Kaapissamme on vanha taskuase ja pienoiskivääri. Niihin on lupa 60-luvulta. Aseita ei ole 40 vuoteen käytetty.
Ovatko luvat vielä voimassa? Miten aseista pääsee eroon? Miten menettelen, jos en löydä lupia? Mies ei halua puuttua koko asiaan, vaikka aseet eivät ole asianmukaisesti lukituissa tiloissa.
Aseenkantolupa?
12
5896
Vastaukset
- aseharrastaja
luovuta ne minulle olen aseharrastaja ja voisin ostaa ne, jotta säästyt seuraamuksilta. otahan yhteyttä e-mail: [email protected]
- Aseenkantolupa on
Aseenkantoluvat ovat olemassa. Menevätkö ne vanhaksi?
- menneet
Aseenkantolupa on kirjoitti:
Aseenkantoluvat ovat olemassa. Menevätkö ne vanhaksi?
vanhaksi, kyllä sieltä S:salmelta tulee tieto kotiin jos näin joskus käy.
- huijata
aseet itsellesi
- juttusille
niin saat kadonneitten lupien tilalle kaksoiskappaleet luvista. Ei tarvitse kuin täytät yhden lomakkeen, käytät aseita poliisilaitoksella ja maksat pari kymppiä, niin siinä se
- vanhene
mutta ne täytyy säilyttää ainakin niin että lipas ja luodit ovat irti ja lukkojen takana erikseen, poliisi hakee pelkällä puhelinsoitolla aseet nopeasti ja huomaamattomasti pois, vain soitto heille riittää, mitään seuraamuksia ei siitä tule, voit ne myös itse viedä suoraan poliisille. Älä missään nimessä täältä kautta ala lahjoittelemaan pyssyjä ja jos annat tai myyt pitää olla poliisin leimalla varustettu ostolupa kyseiselle aseelle ja lupakopio jää sinulle kun olet aseen luovuttanut.
- Määräaikainen?
Voiko aseen edes myydä joku muu kuin sen omistaja? Minä olen vain emäntä talossa.
Haluaisin tietää kuitenkin, voiko aseen myydä jollekin aidolle asefirmalle, vai pitääkö se tosiaan vaan kiikuttaa poliisilaitokselle.
Minusta niistä aikanaan maksettiin isot rahat.
Aseiden omistaja ei oikein enää ole tämän asian tasalla. - koska minä ostan ne
Määräaikainen? kirjoitti:
Voiko aseen edes myydä joku muu kuin sen omistaja? Minä olen vain emäntä talossa.
Haluaisin tietää kuitenkin, voiko aseen myydä jollekin aidolle asefirmalle, vai pitääkö se tosiaan vaan kiikuttaa poliisilaitokselle.
Aseiden omistaja ei oikein enää ole tämän asian tasalla.olen ampumaharrastaja ja maksan aseista hyvän hinnan, paperihommelit hoidan puolestasi älä missään nimessä poliisille soita aseista vievät ne heti sakkojen kera. lisäksi naapurit kauhuissan kun panssariajoneuvoilla rynnäköivät kotiinne.
- En tee mitään
koska minä ostan ne kirjoitti:
olen ampumaharrastaja ja maksan aseista hyvän hinnan, paperihommelit hoidan puolestasi älä missään nimessä poliisille soita aseista vievät ne heti sakkojen kera. lisäksi naapurit kauhuissan kun panssariajoneuvoilla rynnäköivät kotiinne.
Luuletko, etä olen myymässä jotain laitonta tussaria?
Kyllä luvat on.
Unohdan koko asian, hoitakoon perikunta aikanaan.
Jos kuvittelet, että pelkään panssariajoneuvoja, niin erehdyt. En avaa ovea. - nyt kuitenkin
Määräaikainen? kirjoitti:
Aseiden omistaja ei oikein enää ole tämän asian tasalla.kysyä poliisilta miten voit ne myydä ? täältä ei kannata kenellekkään kaupata, aseliikkeet ostavat kyllä mutta tilanne nyt ampumistapausten takia on että heillekkin on ylitarjontaa, pyydä poliisia säilyttämään ne niin kauan kun löydät ostajan, mm. aselehdissä on ostajia, keltainen pörssi yms. mutta varmista aina että on ostolupa ja juurikin sellaiselle aseelle minkä myyt, on kuitenkin aina riski pitää aseita jos niitä ei tarvitse, perikuntahan se juuri on joka antaa sitten vaikka ilmaiseksi aseet kun se aika tulee.
Myyntilupaan tarvitaan allekirjoitus myyjältä joka on luvissa, muut eivät voi asiaan puuttua, ja jos henkilö on oikeustoimikelvoton on myös lähimmäisellä vastuu aseista, eli ota yhteys poliisiin.
- Jeti
Aseenkantoluvat ovat yleensä voimassa toistaiseksi.
Eli lupien ei pitäisi olla vanhentuneita mikäli lupien haltija on elossa tai psyykkisesti ja/tai fyysisterveydellisesti siinä kunnossa että voi ase ja ampumaurheilua harrastaa. 60-kymmenluvulla ei ollut määräaikaisia aseenkantolupia kuten nykylaissa on. mikäli kyse on perikunnalle jääneistä aseista ilmoita vain asiasta poliisilaitokselle. Nykyään on voimassa ns armovuosimenettely jolloin esim kaikki perikuntien käsiin jääneet vanhat metsästys ja sotaretkeltä tuodut muistot ja asekätkennän aikaiset yllättävät löydökset siis myös luvattomat aseet voi ilmoittaa poliisille ilman seuraamuksia.Edellyttäen ettei asetta ole käytetty rikollisiin tarkoituksiin. Mikäli aseet ovat luvallisia ne ovat kyllä poliisin rekisterissä ja kadonneiden dokumenttien tilalle saa kyllä uudet ,ja tarpeellisia ne ovat lähinnä mikäli aikomus on edelleen harrastaa aseurheilua esimerkiksi patruunoita ostaessa dokumentit nykyään kysytään.- pam-pam-pam
Isälläni, joka on nyt yli 90-vuotias sotaveteraani, ja joka on aktiivisesti harrastanut ammuntaa erilaisilla aseilla,
ja jopa hyvällä menestyksellä kilpailuissa, oli luvallinen 22-kaliiberin (pienoispistooli) ase. Sisareni löysi aseen
isäni kotoa ja soitti poliisille aseesta. Kokemäen poliisi tuli ja otti aseen pois.
Oliko oikein tehty. Aseella oli siis lupa, mutta lukollista säilytyskaappia ei ollut. Ase oli omaan käteen muotoil-
lulla perällä varustettu tarkkuuspistooli.
Saako aseen takaisin, koska minulla olisi sille tunnearvoa? Jos poliisi on sen myynyt, kenelle rahat kuuluvat?
Oliko poliisilla oikeus viedä ase? Omistajalla ei ole edes liikennerikkomuksesta saatua rangaistusta kontollaan.
Nim.:pam-pam
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221721
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161422Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329992- 61990
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen90864- 66841
- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658