"Kansalaiset, täällä kansaradio. Tämä on juttupaikka niin tosikoille kuin veitikoillekin".
Oikein nolottaa tämä kuinka yllytyshullu minä olen. Aloitus ja aloitus #!§( )Tässä se on, mutta lainkaan en ota tätä omalle kontolleni, että kävisin tekohengitystä antamassa. Kirjoittelu on kohdallani inspiraatiosta kiinni, jonka saan nykyään aika harvoin.
Mitä sitten itse kirjoittaisin. No vaikka että eilinen päivä meni pojan nahkapuseron vetoketjun uusimiseen. Onnistuuko se tavallisella ompelukoneella..lopulta onnistui, kun vahvemman naulan hain ja vahvaa lankaa. Joka tikki oli vauhtipyörästä väännettävä, vain muutaman pätkän kone tikkasi polkimesta painaen.
Ei niitä metallivetoketjujakaan ihan joka paikasta löydä. Ompelukoneliikkeessä oli. Oli se jännää molemmat puolet olin vihdoin saanut ommeltua ja ketjun kiinni vedin. Ovatko etukappaleen puoliskot samalla korkeudella. Kyllä olivat millilleen.
En taida toista kertaa moiseen ryhtyä. Sanovat että suutarit tekevät tämmöisiäkin töitä.
Kansanradio
132
5353
Vastaukset
- Hintriika*
Tekeväthän ne suutarit ja räätälit (=jotkut vaatetusliikkeet), mutta ihan kaikkeen halpatuontitavaraan ei kannata ruveta vetoketjuja laitattamaan. Vetoketju tulee helposti kalliimmaksi kuin uusi tuote.
Niiden halpatuontivaatteiden kanssa puolestaan käy usein niin, että muuten kestävät, mutta vetoKELJUT eivät kestä. Vaan milläpä köyhä laadukkaampia tuotteita ostaa! Eikä hinta läheskään aina edes ole laadun tae.Kun tuokin Lahtelainen vaatetus firma teettää jossai huitsi nevadassa nuo talvi vaatteet
Yks mikä kiukuttaa tämä SUOMI24 sivut temppuilee JOKApäivä.Se on ihme ettei ne saa sitä kuntoon.
Tais helpotta kun marisin heh....- hintansa
muori67 kirjoitti:
Kun tuokin Lahtelainen vaatetus firma teettää jossai huitsi nevadassa nuo talvi vaatteet
Yks mikä kiukuttaa tämä SUOMI24 sivut temppuilee JOKApäivä.Se on ihme ettei ne saa sitä kuntoon.
Tais helpotta kun marisin heh....mutta työstä maksaa mielellään kun ja jos vika tulee hoidettua, omat taidot on vähimmillään, vettä ei tule, vesi ei mene, lamput ei syty, uuni ei vedä.
Mutta Suomi24 takkuilee omia aikojaan. - mieluisasti
hintansa kirjoitti:
mutta työstä maksaa mielellään kun ja jos vika tulee hoidettua, omat taidot on vähimmillään, vettä ei tule, vesi ei mene, lamput ei syty, uuni ei vedä.
Mutta Suomi24 takkuilee omia aikojaan.Työllä on hintansa, mutta sitten on tämä tietotekniikan puoli, missä markkinahinnat on laskeneet, koska täällä on tulvimalla ilmaista tekijää. Enkä minä sitä haluaisi missään tapauksessa kahlittavan. Pari muttaa on kuitenkin.
Samaan aikaan, kun työn arvo on vähentynyt, on eläminen kallistunut. Kansan tulot on jääneet jälkeen poliittisen eliitin vakaasta tulotason noususta. Ei tämä ole oikein. Miten tälläistä taloutta voi pitää pystyssä?
Kyllä nyt olisi tällä markkinataloushallituksella paikka näyttää, miten suhteutetaan valtion palkat ja eläkkeet alaspäin. Kysyntää riittää niihin hommiin. Pitäisi vaan kilpailuttaa nekin virat. - porukat on lähössä
mieluisasti kirjoitti:
Työllä on hintansa, mutta sitten on tämä tietotekniikan puoli, missä markkinahinnat on laskeneet, koska täällä on tulvimalla ilmaista tekijää. Enkä minä sitä haluaisi missään tapauksessa kahlittavan. Pari muttaa on kuitenkin.
Samaan aikaan, kun työn arvo on vähentynyt, on eläminen kallistunut. Kansan tulot on jääneet jälkeen poliittisen eliitin vakaasta tulotason noususta. Ei tämä ole oikein. Miten tälläistä taloutta voi pitää pystyssä?
Kyllä nyt olisi tällä markkinataloushallituksella paikka näyttää, miten suhteutetaan valtion palkat ja eläkkeet alaspäin. Kysyntää riittää niihin hommiin. Pitäisi vaan kilpailuttaa nekin virat.ei pahemmin enää olla juttutuulella, jottai on palstoilla vinossa mutta hyvä niin, porukat keksii parempaa tekemistä ja kiehumista.
Tuloerot tulevat kasvamaan, optioita me ei pahammin kuulemma maksella, ja ministerien palkat on huonot verrattuna etelämmäsä.
Kansa on tottunu nuriseen ja tyhyjästä nostaa mölyn. Jos köyhille ruetaan jakamaan nii juovat kahta kauhiammin. Ei tietysti kaikki, mutta jokunen on niissä semmonen. - henkireikä
porukat on lähössä kirjoitti:
ei pahemmin enää olla juttutuulella, jottai on palstoilla vinossa mutta hyvä niin, porukat keksii parempaa tekemistä ja kiehumista.
Tuloerot tulevat kasvamaan, optioita me ei pahammin kuulemma maksella, ja ministerien palkat on huonot verrattuna etelämmäsä.
Kansa on tottunu nuriseen ja tyhyjästä nostaa mölyn. Jos köyhille ruetaan jakamaan nii juovat kahta kauhiammin. Ei tietysti kaikki, mutta jokunen on niissä semmonen.Netti on henkireikä. Kiitos amerikan valtiolle tästä.
Mitäs ne etelän palkat meille kuuluu? Hoitakoot talouden niin hyvään kuntoon, että muillakin on rahaa, sitten ansaitsevat palkkansa vasta.
Emminä köyhistä puhu, vaan kun työnteolla ei ansaitse omia kustannuksiaan peittoon. Minkä firman semmoista kannattaa tehdä? Ei minkään, mutta ihmisten pitäisi elää tällä mallilla. Ja velkaantua enemmän ja enemmän.
Ja maksaa monopolienergian hintoja. Paljon olisi kirveellä töitä, niinkuin joku lauloi 70-luvulla. - hintansa
henkireikä kirjoitti:
Netti on henkireikä. Kiitos amerikan valtiolle tästä.
Mitäs ne etelän palkat meille kuuluu? Hoitakoot talouden niin hyvään kuntoon, että muillakin on rahaa, sitten ansaitsevat palkkansa vasta.
Emminä köyhistä puhu, vaan kun työnteolla ei ansaitse omia kustannuksiaan peittoon. Minkä firman semmoista kannattaa tehdä? Ei minkään, mutta ihmisten pitäisi elää tällä mallilla. Ja velkaantua enemmän ja enemmän.
Ja maksaa monopolienergian hintoja. Paljon olisi kirveellä töitä, niinkuin joku lauloi 70-luvulla.Olet kyllä harvinaisen oikeassa, henkireikä tämä netti on niin hyvä ei sitä voi jättää, vaikka aina oma asia ei suju mieleisellä tävalla.
Autoteollisuudestakin on niin isot myllerrykset menossa se kiinnostaa jo seurata mistä suunnasta ne autot sitte alkaa tulemaan. - juuri niin
hintansa kirjoitti:
Olet kyllä harvinaisen oikeassa, henkireikä tämä netti on niin hyvä ei sitä voi jättää, vaikka aina oma asia ei suju mieleisellä tävalla.
Autoteollisuudestakin on niin isot myllerrykset menossa se kiinnostaa jo seurata mistä suunnasta ne autot sitte alkaa tulemaan.Amerikan autoteollisuuden pomot olivat eilen kongressin edessä pyytämässä toista 25 miljardia valtiolta. Lensivät sinne Detroitista kukin omalla yksityiskoneella, minkä matkan hinnaksi tuli 20 000 dollaria. Kongressimies kysyi, että eikö teidän olisi kannattanut laskea tasoa reittikoneen ensimmäiseen luokkaan, mikä maksaa 837 dollaria. Tai tulla kaikki kolme samalla koneella, tai jotain. Pojat olivat hiljaa vaan.
Nuo isot teollisuuslaitokset ovat kuin kommunistijärjestelmän kuolevia dinosauruksia. Samahan se olisi, millä ne lentävät, kunhan tulisivat omillaan toimeen.
Netistä ei voi luopua. ...ja muut pikkumurheet ihan hyvissä vaatteissa ovat aikamoinen murhe monelle.
Vaikka olisi joskus oppinut vaihtamaan vetoketjun, niin sellaista ei edes mistään saa. Itselläni on kaksikin ihan säällistä ulkopomppaa, joiden vetoketju on hajonnut. Mistä minä löydän uuden, joka ulottuu kaulasta helmaan?
Kun on tällainen ihannemitoissa oleva ihminen, kuten minä - jolta ei puutu kuin 25 cm pituudesta painoon nähden - niin olen ongelmissa liian pitkien vaatteiden kanssa. Kun ostan mitä tahansa vaatetta, on sen lyhentäminen lähes samanhintainen. Useinkaan ei taidot riitä lyhentämään leveneviä tai kapenevia housunpuntteja, paksun talvitakin helmasta puhumattakaan.
Minkäs teet. Uuden vaatteen taskuun mahtuu laiha lompakko mukavasti!- Katicat2
Makriina kirjoitti:
...ja muut pikkumurheet ihan hyvissä vaatteissa ovat aikamoinen murhe monelle.
Vaikka olisi joskus oppinut vaihtamaan vetoketjun, niin sellaista ei edes mistään saa. Itselläni on kaksikin ihan säällistä ulkopomppaa, joiden vetoketju on hajonnut. Mistä minä löydän uuden, joka ulottuu kaulasta helmaan?
Kun on tällainen ihannemitoissa oleva ihminen, kuten minä - jolta ei puutu kuin 25 cm pituudesta painoon nähden - niin olen ongelmissa liian pitkien vaatteiden kanssa. Kun ostan mitä tahansa vaatetta, on sen lyhentäminen lähes samanhintainen. Useinkaan ei taidot riitä lyhentämään leveneviä tai kapenevia housunpuntteja, paksun talvitakin helmasta puhumattakaan.
Minkäs teet. Uuden vaatteen taskuun mahtuu laiha lompakko mukavasti!Voisitko saada tilaamalla jostain täältä. Varmaan ompelimot voisivat vaihtaa uuden vetoketjun.
http://www.020300200.com/yrityshaku/vetoketjut/?gclid=CLSfspKLi5cCFYsh3godpg2nDA Katicat2 kirjoitti:
Voisitko saada tilaamalla jostain täältä. Varmaan ompelimot voisivat vaihtaa uuden vetoketjun.
http://www.020300200.com/yrityshaku/vetoketjut/?gclid=CLSfspKLi5cCFYsh3godpg2nDAPaneudunpa asiaan!
- Atolfia
henkireikä kirjoitti:
Netti on henkireikä. Kiitos amerikan valtiolle tästä.
Ja maksaa monopolienergian hintoja. Paljon olisi kirveellä töitä, niinkuin joku lauloi 70-luvulla.Speden kaveri Simo, joka niin lauloi.
- Onko luvallista
Onko oikein plagioida sunnuntaisin tulevan ohjelman nimeä ja alkulausetta?
Yleinen keskusteluttava aihe olisi tälle palstalle hyvä, kunhan nimi olisi vetävämpi.
Muuten siinä kansanradiossa purnataan purnaamisesta päätyäkin. keksi aihe joka on hauska jolla saat palstalaiset jutustelemaan.- Hintriika*
Tämä "kansanradio"-ketju on tuttu jo vuosien takaa. Muistan den saaneen joskus hyvinkin suuren suosion. Siksi kai Katicatille esitettiin toivomus ketjun aloituksesta jälleen.
Tuskinpa YLE katsoo syytä protestointiin leikkimielisestä idean lainauksesta. Kansanradio on muodotunut yleisnimeksi - melkein kuin kossu. - tekijäkatti
Voithan tehdä hyvän työn ja kysyä ylläpidolta ja sheriffiltä asiaa. Josko tätä otsikkoa ei enää saisikaan käyttää niinkuin on ennen saanut.
Alkulauseessa oli lainausmerkit, tosin lainaus ei ollut sanasta sanaa sama, mutta vaan viittasi ideaan lainata Kansaradionimeä.
Valitettavasti minun yllytyshulluuteni lopahti, enkä toteuta toivettasi alkaa keksimään vetävämpää nimeä ja keskusteluttavampaa aihetta. Tämä raiittäköön tällä kertaa. - Rosemeery
Tulin vierailulle.Mikä on plagiointia ja mikä taas ei?Kyllä keskustelupalstoilla minun mielestäni saa käyttää samoja nimiä kuin on jossakin muuallakin,kuten radiossa,TV:ssä jne.Ja ihan hyvä asia on se,että on positiivista tunnelmaa.Nykyajan maailmassa on niin paljon negatiivisia asioita ja kansanradio,joka sunnuntaisin tulee on purnaamista varten.Tämä kansanradio on idearikkaiden iäkkäämpien ihmisten kansanradio.Tosin tämä on nykyajan netissä.
Minun ymmärtääkseni plagioinnilla tarkoitetaan myös sisällöllisesti samanlaista "asiaa" ja sitähän tämä kansanradio ei ole. - Rosemeery
Tuo alkulausehan on ihan tavallinen ja yleisesti käytetty sanonta.Hauskaa huumoriahan tuo on.Ei pidä olla tosikko.Suomen kielessä on paljon erilaisia sanontoja ja hauskimpia niistä juuri kannattaakin käyttää.
Uudistin mieluisen neulejakkuni silpaisemalla hajonneen vetskarin pois, ompelin samettinauhasta reunukset ja solmittavat nauhat, nätti jakkumainen vaate siitä tulikin.
Ompelukoneeni on 70-luvun alusta, siinä ei ole muoviosia eikä elektroniikkaa. Siksipä sitä on helppo ja halpa huoltaa. Kyllä minäkin olen nahkapalakasseja sillä jytyyttänyt, neulat vaan vääntyivät ja katkeilivat.
Nyt on jolupukinkonttiin ommeltavana nurinkäännetyistä kahvipusseista ritarihaarniska, serkkupojalle jo aiemmin sellaisen väsäsin.
Kas, kun tuli huomautus ketjun nimestä, minähän avaajaa yllytin, kun muistin menneitä hauskoja ketjuja. Kahvipirttikin on siis kyseenalainen ketjun nimi , Suomessa on monta sen nimistä kuppilaa, mutta ovatko ne myöhemmin avatut Kahvipirtit pyytäneet luvan Skillanilta! :)- Katicat2
Kehuvat että kahvipusseista tehdyt kassit ovat vahvoja. Onko ne kaksinkertaisia ja voiko niihin laittaa kankaisen vuorin. Löytyyköhän netistä ompeluohjetta kassin tekoon.
Katicat2 kirjoitti:
Kehuvat että kahvipusseista tehdyt kassit ovat vahvoja. Onko ne kaksinkertaisia ja voiko niihin laittaa kankaisen vuorin. Löytyyköhän netistä ompeluohjetta kassin tekoon.
Googleen vaan vaikka kahvipusseista koreiksi/kaseiksi, sieltä löytyy.
Olen tehnyt jo useita, aika hankalia mutta onnistuu sitkeydellä ja pikku nikseillä.
Tein presidetti paketin hopeisesta vuori puolesta ja päällyspuolesta punoen vuoron perään, tuli aivan upea ja voihan niihin vuoretkin laittaa, siitä vaan luomaan.
Harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa;)DSkillaN kirjoitti:
Googleen vaan vaikka kahvipusseista koreiksi/kaseiksi, sieltä löytyy.
Olen tehnyt jo useita, aika hankalia mutta onnistuu sitkeydellä ja pikku nikseillä.
Tein presidetti paketin hopeisesta vuori puolesta ja päällyspuolesta punoen vuoron perään, tuli aivan upea ja voihan niihin vuoretkin laittaa, siitä vaan luomaan.
Harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa;)DIhan mukava kuulla kahvipussi harrastuksesta, en vaan ole vielä siihen tykästynyt. Meillä kaikilla on omat viehtymykset. Olen nimittäin neuleiden innokas harrastaja.
Arvaatkaa mikä määrä eri värejä Lapin kinnasta neuloessa on pitkällä puikolla 9 eri nyssäkkää plus valkoinen pääväri. Lapsenlapsi saa värikkäät lapaset joululahjaksi kuten toivoo.
Ketä kiinnostaa nähdä ohje napauta linkkiä:
http://www.kaspaikka.fi/
Kaspaikasta löytyy kivoja ohjeita varsinkin näin joulua odotellessa. Joskus selailen ja katselen kauniita käsitöitä. Mukava oli neuloa 8 palan tossuja joiden tosi selvä ohje Kaspaikasta löytyy.reetta5 kirjoitti:
Ihan mukava kuulla kahvipussi harrastuksesta, en vaan ole vielä siihen tykästynyt. Meillä kaikilla on omat viehtymykset. Olen nimittäin neuleiden innokas harrastaja.
Arvaatkaa mikä määrä eri värejä Lapin kinnasta neuloessa on pitkällä puikolla 9 eri nyssäkkää plus valkoinen pääväri. Lapsenlapsi saa värikkäät lapaset joululahjaksi kuten toivoo.
Ketä kiinnostaa nähdä ohje napauta linkkiä:
http://www.kaspaikka.fi/
Kaspaikasta löytyy kivoja ohjeita varsinkin näin joulua odotellessa. Joskus selailen ja katselen kauniita käsitöitä. Mukava oli neuloa 8 palan tossuja joiden tosi selvä ohje Kaspaikasta löytyy.Kyllä noita lapinlapasia on joku pari tullut tehtyä, yhteen aikaan neljäntuulen hattuja, entäs norjalaisvillapaidat, koko suku sai neuleensa minun käsistä.
Nyt on vähän aikaa ollut vähän hiljasamppa, kun ei ole ollut niin muotia, taitaa taas suunta muuttua.
Nyt on sukkabuumi, pitsineuleisia sukkia koko suvun naisille.
Tuo kahvikassi juttu on kerhomme puuhia, siellä on kiva porukassa tehdä ja sitten myyjäisissä myydä.
Kauniita ovat ja vahvoja.
- ullapulla*
työaikanani ,ja hyvästä sydämmestäni sukulaisille viellä eläkkelläkin,niin että kyllä tiedetään kuinka työ voi olla tosi kinkkistä joskus.
Mutta onneksi työpaikassa olikin kunnon koneet ,senkun vaan hurautteli .
Ja sen kengän teon teen vaiikka heti. Ei oo taito ruostunut vaikka olenkin jo 10v ollut eläkkeellä.
Onneksi ei työpaikalta enään soitella ,että tuukko vähän auttaan ,ei oo näitä ammatiihmisiä ennään olemassakaan jotka käsin valmistaisivat hen,koht, kengät.
Ja se maksaa maltaita.- ullapulla*
sitä vetskaria jota sinä Katikat .
Tämmöstä tää on heitellään minkä sattuu --vanhaa ihmistä:=) - Katicat2
Nyy mää muistanki ett sää olet joskus puhunu tost. Ekkai sää vaa olekki ollu Aaltosen kenkätehtaalla töis Tampereel. Mutt menit kai sit Ruatti samoihin hommiin. Voi kuinka monta kertaamääki olen siit Aaltosen punatiilisen tehtaan ohitte menny, kun Tammelan toril kävin.
Kuis on suutarin oma kenkät, onk ne kunnos? - ullamirjami *
Katicat2 kirjoitti:
Nyy mää muistanki ett sää olet joskus puhunu tost. Ekkai sää vaa olekki ollu Aaltosen kenkätehtaalla töis Tampereel. Mutt menit kai sit Ruatti samoihin hommiin. Voi kuinka monta kertaamääki olen siit Aaltosen punatiilisen tehtaan ohitte menny, kun Tammelan toril kävin.
Kuis on suutarin oma kenkät, onk ne kunnos?ja tehmy kenkiä koko elämäni .
Ollu monessa tehtaassa Tampereella ,ennenkun tulin tänne ,Mää olen tehnu viimeks 15v vammasille Ortoperifirmassa täällä,ja tehtiin me hianojakin ,oikeen Ampasasööreille ym, --ihan omalla lestillä hianoo ja kallista se oli.
60-luvulla maitoa saatiin muovipussista, eikä lehmän utareesta.
Muovipusseille koetettiin keksiä käyttöä ja löytyihän sitä.
Leikeltiin matonkuteeksi ja muuksi sellaiseksi.
Minäkin olin talkoissa mukana leikkaamassa.- Hintriika*
Niitä mustan ja valkoisen kirjavia mattoja oli lähes joka kodin vessan tai eteisen mattoina. Minulla ei kylläkään koskaan ollut.
Muutoin ne maitopussit olivat aika inhottavia. Äh, mikä sotku, jos pussi pääsi vuotamaan kassiin tai jääkaappiin!
Kaatimena oli useinmiten se kaupasta ostettu muovinen. Mutta askarreltiin niitä koulujen veistoluokissakin. Tai myytiin hienoin koristemaalauksin somistettuina, nekin tietenkin puisia.
Niiden jälkeen taisivat tulla tiiliskivipurkit ja sitten vasta nämä korkeat tetrapakit. Hygieenisintä tietenkin oli irtomaidon jälkeen lasipullot, mutta kyllä ne jaksoivat painaa kassissa! Ja kun niitä piti raahata edestakaisin vaihtopulloiksi.
Maitopääläri oli sentään maitopääläri! - katikatti*
Hintriika* kirjoitti:
Niitä mustan ja valkoisen kirjavia mattoja oli lähes joka kodin vessan tai eteisen mattoina. Minulla ei kylläkään koskaan ollut.
Muutoin ne maitopussit olivat aika inhottavia. Äh, mikä sotku, jos pussi pääsi vuotamaan kassiin tai jääkaappiin!
Kaatimena oli useinmiten se kaupasta ostettu muovinen. Mutta askarreltiin niitä koulujen veistoluokissakin. Tai myytiin hienoin koristemaalauksin somistettuina, nekin tietenkin puisia.
Niiden jälkeen taisivat tulla tiiliskivipurkit ja sitten vasta nämä korkeat tetrapakit. Hygieenisintä tietenkin oli irtomaidon jälkeen lasipullot, mutta kyllä ne jaksoivat painaa kassissa! Ja kun niitä piti raahata edestakaisin vaihtopulloiksi.
Maitopääläri oli sentään maitopääläri!Sain joskus 80-luvulla lahjaksi taitavan nikkarin tekemän maitopurkki"telineen" (joku keksii varmaan kivemman nimen sille esineelle). Se on niin tarkasti mitoitettu, että purkki pysyy siinä luotettavasti. Se on oikein kiva laittaa pöytään.
Tässä on kätevälle miehelle vihje omakätisen joululahjan valmistamiseen. Hintriika* kirjoitti:
Maitopääläri oli sentään maitopääläri!Mikä on maitopääläri?
- Hintriika*
Jopel kirjoitti:
Mikä on maitopääläri?
Pääläri on tietenkin maitopänikkä eli se pläkkipeltinen (myöhemmin alumiininen) kannu, jolla maitoa kaupasta haettiin!
Huomasin aikanaan jo Helsingin työväenopistossa, että pääläri on outo sana etelän immeisille. Meidän kurssimme opettaja luuli sitä joksikin päähineeksi! - katikatti*
Jopel kirjoitti:
Mikä on maitopääläri?
Asiayhteydestä päättelin että olisikohan tuo pääläri sama kuin maitohinkki. Odotetaan mitä Hintriika sanoo.
- pääläriä
Jopel kirjoitti:
Mikä on maitopääläri?
sanottiin peelariksi.
Maitoa ostettiin kaupasta mittarista, painettiin esim. 2 l nappulaa, peelari alle ja pumppu laski peelariin 2 litraa maitoa.
Kaupassa oli maitohuone(kylmä tila) jossa maito tonkissa(pystöissä), tonkasta letku jota pitkin maito tuli.
Varkaat teki näin; pistivät voipaketin tyhjään peelariin, laskivat sopivan määrän maitoa päälle.
Kassat joutui nostamaan maitopääläriä todetakseen onko siinä maitoa, vai voita ja maitoa. Hintriika* kirjoitti:
Pääläri on tietenkin maitopänikkä eli se pläkkipeltinen (myöhemmin alumiininen) kannu, jolla maitoa kaupasta haettiin!
Huomasin aikanaan jo Helsingin työväenopistossa, että pääläri on outo sana etelän immeisille. Meidän kurssimme opettaja luuli sitä joksikin päähineeksi!Muistatteko, että joskus alumiinikannuissa oli kermalle erillinen kippo. Luksus-malli!
Meillä oli myös emalikannuja, joiden kannet hölskyivät. Oli kamalaa käydä polkupyörällä maitokaupassa, kun kannua piti sitten roikottaa kädessä ja ajaa vain yhdellä kädellä, ettei maito hölskyisi kannusta pois. Joskus pantiin voipaperia kannen alle.- Hintriika*
Makriina kirjoitti:
Muistatteko, että joskus alumiinikannuissa oli kermalle erillinen kippo. Luksus-malli!
Meillä oli myös emalikannuja, joiden kannet hölskyivät. Oli kamalaa käydä polkupyörällä maitokaupassa, kun kannua piti sitten roikottaa kädessä ja ajaa vain yhdellä kädellä, ettei maito hölskyisi kannusta pois. Joskus pantiin voipaperia kannen alle.Taatusti muistan luon luxus-päälärin! Hain sillä kaupasta aina sen äidin vakiomäärän: kolme litraa maitoa ja puolitoista desiä kermaa.
Muistan myös varhaisemman ajan, kun kahvikermat kuorittiin maidon päältä. Maito ei kaiketi ollut homogenisoitua, koska kerma nousi pintaan. Meniköhän tämä teoria oikein?
Se oli aikaa, jolloin maitoa pidettiin sitä terveellisempänä mitä enemmän siinä oli rasvaa. Sintua ei olisi kukaan juonut! Hintriika* kirjoitti:
Taatusti muistan luon luxus-päälärin! Hain sillä kaupasta aina sen äidin vakiomäärän: kolme litraa maitoa ja puolitoista desiä kermaa.
Muistan myös varhaisemman ajan, kun kahvikermat kuorittiin maidon päältä. Maito ei kaiketi ollut homogenisoitua, koska kerma nousi pintaan. Meniköhän tämä teoria oikein?
Se oli aikaa, jolloin maitoa pidettiin sitä terveellisempänä mitä enemmän siinä oli rasvaa. Sintua ei olisi kukaan juonut!Kuvittele, että sota-aikana, kun maito oli kortilla, saatiin kurnaalia kyllä ilman korttia.
Eikä sitä juotu! Ruokaan pantiin, laatikoihin tai velleihin, mutta eihän nyt toki kukaan kuorittua maitoa juonut.
Ja nyt rasvaton maito pitää olla jokaisen lapsiperheen pöydässä. Punaisen maidon juonti on syntiin verrattava ikiaikainen pahe!- Vasikoidenkin juomaa
Makriina kirjoitti:
Kuvittele, että sota-aikana, kun maito oli kortilla, saatiin kurnaalia kyllä ilman korttia.
Eikä sitä juotu! Ruokaan pantiin, laatikoihin tai velleihin, mutta eihän nyt toki kukaan kuorittua maitoa juonut.
Ja nyt rasvaton maito pitää olla jokaisen lapsiperheen pöydässä. Punaisen maidon juonti on syntiin verrattava ikiaikainen pahe!Rakkaalla lapsella monta nimeä. Nyt juon pelkkää "rasvatonta".
- soittaa
Katicat2 muutaman tunnin ajan ohjelman jälkeen, ne on aina niin hyviä jutteluita soittaja unohtaa että se tulee ulos myöhemmin.
Jaa, jonku pitäis kirjoittaa ne tänne kerkiitköhän Sinä.- Katicat2
Me ollaan sovittu tuon miespuolisen juontajan kanssa, että hän on nyt pari viikkoa sitä palautetta antamassa. Mää huilin.
- jaaha*
Katicat2 kirjoitti:
Me ollaan sovittu tuon miespuolisen juontajan kanssa, että hän on nyt pari viikkoa sitä palautetta antamassa. Mää huilin.
ajatellaan kokonaisuutta, hyvä niinki.
Tuskin on tuo Kansanradio suojattu.
Jos otsikon palstalle sorvaisi, se voisi olla Kansanketju.- Olaviis
onhan hyvällä lapsella nimiehdotuksia, eihän hyvää paremmaksi saa.
Riitan Herkulla oli City-marketissa minusta hauska mainoslause: "Hyvää yritetään, mutta priimaa vaan pukkaa".
- paukahdoksia",
Makriina kirjoitti:
Riitan Herkulla oli City-marketissa minusta hauska mainoslause: "Hyvää yritetään, mutta priimaa vaan pukkaa".
joita painetaan esim. T-paitoihin.
"On se niin hyvä vertaastansa vasten venytellä".
"Minoon Pohojanmaalta kotoosin, enkä palio muualta kehtaasi ollakkaa".
Näitä tällaisia samantyyppisiä lausahduksia on vaikka kuinka paljon.
Tämä Riitan Herkun mainos on oikeasti näin:
"Hyvää yritetähän, mutta priimaa pukkaa tulemahan".
Tämä nyt on tätä Pohjalaista huumoria. paukahdoksia", kirjoitti:
joita painetaan esim. T-paitoihin.
"On se niin hyvä vertaastansa vasten venytellä".
"Minoon Pohojanmaalta kotoosin, enkä palio muualta kehtaasi ollakkaa".
Näitä tällaisia samantyyppisiä lausahduksia on vaikka kuinka paljon.
Tämä Riitan Herkun mainos on oikeasti näin:
"Hyvää yritetähän, mutta priimaa pukkaa tulemahan".
Tämä nyt on tätä Pohjalaista huumoria.Sehän se hyvän jutun kruunu on!
Erkki Tantun Sananparsista nappasin lausahduksen: "Annoon sille haavat ja voiteet", sano Alafree, kun viinapotulla löi.
Naisillakin on sijansa sääennustuksissa. Tänään on Liisan päivä , ja liukkaaksi ainakin etelärannikolla on muuttumassa, sillä pakastuu, luntakin on luvassa. Liisan liukkaat ja Kaisan kaljamat lupaavat hyvää viljavuotta. Kansan sääennustuksissa sanotaan, ettei marraskuussa tullut talvi pysy, ja ainakin rannikolla maa on musta usein joulunakin, meressä on vielä lämpöasteita.
Ainakaan pohjoisessa Savossa ei peelarista eikä pääläristä puhuttu, vaan hinkistä, joka oli kannettavan kokoinen metallinen maitoastia, suurempi on tonkka. Nythän ruostuneet maitotonkat ovat trendikkäitä kukkaistutuksissa maanteitten varsilla maatilojen ja mökkien tienhaaroissa. Maitolavaromantiikkakin on kadonnutta kansanperinnettä.
Onnea nimipäiväsankareille ja älkäähän liukastelko!
Voisitte kertoa myös salaiset aseenne liukastelua vastaan, millaiset nastat teillä on jalkineissanne.- Hintriika*
Minulla on ainoa nasta korvien välissä. Ei kuitenkaan nastahammas. Siitä ei taitaisi suurtakaan apua olla liukkautta vastaan.
Yritän kävellä kieli keskellä suuta. (En käsitä, miten kieli auttaa, mutta kyllä se vain auttaa.) Eilen, vaikka enimmäkseen maa suli mustaksi, oli joitakin niin liukkaita paikkoja, ettei meinannut enää korvien välissä oleva nasta riittää. Onneksi ehyenä selvisin.
Kaikki tietämäni liukuesteet ovat niin hankalia käyttää, etten ole tullut hankkineeksi sellaisia. Ne ovat tosi inhottavia kivilattiaa vasten, kun menee kauppaan tai tulee rappukäytävään. Niissä sisäänkäännettävissä esteissä taas pitäisi olla akrobaatti.
Kun joku päälärin (tai hinkin) yhteydessä muisteli napilla painettavaa "maidonjakajaa", niin minulla ei oikein selvää mielikuvaa sellaisesta ole. Ehkä pohjoinen Suomi ei ehtinyt niin koneellistua ennen maitopakkausten tuloa. Ihan manuaalisesti meillä laitettiin maitoa tonkasta pitkävartisella litranmitalla. - aiheutti kolarin...
Hintriika* kirjoitti:
Minulla on ainoa nasta korvien välissä. Ei kuitenkaan nastahammas. Siitä ei taitaisi suurtakaan apua olla liukkautta vastaan.
Yritän kävellä kieli keskellä suuta. (En käsitä, miten kieli auttaa, mutta kyllä se vain auttaa.) Eilen, vaikka enimmäkseen maa suli mustaksi, oli joitakin niin liukkaita paikkoja, ettei meinannut enää korvien välissä oleva nasta riittää. Onneksi ehyenä selvisin.
Kaikki tietämäni liukuesteet ovat niin hankalia käyttää, etten ole tullut hankkineeksi sellaisia. Ne ovat tosi inhottavia kivilattiaa vasten, kun menee kauppaan tai tulee rappukäytävään. Niissä sisäänkäännettävissä esteissä taas pitäisi olla akrobaatti.
Kun joku päälärin (tai hinkin) yhteydessä muisteli napilla painettavaa "maidonjakajaa", niin minulla ei oikein selvää mielikuvaa sellaisesta ole. Ehkä pohjoinen Suomi ei ehtinyt niin koneellistua ennen maitopakkausten tuloa. Ihan manuaalisesti meillä laitettiin maitoa tonkasta pitkävartisella litranmitalla.Näin otsikoidaan, mutta kyllä se on se kuski joka sen aiheutti.
- Elisoille ym.
paljon onnea.
On se kumma, kuinka nuo sanonnat usein pitävät paikkansa. Meillä on täällä kovinkin liukasta. Piikkejä en vielä laittanut lenkkareihini tänä aamuna, kun lenkille lähdin.
Olisi pitänyt, tahtoi "luiskahdella".
Mulla on sellaiset vähän hankalat jutut, ne laitetaan kantapään alle ja tarrakiinnityksellä
kiinnitetään edestä ja kiristetään.
Katsoin vain, että yksi nasta on jo irronnut.
Kyllä ne varmaan vielä yhden talven kestää.
Pohjanmaallakin on hinkki ja tonkka, tai oli aikoinaan. Nyt ne vain koristavat pihoja ja puutarhoja. Hintriika* kirjoitti:
Kun joku päälärin (tai hinkin) yhteydessä muisteli napilla painettavaa "maidonjakajaa", niin minulla ei oikein selvää mielikuvaa sellaisesta ole. Ehkä pohjoinen Suomi ei ehtinyt niin koneellistua ennen maitopakkausten tuloa. Ihan manuaalisesti meillä laitettiin maitoa tonkasta pitkävartisella litranmitalla.ovat minusta parhaat silloin, kun on kuljettava sisään ja ulos useampaan kertaan esim. ostoksilla. Päälle asentaminen vaatii tasapainoilua tai istuimen, mutta pois ottaminen käy näppärasti vaikkapa rappurallin laitaan vetäisemällä. Niissä on sekin hyvä, etten pysty niitä hukkaamaan.
Tarralliset nastavempeleet asennan lenkille lähtiessä. Tai ainakin asentaisin, jos ne taas kesän jäljiltä jostain löytäisin.
Lakkasin pitämästä jarruja hankalina, kun jouduin hoitamaan reisiluunkaulansa liukastuessaan katkaissutta iäkästä sukulaistani. Halpa tapaturmavakuutus. Ei vain toimi, jos ei käytä.- Atolfia
Elisoille ym. kirjoitti:
paljon onnea.
