Mää ilmotan teil ilose uutise

Sinikynä

Ensi sunnuntaina on Tuomiosunnuntai, mitä se sitten tarkoittaakaan.
Pannaanko meidät kaikki tuomiolle, vai vaan jotkut meistä? Katsotaan, kuinka meidän käy?
Siitä viikon päästä on 1. adventtisunnuntai, eli pikkujoulu.
Muistin virkistämiseksi laitan tähän pienen pätkän jouluevankeliumia, että ei totuus unohtuisi eli joulun tarkoitus.
”Siäl oli paimeni vahtimas yäl laumatas. Yhtäkki heijä eressäs seisos Herra enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröitti heijät. Hee rupes pelkkämä, mut enkeli sanos heil:
"Älkkä pojap peljäkkä! Mää ilmotan teil ilose uutise, tosi suure ilon koko kansal.”
Kuten huomataan, on tuo lainaus Turun murteella.
Täällä kulttuurin kehdossa on nyt selvinnyt, että se ilone uutine ei olekaan lapsen syntymä, vaan uuden tähden syttyminen taivaalle. Mutta se tähti onkin syttynyt vain Turun taivaalle.
Se tähti on uusi Sokos-Wiklundin ostosparatiisi tai ostostaivas, kuinka vaan. Raamatullisia nimityksiä molemmat, kuten pitääkin, kun puhutaan joulun ilosanomasta.
Voi jumankeka, että mää olen iloinen.
Nyt alkaa olla pullat hyvin uunissa ja joulumarkkinat voivat alkaa toden teolla.
Onhan meillä nyt millä mällätä, kun Euroopan paras valtiovarainministerin Jyrki-boy Katainen on järjestänyt meille 4 prosentin ostovoiman lisäyksen. Tosin mää en kyl huomaa sitä, mutta mää olenki sitä tyhmempää sorttia.
Se taisikin olla unta vain se finanssikriisi ja lama.
Ei muuta kun shoppailemaan erilaisiin taivaisiin.

34

1515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmankos sitä vuastolkul rakennetti.

      Muuto: älä sää sitä Jyrki-boyta nii Jumalattomast moiti. Jyrki o ollu ministerinä lyhkäse aja ja o ainaki erilaine ku noi vanhat.

      Kyl toi Euroopa mestaruuski sentä jotta o, olla ylpji vaa.

      Katota ny kui monta prosentti mee viäl saaran ku vuas vaihtu. Mennä sit prosenttien kans sinne Turun paratiisi. Mihenkä muuhun paratiisi emmää koskan pääsekkä. Osteta vaik prosentei!

      • ( oo )

        Kuka milläkin tavalla yrittää saada esille ajatuksiaan, eiköhän tuokin ostos taivas olisi tullut muuten mainostettua kuin raamatullisin kertomuksin??
        Tuomiosunnuntain voit lisätä repertuaariisi googlettamalla!!!


      • ( oo ) kirjoitti:

        Kuka milläkin tavalla yrittää saada esille ajatuksiaan, eiköhän tuokin ostos taivas olisi tullut muuten mainostettua kuin raamatullisin kertomuksin??
        Tuomiosunnuntain voit lisätä repertuaariisi googlettamalla!!!

        Minä en ole Tuomiosunnuntaista mitään kirjoittanut!


      • Sinikynä
        ( oo ) kirjoitti:

        Kuka milläkin tavalla yrittää saada esille ajatuksiaan, eiköhän tuokin ostos taivas olisi tullut muuten mainostettua kuin raamatullisin kertomuksin??
        Tuomiosunnuntain voit lisätä repertuaariisi googlettamalla!!!

        Täytyyhän mun vähä mainostaa mun virmaani.
        Kattos ku mää oon sen ostostaivaan omistajaasiakas, vai olinkohan mää asiakasomistaja, mut omistaja kumminkin.
        Mää yritin kyl maisostaa sillai vaivihkaa eli niinko piilomainontaa, mut sää huomasit, ku oot viksu tyyppi.


    • Maalaismies*

      Meijänkin kulmille rakennetaan supermarketia. Mä oon seurannu sen rakentamista koska aamulenkkini menee siit ohi. Mä pysähyn joka kerta ja teen ristinmerkin, oikein hiljennyn hetkeksi ja lisään salem aleikumin. Enkä pilkkaa ketään, se on saletti.

      Jos Financial Times sanoo Kataisen olevan lajinsa paras, niin täytyyhän sen olla totta. Voihan sen tulkita tietty niinki, että ne toiset on tosi huonoja. Niin kuin ovatkin. Eihän EU muuten näin makaisi.

      Mä kutsun tuota tulossa olevaa supermarketia temppeliksi, koska rahan palvonnasta viime kädessä on kysymys. Ajattelin ryhtyä säästämään avajaisia silmällä pitäen, mutta Katatainen on käskeny pistämään rahat likoon hetikohta, jos jollakin on. Kai sit on niin tehtävä.

    • Me kaikkihan sen tiedämme, että tuo kunnia Euroopan parhaasta valtionvarainministeristä kuuluu
      Suomen lähiaikojen ministereille ja sitten tietysti Jyrkille, jolle lankesi kunnia ottaa vastaan tuo titteli.

      Jyrkin fiksuus tuli esiin, kun hän malttoi jakaa kunnian edeltäjiensä kanssa, koska hänen ansiotaan ei tämä nykyinen varallisuus vielä ole.

      • Myönnän heti alkuun, että en ymmärrä kaikkia talouspolitiikan hienouksia ja siksi kyselen:
        Toisaalta puhutaan vaarallisesta väestön ylikansoittumisesta, luonnonvarojen tuhlaamisesta, saasteisiin hukkumisesta ja jne., toisaalta tuotantolukujen pitäisi aina vaan kasvaa, kulutuksen tietysti lisääntyä, vauhdin kiihtyä ja sitä pitää kaikin keinoin pöngittää.
        Miten tämä yhtälö ratkaistaan? Otetaanko kaikki vai jätetäänkö vähän.
        Onko ainoa ratkaisu, että eläkeläismuorit ja ukot muistaa sammuttaa turhaan tillottavan lamppunsa, tai jättävät saunansa lämmittämättä?
        Niin, ja tietysti kiikuttavat killinkinsä ostosparatiiseihin taloutta pyörittämään viimeistä penniä myöten. Onhan tavaraa tarjolla, löytäähän sieltä pienemmälläkin mielikuvitusella heräteostoksia. Sitäkö pitää tehdä, että talous pyörii?
        Vai voisiko olla muitakin vastuun kantajia?


      • Herrojen keskusteluun,,,?
        Eilen oli ohjelma, kun nuori nainen ei hallinnut tuota ostovimmaansa- täytti niillä elämässään olevaa tyhjiötä. Monet kortit "vinkumassa" yhtäaikaa, velat sen kun suureni.
        Ja niitä on paljon joille ei järki sano: että kaikkihan on maksettava eikös juu, mitä täällä maailmassa velkaantuu,,,,,,

        Joten lisää vaan ostotaivaita.
        Suomalaiset tuhlaa joulun aikaan niin paljon rahaa kaikkeen "joutavaan".
        Niillä rahoilla pääsisi jo lämpimämpiin paikkoihin hoi kotvaseksi. Mutta valinta on jokaisen oma.
        Siinä se varsinainen joulun merkitys unohtuu kokonaan kun silmät kiiluen juostaan ostarista toiseen......Pois se minusta....

        Katainen on yllättävän hyvin hoitanut leiviskänsä, minun mielestä. Positiivisuus on hyvä piirre (mummoja miellyttää). Ei hauku, kuin Aho aikoinaan että lama johtuu siitä kun ihmiset (köyhätkin) viettää kulutusjuhlaa. Syyllisti vielä meitä rahattomia poloisia.


      • etelän matkailu
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Herrojen keskusteluun,,,?
        Eilen oli ohjelma, kun nuori nainen ei hallinnut tuota ostovimmaansa- täytti niillä elämässään olevaa tyhjiötä. Monet kortit "vinkumassa" yhtäaikaa, velat sen kun suureni.
        Ja niitä on paljon joille ei järki sano: että kaikkihan on maksettava eikös juu, mitä täällä maailmassa velkaantuu,,,,,,

        Joten lisää vaan ostotaivaita.
        Suomalaiset tuhlaa joulun aikaan niin paljon rahaa kaikkeen "joutavaan".
        Niillä rahoilla pääsisi jo lämpimämpiin paikkoihin hoi kotvaseksi. Mutta valinta on jokaisen oma.
        Siinä se varsinainen joulun merkitys unohtuu kokonaan kun silmät kiiluen juostaan ostarista toiseen......Pois se minusta....

        Katainen on yllättävän hyvin hoitanut leiviskänsä, minun mielestä. Positiivisuus on hyvä piirre (mummoja miellyttää). Ei hauku, kuin Aho aikoinaan että lama johtuu siitä kun ihmiset (köyhätkin) viettää kulutusjuhlaa. Syyllisti vielä meitä rahattomia poloisia.

        Menee rahat ulkomaisiin turistirysiin. Ironiallahan nämä kirjoittajat tuntuvat kulutushysteriaan suhtautuvan.


      • Mummi XYZ
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Herrojen keskusteluun,,,?
        Eilen oli ohjelma, kun nuori nainen ei hallinnut tuota ostovimmaansa- täytti niillä elämässään olevaa tyhjiötä. Monet kortit "vinkumassa" yhtäaikaa, velat sen kun suureni.
        Ja niitä on paljon joille ei järki sano: että kaikkihan on maksettava eikös juu, mitä täällä maailmassa velkaantuu,,,,,,

        Joten lisää vaan ostotaivaita.
        Suomalaiset tuhlaa joulun aikaan niin paljon rahaa kaikkeen "joutavaan".
        Niillä rahoilla pääsisi jo lämpimämpiin paikkoihin hoi kotvaseksi. Mutta valinta on jokaisen oma.
        Siinä se varsinainen joulun merkitys unohtuu kokonaan kun silmät kiiluen juostaan ostarista toiseen......Pois se minusta....

        Katainen on yllättävän hyvin hoitanut leiviskänsä, minun mielestä. Positiivisuus on hyvä piirre (mummoja miellyttää). Ei hauku, kuin Aho aikoinaan että lama johtuu siitä kun ihmiset (köyhätkin) viettää kulutusjuhlaa. Syyllisti vielä meitä rahattomia poloisia.

        Hän on minusta viisas ja luotettava mies.
        Vaistomaisesti uskon hyvän kodin kasvattamaksi. :)


      • ihan on
        Mummi XYZ kirjoitti:

        Hän on minusta viisas ja luotettava mies.
        Vaistomaisesti uskon hyvän kodin kasvattamaksi. :)

        kiltin näköinenkin.


      • Katicat2

        Munst on oikke hyvä ett tonne meit johtamaan saaraan tommossi nuaremppi miähi sekä naissi. Jyrkit mää olen kovi ihaillu. Hän ossa hyvi käänttä asiat plussamerkkisiks. Mukava kun ulkomait myäte häne kykys on huamattu.
        Mää käve kurkkamas noit Rario Saran uutissi. Eile Markku Heikkilä veisteli siäll tämmöttis:

        "Jyrki ”kukkopoika” Kataine on valittu Finanssial Taimssin äänestykses Euroopan parhaaks valtiovaraimministeriks ja sen kunniaks päätettiv viina veroo nostaa kymmenel prosentil. Tämä lisää jossaiv viinalajeis valtion tuloi mahrottomast esimerkiks vois kuvitella et tikkuviinal jää kamala kate kun puutullit samanaikasest o lykätty."


    • Hyvinhän taivaallinen sanasto "istuu" tähän kirkkovuoden viimeiseen pyhään ja joulunodotustunnelmiin.
      Välitilinpäätöksiä voi itse kukin elämästään silloin tällöin tehdä, itseäänkään on turha liian ankarasti tuomita, toisista puhumattakaan.

      Nyt ei pidä lamaantua, vaan suunnistaa ostamaan, niin ettei oikea käsi tiedä, mitä vasen tekee.
      Enää eivät huilut helise , tuomiopäivän pasuunan ääni kantautuu pörsseihin ja yrityksiin. Veroparatiisiksi Suomi ei ole muuttumassa, tuloveron kevennystä Niinistökin jo jarruttelee. Mutta turhaan ei Kataista valittu Euroopan finanssineroksi, luottakaamme hänen lukuihinsa. Shoppailuparatiisit ovat maanpäällisiä tavarataivaita tai Edenin puutarhoja, isänmaallisia tekoja ja lähimmäisenrakkautta pitää nyt osoittaa uhraamalla viimeinen roponsa kulutuksen alttarille.

      • iloista antajaa

        ei kun iloista kuluttajaa Jumala rakastaa! Tai ainakin valtiovarainministeri!


      • Atolfia

        odottelen, mitä tuleman pitää. Antaa nyt joulun mennä ja uuden vuoden tulla. Senjälkeen nähdään, kuinka paljon työttömiä Suomen maasta löytyy.

        Irtisanomisilmoitusten valossa aika paljon. Sitä ei ilmeisesti Katainenkaan pysty rajoittamaan, vaikka hyvä yritys hänellä on nyt yrityksiä tukea, jopa niin että Suomi ottaa lisää lainaa pitääkseen talouden hallinnassa.

        Meillä taitaa olla Euroopan nuorin valtionvarainministeri. Kyllä minun täytyy puolueetomasti sanoa, että hän kovasti yrittää ja tekee varmasti paljon töitä pitääkseen laman niin minimaalisena kuin mahdollista.

        Ehkä hänen prosenttinsa ovat liian optimistisia, mutta katsotaan. Tulevaisuus näyttää, mihin päädytään.


    • Maalaismies*

      Satakoot ministerillemme mitä kunnianosoituksia tahansa, nämä EU:n vuodet ovat ajaneet Suomen perikatoon. Minä en yksinkertaisesti näe mitään ansioita hallitustemme huolenpidosta maatamme kohtaan. Sitä varten heidät on valittu, siis hoitamaan MEIDÄN asioitamme eikä jotakin suurta, suurempaa kuin mitä tavallinen elämä on.

      Siellä jossakin nyt maatalousministeri on rukoilemassa, että antakaa meidän pitää joku nauta, että saisimme maitoa. Kyllä me maksamme maataloustuet sinne Kankkulaan (ilomielin), mutta emmekö saisi kustantaa itse vähän tuota maataloutta?

      Ulkomaankauppaministeri ei puhu mitään koska puhuttavaa ei ole. Opetusministerikin on hiljaa, koska opettajat pannaan lomille. Puolustusministeri sentään, hän haluaa lähettää poikiamme Tsadiin ja Afganistaniin. Siellä odottavat sankarityöt.

      Sitten on olemassa PARAS-hanke. Se on paras kaikista tähänastisista tuhotoimista. Syrjäkylät lopetetaan, vanhuksille jaetaan kännykät jonka avulla yhdellä napin painalluksella helikopteri tuo apua.

      Talous on ihailtavassa, palkittavassa kunnossa! Toistakymmentä vuotta on menty alas ja lujaa. Sitä kutsutaan talouden nousukaudeksi, kun pankit ovat jakaneet katteetonta rahaa. Valtiovarainministeri uhoaa: pankit, avatkaa rahahananne, ihmiset ostakaa, antakaa palaa!

      Mustaa liputetaan ja huudetaan katsokaa mikä valkeus!

      • minäkään tätä "rikasta" elämää, hyvin menee vaikka joka päivä uusia lomautuksia irtisanomisia ilmoitetaan.

        Miten nämä työttömät/lomautetut kulutusjuhlaa pystyvät pitämään ja meissä eläkeläisissäkin on suuri joukko mitättömän pienellä tulolla.
        Nekö eurot nyt olisi kulutettava kiireesti, viis siitä mitä ruuaksi jääkään.

        Hyvä on puhua niiltä istumilta missä ministerit ja toiset vastaavat istuvat.

        Voihan sitä hymyillä ja herttaisesti jututtaa, kun kohdalle joku vähäosoinen sattuu.
        Hillitkää hyvät ihmiset kulutusjuhlaa, kukaan ei apuun tule kun hätä tulee, itse sitä on yksin selvittävä.
        Työpaikkoja ei luoda holtittomalla kulutuksella, vaan järkevästi suunnitellen tosi tarpeeseen nojautuvaan tuottamiseen.


      • Jos väität, että Suomella on mennyt erityisen huonosti, olet minusta väärässä.

        Suomen talous kasvoi, työttömyys väheni ja velkojakin maksettiin runsaasti.

        Olet varmaan itseäni parempi talousmies mutta viha EU:ta kohtaan hämärtää ajatuksenjuoksuasi.

        Englanti varsinkin on rehvastellut punnallaan, ehkä osin myös Ruotsi.

        Nyt nuo ovat pyrkimässä rahaliiton jäseniksi. EU varmaan määrä millä valuuttansa arvolla nuo jäseniksi pääsevät.

        Eräs asia: nyt ollaan laman portailla, menossa alaspäin. Ainakin lamassa on euro turvanamme.


      • Maalaismies*
        Ruuneperi kirjoitti:

        Jos väität, että Suomella on mennyt erityisen huonosti, olet minusta väärässä.

        Suomen talous kasvoi, työttömyys väheni ja velkojakin maksettiin runsaasti.

        Olet varmaan itseäni parempi talousmies mutta viha EU:ta kohtaan hämärtää ajatuksenjuoksuasi.

        Englanti varsinkin on rehvastellut punnallaan, ehkä osin myös Ruotsi.

        Nyt nuo ovat pyrkimässä rahaliiton jäseniksi. EU varmaan määrä millä valuuttansa arvolla nuo jäseniksi pääsevät.

        Eräs asia: nyt ollaan laman portailla, menossa alaspäin. Ainakin lamassa on euro turvanamme.

