buddhalaisuudesta kyssäri

everlone

Buddhalaisuuden mukaan ihmisellä ei ole sielua eikä mitään pysyvää? Kuitenkin buddhalaiset uskovat jälleensyntymään.. Kuka tai mikä siis syntyy uudestaan, jos ei ole mitään pysyvaa esim persoonallisuutta tms??

Tai jos kävis niin näppärästi että sais tän 8-osasen polun päätökseen ja Nirvana häämöttäis, niin kukas sinne sitten pääsee jos ei ole pysyvää persoonaa, sielua eikä mitään tän kaltaista?

10

898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja sen tunteminen..

      http://www.nic.fi/~laan/polku.htm

      Pohjimmiltaan monimutkaista aivojen tunnepuolen "mekanismia" josta laajat vuosituhansien kokemukset.
      Kehittää psyykkistä kestävyyttä ja on aika vaativa laji,jotkut puhuu tajunnan laajentamisesta,kyllä se sitäkin on.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Buddhalainen_meditaatio
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Valaistuminen

      Luopuminen minäkeskeisestä elämästä ja siirtyminen tajuntakeskeiseen elämään,aivojen tila jossa tapahtuu muutos,nirvanan saavuttanut on pysyvästi vapaa maallisesta kärsimyksestä.

      Ei ne mihinkään usko,tulkinnanvaraisia selitysmalleja on liiankin paljon.

      http://www.buddhanet.net/wheel2.htm
      Mielikuvutuksesi sisältö tiibetiläisenä versiona.

      Ihminenhän on biologinen olento ,vaan sitä ei moni pysty myöntämään itselleen.

    • pikku-buddha

      Ollako vai eikö olla, kas siinäpä kysymys:)

      Pointtihan on ettei mitään sellaista pysyvää minuutta tai sielua ole olemassa, jonka voisi aina erottaa jostakin ja sanoa että tuo olen minä.

      Lapsena olit varmasti täysin eri näköinen kuin nyt. Kehomme solut uusiutuvat koko ajan eikä kehossamme ole oikeastaan enää mitään samaa kuin lapsena - saati vauvana! Vauvana olit ainakin murto-osan nykyisestä koostasi ja luultavasti pyöreämpi kuin nyt...

      Ajatuksesi ja mielipiteesi ovat myös muuttuneet täysin. Lapsena ajattelit asioista tavalla, jota nyt pidät kummallisena. Esim. minun ala-asteella kirjoitetut kouluaineet tuntuvat nyt mielestäni lapsellisilta, kun ne kirjoitushetkellä olivat mielestäni oikein fiksuja. Peruskoulussa en ymmärtänyt kasvissyöntiä ollenkaan, nyt olen itse kasvissyöjä. Varmasti keksit itsekin vastaavia esimerkkejä.

      No, siis muutumme koko ajan. Mikä siis tekee siitä vauva-pikkubuddhasta ja tänään tänne kirjoittavasta pikkubuddhasta saman henkilön? Ajatukset eivät ole samoja eikä kehokaan ole enää sama!

      Se on se sama mystinen jatkumo, joka jatkaa kuoleman jälkeen. Siinä joka syntyy jälkeeni, on jotakin yhteistä minun kanssa, mutta se en ole minä. Ihan samoin kuin siinä vauvassa, josta kasvoin minä, oli jotakin yhteistä nykyisen minun kanssa.
      Vähän niin kuin kynttilän liekki, jolla sytytetään uusi kynttilä. Liekkihän ei siirry, mutta silti se sytyttää uuden liekin.

      Toivottavasti tästä sai edes jotakin selvää - tämä on vähän vaikea asia selittää. Kysy lisää, jos jäi epäselväksi.

      • Buddha,,,-

        Mutta miten selittäisit sen että ihmisellä on kuitenkin omatunto,joka saattaa olla kovinkin erilainen kuin millainen itse olet.Eikö tämä omatunto ole se pysyvä minä mitä epäilet kirjoituksesasi.Ainakin se monasti on aivan eroittava osa minuutta ja siksi usein verrataan jumalaan joka elää meissä.


      • vaan..
        Buddha,,,- kirjoitti:

        Mutta miten selittäisit sen että ihmisellä on kuitenkin omatunto,joka saattaa olla kovinkin erilainen kuin millainen itse olet.Eikö tämä omatunto ole se pysyvä minä mitä epäilet kirjoituksesasi.Ainakin se monasti on aivan eroittava osa minuutta ja siksi usein verrataan jumalaan joka elää meissä.

