Sain uudet silmälasit viime viikon lopulla, aluksi pidin niitä vähemmän, yritin vähän lukea ja koska se ei tuntunut hyvältä, niin pidin taukoa ja pidin niitä taas, nyt ne on olleet muutaman päivän putkeen päässä. Ja saan niistä päänsärkyä, en pysty edelleenkään lukemaan niillä ilman että tulee huono olo, siis jos luen kirjaa tai teen näyttöpäätteellä työtä katse alaviistoon (ja sitähän minä teen joka päivä koko päivän).
Olen likinäköinen, eli en tarvitsisi laseja lainkaan lähelle luettaessa, mutta hankalaa niitä on alkaa ottamaan erikseen pois ja kun en aikaisemminkaan ole joutunut tekemään sitä. Eikä siitäkään näytä olevan apua, nyt kun otan ne pois, niin en tietenkään näe mitään pitkään aikaan, eikä lukemisesta tule yhtään mitään.
Nämä ovat varmaan jo 5 lasit ja koskaan ei ole tullut tällaisia ongelmia, vai onko ongelma tuossa vahvuudessa, -0,5 molempiin silmiin vielä lisää (muistaisin, että minulla on myös aikaisemmin tullut kerralla tuon verran lisää vahvuutta). Jotenkin kaikki vaan näkyy turhankin terävänä ja sitten välillä jopa sumeana.
Olin edelliskesänä silmälääkärissä ja tällöin näkö oli täysin sama kuin aikaisemmin. Voisiko näkö huonontua niin nopeasti noin paljon?
Mitä laseille olisi voinut tapahtua? Ovatko ne liian vahvat tms.?
Optikko sanoi mulle samaisella kerralla , että onko mulle koskaan sanottu, että noin vahvoilla laseilla (alle -5) ei kannattaisi lukea lähelle. Että se voi aiheuttaa päänsärkyä. Eli ilmeisesti he osasivat odottaa tätä ongelmaa, mutta mistä se siis voisi johtua?
Kestääkö uusiin laseihin sopeutuminen näin kauan, hätiköinkö vaan, vai onko tässä nyt jotain vikaa? Onko teillä kokemusta asiasta?
Kummalliset uudet silmälasit
8
7003
Vastaukset
- No: 1
Olet 44-46v ?
- Sunny (ens.kirjoittaja)
Olen 31 v
- miinusmerkkinen
Sulle on laitettu liian vahvat lasit, siitä johtuu päänsärky. Silmän taittovoima ei pysy samana joka päivä tai edes joka tunti. Jos olet vaikka mennyt väsyneillä silmillä näöntarkastukseen niin miinusta voidaan saada enemmän kuin mitä se todellisuudessa olisi.
Käy tutustumassa Kaisu viikarin sivuihin http://kaisuviikari.com - -------------
Minulle kävi samalla tavalla kun hankin uudet lasit, jotka olivat edellisiä voimakkaammat. Päänsärky oli todella kova, huimasi ja muutenkin oli huono olo.
Kävin valittamassa optikolle ja siellä vain käskettiin totuttelemaan laseihin pari viikkoa. Särky oli kuitenkin niin paha, että laseja en pystynyt käyttämään ollenkaan.
Lopulta sanoin optikolle, että noita laseja en enää silmilleni laita. Pitkän vänkäämisen jälkeen optikko suostui vaihtamaan heikommat linssit (näön alikorjaus) ja särky katosi.
Toki linssit ovat nyt hieman liian heikot minulle eli en näe niin kauas kuin "pitäisi" mutta pärjään kuitenkin näin mainiosti. - nainen 26vee
mulla on vaihellu nää voimakkuudet 2008 optikolla sf 0,25 ja 0,25 kaukonäkö
ja cyl -2 molemmissa,
2010 silmälääkärillä arvot oli taas -2 ja -1,75 ja cyl -2 ja -2,25
nyt kävin viime viikolla optikolla ja ny arvot on taas sf-0,25 molemmissa silmissä ja cyl -2,5 molemmissa
voiko nää arvot tosiaan vaihella näin ja voisko tää viime aikoina oleva pääkipuki johtua siitä että on liian vahvat lasit. mut se selviää kun tilasin uudet lasit kunha saan ne.
aikoinaan sit sain lasit hajataiton takia - optikotar
Voisiko olla niin, että silmälääkärin reseptissä cyl arvot on -muodossa? Silmälääkärit kun yleensä merkkaavat ne niin ja optikot taas miinusmerkkisenä. Nimittäin jos cyl-arvot ovat muodossa, niin silmälääkärin resepti ei juurikaan eroa optikon reseptistä, arvot on vain merkattu eri tavalla eli silmälääkärin resepti samannäköisenä kuin optikon olisi siis tällainen: -0.25 -1,75 ja 0.25 -2,25. Tarkoittaa siis tismalleen samaa kuin -2,00 1,75 ja -2,00 2,25.
Pääkipu voi hyvinkin johtua siitä, että hajataittosi on muuttunut, todennäköisesti olet joutunut hiukan tiedostamattasi siristelemään, jolloin silmät väsyvät ja pää tulee kipeäksi.
Jos molemmissa resepteissä arvot taas ovat niin, että cyl arvon edessä on miinusmerkki, niin suosittelisin tutkituttamaan verensokeriarvosi. Iso voimakkuuksien vaihtelu voi kieliä verensokeriongelmasta. - nainen 26vee
joo sen mä luinki jostai, ja tuota lähinnä mietin ku pari vuotta sitte oli kauko näkö -2 ja -1.75 ja nyt se on sit taas -0,25 molemmissa silmissä et onko mahollista että silmälaseilla korjaantuis se. mutta voi tosiaan olla et oon hajataiton takia joutunut siristelee ku aiemi se ollu sama jostai kymmenkesäsestä asti.
- lari
Tarkistuta sokeriarvosi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908627
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264788- 504248
- 623817
- 513226
- 503000
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452359Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382223