        Kansa on niin sairas että jollei tapa itseään, tappaa muita, perheväkivalta kukoistaa viina ainoana lääkkeenä. Rikollisuus lisääntyy, mutta hallitus sulkee vankiloita. Kuinka näissä tosiasioissa voi liioitella?

        Eihän Ruotsin, Britannian tai Islannin lama siitä johdu etteivät kuulu emuun. Se johtuu samasta holtittomasta antaa mennä tyylistä kuin muidenkin. Mitä turvaa eurosta voi olla meille maissa, joilla menee yleisesti ottaen meitä huonommin?

        Kerron vain sitä mitä näen ympärilläni.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Kansa on niin sairas että jollei tapa itseään, tappaa muita, perheväkivalta kukoistaa viina ainoana lääkkeenä. Rikollisuus lisääntyy, mutta hallitus sulkee vankiloita. Kuinka näissä tosiasioissa voi liioitella?

        Eihän Ruotsin, Britannian tai Islannin lama siitä johdu etteivät kuulu emuun. Se johtuu samasta holtittomasta antaa mennä tyylistä kuin muidenkin. Mitä turvaa eurosta voi olla meille maissa, joilla menee yleisesti ottaen meitä huonommin?

        Kerron vain sitä mitä näen ympärilläni.

        Mehän olemme juroja ja itsemurhaankin taipuvaisia. Olisiko itsemurhia, koulusurmia ym. vähemmän tai enemmän ilman EU:ta? En minä vaan tiedä.

        Tulevasta lamasta selviäminen kertoo meille lisää vähän kaikesta.

        Britannian, Ruotsin ja Islannin lamat ovat kyllä enemmän itse aiheutettuja kuin meidän.

        Britannian hyvä, oikein ylihyvä "meno" johtui kyllä siitä etteivät EMUun kuluneet. Suhtautuminen EUhunkin oli kovin ylimielistä.


      • Maalaismies*
        Ruuneperi kirjoitti:

        Mehän olemme juroja ja itsemurhaankin taipuvaisia. Olisiko itsemurhia, koulusurmia ym. vähemmän tai enemmän ilman EU:ta? En minä vaan tiedä.

        Tulevasta lamasta selviäminen kertoo meille lisää vähän kaikesta.

        Britannian, Ruotsin ja Islannin lamat ovat kyllä enemmän itse aiheutettuja kuin meidän.

        Britannian hyvä, oikein ylihyvä "meno" johtui kyllä siitä etteivät EMUun kuluneet. Suhtautuminen EUhunkin oli kovin ylimielistä.

        Sanotaan sitten, että EU:hun kuulumisesta huolimatta taloudellinen ja henkinen ilmastomme on synkentynyt. Ei tarvitse kuin kuunnella uutiset. Joka päivä tulee niin paljon irtisanomisia, lomauttamisia ja yritysten lakkauttamisia, että taannoinen Kemijärven tapaus tuntuu pieneltä. Kuka enää sanoo, ett kyll se siit.

        Emme tietenkään voi pähkäillä mitä sitten, jos EU:hun ei olisi menty. Mentiin ja sillä siisti. Britanniaa ja Ruotsia autetaan vaikka eivät kuulukaan emuun, jopa Islantia ei päästetää konkurssiin.

        Viime laman jälkeen pankkimiehemme osasivat varoa pahinta, mistä Katainen sai pisteet. Saa hän pisteet jos vaikka muutaman vuoden jälkeen Suomi EU:n mukana uisi silmiään myöten lamassa. Katainen hymyilisi valloittavasti sanoen ettei voi mitään, syyt ovat sysissä.


      • Atolfia
        Maalaismies* kirjoitti:

        Sanotaan sitten, että EU:hun kuulumisesta huolimatta taloudellinen ja henkinen ilmastomme on synkentynyt. Ei tarvitse kuin kuunnella uutiset. Joka päivä tulee niin paljon irtisanomisia, lomauttamisia ja yritysten lakkauttamisia, että taannoinen Kemijärven tapaus tuntuu pieneltä. Kuka enää sanoo, ett kyll se siit.

        Emme tietenkään voi pähkäillä mitä sitten, jos EU:hun ei olisi menty. Mentiin ja sillä siisti. Britanniaa ja Ruotsia autetaan vaikka eivät kuulukaan emuun, jopa Islantia ei päästetää konkurssiin.

        Viime laman jälkeen pankkimiehemme osasivat varoa pahinta, mistä Katainen sai pisteet. Saa hän pisteet jos vaikka muutaman vuoden jälkeen Suomi EU:n mukana uisi silmiään myöten lamassa. Katainen hymyilisi valloittavasti sanoen ettei voi mitään, syyt ovat sysissä.

        Stockmannilla jouluhumun alkua. Kyllä Kataisen kulutuskehoitukset ovat menneet hyvin perille.

        Minä ostin rotanmyrkkyä, sanoin kyllä myyjälle, ettei tarte panna lahjapaperiin.

        Vieressäni oli muuan isoäiti, jonka tytär tai poika oli tehnyt lahjatilauksen puhelimitse tavarataloon sillä sopimuksella, että isoäiti maksaa. Kasa oli valtava ja isoäiti katseli hieman kauhuissaan, mutta sanoi sitten, että täytyyhän se lasten toivelista toteuttaa.

        Hyvin näytti muutenkin kauppa käyvän. Enimmäkseen eläkeikäiset ostelivat lelupuolelta kalliita itseohjattavia autoja ym.

        Ei ollut lamasta tietoakaan. Voisi olla asiamme monta vertaa huonommin, jos emme olisi EU:ssa. Aikoinaan äänestin kyllä liittymistä vastaan, mutta ehkäpä olin väärässä.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Sanotaan sitten, että EU:hun kuulumisesta huolimatta taloudellinen ja henkinen ilmastomme on synkentynyt. Ei tarvitse kuin kuunnella uutiset. Joka päivä tulee niin paljon irtisanomisia, lomauttamisia ja yritysten lakkauttamisia, että taannoinen Kemijärven tapaus tuntuu pieneltä. Kuka enää sanoo, ett kyll se siit.

        Emme tietenkään voi pähkäillä mitä sitten, jos EU:hun ei olisi menty. Mentiin ja sillä siisti. Britanniaa ja Ruotsia autetaan vaikka eivät kuulukaan emuun, jopa Islantia ei päästetää konkurssiin.

        Viime laman jälkeen pankkimiehemme osasivat varoa pahinta, mistä Katainen sai pisteet. Saa hän pisteet jos vaikka muutaman vuoden jälkeen Suomi EU:n mukana uisi silmiään myöten lamassa. Katainen hymyilisi valloittavasti sanoen ettei voi mitään, syyt ovat sysissä.

        Minä sanon vain mutu-tuntumalla kun tarkka tietäminen ei onnistu minulta.

        Edellisen laman aiheutti suurelta osin Neuvostoliiton kaatuminen ja sen seurauksena pitkäaikainen vientiongelma. Muun maailman lamakin oli ja järjetön rahahanojen aukaisu täällä meillä.

        Irtisanomisia tulee huonojen talousnäkymien takia kun tilauskanta romahtaa.

        Kemijärven ja muidenkin osalta oltiin kai etuajassa ja oltaneen vieläkin muidenkin osalta.

        Ruotsia ja Britanniaa autetaan EU-maina, eurojen puuttuminen on nyt haitta.

        EMUun kuulumaton Britannia röhelsi eteenpäin puntineen, lähes Espanjankin osti ja pilasi.

        Ruotsilla taisi olla tilanne vähän sama, nyt haikaillaan emuun.

        Islannnin hulluuttaaan tuetaan kai veljesrakkaudesta.

        Suomen edellinen lama oli osin päättäjienkin aikaansaama, manumaisuutta pitkälti.

        Pankit ostivat toisiaan ja KOPpi kaatui, SYPin nosti jaloilleen kansa. Tosi on!

        Viime lamaan oli syitä silloinkin. Asia kuitenkin korjattiin ja kansa maksoi.

        Ei silloinen pikkupoika, Jyrki Katainen, voi niillä teoilla leuhkia. Ottanut on toki opikseen ja yrittää saada Suomen selviämään minimivaurioin.


      • pankkiiri*
        Ruuneperi kirjoitti:

        Jos väität, että Suomella on mennyt erityisen huonosti, olet minusta väärässä.

        Suomen talous kasvoi, työttömyys väheni ja velkojakin maksettiin runsaasti.

        Olet varmaan itseäni parempi talousmies mutta viha EU:ta kohtaan hämärtää ajatuksenjuoksuasi.

        Englanti varsinkin on rehvastellut punnallaan, ehkä osin myös Ruotsi.

        Nyt nuo ovat pyrkimässä rahaliiton jäseniksi. EU varmaan määrä millä valuuttansa arvolla nuo jäseniksi pääsevät.

        Eräs asia: nyt ollaan laman portailla, menossa alaspäin. Ainakin lamassa on euro turvanamme.

        Luotan enemmän Euroopan keskuspankkiin kuin Suomen pankkiin.

        Missähän huitelisi asuntovelallisten korot (liki 20%:ssa) jos yksin saataisi huseerata?
        EKP pitää matalaa korkotasoa.


      • Atolfia
        Ruuneperi kirjoitti:

        Minä sanon vain mutu-tuntumalla kun tarkka tietäminen ei onnistu minulta.

        Edellisen laman aiheutti suurelta osin Neuvostoliiton kaatuminen ja sen seurauksena pitkäaikainen vientiongelma. Muun maailman lamakin oli ja järjetön rahahanojen aukaisu täällä meillä.

        Irtisanomisia tulee huonojen talousnäkymien takia kun tilauskanta romahtaa.

        Kemijärven ja muidenkin osalta oltiin kai etuajassa ja oltaneen vieläkin muidenkin osalta.

        Ruotsia ja Britanniaa autetaan EU-maina, eurojen puuttuminen on nyt haitta.

        EMUun kuulumaton Britannia röhelsi eteenpäin puntineen, lähes Espanjankin osti ja pilasi.

        Ruotsilla taisi olla tilanne vähän sama, nyt haikaillaan emuun.

        Islannnin hulluuttaaan tuetaan kai veljesrakkaudesta.

        Suomen edellinen lama oli osin päättäjienkin aikaansaama, manumaisuutta pitkälti.

        Pankit ostivat toisiaan ja KOPpi kaatui, SYPin nosti jaloilleen kansa. Tosi on!

        Viime lamaan oli syitä silloinkin. Asia kuitenkin korjattiin ja kansa maksoi.

        Ei silloinen pikkupoika, Jyrki Katainen, voi niillä teoilla leuhkia. Ottanut on toki opikseen ja yrittää saada Suomen selviämään minimivaurioin.

        Suomen piti pärjätä yksin lamansa kanssa. Ei tullut ulkomaista apua.

        Nyt Suomi ottaa velkarahaa auttaakseen Islantia. Sitä en oikein ymmärrä, mutta kun toisetkin pohjoismaat auttavat niin kai sitä on sen vuoksi osallistuttava, vaikka ei olisi varaakaan.

        Suomen kansahan sitä velkaa joutuu sitten maksamaan. Onkohan siellä Islannissa joku tai jotkut rikastuneet tämän totaalisen laman ansiosta. Jos niin on, niin tyhjentäisivät ensin niiden ökyrikkaiden ulkomaiset piilosijoitukset.


      • Atolfia kirjoitti:

        Suomen piti pärjätä yksin lamansa kanssa. Ei tullut ulkomaista apua.

        Nyt Suomi ottaa velkarahaa auttaakseen Islantia. Sitä en oikein ymmärrä, mutta kun toisetkin pohjoismaat auttavat niin kai sitä on sen vuoksi osallistuttava, vaikka ei olisi varaakaan.

        Suomen kansahan sitä velkaa joutuu sitten maksamaan. Onkohan siellä Islannissa joku tai jotkut rikastuneet tämän totaalisen laman ansiosta. Jos niin on, niin tyhjentäisivät ensin niiden ökyrikkaiden ulkomaiset piilosijoitukset.

        Pohjoismaiden suunniteltu velan määrä Islannille, 2,5 miljardia. Vertaus; Suomessa on asukkaita n. 20 kertaa enemmän kuin Islannissa. Suhteessa se olisi n. 50 miljardia. Eikä se ole Islannille ainoa laina.
        Mihin viimekädessä Islanti on tyrinyt taloutensa?
        Vai lainnotetaanko ja maksetaan, mutta vilkkaat islantilaiset liikemiehet ovat korjanneet rahansa veroparatiiseihin?
        Luulisi että harkitaan tarkkaan, mihin suomalaisia verorahoja kylvetään. Vieläpä niin, että Suomikin ottaa sitä varten velkaa.
        En ymmärrä kaikkea.


      • Maalaismies*
        pankkiiri* kirjoitti:

        Luotan enemmän Euroopan keskuspankkiin kuin Suomen pankkiin.

        Missähän huitelisi asuntovelallisten korot (liki 20%:ssa) jos yksin saataisi huseerata?
        EKP pitää matalaa korkotasoa.

        Mitä se auttaa, jos EKP laskee ohjauskorkoa, kun meillä esim. Nordea ei ole reagoinut siihen.

        Miksi meillä inflaatio on korkeampi kuin muissa EU:maissa?


      • näköpiirissä
        Maalaismies* kirjoitti:

        Mitä se auttaa, jos EKP laskee ohjauskorkoa, kun meillä esim. Nordea ei ole reagoinut siihen.

        Miksi meillä inflaatio on korkeampi kuin muissa EU:maissa?

        Vuoden euriboriin sidotun asuntolainan korko on jo lähtenyt laskuun.
        (Vuoden euribor laski torstaina 4,17 prosenttiin.)

        Paikallisosuuspankkien primekorko laskee. Joulukuun 5. päivästä
        2008 lähtien POP-Prime on 4,50 prosenttia, kun se tällä hetkellä on 5,0 prosenttia.

        Suuret pankit laskevat viiveellä.


    • luin teidän

      turkkulaiste murretta. Turussa asumisesta on minulla iloiset ja onnelliset muistot.

      Tavallaan sieltä alkoi elämäni aikuisiällä. Yliopistonkatu 21, ensimmäinen työpaikkani vak.yhtiössä. Kahden lapsen syntymät siellä ym.

      Turun murrekin tuli tutuksi ja sitä piti oikein opetella. Eihän Turussa nyt voinut oman paikkakunnan murretta puhua, ensin kirjakieltä vain.
      Wiklundin tavaratalona se muistaakseni silloin tunnettiin, on siinä torin laidassa.
      Vai on siitä tehty sellainen paratiisi.
      Vuodet Turussa olivat elämäni onnellisinta aikaa.

      Muutaman kerran olen Turussa sen jälkeen käynyt, kaksissa häissä.

      Pääsispä viäl joskus Turun torill, vaikk shoppaillee.
      Ei varmaan tullut tämä murre oikein, mutta antanette turkulaiset se anteeksi.

      • torilleko

        Siellä ei ole paljon shoppailemista, aika huonoa on Turun torielämä - ainakin päivällä toriaikaan!


      • kun Turussa asuin,
        torilleko kirjoitti:

        Siellä ei ole paljon shoppailemista, aika huonoa on Turun torielämä - ainakin päivällä toriaikaan!

        että torielämä oli aika vilkasta.

        Tietenkin sinne Wiklundinkin paratiisiin olisi vielä kiva poiketa joskus.
        Jokilaivoillekin olisi kiva päästä.
        Yleensä vain käveleskellä tutuilla kaduilla ja muistella mennyttä ihanaa aikaa.

        Täyttyyköhän unelmani koskaan?


    • emäntä *

      ..ilmoitan suuren ilon Kuopion eteläpuolelle tulee Ikea.
      Mökille menessä ihailen sitä maan möyrintää ja eräänä päivänä menen Ikeaan.
      Tunnen itseni niin eurokansalaiseksi.

      • Pohjanmaalta

        tehdään päivän matkoja Espoon Ikeaan.

        Kyllä sinne vain aina silloin tällöin tulee lähdettyä porukan mukana.
        Ei aina paljon mitään käteen jää, mutta kiva katsella.
        Tällä iällä, kun tavaraa tahtoo olla kaikki nurkat täynnä. Pois pitäis heittää, mutta kun on sota-ajan kasvatti, niin ei osaa.

        Että, jos tuota vielä joskus tarttis.

        Tullessa aina poikkeamme Kodin Anttilassa.


      • Hintriika*
        Pohjanmaalta kirjoitti:

        tehdään päivän matkoja Espoon Ikeaan.

        Kyllä sinne vain aina silloin tällöin tulee lähdettyä porukan mukana.
        Ei aina paljon mitään käteen jää, mutta kiva katsella.
        Tällä iällä, kun tavaraa tahtoo olla kaikki nurkat täynnä. Pois pitäis heittää, mutta kun on sota-ajan kasvatti, niin ei osaa.

        Että, jos tuota vielä joskus tarttis.

        Tullessa aina poikkeamme Kodin Anttilassa.

        Perämeren pohjukassa taivas aukeni (hyvä kun ei pudonnut niskaan!) vuosi sitten, kun Haaparannalle tuli Ikea. Venäläiset ryntäävät sinne poikki Suomen Lapin ja ostaisivat vaikka koko talon tyhjäksi, ellei heillä olisi omassa maasaan rajoituksia.

        Minä olen ostanut sieltä ainakin kaksi vessanmattoa, yhteensä noin 3 euroa. Rajalla-På Gränsen-paratiisissa en ole vielä käynyt, kun eivät meinaa saada niitä lämmitettävän kävelykadun putkistoja toimimaan. Siellähän voi varpaat paleltua!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      190
      4303
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      234
      2262
    3. 133
      1647
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1321
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      178
      1075
    6. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1054
    7. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      79
      1036
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      55
      964
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      68
      939
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      77
      935
    Aihe