On se kumma, kuinka nuo sanonnat usein pitävät paikkansa. Meillä on täällä kovinkin liukasta. Piikkejä en vielä laittanut lenkkareihini tänä aamuna, kun lenkille lähdin.
Olisi pitänyt, tahtoi "luiskahdella".
Mulla on sellaiset vähän hankalat jutut, ne laitetaan kantapään alle ja tarrakiinnityksellä
kiinnitetään edestä ja kiristetään.
Katsoin vain, että yksi nasta on jo irronnut.
Kyllä ne varmaan vielä yhden talven kestää.
Pohjanmaallakin on hinkki ja tonkka, tai oli aikoinaan. Nyt ne vain koristavat pihoja ja puutarhoja.liukastella. Tänään oli vielä ihan kesäkeli. Nurmikentät loistavat puhtaina ja kauniin vihreinä.
Kun menimme kihloihin joskus kauan sitten Liisan päivänä Kalliossa, kadut olivat peilikirkkaat jäästä. Liukastelimme ja välillä olimme kontallamme, ennenkuin pääsimme kellosepänlikkeeseen ostamaan sormuksia. Alkoi hieman hankalasti tämän liiton taival, mutta siinähän on kompuroitu 50 vuotta.
Silloin oli vielä kunnon talvia, miten mahtaa olla tulevaisuudessa.
Hirveän ahkeria ihmisiä on täällä netissä. Olen saanut yhdet sukat aikaan ja nyt pitäisi toiset aloittaa.
Minulla on tuolla laatikossa kahdetkin liukuesteet, mutta en ole vielä niitä koskaan jalkaani laittanut. Saa nähdä, joko tulevana talvena pitää niiden kanssa näprätä. - uzma-m
mari-li kirjoitti:
ovat minusta parhaat silloin, kun on kuljettava sisään ja ulos useampaan kertaan esim. ostoksilla. Päälle asentaminen vaatii tasapainoilua tai istuimen, mutta pois ottaminen käy näppärasti vaikkapa rappurallin laitaan vetäisemällä. Niissä on sekin hyvä, etten pysty niitä hukkaamaan.
Tarralliset nastavempeleet asennan lenkille lähtiessä. Tai ainakin asentaisin, jos ne taas kesän jäljiltä jostain löytäisin.
Lakkasin pitämästä jarruja hankalina, kun jouduin hoitamaan reisiluunkaulansa liukastuessaan katkaissutta iäkästä sukulaistani. Halpa tapaturmavakuutus. Ei vain toimi, jos ei käytä.ovat vaarallisia,varsinkin jos uus lumi on peittanyt vesilammikon jaan,muista miten lensin pyllylleni ja vielakin hantaluutani koskee noita lentoja muistellessa.
Halusin kokea Suomen joulun, mutta olin unohtanut miten vaikeata on pysya pystyssa jaisilla teilla,piti opetella kavelemaan uudestaan. - Atolfia
Kaisan kaljamat ja jos on yhtä liukasta kuin tänään, niin kannattaa kaljamilla varovasti edetä.
Tänään olin päivällä jalkaisin liikkeellä ja monta kertaa olin vähällä nurin lentää.
Illan suussa olin liikkeellä pyörällä. Se sujui hyvin, vaikkakin piti kieli keskellä suuta tuijotella tien pintaa, että pahimmat paikat voi laistaa. Turvallisempaa oli siis tuo pyöräily, vaikka tiet ovatkin melko huonossa kunnossa.
Ollaanpa huomenna varovaisia, ettei noita lonkkamurtumia tule.
HYVÄÄ YÖTÄ!
- katikatti*
Sain lähdettyä kuntosalille tänään. Keskiviikkoisin on eläkeläisille oma aika klö 9-11. Ehdin paikalle kymmeneltä. Eläkeläisten ikähaitari on aika suuri, helposti nuorimman ja vanhimman välillä on 20 vuotta. Mukava siellä oli äheltää eri laitteissa. Miehet näyttivät mielellään seisoskelevan ja keskustelevan alkaneesta maailmanlaajuisesta lamasta. Kovasti juttu pyöri amerikkalaisten autotehtaiden ympärillä.
Pari tuntia nukuin kotiin palatessani, niin väsynyt olin. Tietysti saunakin ramaisi. Äkkiä kunto rapistuu, ellei säännöllisesti liiku.- päiväunet
ovat joskus "poikaa". Harmittaa vain, kun niistä tahtoo tulla tapa.
Kyllä liikkua pitää päivittäin. Minä käyn suunnilleen joka päivä tunnin tai puolentoista tunnin lenkillä. Porukassa matka taittuu mukavasti. Yksin on vaikea päästä liikkeelle.
Taloyhtiömme kerhohuoneessa on joka keskiviikko meille sellainen tunnin mittainen jumppa.
Eräs entinen liikunnanohjaaja pitää sitä ja meitä on n. 10 aktiivista "jumppaajaa".
Pysyy kyllä jotenkin notkeana ja reippaana, kun säännöllisesti liikkuu.
Niskasta pitää kyllä joskus ottaa itseään kiinni, kun joskus laiskottaa niin vietävästi. - puskaradio
päiväunet kirjoitti:
ovat joskus "poikaa". Harmittaa vain, kun niistä tahtoo tulla tapa.
Kyllä liikkua pitää päivittäin. Minä käyn suunnilleen joka päivä tunnin tai puolentoista tunnin lenkillä. Porukassa matka taittuu mukavasti. Yksin on vaikea päästä liikkeelle.
Taloyhtiömme kerhohuoneessa on joka keskiviikko meille sellainen tunnin mittainen jumppa.
Eräs entinen liikunnanohjaaja pitää sitä ja meitä on n. 10 aktiivista "jumppaajaa".
Pysyy kyllä jotenkin notkeana ja reippaana, kun säännöllisesti liikkuu.
Niskasta pitää kyllä joskus ottaa itseään kiinni, kun joskus laiskottaa niin vietävästi.Aivan niin.Päiväunet tuli otettua ja nyt on pirteä olo.Saapa nähdä miten yö menee.Mutta se liikkuminen on tärkeä asia.Todellakin joka päivä tulisi ainakin puolisen tuntia jaksaa olla ulkona.Raitis ilma ja liikunta saavat ihmeitä aikaan,mutta väsymystä myöskin kylkiäisenä.
Miten olisi.Sopisiko nimeksi Kansandomino.???Yhden palan lähtö laittaa vauhtia pitkälle palikkajonolle. - Katicat2
puskaradio kirjoitti:
Aivan niin.Päiväunet tuli otettua ja nyt on pirteä olo.Saapa nähdä miten yö menee.Mutta se liikkuminen on tärkeä asia.Todellakin joka päivä tulisi ainakin puolisen tuntia jaksaa olla ulkona.Raitis ilma ja liikunta saavat ihmeitä aikaan,mutta väsymystä myöskin kylkiäisenä.
Miten olisi.Sopisiko nimeksi Kansandomino.???Yhden palan lähtö laittaa vauhtia pitkälle palikkajonolle.Keksinkin nyt tähän nimiä aloituksille ja nimet ovat vapaasti käytettävissä. Jotenkin niiden pitäisi olla houkuttelevia.
- Pottuja (niille joita potuttaa)
- Lauantain toivotut (musiikista kiinnostuneille)
- Sillisalaattia (moniaiheinen ketju)
- Päivän kommellus(tuliko töpeksittyä tai sattuiko muuta mukavaa)
- "Kuningaskuluttaja" tuotearvosteluja
- Kaihertava kaipuu(tunteilua)
Onko muita ehdotuksia? - puskaradio Hetta
Katicat2 kirjoitti:
Keksinkin nyt tähän nimiä aloituksille ja nimet ovat vapaasti käytettävissä. Jotenkin niiden pitäisi olla houkuttelevia.
- Pottuja (niille joita potuttaa)
- Lauantain toivotut (musiikista kiinnostuneille)
- Sillisalaattia (moniaiheinen ketju)
- Päivän kommellus(tuliko töpeksittyä tai sattuiko muuta mukavaa)
- "Kuningaskuluttaja" tuotearvosteluja
- Kaihertava kaipuu(tunteilua)
Onko muita ehdotuksia?-Kierrätyksen ihmemaa ( moneen käyttöön )
-Hymyä huuleen
-Päivän paras ( hauskoja tarinoita päivän tapahtumista )
-Matkailu avartaa ( muistoja ja kertomuksia omista ja muiden matkoista )
-Pokka pitää ( huumorikeskustelua )
-Kauhoja ja kattiloita ( kulinaristeille )
-Aikakaudet kohtaavat ( useita asioita nuoret versus ikäihmiset ) - uzma-m
rakkaalla lapsella monta nimea?Rakas lapsi on,mutta onko sama?
- Katicat2
puskaradio Hetta kirjoitti:
-Kierrätyksen ihmemaa ( moneen käyttöön )
-Hymyä huuleen
-Päivän paras ( hauskoja tarinoita päivän tapahtumista )
-Matkailu avartaa ( muistoja ja kertomuksia omista ja muiden matkoista )
-Pokka pitää ( huumorikeskustelua )
-Kauhoja ja kattiloita ( kulinaristeille )
-Aikakaudet kohtaavat ( useita asioita nuoret versus ikäihmiset )Noin paljon tosi hyviä otsakkeita.
Pokka pitää siitä vaan kaikki Hyainthit ja Onslowhit kirjoittamaan huumorilla.
Yleensä ruoka on aina kiinnostanut, perunastakin kerran riitti jutustelua. - Etsijä Viki
Katicat2 kirjoitti:
Noin paljon tosi hyviä otsakkeita.
Yleensä ruoka on aina kiinnostanut, perunastakin kerran riitti jutustelua.Esim uskonnosta, helluntalaisuus tulisi hyvä juttu, milloin se on alkanut. Kauniit laulut mitä kokouksissa lauletaan, mitkä ovat pääsyvaatimukset.
- katikatti*
Katicat2 kirjoitti:
Noin paljon tosi hyviä otsakkeita.
Yleensä ruoka on aina kiinnostanut, perunastakin kerran riitti jutustelua.-Sentraalisantra; ketju jossa päivän juorut.
-Päättäjien mantrat; ketjuun päättäjien kootut lupaukset ja selitykset eli yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. - uzma-m
Etsijä Viki kirjoitti:
Esim uskonnosta, helluntalaisuus tulisi hyvä juttu, milloin se on alkanut. Kauniit laulut mitä kokouksissa lauletaan, mitkä ovat pääsyvaatimukset.
mikas se semmone kirkko on?Mulle joku sanoi:rakennat talloos ku Iisakinkirkkoo.
uzma-m kirjoitti:
mikas se semmone kirkko on?Mulle joku sanoi:rakennat talloos ku Iisakinkirkkoo.
Sitä kirkkoakin rakennettiin kauan.
Tökkääppä tosta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Iisakin_kirkko
Luin jostakin lehdestä, että eduskunnan naisilla on sellainen Naisverosto, joka kokoontuu Eduskunnan saunaan joka tiistai.
Siellä saunakamarissa ne sitten ryyppää hirmu kalliita viinejä viinoja ja syövät viimesen päälle hienoja ruokia ja sitten ne juoruaa ja arvostelee kaansanedustajamiehiä ja vähän toisiaankin ja lähtevät sitten jatkoille johonkin kalliiseen paikkaan.
Niin että sellaista on naiskansanedustajan työ parhaimmillaan.
Ei ne meitä muista.
Eikä ne kai itte maksa niitä ruokiaan ja viinojaankaan.Edustaako teidän mielestänne naiskansanedustaja naiskansaa ?
Miesten saunaa kuvasi taannoinen sarja Hyvät herrat, jossa sovinistinen ja vähän rasistinenkin kauppaneuvos Paukku ja hänen Tolloksi kutsuttu vävynsä saunottivat ja kalliilla sekä runsailla viinaksilla voitelivat isokenkäisiä. Tollo muistaakseni eteni kansanedustajaksi , vallan valtiosihteeriksi, vai peräti ministeriksi.
Heillä oli saunottajana keski-iän reilummalla puolella oleva tuhti naisihminen. Kas kun siihen ei ollut käsikirjoitettu hehkeää nuorta blondipimua,olisi sopinut Paukun imagoon.
Hyväveliverkosto toimii ja voi hyvin, miksei hyväsiskoverkostokin puolusta paikkaansa! Onkohan niillä meidän veronmaksajien kustantama nuori komistus pesijänä. :(Ramoona1 kirjoitti:
Edustaako teidän mielestänne naiskansanedustaja naiskansaa ?
Miesten saunaa kuvasi taannoinen sarja Hyvät herrat, jossa sovinistinen ja vähän rasistinenkin kauppaneuvos Paukku ja hänen Tolloksi kutsuttu vävynsä saunottivat ja kalliilla sekä runsailla viinaksilla voitelivat isokenkäisiä. Tollo muistaakseni eteni kansanedustajaksi , vallan valtiosihteeriksi, vai peräti ministeriksi.
Heillä oli saunottajana keski-iän reilummalla puolella oleva tuhti naisihminen. Kas kun siihen ei ollut käsikirjoitettu hehkeää nuorta blondipimua,olisi sopinut Paukun imagoon.
Hyväveliverkosto toimii ja voi hyvin, miksei hyväsiskoverkostokin puolusta paikkaansa! Onkohan niillä meidän veronmaksajien kustantama nuori komistus pesijänä. :(No siitä siinä lehessä ei mainittu mittään, mutta täytyyhän niillä olla joku pesemässä selkiä.
Eihä kansanedustaja voi pestä tosen selekää, sehän olis aivan alentavvaa ja ne ku on siellä ihan sekasin eri puolueetki.Jopel kirjoitti:
No siitä siinä lehessä ei mainittu mittään, mutta täytyyhän niillä olla joku pesemässä selkiä.
Eihä kansanedustaja voi pestä tosen selekää, sehän olis aivan alentavvaa ja ne ku on siellä ihan sekasin eri puolueetki.Pispalan kuuluisa sauna on taas avattu ,se oli täysremontissa kauan.
Siellä on Suomen parhaat tarinat kerrottu,ja varmasti ei oo ollu herroja ne jotka siellä saunoivat entisaikaan.
Nyt taitaakin olla toiset miehet ja varakasta porukkaa.
Pispala on nykyään hienostokauppungin osa Tampereella.- uzma-m
ullamirjami kirjoitti:
Pispalan kuuluisa sauna on taas avattu ,se oli täysremontissa kauan.
Siellä on Suomen parhaat tarinat kerrottu,ja varmasti ei oo ollu herroja ne jotka siellä saunoivat entisaikaan.
Nyt taitaakin olla toiset miehet ja varakasta porukkaa.
Pispala on nykyään hienostokauppungin osa Tampereella.Eiks niitakin ole olemassa,tarkoitan miesten ja naisten yhteis saunoja.
Tormasin kerran sellaiseen Levilla,uimisen jalkeen paatin menna saunaan,hoyrya oli niin paljon ettei ettees nahny ja lauteilla istuin jonkun viereen ja kylla saikahain kun hetken kuluttua vierestani kuului morea mies aani,onneks hoyryy oli niin paljon ettei nakyny, mut ku silloin vaan kun ovesta vilahti ulos. uzma-m kirjoitti:
Eiks niitakin ole olemassa,tarkoitan miesten ja naisten yhteis saunoja.
Tormasin kerran sellaiseen Levilla,uimisen jalkeen paatin menna saunaan,hoyrya oli niin paljon ettei ettees nahny ja lauteilla istuin jonkun viereen ja kylla saikahain kun hetken kuluttua vierestani kuului morea mies aani,onneks hoyryy oli niin paljon ettei nakyny, mut ku silloin vaan kun ovesta vilahti ulos.Joo, minä vaan, että kun maijän kylän naiset sannoo, että siellä heijän puolellaan siellä uimahallin saunassa on niin sotkusta, eikä siellä näy siivoojia ollneskaa.
Meijän miestenpuolella sensijaan on naissiivoojia vaikka kuinka paljon ja meillä on ihan siistiä.
Pitäsköhän sinne naisten puolell laittaa miessiivojia, silloin varmaan niitä ainaskii näkyis sill ja kait mar ne jottain tekiskii siel naisten puolell aikasa kuluks.
Että semmotta asijaa minull tännään.Jopel kirjoitti:
Joo, minä vaan, että kun maijän kylän naiset sannoo, että siellä heijän puolellaan siellä uimahallin saunassa on niin sotkusta, eikä siellä näy siivoojia ollneskaa.
Meijän miestenpuolella sensijaan on naissiivoojia vaikka kuinka paljon ja meillä on ihan siistiä.
Pitäsköhän sinne naisten puolell laittaa miessiivojia, silloin varmaan niitä ainaskii näkyis sill ja kait mar ne jottain tekiskii siel naisten puolell aikasa kuluks.
Että semmotta asijaa minull tännään.lehtien otsikot saa minut naurammaan.
Helsigissä RIEHUU vauva buumi.
Miten se riehuu;)))- lisääntyvät,
muori67 kirjoitti:
lehtien otsikot saa minut naurammaan.
Helsigissä RIEHUU vauva buumi.
Miten se riehuu;)))kuin kanit.
Helsingissähän niitä on pilvin pimein puistoissa ja toreillakin varmaan. Kesyyntyneetkin ovat.
Kohta ne valtaavat muunkin Suomen. Meillä täällä pelätään kovasti, että milloinka joku kani pariskunta pääsee luontoon vapauteen ja lisääntymään. - Katicat2
uzma-m kirjoitti:
Eiks niitakin ole olemassa,tarkoitan miesten ja naisten yhteis saunoja.
Tormasin kerran sellaiseen Levilla,uimisen jalkeen paatin menna saunaan,hoyrya oli niin paljon ettei ettees nahny ja lauteilla istuin jonkun viereen ja kylla saikahain kun hetken kuluttua vierestani kuului morea mies aani,onneks hoyryy oli niin paljon ettei nakyny, mut ku silloin vaan kun ovesta vilahti ulos.Sää kävit varmaste simmoses turkkilaises höyrysaunas ku määki olen käyny Naantalin kylpyläs. Simmoses saunas ova kaikk yhtä kaunei eikä erot ku äänest istuuks sun viäresäs miäs tai naine.
Mää ole kummiski varmuuren vuaks pyheliinan ympärillen kiatassu ku olen nii ujo.
Muute miäste ja naiste pual on iha simmone tavallineki sauna, mutt tämä turkkilaine on siin eri pualte välis.
Se on iha mukava ku se höyrykia tuaksuu vissi eukalyptukselt. - Katicat2
lisääntyvät, kirjoitti:
kuin kanit.
Helsingissähän niitä on pilvin pimein puistoissa ja toreillakin varmaan. Kesyyntyneetkin ovat.
Kohta ne valtaavat muunkin Suomen. Meillä täällä pelätään kovasti, että milloinka joku kani pariskunta pääsee luontoon vapauteen ja lisääntymään.Meill on tääl Turus iha oma kaniporukka (populaatio) ja ihan omin avuin aikaansaatu, kun on kyllästytty lemmikkiin ja päästetty luontoon. Kesykanin väri vaihtelee, mutta kun poikasten polvi muuttuu niin vähitellen nämä luonnossa syntyneet jälkeläiset ovat kaikki samanvärisiä harmaanruskeita.
Jopel kirjoitti:
Joo, minä vaan, että kun maijän kylän naiset sannoo, että siellä heijän puolellaan siellä uimahallin saunassa on niin sotkusta, eikä siellä näy siivoojia ollneskaa.
Että semmotta asijaa minull tännään.siellä pispalan yleisessä saunassa käy naiset ja miehet samoissa tiloissa,
ja olen sitä mieltä että sellaisia yleisiä saunoja ei olekkan jossa miehet ja naiset ovat samassa.- mutta...
ullamirjami kirjoitti:
siellä pispalan yleisessä saunassa käy naiset ja miehet samoissa tiloissa,
ja olen sitä mieltä että sellaisia yleisiä saunoja ei olekkan jossa miehet ja naiset ovat samassa.sinä voit varmaan rauhassa käydä semmosissa.Siis saat olla rauhassa.
ullamirjami kirjoitti:
ja olen sitä mieltä että sellaisia yleisiä saunoja ei olekkan jossa miehet ja naiset ovat samassa.Ei ne naiset misten saunassa alasti juokse, vaan vatteet päällä ovat muka siivoomassa, tai muuten vaan kulkevat pesu- ja pukuhuoneen läpi alvariinsa.
- voivat
Jopel kirjoitti:
Ei ne naiset misten saunassa alasti juokse, vaan vatteet päällä ovat muka siivoomassa, tai muuten vaan kulkevat pesu- ja pukuhuoneen läpi alvariinsa.
harrastoo
vua onko koolla väliä - uzma-m
Katicat2 kirjoitti:
Meill on tääl Turus iha oma kaniporukka (populaatio) ja ihan omin avuin aikaansaatu, kun on kyllästytty lemmikkiin ja päästetty luontoon. Kesykanin väri vaihtelee, mutta kun poikasten polvi muuttuu niin vähitellen nämä luonnossa syntyneet jälkeläiset ovat kaikki samanvärisiä harmaanruskeita.
sois kaneja,mitas jos toisitte Turkuun susia ja paastaisitte ne vapaaks luontoon.
Eiks kotkat ja haukatkin pyydysta kaneja ja kaarmeet nielee kanin poiksia.
Kaninnahka turkki,takin kaulukset muffelit,talvilakit taas muotiin.
Lapsuudessani aitini paisti mun kanini ja teki valkoisen lakin mulle, - uzma-m
Jopel kirjoitti:
No siitä siinä lehessä ei mainittu mittään, mutta täytyyhän niillä olla joku pesemässä selkiä.
Eihä kansanedustaja voi pestä tosen selekää, sehän olis aivan alentavvaa ja ne ku on siellä ihan sekasin eri puolueetki.no voisha niille kansanedustajille antaa oikein roiman selkasaunan.
uzma-m kirjoitti:
no voisha niille kansanedustajille antaa oikein roiman selkasaunan.
Selkäsauna voisi tehdä hyvää.
Aika monihan siellä on sen vapaan kasvatuksen aikaansaannoksia ja se näkyy.
Vai olisikohan liian myöhäistä?Jopel kirjoitti:
Vai olisikohan liian myöhäistä?Rotinat, varpajaiset, saunajaiset ovat nimityksiä, kun vastasyntynyttä mentiin katsoman tuliaisten kanssa. Ruokaa, vaatetta ja ainakin miesten kesken viinaksia nautittiin lapsen kunniaksi.
Saunassa synnytettiin , ja kätilö usein vahvisti itseään viinaryypyillä, kahvilla ja viinatömpsyllä synnyttäjänkin oloa helpotettiin.
Selkäsaunaa en ole kokenut, koivuniemen herra oli kyllä ennaltaehkäisijänänä oven päällä, kintuille sillä toisinaan vähän ripautettiin. En omia lapsianikaan piiskannut, mitä joskus pikkuisen tukistin, kun ei sana tehonnut. Ei minusta erityisen kuritonta tullut eikä lapsistakaan.- Katicat2
uzma-m kirjoitti:
sois kaneja,mitas jos toisitte Turkuun susia ja paastaisitte ne vapaaks luontoon.
Lapsuudessani aitini paisti mun kanini ja teki valkoisen lakin mulle,Sota-aikana kasvatettiin kaneja lihan ja turkiksen vuoksi. Minunkin lemmikkikanini (iso ruskea karvapallo)oli pantu lihoiksi. Koulusta tultuani oli ihmeen hyvää liharuokaa kotona, ja vasta ruokailun jälkeen sain kuulla että kaniani olin popsinut. Tuntui että minua oli petetty rankasti. Tunteen saan vieläkin palautettua mieleeni.
Luulisi ettei kanien vähentäminen kauhean konstikasta olisi. Pyydystetäänhän minkkejäkin loukuilla. Mutta tosiaan mitä pantaisi kaneille syötiksi ne kun ovat heinänsyöjiä.
Kaupunkialueella on ampuminen kielletty ja eläinaktivistit tuskin hyväksyisivät hävitystoimia.
Tuttavametsästäjältä sain jänispaistia ja kania söin viimeksi 20v sitten Teneriffalla, jossa villikaneja riittää pataan pantaviksi. - meilläkin kotona
Katicat2 kirjoitti:
Sota-aikana kasvatettiin kaneja lihan ja turkiksen vuoksi. Minunkin lemmikkikanini (iso ruskea karvapallo)oli pantu lihoiksi. Koulusta tultuani oli ihmeen hyvää liharuokaa kotona, ja vasta ruokailun jälkeen sain kuulla että kaniani olin popsinut. Tuntui että minua oli petetty rankasti. Tunteen saan vieläkin palautettua mieleeni.
Luulisi ettei kanien vähentäminen kauhean konstikasta olisi. Pyydystetäänhän minkkejäkin loukuilla. Mutta tosiaan mitä pantaisi kaneille syötiksi ne kun ovat heinänsyöjiä.
Kaupunkialueella on ampuminen kielletty ja eläinaktivistit tuskin hyväksyisivät hävitystoimia.
Tuttavametsästäjältä sain jänispaistia ja kania söin viimeksi 20v sitten Teneriffalla, jossa villikaneja riittää pataan pantaviksi.oli lemmikkeinä meillä lapsilla. Häkissä olivat ja jokaisella oli lemmikki kani.
Salaatin lehtiä kasvimaalta niille kerättiin. Oli kiva katsoa, kuinka ne "puputti" ne menemään.
Sitä en muista, että niitä olisi ruuaksi laitettu. Mutta voihan se olla niinkin, että meille lapsille ei kerrottu, mitä milloinkin syötiin.
Jos sen olisimme tienneet, niin itkuhan siinä olisi tullut. - Rosemeery
Katicat2 kirjoitti:
Sota-aikana kasvatettiin kaneja lihan ja turkiksen vuoksi. Minunkin lemmikkikanini (iso ruskea karvapallo)oli pantu lihoiksi. Koulusta tultuani oli ihmeen hyvää liharuokaa kotona, ja vasta ruokailun jälkeen sain kuulla että kaniani olin popsinut. Tuntui että minua oli petetty rankasti. Tunteen saan vieläkin palautettua mieleeni.
Tuttavametsästäjältä sain jänispaistia ja kania söin viimeksi 20v sitten Teneriffalla, jossa villikaneja riittää pataan pantaviksi.Mistä sinä Katicat2 olit kanisi saanut,kun sille kävi niinkuin kävi?Minulla itselläni on lemmikkinä aivan ihana melkein musta vatsapuolelta valkoinen kani.Hermeliini,joka on pienin rotukani.Kohta sillä on nelivuotisnäiväkin.Aivan ihana pehmeä karvapallo.Sylissäni se vain löhöää kuin kotikissa.
Sota-aikana kanipaistit varmasti olivatkin yleisiä.Ruokaa oli saatava mistä keksittiin.Kansa oli kovilla.Perheet olivat suurempia.Ruokaa ei ollut helposti saatavilla Katicat2 kirjoitti:
Meill on tääl Turus iha oma kaniporukka (populaatio) ja ihan omin avuin aikaansaatu, kun on kyllästytty lemmikkiin ja päästetty luontoon. Kesykanin väri vaihtelee, mutta kun poikasten polvi muuttuu niin vähitellen nämä luonnossa syntyneet jälkeläiset ovat kaikki samanvärisiä harmaanruskeita.
Joskus kai -80 luvulla puhuttiin proilerikaneista. Niiden piti olla ratkaisu lihapulaan.
Vaan eipä ole kuulunut asiasta sen koomin.
Meniköhän yrittäjillä pupu pöksyyn?Jopel kirjoitti:
Joskus kai -80 luvulla puhuttiin proilerikaneista. Niiden piti olla ratkaisu lihapulaan.
Vaan eipä ole kuulunut asiasta sen koomin.
Meniköhän yrittäjillä pupu pöksyyn?Olisko ne sama asia kuin poliittiset broilerit, nehän kasvaa niin nopeesti ja suuriksi, ainakin itsetunnoltaan. Kaniin joutuu viemään kohta kansalaiset kamojaan kun lama oikein iskee.
Jopel kirjoitti:
Vai olisikohan liian myöhäistä?kuin ei silloinkaan. Kyllä olisi tarpeen. Kuka valittaisiin antamaan? Pitäisi olla niin lempeä selkäsaunottaja, että sakoilla selviäisi. Maksettaisiin sitten yhdessä, vai?
Ramoona1 kirjoitti:
Olisko ne sama asia kuin poliittiset broilerit, nehän kasvaa niin nopeesti ja suuriksi, ainakin itsetunnoltaan. Kaniin joutuu viemään kohta kansalaiset kamojaan kun lama oikein iskee.
Paavo, Ilkka, Kimmo, Ben ja mitä vielä??
Nopeasti poliitikoksi kasvatettuja.
Hämmästyttävän hyvin he ovat kuvioissa pysyneet.
Minä koetin etsiä ihan oikeista brolerikaneista jotain tietoa, mutta en löytänyt oikein mitään.
Olisikohan se sitten ollut joku aprillijuttu, joka on jäänyt mieleen?- tulenlieskat**
ullamirjami kirjoitti:
ja olen sitä mieltä että sellaisia yleisiä saunoja ei olekkan jossa miehet ja naiset ovat samassa.En ainakaa oo kuullu. Mutku mä sillo nuarena ollessa oo semmosessa käyny. Senku piti olla perhesauna, vaanku ei ne aijjaat oikee pitäny. Si sinne ryntäs porukkaa millo tahansa.
Mää sain pakokauhu ku meirän luokkalaine poika sattu tulee sammaan aikaa saunaa. Sätkynhä siinä nuarilikka sai. Mää pirin pyyhettä ympärillä enkä si saanu pestyäkkää. Pyyhe oli ja pysy ympärilläni. Siäku kävi koko kulmakunnan perheet millonka vaa.
Emmää ennää myähemmin menny koko saunaa vaan muutaman kilometrin päähä jossa oli naiset ja miähet erikseen. Nymmua naurattaa koko asia, ei kyä sillo. mutta... kirjoitti:
sinä voit varmaan rauhassa käydä semmosissa.Siis saat olla rauhassa.
nyt . Vai että ihan rauhassa. Älähän nyt naurata .
Sauna on sellainen paikka että suomalaisen on tiedettävä kuinka siellä ollaan.
Ennen siellä synnyttiin ,jopa palvattiin lihojakin ,ja kun kuoltiin usein sinne vietiin vainaja ,ennenkuin hänelle saatiin arkku väsättyä.Ramoona1 kirjoitti:
Olisko ne sama asia kuin poliittiset broilerit, nehän kasvaa niin nopeesti ja suuriksi, ainakin itsetunnoltaan. Kaniin joutuu viemään kohta kansalaiset kamojaan kun lama oikein iskee.
Noita poliittisia broilereita oli useita. Tyypillisin näistä lienee Ulf Sundquist, joka siirtyi suoraan yliopistolta politiikkaan. Muitakin oli.
Sanavalmis naiskansanedustaja, Jutta Zilliaccus, rohkeni nimittää näitä poliittisiksi broilereiksi.
"broilerit" antoivat samalla eläinlajilla takaisin ja haukkuivat Juttaa vanhaksi kanaksi.
Olen joskus tilannutuzma-m kirjoitti:
Lapsuudessani aitini paisti mun kanini ja teki valkoisen lakin mulle,Huuhkaja on suurin pöllölaji, ja niitä on alkanut asustaa Helsingissä, varmasti ihan niiden kanien houkuttelemina.
Yksi huuhkaja asuu vakituisesti Stadionilla, ja sille on annettu nimikin, Bob. Se ei pelkää ketään eikä mitään, vaan asettuu katsomaan jalkapallo-otteluita siinä kuin muukin yleisö.- Urusvuori
uzma-m kirjoitti:
Lapsuudessani aitini paisti mun kanini ja teki valkoisen lakin mulle,Susia on jo levitetty (ainakin olen ollut lukevinani) eri puolille Suomea ja myöskin Turun alueella niitä on nähty.Turun lentokentän metsissä niitä on,Kakskerran saaressa Hirvensalon takana on ollut kaksi kappaletta susia,Nauvossa on tavattu(saariston alue),Mynämäellä Turun liepeillä myöskin.Mutta oli miten oli,niin susia varmasti liikkuu,mutta eivät ne päiväsaikaan ihmisten ilmoille tule,vaan metsissä pysyttelevät.Maaseudulla niitä liikkuu saalistamassa kotieläimiä.
- uutpijk
Makriina kirjoitti:
Huuhkaja on suurin pöllölaji, ja niitä on alkanut asustaa Helsingissä, varmasti ihan niiden kanien houkuttelemina.
Yksi huuhkaja asuu vakituisesti Stadionilla, ja sille on annettu nimikin, Bob. Se ei pelkää ketään eikä mitään, vaan asettuu katsomaan jalkapallo-otteluita siinä kuin muukin yleisö.On on.On kaneja,susia,huuhkaajia ja on vielä rottiakin.Eikös niitä rottia ole vaikka kuinka paljon siellä Hesassa päin.Ja rotathan viihtyvät suurkaupungeissa.Siellä niille on ruokaa.Ja kaatopaikoillahan niitä on hurjat määrät.Mutta ei ne kaatopaikoilla pysy,kun paremmat herkut on nakkareiden ja torien ympärillä.
- Rosemeery
Jopel kirjoitti:
Vai olisikohan liian myöhäistä?Ei kai se muusta ole kysymys tämän kurittoman sukupolven "sikiäminen" ja kurittomammaksi menee,koska tulee olla niin mahdottoman varhain omillaan ja aikuinen.Barbeja ja barbeja,kaunis ja menestyvä.Menestyksen myllerryksessä unohtuu se ihmisen moraali ja terve ihmisyys.Minulle ei tulisi mieleenikään antaa ikävakojani kirurgisesti poistattaa ja sileäksi viilata.
- Hintriika*
Huomasin uutisen Timo Kallin aloitteesta, että laajakaistan tulisi olla samanhintainen koko maassa kuten postimaksujenkin. En ole kepulainen, mutta tämä kepun eduskuntaryhmän pj:n esitys saa lämpimät suosionosoitukseni.
On todella väärin, että pohjoisessa ja muualla harvaanasutuilla seuduilla joutuu laajakaistasta maksamaan reilusti enemmän kuin ruuhka-Suomessa.
Ei tästä kauan ole, kun Elisan laskun mukana tuli "iloinen uutinen", että laajakaistamaksut alenevat. Paikkakuntakohtaiset maksut kehotettiin tarkistamaan netistä. Joo, eihän se meitä pohjoisen asukkaita koskenut!
Nykyisin laajakaista alkaa olla kuitenkin niin tärkeä peruspalvelu, että sitä hyvinkin voi verrata postimaksujen hintaan. Kirje kulkee samalla hinnalla Utsjoelta kuin Helsingistäkin. Miksi laajakaistasta pitää maksaa enemmän?
Toinen pointti on tietenkin se, ettei sitä laajakaistaa vielä edes saa joka paikkaan tai sitten se ei toimi kunnolla. Näissä asioissa eriarvoisuus taas kerran tulee esille räikeästi.
No, onhan se yksi tyyppi, jonka mielestä ihmisten on maksettava ylimääräistä, jos mielivät asua muualla kuin etelän suurissa kaupungeissa! Pitäisikö siis Suomi-neitoa ravistella niin, että kaikki tipahtaisivat sen helmoihin?- helmoissa
asuminen on huomattavasti kalliimpaa!
- Hintriika*
helmoissa kirjoitti:
asuminen on huomattavasti kalliimpaa!
Ei sekään mene noin yksioikoisesti. Muutin Helsingistä tänne Perämeren pohjukkaan suurin piirtein saman kokoiseen asuntoon. Vuokrani nousi.
Täälläkin voisi asua halvemmalla jossakin 10 km:n päässä keskustasta, mutta kun se metro puuttuu ja bussit kulkevat vain hyvin harvakseen (ja paljon kalliimmalla kuin Helsingissä).
Minulla ei ole varaa pitää omaa autoa. Halvemmaksi kuitenkin tulee asua keskustassa ja olla ihmisten ilmoilla. En halua kuolla ikävään ja yksinäisyyteen jossakin kulkuyhteyksien saavuttamattomissa.
Hyvä. Täällä puhhuu jopel päivää.
Minun mielestä on ihan hyvä asia, että kansanevustajat testaa noita maailman hotelleja, että kansalaiset sitten ossa valita matkoillaan oikeenlaisen hotellin.
Minä meinaan kun toi Kimmo Kiljunenkin meni sellaseen hotellin, että sai kirppuja sieltä.
Nyt sitten myö osataan kiertää kaukaa sellaset hotellit, joissa on kirppuja.
Vaan kukahan kansanevustaja ossais vielä kertoo, mistä hotellista saapi satiaisia, että osattaisiin kiertää nekkii.- Katicat2
Sää olet iha oikiass paikas ja olekki iha oikke hoksannu Kansararion tarkotuksen. Ett veitikoi tänne juur on kaivattu.
Noit kansaerustaji voisis laittaa testama montki assia, jotk meit tavallissi pulliaissi kosketta. Voisikki keksi simmotei. Ne on jo nii erkanttunu tavallise kansan elämäst, ni voisis niitte silmät auet lopultakki. - Atolfia
Katicat2 kirjoitti:
Sää olet iha oikiass paikas ja olekki iha oikke hoksannu Kansararion tarkotuksen. Ett veitikoi tänne juur on kaivattu.
Noit kansaerustaji voisis laittaa testama montki assia, jotk meit tavallissi pulliaissi kosketta. Voisikki keksi simmotei. Ne on jo nii erkanttunu tavallise kansan elämäst, ni voisis niitte silmät auet lopultakki.että Kiljunen kirppuja kotiin toi, mutta onhan se elämys sekin. Liekö aikaisemmin moista kokenut.
Minäkin kerran jouduin keikkamatkallani matkustajakotiin, jossa russakat seinillä keikkuivat. Enpä ollut toista yötä siinä majapaikassa. Tein johtoportaaseen valituksen ja nukuin seuraaavat yöt kaupungin parhaassa hotellissa.
Nyt olen onneksi kotona eikä toistaiseksi ole mitään eläviä näkynyt.
Lunta on tullut niin, että kuinkahan huomenna ulos ovesta päästään. Luonto on ihanan valkoinen kuin pumpulivaipan peitossa.
Hyvää Yötä ja makoisia unia!
- Rosemeery
Huomenta Kansanradioon.Talvi tuli luminensa.Hanget korkeat nietokset,...Minä katsoin ikkunastani ulos ja ihmeekseni tulin huomanneeksi lumikinokset,puun oksat ovat kovilla lumen painon alla.Jos nämä lumet pysyvät ja pikku pakkaset,niin valkoinen Joulukin olisi odotettavissa.Mutta miten pääsee ulos asunnostaan yli seitsemänkymppinen?Lapioida täytyy ja sitten kauppakin saattaa olla monien kilometrien päässä.Mahtaakohan olla naapureita lähistöllä monellakaan.Kuitenkin,oli miten oli niin oma koti on kullan kallis ja siellä monikin omassa kodissaan haluaa elää niin kauan kuin suinkin.
Miten on.Olisiko suurperhe parempi kuin iäkkäämpien ihmisten sinkkuelämä?Välimeren maissa ja muuallakin isät,pojat ja äidit,tyttäret asuvat kaikki samassa talossa ja elävät yhdessä suurperhe-elämää.Niin oli meilläkin ennen.Historia toistaa itseään,mutta mitä mieltä olette,toistuuko tällainen asia jossakin vaiheessa ja palaavatko pikkukaupat maaseudulle.?- eräs kansalainen
Tässä ketjussa sikiää niin hyviä puheen aiheita, että niitä voisi olla omilla otsikoillaan, täältää alkaa olla jo vaikea löytää kun on niin pitkä ja supersuosittu tämä Katicatin juttu.
- mitään järkeä
eräs kansalainen kirjoitti:
Tässä ketjussa sikiää niin hyviä puheen aiheita, että niitä voisi olla omilla otsikoillaan, täältää alkaa olla jo vaikea löytää kun on niin pitkä ja supersuosittu tämä Katicatin juttu.
ostin maapähkinävoita ltlistä herätteostos, maustamatonta se on ja eikä sille taida olla käyttöä, miksi se ei maistu enkä halua syödä sitä.
- uzma-m
mitään järkeä kirjoitti:
ostin maapähkinävoita ltlistä herätteostos, maustamatonta se on ja eikä sille taida olla käyttöä, miksi se ei maistu enkä halua syödä sitä.
niin minakin teen ja voit kayttaa sita ruuanvalmistukseenkin.
- uzma-m
iakkaaille,mekin rakennamme taloa,alakerran kolme huonetta on meidan kaytossa, yksi olohuone yhteiskaytossa, samoin keittio ja ylakerta 4huonetta kokonaan nuorenparin hallussa.
En haluaisi asua yksin ellei ole pakko ja silloin sille ei voi mitaan.
minusta oli karmeata lukea, etta Suomessa voidaan eroittaa yli 60 vuotta avioliitossa oleva pari ja laittaa ne eri vanhusten taloon,missas ovat vanhusten oikeudet,mitas se uusi seniori puolue oikein tekee,ei yhtikas mittaa? - Atolfia
uzma-m kirjoitti:
iakkaaille,mekin rakennamme taloa,alakerran kolme huonetta on meidan kaytossa, yksi olohuone yhteiskaytossa, samoin keittio ja ylakerta 4huonetta kokonaan nuorenparin hallussa.
En haluaisi asua yksin ellei ole pakko ja silloin sille ei voi mitaan.
minusta oli karmeata lukea, etta Suomessa voidaan eroittaa yli 60 vuotta avioliitossa oleva pari ja laittaa ne eri vanhusten taloon,missas ovat vanhusten oikeudet,mitas se uusi seniori puolue oikein tekee,ei yhtikas mittaa?Olivat jo useamman vuoden olleet eri vanhainkodeissa. Tyttäret kuljettavat vierailulle vanhempiaan toistensa luo.
Sitä vain ihmettelen, että tyttäret eivät heti nostaneet meteliä asiasta. Olisi varmaan tullut korjaus nopeasti asiaan, jos tuo olisi julki tullut.
Mielestäni ennenkuulumatonta moinen kaupungin sosiaalivirastolta. - Rosemeery
Atolfia kirjoitti:
Olivat jo useamman vuoden olleet eri vanhainkodeissa. Tyttäret kuljettavat vierailulle vanhempiaan toistensa luo.
Sitä vain ihmettelen, että tyttäret eivät heti nostaneet meteliä asiasta. Olisi varmaan tullut korjaus nopeasti asiaan, jos tuo olisi julki tullut.
Mielestäni ennenkuulumatonta moinen kaupungin sosiaalivirastolta.Suomessa on hyvin jäyhää ja kankeaa,hidasta ja vaikeaa nuo asioiden järjestelyt silloin,kun kunnallisista palveluista on kysymys.Minusta tuo asia iäkkään pariskunnan sijoittamisesta samaan vanhainkotiin on itsestäänselvyys.Se miksi tyttäret eivät heti nostaneet meteliä,emme tiedä,koska syitä saattoi olla moniakin.Olen monta kertaa miettinyt syytä,mikä hakkaa vastaan kunnallisissa palveluissa,kun ne eivät toimi joustavasti ja tuntuu,että ihminen jää huomioimatta."Byrokratia" pompottaa.
- Rosemeery
Rosemeery kirjoitti:
Suomessa on hyvin jäyhää ja kankeaa,hidasta ja vaikeaa nuo asioiden järjestelyt silloin,kun kunnallisista palveluista on kysymys.Minusta tuo asia iäkkään pariskunnan sijoittamisesta samaan vanhainkotiin on itsestäänselvyys.Se miksi tyttäret eivät heti nostaneet meteliä,emme tiedä,koska syitä saattoi olla moniakin.Olen monta kertaa miettinyt syytä,mikä hakkaa vastaan kunnallisissa palveluissa,kun ne eivät toimi joustavasti ja tuntuu,että ihminen jää huomioimatta."Byrokratia" pompottaa.
87-vuotias tuttavani kävi terveyskeskuslääkärillä.Lääkäri luetteli laboratoriovastauksia kyseiselle rouvalle,joka rouva on kyllä teräväpäinen ikäisekseen.Hän on ajan tasalla ja tietää päivän uutistapahtumat ym.Rouva kysäisi lääkäriltä,että mitä ne kolesteroliarvot olivat.Lääkäri oli tokaissut,että noin vanhoilta ei oteta kolesterolia.Tuttavani oli järkyttynyt ja ihmetteli,kuinka voi olla mahdollista,kun on aina tähän asti otettu.Lääkäri oli vaiennut,eikä siis vastausta rouvan kysymykseen tullut.
Yksityissektorilla toiminta on päinvastaista.Laboratorioihin ei tarvita lääkärinlähetteitä,jos haluaa tietää jonkin lab.arvonsa.(sellaisia lääkäriasemia on joitakin),mutta Kelakorvausta ei tietenkään saa.Itse yksityissektorin palveluista maksetaan.Siellä on sellainen tapa.Oli tavat mitkä oli,niin minun mielestäni kolesterolit ym.labrat tulee ottaa kaikilta iästä riippumatta. - uutpijk
Muutaman viimevuorokauden aikana näkyi illalla ja aamulla salamia ja ukkosen jyrinääkin kuulin samalla kun oli kunnon lumipyry.Maailmankirjat ovat menneet ilmeisesti sekaisin.Iltalehdessä tuosta oli maininta.Liekö kovinkin harvinaista marraskuun lopulla.
- Katicat2
uutpijk kirjoitti:
Muutaman viimevuorokauden aikana näkyi illalla ja aamulla salamia ja ukkosen jyrinääkin kuulin samalla kun oli kunnon lumipyry.Maailmankirjat ovat menneet ilmeisesti sekaisin.Iltalehdessä tuosta oli maininta.Liekö kovinkin harvinaista marraskuun lopulla.
Tammikuussa eräänä talvi-iltana myöhään 50-luvulla jyrähteli ja salamoi. Se kesti kuitenkin vain vähän aikaa.
Ilmatieteen laitokselta sanotaan, että
lumikuuropilvessä tapahtuu sähköistymistä, mutta pilvi ei jaksa kasvaa kovin korkeaksi ja merkittävä osa sen sähkövarauksesta vajoaa lumisateen mukana alemmaksi ja sähkö purkautuu pilvisalaman tapaan. - Atolfia
Rosemeery kirjoitti:
87-vuotias tuttavani kävi terveyskeskuslääkärillä.Lääkäri luetteli laboratoriovastauksia kyseiselle rouvalle,joka rouva on kyllä teräväpäinen ikäisekseen.Hän on ajan tasalla ja tietää päivän uutistapahtumat ym.Rouva kysäisi lääkäriltä,että mitä ne kolesteroliarvot olivat.Lääkäri oli tokaissut,että noin vanhoilta ei oteta kolesterolia.Tuttavani oli järkyttynyt ja ihmetteli,kuinka voi olla mahdollista,kun on aina tähän asti otettu.Lääkäri oli vaiennut,eikä siis vastausta rouvan kysymykseen tullut.
Yksityissektorilla toiminta on päinvastaista.Laboratorioihin ei tarvita lääkärinlähetteitä,jos haluaa tietää jonkin lab.arvonsa.(sellaisia lääkäriasemia on joitakin),mutta Kelakorvausta ei tietenkään saa.Itse yksityissektorin palveluista maksetaan.Siellä on sellainen tapa.Oli tavat mitkä oli,niin minun mielestäni kolesterolit ym.labrat tulee ottaa kaikilta iästä riippumatta.neljä kertaa vuodessa kontrollin vuoksi ja senjälkeen lääkärin luona kuuntelemassa tulokset. Minulta ei ole otettu kolesterolia kuin viimeksi työpaikan ikätutkimuksessa. Siitä on jo aikaa yli kaksikymmentä vuotta.
Olen kyllä pyytänyt, mutta lääkäri sanoo, että se ei ole tarpeen tässä vaiheessa. Odotan, kun täytän 75 vuotta, jos elän sinne asti, että ikätutkimusessa vihdoin otetaan myös kolesteroli.
Tietysti säästösyistä vältetään kaikkia ylimääräisiä testejä. Ymmärränhän minä senkin, enkä ole sitä vaatinut. - Katicat2
Atolfia kirjoitti:
neljä kertaa vuodessa kontrollin vuoksi ja senjälkeen lääkärin luona kuuntelemassa tulokset. Minulta ei ole otettu kolesterolia kuin viimeksi työpaikan ikätutkimuksessa. Siitä on jo aikaa yli kaksikymmentä vuotta.
Olen kyllä pyytänyt, mutta lääkäri sanoo, että se ei ole tarpeen tässä vaiheessa. Odotan, kun täytän 75 vuotta, jos elän sinne asti, että ikätutkimusessa vihdoin otetaan myös kolesteroli.
Tietysti säästösyistä vältetään kaikkia ylimääräisiä testejä. Ymmärränhän minä senkin, enkä ole sitä vaatinut.Minulle aloitettiin kolesterolilääkitys pari kuukautta sitten. Olen kohta 72. Hyvin arvot laskivatkin. Nyt sitten ilmaantui se lääkkeen ikävä sivuvaikutus..lihassärky isoissa reisilihaksissa.
Ikinä ei ole ollut sellaista, ihan Buranaan on pitänyt turvautua, muuten ei saa nukahdettua. Olen saanut olla ilman minkäänlaisia kolotuksia ikäni, joten särkylääkkeitä en ole tarvinut.
Sunnuntai-illasta lähtien en ole sitä ottanut. Sitten kun särky loppuu, otan sitä uudelleen ja varmistan asian ennenkuin lääkärille siitä puhun. Apteekista kyselin että onko niitä sellaisia, ettei tuota sivuvaikutusta tulisi. Sanottiin että kaikilla niillä on se sama. Ei tällainen kaikille tule, elimistömme reagoi eri tavoin. - Rosemeery
Atolfia kirjoitti:
neljä kertaa vuodessa kontrollin vuoksi ja senjälkeen lääkärin luona kuuntelemassa tulokset. Minulta ei ole otettu kolesterolia kuin viimeksi työpaikan ikätutkimuksessa. Siitä on jo aikaa yli kaksikymmentä vuotta.
Tietysti säästösyistä vältetään kaikkia ylimääräisiä testejä. Ymmärränhän minä senkin, enkä ole sitä vaatinut.Kolesterolitutkimus on tänäpäivänä melkeinpä rutiinitutkimus muiden laboratoriotutkimusten rinnalla.Kolesterolilääkkeitä käytetään paljon.Iäkkäämmillä ihmisillä ne jopa ehkäisevät veritulppien muodostumista.Ihme ja kumma jos ei sinulta Atolfia ole tarvinnut lainkaan tarkistaa kolesteroolia.Kun ei oikein muusta puhutakaan kuin kolesterolista ja hyvistä ja huonoista rasvoista jne.
- Rosemeery
Katicat2 kirjoitti:
Minulle aloitettiin kolesterolilääkitys pari kuukautta sitten. Olen kohta 72. Hyvin arvot laskivatkin. Nyt sitten ilmaantui se lääkkeen ikävä sivuvaikutus..lihassärky isoissa reisilihaksissa.
Ikinä ei ole ollut sellaista, ihan Buranaan on pitänyt turvautua, muuten ei saa nukahdettua. Olen saanut olla ilman minkäänlaisia kolotuksia ikäni, joten särkylääkkeitä en ole tarvinut.
Sunnuntai-illasta lähtien en ole sitä ottanut. Sitten kun särky loppuu, otan sitä uudelleen ja varmistan asian ennenkuin lääkärille siitä puhun. Apteekista kyselin että onko niitä sellaisia, ettei tuota sivuvaikutusta tulisi. Sanottiin että kaikilla niillä on se sama. Ei tällainen kaikille tule, elimistömme reagoi eri tavoin.Apteekkisi antoi sitten sinulle erilaista tietoa,mitä minä olen saanut lääkäriltäni.
- Atolfia
Katicat2 kirjoitti:
Minulle aloitettiin kolesterolilääkitys pari kuukautta sitten. Olen kohta 72. Hyvin arvot laskivatkin. Nyt sitten ilmaantui se lääkkeen ikävä sivuvaikutus..lihassärky isoissa reisilihaksissa.
Sunnuntai-illasta lähtien en ole sitä ottanut. Sitten kun särky loppuu, otan sitä uudelleen ja varmistan asian ennenkuin lääkärille siitä puhun. Apteekista kyselin että onko niitä sellaisia, ettei tuota sivuvaikutusta tulisi. Sanottiin että kaikilla niillä on se sama. Ei tällainen kaikille tule, elimistömme reagoi eri tavoin.kolestoroliin lääkettä iät ja ajat. Hänellä ei ole ollut mitään ylimääräisiä vaivoja sen takia, ehkä lääkärisi ei oikein tuntenut noita lääkkeitä.
Niitähän on niin monenlaisia. Pitäisi kokeilla jotain toista, ehkä ei noita kipuja tulisi.
Ikävää, että ei lääkehoito heti onnistunut. Toivotan parempaa vointia uuden lääkkeen myötä.
- Katicat2
Minä olin lukevinani aamupäivällä täältä alareunasta semmoisen viestin, että kirjoittaja oli kaatunut kotinsa edessä. Unta kai olen nähnyt, en löydä juttua enää.
Piti vaan sanoa että oikein mahanpohjasta vihlaisi, kun ajattelin että jos itse olisin kaatunut. Onneksi et loukannut, sanoit että selkä vähän venähti. Huomenna se vasta paremmin tuntuu.- ei se mitään
ei syynä ollut mainoskaan kenkäpiikeistä, selkä on kunnossa vain mustelma lonkassa.
Kiitos vastaamisesta, vaikka lupasit ettet ryhdy potkimaan vauhtia ketjuun jos vaikka takkuilee.
Nyt Tuomaksen Epäkorrektia ja nukkumaan.
Hyvää Yötä! - ei se mitään
Kysymys oli nimenomaan AURAAMALLA vaarallisen liukkaaksi tehdystä jalkakäytävästä, eräs lukija hesarissa kirjoitti että mieluumin kävelee umpihangessa kun auratulla tiellä.
Kuussa on käyty mutta ei keksitä auraan jäljen karhentajaa. Se on Jopel, kun soittelee taas.
Kuulin, että tuttavani, 80v ja rapiat, oli elen kaatunu ja lonkka oli murtunu ja tännään leikataan.
On se vaan vaarallista vanhan liikkua liukkaalla.ei se mitään kirjoitti:
Kysymys oli nimenomaan AURAAMALLA vaarallisen liukkaaksi tehdystä jalkakäytävästä, eräs lukija hesarissa kirjoitti että mieluumin kävelee umpihangessa kun auratulla tiellä.
Kuussa on käyty mutta ei keksitä auraan jäljen karhentajaa.kuullut liukastuneen umpihangessa.
Oletteko te?
Siihen auran tekemään kiiltävään pintaan olisi muuten yksinkertainen ratkaisu.
Sen traktorin perään kiinni piikkijyrä, joka rikkoisi tuon jäisen kiillon.- ei se mitään
Jopel kirjoitti:
kuullut liukastuneen umpihangessa.
Oletteko te?
Siihen auran tekemään kiiltävään pintaan olisi muuten yksinkertainen ratkaisu.
Sen traktorin perään kiinni piikkijyrä, joka rikkoisi tuon jäisen kiillon.tosiaan umpihangessa, edes tule mustelmaa.
Mutta jos joku kaupunki ottaisi asiakseen ja tekisi jotakin auroille, vähemmällä hiekotuksella selviäisi, eikä hiekkakaan toimi aina.
Kenkiin aion laittaa jonkin keksinnön nyt ensihätään. - Katicat2
ei se mitään kirjoitti:
Kuussa on käyty mutta ei keksitä auraan jäljen karhentajaa.Tuo tuntuu kyllä ihmeelliseltä, ettei osata tehdä parempia lumiauroja. Eikö auran reunapykälät rikkoisi sen pinnan. Maantiejyrien jälki on juuri tällainen.
Varsinkin nämä huoltomiesten työkoneet tekevät peilijäljen. Niissä on kuulema ne kääntymättömät etupyörät, joiden jälki kääntyessä myös kiilloittaa käytäviä. Kun meidän huoltoyhtiö hylkäsi sen traktoriauran ja hankki kevyemmän "bobcatin", peilikäytävät ilmaantuivat.
Meidän Citymarketin käytäviä ja parkkialueita puhdistaa sellainen, jonka jälki on rikottu, karhea. Sen nähdessäni ajattelin, että olisipa meidänkin huoltomiehillä tuollainen. - Katicat2
Katicat2 kirjoitti:
Tuo tuntuu kyllä ihmeelliseltä, ettei osata tehdä parempia lumiauroja. Eikö auran reunapykälät rikkoisi sen pinnan. Maantiejyrien jälki on juuri tällainen.
Varsinkin nämä huoltomiesten työkoneet tekevät peilijäljen. Niissä on kuulema ne kääntymättömät etupyörät, joiden jälki kääntyessä myös kiilloittaa käytäviä. Kun meidän huoltoyhtiö hylkäsi sen traktoriauran ja hankki kevyemmän "bobcatin", peilikäytävät ilmaantuivat.
Meidän Citymarketin käytäviä ja parkkialueita puhdistaa sellainen, jonka jälki on rikottu, karhea. Sen nähdessäni ajattelin, että olisipa meidänkin huoltomiehillä tuollainen.Jäi sanomatta vielä se, että niiden uudet masiinat heittävät sieltä peräpäästään sepeliä sen peilipinnan päälle. Ne heittävät kulkijan nurin kengän alla kuulalaakereina pyöriessään.
- uutpijk
Marraskuun lopulla ollaan ja lumimyräkkää ja ukkosta samalla kerralla.Salamia näin ja jyrinääkin kuului.Iltalehtikin tuosta kertoi.
- helinä !
Sunnuntainpäivän piristys*
Olen lähettänyt postia,joka on luettu.- Olaviis
soitti Kansanradioon myös ja onnistuikin niin hyvin että palautetta tuli seuraavanakin ja sitäkin seuraavana sunnuntaina.
Jos on elänyt elämää jossa on tarinaa ei siinä muuta käsikirjoitusta tarvita. Olaviis kirjoitti:
soitti Kansanradioon myös ja onnistuikin niin hyvin että palautetta tuli seuraavanakin ja sitäkin seuraavana sunnuntaina.
Jos on elänyt elämää jossa on tarinaa ei siinä muuta käsikirjoitusta tarvita.Seitsemän vanha lapsenlapsemme kertoi tänään että katsellessaan pienenä vanhoja, mustavalkoisia valokuvia, hän oli luullut, että ennenvanhaan kaikki oli mustavalkoista.
Näin mummuihmisellä tuppaavat monet muistot olemaan ruusunpunaisia...Venlastiina kirjoitti:
Seitsemän vanha lapsenlapsemme kertoi tänään että katsellessaan pienenä vanhoja, mustavalkoisia valokuvia, hän oli luullut, että ennenvanhaan kaikki oli mustavalkoista.
Näin mummuihmisellä tuppaavat monet muistot olemaan ruusunpunaisia...Sanon minä.
Katsoitteko 45min.ohjelmaa??
Ihan hirvitti minkälaisia äitejä !!!!!
Sääliksi käy ne lapsi parat.- iso-isoäiti
muori67 kirjoitti:
Sanon minä.
Katsoitteko 45min.ohjelmaa??
Ihan hirvitti minkälaisia äitejä !!!!!
Sääliksi käy ne lapsi parat.On se varmaan totta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4942452Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu852439Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211541Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771502Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101450- 671343
Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔381293- 271258
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut2741145Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun871113