        Se omatunto on vain sosiaalistumis-prosessin tuottama tulos, joka valitettavasti usein eroaa ihmisen omista ajatuksista. Melkein kaikki ihmiset kuintenkin kehittymisen myötä kulkevat kohti omaa itseään pois noista ympäristön luomista säännöistä, joita jotkut myös virheellisesti omaksitunnoksi kutsuvat. Tottakai on vain luonnollista, että ihmisen kehittyessä hänessä "taistelevat" kasvatuksen tuottamat normit ja ihmisen oman kehityksen mukanaan tuomat normit. Ei siinä mistään jumalasta ole kyse.


    • Kaikilla luojan luomilla on omantasoisensa "tietoisuus".

      Jotkut kutsuvat sitä sieluksi, mutta ainoastaan Jumalan luomalla ihmisellä se on kehittynyt kyllin pitkälle, että ajattelu on ns. tietoista ajattelua. Kun maailmankaikkeus luotiin n 13,7 mrd vuotta sitten tiedemiesten mukaan, niin sitä ennen oli määräämättömän kuuma ja tiheä olotila, johon kaikki aine ja tietoisuus oli pakattu kiinteäksi pisteeksi. Sitä yhtä pienen pientä pistettä te jalot etsijät olette täällä tunnetulla värähtelytaajuudellamme nyt etsimässä, määräämättömässä aikajanassa, jossa mitkään tunnetun maailman luonnonlait eivät toimi, koska Luoja on määrittelemätön ja salaperäinen, pilkkaamatta teitä ketään, jotka omaa polkuanne kuljette. Syystä mistä aivan hyvänsä, ystävällisesti tietysti.

      • kokija

        En tajua mihin kommentti oli tarkoitettu vastaväiteeksi, mutta mielenkiintoinen se on kyllä!

        Aikajanasta tuli mieleen, että voimme tiivistää kokemustamme niin että tietoisuutemme ei ole aikajanalla. Voimme hypätä luomaamme singulariteettiin, kokemuksen tiivistämisellä. Tällöin aika on poistettu, on vain se mikä on ja se mikä ei ole. On ja ei-ole ovat yhtä aikaa.

        Tämä on tietoisuuden evoluutio, kehomme jäävät aikajanalle.


    • ja kuivumattomuus

      Hyvä kysymys everlone. Osoittaa että olet jotain oivaltanut.

      Ajattele, että energiaa ei voi luoda eikä tuhota. Se vain muuttaa muotoaan. Jos olemme energiaa, niin me emme kuole emmekä synny. Muutamme vain muotoa. Se nibbana on jo olemassa. Se ei synny eikä katoa. Mutta se ei ole persoonallinen. Ei ole olemassa persoonallista nibbanaa.

      Yhdessä filmissä nimeltä "Samsara"oli hyvä kysymys ja vastaus lopussa. Miten vesipisaran saa pysymään kuivumatta? Vastaus: pudottamalla sen mereen. Ymmärrätkö - sinä olet vesipisara. Koet olevasi erillinen, vaikka tosiasiassa et ole erillinen lainkaan. Tiputa itsesi siihen mereen, josta jo olet osa, niin olet kuivumaton. Vanhuus ei enää vaikuta sinuun, eikä sairastuminen, eikä kuolema.

      • Buddha,,,-,

        Onko ajatus mielestäsi energiaa.


    • vähän viisastella

      Jos nyt ensin vähän ajasta.Sehän ei ole mikään vakio vaan on riippuvainen esim.painovoimakentästä ja nopeudesta

      Ja sitten vähän yksilön kannalta tärkeistä asioista.¨Kaikki mailmankaikkeuden asiat tapahtuvat päässäsi se mitä näet ei ole todellisuutta vain aivojesi luoma kuva.Se mitä kuulet on vain korvakarvojen värinää jotka välittyvät hermoratoja pitkin aivoihin ja siellä aivot antaa niille merkityksen.infrapuna säteilyä
      et ota huomioon koska sinulla ei ole aistia havaita sitä. Mangneettikenttiä et ota huomioon samasta syystä .Paljon asioita on mitä aivosi ei voi ottaa huomioon.

      Mutta kaikki tapahtuu pääsi sisällä siellä asuu jumalasi.Budhalaisuus.Siellä on perheesi.Ja kun aivosi sammuu luomasi mailma häviää samalla.Samalla häviää kaikki uskonnot ja jälleen
      syntymiset.Mailma sammuu mitään ei jää jäljelle.
      Luomastasi mailmankaikkeudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      252
      2374
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1794
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      168
      1505
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1493
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1045
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      82
      907
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      770
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      712
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      710
    Aihe