Suomen kielellä ei

pärjää

Meillä oli ihana Rooman matka kesällä ja haaveilen jo sinne paluusta uudelleen. Ainut mikä ihmetytti oli, että suomalaiset turistit kuvittelevat ilmeisesti, että Italiassa ymmärretään suomea?? Esimerkiksi viimeisenä iltana olimme syömässä ja viereisen pöydän suomalainen pariskunta tuli hyvin kuulluksi ja nähdyksi ja varsinkin kun hieno rouva vielä lopuksi tokaisi tarjoilijalle suomeksi "kiitos, hyvää oli, paljonko maksaa?"-lauseen niin olimme tukehtua..Ei helkkari! Ei meidänkään italian kieli ole huippuluokkaa, mutta tärkeimmät fraasit oppii kyllä hyvin vaikka lentomatkalla, ja lopuista selvittiin englannin kielellä.

16

2504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puhetaitoinen vaatimaton m...

      Kun yhteistä kieltä ei ole, on pärjättävä omalla kielellään ja elekielellä. Niinhän useimmat tekevät. Kokeile kerran! Vai etkö ole joutunut ikinä moiseen tilanteeseen? Opetteletko aina uuden kielen ennenkuin matkustat maahan? Pelkillä fraaseilla ei kieltä ja tilanteita hallitse.

      • ...vuoksi...

        ...olisi suotavaa opetella edes ne muutamat fraasit. Yrittäväthän monet ulkomaalaisetkin opetella muutaman sanan suomea tänne tullessaan...

        Vaan eihän se tietysti metsäsuomalaisen mentaliteettiin sovi. Mehän mennään ja puhutaan suomea, ymmärsivät sitten tai eivät. Mitä sitä turhaan ulkomaan kieliä opettelemaan... Valitettavasti myös minä olen törmännyt näihin id......ihin aivan liian usein.

        Huomaa kyllä, että olemme vasta niin kovin vähän aikaa päässeet liikkumaan enemmän maailmalla... Valitettavasti.


      • kohteliaisuuden mitta?
        ...vuoksi... kirjoitti:

        ...olisi suotavaa opetella edes ne muutamat fraasit. Yrittäväthän monet ulkomaalaisetkin opetella muutaman sanan suomea tänne tullessaan...

        Vaan eihän se tietysti metsäsuomalaisen mentaliteettiin sovi. Mehän mennään ja puhutaan suomea, ymmärsivät sitten tai eivät. Mitä sitä turhaan ulkomaan kieliä opettelemaan... Valitettavasti myös minä olen törmännyt näihin id......ihin aivan liian usein.

        Huomaa kyllä, että olemme vasta niin kovin vähän aikaa päässeet liikkumaan enemmän maailmalla... Valitettavasti.

        Minä olen törmännyt vaikka kuinka moniin ihmisiin, jota eivät ole osanneet suomea, ruotsia, saksaa tai englantia edes auttavasti, joten yhteistä kieltä ei ole löytynyt. Oleskelumaan fraaseista ei ole ollut mitään apua. Ovatko he kaikki oleet sivistymättömiä idiootteja kuten metsäsuomalaiset? Ja minä myös, kun en ole osannut heidän tai kulloisenkin oleskelumaan ravintolafraaseja?
        Sanotaan, että matkailu avartaa. Miten on suvaitsevuuden laita?


      • kunhan eivät tulkkia etsi
        kohteliaisuuden mitta? kirjoitti:

        Minä olen törmännyt vaikka kuinka moniin ihmisiin, jota eivät ole osanneet suomea, ruotsia, saksaa tai englantia edes auttavasti, joten yhteistä kieltä ei ole löytynyt. Oleskelumaan fraaseista ei ole ollut mitään apua. Ovatko he kaikki oleet sivistymättömiä idiootteja kuten metsäsuomalaiset? Ja minä myös, kun en ole osannut heidän tai kulloisenkin oleskelumaan ravintolafraaseja?
        Sanotaan, että matkailu avartaa. Miten on suvaitsevuuden laita?

        Jos ei osaa vieraita kieliä, on paras tulla toimeen sillä millä osaa. Itse en rupeaisi tulkkaamaan toisille, kun olen lomalla olen lomalla, vaikken olekaan tulkki tai kielenkääntäjä ammatiltani.
        Oltiin tässä taannoin Espanjassa mantereella, ekaa kertaa, enkä osaa espanjaa sanaakaan. Elekielellä pärjättiin siinä, missä vastapuoli ei englantia osannut. Tuli nälkä ja jano tyydytettyä ja tuliaiset hankittua.


      • ei paljoa maksa!
        kunhan eivät tulkkia etsi kirjoitti:

        Jos ei osaa vieraita kieliä, on paras tulla toimeen sillä millä osaa. Itse en rupeaisi tulkkaamaan toisille, kun olen lomalla olen lomalla, vaikken olekaan tulkki tai kielenkääntäjä ammatiltani.
        Oltiin tässä taannoin Espanjassa mantereella, ekaa kertaa, enkä osaa espanjaa sanaakaan. Elekielellä pärjättiin siinä, missä vastapuoli ei englantia osannut. Tuli nälkä ja jano tyydytettyä ja tuliaiset hankittua.

        Miksi jotkut suomalaiset suhtautuvat maailmalla niin ynseästi maamiehiinsä? Emme matkoillamme juuri suomalaisiin ole törmännyt, mutta auttaisimme, jos osaamme. Monenmaalaisia tulkkeja on meillekin apua matkoillamme antanut ja me vastavuoroisesti tietäessämme jotakin taas muille. Jokaiselle voi koittaa tilanne, jossa apu on tarpeen.
        Eiväthän suomalaiset ruokailijat edes apua pyytäneet, miksi siis arvostella heitä heidän puheidensa perusteella. Ei tarjoilija heidän puheitaan ymmärtänyt, vaan hän ymmärsi vain eleet. Ainahan matkalla ei tule varottua sitä, että lähellä on joku suomenkielinen, kun se on niin harvinaista.


    • osaa..

      Italian kieltä? Sehän helppoa kuin mikä!

    • Italyfriikki

      ... kannattaako Roomaan asti mennä tarkkailemaan suomalaisia? Minusta mukavampi seurailla paikallista väestöä, heidän elekieltä, käyttäytymistä, jopa lepuutan silmiäni miesten pukeutumisessa...ja värivalinnoissa ;).
      Matkailu avartaa ja taas Roomaan menossa!

      • kyllä

        tehdä mielikuvamatkasi vaikka jokapäivä!


    • mykkänä

      Ynseän näköisenä hiljaa murjottamisen asemesta on paljon suotavampaa tarjota vaikkapa suomea ystävällisellä namalla.

      Ilme ja sävy ymmärretään kaikkialla.

      Tietenkin paikallisella kielellä tervehtiminen auttaa palvelussa jo paljon vaikka sitten jatkaisikin sillä inhottavalla englannilla.

      Yrmeän tai ylimielisen mulkoilun jälkeen seuraavaksi huonoimman palvelun saa kun menee tervehtimättä (edes suomeksi) suoraan asiaan sillä lontoolla.

      • ja anteeksi

        "Osaan sanoo kymmenellä kielellä kiitos" alkaa yksi biisi. Olen opetellut aina kohdemaan kielellä sanomaan ainakin sen kiitos, myöskään anteeksi, ole hyvä, hyvää huomenta, hyvää päivää eivät ole ollenkaan pahitteeksi! Osaan siis tällä hetkellä sanoa ehkä viidellätoista kielellä kiitos, ja ihme kyllä, ne ovat säilyneet muistissa kolmekin vuosikymmentä.
        Ikinä en ole saanut missään niin huonoa palvelua, että mainita tarvitsisi, yleensä tosi hyvää ja ystävällistä. Johtuisikohan siitä, että "niin metsä vastaa kuin siihen huudetaan"?


    • fiksu rouva

      Jos noin vähäpätöinen asia ihmetyttää noin kovasti, niin oliskohan parempi pysytellä kotona.
      Suvaitsevuutta kehiin, niin ei tarvi matkaansa "pilata" turhanpäiväisyyksillä.
      En nyt tiedä onko sekään fiksua "tukehtua nauruun" jonkun ei kielitaidottoman kustannuksella.

    • ruunar

      Kyllä pärjää, jos on maalaisjärkeä.

    • suomalaisille

      kun kuljette missä tahansa maassa, älkää hyvät ihmiset pitäkää niin kovaa meteliä, sitä tuntee itsensäkim tyhmäksi, kun jossakin ulkomailla kuulee jo kaukaa suomenkielen ja aika usein todella kovaäänisesti, silloin yleensä yrittää poistua vähin äänin paikalta, ettei vaan kukaan tunnista suomalaiseksi...

      • HuuDAHdan

        Minua hävettää häpeävät suomalaiset joilla ei ole itsetuntoa tikun vertaa. Miks perkele menet koko Roomaan luimistelemaan. Näen jo kilometrin päähän että tuossa on häpeävä suomalainen joka luimistelee seinivieressä pipo korvilla kuin olisi varkaista tulossa. Missä sun isänmaallisuus on? Hei, mikä isänmaallisuus, ethän ole kuullutkaan sellaisesta.


    • Parga

      Kyllä on mielestäni kohteliasta opetella edes pari sanaa kohdemaan kieltä. Elekielellä kyllä pärjää, mutta kuvitteleppa esim. Roomalaista tarjoilijaa, joka ilta toisensa jälkeen yrittää saada selville mitä eri maista tulevat turistit yrittävät sönkätä.
      Tyttäreni oli töissä Roomassa hotellin reseptionissa viime kesänä, ja kertoi, että kyseisen hotellin tarjoilijat yksinkertaisesti arvasivat mistä milloinkin oli kysymys. Useimmin kuulemma arvasivat oikein, mutta ihmettelivät ihmisten piittaamattomuutta pienistäkin eleistä.
      Venäläiset olivat olleet kyseisessä hotellissa niitä kaikken kauheimpia asiakkaita.

      • ystävällinen aina

        Matkoilla on välillä tilanteita, kun yhteiselle kielelle olisi käyttöä, mutta aina sitä ei ole. Tarkoitatko, että ei pidä matkustaa maahan, jonka kieltä ei osaa? Eikä ainakaan mennä ravintolaan tarjoilijoiden kiusaksi? Eiköhän nuo tilanteet ole niitä pienimpiä ongelmia matkoilla, joista selviää elekielellä ja ystävällisyydellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      492
      5185
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      19
      1841
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      98
      1574
    4. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      26
      1445
    5. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      65
      1436
    6. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      55
      1428
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1145
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      58
      1096
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      935
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      934
    Aihe