Hevosen kotiteurastus

Kalevi.

Olen saamassa ystävältäni hevosen ja olen päättänyt sen kotiteurastaa.
Onko kenelläkään kokemuksia hevosen teurastuksesta? Miten poikkeaa hirven teurastuksesta?
Lähinnä nylkeminen askarruttaa. Lähteekö nahka yhtä helposti irtoamaan kuin hirveltä?

11

3647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissamies57

      Aika harvinaista nykypäivänä teurastaa kotona hevonen.Mutta ei kai siinä ole muuta eroa kun ruhon suuruus,mitä tehdä lihalla joka ei sellaisenaan kelpaa kuin makkaran värkikisi.

      • ...koti/pienteurastamolta ! Tiedän sellaisten jonkun verran tehneen hepojen lopetuksia.


      • Kalevi.

        Tarkoitus oli ystävän kanssa kiikutta lihat purkitettavaksi ja palvattavaksi. Olen molempia maistanut ja erittäin hyväksi ne todennut. Hevosen purkkilihaa ei moni erota hirvenlihasta. Miksi siis ihmiset maksaa 6€ hirvipurkilta kun hevosia on laitumet täynnä.


      • E-mäntä
        Kalevi. kirjoitti:

        Tarkoitus oli ystävän kanssa kiikutta lihat purkitettavaksi ja palvattavaksi. Olen molempia maistanut ja erittäin hyväksi ne todennut. Hevosen purkkilihaa ei moni erota hirvenlihasta. Miksi siis ihmiset maksaa 6€ hirvipurkilta kun hevosia on laitumet täynnä.

        Teurastamolla kehuivat hevosen filettä erinomaiseksi. En ymmärrä miksei herrojen herkku kelpaisi vähän rahvaammallekin vert. tuolla aiempi viesti.


      • Kalevi.
        E-mäntä kirjoitti:

        Teurastamolla kehuivat hevosen filettä erinomaiseksi. En ymmärrä miksei herrojen herkku kelpaisi vähän rahvaammallekin vert. tuolla aiempi viesti.

        Fileet siis otan tietysti erilleen ja grillaan ne kesällä


      • Nimetön
        Kalevi. kirjoitti:

        Fileet siis otan tietysti erilleen ja grillaan ne kesällä

        kyllä hevosen voi teurastaa kotona. Pykälien mukaan se pitää tainnuttaa ennen verenlaskua. Ampuma-aseiden käyttöön tietysti liittyy omia säänöjään, pulttipyssy olisi paras vaihtoehto. Hevonen pistetään eli veri lasketaan kuten naudasta. Mahasta ei virtaa rehua yhtä paljon kuin naudalta, siltähän se tulee pötsistä, hevosen maha on aika pieni. Verenlaskun jälkeen olisi helpointa, jos saisi nostettua takajaloista ylös esim traktorin etukuormaajalla. Hevonen on paljon pitempi kuin nauta ja ihan pikkutraktori ei riitä. Voi toki teurastaa maassakin mutta likaantuu helposti. Talja ei lähde yhtä helposti kuin naudalta ja repeilee. Puukkoa tarvitaan enemmän. Suolisto on iso ja painava eikä mahdu yhteen kottikärryyn. Lopetetun hevosen saa haudata kunnaneläinlääkärin luvalla eli sama koskee varmaan teurasjätteitä. Jos hevonen on ollut sairas tai lääkitty, ei kannata teurastaa vaan lopettaa. Hirvestäjissä on aika paljon niitä, jotka luulevat osaavansa teurastaa mutta oikeasti tekevät sotkuista työtä. Yritä löytää joku, joka tosiaan osaa.


      • näin se on

        Hevosen lihassa ei ole mitään vikaa sinänsä, ainoa ongelma on se, että heppatytöt pitää niitä perheen jäseninä, mitä ne ei ole.

        Hevosen sisäfile on maailmanlaajuinen herkku ravintoloissa.


    • 16v tyttö

      Miksi saat sen hepan? Teuraaksiko se sen sulle tarkotuksella antaa vai? Mut eipäs siinä mitään! Lihaks vaan ;) ei hepalla aivoja sen vertaa ole ajattelemaan "haluan elää" tyyliin. Iskä otti (ja osti jos pilkkahintasia) nuoria hevosia ja kotiteurasti. Saatto olla jopa hyvä ratsukin, hyvä ravuri tms mutta jos myyjällä/antajalla ei aikaa ollu tai käyttöä nii iskä otti ja laitto lihaks. Mun siskolla ku viel kotona asui, oli Boulognenhevostamma, 3v. Sitä se 4vuotiaaks koulutti mut heppa ei kunnolla mitään oppinut. Osasihan se jotain perusjuttuja ja siskolla aika loppui kesken ku muutti opiskelemaan joten astutettiin tamma lämppäriorilla, polle oli 5v ku varsoi ja sit ku se oli n. 5v 8kk niin varsa vierotettiin ja iskä teurasti tamman:) aivan ihanaa lihaa tuli! Boulognenhevonen on tosi lihaisa rotu ja nykyisin sitä rotua meillä kasvatetaan lihaksi:)♡ aivan mielettömän maukasta lihaa! Ja meillä on tällä hetkellä 10boulognea. Yksi siitosori ja kaks tammaa jotka varsotetaa säännöllisesti. Meillä varsat teurastetaan aina siinä 3-4v iässä, joskus aijemminkin. Monesti oon ollu teurastuksessa mukana ja mun mielestä se on tosi hauskaa :D oon jopa oman varsani saanut itse teurastaa! Eka pulttipyssyllä ammutaan päähän. Sitte viilletään maha ja kaula ja veret valutetaan:3 sit pääsee nylkemään jne.. mulla on vilttinä oman varsan talja ja sen pää on seinällä. Mun mielest tää on tosi kannattavaa et hevostenlihaa saa enemmä markkinoille. Sehä on parasta lihaa! Suosittelen kasvattamaan heppoja suoraan teuraaksi. Ja ottamaan ilmasia heppoja ku ne voi hyvin teurastaa:) ja te heppalikat jotka joudutte luopuun hevosestanne nii VIEKÄÄ TEURAAKSI älkääkä haudatko ja tuhotko maaperää. :) Ärsyttää kun hevosten lihatuotanto on niin pientä. Mielestäni harrastehevosten omistajia pitäs verottaa enemmän et ois kalliimpaa pitää hevosta ja sit vähemmä ihmisii pitäs niit harrastekäytössä. Ois ihanaa jos hevoset ois yhtälailla LIHATUOTANTOELÄIMIÄ niinku siat ja lehmät. Koska hevosen lihaa rakastaa kaikki.. kahen vuoden päästä muutan omilleni ja rupeen kasvattamaan hevos-lihakarjaa:) :3 ♡♡ mun unelma ♥ mut jooh.. en paskaakaa välitä muuten hevosista HEVOSET ON RUUAKSI LUOTU siinä missä perunakin:3

      • Hevospaisti

        Tuosta hevosen kotiteurastuksesta muistuu mieleen eräs kettutarhausta harrastanut työkaveri. Hän oli ostanut läheiseltä ravitallista jalkansa loukanneen varsan ja teurastanut sen turkiseläintensä rehuksi.

        Mutta parhaimmat paistikohdat hän oli varannut omaan käyttöönsä. Ruokatunnilla kaveri sitten söi maiskutellen tätä nuoresta eläimestä leikattua hevospaistia ja kehui sen olevan todella herkullista liharuokaa.


      • Peruna on murha

        Olipa mielenkiintoinen provo! :D
        Ulkomailla, lähinnä Etelä- Amerikassa kasvatetaan muuten lihakarjana hevosia...
        Haha, vai on hevoset ja perunat oikein LUOTU ruoaksi! Jep, jep, jumallista ravintoa...


      • Minä vain
        Peruna on murha kirjoitti:

        Olipa mielenkiintoinen provo! :D
        Ulkomailla, lähinnä Etelä- Amerikassa kasvatetaan muuten lihakarjana hevosia...
        Haha, vai on hevoset ja perunat oikein LUOTU ruoaksi! Jep, jep, jumallista ravintoa...

        "Etelä- Amerikassa kasvatetaan muuten lihakarjana hevosia..."


        Kyllä niitä hevosia voi lihakarjanakin kasvattaa, mutta mitään erikoisen kannattavaa touhua se ei ole, ja tuskin tulee yleistymään.

        Tämä johtuu siitä, että lihakarjana märehtijät ovat ylivertaisesti hevosta tehokkaampia rehun hyväksikäyttäjiä.

        Vanhemmat lukijat muistavat, kuinka tallitunkio ei talvella jäätynyt vaan "paloi" kovimmillakin pakkasilla. Navetan tunkio taas saattoi olla läpijäässä. Tämä johtui siitä, että hevosen lannassa oli vielä jäljellä tavaraa, mikä piti kompostoitumisen käynnissä. Nautojen tehokas ruuansulatus taas oli hyödyntänyt lähes kaiken kompostoitumisen tarvitseman polttoaineen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe