Ei enää kauno-

kirjoitusta?

Pitääkö paikkansa, ettei kaunokirjoitusta enää opeteta ala-asteella, pelkästään tekstausta? Jos näin on, niin miksi ihmeessä? Tulevaisuudessa allekirjoitus tai puumerkki tehdään tekstauksella vai?? Eikö muutenkin kaunokirjoitus ole nopeampaa kirjoittaa kuin tekstaus?

2

1125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opeopeope

Ei pidä paikkaansa. Tuo, mitä kutsut kaunokirjoitukseksi, on nimeltään nykyään käsiala ja sitä harjoitellaan jo heti alkuopetuksessa. "Uusi kauno" kyllä muistuttaa hyvin paljon tekstausta. Ei ole enää ylimääräisiä koukeroita ja kiekuroita, vaan aika simppeli kirjoitustapa.

Kirjoitusnopeus ei riipu kirjoitustavasta, vaan siitä miten on tottunut kirjoittamaan.

• äikänopex

Minä sitten yläkoulussa poimin tämän uudistuksen hedelmät.

Totuus on, ettei juuri kukaan oppilas yläkouluun tullessaan osaa/halua/suostu kirjoittamaan kaunoa eli sidottua tekstausta. Alakoulun voi monessa koulussa läpäistä tekstaten lukuun ottamatta joitakin äikäntunteja, jotka on nimenomaan omistettu tälle asialle. Käsiala ei siis ehdi mitenkään kehittyä, kun muistiinpanot, koevastaukset ym. kirjoitetaan tekstaten.

Uudet tyyppikirjaimet, joista on karsittu nuo "ylimääräiset koukerot" ovat oikeasti hankalia, koska juuri ne kaukerot mahdollistaisivat kirjainten sujuvan sitomisen yhteen.

Toivoisin todella, että siirryttäisiin takaisin vanhaan eli ensin opetellaan kirjoittamisen alkeita ns. tikkukirjaimilla ja sitten siirrytään kaunoon eli käsialakirjoitukseen, joka on siitä eteenpäin ainoa tapa kirjoittaa missään mitään. Ei enää tarvitsisi käydä keskustelua siitä, että pitääkö tehdä tämä tai tuo teksti kaunolla. Samalla voitaisiin suunnitella uudet kirjaimet, jotka olisivat vähemmän pelkistettyjä ja suoraviivaisia.

Tällä välillä luokanopettajien tulisi vaatia sidotun tekstauksen eli käsialakirjoituksen käyttämistä kaikessa kirjoittamisessa, jotta oppilaat oikeasti oppisivat asian. Nyt näin ei ole.

Kirjainten ja kirjoittamisen motoriikan opettaminen ja harjoittaminen ole yläkoulun aineenopettajan hommaa. Sille ei ole enää aikaa, koska opetussuunnitelmassa mainitutkin asiat pitäisi ehtiä opettaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4960
    2. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      43
      2756
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      95
      2724
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      198
      2390
    5. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      28
      1953
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1949
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1560
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1471
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      358
      1279
    10. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1249
    Aihe