koeputkihedelmöityksestä

pelokas

Nyt tarviin koeputkihedelmöityksen kokeneilta henkilöiltä apua ja neuvoja...
Me emme voi saada lasta luonnollisin keinoin, kävimme lääkärillä ja selvisi, että koeputkihedelmöitys on ainoa keino.
Hoitoon liittyy kaikenlaiset hormonipistokset..
Kysyisinkin nyt, että minkälaisia sivuvaikutuksia hormonipistoksista on teille tullut?
Entä sattuuko koeputkihedelmöitys, munasolujen otto?

Lääkäri oli tosi mukava ja kannustava, (käymme yksityisellä, nopeemmin hoitoon), hän myös sanoi, että saan puudutuspiikin, kipulääkettä suoneen sekä rauhoittavia munasolujen oton ajaksi. Onko muilla näin?

Kaipaan kokeneilta tietoja ja tuntemuksia...

kiitos!

(jos haluatte jakaa ajatuksia [email protected])

9

15590

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nenne

Heippa "Pelokas"
      On aika luonnollista että moinen hoito aiheuttaa pakokauhua, onhan kyseessä uusi
      asia. Haluan kuitenkin kertoa sulle onnistumistarinan- jos se hiukan oloasi helpottaisi!
      Meidänkin kohdallamme IVF todettiin ainoaksi keinoksi saada vauva.
      Ryhdyttiin toimeen lääkkeillä ja ultraääni- ja labrakontrollikokeilla. Mulla kävi huono tuuri kun kasvateltiin munasoluja Gonal-F nimisellä
      lääkkeellä- tuli hyperstimulaatio sivuvaikutuksena eli munasoluja kehittyikin valtava määrä. Tästä syystä alkioita ei
      voitu siirtää saman päivänä kun punktio tehtiin. Selvisin hyperistä kuitenkin levolla ihan parissa viikossa.
      Punktio sattui hiukkasen, mutta olen kuullut sellaisiakin tarinoita ettei ole tuntunut mitään. Suoneen annettavat lääkkeet rauhoittivat
      hyvin niin, ettei toimenpide tuntunut kamalalta. Mies saa olla mukana toimenpiteessä, ja sekin rauhoitti!
      Hedelmöitetyt alkiot pantiin pakkaseen odottamaan suotuisampia aikoja ja elokuun alussa kävin sitten pakastetun alkion siirrossa joka yllätykseksemme
      onnistuikin ja saimme nähdä kaksi viivaa raskaustestissä!
      Koko hoidon aikana muita sivuvaikutuksia en lääkkeistä juuri muista, ehkäpä pientä päänsärkyä ja mahan turvottelua lukuun ottamatta.
      Muistakaa hoitojen tiimellyksessä pitää huoli parisuhteestanne ja hemmottele itseäsi- matka tulee olemaan rankka mutta KUN se "palkinto"
      sieltä joskus tulee nyytin muodossa niin olen varma että se oli sen arvoista!
      Hyvää jatkoa teille:o)

• Unelma

Meille on kerran tehty IVF ja kaksi inseminaatiota ja kaikkiin hoitoihin minulla on liitttynyt munasolujen kasvun stimulointi hormonipistoksilla. Olen pistänyt itse, se hieman jännittää joka kerta, mutta hyvin on sujunut.

Sivuvaikutuksena minulla on ollut rintojen arkuutta, mitään mielialanvaihteluita ei ole ollut.

Samanlainen lääkitys minullakin oli munasolujen keräyksen aikana. Toimenpide ei ollut aivan kivuton, mutta hyvin sen kesti. Jälkeenpäin huilasin osastolla reilun tunnin ja sinä aikana sain vielä särkylääkettä. Alavatsa oli noin 5 päivää kipeä, etenkin tärinä ja heiluminen ei sopinut. Alkion siito ei satu.

Meillä hoito ei onnistunut ja nyt ollaan taas jonossa uuteen hoitoon, n. 6 kk saa odottaa ennekuin täällä pääsee uudestaan IVF-hoitoon. (hoidossa kunnallisella puolella)

Tsemppiä hoitoihin. Toivottavasti onnistutte saamaan oman nyytin, siitä täälläkin kovasti haaveillaan.

• Putti

Meillä homma meni vähän toisin kuin edellisillä vastaajilla. Pistokset laittoi isäntä, kun emäntä ei itse pystynyt.Olisi ne voinut käydä laitattamassa esim. terkkarissakin, mut se on hankalaa.
      Sivuvaikutuksia oli melkoisina mielialan vaihteluina, jotka isäntä sai kestää ja kestikin.
      Munasolujen ottokaan ei ollut niin helppoa kuin muilla, vaan homma meni vaikeamman kautta.
      Kipulääkitykset nostettiin maksimiin, mutta tuskat olivat sietämättömät. Onneksi saatiin riittävästi munasoluja imuroiduksi vaikka homma piti jättää kesken.
      En halua pelotella, mutta kerroin tämän, että tiedät kaiken olevan mahdollista.
      Onnea yritykseen ja rohkeutta

• pelokas

kannustavista viesteistä, toki olen varautunut
        kipuun ja pettymyksiin, mutta silti odotan innolla mitä tuleman pitää.
        Sattuminen on ilmeisesti yksilöllistä, mutta niinkuin todettu kyllä se palkitaan...

• kokemuksella
        pelokas kirjoitti:

kannustavista viesteistä, toki olen varautunut
        kipuun ja pettymyksiin, mutta silti odotan innolla mitä tuleman pitää.
        Sattuminen on ilmeisesti yksilöllistä, mutta niinkuin todettu kyllä se palkitaan...

Minulla varsinaisiin hoitoihin liittyi rintojen arkuus, pienoinen päänsärky ja vatsan turvotus, mutta ne menivät ohi aikanaan.

Puregonit ja orgalutranit pistin itse, mutta kypsytyspiikin kävin laitattamassa aina terveyskeskuksessa, siinä kun on paksumpi neula...

Itse punktio ei toimenpiteenä satu, mutta useamman päivän alapää on arka liikkumiselle esim. kävelyn tärinä ja autoilun montut sattuvat.

Minulle tuli jokaisesta hoitokerrasta hyperstimulaatio. Ekalla kerralla pahempana ja muilla kerroilla lievempänä. Mutta ne menivät kyllä itsekseen lepäämällä ohi, vaikka vatsa turposikin hillittömästi ekalla kerralla, samoin pulssi kohosi, hengitys oli normaalia raskaampaa ja kuumetta tuli vähän.

Onnea yritykseen.

• ......
        kokemuksella kirjoitti:

Minulla varsinaisiin hoitoihin liittyi rintojen arkuus, pienoinen päänsärky ja vatsan turvotus, mutta ne menivät ohi aikanaan.

Puregonit ja orgalutranit pistin itse, mutta kypsytyspiikin kävin laitattamassa aina terveyskeskuksessa, siinä kun on paksumpi neula...

Itse punktio ei toimenpiteenä satu, mutta useamman päivän alapää on arka liikkumiselle esim. kävelyn tärinä ja autoilun montut sattuvat.

Minulle tuli jokaisesta hoitokerrasta hyperstimulaatio. Ekalla kerralla pahempana ja muilla kerroilla lievempänä. Mutta ne menivät kyllä itsekseen lepäämällä ohi, vaikka vatsa turposikin hillittömästi ekalla kerralla, samoin pulssi kohosi, hengitys oli normaalia raskaampaa ja kuumetta tuli vähän.

Onnea yritykseen.

olen itse huolestunut kovasti hoidosta oikeastaan vain siksi että pelkään kyseistä hyperstimulaatiota mistä sen sitten tietää että semmoinen on? ja mitä sitten tapahtuu kun se todetaan muuten oikeastaan hoidot menee hyvin mutta tämä kauhea pelko....nooh kaippa tämä tästä piikitykset aloitan varmaan ensi viikolla uudestaan....

• yksi vaan
        ...... kirjoitti:

olen itse huolestunut kovasti hoidosta oikeastaan vain siksi että pelkään kyseistä hyperstimulaatiota mistä sen sitten tietää että semmoinen on? ja mitä sitten tapahtuu kun se todetaan muuten oikeastaan hoidot menee hyvin mutta tämä kauhea pelko....nooh kaippa tämä tästä piikitykset aloitan varmaan ensi viikolla uudestaan....

Hei!
        Olen itsekin käynyt ivf-hoidossa ja heti ekalla kerralla tärppäsi:) vaavi on nyt 4,5kk. Minusta munasolujen kerääminen oli kamala ja minun kohdalla erittäin kivulias toimenpide.. mutta se palkittiin. Lääkäri käski juoda todella paljon vettä, mikä voisi estää hyperstimulaatiota.. en tiiä onko perää, mutta join vettä paljon ja ei tullut hyperstimulaatiota.

• Lauri
        yksi vaan kirjoitti:

Hei!
        Olen itsekin käynyt ivf-hoidossa ja heti ekalla kerralla tärppäsi:) vaavi on nyt 4,5kk. Minusta munasolujen kerääminen oli kamala ja minun kohdalla erittäin kivulias toimenpide.. mutta se palkittiin. Lääkäri käski juoda todella paljon vettä, mikä voisi estää hyperstimulaatiota.. en tiiä onko perää, mutta join vettä paljon ja ei tullut hyperstimulaatiota.

Pieni tytöntyllerö työnnettiin laten syliin hieman yli kolme kk sitten. Muistan kuin eilisen päivän kun kultani tuli veskistä raskaustesti kädessä itkien ojensi sen minulle jolloin kysyin mitä noi kaksi viivaa tarkoittaa.

Pitääpä lähettää väestöliiton labratädille joulukortti pikkutytöstä että tälläisen Coktailin keitit TT :Ikuisesti kiitolliset.

• mimmu
        Lauri kirjoitti:

Pieni tytöntyllerö työnnettiin laten syliin hieman yli kolme kk sitten. Muistan kuin eilisen päivän kun kultani tuli veskistä raskaustesti kädessä itkien ojensi sen minulle jolloin kysyin mitä noi kaksi viivaa tarkoittaa.

Pitääpä lähettää väestöliiton labratädille joulukortti pikkutytöstä että tälläisen Coktailin keitit TT :Ikuisesti kiitolliset.

Meikäläinen kävi useamman kerran inseminaatiossa ja sitten olisi pitänyt aloittaa ivf hoidot. Kävin vastaanotolla ja kannustavista suoraan sanoen tyrkyttävistä lauseista huolimatta luovuin koko hommasta... tuli tunne et jos ei normaalisti niin ehkä ei pidä tehdä olleskaan.Enkä ole katunut.Mut onneksi on niitä jotka leikkiin ryhtyvät ja tietty soisi positiivisen tuloksen kaikille rääkin läpikäynneille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe