Takaluukun lukko jäätyy

Ave-00, sedan

Aamulla pakkasta -1 ja aven takaluukun lukko ilmeisesti jäätynyt, avain ei mennyt sisään eikä se lukon namiska liikkunut mihinkään. (kauko ei toimi t-luukus) Kesälläkin menee jotenkin tahmeesti avain lukkoon. Onko vinkkejä, että sais nopeesti toimiin? Olis kiva saada t-luuku auki myös talvella.

11

7187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymällähän

se aukee....

• ...niin, vanhassa vara parempi :-) (usein)

Itse olen paininut myös tuon NAPIN kanssa, siitä lähtien, kun vaihdoin CarinaII-87 (jossa luukku aukeaa ohjaamosta vaijerilla).

1. Ensinnäkin lukon TULEE aueta KAUKO-ohjaimella (talvella).

2. Kaikkea silikoonia ja rasvaa, mitää ikinä löytyy hyllyiltä, niin jatkuvasti vaan ko. NAPPIIN voitelua, ettei jäätyisi.

-itsellä lähinnä ongelmaa on aiheuttanut NAPIN palautuminen. Auki on aina saanut...... (peukalossa voimaa??? :-) )

• Ave-00, sedan

1. Ei aukee kaukolla, uuden moottorin olen laittanut, sähkökynällä koitettaessa tulee virtaa toiseen piuhaan, siis kun painaa kaukoo. Laitoin toisesta piuhasta piuhan suoraan runkoon, ja silloin liikkui yhteen suuntaan kakella?

2.Kaikkea pitää yrittää, mut kuulemma ase-öljy parasta?

3. Kiitos asiallisesta vastauksesta.

• - MOK -
        Ave-00, sedan kirjoitti:

1. Ei aukee kaukolla, uuden moottorin olen laittanut, sähkökynällä koitettaessa tulee virtaa toiseen piuhaan, siis kun painaa kaukoo. Laitoin toisesta piuhasta piuhan suoraan runkoon, ja silloin liikkui yhteen suuntaan kakella?

2.Kaikkea pitää yrittää, mut kuulemma ase-öljy parasta?

3. Kiitos asiallisesta vastauksesta.

... pitää sulattaa ja kuivata (= lämmittää kuivaksi) esim. hiustenkuivaimella tai VAROVASTI!!! lämminilmapuhaltimella. Vesihän se on joka jäätyy. Sitten kun se nappi on päältä kuiva on sisäpuolen vuoro: aseöljy on hyvää (se on sen vuoksi hyvää, että se kestää kovaa pakkasta jähmettymättä - ei suomessa enää ole sellaisia pakkasia!), mutta sanoisin että spray-pullossa oleva lukkoöljy on vieläkin parempaa - pullon mukana tuleva pilli kiinni siihen suihkenappiin ja avaimenreiästä niin reilusti öljyä sinne lukkoon, ettei siellä enää vettä sovi olemaan... Uusitaan käsittely tarpeen mukaan!

• Ave-00, sedan
        - MOK - kirjoitti:

... pitää sulattaa ja kuivata (= lämmittää kuivaksi) esim. hiustenkuivaimella tai VAROVASTI!!! lämminilmapuhaltimella. Vesihän se on joka jäätyy. Sitten kun se nappi on päältä kuiva on sisäpuolen vuoro: aseöljy on hyvää (se on sen vuoksi hyvää, että se kestää kovaa pakkasta jähmettymättä - ei suomessa enää ole sellaisia pakkasia!), mutta sanoisin että spray-pullossa oleva lukkoöljy on vieläkin parempaa - pullon mukana tuleva pilli kiinni siihen suihkenappiin ja avaimenreiästä niin reilusti öljyä sinne lukkoon, ettei siellä enää vettä sovi olemaan... Uusitaan käsittely tarpeen mukaan!

Kiitti. Pitää kokeilla nyt ku rupee pakkasia pitään, Ave ollu mulla vasta ~4kk:ta, eli ei yhtään talvee:(

Ovet toimii kakella OK!

Pitää viedä vissiin tojo-huoltoon, että tsekkaa ton takaluukun... mitähän kustantaa, ku moottorikin uusi? Olisko joku piuha poikki?

• Ave-00, sedan kirjoitti:

Kiitti. Pitää kokeilla nyt ku rupee pakkasia pitään, Ave ollu mulla vasta ~4kk:ta, eli ei yhtään talvee:(

Ovet toimii kakella OK!

Pitää viedä vissiin tojo-huoltoon, että tsekkaa ton takaluukun... mitähän kustantaa, ku moottorikin uusi? Olisko joku piuha poikki?

.....että itse olen havainnut tällaista: jos avaimella lukitsee takaluukun, niin kakella ei aukea takaluukku.

-oletko siis varmasti kokeillut niin, että avaat lukon avaimella, sitten lukitset kakella? (nyt kun moottorikin on uusi)

"MOK":n temputkaan ei NAPPI-ongelmaa poista kokonaan, kun tuolla takapäällä on tapana kerätä itseensä jatkuvasti sellainen lumi/loskakerros talvisäällä.....

• - MOK -
        Tojo-Kölli kirjoitti:

.....että itse olen havainnut tällaista: jos avaimella lukitsee takaluukun, niin kakella ei aukea takaluukku.

-oletko siis varmasti kokeillut niin, että avaat lukon avaimella, sitten lukitset kakella? (nyt kun moottorikin on uusi)

"MOK":n temputkaan ei NAPPI-ongelmaa poista kokonaan, kun tuolla takapäällä on tapana kerätä itseensä jatkuvasti sellainen lumi/loskakerros talvisäällä.....

... on joskus vaikeaa, mutta tuo lämminilmapuhallin on muuten sellainen kampe, että olen joskus itsekseni ihmetellyt, että mitenkähän sitä on tullut toimeen ilman sitä. Ave kylläkin on talvella melko huoleton peli noiden lukkojen ja oven kahvojen kanssa, mutta se takaluukun nappi kyllä joskus jäätyy. Lämminilmapuhaltimella sen saa näppärästi sulaksi ja kuivatettua - kannattaa pitää kättä siinä sulatettavan kohteen lähellä niin ei tule lämmitettyä liikaa, eikä saa puhaltaa koko ajan yhteen kohti.

Meidän toisessa kulkineessa jäätyy ovenkahvat (typerä rakenne siinä) ja niitä pitää sulatella ja kuivatella aina vesikelien jälkeen.

• - MOK - kirjoitti:

... on joskus vaikeaa, mutta tuo lämminilmapuhallin on muuten sellainen kampe, että olen joskus itsekseni ihmetellyt, että mitenkähän sitä on tullut toimeen ilman sitä. Ave kylläkin on talvella melko huoleton peli noiden lukkojen ja oven kahvojen kanssa, mutta se takaluukun nappi kyllä joskus jäätyy. Lämminilmapuhaltimella sen saa näppärästi sulaksi ja kuivatettua - kannattaa pitää kättä siinä sulatettavan kohteen lähellä niin ei tule lämmitettyä liikaa, eikä saa puhaltaa koko ajan yhteen kohti.

Meidän toisessa kulkineessa jäätyy ovenkahvat (typerä rakenne siinä) ja niitä pitää sulatella ja kuivatella aina vesikelien jälkeen.

....en ole onneksi tarvinnut kuin kerran.. -bensaluukun lukko kun jäätyi.....

Eukon tukankuivaaja on siitä manio peli, että pihalla pakkasessa sen teho ei riitä polttamaan paikkoja......

Silti voidaan kysyä, miksi nykyään tarvii temppuilla? -80-luvun Tojoissa oli mekanismit, jotka toimivat tuulessa, pakkasessa ja tuiskuissa!

• sarpak
        Tojo-Kölli kirjoitti:

....en ole onneksi tarvinnut kuin kerran.. -bensaluukun lukko kun jäätyi.....

Eukon tukankuivaaja on siitä manio peli, että pihalla pakkasessa sen teho ei riitä polttamaan paikkoja......

Silti voidaan kysyä, miksi nykyään tarvii temppuilla? -80-luvun Tojoissa oli mekanismit, jotka toimivat tuulessa, pakkasessa ja tuiskuissa!

Ja olihan niin, että 80 luvun lukot sai auki vaikka pienellä kynsiviilalla.

• P.Alikka

vai onko tämä lukon jäätyminen sedan mallin yksinoikeus, kun omassa liftbackissa ei ole moista riesaa ollut? Olen tojo-köllin kanssa samoilla linjoilla siinä, että tuo vanhemmissa tojotissa ollut takaluukun avaus sisältä oli kyllä ihan kätevä ja toimiva ratkaisu. Ei päässyt namiska jäätymään... Mutta tietysti kauko-ohjatun keskuslukituksen idea hiukan vesittyy jos täytyisi luukku aukaista joko sisältä vivusta tai sitten avaimella ulkoa!

• Onko LB:ssä auton perä aina "valkoinen", kun ajat lumisella tiellä ja pidemmällä matkalla takavalotkaan ei enään näy? -meinaan on toki mahdollista, että erilainen aerodynaamisuus todella vaikuttaa asiaan.

Tuosta aukaisumenetelmästä sen verran, että tarkoitin nimenomaan luukun (vaihtoehtoista) aukaisumahdollisuutta auton sisältä, en lukon ohjausta. -se aukaisunappi on kurakeleillä aina niin mustana "paskasta" ja niin on peukalokin luukun avauksen jälkeen.....

Toki luukku voisi nykyaikaisesti avautua kauko-ohjaimesta, erillisestä luukunavausnapilla....

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4073
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3139
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      150
      2524
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1825
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1472
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      953
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe