyijy taasen liukenee sinne minne se nyt liukeneekaan niin siitä en osaa sanoa mitään.


      • 6+18

        teräksellä putoo 40 metriin hyvinkin jos on kunnon patruuna.
        Volframihauleilla putoo sitten 60metriin


      • Ryynäsen Topi
        6+18 kirjoitti:

        teräksellä putoo 40 metriin hyvinkin jos on kunnon patruuna.
        Volframihauleilla putoo sitten 60metriin

        Suomessa sallitaan enimmillään 1050 baarin paineet myytäville patruunoille. Siksi yksikään korvaava hauli ei vastaa lyijyä lähimainkaan eikä kunnon korvaavaa haulipatruunaa suomessa ole olemassakaan. Tuolta matkalta alkaa olemaan jo haavoittamisenkin riski pieni sillä tehot yksinkertaisesti loppuu.
        Jos taas niin huimasti pitää pudottaa ampumamatkaa kun näillä suolapanoksilla ohjeistetaan ampuu siinätapauksessa kuka vaan sorsan lennosta vaikkapa pienoiskiväärillä. Ottaen huomioon tietenkin kauas kantoisen luodin mutta halvemmaksi tulee ja osuma prosentti tuskin muuttuu.
        Se kenellä on varaa ampua lyijyäkin raskaammalla korvaavalla ympäristö ystävällisellä haulilla kullalla tavia tai mitä tahansa muutakin vesilintua niin nostan hattua. Myönnän että itselläni ei siihen varallisuus riitä mutta tehoja hauli materiaalissa on varmasti!


    • hdiu3eh

      Niin varmaan juu, ei ole kokemusta kummastakaan, läpi vuoden baikal sylkee sellier bellotin fortunan lyijyhauleja. Baikalin kiinteisiin supistajiin sopiva hieman lutkulta tuntuva paukku. Teräshauleja en raaski ampua, kovakromatut piiput.

      Paljon vaikuttaa sekin miten hauliryöppy käyttäytyy aseessa, olipa sitten haulimateriaali mitä tahansa, itse muistan kun testailin 5 vuotta sitten sinkki-ja vismuttihauleja ja huomasin kuinka baikalin tiukempi suoistaja hajoitti hauleja siis osa hauleista sirpaloitu koska paperiin ilmestyi pieniä reikiä normaalien haulin reikien lisäksi, paperin akana ei ollut mitään mistä haulin sirpaleita olisi kimpoillut takaisin.

    • vizmunttiako

      Tulipa taas vismunttia kokkeiltua... eli pakko vähän kommenttia raapustaa...

      Hiivin saressa pullasorsan niskaan yläpuolelta pääsin hyvin ampuu matkaa oli max.20metriä... ja arvatkaapa mitä tapahtu? Toisellakin hyvällä osumalla tuo lähti vielä kovempaa vetteenpäällä juoksee...

      3,25mm 12/76 ja hyvät osumat alle 20 ja toinen 10m päälle kun en voinut uskoa että tuo on vielä hengissä.

      Eli eläinrääkkäystä näitten käyttö....

      • kylläpä tuo

        3,25 hauli olisi lyijynäkin jo turhan pieni tähän aikaan syksystä roiskia sorsia,rupeaa olemaan talia nahan alla. silloin kun lyijy oli vielä luvallista ammuin itse tähän aikaan 3,5 mm hauleilla.
        näissä hurmaavissa teräspatruunoissa ammun läpi syksyn 3,7 mm hauleilla vaikka eipä noissa puuhissa nykyään enää juurikaan ammuskella tarvitse, kohta saa merkitä kalenteriin jos sattuu näkemään sorsan.


    • nykyaikana löytyy

      Miksi ammuskella vismuntilla, kuna parempaakin on keksitty. Nykyiset wolframi, raura, nikkeli seoksesta valmistetut haulit ovat lyijyä raskaampaa ja tappoteho on sen mukainen. Lisäksi ovat aivan laillisiakin.

    • Baikkali

      No onhanne ihan vitun kalliita ja ei tee muutakun haavottaa.

    • kaapelikela

      mielestäni on edesvastuutonta käyttää panoksia, mitkä korkeintaan haavoittavat eläimiä. tämäkö on sitä kaupunkilaisvirheiden toitottamaa luonnonsuojelua parhaimmillaan?

    • steelshot

      Kyllä se haavoittaja on siellä aseen takana, jos pidetään ampumamatka järkevänä ei edes rautahaulilla tule haavakkoja. Omaa osaamattomuutta,hätäilyä ja ampumataidon puutetta yritetään selitellä huonoilla patruunoilla.

      • S&B53gMag

        Mitään metsästystä ei ole enään se että ampuma matkat alkavat olemaan 15m alempana. Sama kuin hirvikin pitäisi ampua jollain helevetin muovilamauttajalla alle kolmenkymmenen metrin päähän. Haulikolla ammutaan tappavat laukaukset alle 50 metriin ja ainoa materiaali mikä tämän matkan sallii on lyijy. Kaikki muu on eläinrääkkäystä ja lailla kiellettävä!


    • steelshot

      Juuri sinun kaltaisten typerysten takia koko metsästäjäkunta saa huonon maineen.

      • S&B53gMag

        Mitä typeryyttä on ampua patruunoilla jotka eivät kiduta sorsia? Millä tavoin sellainen metsästäjä saa huonon maineen muilta ihmisiltä?
        Kyllä se korvaavien kanssa leikkijä joka hakee puukko hampaissa kituvia sorsia rantamökkiläisten saunojen ja laiturian alta sen huonon maineen vastakin saa. On itseasiassa kumma että eläimet arvotetaan sen mukaan mikä on arvokkaampi ja jolle on isku energia vaatimukset ja mikä arvottomampi jota saa räiskiä ilmakon kaltaisilla tehoilla. Syyspukuisen sorsan höyhenpeite on niin tuuhea että sitä ei kevyet panokset läpäise alkuunkaan myös lyijy vaatii haulikoon suurennosta mitä pidemmälle syksy etenee.
        Minun mielestä jokainen eläin olkoon se sitten hirvi tai tavi on saman arvoinen elävä olento jota pitää kohdella yhtä kunnioittavasti metsästys tilanteessa. Se pieni tavikin tuntee tuskaa ja kärsimystä ihan yhtälailla kun hirvikin. Itse en salli omalle kohdalle metsästystilanteessa sellaista että tieten tahtoen leikin elävän olennon hengellä sitä rääkäten. Jos se eläin otetaan metsästyksellä haltuun pitää raakasti sanottuna olla tappamisen meininki. Nopea tuskaton lähtö on arvokas lähtö eläimelle ja takaa metsästäjälle hyvän onnistumisen tunteen ja arvokkaan saaliin ruokapöytään.


      • steelshot
        S&B53gMag kirjoitti:

        Mitä typeryyttä on ampua patruunoilla jotka eivät kiduta sorsia? Millä tavoin sellainen metsästäjä saa huonon maineen muilta ihmisiltä?
        Kyllä se korvaavien kanssa leikkijä joka hakee puukko hampaissa kituvia sorsia rantamökkiläisten saunojen ja laiturian alta sen huonon maineen vastakin saa. On itseasiassa kumma että eläimet arvotetaan sen mukaan mikä on arvokkaampi ja jolle on isku energia vaatimukset ja mikä arvottomampi jota saa räiskiä ilmakon kaltaisilla tehoilla. Syyspukuisen sorsan höyhenpeite on niin tuuhea että sitä ei kevyet panokset läpäise alkuunkaan myös lyijy vaatii haulikoon suurennosta mitä pidemmälle syksy etenee.
        Minun mielestä jokainen eläin olkoon se sitten hirvi tai tavi on saman arvoinen elävä olento jota pitää kohdella yhtä kunnioittavasti metsästys tilanteessa. Se pieni tavikin tuntee tuskaa ja kärsimystä ihan yhtälailla kun hirvikin. Itse en salli omalle kohdalle metsästystilanteessa sellaista että tieten tahtoen leikin elävän olennon hengellä sitä rääkäten. Jos se eläin otetaan metsästyksellä haltuun pitää raakasti sanottuna olla tappamisen meininki. Nopea tuskaton lähtö on arvokas lähtö eläimelle ja takaa metsästäjälle hyvän onnistumisen tunteen ja arvokkaan saaliin ruokapöytään.

        Et todellakaan ole penaalin terävin kynä, et siis ollenkaan ymmärtänyt mitä yritin sanoa.


      • 9+14
        steelshot kirjoitti:

        Et todellakaan ole penaalin terävin kynä, et siis ollenkaan ymmärtänyt mitä yritin sanoa.

        Hah!! Riistaa ja luontoa kunnioittava ei yhtäkkiä ole penaalin terävin kynä:)) Olisikohan peiliin katsomisen paikka kuka mustamaalaa metsästystä ja kuka arvostaa myös riistaa??


      • steelshot
        9+14 kirjoitti:

        Hah!! Riistaa ja luontoa kunnioittava ei yhtäkkiä ole penaalin terävin kynä:)) Olisikohan peiliin katsomisen paikka kuka mustamaalaa metsästystä ja kuka arvostaa myös riistaa??

        Siinä toinen samanlainen, luetun ymmärtäminen ei valitettavasti kaikilta suju.


    • Metsästys
    • pekku_123

      Testasin Winchester 12/76 teräshaulia drylock lähtönopeus 427 m/s 35g 3,6 mm
      upotti 35 m päästä syvempään kuin Rottweil waidmanshei 3,0mm.
      Teräshaulisen kuvio oli erittäin tasainen.
      Täytyy muistaa että teräshauli pitää ottaa n. 0,5 mm suurempana jotta hauleja olisi yhtämonta kuin lyijypanoksessa.

    • olenkmäävaien

      Käsitänkö väärin vai onko tuo väärin kirjoitettu?? "Täytyy muistaa että teräshauli pitää ottaa n. 0.5 mm suurempana jotta hauleja olisi yhtä monta kuin lyijypanoksessa".

      Täh?..silloinhan teräshaulit veisivät suuremman tilan hylsyssä kuin sama määrä lyijyhauleja. Mahtaako edes mahtua 0.5 mm suuremmat haulit hylsyyn jos niitä on sama yhtä monta kuin lyijyhauleja??

    • Arsitt89

      Mie oon muutaman vuoden aikaan ampunut teräksellä 40 lintua et hyvin toimii koko pitää olla 3.5-4.5mm luokaa hyvä puoli on teräksestä ettei se hajoo osuessa niinkuin lyjy eli lihassa ei oo jäämiä.

      • yjiyL

        "Jäämiä ja jäämiä" Lyijyllä on ammuttu maailman sivu ja ihmiset ei senkummemmin ole lyijymyrkytyksiin kuolleet. Ihme hössötystä joka asiassa näistä lyijyjäämistä. Sama kun itse kusisit omaan vesilasiisi on tämä metsästäjien itse keksimä lyijy hössötys. Jokainen ampukoon millä lystää. Minä ammun sillä mikä tappaa eikä kiduta eläimiä. Ja toisekseen hampaat ovat ehjät. Samaa ei voi sanoa teräksen purijoista.


      • Arsitt89
        yjiyL kirjoitti:

        "Jäämiä ja jäämiä" Lyijyllä on ammuttu maailman sivu ja ihmiset ei senkummemmin ole lyijymyrkytyksiin kuolleet. Ihme hössötystä joka asiassa näistä lyijyjäämistä. Sama kun itse kusisit omaan vesilasiisi on tämä metsästäjien itse keksimä lyijy hössötys. Jokainen ampukoon millä lystää. Minä ammun sillä mikä tappaa eikä kiduta eläimiä. Ja toisekseen hampaat ovat ehjät. Samaa ei voi sanoa teräksen purijoista.

        Eipä oo hampaita mennyt tai eläimet jäänyt kitumaan ampujasta se on kiini sanon mie. Hyvinhän nuo Amerikassakin saa lintuja vaikkei käytä lyjjyä.


    • Drylok

      Kyllähän W.Drylok on hyvin kelpo rautalataus vesilintujen pyyntiin, lisäksi itse ladaten voi tehdä vauhdikkaampiakin latauksia.
      Wolframhaulit ovatkin sitten omassa luokassaan tehon ja hinnan suhteen, jälleenlatausta ajatellen, haulit maksavat yli 100E per kilogramma, tarvitsee lisäksi ylimääräistä suojausta haulikuppiin. Aiemmin testasin W3.1mm hauleja, 50m ammuttuna suurin osa meni 22mm laudasta läpi, 100m upotus 8mm. Pienemmät soveltuu paremmin sorssanpyyntiin.

    • MecSteelmaster

      Drylok teho yllätti, 30m upotus parempi, kuin testissä olleilla lyijypatruunoilla.
      Rautahauli-itselataajat saavat loihdittua lisää läpäisyä nostamalla lähtönopeuden D.lokin 430sta viidensadan m/s paikkeille.
      Wolfram itseladatut ovat liian läpäisevät vesilinnun pyyntiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3608
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      198
      1720
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1347
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      148
      1224
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      56
      833
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe